Digitalt videokamera - hvilket? 3CCD?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=8463
Udskrevet den: 16-April-2025 kl. 14:40
Emne: Digitalt videokamera - hvilket? 3CCD?
Skrevet af: tychsen
Emne: Digitalt videokamera - hvilket? 3CCD?
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 21:23
Kære forum,
Jeg har lige siden jeg var knægt ejet mit eget videokamera. Men nu kan mit meget brugte Sony DCR-TRV 650E altså ikke mere. Den er begyndt at nægte at sluge bånd, bipper tit uden grund og nægtet tit at optage. Det er bare træt af dage, og hvem kan bebrejde det? 8 års slid og tæsk...
Nå, men nu har jeg besluttet at tage kvantespringet fra det forrige århundredes Hi8-kvalitet til nutidens vel snart hedengangne DV-kvalitet.
Jeg ville da gerne blive ved Sony (mærkeloyalitet???) men er sådan set ligeglad. Det jeg gerne vil have nogle indput om er, hvilket kamera(er) jeg skal se interessere mig for. Skal det være med 3 CCD'ere? Kan man betale sig fra det nu til dags? Kan det bedre betale sig at købe et gammelt VX1000 til 4.000 kr. på dba.dk? Får jeg i virkeligheden det samme, ved at købe et moderne DV-kamera i tyskland til den samme pris?
Ja, hvis nogle er helt inde i kamera-verdenen, gider I så ikke smide nogle vise ord, og nogle konkrete forslag? Det skal helst holdes på max. 5.000 d.kr. og jeg vil naturligvis have most-value for pengene... Er der nogle modeller der udmærker sig specielt i denne prisklasse?
På forhånd tak..,
------------- https://www.studyshop.dk/ti-nspire-licens-cas-elev-software-leje-texas-instruments-student" rel="nofollow - Nspire software , Beer Pong Bord
|
Svar:
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 21:29
Hvis du nu endelig skal tage et kvantespring - hvad så med et harddiskvideokamera? Du kan læse mere om dem her: http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=658&z=9 - HDD-videokamera . Ud over de i artiklen nævnte modeller, der var de første, så kommer der et 16:9 kamera snart. Få evt. fat i JVC's nye katalog og læs mere om disse videokameraer.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 21:49
Hej Thorvald,
Det har jeg allerede læst (dog noget tid siden )... og det virker spændende. Jeg har dog i den forbindelse et par spørgsmål:
- Besværes redigeringen i Adobe Premiere? Den arbejder vidst kun i AVI-filer (som DV jo ligger i). Og jeg har da ikke lyst til at skulle konvertere alle optagelser fra MPEG til AVI inden redigering??? Eller er det en smal sag?
- Er kameraet ikke meget følsomt over for stød og tab under brug? En HD er da noget mere følsom end et bånddrev??? Slukkes HD'en automatisk under tab? SORRY. Det har du jo svaret på!
Og så bør jeg vel lige understrege, at det er et klart must, at videomaterialet kan editeres i Adobe Premiere. Der skal aldrig redigeres meget, men lidt fade, tekst og musik skal der ofte på mine optagelser. Her ser jeg altså MPEG-materiale som en hæmsko...
------------- https://www.studyshop.dk/ti-nspire-licens-cas-elev-software-leje-texas-instruments-student" rel="nofollow - Nspire software , Beer Pong Bord
|
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 22:12
Har rodet lidt i det med redigeringsmuligheder, og camcorderinfo.com skriver således om dette emne:
Editing the GZ-MG70’s footage can be a bit of a process, even with their software bundle, which includes PowerDVD 5 NE, PowerDirector Express NE, and PowerProducer 2 Gold NE. Video files are classified with the .MOD file extension. In order to import them into most editing programs, or even play them in Real Player or Windows Media Player, you need to manually change the file extension to .MPG. Can you imagine not knowing this until you’ve already recorded 7 hours worth of clips?
The software bundle allows you to skip this step, but that benefit hardly outweighs the wealth of options that a true editing program could give you. The Power suite is rudimentary, and its main function is to get your footage to DVD. It offers you some flexibility in changing clip order and basic fade in / fade out, but the clutter of cheesy effects like text fly-ins will strike even beginners as undesirable. While it's not horribly difficult, if you want the ease of use of DVD playback you're probably smarter to go with a DVD camcorder.

Screen shots from PowerDirector (above) and PowerProducer (below).
The other big editing headache involves audio. If you import the .MOD files and manually convert them to .MPG, the audio track is dropped. You can work with all the silent footage you like in Avid or Final Cut, but including the original audio, at least for now, means using the bundled editing programs.
Here, again, MiniDV is the preferable option. MiniDV footage may take time to capture onto a computer, but the quality and flexibility it offers are usually worth it.
Det må altså være en negativ ting, som der måske ikke vægtes højt nok her på siderne... eller?
|
Skrevet af: Erling
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 22:19
tænk har testet følgende videokamera:
Canon MV880XE ,Canon MVX35iE , Canon MVX45iE, Canon MVX350iE JVC GR-DF420E, JVC GR-DF470EK, JVC GR-X5E Panasonic NV-GS35E-S Panasonic NV-GS75E-S Panasonic NV-GS150E-S Panasonic NV-GS250E-S Samsung VP-D453 Sony DCR-HC42E Sony DCR-HC90E Sony DCR-PC55E
Priserne på digitale videokameraer
i næsten professionel kvalitet er
styrtdykket. Panasonic scorer både
guld, sølv og bronze i denne test
af 15 kameraer
Samlet bedømmelse vægtes således: Billedkvalitet
45%, lydkvalitet 20%, betjening og batteriets driftstid
tilsammen 25% og alsidighed 10%.
Se mere på http://www.taenk.dk - www.taenk.dk hvis du ikke vil batale for testen over nettet
har dit lokale bibliotek tænk liggende.
------------- De Herligste hilsner
Erling
|
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 22:46
Interessant nok indlæg tychsen. Som jeg havde forstået HDD-Cams, så ville optagelse redigering og overspilning til DVD, alt sammen foregå i mpeg-verdenen, hvilket skulle være en fordel. Kan Adobe Premiere ikke arbejde med mpg-filer?
