Print side | Luk vindue

Digital antenne for dummies...

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84570
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 17:43

Emne: Digital antenne for dummies...
Skrevet af: isteen
Emne: Digital antenne for dummies...
Skrevet den: 12-August-2010 kl. 11:31
Boxer reklamerer bla. med at man kun behøver en lille digital antenne gemt væk bag fladskærmen.
Jeg har et par spørgsmål, inden jeg springer 100% over til et digitalt signal (min antenneforening leverer stadig de fleste kanaler analogt).

Mht. placering - er det så ligegyldigt hvor sådan en digital antenne placeres (i stuen, på loftet, bag en reol)?
Hvor små findes de, og hvad koster en god én af slagsen?

-------------
Steen

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-August-2010 kl. 11:38
Det må da vist være reklamegas! Jeg har prøvet med en aktiv stueantenne og har kun 3 km afstand til senderen og kan se den fra mit vindue. Alligevel var det ikke muligt at trække et brugbart signal uanset placering i stuen, højt eller lavt, ved vindue eller andre steder. Og da slet ikke bag skærmen.

Den koster fra 300 og op. og er på størrelse med A5

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-August-2010 kl. 11:46

Du skal lige undersøge om der er dækning for indendørs modtagelse i dit område, da det ikke nødvendigvis er så lige til at modtage indendørs.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 12-August-2010 kl. 11:51

Det er jo ikke en umulighed at modtage indendørs, når forholdene er gode, har en fotoramme med indbygget TV, og en lille pind på 10 Cm, den fanger fint signal fa senderen 50 Km væk.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-August-2010 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af isteen isteen skrev:

Alene det at det kaldes en digital antenne gør den ringe, det er salgsgas og ikke andet..

Der findes ikke digitale antenner. Det hedder en antenne, hverken digital, eller analog til "fornavn".

Hvor bor du i forhold til nærmeste sender - fortæl det, så tager vi det derfra.

Klaus

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Alene det at det kaldes en digital antenne gør den ringe, det er salgsgas og ikke andet.. Der findes ikke digitale antenner. Det hedder en antenne, hverken digital, eller analog til "fornavn".Hvor bor du i forhold til nærmeste sender - fortæl det, så tager vi det derfra.Klaus

Jeg bror i Spentrup - ca. 10km nord for Randers

-------------
Steen

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 21:57
Spenstrup ligger 27 km fra Hadsten-senderen og 50 km fra Viborg-senderen. Signalmodtagelse med en indendørs antenne vil derfor være højst usikker. Det fremgår også af dette http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/ - dækningskort.

I øvrigt reklamerer Boxer TV ikke med at man kan nøjes med en lille stueantenne. Boxer TV skriver følgende om stueantenner:
Stueantenner
Er der kort afstand til senderen og optimale modtagerforhold, er en stueantenne i nogle tilfælde tilstrækkeligt.
Det skriver Boxer TV http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/antenner/ - her .

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 06:44
Synes du skal gøre det ude i vålse på nordfalster hvor mine forældre bor. der skriver digitv at der er ikke signal til indedørs antenne. men de har ingen problemer med det

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 08:27

[QUOTE=KlausDM] Jeg bror i Spentrup - ca. 10km nord for Randers

Spentrup, en by mest med villaer, køb en traditionel antenne, smid den op på loftet og træk et kabel ned.

Klaus

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 12:20

[QUOTE=KlausDM]
Spentrup, en by mest med villaer, køb en traditionel antenne, smid den op på loftet og træk et kabel ned.Klaus

Det ender det sikkert med. Jeg ville bare høre om den lettere metode var gangbar

-------------
Steen

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 12:43

[QUOTE=KlausDM]
Spentrup, en by mest med villaer, køb en traditionel antenne, smid den op på loftet og træk et kabel ned.Klaus

Det ender det sikkert med. Jeg ville bare høre om den lettere metode var gangbar
Du vil blive mest tilfreds med en loftsantenne. Bruger det selvBig smile

Skrevet af: b.breum
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:45
Bruger en loft antenne, bor ca 20 km fra senderen.
med loft antennen 94% signal
Med en hjemmelavet antenne.
ca 20cm råkobber fritlagt, efterfulgt af ca 20cm hvor kun det første gummi er fjernet (dvs nettet er synligt og ikke fjernet) har jeg 96% signal
Altså et helt almindeligt stykke antenneledning, fjernet det yderste lag gummi på 40cm og skrabt yderligere af helt ind til kobberet, de sidste 20 cm og jeg har bedre signal end med loft antenne.

Skrevet af: Christian Otte
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 01:49
Jeg bor på Østerbro, her burde en lille antenne være rigeligt, ikke sandt?

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 08:02
Ja, og forsøg med ovenfor nævnte hjemmegjorte antenne. Det er tilnærmelsesvis et gratis forsøg, hvor du kun benytter antennekabel til at konstruere en dipolantenne.

Skal det være rigtig "avanceret", så køb flere ekstra meter antennekabel og forsøg med forskellige placeringer i rummet. Med tålmodighed kan du pejle dig frem til hvor dækningen er bedst, hvis din modtager viser signalstyrke.

Men det behøver nok kun at være "avanceret", hvis du har problemer med modtagelsen, for du vil sikkert ikke opleve forskel på 90% eller 80% signalstyrke.

/B

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 04:01
Mon det er et problem at modtage DVB-T med en stueantenne i en lejlighed i Aarhus V/N?

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 06:04
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Mon det er et problem at modtage DVB-T med en stueantenne i en lejlighed i Aarhus V/N?

Det kommer an på, hvor langt oppe du bor?

Hvis du kan se søsterhøj fra dine vinduer er det absolut intet problem.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:02
Det burde ikke være et problem.

