Print side | Luk vindue

Køling af forstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84793
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 23:58


Emne: Køling af forstærker
Skrevet af: Michaelsc
Emne: Køling af forstærker
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 12:20
Hej
 
Jeg har lige købt en NAD C355BEE forstærker, syntes den bliver forholdsvis varm. Så har overvejet lidt at montere nogle 120mm blæsere på bag pladen på min hifi rack, så den kan få noget mere køling.
 
Så ville hører om der er nogle herinde som har lavet noget lignende før, som evt. kan give nogle gode råd for hvordan det bedst laves?
 
Over forstærkeren er der ca. 6,5cm luft mens der i sidderne er ca. 5cm. Så det er ikke fordi der er så meget plads
 
 
Mvh
Michael



Svar:
Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Michaelsc Michaelsc skrev:

Hej
 
Jeg har lige købt en NAD C355BEE forstærker, syntes den bliver forholdsvis varm. Så har overvejet lidt at montere nogle 120mm blæsere på bag pladen på min hifi rack, så den kan få noget mere køling.
 
Så ville hører om der er nogle herinde som har lavet noget lignende før, som evt. kan give nogle gode råd for hvordan det bedst laves?
 
Over forstærkeren er der ca. 6,5cm luft mens der i sidderne er ca. 5cm. Så det er ikke fordi der er så meget plads
 
 Mvh
Michael
 
Varme er kun et problem, hvis forstærkeren bliver så hed, at den slår fra, og det sker som regel kun med med vanskelige højttalere, ingen udluftning eller ved ekstreme belastninger; f.eks. når man holder fest, og forstærkeren er på overarbejde i timevis.
 
Faktisk spiller de fleste forsærkere bedst ved en intern temperatur på omkring de 70 grader. En blæser vil efter min smag generere for meget støj med mindre man spiller så højt, at den overdøves.
 
Til fester har jeg med held kunne køle min fortærker ned med en bordventilator.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Varme er kun et problem, hvis forstærkeren bliver så hed, at den slår fra


Ja og hvis man er ligelgad med levetiden af sin forstærker. Varmen slår ladelytterne ihjæl, eller i det mindste forkorter levetiden betragteligt - tro mig.

Klaus


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Michaelsc Michaelsc skrev:

Så ville hører om der er nogle herinde som har lavet noget lignende før, som evt. kan give nogle gode råd for hvordan det bedst laves?
 


Hvis den er så varm at du brænder fingrene skal du gøre noget, er den kun håndlun, ville jeg ikke være så bekymret, med mindre at du vil spille højt.

Smid bare 2 blæsere ind. Sæt dem i toppen af rummet du har forsærkeren i og lade dem suge luften ud af rummet. Forvent at luften er "doven! og kun vil transportere sig den lette vej fra indsugning (friskluft) til udblæsning (dine blæsere). At trække luften ind bagfra er en mulighed, men så skal du være sikker på at der er støvet af bagved hvor luften trækkes ind.

Vær sikker på at blæserne ikke larmer, find evt nogle du kan styre hastighederne på (som ved en PC blæser), så de kører langsomvt ved lav spilelstyrke, men når du fyrer den af, så bilver der ekstra varmt og du har brug for mere køling.

Klaus


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 17:57
der er alt for lidt luft til at starte med. som Klaus skriver, så slår du din forstækrer ihjel over tid.
 
Alt efter hvor meget plads der er i racket, så vil du ende med at trække falsk luft for alle pengene, og den smule airflow du vil skabe vil være så lidt at det er spild af tid. du bør i stedet overveje at finde en bedre placering der er bedre egnet til konvektionskøling.
 


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Michaelsc
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 18:06

Okay, så er der jo næsten ikke andet at prøve end at stille forstærkeren et andet sted hvor den kan få noget mere luft




Print side | Luk vindue