Print side | Luk vindue

Konvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84797
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 16:56

Emne: Konvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster
Skrevet af: ehelmer
Emne: Konvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:06
Det sker- en sjælden gang- at der er en film på DR HD, som jeg gerne vil gemme på en AVCHD skive.
AVCHD kan let laves med tsMuxeR, hvis man har de tre elementarfiler, video, lyd og tekst.

Video signalet kan enten bruges umiddelbart eller omkodes.
Lyden kan let omkodes til AC3.
Men hvad med evt. undertekst?

Det er for det første svært at pille den ud af TS filen.
ProjectX kan nogenlunde, men jeg får kun grimme tekster ud af det.
ConvertXtoDVD kan læse underteksterne ind i en DVD, og de kan så trækkes ud af denne.
Resultatet er rimelig pænt, men det langsommeligt og besværligt.
Kender I metoder, der er bedre eller nemmere?

Ovennævnte undertekst skal så omkodes til BD tekst.
Det skulle angiveligt kunne ske med BDSup2Sub.
Den laver godt nok teksterne om, men problemet er så at de er helt ude af sync, enten afspilles de for hurtigt eller for langsomt.
Jeg har ikke kunnet finde en årsag eller en løsning på dette.
Har I prøvet noget tilsvarende og  med bedre resultat?

Erik Helmer Nielsen

Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 17-August-2010 kl. 13:25

Hvis du absolut vil have optagelsen på en skive ville jeg foreslå at brænde den som rå data. Så mister du hverken kvalitet eller undertekster, men får måske problemer med at afspille filen på dit udstyr.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 17-August-2010 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis du absolut vil have optagelsen på en skive ville jeg foreslå at brænde den som rå data. Så mister du hverken kvalitet eller undertekster, men får måske problemer med at afspille filen på dit udstyr.
Min PC og mit TV står i hver sin ende af huset, så den realistiske løsning er at bruge en skive, som kan afspilles på en BD afspiller, også om en måned eller et år.
Kvaliteten behøver ikke at blive forringet.
Formatet skal være et standard format. Det kunne jo også ske at familie eller bekendte gerne vil have en kopi.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 20-August-2010 kl. 13:38
Jeg kan som nævnt ikke få korrekte undertekster på en AVCHD fil.
Er der slet ingen der er interesseret i problemet?

Jeg kan i stedet lave en MKV fil med stort set samme data, blot med idx/sub undertekster, og her virker underteksterne korrekt, afspillet på en PC.
Der skulle være BD afspillere på markedet, som angiveligt kan afspille MKV filer i HD opløsning.
Kan de så også vise undertekster i idx/sub format og hvilke modeller kan evt. gøre det?

Erik Helmer Nielsen

Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 20-August-2010 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Jeg kan som nævnt ikke få korrekte undertekster på en AVCHD fil.
Er der slet ingen der er interesseret i problemet?

Jeg kan i stedet lave en MKV fil med stort set samme data, blot med idx/sub undertekster, og her virker underteksterne korrekt, afspillet på en PC.
Der skulle være BD afspillere på markedet, som angiveligt kan afspille MKV filer i HD opløsning.
Kan de så også vise undertekster i idx/sub format og hvilke modeller kan evt. gøre det?

Erik Helmer Nielsen

Jeg er interesseret i problemet. Hvordan har du fået "pæne" undertekster i idx/sub fra DR HD? Alt hvad jeg har prøvet til dato dur ikke til noget.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 20-August-2010 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Jeg er interesseret i problemet. Hvordan har du fået "pæne" undertekster i idx/sub fra DR HD? Alt hvad jeg har prøvet til dato dur ikke til noget.
Som jeg skrev i mit første indlæg, så har jeg prøvet med 'ProjextX' og med 'ConvertX2DVD'.
'ProjextX' kan godt demuxe undertitlerne, men resultatet bliver altid grimt hos mig.
'ConvertX2DVD' kan læse video og tekst i TS filerne og laver så en DVD mappe.
Den kan man let trække underteksterne ud af med f.eks. VSrip. De er så i idx/sub format.
Disse tekster ser rimelig pæne ud til at kunne anvendes.
Da de er i SD opløsning skal de omkodes til HD opløsning. Det gør jeg med 'BDSup2Sub' samtidig med at de konverteres til BDsup format.
Jeg laver så en AVCHD mappe med 'tsMuxeR' ud fra de tre elementar filer, h264, ac3 og idx.
Teksterne kommer til at se ganske pæne ud i AVCHD filen, men det går galt med deres timing.
De kommer helt ud af sync og det er det, der er mit største problem.