Nogle forslag til hvad der skal købes og hvor? Embarrassed Jeg er fuldstændig blank på dette område. Det skal bare bruges til at modtage DVB-T med et G20.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:31
Hej Naiera
som jeg skrev den 15. august
Bruger en loft antenne, bor ca 20 km fra senderen.
med loft antennen 94% signal
Med en hjemmelavet antenne.
ca 20cm råkobber fritlagt, efterfulgt af ca 20cm hvor kun det første gummi er fjernet (dvs nettet er synligt og ikke fjernet) har jeg 96% signal
Altså et helt almindeligt stykke antenneledning, fjernet det yderste lag gummi på 40cm og skrabt yderligere af helt ind til kobberet, de sidste 20 cm og jeg har bedre signal end med loft antenne.

antenne kabel kan købes de fleste steder, jeg købte ved harald-nyborg 10 meter så var der lidt at tage af.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:27
Det skal være en stueantenne.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:30
se sidste del - er også en stue antenne, skjult oppe på en reol - og der var bedre signal end loft antennen - men konen synes bedre om loft antennen, men kan sagtens laves pænt.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:38
Ahh, OK. Tak for forslaget, men jeg tror hellere det bare skal være en 'rigtig' stueantenne man lige kan smide 300-400 slask for. Det var i hvert fald det indtryk jeg fik af priserne, men som sagt aner jeg intet om hvad der er godt, eller hvad der sådan set skal til.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:47
Det viste sig at de gamle havde http://www.parabolshoppen.dk/shop/strong-srt-ant12-2199p.html - sådan en her liggende, så den skal lige prøves.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:00

Den forsynes med 5V via antennekablet, kan TVet ikke det, så skal der en forsyning til.  (Power Inserter).

-------------

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:08
Der er en strømforsyning med; jeg tror nok vi kan finde ud af det...

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:18
Jeg bor rimeligt højt oppe (i 8000 C), og anvender en stueantenne af denne type:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=96962 - http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=96962

Den er så placeret oven på en høj reol, og fungerer ganske udmærket. Naturligvis er der da også dage med svingende signalforhold på et par af kanalerne, og med billede-udfald til følge. En loftsantenne ville uden tvivl have været mere optimal, men som sagt - det fungerer nogenlunde tilfredsstillende med stueantennen.

Jeg har også prøvet lykken med en anden antenne af samme type som dén Naiera linker til (Strong SRT ANT 10), men det virkede ikke særligt godt for mig. Havde på fornemmelsen, at den nærmest skulle befinde sig lige klods op ad Søsterhøj-senderen for at få et ordentligt signal igennem på den. Wink

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:34
God fornøjelse med antenne Naiera men som sagt jeg fik "bedre" signal med den jeg lavede selv end med loftsantennen og den peger altså direkte mod senderen. Så det er måske værd at forsøge inden du giver 3-400 kr. for en anden antenne.

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ahh, OK. Tak for forslaget, men jeg tror hellere det bare skal være en 'rigtig' stueantenne man lige kan smide 300-400 slask for. Det var i hvert fald det indtryk jeg fik af priserne, men som sagt aner jeg intet om hvad der er godt, eller hvad der sådan set skal til.

Hvorfor vil du betale, hvis den anden antenne kan klare jobbet?
Den foreslåede løsning med kablet er også en "rigtig" antenne. En dipol antenne.
Den er let at skjule bag en billedramme, under bordet eller andet, og den bruger ikke strøm.
Jeg ville endvidere forsøge mig med et meget tyndt antennekabel, får når det ikke skal være langt, så betyder det mindre.

/B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:00
Som nævnt lidt længere oppe ligger de gamle altså inde med en Strong stueantenne der alligevel ikke bliver brugt. Det koster ikke noget, så nu bliver den altså lige prøvet af...

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:28
Og ellers siger du til - så har jeg en "billedramme"-stueantenne, som fungerer fint, i Tilst...

M.v.h.

Skrevet af: moho
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:56
Og antenner man selv  Strikker sammen, her skal man huske af længder på de forskellige tvær pinde skal " forkortes med 0,67", hvorimod afstanden imellem de enkelte pinde, hen ad Bommen,  skal være det som de plejer. Hvis man låner en nabos UHF antenne, for checke målene til ens hønsestrik.
Det der med forkortningsfaktoren står sjældent bøjet i Neon!  Embarrassed Og dette gælder både ved 14MHz, 27MHz og hele vejen. Om det også gælder selve antenne-elementet i en LNB enhed ved Paraboler, skal jeg lade være usagt.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: jtcrec
Skrevet den: 28-September-2010 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Og antenner man selv  Strikker sammen, her skal man huske af længder på de forskellige tvær pinde skal " forkortes med 0,67", hvorimod afstanden imellem de enkelte pinde, hen ad Bommen,  skal være det som de plejer. Hvis man låner en nabos UHF antenne, for checke målene til ens hønsestrik.
Det der med forkortningsfaktoren står sjældent bøjet i Neon!  Embarrassed Og dette gælder både ved 14MHz, 27MHz og hele vejen. Om det også gælder selve antenne-elementet i en LNB enhed ved Paraboler, skal jeg lade være usagt.

Prøv dette gratis beregningsprogram, hvis du er antennehjemmestrikker:
http://www.ibrefer.dk/downloads/winyagi/WinYagi.zip - http://www.ibrefer.dk/downloads/winyagi/WinYagi.zip

Jeg prøvede en "renseribøjle" udgave (enkelt dipol) i en lejlighed på Nørrebro (Kbhvn)
Den er nu monteret i en altankasse til erstatning for en aktiv antenne, som slet ikke duede.

/jtcrec 

Print side | Luk vindue