Thorvald.
|
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 23:01
Nej, generelt er det en stor bagdel at redigere i råmateriale der er incodet i MPEG. Jeg kender ikke den tekniske årsag, men tror det har noget at gøre med de ressourcer der skal til, for at decode en MPEG-strøm.
Adobe Premiere og mange andre semi-professionelle/professionelle redigeringsprogrammer kan kun behandle DV-video (avi-filer). Altså jeg har da prøvet at importere nogle MPEG-klip, men det giver en hulens masse problemer. For det første suger det sindsygt på systemressourcerne, dernæst er der ikke billede på filen, men kun lyd. Og af ovenstående kan jeg forstå, at der med JVC's filer er det modsatte problem - altså ingen lyd, men kun billede.
Men det kan da godt være, at der findes proffe programmer derude, som er i stand til at behandle MPEG-materiale og redigere dette lige så smertefrit som DV-materiale... jeg tror det bare ikke. Der er vel for pokker en rationele og logisk forklaring på, hvorfor alle semi-proffer arbejder i DV og redigere i DV og kun benytter MPEG som final output til DVD-mediet.
Tilføjet: desuden kan jeg generelt ikke lide ideen om, at man ikke kan smide optagelserne ind på ens PC, og så frit benytte det editeringsprogram man nu selv ønsker. Og at man i det mindste ikke bare kan se filerne i en mediaplayer. Man taber jo åbenbart lyden, når filerne omdøbes til *.mpg... Kan vi få en kommentar fra en teknisk kyndig 
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 07:13
tychsen skrev:
Nej, generelt er det en stor bagdel at redigere i råmateriale der er incodet i MPEG. |
Det kan jeg nu ikke se, at det skulle være en ulempe - med de fleste videoredigeringsprogrammer kan man jo hente sit DV-materiale ind i DVD-kvalitet (eller SVCD eller VCD for den sags skyld) og redigere i dette - og det er der ingen problemer i.
tychsen skrev:
Der er vel for pokker en rationele og logisk forklaring på, hvorfor alle semi-proffer arbejder i DV og redigere i DV og kun benytter MPEG som final output til DVD-mediet. |
Fordi DV har været standarden i et stykke tid nu.
tychsen skrev:
Tilføjet: desuden kan jeg generelt ikke lide ideen om, at man ikke kan smide optagelserne ind på ens PC, og så frit benytte det editeringsprogram man nu selv ønsker. Og at man i det mindste ikke bare kan se filerne i en mediaplayer. |
Ja, det synes jeg også man skal kunne - og hvis man ikke kan det, så er det usmart, hvad enten den optager i mpeg-2 eller DV.
Og ja - en kommentar fra en teknisk kyndig på området - tak! 
Thorvald.
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 11:14
Thorvald skrev:
Det kan jeg nu ikke se, at det skulle være en ulempe - med de fleste videoredigeringsprogrammer kan man jo hente sit DV-materiale ind i DVD-kvalitet (eller SVCD eller VCD for den sags skyld) og redigere i dette - og det er der ingen problemer i. |
Det er så min påstand, at det er en ulempe. Om det så kun er lokalt på min PC at det fucker op, eller om det er generelt, aner jeg ikke. Det kan jo være, at jeg bare ikke har haft installeret en ordenlig MPEG-decoder...
Nå, vi må nok vente til en venlig sjæl kaster sin tekniske gavmildhed over dette emne... og på trods af, at diskutionen er endda meget spændende, så har jeg ikke rigtigt fået svar på mit hovedspørgsmål... he he 
|
Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 14:36
tychsen skrev:
Har rodet lidt i det med redigeringsmuligheder, og camcorderinfo.com skriver således om dette emne:
Editing the GZ-MG70’s footage can be a bit of a process, even with their software bundle, which includes PowerDVD 5 NE, PowerDirector Express NE, and PowerProducer 2 Gold NE. Video files are classified with the .MOD file extension. In order to import them into most editing programs, or even play them in Real Player or Windows Media Player, you need to manually change the file extension to .MPG. Can you imagine not knowing this until you’ve already recorded 7 hours worth of clips?
The software bundle allows you to skip this step, but that benefit hardly outweighs the wealth of options that a true editing program could give you. The Power suite is rudimentary, and its main function is to get your footage to DVD. It offers you some flexibility in changing clip order and basic fade in / fade out, but the clutter of cheesy effects like text fly-ins will strike even beginners as undesirable. While it's not horribly difficult, if you want the ease of use of DVD playback you're probably smarter to go with a DVD camcorder.

Screen shots from PowerDirector (above) and PowerProducer (below).
The other big editing headache involves audio. If you import the .MOD files and manually convert them to .MPG, the audio track is dropped. You can work with all the silent footage you like in Avid or Final Cut, but including the original audio, at least for now, means using the bundled editing programs.
Here, again, MiniDV is the preferable option. MiniDV footage may take time to capture onto a computer, but the quality and flexibility it offers are usually worth it.
Det må altså være en negativ ting, som der måske ikke vægtes højt nok her på siderne... eller?
| Det er ikke helt korrekt, flere og flere redigerings programmer kommer nu med direkte MPEG redigering, da flere TV-stationer får øjnene op for disse harddisk kameraer. Den nye Pinnacle Studio DV 10, kan redigere med vores MOD filer direkte uden problemer, denne Studio version kan også redigere i HD-kvalitet så det er et fremtidssikret redigerings program, hvilke andre redigerings programmer har taget dette skridt.
I skal købe den version der hedder Pinnacle Studio DV 10 Media Suite.
------------- JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 14:38
Det må være på din PC, rigitg mange redigerer idag i MPEG, især pågrund af harddisk kameraer. Vores 3CCD GZ-MC500 har vundet rigtig mange tests, og er meget velegnet til raportager og journalistisk arbejde, da den også har indbygget voice recorder i DAT-kvalitet.
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 14:44
tychsen skrev:
Kære forum,
Jeg har lige siden jeg var knægt ejet mit eget videokamera. Men nu kan mit meget brugte Sony DCR-TRV 650E altså ikke mere. Den er begyndt at nægte at sluge bånd, bipper tit uden grund og nægtet tit at optage. Det er bare træt af dage, og hvem kan bebrejde det? 8 års slid og tæsk...
Nå, men nu har jeg besluttet at tage kvantespringet fra det forrige århundredes Hi8-kvalitet til nutidens vel snart hedengangne DV-kvalitet.
