Print side | Luk vindue

PS50C7705 elendig sort + Retention

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84614
Udskrevet den: 25-November-2024 kl. 04:14

Emne: PS50C7705 elendig sort + Retention
Skrevet af: cgmand
Emne: PS50C7705 elendig sort + Retention
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 10:17
Så lykkes det mig endelig at få en 50C7705 hjem i stuen. Designet er alt for lækkert, dejlig tynd og fin og lækkert hurtigt interface ... Men Men Men..

Da jeg lige fik det startet op, så det hele godt ud og den havde et lækkert billed. Men senere hen på aftenen, da det blev mørkt, så tingene pludselig helt anderledes ud.Dead

For det første var sort niveauet så dårligt, at den sorte ramme omkring filmen, nærmest lyste stuen op..!! Har aldrig set så dårlig sort før.. Prøvede at ændre på forskellige billedindstillinger, men det hjalp intet..

Udover det, så havde skærmen så meget retention, så der hvor underteksterne står på skærmen, var der et gråligt/lyst skær.. Når der få gange i løbet af filmen var (skulle være) helt sort skærm, kunne man se en meget ujævn grålig skærm, fyldt med retention..!! 

Få sekunder inde i menuen for at ændre en enkelt indstilling og menuen brændte fast i måske 2 minutter !!

Hvad skal jeg gøre ? Har jeg fået en defekt skærm ? eller kan dette rettes ?  Cry

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Svar:
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 10:21
Hvorfor laver du en ny tråd, når du allerede har en kørende.

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 10:52
Har du prøvet de her indstillingere:
http://dennisthomsen.dk/2010/07/samsung-ps63c7705-pn63c8000-review-and-settings/ - http://dennisthomsen.dk/2010/07/samsung-ps63c7705-pn63c8000-review-and-settings/
Det er godt nok til 63" udgaven, men du kan da prøve.

Hej KsKruger, flyttede lige til en ny tråd :o)

Har ikke prøvet de der indstillinger, men har brugt de her: (se under Calibration fanen)

http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/samsung-plasma-tv/samsung-pn50c8000.html - http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/samsung-plasma-tv/samsung-pn50c8000.html

Men lige meget hvilken billedprofil jeg vælger, ændre det ikke noget på sortniveauet..

-------------

Skrevet af: Ellegaard74
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 10:57
Det lyder da ikke rart..... Men det lyder da lidt som om der er noget galt, for alle andre der har fået skærmen har da ikke nævnt noget særligt i de forbindelser.
Har du købt den på nettet har du da 14 dages returret du kan benytte dig af, uanset om den fejler noget eller ej.

-------------
Mvh.

Lars

Samsung PS50C7705
PS 3 320 GB
Yamaha RX-A 820
Front: System Audio Saxo 30
Center: SA Saxo 10 AV
Bag: SA Saxo 8
Sub: SA Saxo 10

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 10:58
Kan du ikke tag et billede af det, så vi kan se omfanget af problemet?

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:01
Har købt den hos Komplett, så der er 14 dages returret..

Er det Komplett jeg skal kontakte eller Samsungs Prestige service ?

-------------

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Kan du ikke tag et billede af det, så vi kan se omfanget af problemet?

Jo, kan godt prøve at skyde et par stykker i aften.. Du bliver chokeret Confused

Kommer fra et Pio 508, så er vant til et fornuftig sortniveau, men det her kan ingen leve med.. 

-------------

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:04

Hvorfor laver du en ny tråd, når du allerede har en kørende.

Bare mig der kager lidt rundt i det LOL

-------------

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:10
Har du prøvet at ændre, Cell Light og konstrast de er ret høje iforhold til den side, som du har fået et link til?

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:15
Ja, har prøvet at justere på dem begge, det ændre på billedet, men sort ændre sig ikke rigtigt er stadig gråt ligemeget hvad :(

-------------

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Ja, har prøvet at justere på dem begge, det ændre på billedet, men sort ændre sig ikke rigtigt er stadig gråt ligemeget hvad :(

Det du skal husk på, du vil aldrig få samme sort som på dit gamle Pioneer, hverken Pana VT20 eller Sams. 7705 kan være med der.

Skrevet af: Gavin
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 11:47
Har aldrig set Pioneer, så kan ikke sammenligne med det, men synes dog ikke at sort er gråt på mit PS50C7705. Smile

-------------
PS50C7705

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 12:06

Det du skal husk på, du vil aldrig få samme sort som på dit gamle Pioneer, hverken Pana VT20 eller Sams. 7705 kan være med der.
Ja det ved jeg godt. Men havde nu alligevel håbet at en sprit ny topmodel fra samsung kunne konkurrere med en næsten 3 år gammel Pioneer..

-------------

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Gavin Gavin skrev:

Har aldrig set Pioneer, så kan ikke sammenligne med det, men synes dog ikke at sort er gråt på mit PS50C7705. Smile
Hvad med retention efter undertekster ? er det noget du kan se ?

-------------

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 12:46
Prøv at tjek hvad HDMI black level til står til inde i menuen under avancerede indstillinger.

Skrevet af: bantam
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 13:01
Hvad er kilden? Er det på på den indbyggede tuner eller er det på en ekstern DVD/BD-afspiller eller anden mediaafspiller?

-------------
/lars

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Prøv at tjek hvad HDMI black level til står til inde i menuen under avancerede indstillinger.
Ok, det skal jeg lige prøve at tjekke.. Men det er vel kun på HDMI input den tæller ?

Alt det dårlige sort samt retention jeg har set, har været igennem tuneren DVB-C.. Har ikke lige nogen HDMI kilde lige pt.. Bortset fra min MacBook Pro..:)

-------------

Skrevet af: fredtoft
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 14:05
Cellelys påvirker ikke sortniveauet, så det behøver du ikke arbejde med.

Sortniveau skifter afhængig af kilde og andre faktorer. Sidste PS50C7705 jeg arbejdede med skulle i film-mode have Lysstyrke/brigtness ned omkring 38-41, har du prøvet at justere på lysstyrken?

-------------
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
http://www.av-blog.dk/ - AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede

Skrevet af: Ellegaard74
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 14:06

Har købt den hos Komplett, så der er 14 dages returret..

Er det Komplett jeg skal kontakte eller Samsungs Prestige service ?
Hvis du vil gøre brug af fortrydelsesretten så er det komplett du skal kontakte. Du har jo 14 dage, uanset om der er fejl eller ej.

Vil du derimod finde ud af om der er noget i vejen med tv'et så må det være Samsung Prestige du skal kontakte, men er temmelig sikker på at hvis de begynder at rode med det ryger din fortrydelsesret ved komplett.

-------------
Mvh.

Lars

Samsung PS50C7705
PS 3 320 GB
Yamaha RX-A 820
Front: System Audio Saxo 30
Center: SA Saxo 10 AV
Bag: SA Saxo 8
Sub: SA Saxo 10

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 14:25
Har lige snakket med Samsung Prestige og de sagde at når den ikke er ældre, så er det Komplett jeg skal snakke med..
Så de får den tilbage mandag, medmindre der skulle ske et mirakel i weekenden Hug

-------------

Skrevet af: Simon Begynder
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 14:43

Hvad med retention efter undertekster ? er det noget du kan se ?

Retention efter undertekster sker engang imellem på min, det skal dog også siges at jeg ser tv i et 100% mørkt rum i en kælder. når jeg slukker tvet om natten kan jeg også FORNEMME (kun meget svagt) fhosforlyset fra skærmen de første par min den er slukket. Der skulle være forskelv på sortfarven alt efter om det er 50 eller 60 hz du ser :) 60 hz skulle være bedst

Skrevet af: bleze
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 15:14
forklaringen er her;  http://dennisthomsen.dk/2010/08/samsung-c7705-plasma-black-level-at-50hz-vs-60hz/ - http://dennisthomsen.dk/2010/08/samsung-c7705-plasma-black-level-at-50hz-vs-60hz/

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 15:29

Kommer fra et Pio 508, så er vant til et fornuftig sortniveau, men det her kan ingen leve med.. 

Hvad i alverden fik dig da til at skifte. Gik din 508'er i stykker?

