Spørgsmål ang. projektor, lærred og kalibrering
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84992
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 20:22
Emne: Spørgsmål ang. projektor, lærred og kalibrering
Skrevet af: KeeZor
Emne: Spørgsmål ang. projektor, lærred og kalibrering
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 01:29
Jeg står overfor snart at skulle flytte i ny lejlighed, og kan nu endelig få min drøm om projektor opfyldt. Jeg har kigget meget rundt på nettet og også her på recordere, og er ved at have indsnævret feltet.
Jeg har valgt en pana PT-AE4000 som projektor, udfra div. test, har desværre ikke kunne finde et sted i kbh området som har den som demo, men tager self. ud at ser på den inden jeg køber.
1. nogle der kender et sted denne projektor kan opleves i kbh/omegn(bor i hvidovre)
Da projektoren primært skal bruges til film, og i små mængder til xbox360/ps3, er jeg kommet frem til at jeg vil have et 2.35:1 rammelærred Umiddelbart har jeg kig på lissau ls frame med true color dug, da div. test melder om gode muligheder for en ret præcis kalibrering, så lærredet burde ikke behøve at hjælpe projektoren Jeg kigger på størrelsen 103" og 120" ud fra beregninger formoder jeg at 120" bliver for stort(127" 16:9 masked), og kan forstå at projektoren ikke er den mest lysstærke, desuden er afstand væg til væg 4m, så det tror ikke jeg kan få nok afstand på til 120" lærred(anbefalet 3.8m) Jeg har mulighed for total mørklægning af rummet via mørklægningsgardiner på vindue og døre.
2. Vil i mene at denne dug vil komplimentere projektorens egenskaber? 3. noget input til mine antagelser omkring 120" lærred? 4. input til 103" lærred søges self. også
ang. kalibrering har jeg besluttet at jeg vil udføre den selv. Jeg er opmærksom på at jeg ikke kan gøre det billigere eller bedre end en ISF-certificeret kalibrering, men elsker at udvide min tekniske horisont, og ser dette som en åbenlys mulighed. Jeg er efter meget læsning kommet frem til at jeg vil have en i1 display lt og en i1 pro.
5. Hvis jeg vil bruge Chromapure, skal jeg så have licens til begge enheder, når jeg kun bruger i1 pro til at lave en reference for i1 display, eller kan jeg nøjes med en licens til i1 display? 6. hvor længe holder en i1 pro generelt sin fabrikskalibrering? jeg er nemlig betænksom over om jeg skal starte med at få den kalibreret, når jeg ikke ved hvor længe forretningen har haft den liggende på lager. 7. jeg ved at i1 pro kan rekalibreres af x-rite, men synes ikke jeg kan finde nogen beskrivelse af procedure eller pris for dette, nogle der kan dele erfaring på det område?
Det var de spørgsmål jeg lige kunne finde frem, men der kommer garanteret flere undervejs.
- Kenneth
|
Svar:
Skrevet af: MortenCombat
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 13:12
KeeZor skrev:
5. Hvis jeg vil bruge Chromapure, skal jeg så have licens til begge enheder, når jeg kun bruger i1 pro til at lave en reference for i1 display, eller kan jeg nøjes med en licens til i1 display? 6. hvor længe holder en i1 pro generelt sin fabrikskalibrering? jeg er nemlig betænksom over om jeg skal starte med at få den kalibreret, når jeg ikke ved hvor længe forretningen har haft den liggende på lager. 7. jeg ved at i1 pro kan rekalibreres af x-rite, men synes ikke jeg kan finde nogen beskrivelse af procedure eller pris for dette, nogle der kan dele erfaring på det område?
|
Jeg vil tro du skal have licens til begge enheder, men er ikke sikker. Det ser ud til (http://www.chromapure.com/faq.asp) at det koster $100 for licens til et ekstra meter.
i1 Pro er et spectrophotometer, så uden at jeg er ekspert på området, skulle den gerne ikke drifte ret meget med tiden.
Nu er jeg ikke bekendt med AE4000's muligheder for kalibrering, men har du overvejet fx en iScan Duo? Udover at den kan udføre scalering og deinterlacing i rigtig god kvalitet på alle dine kilder (hvis du primært ser BD film er det nok ikke så relevant), så er den særdeles velegnet til kalibrering, hvor du kan justere på både greyscale og 3D CMS (primaries OG secondaries xyY).
Jeg har selv CalMAN v4 Enthusiast (+ en i1 Display2 og en ColorMunki), og denne kan styre iScan Duo via RS232. Dvs. jeg kan bede CalMAN om at lave en måling på hele grayscalen og color gamut, og så finder den selv de rigtige test patterns frem (iScan Duo har 35 test patterns indbygget). Herefter kan jeg styre iScan Duo's kalibreringsystem direkte via CalMAN, dvs. jeg trækker punkterne på grafer og kurver derhen hvor jeg gerne vil have dem, og så sørger CalMAN sammen med iScan Duo for at eksekvere det (CalMAN justerer iScan Duo og foretager herefter en kontrolmåling, og fortsætter i en iterativ procedure indtil den er så tæt som muligt på det ønskede).
Producenten af ChromaPure har sagt at der snart vil komme en tilsvarende funktion til ChromaPure.
|
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 13:18
PT-AE4000 har en fuld CMS - den er dog lidt omstændig at bruge.
Og enig: Der er ikke noget, der tyder på, at i1pro driver ret meget, fordi den ikke er baseret på farvefiltre.