Det ville være fint hvis du, og gerne også andre, gider prøve proceduren og fortælle dine resultater.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 20-August-2010 kl. 17:33
Har du prøvet subtitlescreator? Set delay på første bmp hvorefter resten følger med. Det er noget ged det hele. Hvorfor fanden kan DR ikke bare lave undertekster som de gjorde før så Projectx kunne bruges og det hele så pænt ud. Det convertering som du beskriver tager jo en halv krig. Det er muligt jeg prøver din metode senere på dagen, men for h...... GAB GAB. 

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 20-August-2010 kl. 19:57
Har du styr på framerate efter konvertering? DR-HD 50 fps og dvd 25 fps. Jeg har prøvet som du beskriver men har fejl på ca de halve subs efter turen i BDsup2sub. De første subs var ca ok men filmen er en fra kina så det er lidt svært at bedømme korrekt. Som Mkv er der kun ca. + 300 mlsek til forskel så , som du skriver, ok. Nu prøver jeg en engelsk talende film og ser.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 20-August-2010 kl. 23:23
[QUOTE=Hansemand]Har du styr på framerate efter konvertering? DR-HD 50 fps og dvd 25 fps. /QUOTE]
 Nej!!
Hvis jeg vælger 50fps, så afspilles underteksterne ca 2 gange for hurtigt, de stopper med den sidste tekst ca. midt i filmen.
Så må 25fps da være det rigtige. Men nej, så afspilles teksterne for langsomt og de stopper også midt i filmen.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 10:33
Jeg har prøvet en anden(engelsk) film og er så småt ved at opgive. Min interesse ligger(lå) i at afspille en DR-HD film med alternativ lydspor (5.1). Jeg kan ikke afspille i VLC da den ikke viser timecode på ts filer. Jeg kan afspille i MPC Hc men så kan jeg ikke se DVB undertekster. Derfor var jeg interesseret i "pæne" idx/sub så jeg kunne lave en MKV fil. Gad vide hvad DR har gjort ved underteksterne i HD? DR K undertekster kan blive pæne i Projectx så vidt jeg husker. 

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 11:07
Problemet er, at DVB-undertekster har en større farve-palette end DVD-undertekster har, og hvis man bruger den til at lave pæne anti-aliasede undertekter med i DVB, så kan DVD-standarden ikke gøre det lige så pænt.

Hvilken farve-palette (IRD Color Model) benytter du i ProjectX? Jeg bruger DKTV2-Hvid½Trans og den laver da acceptable DVD-undertekster ud af det.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvilken farve-palette (IRD Color Model) benytter du i ProjectX? Jeg bruger DKTV2-Hvid½Trans og den laver da acceptable DVD-undertekster ud af det.

Jeg(og andre) har kun problemer Med DR-HD undertekster. Hvor har du DKTV2-Hvid½Trans fra og snakker vi DR-HD? Jeg har kun DK DR-Hvid/Sort, DK TV2-Hvid/sort, DK TV2-Hvid/omrids, uk og highlight. De andre har slettet.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 13:36

Jeg har også prøvet den nævnte pallette. Hos mig giver den ubrugelige resultater, teksterne er nærmest ulæselige og endnu værre, de er forskellige fra tekst til tekst, og er således umulige at rette.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 16:33

Jeg har prøvet en anden(engelsk) film og er så småt ved at opgive. Min interesse ligger(lå) i at afspille en DR-HD film med alternativ lydspor (5.1). ... Derfor var jeg interesseret i "pæne" idx/sub så jeg kunne lave en MKV fil.
Hvad er dit problem med MKV?
Når jeg muxer en MKV fil med 'MKVmerge' ud fra video, lyd og tekst (idx) bliver resultatet da brugbart i mine øjne.
Mit problem med MKV er, at jeg ikke ved hvilke stationære BD afspillere der vil afspille filen med idx undertekster.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 17:04

Hvad er dit problem med MKV?