Klaus

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

forklaringen er her;  http://dennisthomsen.dk/2010/08/samsung-c7705-plasma-black-level-at-50hz-vs-60hz/ - http://dennisthomsen.dk/2010/08/samsung-c7705-plasma-black-level-at-50hz-vs-60hz/
OK - så PAL (50[Hz]) gengives ved 100[Hz] og 60[Hz]-kilder skal gengives ved 60[Hz] og ikke 120[Hz] hvis tesen skal stemme. Kan man se, om 60[Hz] gengives som 60[Hz]? Det plejer at være ret let at se en 60[Hz] refresh rate, hvis man anvender sit perifere syn (vender siden af hovedet til billedet).

Det er ikke så heldigt, hvis designerne af skærmen ikke har taget højde for refresh-raten...

-------------
/lars

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad i alverden fik dig da til at skifte. Gik din 508'er i stykker?

Klaus
Hmm.. der var flere grunde. 

Design: Samsungen ser for lækker ud på en væg.
3D
Full HD
DVB-C tuner

Synes osse Samsungen har et lækkert billed.. bedre end min gamle Pio på flere punkter, men bare ikke lige min egen Ouch Jeg har fået mandags modellen

-------------

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:09
@ Bantam

Det er næppe særligt sandsynligt. Så skulle problemet også være der ved 24p blu-ray, da blu-ray sandsynligvis bliver vist ved 96Hz.

Hvis det er tilfældet har Samsung da for alvor gjort i nælderne.

tvkartoffel

Skrevet af: viol8r
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

OK - så PAL (50[Hz]) gengives ved 100[Hz] og 60[Hz]-kilder skal gengives ved 60[Hz] og ikke 120[Hz] hvis tesen skal stemme. Kan man se, om 60[Hz] gengives som 60[Hz]? Det plejer at være ret let at se en 60[Hz] refresh rate, hvis man anvender sit perifere syn (vender siden af hovedet til billedet).

Det er ikke så heldigt, hvis designerne af skærmen ikke har taget højde for refresh-raten...

Godt spørgsmål. Umiddelbart ser det ikke mere flimrende ud end ved 50Hz (100Hz), så du har nok ret i at tesen ikke helt holder. Det var bare umiddelbart den bedste forklaring jeg kunne finde, da jeg søgte efter andre med samme oplevelser. 
Folk har åbenbart set det samme på Panasonic og Pioneer, dog omvendt hvor det var værst ved 60Hz, hvilket også giver mest mening (ud fra hvad du skriver mht. 100/120hz).

Jeg har lige tjekket igen og med 24p med Cinema Smooth slået til, så stiger sortniveauet til det samme som ved 50Hz - altså noget der ligner LCD for 3 år siden uden dimming. Det kan ikke justeres ned uanset, hvilke håndtag man hiver i (servicemenuen har jeg dog ikke lige besøgt endnu).

Jeg er desuden lidt overbevist om, at det først er kommet efter opdatering til firmware 1016, da jeg ikke så det for en uge siden (hvor jeg kørte 1013), og jeg er ret sikker på, at jeg ville have observeret det, da mit mediecenter kørte 50Hz der. 
Jeg håber ærlig talt, at det er en software fejl, der kan fixes, for det er som forskel på nat og dag at køre 60/50Hz. 

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:17
At PAL og 24p har samme sortniveau understøtter tesen om, at der er mindre tid til at rendere den samme lysstyrke ved 50[Hz] og 24[Hz] kilder end 60[Hz] kilder, såfremt de sidste gengives ved 60[Hz]. Jeg skal se, om jeg ved lejlighed kan komme til et tilsvarende Samsung plasma-TV og måle refresh-raten. Måske er der en 7705-ejer i eller omkring Viborg?

-------------
/lars

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:26

At PAL og 24p har samme sortniveau understøtter tesen om, at der er mindre tid til at rendere den samme lysstyrke ved 50[Hz] og 24[Hz] kilder end 60[Hz] kilder, såfremt de sidste gengives ved 60[Hz]. Jeg skal se, om jeg ved lejlighed kan komme til et tilsvarende Samsung plasma-TV og måle refresh-raten. Måske er der en 7705-ejer i eller omkring Viborg?

For lige at slå fast:

Input 50Hz og 24Hz (men kun med Cinema Smooth slået til) giver dårligt sort niveau.
Input 60Hz og 24Hz (uden Cinema Smooth slået til) giver et godt sort niveau.

Jeg fik en til at teste med den engelske C7000 (der svarer til C7705 med samme firmware), og han kunne ikke fremprovekere det, men jeg skal lige prøve at have ham til at teste med 24Hz og Cinema Smooth. Det kræver dog at rummet er ret mørkt for at se forskel.

Du skal være velkommen til at kigge forbi Odense og teste. :-)  Tror desværre ikke lige jeg kan finde noget at måle refresh rate med i huset...

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af viol8r viol8r skrev:

For lige at slå fast:

Input 50Hz og 24Hz (men kun med Cinema Smooth slået til) giver dårligt sort niveau.
Input 60Hz og 24Hz (uden Cinema Smooth slået til) giver et godt sort niveau.
OK - det giver mening, hvis vi antager, at 24p uden Cinema Smooth afvikles ved 60[Hz] (altså 3:2-pulldown).

... Odensen er nok desværre lidt uden for min rækkevidde for denne test... Smile

-------------
/lars

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:31
Hvis man søger lidt på google kan man finde referencer til problemet der ligger over et år tilbage.

Jeg søgte på "cinema smooth bug".

http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?threadID=346534

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1155505

tvkartoffel

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hvis man søger lidt på google kan man find referencer til problemet der ligger over et år tilbage.
Jeg søgte på "cinema smooth bug".
http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?threadID=346534
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1155505
tvkartoffel

Nice find. Ja, de amerikanere har jo så kun oplevet problemet ved Cinema Smooth, da de ikke har noget 50Hz materiale. Oh well... Godt man primært ser amerikansk materiale alligevel så :-)

Nu bruger jeg heldigvis ikke den indbyggede tuner, men for folk der gør, så er det noget skidt, da den også har hævet sort niveau (alle kanaler er jo 50Hz)...

Vil prøve at hive fat i Samsungs Prestige Service, og se, hvor prestige de er... 

Edit: Har lige testet lidt ekstra:

24Hz, 30Hz og 60Hz input = God sort
25Hz, 50Hz = Dårlig sort

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 17:09
Tja.. det er åbenbart et kendt problem som ikke er blevet rettet. Pinligt for Samsung, men der er nok ikke så meget de kan gøre ved det, andet end at anbefale dig at køre 60Hz og/eller slå cinema smooth fra.

Hvis jeg var dig ville jeg seriøst overveje at returnere det. Det er ærligt talt ikke godt nok at sådan en fejl ikke bliver rettet prompte. I det hele taget er det ret enerverende at moderne forbruger elektronik får stadig flere og flere ubrugelige funktioner, medens helt grundlæggende fejl i produkterne ikke bliver rettet.

tvkartoffel

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 17:14
Ja, man kunne returnere det, men der er kun et alternativ, nemlig Panasonic 65VT20, og det har efterhånden flere fejl end Samsungen (af de grundliggende - stigende sort niveau, motion blur etc.).

Det værste er, at jeg aldrig har haft brug for fancy tunere, lyd, internet adgang mv. (til det har jeg andre enheder - men 3D var lidt et krav). 
Måske skulle man næste gang bare købe en "ikke-forbruger" skærm, hvis sådanne er mulige at få fat i.

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Sortniveau skifter afhængig af kilde og andre faktorer. Sidste PS50C7705 jeg arbejdede med skulle i film-mode have Lysstyrke/brigtness ned omkring 38-41, har du prøvet at justere på lysstyrken?

Du skal kun derned, hvis du har en kilde, der sender PC signaler ud (dvs. 0-255). Jeg vil ikke anbefale at stille den under 50, hvis det f.eks. er en PS3 eller en BD-afspiller du smider på, som outputter video levels, da du så ødelægger sort detaljer.

Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 13-August-2010 kl. 20:00

Ja, man kunne returnere det, men der er kun et alternativ, nemlig Panasonic 65VT20, og det har efterhånden flere fejl end Samsungen (af de grundliggende - stigende sort niveau, motion blur etc.).