Jeg ville da gerne blive ved Sony (mærkeloyalitet???) men er sådan set ligeglad. Det jeg gerne vil have nogle indput om er, hvilket kamera(er) jeg skal se interessere mig for. Skal det være med 3 CCD'ere? Kan man betale sig fra det nu til dags? Kan det bedre betale sig at købe et gammelt VX1000 til 4.000 kr. på dba.dk? Får jeg i virkeligheden det samme, ved at købe et moderne DV-kamera i tyskland til den samme pris?
Ja, hvis nogle er helt inde i kamera-verdenen, gider I så ikke smide nogle vise ord, og nogle konkrete forslag? Det skal helst holdes på max. 5.000 d.kr. og jeg vil naturligvis have most-value for pengene... Er der nogle modeller der udmærker sig specielt i denne prisklasse?
På forhånd tak..,
| Du får svært ved at finde et kamera med 3CCD til omkring 5000,- Men et godt 1CCD kamera er muligt, hvad med at studere følgende modeller:
JVC GR-DF470 - med F1.2 blænde hvilket udnytter 70% af lyset der hvor du filmer, ingen anden producent opererer med så stor en blænde, ca 5000,-
JVC GR-X5 - 3CCD DV-kamera samt 5-Megapixel still - verdens mest kompakte DV-kamera med 3CCD og 5-megapixel, ca. 9000,-
JVC GZ-MC100 - Harddisk kamera, optager på medfølgende 4GB Microdrive eller et CF kort eller SD kort, 2 Megapixel still, og flot videokvalitet, slår de fleste DV-kameraer i samme prisklasse, 1/3,6" CCD på 2.000.000 pixels, ca. 6000,- normalpris ca. 9000,-
JVC GZ-MC500 - Harddisk kamera 3CCD, 5-megapixel still, widescrenn optagelse, digital voice recorder, ca. 11.000,-
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 18:42
Tak Brian, jeg vil se nærmere på nævnte modeller. Og så vil jeg se, om jeg ikke kan finde nogle tests af omtalte redigeringsprogram og se, om Adobe evt. har lanceret en MPEG-version af deres Premiere-program.
Jeg kan dog ikke lade være med at spørge, hvorfor du kun nævner JVC-modeller? Du arbejder nok med/for eller sammen med JVC til hverdag, men for mig er det lige rigeligt snævert kun at se på ét mærke - jo mindre det ene mærker totalt har overtaget scenen. Som jeg ser det, så er potentielle konkurrenter til JVC:
- SONY
- Canon
- Panasonic
Er du "bare" loyal over for JVC, eller mener du, at de er eneste nævneværdige alternativ?
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 18:52
Den teknisk kyndige lader vente på sig, så Thorvald: her er den tekniske forklaring som jeg selv fandt frem til på nettet 
The problem with editing MPEG video is that the MPEG format compresses runs of consecutive frames together as a group to take advantage of similarities between adjacent frames. You therefore cannot directly access arbitrary individual frames within the compressed data. Some tools provide limited support for MPEG by only permitting editing at group boundaries. More sophisticated MPEG tools support frame-accurate editing by doing a lot of work behind the scenes to provide access to individual frames by decoding the entire group around them, and then re-encoding the group together again. If not done carefully, this kind of churn from re-compressing blocks of video can quickly create visible compression artifacts.
Ikke så sært, at en sådan redigering tager flere ressourcer en redigering i DV video. Ved DV-video er billedet godt nok også komprimeret, men hver enkel frame er beskrevet. Derfor er det nemt at klippe i den frame man ønsker. Men i en MPEG-strøm kan mange frames være "bundet" sammen, og altså bare være 1 frame der vises i længere tid. Dette sparer naturligvis plads, da 1 frame kan erstatte eks.vis. 20 frames, såfremt der alligevel ikke var nogen bevægelse i billedet i de 20 frames. Smart med hensyn til plads, men altså en ulempe ved redigeringsbordet.
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 15:05
Men TMPG DVD Author Pro klarer jo opgaven til UG - at redigere optagelser på frameniveau, fra DVD-optageren - og dette er jo mpeg video - og den high-speed kopierer resultatet til DVD, med freezeless afspilning - så det kan altså lade sig gøre uden problemer.
Hvorfor vil du absolut bruge Adobe Premiere?
Thorvald.
|
Skrevet af: prospero
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 15:57
tychsen skrev:
På forhånd tak.., |
'Helt inde i kameraverdenen' vil jeg ikke sige jeg er, men jeg har undersøgt markedet for ikke så lang tid siden da jeg selv overfor at skulle købe et DVcam. Svaret for mig var helt klart Panasonic, de vandt test efter test - og det til en overkommelig pris. Se fx denne side som har glimrende tests af mange DVcams:
http://www.camcorderinfo.com/
Jeg endte med at købe et Panasonic GS-120 som jeg er meget glad for. Den gode leica optik og de 3ccd'er giver supergode billeder. Jeg har ikke nogen problemer overhovedet med tilslutning via Firewire, redigering osv. Alt har bare fungeret optimalt :-)
Jeg ved ikke om man kan købe 120'eren mere, men GS-140 som må være afløseren for den koster hos http://www.digital4u.dk/templates/product_big.asp?ProductGuid=742033&GroupGuid=37 - digital4U 5.200,-
Håber du kan bruge det.
Mvh
Casper.
|
Skrevet af: Bent M
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 16:23
Jeg kan tilslutte mig det Casper her skriver, for ca et år siden var jeg på bar bund hvad dette angår, jeg skulle have et Mini Dv camera, og efter at have læst side op og ned i divers fora kom jeg også frem til at det skulle være Panasonic, Så jeg købte et Panasonic NV-GS200, også med 3 CCD og helt problemfri tilslutning til Pc og betjening osv, MEGET flot billedkvalitet, og handy størrelse.
Ps:
Der er også en ganske fornuftig Still billed Camera opløsning på 2.3 Mpixel og ok billedkvalitet, men det er ikke et "DigitalCamera"
Det optager i stillbilledfunktion på et SD card..
