Print side | Luk vindue

Krav i henhold til fremtidssikring

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84702
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 16:28

Emne: Krav i henhold til fremtidssikring
Skrevet af: keysersoze
Emne: Krav i henhold til fremtidssikring
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:13
Normalt mener jeg at jeg plejer at følge rimeligt med i hvad der er af både nuværende og fremtidige krav til elektronik jeg skal ud og investere i - men her i weekenden blev jeg alligevel pludselig i tvivl efter en større diskution med den gamle omkring køb af TV (det er ikke et egentlig TV jeg skal købe men en computerskærm, som jeg dog samtidig gerne vil kunne se TV på).

Han var helt og aldeles overbevist om (efter for nylig at have læst en artikel han ikke kunne finde frem igen), at der udover MPEG4 var et ydeligere krav for at man ordentligt kunne se TV efter 2012 - jeg er helt med på at 3D med stor sandsynlighed kan være nyttigt, men et krav ligesom skiftet mellem MPEG2 og MPEG4 kommer nok ikke lige med det samme, men er der andre ting man bør være opmærksom på?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:24

Der er ingen garanti for at det der købes nu, nødvendigvis kan bruges i morgen, der sker hele tiden udvikling. Der er ikke noget der hedder fremtidssikring.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af keysersoze keysersoze skrev:

jeg skal købe men en computerskærm, som jeg dog samtidig gerne vil kunne se TV på).

Han var helt og aldeles overbevist om (efter for nylig at have læst en artikel han ikke kunne finde frem igen), at der udover MPEG4 var et ydeligere krav for at man ordentligt kunne se TV efter 2012

Hvordan vil du modtage TV signalet ? - antenne, kabel (fx Stofa, youSee), IPTV (fx TDC Trio), parabol eller  ?

Vil du se TV med skærmen alene eller via din computer ?

Hvis du vil anvende en antenne vil det være nyttigt at vide hvor i landet du bor.

Lars Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:38
Der er så mange nye standarder at forholde sig til at det er en jungle. Køb en PC skærm med HDMI tilslutning. Så kan du altid opgradere tuneren hvert andet år når der kommer nye standarder.

Bare indenfor DVB-T, altså modtagelse via egen antenne, er det så broget, at det kun er et fåtal af tunere der rent faktisk kan udnytte det der blir udsendt i HD mpeg4 fuldt ud. F.eks. har jeg kun kendskab til 2-3 tunere i TV eller Box, som kan klare 5.1 diskrete kanaler.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:50
Sry - men fremtidssikring mener jeg selvfølgelig ud fra de på nuværende tidspunkt kendte krav, at gå ud og købe en skærm der kun kan håndtere MPEG2 og ikke MPEG4 er jo fx at gå direkte imod hvad man ved vil ske.

Det er kabel (yousee) og måske IPTV (dansk bredbånd) jeg har (Kbh)

Det er i øvrigt en Samsung SyncMaster P2470HD jeg pt har kig på.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:57

Den kan som det fremgår bruges til KabelTV, dog ikke til HD som også det fremgår. Den kan ikke uden en extern modtager bruges til IP-TV.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 13:59
Jamen allerede her mangler du jo et flueben ved DVB-C mpeg4 HDTV

Men HDMI indgangen betyder at du kan tilslutte en ext tuner og få HDTV

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 14:04
Der findes 2 modeller af samme Samsung skærm - skræmmende nok med samme nummer - den ene skærm har kun MPEG2, den anden både MPEG2 og MPEG4. Hvad er det der gør den ikke kan tage HD?

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 14:08

Den har MPEG4 HD, men bare ikke til KabelTV, der er DVB-C MPEG4, men det eneste man bruger det til på KabelTV er HD.

-------------

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 15:12
Mig bekendt findes der ikke nogen fremtidssikrede skærme på markedet i DK. Forstået på den måde at man ikke kan få nogen skærme der er forberedt til teknologier der ikke er implementeret endnu,  men som kan forventes at blive det i den nærmere fremtid. Måske lige bortset fra 3D TV skærme. Jeg tør ikke sige dig om de nuværende 3D skærme kan håndtere 3D udsendelser når/hvis de nogen sinde kommer i DK. Ellers ville jeg i hvert fald sørge for at der HDMI 1.4 på TV der bla. giver mulighed for audio retur over HDMI.

Angående de yderligere krav udover mpeg4, så har du nok læst noget om dvb-t2. Det er kun relevant i forbindelse modtagelse med antenne. Man kan pt ikke købe et tv i DK der understøtter dvb-t2, og der er ingen der ved hvornår det kommer i DK. Måske i 2012.
I England bruger de dvb-t2, men der er ikke nogen garanti for at et TV importeret fra UK vil kunne anvendes i DK når den tid kommer. Man kan i øvrigt ikke opdatere fra dvb-t til dvb-t2 med firmware.