Det værste er, at jeg aldrig har haft brug for fancy tunere, lyd, internet adgang mv. (til det har jeg andre enheder - men 3D var lidt et krav). 
Måske skulle man næste gang bare købe en "ikke-forbruger" skærm, hvis sådanne er mulige at få fat i.
Jeg er helt enig med dig. Jeg har selv en PS63C7705 og jeg vil helt klart vælge den over Panasonic VT65. Ikke kun på grund af prisen. Desuden kører jeg med firmware 1015 som var i da jeg købte den, og jeg har ingen problemer. Jeg har downloadet firmware 1016, men, den ville skærmen ikke acceptere. Der stod bare at der ikke var nogen opdatering. Opdateringen var dog på min USB stick, og skærmen kunne godt genkende den, men, den kunne ikke se at der var en opdatering. Måske fordi opdateringen ikke er til de nordiske modeller? What is going on? Confused

Jeg bruger endnu kun den indbyggede DVB-C tuner, og jeg er bestemt ikke utilfreds med billedkvaliteten. Heller ikke med sort-niveauet, men, i næste uge henter jeg en HD-boks da jeg alligevel skal have en del HD-kanaler og vil køre signalet igennem min nye receiver, (når den kommer på markedet)... Jeg går ud fra at jeg vil få et endnu bedre billede hvis jeg kører signalet igennem en Marantz SR6005 som har en Anchor Bay ABT2015 scaler. Jeg har ikke testet Blu Ray og 3D endnu. Samsung har endnu ikke eftersendt de 3D briller der skulle følge med skærmen, men, det kan være at jeg så får et par af de nye 3D briller som skulle give mindre cross talk.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 20:05

Du skal kun derned, hvis du har en kilde, der sender PC signaler ud (dvs. 0-255). Jeg vil ikke anbefale at stille den under 50, hvis det f.eks. er en PS3 eller en BD-afspiller du smider på, som outputter video levels, da du så ødelægger sort detaljer.

Omtalte eksempel var med den indbyggede DVB-T tuner. Ejeren havde godt nok rodet lidt i service menuen, men jeg fandt ikke noget som så ud til at være fejlet. Måske en firmware forskel har været årsagen.

Under alle omstændigheder har jeg meget svært ved at forstå, hvordan den målte forskel på sortniveau skulle være drevet af opdateringsfrekvensen. Vi er vel enige om at et PS50C7705 har en sub-field drive på 600 Hz. Hver pixel blinker altså 10 gange pr. frame ved 60 Hz og bør blinke 12 gange ved 50 Hz. Decay tiden for den brugte fosfor er jo hovedageligt relevant i forhold til de enkelte subpixels.

På den anden side må jeg indrømme at de målte resultater ser ud til at tale et tydeligt sprog, og kombinatorikken omkring hvilke framerates der giver lavt henholdsvis højt sortniveau, ser ud til at pege i en retning. Jeg skal se om jeg kan få lejlighed til selv at måle på en skærm ved lejlighed - det kan jo blive helt spændende, det her. Smile

-------------
http://www.av-blog.dk/ - AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 20:46

Under alle omstændigheder har jeg meget svært ved at forstå, hvordan den målte forskel på sortniveau skulle være drevet af opdateringsfrekvensen. Vi er vel enige om at et PS50C7705 har en sub-field drive på 600 Hz. Hver pixel blinker altså 10 gange pr. frame ved 60 Hz og bør blinke 12 gange ved 50 Hz. Decay tiden for den brugte fosfor er jo hovedageligt relevant i forhold til de enkelte subpixels.
Ja - det kan du ha' ret i.

Problemet kunne jeg forestille mig er funderet i sub-field drive-metoden og ikke med decay-tiden som sådan, da der pr. frame ved 100[Hz] er færre "blink pr. frame" end ved 60[Hz]. Da lysstyrken skal være den samme, må der være færre informationer pr. farve, der skal fremstilles ved at blinke og derved burde farveopløsningen falde (og det kan formodentligt medføre banding også). Man kan argumentere for, at sort burde være konstant, da de enkelte subpixels er slukkede - men vi ved jo egentligt ikke, hvad der ellers stilles på i relation til ændringen i sub-field drive (ændring af bitstrømmen, der styrer de enkelte sub-pixels) for at opnå samme lysstyrke - måske pre-charge af cellerne - eller...?

Der er tydeligvis en sammenhæng mellem framerate og sortniveau - og jeg er også ved at blive nysgerrig... Jeg tror desværre kun, at de, der har lavet hardware/software-designet, kan svare på vores spørgsmål. Det kan meget vel være software-relateret, men der skal nok lidt flere data på bordet. Forklaringen kunne jo være så simpel, at der er lavet en fejl under bygning af softwaren og/eller releasen af den...

Lidt off-topic - men måske beslægtet:

VT20/VT25 lider jo tilsyneladende af et andet refresh-beslægtet problem, når der skiftes mellem 60[Hz] og 96[Hz], f.eks. ved afspilning af 24p-materiale: False contouring. Dette kommer til udtryk som en form for "slanger" i fine farveovergange som f.eks. hudflader of andre farvegradienter (og det ses efter sigende f.eks. i AVATAR @36m30s og 47m25s omkring lysende objekter) ved højere refresh-frekvenser. False contouring opstår kun ved bevægelse i billedet (kan ikke ses ved PAUSE, og kan derfor ikke still-fotograferes).

VT20/25 tager altså tilsyneladende heller ikke (fuldt) højde for ændring i refresh - men det kommer til udtryk anderledes end hos Samsung. Min forståelse af eliminering af false contouring er i øvrigt, at der skal en tunet algoritme omkring netop sub-field drive til at undgå/omgå artifakterne.

-------------
/lars

Skrevet den: 13-August-2010 kl. 23:03
Selvom det er lidt uvidenskabeligt, så er her et billede af problemet. De to billeder er taget med samme eksponering og indstillinger, så forskellen er "virkelig". Umiddelbart forklarer det meget godt, hvorfor jeg så den "gode sort" som havende et rødt skær og den "dårlige sort" som værende lidt lysere/blålig.

http://dennisthomsen.dk/wp-content/uploads/2010/08/Samsung_c7705_black_level.jpg">

Billedet viser dog problemet en del tydligere end det egenlig er. Den "dårlige sort" er altså stadig sortere end på de fleste andre plasma/lcd (visse Pioneer og Panasonic undtaget), så skærmen er altså ikke et dårligt køb, og de færreste vil nok bemærke det (målte den "dårlige" til ca. 0.05-0.06 cdm2).

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 12:50
For øvrigt et rigtig godt billede, der klart viser problematikken. 0.06 cd/m2 er ikke et "dårligt" resultat, som sådan så potentielle købere skal - som du også selv påpejer - ikke blive fuldstændigt skræmte. Det er stadig på højde med eks. Sonys LCD-flagskib HX800.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 13:45
tror nu også trådstarter er blevet lidt skræmt
skulle en skærm årgang 2010 virkelig ikke være meget bedre end en 3 år gammel pio 508
svaret er kort og godt nej.
men de fleste skærme i dag har alså bare ikke bedre sortniveau end PS50C7705
kun lcd med local dimming og der kommer vi så ud i andre ulemper

tænk vi faktisk ikke er kommet længere

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 14:08

Så lykkes det mig endelig at få en 50C7705 hjem i stuen. Designet er alt for lækkert, dejlig tynd og fin og lækkert hurtigt interface ... Men Men Men..

Da jeg lige fik det startet op, så det hele godt ud og den havde et lækkert billed. Men senere hen på aftenen, da det blev mørkt, så tingene pludselig helt anderledes ud.Dead

For det første var sort niveauet så dårligt, at den sorte ramme omkring filmen, nærmest lyste stuen op..!! Har aldrig set så dårlig sort før.. Prøvede at ændre på forskellige billedindstillinger, men det hjalp intet..

Udover det, så havde skærmen så meget retention, så der hvor underteksterne står på skærmen, var der et gråligt/lyst skær.. Når der få gange i løbet af filmen var (skulle være) helt sort skærm, kunne man se en meget ujævn grålig skærm, fyldt med retention..!! 

Få sekunder inde i menuen for at ændre en enkelt indstilling og menuen brændte fast i måske 2 minutter !!

Hvad skal jeg gøre ? Har jeg fået en defekt skærm ? eller kan dette rettes ?  Cry

Hvad er så lige der er op og ned her? Jeg synes ikke rigtig at Indledende post stemmer ret godt overnes med målingerne og billederne på side 4.