------------- Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
|
Skrevet af: Moef
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 16:29
tychsen skrev:
Hej Thorvald,
Det har jeg allerede læst (dog noget tid siden )... og det virker spændende. Jeg har dog i den forbindelse et par spørgsmål:
- Besværes redigeringen i Adobe Premiere? Den arbejder vidst kun i AVI-filer (som DV jo ligger i). Og jeg har da ikke lyst til at skulle konvertere alle optagelser fra MPEG til AVI inden redigering??? Eller er det en smal sag?
- Er kameraet ikke meget følsomt over for stød og tab under brug? En HD er da noget mere følsom end et bånddrev??? Slukkes HD'en automatisk under tab? SORRY. Det har du jo svaret på!
Og så bør jeg vel lige understrege, at det er et klart must, at videomaterialet kan editeres i Adobe Premiere. Der skal aldrig redigeres meget, men lidt fade, tekst og musik skal der ofte på mine optagelser. Her ser jeg altså MPEG-materiale som en hæmsko... |
Lige mine ord Tychsen,
JVC's harddisk modeller har fået en noget dårlige omtale i flere test. Billedekvaliteten er simpelthen for dårlig, film i mørke er også dårligt på de billige HD cam modeller, sammenlignet med billigere DV cams.
Og som du selv er inde på, skaber MPEG formatet når der skal redigeres mv. i det optaget. Eftersom MPEG allerede er komprimeret en del når du skal til at redigere i det, samt at filerne så skal encodes igen tilbage til MPEG når det hele skal over på DVD.
Den eneste harddisk recorder som har fået gode anmeldelser fra JVC, er deres GZ-MC500, men den koster en formue. Og du har vidst nok stadig redigeringsproblemerne.
Så jeg ville helt sikkert kikke på et DV cam, som nu stadig er noget af det bedste for alm. mennesker
Mvh. Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 18:17
Tusind tak for alle de gode svar... ja, jeg må jo nok skuffe Thorvald og sige, at HDD-Camera nok ikke er noget for os, som gerne vil redigere lidt seriøst i indholdet bagefter.
I må MEGET gerne læse "søstertråden" på davk.dk, hvor nogle måske lidt mere kyndige personer svarer på stort set samme måde som jer - men alligevel ser det fra en anden vinkel: http://www.davk.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1434 - http://www.davk.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&am p;file=viewthread&tid=1434 (Håber ikke, at man skal have login for at se tråden)...
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 19:47
Det med MPEG overførelse til computeren, har jeg diskuteret en del med Thorvald, hvor jeg dengang også holdt på, at for den seriøse computer redigerings-entusiast, der er det ikke særlig fedt med MPEG. Dengang blev konklusionen vidst nok, at MPEG redigering skulle være bedre end at overføre DV format. Den er jeg ikke enig i, jeg holder stadig på, at det er et stort problem, hvis man vil redigere, tilføje ekstra materiale til eksisterende MPEG filer.
Du kan godt redigere i MPEG format, altså klippe og klistre lidt, men så bliver det heller ikke til meget mere, hvis altså ikke det skal gå ud over den endelige DVD kvalitet.
Så jeg holder mig stadig til DV, eftersom du får et meget mere redigeringsvenligt format i de forskellige bedre computerprogrammer såsom Vegas & tidligere nævnte program, som jeg ikke husker navnet på, sorry 
Mvh. Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 20:09
Ja, indtil videre ser det ud til, at DV-materiale er en bedre udviklet teknologi i forbindelse med komptilbilitet og avanceret redigering. Jeg har i øvrigt også selv et Panasonic MiniDV kamera.
Det ærgrer mig lidt at et så lækkert program som TMPG DVD-author Pro (endnu) ikke understøtter DV-capture.
Men efterhånden bliver mpeg formatet sikkert lige så udviklet og godt som DV.
Thorvald.
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 20:27
Thorvald skrev:
Ja, indtil videre ser det ud til, at DV-materiale er en bedre udviklet teknologi i forbindelse med komptilbilitet og avanceret redigering. Jeg har i øvrigt også selv et Panasonic MiniDV kamera.
Det ærgrer mig lidt at et så lækkert program som TMPG DVD-author Pro (endnu) ikke understøtter DV-capture.
Men efterhånden bliver mpeg formatet sikkert lige så udviklet og godt som DV. |
Jeg kikker stadig selv efter et DV cam, og har muligvis fundet det :-)
JVC GR-X5
Designet kan diskuteres. Selv er jeg ikke helt vild med designet, men for mig er det nu mere kvaliteten der tæller.
Et DV cam, som skulle være super godt til prisen. Testen kan læses her (på engelsk):
http://www.camcorderinfo.com/content/CamInfo-Select-2005.htm
EDIT:
Jeg har lige tilføjet dette cam:
Panasonic PV-GS250
Som også ser ud til, at være kvalitet til prisen. Test kan læses via samme ovenstående link.
Moef
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 21:11
Thorvald skrev:
Men TMPG DVD Author Pro klarer jo opgaven til UG - at redigere optagelser på frameniveau, fra DVD-optageren - og dette er jo mpeg video - og den high-speed kopierer resultatet til DVD, med freezeless afspilning - så det kan altså lade sig gøre uden problemer.
Hvorfor vil du absolut bruge Adobe Premiere?
|
Fordi TMPG DVD Author Pro (uden jeg ved det præcist) vel er et author-program og ikke et videoredigeringsprogram...
Fandt lige denne: http://www.doom9.org/index.html?/mpg/tmpg-dvdauthor.htm - http://www.doom9.org/index.html?/mpg/tmpg-dvdauthor.htm Nu VED jeg, at det er et Auther-program og intet har med videoredigering at gøre... 
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 22:37
Tja - man kan ellers redigere med DVD Author Pro - i hvert fald klippe dele væk og så vidt jeg husker kan man også mere avancerede ting. Se mere her: http://www.tmpg-inc.com/product/tdap_feature.html - DVD Author Pro . Men om det så kan de ting du gerne vil ved jeg ikke. Programmet er en sammenlægning af to programmer: Videoredigering og authoring.
Thorvald.
|
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 22:57
Der er jeg altså ikke helt med Thorvald. Hverken deres egen beskrivelse af programmet, eller den mere dybdegående præsentation af programmet siger noget om, at programmet kan redigere seriøst. Men jo, man kan udføre lidt AB-redigering, så vidt jeg kan læse mig til, men det er proffessionel redigering jeg vil have mulighed for. Det fik jeg måske ikke antydet grundigt nok i begyndelse - men troede egentligt det lå implicit, idet jeg nævnte programmet Premiere (som er et yderst kompatibelt redigeringsprogram).