Der kommer sandsynligvis, på et tidspunkt, også dvb-c2 på kabel. Tidshorisonten er ukendt og man kan heller ikke købe noget udstyr pt.

Konklusionen er at man reelt ikke kan købe noget der er fremtidssikkert. Man kan derimod købe noget der virker nu og her og så tilføje eksternt udstyr senere hvis det bliver aktuelt. Hvis du har tænkt dig at blive ved yousee kabel TV kan jeg ikke se at der skulle være noget der indikerer at "lige nu" skulle være et dårligt tidpunkt at handle, da jeg ikke har hørt noget om at yousee skulle have planer om at ændre på sende standarderne.

Hvis specifikationerne på samsungs hjemmeside passer skal du afgjort ikke købe den skærm som du selv nævner. De skriver: "Støtter DVB-C MPEG-4 HDTV: Nej"

http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/monitors/monitors-tv-tuner/LS24EMDKU/XE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

Det gør den uegnet til Yousee kabel TV da du ikke vil kunne modtage nogen HD kanaler.

MVH
tvkartoffel

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 15:56

... at der udover MPEG4 var et ydeligere krav for at man ordentligt kunne se TV efter 2012 -

Nu bruger du youSee - og her er der absolut ikke noget teknisk, der er annonceret  til 2012. 

Det med 2012* og TV er  for antenne-TV og kun antenne-TV.   

Det er ganske uden mening at tale om 2012 når man anvender digitalt kablel-TV dvs modtager med DVB-C.

Den Samsung model du henviser til har DVB-T/C og MPEG2/MPEG4. 
Der står Nej til  DVB-C/MPEG-4  og HDTV,   men - uden at jeg vil garantere - så tror jeg ganske enkelt ikke derpå, da samme apparat godt vil udpakke HDTV  når signalet kommer med DVB-T tuneren (fra en antenne).
Der var tidligere MPEG-4 chips der var for langsomme og havde for lidt hukommelse til at behandle det langt større antal pixels i et HD billede.

Tjek dette fx med en E-mail til Samsung support (bed om det fulde varenummer for alle 24" modeller) 

Lars    Smile

* Vi skal dog alle betale for TV2, blot vi har en eneste anden betalingskanal   Dead

-------------

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:07
Når nu skærmen ikke nødvendigvis matcher hvad der forventes af fremtiden, er der så nogle bedre forslag i samme prisklasse? Kravene er widescreen, minimum 24", indbyggede højttalere, dvi+hdmi, yousee kabeltv.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:18

Der kan jo f.eks ses et udvalg her: http://www.elgiganten.dk/catalog/tv-radio/tv/dk_tvsmall/tv-mindre-end-31/2 - http://www.elgiganten.dk/catalog/tv-radio/tv/dk_tvsmall/tv-mindre-end-31/2  eller hos andre forhandlere.

-------------

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:20
Hvorfor køber du ikke bare en usb tuner til computeren, så kan du skifte når den ikke længere er fremtidssikker.

På den måse kan du købe den bedste skærm på markedet og ikke binde dig til en dårlig skærm som nogle har fundet på at sælge fordi den har tv tuner.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:31
CyberGuyen: For at slippe for at have computeren tændt for at se tv :)

Radiomanden: Jeg ved at jeg ikke kan få alt i livet serveret, men dit link gør mig på ingen måde klogere - dels er det TV-skærme (gør nok ikke den store forskel?) men jeg kan på de fleste alligevel ikke som om de understøtter HDTV på MPEG-4 som jeg helt havde overset på "min" Samsung-skærm.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:35

Det fremgår af specifikationerne om de har T/C Tuner eller begge dele samt om det er MPEG2/4.

-------------

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:42
Korrekt - men hvor kan jeg se om manglen fra Samsungen, altså DVB-C MPEG-4 HDTV, er undersøttet?

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 17:47

Det kan du ikke, det kan vi andre heller ikke, men det er jo TVer og ikke PC monitorer, så der skulle ikke være problemer.

-------------

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 21:09

Korrekt - men hvor kan jeg se om manglen fra Samsungen, altså DVB-C MPEG-4 HDTV, er undersøttet?

Hvis du nu læser hvad vi skriver og gør som vi siger, så har du et svar  - og sikkert et positivt svar - fra Samsung indenfor et par dage.

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Tjek dette fx med en E-mail til Samsung support (bed om det fulde varenummer for alle 24" modeller) 

Lars   Smile

-------------

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:10
Der er ikke rigtig noget her, som er fremtidssikret.
Men sørg for at få noget ud af nutiden også.