Er TVet ubrugeligt eller er det en storm i et glas vand?

tvkartoffel

Skrevet af: Simon Begynder
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hvad er så lige der er op og ned her? Jeg synes ikke rigtig at Indledende post stemmer ret godt overnes med målingerne og billederne på side 4.

Er TVet ubrugeligt eller er det en storm i et glas vand?

tvkartoffel

Det er ikke perfekt ;) men jeg er ganske tilfreds med mit. en ting er sort, som med nuværende problem vel kun kan betegnes som ok. men en anden ting er alle de andre gengivelser af farver, det kan jeg roligt sige er bedre end ok LOL en plasma er altid mere modtagelig overfor retention i starten, og jeg synes ihvertfald ikke at min har noget retention der irritere mig, har har den i 2,5 måned.

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 18:32
Er der nogen som har firmware 1013 på deres C7705 (50/63 underordnet)?
Det kan tjekkes i menuen, hvilket version man har...

Har i dag modtaget flere mails fra både danske og udenlandske personer, der har observeret de samme sort niveau problemer på deres PS50/63C7705. Fælles for mange af dem er, at de er enige om, at sortniveauet var væsenligt bedre før de opdaterede til 1016 (de kørte alle 1013 før).

Er der derfor nogen som har firmware 1013 på deres skærm, der kan prøve følgende eksperiment.

Find en BD disk og spol frem til en "sort scene" eller f.eks. rulletekster og pause disken. 
Sørg for rummet er helt mørkt, så du tydeligt kan se, at det sort på skærmen er lysere end rammen.
Indstil skærmen til Movie mode og skru lysstyrke ned til 30 (er længere ned end man bør, men så er man sikker på at skærmen viser sin bedste sort).
Tjek ved at trykke på Info-knappen at skærmen modtager 1920x1080 i 24Hz (der må ikke stå 50 eller 60).
Skift nu mellem Cinema mode (Under Menu -> Billedindstillinger) med fjernbetjeningen og se om det sorte på skærmen ændrer sig (burde være forholdsvist tydeligt, hvis rummet er helt mørkt. Evt. gå meget tæt på skærmen for at se det).

Jeg er også selv ret sikker på, at min egen skærms sortniveau var bedre med 1013 (jeg mener selv jeg ville have set det, da jeg kalibrerede skærmen, men det er svært at "huske" nu).

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 20:07
Sortniveauet er rigtig godt på min skærm. Jeg har firmware 1015 så vidt jeg husker. Jeg downloadede firmware 1016, men, skærmen ville ikke acceptere den.

-------------

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:02
Jeg kalibrerede et PS50C6505 i går og kom i den sammenhæng til at tænke over, hvor store forskellene (ud over 3D) er til 7705'eren. Er der nogen, der ved om panelet (ikke så meget kontrastfilteret som fosfortyperne) er forskelligt i de to modeller? Samme spørgsmål mht. signalbehandlingen (6505 kan ikke f.eks. afvikle 24p "korrekt", der anvendes 3:2-pulldown(*), men de to muligheder kan man som bekendt selv vælge mellem på 7705).

Tillægsspørgsmål om 7705: Er der nogen, der har konstateret om 24p afvikles judder-frit på de versioner af firmwaren, hvor der angiveligt/måske ikke er forskel på sortniveuaet ved forskellige indstillinger af Smooth Cinema?

(*) Firmware version 1016.

-------------
/lars

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:25

Tillægsspørgsmål om 7705: Er der nogen, der har konstateret om 24p afvikles judder-frit på de versioner af firmwaren, hvor der angiveligt/måske ikke er forskel på sortniveuaet ved forskellige indstillinger af Smooth Cinema?

Tillægsspørgsmål til dit tillægsspørgsmål:
Findes der en filmsekvens, der er designet til at afsløre 3:2-pulldown?

Jeg vil mene, at man bør kunne konstruere en film med et billede bestående af udelukkende sort og hvid, som inverteres i hver anden frame. Ved ægte 24p vil hver frame blive vist lige tit, og tiden med sort og hvidt udbalancerer derfor hinanden, så billedet bare bliver flimrende gråt. Ved 3:2-pulldown bliver den ene frame vist 60% af tiden, og indholdet i billedet vil derfor træde frem.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 18:43
Ja- det kunne man måske nok lave - men man kan almindeligvis se det i panoreringer, men det kræver slevfølgelig, at man har lidt erfaring med at se 24p. På f.eks. Spears & Munsil test-BD'en findes et par testklip, der afslører problemer med 24p.

-------------
/lars

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 19:08

men det kræver slevfølgelig, at man har lidt erfaring med at se 24p.

Det, som jeg havde i tankerne, var de situationer, hvor man efterlyser information fra personer, der ikke har erfaring med at se det.

Du husker sikkert den enormt lange tråd, hvor der blev konstateret judder fra 3:2-pulldown på en af Panasonics modeller, vistnok X10. Det tog meget lang tid at finde ud af, om problemet var på alle TV af denne model, fordi mange deltagere i tråden hårdnakket påstod, at de ikke havde judder, selv om det senere viste sig, at de reelt havde. I de situationer ville det være smart med et filmklip, hvor forskellen mellem "bestået" og "dumpet" fremstår på en måde, så den kan beskrives for nogen, der ikke før har set forskellen.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 19:19
Sjov ide.

Hvis man lavede en film med skiftevis en rød og en grøn frame ville man få et gult resultat hvis 24p virker ordentligt. Hvis der benyttes 3:2 pulldown ville man sikkert få gult med farvekast mod enten grøn eller rød, afhængigt af hvilken frame der bliver vis flest gange.

Så er det bare lige hvordan man laver sådan en film?

tvkartoffel

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 19:24
Ja, præcis. Man skal bare have både grøn og rød i hver frame, så man har et sammenligningsgrundlag. Ellers er vi igen ude i en subjektiv vurdering af, om man har den rigtige gule.

De ulige frames kunne have et stort rødt A på grøn baggrund, og de lige frames kunne have et stort grønt A på rød baggrund. Hvis farven på A'et afviger fra farven på baggrunden, er det en indikation af, at de ulige og de lige frames ikke vises lige mange gange.

Edit:
Et stort A er måske ikke det bedste. Jeg ved ikke, om der kan opstå et synsbedrag, når figurens udstrækning er så forskellig fra baggrundens udstrækning. Så måske skal man bare have to lige store felter i rød og grøn ved siden af hinanden og så bytte dem rundt for hver frame. Man kunne også bruge Grønlands flag. Det har den fordel, at det viser samme figur i en spejlet, inverteret udgave.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 21:14

Jeg kalibrerede et PS50C6505 i går og kom i den sammenhæng til at tænke over, hvor store forskellene (ud over 3D) er til 7705'eren. Er der nogen, der ved om panelet (ikke så meget kontrastfilteret som fosfortyperne) er forskelligt i de to modeller? Samme spørgsmål mht. signalbehandlingen (6505 kan ikke f.eks. afvikle 24p "korrekt", der anvendes 3:2-pulldown(*), men de to muligheder kan man som bekendt selv vælge mellem på 7705).

(*) Firmware version 1016.

Iflg. Samsung's hjemmeside, så har C6506 funktionen Cinema Smooth, hvilket måske kunne forklare de 3:2-pulldown hvis den ikke var sat til?

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:37
Ja - det har vist været tilfældet tidligere, at man skulle omkring servicemenuen for at "opgradere" TV'et til en større model, for at kunne skifte mellem korrekt 24p-afvikling og 3:2-pulldown.

Der er så jeg kunne se ikke nogen punkter i brugermenuen til at skifte mellem 24p og 3:2-pulldown (som der ellers er på 7705).

6505 afvikler derfor 24p med judder.

EDIT: Never mind 6505'erens "24p-udfordring"  - det var bare et input til at kontrollere, om 24p-afvikling (og dermed sortniveauet) kunne være forskelligt i forskellige firmaware-versioner på 7705.

Og ellers gik mit oprindelige spørgsmål på, om der var nogen, der havde erfaring med, om der er forskel på panelet og signalbehandlingen i 7705 og 6505 - og, hvis ikke det er tilfældet, om der evt. er nogen, der har et 7705 i mit område, som de vil stille til rådighed for en undersøgelse mod en omgang kalbrering.

