lyd fra tv til stereoanlæg
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84725
Udskrevet den: 23-April-2025 kl. 00:53
Emne: lyd fra tv til stereoanlæg
Skrevet af: birgitte r.a
Emne: lyd fra tv til stereoanlæg
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:26
Hej forum
Jeg har købt et nyt tv, Sony kdl 40nx800.
Jeg kunne godt tænke mig at få lyden over mit anlæg men min forstærker har kun
phono indgange og jeg kan ikke se at mit tv har nogle af disse udgange.
Hvad gør jeg, jeg har prøvet med hovedtlf. udgangen (mini jack til phono) men der kom ikke en lyd ud.
Hvad skal der til.
Mvh
Birgitte, (min bror har formuleret  )
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:32
Der kan være seperat justering af Volume til Headset, er det tilfældet så er det givet i Audio Menuen det justeres.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 22:35
Du skal havde fat i en sådan en fætte, digital til analog RCA.
http://www.ramelectronics.net/audio-video/audio-converters-extenders/analog-to-digital-digital-to-analog/dac-digital-to-analog-converter-gtv-digaud-2-aaud/prodGEF00232.html
Du bruge så bare den Digital lydudgang (optisk) fra dit TV til denne Boks.

|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:15
Dit TV har vel scart stik? Så kan man få en omformer Scart/phono hvor lyden kan tages ud. Koster kun 25 kr.
http://www.avxperten.dk/scartudstyr/scart-adapter/scart-adapter-med-switch-til-inout.asp - http://www.avxperten.dk/scartudstyr/scart-adapter/scart-adapter-med-switch-til-inout.asp
javascript:picView%28../../dynamisk/sebillede.asp,?varenr=30%29">
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:22
Det skal lige bemærkes, at man med denne dims (Edit: altså den dims, som Startrek foreslog) sandsynligvis vil være nødt til at bruge stereoanlæggets fjernbetjening til at skrue op og ned for lydstyrken (det er muligt, at TV'et kan udføre digital regulering af lydstyrken, men så vil det gå ud over lydkvaliteten).
Kobler man hovedtelefonudgangen til stereoanlægget, bør man kunne skrue op og ned med TV'ets fjernbetjening. Det er dog ikke sikkert, at det er let - på nogle TV skal man ind i en menu for at gøre det.
|
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:28
Ja hvad ellers! Hvis man vil ha' lyd i sit anlæg, bruger man sin remote dertil.
Køb nu bare den scart/phono konverter. Der er ingen forskel i lyden mellem den og Startreks 67 dollars box
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 15-August-2010 kl. 23:45
Jeg går ud fra, at du ikke havde læst min rettelse, inden du kom med det opstød.
Men lige for en ordens skyld: Med din scart til phono-konverter vil det muligvis også være muligt at skrue op og ned på TV'ets fjernbetjening. Nogle af Sonys TV kan sættes op til at variere lydstyrken på den analoge udgang, når man skruer op og ned på fjernbetjeningen.
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 02:50
Ifølge sony's hjemmeside så har Sony kdl 40nx800 ikke scart udgang med kun 1 scart indgang.
Stik
Digital lydudgang (optisk)
|
1 |
HDMI™-indgange
|
4 (2 side/2 bag) |
HDMI™ til PC-signal
|
Ja |
PC-indgang (15-bens D-Sub) + lydindgang
|
Ja |
Komponentindgange
|
1 |
Composite videoindgang
|
1 |
USB 2.0-indgang
|
1 |
Ministik (hovedtelefon/øretelefon) (mm)
|
3,5 |
PCMCIA-kortstik
|
Ja |
RCA AV-indgang
|
Ja |
RF-indgang
|
Ja |
SCART-indgange (RGB)
|
1 |
BRAVIA Sync
|
Ja |
DLNA
|
Ja |
DLNA Renderer
|
Foto (jpeg)/musik(LPCM/MP3)/video(MPEG2/AVCHD) |
DLNA-klient
|
Foto (jpeg)/musik(LPCM/MP3)/video(MPEG2/AVCHD) |
BRAVIA Internet Video
|
Ja |
BRAVIA Internet Widgets
|
Ja |
Trådløst lokalnetværk
|
Integreret | Og Kampus forslag om en scart adapter, er meget god men desværre så lyde de ikke god (har værre i gemmen nogle stykke), men man kan jo prøve den, det er jo kun 25 kr. man miste, hvis man ikke kan lide lyde og tv ikke har lyd ud over scart.