Erik Helmer Nielsen

Mit problem er ikke MKV, men de undertekster fra DR-HD som du jo også bøvler med. Convertx2dvd laver skidt med en DR-HD ts fil og det går også ud over underteksterne. Det er 50 framerate som Convertx2dvd ikke kan håndtere(har læst på Convertx2dvd forum) . Billedet hakker efterfølgende fordi der omkodes til 25 frames og så sker der åbenbart også noget med underteksterne, desværre. Det giver jo også mening, ud fra det du selv har erfaret, med idx/sub. De kørte enten for hurtigt eller for langsomt.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 17:28

Jeg(og andre) har kun problemer Med DR-HD undertekster. Hvor har du DKTV2-Hvid½Trans fra og snakker vi DR-HD? Jeg har kun DK DR-Hvid/Sort, DK TV2-Hvid/sort, DK TV2-Hvid/omrids, uk og highlight. De andre har slettet.

Dr HD kan du ikke kører igennem projektx
virker kun med mpeg2 og ikke mepg4
har købt en mediaplayer som kan vise dvb-t tekster både fra tv2 og Dr HD
optage på pc og overfører så til en usb og så er den potte ude

måske en lidt dyrere løsning, cirka 1500 kr med en usb 2.5 uden strømforsyning
tænk lige over den
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69890&PN=1&title=fantec-tvfhds-media-player - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69890&PN=1&title=fantec-tvfhds-media-player

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Dr HD kan du ikke kører igennem projektx
virker kun med mpeg2 og ikke mepg4
har købt en mediaplayer som kan vise dvb-t tekster både fra tv2 og Dr HD
optage på pc og overfører så til en usb og så er den potte ude

måske en lidt dyrere løsning, cirka 1500 kr med en usb 2.5 uden strømforsyning
tænk lige over den
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69890&PN=1&title=fantec-tvfhds-media-player - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69890&PN=1&title=fantec-tvfhds-media-player

Har du læst hvad jeg har skrevet tidligere i tråden? Omtalte Fantec + 2750 har jeg i forvejen men de kan heller ikke afspille extern lydfil .(AC3/dts). Og så kan du godt køre HD-DR og DR k ts fil igennem Projectx og få en sup og idx/sub fil men ingen lyd og billede.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 19:41
Og så kan du godt køre HD-DR og DR k ts fil igennem Projectx og få en sup og idx/sub fil men ingen lyd og billede.
så er du vel også lige vidt

min Fantec afspiller fint både ac3 (canal digital) samt undertekser
samt he aac fra dvb-t nettet
alt optaget via pc

tror bare ikke det kan lade sig gøre, at Konvertere DR HD fil til AVCHD med undertekster.
har prøvet og har endnu ikke set eller hørt om en ordenligt løsning

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Og så kan du godt køre HD-DR og DR k ts fil igennem Projectx og få en sup og idx/sub fil men ingen lyd og billede.
så er du vel også lige vidt

min Fantec afspiller fint både ac3 og DTS (canal digital)
samt he aac fra dvb-t nettet

Jeg er ikke lige vidt, da video og lyd kan demuxes med anden software. Fantec'en kan, som du skriver, afspille aac fra dvb-t ingen problem i det, men fantec'en kan ikke afspille extern lydfil sammen med whatever ts, mkv osv. filer. Hvorfor alt dette? jo der sendes til tider 5.1 he-aac lyd fra DR-HD som jeg kan konvertere til ac3 eller dts med software. problemet er bare at jeg kan vælge mellem to onder. 1. Afspille med mpc-hc og få 5.1 ac3 ekstern lyd men ingen dvb-t undertekster. 2. Afspille i vlc og få dvb-t undertekster men ingen 5.1 lyd via ekstern lydfil. Vlc understøtter ikke timecode i ts og m2ts filer så derfor kan der ikke afspilles ekstern lydfil. Den eneste mulighed var så at demuxe undertekst streamen og lave en idx/sub fil til en evt. mkv fil. Så er vi tilbage til det med underteksterne som ser ud ad h...... til hvis de demuxes af Projectx og umulige at få pæne, og det gælder kun tekster fra DR-Hd. Dr K undertekster kan godt gi' et pænt resultat.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 22:09