-------------
/lars

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:53
Som en tilbagevenden til trådens overskrift, fik jeg i dag målt på en 63'' version af C7705, med firmware 1014. Målingerne er gemt til senere brug (aldring af panelet og tidens påvirkning af gråskala), men konklusionen står ret klar fra hukommelsen:

Der er betydelig forskel på sortniveau afhængig af om der sendes 24/60 Hz input, eller om der sendes 25/50 hz input. Faktisk har skærmen med 24/60 Hz input noget nær det bedste reelle sortniveau jeg har målt udenfor Kuro-verdenen. Vi er nede i det niveau, hvor dithering og "plasmastøj" forhindrer et reelt reproducerbart resultat, men gennemsnitligt havde det testede eksemplar et sortniveau (ved fabriksindstillinger i film-mode) på 0,003 Cd/m2. Det er MEGET lavt.

Fodrer vi den i stedet med 25/50 Hz stiger sortniveauet synligt til omkring 0,034 Cd/m2, hvilket er pænt, men langt fra reference.

Hvad angår retention, var der ikke skyggen heraf at se. Jeg har tidligere set meget tydelig retention på en PS50C7705, så jeg forventede det samme her, særligt da skærmen er helt ny. Det var dog ikke tilfældet.

Vores standardtest for mindre retention er at måle et helt sort vindue på  skærmen. Herefter vises et 100% hvidt vindue i 3-5 minutter. Straks herefter måler man igen et helt sort vindue, og ser hvor stor forskel der er fra den første måling. I dette tilfælde var forskellen ikke signifikant, men den målte MINDRE lys på skærmen efter visning af et 100% hvidt vindue. Derudover var retention i øvrigt heller ikke visuelt til stede på noget tidspunkt. Vil ved lejlighed køre en længerevarende retentionstest, af almen interesse.

Har desværre ikke erfaringer med C6505 versionen.

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 00:16

Der er betydelig forskel på sortniveau afhængig af om der sendes 24/60 Hz input, eller om der sendes 25/50 hz input. Faktisk har skærmen med 24/60 Hz input noget nær det bedste reelle sortniveau jeg har målt udenfor Kuro-verdenen. Vi er nede i det niveau, hvor dithering og "plasmastøj" forhindrer et reelt reproducerbart resultat, men gennemsnitligt havde det testede eksemplar et sortniveau (ved fabriksindstillinger i film-mode) på 0,003 Cd/m2. Det er MEGET lavt.

Det er jo rimeligt imponerende. Hvad har du brugt til at måle niveauet med?

Det jeg faktisk undrer mig en del over er, at i alle amerikanske tests har skærmen (C8000 hedder den derovre) virkelig fået dårlige karakterer, hvad angår sort niveau. Gad vide om deres modeller opfører sig anderledes ved 60Hz, eller om målingerne har været lavet ved 24Hz med Cinema Smooth på (der kan så også være stor forskel på panelet på 63" og 50" - alle tests jeg har læst fra amerika har været på 50").

Med 0.003 cd/m2 er vi jo et godt stykke under VT20 så vidt jeg husker.

Imponerende - jeg synes også selv den sorte var ret sort ved 60Hz :-)

Edit: Rart at vide, at det så ikke er firmware 1016, der har påvirket sortniveauet. Tak.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 06:47

Hvad angår retention, var der ikke skyggen heraf at se. Jeg har tidligere set meget tydelig retention på en PS50C7705, så jeg forventede det samme her, særligt da skærmen er helt ny. Det var dog ikke tilfældet.

Vores standardtest for mindre retention er at måle et helt sort vindue på  skærmen. Herefter vises et 100% hvidt vindue i 3-5 minutter. Straks herefter måler man igen et helt sort vindue, og ser hvor stor forskel der er fra den første måling. I dette tilfælde var forskellen ikke signifikant, men den målte MINDRE lys på skærmen efter visning af et 100% hvidt vindue. Derudover var retention i øvrigt heller ikke visuelt til stede på noget tidspunkt. Vil ved lejlighed køre en længerevarende retentionstest, af almen interesse.

Har desværre ikke erfaringer med C6505 versionen.
Det eksemplar af 6505 jeg kalibrerede udviste temmelig meget retention (jeg har kun set det i samme grad på et LG TV) - men det var også et 50". Har du nogen erfaring med om CELLELYS-indstillingen har nogen indvirkning på mængden af retention?

Hvordan er 7705 mht. fosfor-trails? 6505 har ret synlige grønne og magenta trails.

-------------
/lars

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 16:13

Fodrer vi den i stedet med 25/50 Hz stiger sortniveauet synligt til omkring 0,034 Cd/m2, hvilket er pænt, men langt fra reference.

Det lyder temmelig imponerende med det sortniveau, kan det være, at 63" skærmen bare har bedre sortniveau end 50" modellen? Dette mener jeg, at jeg har læst om før.

Derudover lyder det også til, at der er stor forksel på hvordan de forskellige Samsung C7705 plasma skærme har det mht. retention, flere brokker sig over det, mens andre ikke ser skyggen af dette. Betyder det virkelig så, at man skal håbe på, at være en af de heldige som får en god skærm?

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Det lyder temmelig imponerende med det sortniveau, kan det være, at 63" skærmen bare har bedre sortniveau end 50" modellen? Dette mener jeg, at jeg har læst om før.

Derudover lyder det også til, at der er stor forksel på hvordan de forskellige Samsung C7705 plasma skærme har det mht. retention, flere brokker sig over det, mens andre ikke ser skyggen af dette. Betyder det virkelig så, at man skal håbe på, at være en af de heldige som får en god skærm?
Tjaa, noget tyder på at det er lidt af et lottori. Jeg har foreløbigt ikke noget at klage over. Big smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 22:27

Et amerikansk Colorimeter, Klein Instruments K-10.

Det eksemplar af 6505 jeg kalibrerede udviste temmelig meget retention (jeg har kun set det i samme grad på et LG TV) - men det var også et 50". Har du nogen erfaring med om CELLELYS-indstillingen har nogen indvirkning på mængden af retention?

Hvordan er 7705 mht. fosfor-trails? 6505 har ret synlige grønne og magenta trails.

Cellelys på Samsung plasma fungerer alene som en slags ekstra ABL kredsløb, og gør under alle normale omstændigheder mere skade end gavn. Jeg har endnu ikke set nogle tilfælde hvor man ikke er bedst tjent med at sætte den til maks. På mindre end maks begrænser den det maksimale lysoutput, men beholder sortniveauet konstant. Indstillingen kan af samme årsag gøre en forskel for gammaen, men den er man normalt bedre tjent med at tæmme med kontrastindstillingen, hvis man får en S-kurve. En normalt pålidelig kilde i Samsung USA skriver at funktionen alene er indsat for at ensrette menuerne med deres LCD skærme.

Under alle omstændigheder kan det netop af den årsag have betydning for retention, idet man ved at sætte den under maks begrænser maksimalt lysoutput, og derved i mindre omfang fremprovokerer retention.

Mht. trails, så var de der bestemt på 7705. Det er jo meget individuelt hvordan man oplever dem, men jeg synes de var på niveau med mit eget LX5090H, altså tydelige men ikke altoverskyggende.

-------------

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 22:57
Tak for svarene Fredtoft - det underbygger min vurdering. Mht. trails, så vurderer jeg 6505 som havende tydeligere trails end LX5090H. Er der nogen information om 7705 har hurtigere fosfor-typer for at tillade højere refresh til 3D-gengivelse (og dermed mindre trails)?

-------------
/lars

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 23:20

Det jeg faktisk undrer mig en del over er, at i alle amerikanske tests har skærmen (C8000 hedder den derovre) virkelig fået dårlige karakterer, hvad angår sort niveau. Gad vide om deres modeller opfører sig anderledes ved 60Hz, eller om målingerne har været lavet ved 24Hz med Cinema Smooth på (der kan så også være stor forskel på panelet på 63" og 50" - alle tests jeg har læst fra amerika har været på 50").

Med 0.003 cd/m2 er vi jo et godt stykke under VT20 så vidt jeg husker.

Imponerende - jeg synes også selv den sorte var ret sort ved 60Hz :-)

Edit: Rart at vide, at det så ikke er firmware 1016, der har påvirket sortniveauet. Tak.
Nu ved vi jo ikke om de har målt på en korrekt måde i USA, eller hvilke instrumenter de har brugt. Men, hvor har de målt PN63C8000?