Og lyde ville altid lyde bedst hvis det blive taget fra line signalet også hvis det er digital, for at blande for mange vol. ind over lyd signalet er ikke god, og det ville jo også være god at kunne skrue helt ned for lyd på TV og stadig have fuld kontrol over det på stereo anlægget.
http://www.avxperten.dk/scartudstyr/scart-adapter/scart-adapter-med-switch-til-inout.asp -
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 09:09
Startrek skrev:
Ifølge sony's hjemmeside så har Sony kdl 40nx800 ikke scart udgang med kun 1 scart indgang.
|
Et scart stik er både ind og udgange.
Klaus
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:16
Hej igen
Mange tak for de velmenende forslag.
Jeg vil prøve den billige løsning først, hvis scart både er ind og udgang.
Ellers må jeg købe sådan en som der er linket til.
Eller måske der er flere/andre muligheder.
Mvh
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 10:49
De nævnte er dem der er. Jo der er en mulighed mere. Nyt anlæg.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 12:00
birgitte r.a skrev:
Hej igen
Mange tak for de velmenende forslag.
Jeg vil prøve den billige løsning først, hvis scart både er ind og udgang.
Ellers må jeg købe sådan en som der er linket til.
Eller måske der er flere/andre muligheder.
Mvh |
Det er også det jeg synes du skal gøre. Om der er mulighed for at styre volumen via TV remote ved jeg ikke. Men det er ikke bedre lyd med en digital/analog konverter box til ca 500 kr, da det hele jo blir' analog alligevel.
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 14:48
KlausDM skrev:
Startrek skrev:
|
Et scart stik er både ind og udgange.
Klaus
|
Det er nu ikke rigtig, bl.a. på gamle Philips CRT tv var der en scart som kun var indgang og en med både ind og ud, så det hjælpe så ikke hvis en scart stik er både ind og udgange for det er der jo hele ikke alle scart stik der er fuld monteret.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 15:59
Startrek skrev:
Det er nu ikke rigtig, bl.a. på gamle Philips CRT tv var der en scart som kun var indgang og en med både ind og ud, så det hjælpe så ikke hvis en scart stik er både ind og udgange for det er der jo hele ikke alle scart stik der er fuld monteret.
|
Så længe der er 1 stik med udgang er verden jo fin nok.
Klaus
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 16:05
KlausDM skrev:
Startrek skrev:
|
Så længe der er 1 stik med udgang er verden jo fin nok.
Klaus
|
Desværre ikke da det se ud som om at Sony kdl 40nx800 kun har en scart indgang, så hjælpe de ikke hvis scart stikke har en udgang, for der komme jo ingen lyd signal fra Sony kdl 40nx800.
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 18:18
Hvis der kun er et Scart og det et et I/O, så køber man et Kabel der har Audio Out. Problem løst.
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 20:30
Jeg har nu forsøgt med et scart til phono jeg bruger den hvide og den røde:
Det virker ikke  .
Det virker fint hvis jeg sætter skartèt i min viasat boks??? Er det så fordi der ikke er udgang i mit scart på tvèt.
Jeg vil dog helst have det over tvèt så jeg også kan bruge lyden når jeg kører trådløst
fra min computer.
Betyder det så at der ikke er andre muligheder end at anskaffe en ny forstærker. I så fald
har jeg en Primare 20A til salg...  eller et Sony tv.
Nåe nej, der jo stadig den lidt dyre mulighed med den digitale udgang...
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 20:36
Da du prøvede, var det da med en TV udsendelse modtaget Digitalt.? Det er ikke alle TVer der har en Aktiv Scart Out når det er Digitalt.
|
Skrevet den: 16-August-2010 kl. 20:49
uha, det ved jeg sørme ikke. Er der noget der kan indikere det. Jeg tænker på, er der nogen bestemte kanaler eller er det noget sludder. Det var DR1 via min parabol fra viasat.
På den anden side så er det jo sikkert ikke muligt at høre musik fra min computer via wifi, hvis signalet
skal være digitalt, eller?
Den misforstod jeg lige, det skulle helst ikke være digitalt hvis din beskrivelse skulle passe, og så burde det jo virke med min pc
|
|