------------- /lars
|
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 13:24
KeeZor skrev:
Da projektoren primært skal bruges til film, og i små mængder til xbox360/ps3, er jeg kommet frem til at jeg vil have et 2.35:1 rammelærred Umiddelbart har jeg kig på lissau ls frame med true color dug, da div. test melder om gode muligheder for en ret præcis kalibrering, så lærredet burde ikke behøve at hjælpe projektoren Jeg kigger på størrelsen 103" og 120" ud fra beregninger formoder jeg at 120" bliver for stort(127" 16:9 masked), og kan forstå at projektoren ikke er den mest lysstærke, desuden er afstand væg til væg 4m, så det tror ikke jeg kan få nok afstand på til 120" lærred(anbefalet 3.8m) Jeg har mulighed for total mørklægning af rummet via mørklægningsgardiner på vindue og døre.
2. Vil i mene at denne dug vil komplimentere projektorens egenskaber? 3. noget input til mine antagelser omkring 120" lærred? 4. input til 103" lærred søges self. også |
Jeg kan anbefale det Excel ark du finder http://carltonbale.com/home-theater/home-theater-calculator - her til at vurdere lærredsstørrelsen både ifht. siddeafstand og lysstyrke.
Mht. lysstyrken skal du være opmærksom på, at projektorlamper mister ganske meget af deres lysstyrke over tid, og at den lysstyrke producenten angiver formentlig er højt sat. Lysstyrken vil desuden generelt være lavere når billedet er kalibreret.
Sidst men ikke mindst, så husk at en total mørklægning af rummet ikke er det samme som total kontrol af lyset. Hvis du har lyse vægge, så vil disse blive lyst op af billedet på lærredet, og dette lys vil så igen blive reflekteret tilbage på lærredet og forøge lysniveauet i billedet (= dårligere sortniveau og kontrast).
|
Skrevet af: Aim
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 13:28
Godt lille råd er at vente med at købe lærrede til efter du har fået projektoren op at hænge. Så kan du lige prøve projektoren af på en væg og finde ud af hvilken lærrede størrelse der passer dig bedst. Personligt ville jeg ikke gå over 90" med den afstand, synes det bliver irreterende at skulle sidde og drje på hoved for at se hele billede. Men nogen fortrækker billede så stort så muligt og fred med det, man kan jo bare gøre som man lyster, men prøv det lige af for du ville komme til at fortryde noget så indeligt hvis du har et for stort lærred.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
Skrevet af: Aim
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 13:32
Og nej du kan ikke bruge et excel ark til at udregne lærredestr. ifht. siddeafstand, for det er vidt forskelligt hvad folk synes er optimalt. Og som sagt du vil fortryde det grueligt hvis du for valgt forkert str.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
Skrevet den: 21-August-2010 kl. 15:38
Aim skrev:
Og nej du kan ikke bruge et excel ark til at udregne lærredestr. ifht. siddeafstand, for det er vidt forskelligt hvad folk synes er optimalt. Og som sagt du vil fortryde det grueligt hvis du for valgt forkert str. |
Det var nu heller ikke det jeg mente.
Arket kan bruges til at få en ide om hvad der anbefales af forskellige organisationer, men man skal selvfølgelig vurdere med sig selv hvilken lærredstørrelse man synes er passende. Fx ved at vente med at købe lærredet til efter man har købt projektoren. Man har nok også en ide om hvor langt fremme man gerne vil sidde i biografen - næste gang man skal ind og se en film, kan man jo prøve at vurdere hvad det svarer til (afstand til lærredet / lærredsbredde).
|
Skrevet af: KeeZor
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 02:08
Tak for gode svar, jeg vil præcisere lidt ift. nogle af svarene.
Det materiale jeg har kigget på antyder også at en i1 pro ikke drifter meget, men hvor ofte vil man normalt kalibrere sådan en for at være sikker nok på præcise målinger?
Jeg har kigget på en iScan Duo, men synes den ift. resten af mit forventede setup er lidt overkill, både økonomisk og kvalitetsmæssigt, samt PT-AE4000 ifølge læste test, skulle have gode mulighed for at kunne kalibreres tæt på standarden med de indbyggede værktøjer. holdninger til dette modtages self. med glæde.
Jeg har tænkt mig at male vægge og loft i en ca. 50% grå, netop for at undgå tilbagereflektering af lys.
min plan er som foreslået at smide billedet op på væggen først for at bestemme foretrukken størrelse. tvivl omkring størrelse er primært rettet mod projektorens evner ved total mørklægning og en fornuftig mængde lyskontrol.
ang. "biograferfaring" vil jeg i cinemaxx helst sidde et par rækker bag midten, men det er i stor grad for at kunne overskue billedet uden at kigge op, og for at opnå den optimale lyd biografen kan give.
hvis der er andre forhold i vil have udspecificeret, spørger i bare løs
|
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 11:55
KeeZor skrev:
Jeg har kigget på en iScan Duo, men synes den ift. resten af mit forventede setup er lidt overkill, både økonomisk og kvalitetsmæssigt, samt PT-AE4000 ifølge læste test, skulle have gode mulighed for at kunne kalibreres tæt på standarden med de indbyggede værktøjer. holdninger til dette modtages self. med glæde. |
Jeg har ingen holdning til PT-AE4000 da jeg ikke kender den, men hvis den har et fuldt CMS som bantam skriver, og du ikke har brug for nogle af de andre funktioner såsom scalering, deinterlacing og HDMI switching ind/ud så er jeg enig med dig i at den ikke er nødvendig.
KeeZor skrev:
Jeg har tænkt mig at male vægge og loft i en ca. 50% grå, netop for at undgå tilbagereflektering af lys. |
Det lyder fornuftigt (i hvert fald i forhold til hjemmebiografen ).
|
|