[QUOTE=ehelmer]Hvad er dit problem med MKV?
Mit problem er ikke MKV, men de undertekster fra DR-HD som du jo også bøvler med. Convertx2dvd laver skidt med en DR-HD ts fil og det går også ud over underteksterne. Det er 50 framerate som Convertx2dvd ikke kan håndtere(har læst på Convertx2dvd forum) . Billedet hakker efterfølgende fordi der omkodes til 25 frames og så sker der åbenbart også noget med underteksterne, desværre. Det giver jo også mening, ud fra det du selv har erfaret, med idx/sub. De kørte enten for hurtigt eller for langsomt.

Jeg synes du blander problemerne med AVCHD ind i diskussionen om MKV.

Du laver en DVD med ConvertX2DVD, ingen problemer.
Du trækker idx/sub underteksterne ud, ingen problemer.  De ser rimelig pæne ud, deres placering kan evt. justeres med SubtitleCreator.
Du demuxer video (h264) ud  med tsMuxeR, ingen problem.
Du trækker lyden ud af TS filen, det er måske det vanskeligste. Jeg kan kun få 5.1 lyd ud i WAV format, men det er da også OK. (Hvordan gør du?)

Du laver en MKV fil med MKVmerge ud fra de tre elementarfiler, ingen problem.

Det eneste der tager mærkbar tid er ConvertX2DVD, men den kan du da bare lade køre som baggrundsjob, mens du laver andre ting.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 22:50

[QUOTE=ehelmer]Hvad er dit problem med MKV?

Jeg synes du blander problemerne med AVCHD ind i diskussionen om MKV.

Du laver en DVD med ConvertX2DVD, ingen problemer.
Du trækker idx/sub underteksterne ud, ingen problemer.  De ser rimelig pæne ud, deres placering kan evt. justeres med SubtitleCreator.
Du demuxer video (h264) ud  med tsMuxeR, ingen problem.
Du trækker lyden ud af TS filen, det er måske det vanskeligste. Jeg kan kun få 5.1 lyd ud i WAV format, men det er da også OK. (Hvordan gør du?)

Du laver en MKV fil med MKVmerge ud fra de tre elementarfiler, ingen problem.

Det eneste der tager mærkbar tid er ConvertX2DVD, men den kan du da bare lade køre som baggrundsjob, mens du laver andre ting.

Erik Helmer Nielsen

Var det ikke undertekster det drejede sig om? Om det er til AVCHD eller MKV er jo fuldstændig ligemeget. Har du ikke læst hvad jeg har skrevet i de tidlige indlæg? Jeg kan ikke, ligesom du, få de undertekster til at fungerer helt korrekt i sidste ende, fordi der sker et og andet med dem efter turen i Convertx2dvd og bdsup2sub. Der er ikke noget at gøre desværre. Jeg har skrevet om konvertering af he-aac 5,1 til 5.1 ac3 i andre tråde og det er også et f...... til arbejde og har ikke rodet med det siden DR sendte indbrændte undertekster, Jeg husker ikke den nøjagtige procedure, men hvis(når) jeg prøver igen kan jeg sende en pm.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 23:23

Var det ikke undertekster det drejede sig om? Om det er til AVCHD eller MKV er jo fuldstændig ligemeget.
Nej, nej, der er kæmpe forskel på undertekster i AVCHD og i MKV.

AVCHD tekster skal være i BDsup format, og det er det der gir problemer.
MKV tekster kan være i idx/sub format, og med dem er der ingen problemer.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 21-August-2010 kl. 23:47

AVCHD tekster skal være i BDsup format, og det er det der gir problemer.
MKV tekster kan være i idx/sub format, og med dem er der ingen problemer.

Erik Helmer Nielsen

I Know I Know , men idx/sub driller nu også (hos mig) hvis de skal tilbage sammen med oprindelig video. Udgangspunktet er at DR-HD's undertekster er vanskelige at efterarbejde.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 22-August-2010 kl. 13:44

I Know I Know , men idx/sub driller nu også (hos mig) hvis de skal tilbage sammen med oprindelig video.