Jeg skal som minmum kunne:
- Fade mellem klip (samt andre transactions)
- Ligge musik på og redigere volumen på lydspor
- Indsætte tekster
Hvis nævnte DVD Author Pro kan det, så er jeg da villig til at give det en chance...
|
Skrevet den: 30-December-2005 kl. 09:25
Jeg kan ikke huske om DVD-author Pro kan lave forskellige overgange mellem klip - min prøveversion er desværre udløbet.
Det kan nogle ting med lyd.
features skrev:
Apply audio correction filters (noise reduction, fade-in/fade-out, audio gap correction, etc.) |
Hvad den ellers kan ved jeg ikke rigtig.
Indsætte tekster ved jeg heller ikke om den kan.
Du har muligvis ret i at det ikke er et så avanceret videoredigeringsprogram som du ønsker - og som traditionelle programmer som Ulead Videostudio, der også kan de ting du spørger efter.
Du kan jo prøve at downloade en prøveversion af DVD Author Pro og gøre dine egne erfaringer med det. Det kan jo være at du kan bruge det til noget andet end redigering af hjemmevideo - som jo nok egentlig var emnet eller delemne i denne tråd.
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-December-2005 kl. 09:30
Se mere om hvad det kan her: http://www.tmpg-inc.com/product/tdap_spec.html - Specifikationer .
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-December-2005 kl. 12:07
Hejsa gutter,
Jeg tjekkede lige specs på det omtalte DVD author pro program. Det er tilsyneladende et godt lille "author" program, som kan lidt det samme som det author program jeg selv bruger - Sony's DVD Arhitect. DVD Authot pro bruges typisk til fremstilling af DVD menuer, og ikke dybdegående redigering. Man kan dog lave lidt A-B redigering, sikkert på samme måde som i DVD architect.
Typisk laver man sine MPEG2 filer i et andet program, hvor flere lags video, transitions, video effekter, lyd effekter og hvad der ellers findes af sjove ting og sager tilføjes. Dernæst benytter et godt MPEG2 codec til fremstilling af MPEG2 filer til Author programmet.
Adobe Premiere ell. Sony Vegas vil væere perfekt til den dybdegående redigering. Programmerne har også nogle ret gode codecs, dog uden at være fantastiske.
Mvh. Moef
|
Skrevet af: KBAndersen
Skrevet den: 18-Januar-2006 kl. 16:06
Hejsa
Jeg vil lige gi' mit besyv med.
Har selv et Sony Dv kamera, ca. 6½ år gammelt, men virker stadig som nyt. Da jeg begyndte at redigere på pc, fik jeg dårlige resultater. Jeg fandt da ud af, jeg havde overført til MPEG format og derfor redigeret i dette. Det DUR BARE IKKE. Avi var og er stadig det bedte materiale at arbejde i. Jeg er LANGT fra særlig inde i redigering af DV video, som jeg ønsker at være. Men jeg kunne dog tydelig se forskel i de to udgaver.
Og så.. Jeg leder efter et nyt dv-kamera. Skal jeg se efter Panasonic som der tidligere i tråden blev nævnt eller?.. Tror stadig jeg vil holde mig til DV, da jeg har masser af bånd liggende og da jeg mener det må være det optimale format. hvorfor skifte nu, jo det passer ikke helt det er som nyt. Jeg har på en eller anden måde fået ødelagt DV udgangen på kameraet. Surt....
|
Skrevet den: 18-Januar-2006 kl. 18:34
Hej drenge,
I må sku' undskylde, at jeg sådan har forsømt jer her på det sidste. Men jeg har simpelthen fundet et forum, der har meget mere styr på camcordere end her (dette er vel også for recordere, og ik' så meget for camcordere).
Nu har jeg fundet mit nye kamera: Panasonic NVGS-400.
Det koster godt nok 8.000,- i tyskland (9.500 i DK), men hold da kaje hvor kan det filme ;-)
Prøv at se denne: http://www.pana3ccduser.com/images/upload/scotlandautumn.zip - http://www.pana3ccduser.com/images/upload/scotlandautumn.zip (136 MB MPEG i fuld DVD-kval.)
Kameraet er gået ud af produktion, og bliver snart erstattet af en GS500, som desværre ikke skulle have helt de samme gode funktioner. Så jeg tror jeg skynder mig at nuppe et fra de lagre, der måtte være tilbage ude i butikkerne.
Se selv flere film i dette forum: http://www.pana3ccduser.com/forumdisplay.php?f=22 - http://www.pana3ccduser.com/forumdisplay.php?f=22 (også fra andre modeller).
Har I ellers nogle spørgsmål ang. noget som helst camcorder-relateret, anbefaler jeg på det varmeste, at man opretter en profil på ovenstående side, og spørger i dette forum. Man får hurtige svar, og det er top-proffer der svarer, mange gange.
|
Skrevet den: 19-Januar-2006 kl. 21:14
Moef skrev:
tychsen skrev:
Hej Thorvald,
Og så bør jeg vel lige understrege, at det er et klart must, at videomaterialet kan editeres i Adobe Premiere. Der skal aldrig redigeres meget, men lidt fade, tekst og musik skal der ofte på mine optagelser. Her ser jeg altså MPEG-materiale som en hæmsko...
|
Lige mine ord Tychsen,
JVC's harddisk modeller har fået en noget dårlige omtale i flere test. Billedekvaliteten er simpelthen for dårlig, film i mørke er også dårligt på de billige HD cam modeller, sammenlignet med billigere DV cams.
Og som du selv er inde på, skaber MPEG formatet når der skal redigeres mv. i det optaget. Eftersom MPEG allerede er komprimeret en del når du skal til at redigere i det, samt at filerne så skal encodes igen tilbage til MPEG når det hele skal over på DVD.
Den eneste harddisk recorder som har fået gode anmeldelser fra JVC, er deres GZ-MC500, men den koster en formue. Og du har vidst nok stadig redigeringsproblemerne.