Her får den samlet bedre karakterer end Panasonic VT25 http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/samsung-plasma-tv/samsung-pn63c8000.html http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/panasonic-plasma-tv/panasonic-tcp65vt25.html

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 23:54

Et amerikansk Colorimeter, Klein Instruments K-10.

Ok - det er da en af de dyre drenge, hvem der havde råd til det :-)
Det er det samme som hdtvtest.co.uk har brugt til at måle VT20 til 0.009 cd/m2 (og Pio 5090 til 0.003 cd/m2). Hvad har du selv målt Pioneeren til?

Mht. trails, så var de der bestemt på 7705. Det er jo meget individuelt hvordan man oplever dem, men jeg synes de var på niveau med mit eget LX5090H, altså tydelige men ikke altoverskyggende.

Jeg har ikke selv oplevet retention (af nogle nævneværdige forhold) på mit 63" - kun når skærmen er helt sort, så kan man svagt se aftrykket af et tidligere billede, hvis man f.eks. har haft en menu eller lignende på skærmen i et stykke tid. I forhold til, hvad jeg har set på andre Samsungs, så er det et ikke eksisterende problem (på 63" ihvertfald).

Mht. trails, så er jeg rimelig følsom overfor disse, og har ikke oplevet det i nogen generende grad på 7705'eren. Prøvede endda at se Sin City i dag uden problemer.

Kan desuden se, at flatpanels har modtaget et 50C7705 til test. Så bliver det sjovt at se om formodningen om, at der er store forskelle på 50 og 63 holder.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 10:05

Nå, så fik jeg skaffet et kamera og har fået skudt et par billeder af skærmen.. Kvaliteten af billederne er dog ikke speciel god, men det kan da give en om hvordan det står til..

Billederne er taget i et helt mørk rum.

Det midterste billed viser retention fra 1 minuts pause i forbindelse med jeg skulle tage det første billed.. "Indbrændingen" kunne ses ca 5 min efter. Men ellers er der jo generelt retention hele tiden, fra selv det korteste menu zap...
Det sidste billed giver, trods kvaliteten, et meget godt indtryk af hvor dårligt sortniveauet er.. Der skulle have været sort skærmOuch

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 10:09
Endnu et dårligt billed Confused

Men det forestiller min Macbook Pro til venstre ved siden af Sammy..

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 10:55
Det ser godt nok sygt ud, ikke noget at sige til, at du ikke er tilfreds.
Hvad der er galt med din skærm, skal jeg ikke kunne sige. Men rigtig ser det ikke ud til at være.
Har du snakket med din forhandler om problemet? 

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 11:02
Ja det har jeg og den kommer osse retur nu her..
Har prøvet alle indstillinger og indgange, 50/60 Hz, HDMI black, VGA og TV. Ligemeget hvad, bliver sort bare ikke bedre og skærmen bliver lyn hurtigt fyldt med retention..

Håber ikke jeres skærme har disse problemer

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 11:06

Ja det har jeg og den kommer osse retur nu her..
Har prøvet alle indstillinger og indgange, 50/60 Hz, HDMI black, VGA og TV. Ligemeget hvad, bliver sort bare ikke bedre og skærmen bliver lyn hurtigt fyldt med retention..

Håber ikke jeres skærme har disse problemer

Det tyder ikke på det, ellers ville vi nok havde hørt om det.

Får du en ny 7705, eller vælger du noget andet?

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 11:15
Tjah.. Kan jo egentlig godt lide skærmen, synes virkelig den viser lækre farver og er meget lysstærk.. Hvid er meget bedre end på min gamle Pioneer 508 og synes også panoreringer er bedre på Sammy. Så regner med at det blir en 7705 igen..
Ved ikke lige hvad jeg ellers skulle vælge, hvis det skal være i samme prisklasse og med de samme funktioner..

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 12:02

Nå, så fik jeg skaffet et kamera og har fået skudt et par billeder af skærmen.. Kvaliteten af billederne er dog ikke speciel god, men det kan da give en om hvordan det står til..

Ok - det er godt nok MEGET langt fra hvad jeg oplever på min 63C7705. Enten er der meget stor forskel på 50 og 63 eller også (mere sandsynligt) har du fået et defekt panel. Jeg har som nævnt ingen spor efter retention, og sort er så sort, at jeg f.eks. dårligt kan se hvor "skærmen" slutter, når der f.eks. ses film med sorte bjælker, og der bare er en smule billede på skærmen.

Kan du poste dine indstillinger, som du normalt kører med (f.eks. ved filmvisning)?

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 12:12

Ok - det er godt nok MEGET langt fra hvad jeg oplever på min 63C7705. Enten er der meget stor forskel på 50 og 63 eller også (mere sandsynligt) har du fået et defekt panel. Jeg har som nævnt ingen spor efter retention, og sort er så sort, at jeg f.eks. dårligt kan se hvor "skærmen" slutter, når der f.eks. ses film med sorte bjælker, og der bare er en smule billede på skærmen.

Kan du poste dine indstillinger, som du normalt kører med (f.eks. ved filmvisning)?

Ok, lyder lækkert :) så skal jeg bare ha en anden..

Bruger de her indstillinger:
Picture Mode:CAL-DAYRED - Offset30
Cell Light18GREEN - Offset29
Constrast92BLUE - Offset28
Brightness57RED - Gain23
Sharpness0GREEN - Gain18
Color46BLUE - Gain24
TintG48/R52
10p White Balance
IntervalRedGreenBlue
1-6-2-10
200-1
3110
4012
5111
6-1-1-1
7-3-20
8-1-21
9-112
102-19
Color Space
ColorsRedGreenBlue
RED3937
GREEN46630
BLUE3054
YELLOW55528
CYAN375050
MAGENTA38164
Color toneWARM2
SizeSCREEN FIT
Digital Noise FilterOFF
MPEG Noise FilterOFF
HDMI Black LevelLOW
Film ModeOFF
Motion Judder CancellerOFF
Black ToneOFF
Dynamic ContrastOFF
GAMMA0
Expert PatternOFF
RGB Only ModeOFF
Color SpaceCUSTOM
10p White BalanceON
Flesh Tone0
Edge EnhancementOFF

Men har skruet lidt ned for kontrasten..

Men har rodet med hver enkel indstilling og de ændre ikke på at billedet stinker..Cry

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 12:45
Fair nok. Kan se, at det er indstillingerne fra plasmatvbuyingguide (mener jeg de hedder). De er vist beregnet til "cal-day" mode og derfor en del lysere end man normalt vil have i en mørk stue. Brightness burde nok skrues lidt ned for at få et bedre sort niveau (f.eks. omkring 50), da 57 vil gøre sort lidt lysere end det burde være.

Men returner den, hvis du stadig kan og få en ny.

Skrevet af: Gavin
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 12:55
Hvor er det du har fundet den der CAL DAY?

Hvis det er under Picture > Mode, så kan jeg nemlig ikke vælge den her, ellers har jeg de samme indstillinger. Smile

-------------
PS50C7705

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 12:57
Ja det er den fra plasmatvbuyingguide  :)

Har haft brightness skruet helt i bund, men det hjalp stadig intet..

Skal lige have styr på noget transport, men den skulle gerne ryge retur i morgen, så bliver nummer 2 forhåbentlig bedre..

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:51

Hvor er det du har fundet den der CAL DAY?

Hvis det er under Picture > Mode, så kan jeg nemlig ikke vælge den her, ellers har jeg de samme indstillinger. Smile

Den amerikanske model har mulighed for profiler for dag og nat (CAL-DAY CAL-NIGHT). Findes vist ikke i de europæiske modeller.

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 14:52

Ok, lyder lækkert :) så skal jeg bare ha en anden..

