kun 1,5 time??
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=8497
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 17:54
Emne: kun 1,5 time??
Skrevet af: Gehalten
Emne: kun 1,5 time??
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:02
Hvis man køber en DVD-r eller DVD+r skive står der at der er plads til ca. 1,5 times DVDfilm.
Men nogle film er jo længere selvom de ligger på en skive... er der plads til en film på f.eks. 1 time og 45 minutter eller hvad gøre man så?
På forhånd tak
hmm. kunne være jeg skulle skrive mit nye spørgsmål heroppe:
Tak.... har lige et spørgsmål mere...
Der er jo kæmpe forskel i pris for DVD-skiverne... Hvis jeg nu vil brænde en DVD-film på min computer, vil denne model så være god nok?
produkt: 3tPRO DVD+R (10-pack) Cakebox
Udskifteligt lager: DVD+R / 10 Stk. / 4.7 GB / 120 min. / 4x (W)
eller vil denne være bedre?
Produkt: Alpha DVD+R 8x Full-Face printable (100 pack)Udskifteligt lager: DVD+R / 100 Stk. / 4.7 GB / 120 min. / 8x (W)
Eller hvad
På forhånd tak!!
|
Svar:
Skrevet af: tychsen
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:18
Reelt set kan man ikke tale om, hvor mange timers DVD-film der kan ligge på en DVD-skive. Man kan tale om, hvor mange GigaByte der kan ligge på skiven - men længden af film afhænger helt af filmens bitrate.
Jeg har selv tit undret mig over, hvorfor producenterne tillader sig at skrive "120 min." på coveret. Men det er altså det der kan ligge på skiven, hvis en optagelse er optaget ved en given "standard" bitrate med et givent "standard" lydspor. Hvad dette er, ved nogle andre herinde.
Men optager du på din DVD-recorder i laveste kvalitet, vil du med garanti kunne smide min. 4-5 timers optagelse ned på een skive. Det hele drejer sig om, hvor meget optagelsen fylder pr. tidsenhed. Nu er det heldigvis sådan, at de fleste recordere viser, hvor mange minutter der kan ligge på en standard DVD-R-skive ved en given kvalitet, ala:
- HQ (1 hour)
- SQ (2 hours)
- LQ (4 hours)
Så optager du i HQ og vil ligge optagelsen ned på en DVD, så kan der kun ligge, hvad der svarer til 1 time. Optager du ved SQ, kan der ligge 2 timer og så fremdeles. Men ALLE optagelserne fylder det samme i GigaByte, nemlig lige omkring 4,7 af slagsen.
OBS: Ovenstående kvaliteter og tider er fiktive og kun medtaget for eksemplets skyld.
------------- https://www.studyshop.dk/ti-nspire-licens-cas-elev-software-leje-texas-instruments-student" rel="nofollow - Nspire software , Beer Pong Bord
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:20
Så er der nogle HDD-recordere der er så smarte, at man bare kan tillade sig at optage i HQ altid. Når man så vil have sin optagelse ned på DVD, så reincoder maskinen selv optagelse, så den ligepræcis kan ligge på DVD-skiven, trods originaloptagelse måske fyldte så meget, at den i virkeligheden skulle deles ud på 3 DVD-skiver.
------------- https://www.studyshop.dk/ti-nspire-licens-cas-elev-software-leje-texas-instruments-student" rel="nofollow - Nspire software , Beer Pong Bord
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:21
Hej Gehalten - og velkommen hid.
Kender du lidt til VHS? Der køber du i princippet en båndlængde. Om du så bruger SP og får plads til f.eks. 4 timer, LP med 8 timer eller eventuelt EP med 12 timer - det er samme kassette, men båndet kan køre med flere hastigheder.
Når du køber en blank disk køber du lagerplads til 4.700.000.000 nuller eller et-taller. På en recorder kan du vælge mellem mindst 4 kvaliteter at optage i. Her er det så bit-hastigheden, der ændres. Mange optagere har 5 til 8 kvaliteter og nogle med harddisk har endda nærmest skræddersyet tilpasning af filmlængde til disken - reelt op til 33 trin.
Normalt regnes der med SP = 2 timer på en skive, det står der typisk også på æsken/dåsen.
Så en film på 1:45 kan sagtens ligge i god kvalitet på sådan en. Det gør mange hjemme hos mig!
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:21
Gehalten skrev:
Hvis man køber en DVD-r eller DVD+r skive står der at der er plads til ca. 1,5 times DVDfilm. Men nogle film er jo længere selvom de ligger på en skive... er der plads til en film på f.eks. 1 time og 45 minutter eller hvad gøre man så?
|
Jeg tror aldrig jeg har set en blank 4.7GB DVD med en tidsangivelse for Video, der var andet end 120 minutter, altså 2 timer.
Hvis du optager på en recorder, så vil optagekvaliteten bestemme hvor meget tid du får ind på en DVD. Typisk vil der være en Single Play (SP) kvalitet som giver plads til 2 timer og måske nogle minutter ekstra.