Så jeg ville helt sikkert kikke på et DV cam, som nu stadig er noget af det bedste for alm. mennesker
Mvh. Moef
| Hvilke modeller er testet, fordi man skal jo kigge på specifikationerne, rigtig mange af de tests der laves idag, har intet med en reel test at gøre, men et spørgsmål om et bestemt produkt skal fremhæves, koste hvad det vil.
Vores GZ-MG40 og 50, har F1.2 objektiv hvilket betyder det udnytter 70% af det lys det omgives af, ingen og jeg mener virkelig ingen af vores konkurrenter har taget dette lille projekt op, alle andre kører med F1.8 som udnytter 33% af lyset. Dette har vi også på de to billigste modeller GZ-MG20 og 30, men alligevel, er de mindst lige så gode som tilsvarende DV-kameraer.
GZ-MG60 og 70 har en CCD på 1/3,6" hvilket betyder at kameraet aftegner ret så store pixels, og reglen er jo større pixels dets bedre billede, da mætningen er tættere.
Korrekt at GZ-MC500 har fået rosende tests, og det er faktisk også næsten et semi-Pro kamera, dyrt ved jeg ikke om det er, prøv at se hvad du skal give for et DV-kamera med 3CCD på hver 1/4,5" og så et godt 5 megapixel stillkamera, så kan de ca. 10.000,- som denne sag tit går for ikke være så dyr længere. Og så er sagerne samlet i et produkt.
|
Skrevet den: 19-Januar-2006 kl. 21:49
BrianJVC skrev:
...rigtig mange af de tests der laves idag, har intet med en reel test at gøre, men et spørgsmål om et bestemt produkt skal fremhæves, koste hvad det vil. |
Sikke noget vrøvl... eller dvs., jeg ved ikke hvad "rigtig mange tests" dækker over, men camcorderinfo.com og DVspot.com (som mig bekendt er de eneste, der tester på et seriøst niveau) udfører 100 % seriøse tests, der absolut intet har med ovenstående udsagn at gøre.
Og Brian: det er meget muligt, at JVC har fundet noget, som virker godt. Men det hjælper altså ikke noget, når råmaterialet allerede komprimeres i kameraet. En MPEG-komprimering bør først ske i det øjeblik, man ønsker at eksporterer sin færdig-redigerede film til DVD eller web.
Jeg tror ikke, at du kan finde en eneste professionel i branchen, der hellere vil optage i MPEG fremfor DV.
Jeg har bestemt intet imod JVC, og har også haft dem inde i billedet. Men det eneste JVC-kamera der virkelig kan stå skulder mod skulder med Panasonicen er GR-X5'eren (som optager på DV). Den er dog bare lidt uheldig udformet, og mangler lidt i den manuelle kontrol.
Hermed er det ikke sagt, at folk som mine forældre (der "bare" skal have gode optagelser, der ikke skal udsætte for anden redigering, end den der kommer ved indlæggelse på HDD-recorderen), ikke kan få stor glæde af JVC's HDD-modeller. Men de er tilgengæld den målgruppe, der er fuldkommen ligeglad med manuel kontrol. De vil hellere have automatik.
Men det her bliver vi vist aldrig enige om, det lyder som om, at du er gift med JVC 
Der skal stadig lyde en stor tak til alle, som har bidraget til denne tråd...
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 19-Januar-2006 kl. 22:36
Har selv stået og vaklet mellem Panasonic NVGS-400 og den lidt neddroslede 250´er,som er billigere og fysisk en del mindre.Fornemmer,at de manuelle features har været afgørende for dit valg ,Tychsen ??
Mit kamerakøb blev udsat på ubestemt tid,da det aktuelle behov forsvandt m en aflyst rejse.Men hvis 400´en snart bliver afløst af en knap så kompetent( ??) model sku man måske overveje en xtra gang........!!!l
Jeg tror gerne os der har fulgt tråden,hører en lille situationsrapport,når du har gjort nogle erfaringer
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 00:39
BrianJVC skrev:
Moef skrev:
tychsen skrev:
Hej Thorvald,
|
Lige mine ord Tychsen,
Mvh. Moef
| Hvilke modeller er testet, fordi man skal jo kigge på specifikationerne, rigtig mange af de tests der laves idag, har intet med en reel test at gøre, men et spørgsmål om et bestemt produkt skal fremhæves, koste hvad det vil.
Vores GZ-MG40 og 50, har F1.2 objektiv hvilket betyder det udnytter 70% af det lys det omgives af, ingen og jeg mener virkelig ingen af vores konkurrenter har taget dette lille projekt op, alle andre kører med F1.8 som udnytter 33% af lyset. Dette har vi også på de to billigste modeller GZ-MG20 og 30, men alligevel, er de mindst lige så gode som tilsvarende DV-kameraer.
GZ-MG60 og 70 har en CCD på 1/3,6" hvilket betyder at kameraet aftegner ret så store pixels, og reglen er jo større pixels dets bedre billede, da mætningen er tættere.
Korrekt at GZ-MC500 har fået rosende tests, og det er faktisk også næsten et semi-Pro kamera, dyrt ved jeg ikke om det er, prøv at se hvad du skal give for et DV-kamera med 3CCD på hver 1/4,5" og så et godt 5 megapixel stillkamera, så kan de ca. 10.000,- som denne sag tit går for ikke være så dyr længere. Og så er sagerne samlet i et produkt. |
Hejsa,
Det er JVC forholdvis billige harddisk modeller på siden - http://www.camcorderinfo.com/ - som har fået en hård medfart i forbindelse med :
- dårlig i mørke omgivelser - generel dårlig optage kvalitet - editeringsproblemer pga. MPEG formatet - langsom til opstart af cam, før du kan filme
Som nogen af de vigtige punkter.
Alle sammen seriøse egenskaber, som jeg nødig ville gå på kompromi med. Men nu er det jo deres billigste harddisk-modeller, og 1. generations modeller, så der er jo tid til forbedringer. Generelt tror jeg at MPEG konverteringen i kameraet, dræber for meget af kvaliteten.
Modeller jeg tænker på :
JVC GZ-MG20 JVC GZ-MG30 JVC GZ-MG40 GZ-MC200
Men JVC har da lavet en model som jeg har set på, som ser lovende ud - GR-X5, men så er vi tilbage til de gode gamle DV bånd det du'r. Et cam som jeg nok hellere ville købe end noget harddisk cam, på baggrund af de meget fine anmeldelser det har fået.