Bruger de her indstillinger:
Picture Mode:CAL-DAYRED - Offset30
Cell Light18GREEN - Offset29
Constrast92BLUE - Offset28
Brightness57RED - Gain23
Sharpness0GREEN - Gain18
Color46BLUE - Gain24
TintG48/R52
10p White Balance
IntervalRedGreenBlue
1-6-2-10
200-1
3110
4012
5111
6-1-1-1
7-3-20
8-1-21
9-112
102-19
Color Space
ColorsRedGreenBlue
RED3937
GREEN46630
BLUE3054
YELLOW55528
CYAN375050
MAGENTA38164
Color toneWARM2
SizeSCREEN FIT
Digital Noise FilterOFF
MPEG Noise FilterOFF
HDMI Black LevelLOW
Film ModeOFF
Motion Judder CancellerOFF
Black ToneOFF
Dynamic ContrastOFF
GAMMA0
Expert PatternOFF
RGB Only ModeOFF
Color SpaceCUSTOM
10p White BalanceON
Flesh Tone0
Edge EnhancementOFF

Men har skruet lidt ned for kontrasten..

Men har rodet med hver enkel indstilling og de ændre ikke på at billedet stinker..Cry
Du har alt for meget kontrast og lys på. Gamma bør desuden være på +2. Prøv disse indstillinger: (Jeg har dog selv både grøn+ og grøn- på 21, (hvidbalance). Om aftenen ændrer jeg kontrast til 80 og lys til 50.

Picture Settings
Mode: Movie
Cell Light: 17
Contrast: 83 (alt. 80)
Brightness: 52
Sharpness: 10
Colour: 50
Tint: 50/50
Advanced Settings
Black Tone: Off
Dynamic Contrast: Off
Gamma: +2
Expert pattern: off
RGB Only mode: off
Colour Space: Custom
- R 50 0 0
- G 28 50 0
- B 9 0 50
- Y 45 50 0
- C 35 54 50
- M 50 0 64
White Balance: RO-25 GO-23 BO-24 RG-18 GG-24 BG-25
10p White Balance: (Interval: R G B)
- 1: -2 0 -3
- 2: 0 -1 -1
- 3: 0 0 0
- 4: 0 -1 0
- 5: 0 0 0
- 6: 0 0 0
- 7: 0 0 0
- 8: 0 -2 0
- 9: -2 -2 0
-10: 0 0 0
Flesh Tone: 0
Edge Enhancement: 0
Picture Options
Colour Tone: Warm2
Size: Screen Fit
Digital Noise Filter: Off
MPEG Noise Filter: Off
HDMI Black Level: Low (16-236 video levels).
Motion Judder Canceller: Off

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 15:28
Ps. Cellelys har jeg på 20, altså MAX.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:14

[/QUOTE]
Du har alt for meget kontrast og lys på. Gamma bør desuden være på +2. Prøv disse indstillinger: (Jeg har dog selv både grøn+ og grøn- på 21, (hvidbalance). Om aftenen ændrer jeg kontrast til 80 og lys til 50.

Picture Settings
Mode: Movie
Cell Light: 17
Contrast: 83 (alt. 80)
Brightness: 52
Sharpness: 10
Colour: 50
Tint: 50/50
Advanced Settings
Black Tone: Off
Dynamic Contrast: Off
Gamma: +2
Expert pattern: off
RGB Only mode: off
Colour Space: Custom
- R 50 0 0
- G 28 50 0
- B 9 0 50
- Y 45 50 0
- C 35 54 50
- M 50 0 64
White Balance: RO-25 GO-23 BO-24 RG-18 GG-24 BG-25
10p White Balance: (Interval: R G B)
- 1: -2 0 -3
- 2: 0 -1 -1
- 3: 0 0 0
- 4: 0 -1 0
- 5: 0 0 0
- 6: 0 0 0
- 7: 0 0 0
- 8: 0 -2 0
- 9: -2 -2 0
-10: 0 0 0
Flesh Tone: 0
Edge Enhancement: 0
Picture Options
Colour Tone: Warm2
Size: Screen Fit
Digital Noise Filter: Off
MPEG Noise Filter: Off
HDMI Black Level: Low (16-236 video levels).
Motion Judder Canceller: Off
[/QUOTE]

Kopierede bare indstillingerne direkte fra testen, har selv skruet ned for lys, cellelys og kontrast.. og ja alt andet... Men det har alligevel ikke gjort nogen forskel Cry

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:40
@cgmand

Så er det bare med at få den byttet i en fart. Smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:50
Jeg har lavet nogle meget hurtige målinger på 50C7705 for at undersøge sort. Mine målinger er ikke endelige og jeg har kun rodet mellem de præindstillede profiler og mellem forskellige input (60 Hz vs. 50 Hz). Jeg fandt, at når jeg ændrer skærmen til film-profilen forbedres gengivelsen af sort drastisk. Standard-profilen giver derimod et meget dårligt resultat.

60 Hz giver - sammen med film - bedst sort.
50 Hz giver - uanset profil, men værre med standard-profil - dårlig sort.

Har du prøvet at skifte til film-profilen?

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:01

Jeg har lavet nogle meget hurtige målinger på 50C7705 for at undersøge sort. Mine målinger er ikke endelige og jeg har kun rodet mellem de præindstillede profiler og mellem forskellige input (60 Hz vs. 50 Hz). Jeg fandt, at når jeg ændrer skærmen til film-profilen forbedres gengivelsen af sort drastisk. Standard-profilen giver derimod et meget dårligt resultat.

Ja det har jeg, det er også den jeg har kalibreret med indstillingerne fra plasmatvbuyingguide, men panelet må være defekt for standard eller kalibreret ændre intet.. 

Hvad målte du iøvrigt skærmens sortniveau til ? Hvis du vil ud med det før en evt testBig smile
Kan se der er lidt blandede målinger rundt på nettet ?

Prøvede også det med HDMI sort eller hvad det nu hed, men det hjalp heller ikke..
< ="utf-8">

-------------

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 19:45

Min oplevelse var at det var basalt set umuligt at opnå et anstændigt sortniveau i andet end film-mode. Uanset indstillinger kunne jeg ikke tvinge Standard-mode til samme sortniveau som Film.

-------------

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 09:18

Min oplevelse var at det var basalt set umuligt at opnå et anstændigt sortniveau i andet end film-mode. Uanset indstillinger kunne jeg ikke tvinge Standard-mode til samme sortniveau som Film.

Var det så et godt sortniveau du kom frem til på film-profilen ? Kan den battle VT20... ?

-------------

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 09:28

Betyder det at man ikke kan lave en kalibrering af TV'et og opnå samme sortniveau som film-mode? Er man så tvunget til at leve med film mode hvis man vil have den bedste sorte?
Logisk set burde dette være en software fejl som burde rapporteres til Samsung så de kan fixe den ASAP :)

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 11:50
Man kalibrerer TV'et i film-mode. Jeg kan ikke lige komme på en grund til at kalibrere i andre modes.

Der er en film-mode pr. input, jf. manualen: "Settings can be adjusted and stored for each external device connected to the TV" (Det er kun lidt uklart mht. til den interne tuner).

Iøvrigt: En ting der vist ikke er nævnt tidligere er, at man på nye Samsung-modeller kan vælge input direkte fra f.eks. en Logitech Harmony fjernbetjening og dermed automatisere valg af kilde og input. Dette har tidligere været en mangel på Samsungs TV, hvor man skulle cykle igennem inputs med Source-knappen. Jeg har kun testet på 6505 - men mon ikke det er det samme for 7705?

-------------
/lars

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 12:39

Der er en film-mode pr. input, jf. manualen: "Settings can be adjusted and stored for each external device connected to the TV" (Det er kun lidt uklart mht. til den interne tuner).

Der er på alle indgange - inkl. tuneren (faktisk pr. tuner; analog, dvb-c, s mv.).

Iøvrigt: En ting der vist ikke er nævnt tidligere er, at man på nye Samsung-modeller kan vælge input direkte fra f.eks. en Logitech Harmony fjernbetjening og dermed automatisere valg af kilde og input. Dette har tidligere været en mangel på Samsungs TV, hvor man skulle cykle igennem inputs med Source-knappen. Jeg har kun testet på 6505 - men mon ikke det er det samme for 7705?

Det har man kunne på stort set alle Samsungs fjernsyn gennem de sidste mange år (tror fra 2007 og frem), men dog kræver det f.eks. en Harmony, der har den direkte kode til det. Så jo - kan man også på 7705.

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 13:41

Der er på alle indgange - inkl. tuneren (faktisk pr. tuner; analog, dvb-c, s mv.). 