Hvis du selv laver en DVD Video på en pc, så kommer det helt an på hvilken kvalitet (bitrate) du encoder i, men det er ikke vanskeligt at få plads til 2 timer i en god kvalitet.
Hvis du hentyder til købe-film, så er de næsten alle sammen lavet på en to-lags (dual layer) DVD, hvor der er plads til næsten det dobbelte. Denne plads bliver så brugt dels til højere bitrate, dels til at give plads til lange film, men også til at give plads til alt ekstra materiale.
EDIT:
Nå der var jeg for langsom. Der var to andre udmærkede svar før jeg fik tastet mit eget svar færdigt.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:26
Her er et lille billede af ledig plads på en blank skive på min Sony RDR-HX710 harddisk recorder med 8 kvaliteter - du kan også se navnene på dem:
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:28
Så fik han vidst forklaret det 3 gange i træk!!! + + ...
Nåe, men vi skrev da lidt forskelligt alle sammen...
|
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:28
Skrevet af: Gehalten
Skrevet den: 28-December-2005 kl. 23:50
Der er jo kæmpe forskel i pris for DVD-skiverne... Hvis jeg nu vil brænde en DVD-film på min computer, vil denne model så være god nok?
Produkt: Alpha DVD+R 8x Full-Face printable (100 pack)Udskifteligt lager: DVD+R / 100 Stk. / 4.7 GB / 120 min. / 8x (W)
Eller hvad
På forhånd tak!!
|
Skrevet af: Moef
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 00:06
Gehalten skrev:
Eller hvad
På forhånd tak!!
|
Jeg har aldrig hørt om Alpha DVD'erne du nævner. Umiddelbart ville jeg nok gå efter et kendt mærke, og måske betale en lille smule mere for dem. Verbatim snakkes der positivt om alle steder, også her på forummet. Så jeg ville nok købe Verbatim, så går du ikke glat i byen!
Hvis du har en speciel printer, som kan printe S/H grafik på DVD'erne, så kan du godt købe de DVD som hedder "printable". Hvis du blot skal skrive på DVD'erne med en pen, så køb alm. DVDer - F.eks. Verbatim DVD-R x 16 ell. Verbatim DVD+R x 16 ell. 8 speed. (alle 4,7 gb).
Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 00:09
Køb Verbatim. De koster ca. 3 kr. stk og det er imho ikke de par sparede basseører værd at købe no-name skiver.
|
Skrevet af: Hapsdog
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 00:32
Skrevet af: Baldrick
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 05:09
3tPRO skiver købte jeg selv hos billigemedier.com som sikkert er der du har set dem. Det var mest for at prøve nu hvor der var så gode tilbud (dec) og må sige at de virker ok på nec brænder. Aner ikke om hvorvidt de virker på dvd/hdd optager da jeg endnu ikke har taget mig sammen til at købe en :-)
Bruger selv normalt verbatim og TDK skiver
|
Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 29-December-2005 kl. 07:22
Hej.
"Gehalten"... Du har allerede fået mange svar, fra "experterne" herinde, ingen fejl på det da.
Men jeg vil alligevel blande mig lidt.
tychsen skrev:
Så er der nogle HDD-recordere der er så smarte, at man bare kan tillade sig at optage i HQ altid. Når man så vil have sin optagelse ned på DVD, så reincoder maskinen selv optagelse, så den ligepræcis kan ligge på DVD-skiven, trods originaloptagelse måske fyldte så meget, at den i virkeligheden skulle deles ud på 3 DVD-skiver. |
Den funktion "tychsen" her skriver om, har ihvertfald Panasonic's maskiner.
Og så til skiverne.. Jeg har læst nogle gange, at "Verbatim" skiverne er nogle af de mest stabile der kan fås.... Men også at man helst skal holde sig den type, hvor der står: "DataLifePlus" på skiverne. Jeg har vel selv ca. brændt 25 skiver af denne type uden at der har været fejl i dem. Det er disse, som også er købt i den forretning:
http://www.it-netsupply.dk/shop/productinfo.asp?id=43475 - http://www.it-netsupply.dk/shop/productinfo.asp?id=43475
Men Verbatim får vist nok leveret fra flere fabrikanter, og ikke alle er lige stabile. Dette skulle vist nok bl.a. gælde denne "Pearl White" type.
http://www.billigmedien.de/shop/productinfo.asp?id=1635 - http://www.billigmedien.de/shop/productinfo.asp?id=1635
Men hovedsagelig anvender jeg dog TDK skiver. Ca. 100 er det vel blevet til, som alle er uden fejl. Og det er denne jeg bruger, og handler også i den forretning.
http://www.billigmedien.de/shop/productinfo.asp?id=878 - http://www.billigmedien.de/shop/productinfo.asp?id=878
Men er helt enig med de andre "svarere", hold dig fra de helt billige og ukendte produkter. Ofte giver du kun besvær og ærgelser.
------------- Mvh. Frede.
[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70
Afspiller: "Pana" DMP-BD80
|
|