Mvh. Moef
|
Skrevet af: pizzamandk
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 01:22
Jeg har et spørgsmål...jeg er ret doven og redigerer på PC i VOB filer optaget på DVD-optageren. Er der kvalitet der går tabt undervejs bortset fra at slutresultatet er MPEG?
Jeg er udmærket klar over at hvis slutproduktet skal være cremen skal det helst være DV AVI, men for mig er MPEG-2 redigering et udmærket kompromis mellem den tid jeg gider investere i redigering og så kvalitet.
Men mit spørgsmål går ud på...er der meget kvalitetstab? Jeg renderer færdigt med M2 Edit og så vidt jeg kan se er der intet re-encoding, det bliver en MPEG i 9 mbit.
Bare af nysgerrighed...
På forhånd tak
Dan
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 01:50
Du kan godt redigere uden tab i MPEG, f.eks via Womble MPEG editor. Jeg kender ikke M2 edit, man det kan tilsyneladende også 
Sålænge man ikke efterbehandler sin MPEG video med flere lag video, f.eks effekter, fades. Så skal deres ikke re-encodes i din MPEG video. Tilgengæld kan du så kun bruge meget basale redigeringsfunktioner som at klippe og klistre lidt i filerne. Hvis der skal tilføjes video materiale til MPEG filerne, så skal de re-encodes til nye MPEG filer. Her afhænger resultatet meget af de codecs du benytter. De dyreste er ikke altid de bedste.
Generelt holder jeg mig væk fra MPEG som kilde til redigering, fordi det simpelthen ikke egner sig godt nok til det, og fordi det i forvejen er komprimeret meget ned. Som source ville jeg hellere benytte den gode gamle DV standard, som er i en noget højere kvalitet end MPEG. Så her vil redigering kunne svare sig, eftersom source kvaliteten er meget høj før den egentlige encoding til MPEG ell. andet format.
Men jeg tror da bestemt at JVC's harddisk videocams skal sælge. De sælger måske ovenikøbet godt, eftersom målgruppen er den helt alm. bruger, som du blot skal optage i en rimlig kvalitet, og ikke gider det med redigering på PC ell. at benytte bånd til optagelse. Så det er da helt klart banebrydende et eller andet sted, men jeg venter nok lige et par år med et harddisk videocam, måske til 3. eller 4. generation kommer på markedet 
Moef
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 07:03
Med de harddiskstørrelser, der kan fås idag, selv på de små harddiske, kunne der måske være håb om et HDD-Cam, der kan optage i DV-kvalitet - på samme måde som på et MiniDV-bånd.
Alternativt kunne de (JVC i samarbejde med videoredigeringssoftware udviklere?) udvikle redigeringssoftware til redigering af DVD-standard optagelser uden tab.
Thorvald.
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 07:55
Lennon skrev:
Har selv stået og vaklet mellem Panasonic NVGS-400 og den lidt neddroslede 250´er,som er billigere og fysisk en del mindre.Fornemmer,at de manuelle features har været afgørende for dit valg ,Tychsen ??
Mit kamerakøb blev udsat på ubestemt tid,da det aktuelle behov forsvandt m en aflyst rejse.Men hvis 400´en snart bliver afløst af en knap så kompetent( ??) model sku man måske overveje en xtra gang........!!!l
Jeg tror gerne os der har fulgt tråden,hører en lille situationsrapport,når du har gjort nogle erfaringer | Skynd dig, skynd dig...
Jeg ville også slå koldt vand i blodet, og havde tænkt på at købe engang til foråret. Men da KT-Radio I Odense allerede nu må melde, at de IKKE kan skaffe kameraet, panikkede jeg lidt. Heldigvis ligger kameraet på en del lagre rundt omkring i Europa endnu.. så jeg har bestilt i dag ved en tysk forhandler.
Vil man have GS400'eren er det altså med at få fart på...
Noget andet: det kan IKKE lade sig gøre at rendere MPEG-materiale ud i samme kvalitet, som det kom ind. MPEG er et komprimeret format, og ikke fuldt beskrevet.
Nogle tror fejlagtigt, at fordi MPEG er komprimeret, så er det billedkvalitetsmæssigt ringere end DV. Det passer ikke. Hvis man encoder din DV i MPEG i tilpas høj Mbit/s, så får man et resultat, der er lige så flot at se på, som selve DV'en. Tingene er nu bare komprimeret, og de elementer øjet alligevel ikke ser, er fjernet. Det svarer "nøjagtigt" til, at man tager en BMP-fil og gemmer som JPEG i 100 % kvalitet. Man får to billeder, der ligner hinanden, men JPEG'en fylder langt mindre. Til gengæld kan man ikke redigere i JPEG'en og gemme den igen, uden at kvaliteten forringes, eller filstørrelsen alternativt øges.
|
Skrevet af: pizzamandk
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 11:05
Tak for svaret, Moef og Tychsen
I er forresten bekendt med det her link, ikke sandt??
http://jvc-class-action.blogspot.com/
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 11:17
pizzamandk skrev:
| Sindsygt...
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 11:28
pizzamandk skrev:
| Jeg har kun indtil videre hørt om den side, men vi har slet ikke haft de problemer i Europa, måske er det fordi det har været en fejl som har været på de amerikanske modeller, altså NTSC modellerne, de er ikke ens i produktion på alle områder. Selvfølgelig kan vi ude til højre se enkelte der har klaget fra Europa, det er relativt lave tal i forhold til hvor mange kameraer der sælges i de enkelte lande, 38 stk. der har fejlet i UK, hvor de sælger tusindvis. Ligeledes med Frankrig, Holland og Tyskland, er det jo helt latterligt lave tal, i forhold til salget.
Så det er meget overdrevet at sige der skulle være generelle fejl på JVC's kameraer, alt vi har fået ind med fejl som kendes af JVC på forhånd, er blevet repareret uden omkostning for kunden, både under garanti men også efter.
I skal huske på inden i handler i udlandet, at vi i Danmark kører en særlig høj service i forhold til mange af vores nabolande, derfor ser man måske heller ikke nogen klager fra Danmark eller resten af Norden.
Det er ikke altid rosenrødt at handle syd for grænsen.