Jeg går ud fra at vi taler om afspilning på en PC.
Så er der noget galt med din opsætning eller din metode.
Prøv at åbne MKV filen i 'Graphedit'.
Så skal du se at det dekodede videosignal og underteksten samles i DirectVobSub, som dekoder idx/sub teksten og lægger den sammen med videosignalet. 
idx/sub underteksterne er altså uafhængige af videosignalets kodning og opløsning.
 'Graphedit' skal afspille filen korrekt med undertekster.
Det samme gør VLC, WindowsMediaPlayer og MediaPlayerClassic. Den sidste med DXVA frakoblet.
Andre afspillere virker sikkert også, men jeg har jeg ikke prøvet flere end de nævnte.

Jeg er derimod usikker på hvilke stationære BD afspillere, der kan afspille idx/sub undertekster.
Det er jo ikke engang alle DVD/DivX afspillere der kan det med alm. SD opløsning.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 23-August-2010 kl. 19:19
ehelmer
Jeg opgiver det skrammel. Idx/sub filerne fra dvd'en, som Convertx2dvd har lavet fra en DR-HD ts fil, er behæftet med fejl og afspilles ikke korrekt og næsten slet ikke. Jeg har prøvet forskellige film med samme resultat. DR-HD ts filerne er klippet til med VideoRedo 4 og afspiller fint med undertekster i VLC og DVBviewer. Jeg forstår ikke at du kan få det til at virke, jeg har demuxet underteksterne med både vobsub og vsrip.Jeg har, efterfølgende, haft filerne i bdsup2sub som melder corrupt buffer offset ca halvvejs, hvergang. SubtitleCreator kan heller ikke håndterer idx/sub filerne og melder fejl. Det eneste positive er/var at underteksterne så nogenlunde pæne ud, som du beskrev tidligere. 

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 23-August-2010 kl. 22:05

Jeg har prøvet forskellige film med samme resultat. DR-HD ts filerne er klippet til med VideoRedo 4 og afspiller fint med undertekster i VLC og DVBviewer.

Så afslørede du årsagen til dine problemer.
Bare du havde gjort det tidligere, så havde du været sparet for mange ærgrelser og megen arbejde.

VideRedo4 laver hvad de kalder 'smart rendering' og den ændrer underteksterne på en måde så ConvertXtoDVD ikke kan bruge dem.
Jeg har brugt den gamle VideoRedo i mange, mange år og været glad for den.
Den nye version4 er jeg utryg ved. Den laver uforudsigelige ting bag din ryg og den fortæller ikke hvad den laver.

Jeg bruger 'SmartCutter',  http://www.fame-ring.com/index.html,  til at beskære TS filer. Den fungerer fint, den ændrer ikke på hovedstrukturen af filen.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 23-August-2010 kl. 22:30
ehelmer
Ja det var rart at vide, tak. Så må jeg prøve ved lejlighedSmile

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 25-August-2010 kl. 12:42
ehelmer.
Nu har jeg prøvet som du har beskrevet og med begrænset succes. De idx/sub filer der bliver lavet af convertx2dvd vil hverken bdsup2sub og subtitle creator kendes ordentlig ved (samme fejl som før). Jeg kan ikke bruge video streamen i MKV merge som Smart cutter har lavet(vil ikke loade). Jeg måtte ty til videoredo for at få en video og audio stream som mkv merge vil kendes ved. Med to streams fra videoredo og en idx/sub stream fra Smart cutter via Convertx2dvd lykkedes det mig at lave en mkv fil med brugbare undertekster og alt i synk (sikket et arbejde for at kunne få glæde af en anden audiostream(eks ac3/dts)) i en MKV container. Jeg kan så godt forstå at du har problemer da du skal bruge bdsup tekster til dit projekt. Det er helt utroligt at der ikke findes en eller flere brugbare løsninger på at demuxe/bearbejde de DR-HD undertekster på en nem måde og som ser ordentlige ud.