Du vil have en computerskærm. Fint, sørg for at den har en vis kvalitet i farver. Det vil du glæde dig over dagligt. Sørg også for at den har HDMI indgang, så kan du skifte TV tunere løbende. Og sørg for at have full HD (1080)

/B

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:23
Der er jo mange ting på vej som fx. DVB-T2, måske DVB-C2, DVB-S2 digital tuner, pg ikke glemme 3D og måske Ultra-HD (også i 3D), så man skal ikke regner med at en fladskærm holde mere en max 2 år, så er den forældet.

Som det se ud nu skal man havde en fladskærme med 3D og HDMI 1.4 plus en DVB-T2 tuner, så er man måske sikke til 2012, der når sikke at komme HDMI 1.5 og en afsløres for DVB-T2 til den tid.

Så fremtidssikker fladskærme eksister ikke, TV er ramt ind i samme udvikling som computer og digital kamera, at udvikling gå så hurtig at de er forældre når de er tage ud af butikken.

Det gør så også at brugt prisen falde hurtig, for forældre fladskærme og de hurtig komme på tilbud.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Og sørg for at have full HD (1080)

...og lige for en ordens skyld: Det betyder, at skærmen skal have lavere opløsning, end den ellers ville have haft.

En 24" computerskærm er ofte 1920x1200, hvor FullHd er 1920x1080. Da mange computerskærme desværre autoskalerer alt input, så det udfylder skærmen helt i både højden og bredden, vil man med en 1920x1200 skærm risikere at få strukket billedet, så det bliver for højt.

Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:18
Min 24" FullHD PC skærm er 1920x1080. Også på DVI stikket

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:41
Ja, jeg skriver jo netop ikke, at 1920x1080 ikke findes på computerskærme. Jeg har også købt en til min søn.

Jeg skriver, at de ofte er 1920x1200.

Jeg ved ikke, hvordan det er nu, men da jeg købte for et par år siden, var det nok mere end 90% af 24" computerskærmene, der var 1920x1200. Tallet er dog sikkert lavere nu.

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Der er jo mange ting på vej som fx. DVB-T2, måske DVB-C2, DVB-S2 digital tuner, pg ikke glemme 3D og måske Ultra-HD (også i 3D), så man skal ikke regner med at en fladskærm holde mere en max 2 år, så er den forældet.

Som det se ud nu skal man havde en fladskærme med 3D og HDMI 1.4 plus en DVB-T2 tuner, så er man måske sikke til 2012, der når sikke at komme HDMI 1.5 og en afsløres for DVB-T2 til den tid..

Hold nu op.   Her bliver spurgt om en skærm til  netop youSee og der bruges  sgu hverken  DVB-T2 eller DVB-S2  Der sker heller intet særlig ved nytår 2011/2012.

Det er da også helt ligegyldigt med at vente på DVB-T2 når man aldrig forventer at skulle bruge det.  Med en 24" skærm er  Ultra-HD - der pt ikke er meget andet end en demo i Japan - vel heller ikke et forhold der har nogen betydning.

Der er vel næppe 3D skærme i denne størrelse.

Lars Smile

-------------

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Som det se ud nu skal man havde en fladskærme med 3D og HDMI 1.4 plus en DVB-T2 tuner, så er man måske sikke til 2012, der når sikke at komme HDMI 1.5 og en afsløres for DVB-T2 til den tid..

Hold nu op.   Her bliver spurgt om en skærm til  netop youSee og der bruges  sgu hverken  DVB-T2 eller DVB-S2  Der sker heller intet særlig ved nytår 2011/2012.

Det er da også helt ligegyldigt med at vente på DVB-T2 når man aldrig forventer at skulle bruge det.  Med en 24" skærm er  Ultra-HD - der pt ikke er meget andet end en demo i Japan - vel heller ikke et forhold der har nogen betydning.

Der er vel næppe 3D skærme i denne størrelse.

Lars Smile

Prøve at forklar at man ikke kan værre fremtidssikker når det komme til tv, da der hele tiden er noget nyt på vej, så jeg skrive ikke hvad der er på marked nu, men hvad der kan komme inden for den næste fremtid.

DVB-T2 tuner komme i de nye tv model der komme til efterår, Ultra-HD video begynder vi at se komme en gang i 2012, Ultra-HD TV er være vist på div. messe i snart nogen år.

3D komme også i små skærme, det det er måle at alle tv skal kunne vise 3D om det så et et tv på 24" eller 60" alle få 3D i fremtiden, ja selv mobiltelefon får 3D.

Print side | Luk vindue