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 11:35
KBAndersen skrev:
Hejsa
Jeg vil lige gi' mit besyv med.
Har selv et Sony Dv kamera, ca. 6½ år gammelt, men virker stadig som nyt. Da jeg begyndte at redigere på pc, fik jeg dårlige resultater. Jeg fandt da ud af, jeg havde overført til MPEG format og derfor redigeret i dette. Det DUR BARE IKKE. Avi var og er stadig det bedte materiale at arbejde i. Jeg er LANGT fra særlig inde i redigering af DV video, som jeg ønsker at være. Men jeg kunne dog tydelig se forskel i de to udgaver.
Og så.. Jeg leder efter et nyt dv-kamera. Skal jeg se efter Panasonic som der tidligere i tråden blev nævnt eller?.. Tror stadig jeg vil holde mig til DV, da jeg har masser af bånd liggende og da jeg mener det må være det optimale format. hvorfor skifte nu, jo det passer ikke helt det er som nyt. Jeg har på en eller anden måde fået ødelagt DV udgangen på kameraet. Surt....
| Jeg vil også klart anbefale at har du et DV kamera, så rediger i AVI, men har du et harddisk kamera har du ingen problemer med at redigere i MPEG, når originalen ligger i MPEG. Brug eventuelt den medfølgende software til harddisk kameraerne, eller den noget mere avancerede Pinnacle Studio DV10 Media Suite, som endda er klar til at kunne redigere i HD. Eller Canopus Let's EDIT 2 som også arbejder fint i MPEG.
Så er råmaterialet i MPEG går det helt fint med at redigere det. Men der er ingen grund til at ændre DV-formatet til MPEG, bibehold det i AVI, og skal det på DVD, så laves konverteringen til sidst, efter det er redigeret.
Tro mig Harddisk kameraet er kommet for at blive, og det vil inden længe skubbe DV-kameraet af pinden, dog vil DV måske kunne holde fast lidt endnu i den lidt tungere ende af modeller, men det er kun et spørgsmål om tid.
|
Skrevet den: 20-Januar-2006 kl. 18:13
BrianJVC: Hvad er din tilknytning til JVC?
|
Skrevet af: hanibal
Skrevet den: 19-December-2007 kl. 23:11
Jeg købte et DCR-HC90E i 2005 da jeg skulle på ferie i Island. Jeg fik en god video og billeder med hjem. I løbet af sommeren blev jeg syg, og har derefter ikke brugt det, og da der ikke længre er udsigt til,at jeg kommer til det, har jeg sat det til salg. Skulle du være interesseret send en mail. PA
|
Skrevet af: Bromann68
Skrevet den: 07-Januar-2008 kl. 20:44
hanibal skrev:
Jeg købte et DCR-HC90E i 2005 da jeg skulle på ferie i Island. Jeg fik en god video og billeder med hjem. I løbet af sommeren blev jeg syg, og har derefter ikke brugt det, og da der ikke længre er udsigt til,at jeg kommer til det, har jeg sat det til salg. Skulle du være interesseret send en mail. PA
|
|
Skrevet af: hanibal
Skrevet den: 07-Januar-2008 kl. 21:56
Bromann68 skrev:
hanibal skrev:
|
|
|
Skrevet af: hellum
Skrevet den: 28-Januar-2008 kl. 19:19
Hvad med Panasonic HDC-SD5. Det er 3CCD og det koster lige under 5000 kroner hvis du køber det i Tyskland... Jeg har kun læst godt om det so far, men jeg er så heller ikke lige ekspert på området...
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Januar-2008 kl. 00:05
tychsen skrev:
Noget andet: det kan IKKE lade sig gøre at rendere MPEG-materiale ud i samme kvalitet, som det kom ind. MPEG er et komprimeret format, og ikke fuldt beskrevet. |
Du kan rendere alt. Så det er lidt noget sludder. Spørgsmålet er alene, hvad du mister ved det, som du også selv nævner her til aller sidst.
Til gengæld.....
tychsen skrev:
Nogle tror fejlagtigt, at fordi MPEG er komprimeret, så er det billedkvalitetsmæssigt ringere end DV. Det passer ikke. Hvis man encoder din DV i MPEG i tilpas høj Mbit/s, så får man et resultat, der er lige så flot at se på, som selve DV'en. Tingene er nu bare komprimeret, og de elementer øjet alligevel ikke ser, er fjernet. Det svarer "nøjagtigt" til, at man tager en BMP-fil og gemmer som JPEG i 100 % kvalitet. Man får to billeder, der ligner hinanden, men JPEG'en fylder langt mindre. Til gengæld kan man ikke redigere i JPEG'en og gemme den igen, uden at kvaliteten forringes, eller filstørrelsen alternativt øges. |
...er dette her en sludder for en sladder om, at komprimeret whatever er lige så godt som ikke komprimeret whatever. Det er ganske enkelt ikke fysisk muligt, medmindre det foregår ved en komprimerings algoritme som pakker det komprimeret ud. Og det gør MPEG på ingen som helst måde. Hvis noget har været igennem en MPEG encoder, så er data mistet, gone for ever, kommer aldrig igen. Og sådan er det bare!
At sige du kan opnå lige så god kvalitet ved at hæve bit frekvensen, det er ikke bare lige til. Det kommer helt og aldeles an på, hvad dit udgangspunkt er. Og forøvrigt så er der en maksimal grænse for MEPG komprimeret film, som vistnok ligger omkring 8mbit/sek, men langt de fleste benytter omkring 5mbit (ser man typisk på DVD film). En "ukomprimeret" AVI fil er "ukomprimeret.. Hvorfor jeg skriver det i "" er fordi, at det er stadigvæk komprimeret. Et ukomprimeret DV signal ville ellers ligge omkring 25MB/sek, og det er der ingen mini-dv bånd som kan håndtere. Derfor ser man kun dette på rigtige digitalvideo båndmaskiner/kameraer.
Der ER en årsag til, at 1 times optagelse på et mini-dv kamera i SD mode fylder godt 16GB i AVI format, mens 1 time for et hdd kamera i SD mode fylder godt 11GB i MPEG format.
Når jeg rediger videofilm i Pinnacle og efterfølgende rendere dem i MPEG format, så kan jeg se en nævneværdig forskel, selv når jeg vælger den allerbedste kvalitet.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
|