-------------
Mvh Hansemand

Skrevet den: 25-August-2010 kl. 17:16

Med to streams fra videoredo og en idx/sub stream fra Smart cutter via Convertx2dvd lykkedes det mig at lave en mkv fil med brugbare undertekster og alt i synk (sikket et arbejde for at kunne få glæde af en anden audiostream(eks ac3/dts)) i en MKV container.

Ja, du har evig ret i at det er bøvlet.

Jeg har bemærket flere mærkelige drilagtige problemer:
-  ConvertXtoDVD læser ikke undertekster i en TS fil fra VideoRedo4.
-  tsMuxeR læser ikke TS filer som har været igennem SmartCutter
-  TMPG 4Xpress laver lydsyncfejl ved omkodning af TS lyd til AC3.
-  BDSup2Sub kan ikke omkode idx/sub filer til BDsup uden grove syncfejl.

Til eget brug har jeg, for at huske rede på det, lavet en detaljeret opskrift på hvordan en MKV film kan laves:
1.  SmartCutter beskærer TS filen med dens video, lyd og undertekster
2.  VideoRedo4 demuxer video (h264) og omkoder lyd til MPG2 format.
3.  Total Audio MP3 Converter omkoder MPG2 til AC3 lyd.
4.  ConvertXtoDVD laver en DVD med undertekster.
5.  VSrip trækker underteksterne ud i idx/sub format.
6.  BDSup2Sub reducerer teksternes størrelse med 0.7 gange.
7.  MKVmerge samler video (h264), lyd (AC3) og tekst (idx) til en MKV fil.

Jeg har ulejliget flere TV forretninger med at finde en BD afspiller, der kan afspille MKV filer -med- undertekster.  Den findes ganske sikkert ikke, så her har jeg igen et problem.
Der er måske den nødløsning at brænde teksterne fast på filmen, men hvordan gør man så det?

Erik Helmer Nielsen

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 19:35

Med to streams fra videoredo og en idx/sub stream fra Smart cutter via Convertx2dvd lykkedes det mig at lave en mkv fil med brugbare undertekster og alt i synk (sikket et arbejde for at kunne få glæde af en anden audiostream(eks ac3/dts)) i en MKV container.

Ja, du har evig ret i at det er bøvlet.

Jeg har bemærket flere mærkelige drilagtige problemer:
-  ConvertXtoDVD læser ikke undertekster i en TS fil fra VideoRedo4.
-  tsMuxeR læser ikke TS filer som har været igennem SmartCutter
-  TMPG 4Xpress laver lydsyncfejl ved omkodning af TS lyd til AC3.
-  BDSup2Sub kan ikke omkode idx/sub filer til BDsup uden grove syncfejl.

Til eget brug har jeg, for at huske rede på det, lavet en detaljeret opskrift på hvordan en MKV film kan laves:
1.  SmartCutter beskærer TS filen med dens video, lyd og undertekster
2.  VideoRedo4 demuxer video (h264) og omkoder lyd til MPG2 format.
3.  Total Audio MP3 Converter omkoder MPG2 til AC3 lyd.
4.  ConvertXtoDVD laver en DVD med undertekster.
5.  VSrip trækker underteksterne ud i idx/sub format.
6.  BDSup2Sub reducerer teksternes størrelse med 0.7 gange.
7.  MKVmerge samler video (h264), lyd (AC3) og tekst (idx) til en MKV fil.

Jeg har ulejliget flere TV forretninger med at finde en BD afspiller, der kan afspille MKV filer -med- undertekster.  Den findes ganske sikkert ikke, så her har jeg igen et problem.
Der er måske den nødløsning at brænde teksterne fast på filmen, men hvordan gør man så det?

Erik Helmer Nielsen

Jeg synes der mangler noget i din opskrift. I punkt 4 skriver du, at du laver en DVD med undertekster, men hvor får du underteksterne fra? De forsvinder jo, når du demuxer filen med Videoredo.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 25-August-2010 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg synes der mangler noget i din opskrift. I punkt 4 skriver du, at du laver en DVD med undertekster, men hvor får du underteksterne fra? De forsvinder jo, når du demuxer filen med Videoredo.

Der burde nok stå:
4. ConvertXtoDVD laver en DVD med undertekster ud fra TS filen.

Erik Helmer Nielsen

Print side | Luk vindue