Og endda en separat hukommelse for hver indgang i både 3D og almindelig 2D.
Heldigt at Samsung også producerer hukommelseskredse Wink

-------------

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 13:43

Det har man kunne på stort set alle Samsungs fjernsyn gennem de sidste mange år (tror fra 2007 og frem), men dog kræver det f.eks. en Harmony, der har den direkte kode til det. Så jo - kan man også på 7705.
OK - så var jeg bare misinformeret...

-------------
/lars

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 13:54

Og endda en separat hukommelse for hver indgang i både 3D og almindelig 2D.
Heldigt at Samsung også producerer hukommelseskredse Wink

Ja det er godt nok mange bytes der skal bruges til at gemme det data. Jeg kan godt forstå at andre producenter ikke har sådan en feature ;)

-------------

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 14:04
Spørgsmål til fredtoft, hvor stor er forskellen på Samsung 50B855 og 50C7705, når man snakker ren billedekvalitet og ser bort fra 3D?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 17:22

Spørgsmål til fredtoft, hvor stor er forskellen på Samsung 50B855 og 50C7705, når man snakker ren billedekvalitet og ser bort fra 3D?

Uha, det er jo den slags spørgsmål som sætter tingene på spidsen Smile

Efter min bedste vurdering er kvalitetsforskellen til 50C7705 stor nok til at det er den man ville vælge, hvis de to stod over for hinanden med et par tusinde kroners forskel.

Hvis man som dig har en PS50B855 i forvejen ville jeg under ingen omstændigheder overveje at skifte, medmindre du 1) absolut må have 3D, 2) har en skærm som støjer vildt, 3) fik en vildt god pris for den brugte eller 4) Vil op på 63"

PS50B855 er en rigtig god skærm, så længe man ikke har fået en "skriger".

-------------

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 18:39

Efter min bedste vurdering er kvalitetsforskellen til 50C7705 stor nok til at det er den man ville vælge, hvis de to stod over for hinanden med et par tusinde kroners forskel.

Hvis man som dig har en PS50B855 i forvejen ville jeg under ingen omstændigheder overveje at skifte, medmindre du 1) absolut må have 3D, 2) har en skærm som støjer vildt, 3) fik en vildt god pris for den brugte eller 4) Vil op på 63"

Heldigvis siger min skærm ikke noget, så jeg har været en af de heldige.

Men det er også mit indtryk, at det bliver svære og svære, at se forskel på de bedste skærme.
For ikke så længe siden, var jeg hjemme og besøge Hother og se hans setup med bl.a. Panasonic 50VT20.
Havde taget en stak blu-ray skiver med og hvis jeg skal være ærlig, så havde jeg meget svært ved at se, at billedet skulle være bedre end mit eget der hjemme. Det er muligt, at hvis de stod ved siden af hinanden, at man kunne se forskel.

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 18:56

Hæhæ, jeg har lige prøvet at indstille den i standard-mode. Forfærdeligt! Jeg vidste heldigvis fra andre brugere allerede inden jeg købte skærmen, at det er film-mode der giver det bedste resultat. Godt vi har internettet. Big smile

Forresten... Fredtoft, kan der være forskel på billedkvaliteten/sortniveauet på de/n amerikanske model/ler og den nordiske model? Jeg oplever dyb sort og har heller ingen problemer med retention.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 19:22

Men det er også mit indtryk, at det bliver svære og svære, at se forskel på de bedste skærme.
For ikke så længe siden, var jeg hjemme og besøge Hother og se hans setup med bl.a. Panasonic 50VT20.
Havde taget en stak blu-ray skiver med og hvis jeg skal være ærlig, så havde jeg meget svært ved at se, at billedet skulle være bedre end mit eget der hjemme. Det er muligt, at hvis de stod ved siden af hinanden, at man kunne se forskel.
Det minder mig om, at jeg sidste år simpelthen ikke turde købe en 850/855'er. Tænk, hvis jeg havde skullet bytte 3-4 gange før jeg havde fået en der ikke larmede som en traktor? Shocked Der var sidste år så mange der klagede over brummen på netop 850/855 at jeg overvejede at købe et Panasonic 50" V10 i stedet for, men, så tænkte jeg: Nej, vent lige et år mere og se hvad der sker, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Det minder mig om, at jeg sidste år simpelthen ikke turde købe en 850/855'er. Tænk, hvis jeg havde skullet bytte 3-4 gange før jeg havde fået en der ikke larmede som en traktor? Shocked Der var sidste år så mange der klagede over brummen på netop 850/855 at jeg overvejede at købe et Panasonic 50" V10 i stedet for, men, så tænkte jeg: Nej, vent lige et år mere og se hvad der sker, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Smile

Ja hvis du havde valgte et V10 dengang, så havde du i dag - nok overvejet at skifte igen Confused

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 19:41
kskruger, overvejet? Nej, det havde jeg ikke. Jeg havde skiftet med sikkerhed! LOL

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 19:48
Firebird, når du afspiller noget fra din Blu-ray afspiller, viser den så på skærmen, om det er 60Hz eller 50hz 24p du afspiller?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 20:03

Firebird, når du afspiller noget fra din Blu-ray afspiller, viser den så på skærmen, om det er 60Hz eller 50hz 24p du afspiller?
Jeg har ikke købt en Blu-ray afspiller endnu, så det kan jeg ikke sige noget om endnu. Jeg venter på Marantz UD7005, og på receiveren Marantz SR6005.

Marantz UD7005 er jeg mest interesseret i på grund af lyden. Håber, at den kan hamle op med en Oppo BDP 83-Special Edition. Receiveren skal jeg nok have under alle omstændigheder. Begge kommer på markedet her i DK inden for den næste halvanden måneds tid. Håber jeg. Smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 20:13

Jeg har ikke købt en Blu-ray afspiller endnu, så det kan jeg ikke sige noget om endnu. Jeg venter på Marantz UD7005, og på receiveren Marantz SR6005.

Marantz UD7005 er jeg mest interesseret i på grund af lyden. Håber, at den kan hamle op med en Oppo BDP 83-Special Edition. Receiveren skal jeg nok have under alle omstændigheder. Begge kommer på markedet her i DK inden for den næste halvanden måneds tid. Håber jeg. Smile

Shocked Har du ikke en Blu-ray afspiller....så har du absolut noget til gode, du ander ikke hvad dit tv kan, før du har set den med nogle gode Blu-ray skriver. Men jeg forstår dig, at du venter på de nye Marantz modeller, de lyder ret spændende - især UD7005 .

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 20:30

Shocked Har du ikke en Blu-ray afspiller....så har du absolut noget til gode, du ander ikke hvad dit tv kan, før du har set den med nogle gode Blu-ray skriver. Men jeg forstår dig, at du venter på de nye Marantz modeller, de lyder ret spændende - især UD7005 .
Jo jo, jeg er skam godt klar over hvad den skærm kan. Den skal bare fodres med et godt signal. Selvom YouSee ikke ligefrem er det bedste, ser DR HD forbandet godt ud.

Marantz SR6005 ser også meget interessant ud. Den har samme nye ABT 2015 chip i som UD7005, og jeg har tænkt på at købe sådan en fætter her: http://www.hm-sat-shop.de/hdtv-receiver-topfield/topfield-cbp-2001-ci-hdtv-schwarz-usb-pvr-ready.html, og køre tv-signalet igennem receiveren. Det var Otto som gav mig tippet. Den nye Topfield  CBP-2001 CI+ har source direct, så jeg kunne på den måde lade receiveren stå for deinterlacing/opskalering. Bedre billedkvalitet på alle kanaler! Forhåbentligt... Det er i hvert fald det der er idéen.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 18-August-2010 kl. 20:38

Hæhæ, jeg har lige prøvet at indstille den i standard-mode. Forfærdeligt! Jeg vidste heldigvis fra andre brugere allerede inden jeg købte skærmen, at det er film-mode der giver det bedste resultat. Godt vi har internettet. Big smile

Forresten... Fredtoft, kan der være forskel på billedkvaliteten/sortniveauet på de/n amerikanske model/ler og den nordiske model? Jeg oplever dyb sort og har heller ingen problemer med retention.

Det kan der helt sikkert, både på panel og firmware.
Jeg tror dog ikke det er der hunden ligger begravet. Næste målesession bliver med både PS50C7705 og PS63C7705, for at se om nogen af de beskrevne forskelle  på sortniveau og retention kan skyldes forskellige paneler i de to størrelser.

-------------

Print side | Luk vindue