Samsung led i nyt hus
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85044
Udskrevet den: 23-April-2025 kl. 06:49
Emne: Samsung led i nyt hus
Skrevet af: nkt1
Emne: Samsung led i nyt hus
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 12:37
Hej Forum,
håber i kan hjælpe mig med et opsætningsspørgsmål.
Vi er ved at bygge nyt hus og jeg skal i den forbindelse ug og have en nyt tv til den nye stue. Jeg vil have et Samsung LED C6705 for di man kan bruge tvets tunere og sætte feks et zaptor/you see boks kort direkte i tv, og derved have et apparat mindre i stuen.
Jeg vil så anskaffe mig en NAS Server hvor alt mine mediefiler skal være på, film, musik, billeder primært.
Nas serveren skal stå i kælderen, men hvordan kobler jeg den til tv..? Kan man bare streame filerne til dette Samsung tv fra NAS, eller ville det være bedre at kable NAS direkte til TV, og i så fald hvilket kabel skal man så bruge..? HDMI, USB eller..?
Er lidt ude på tyndt vand her, så jeg håber i kan hjælpe mig..
Nicolai
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 13:58
nkt1 skrev:
Nas serveren skal stå i kælderen, men hvordan kobler jeg den til tv..? |
NAS = Networs Access Storage = netværk. Ethernet frem til fjernsynet, eller trådløst netværk.
nkt1 skrev:
Kan man bare streame filerne til dette Samsung tv fra NAS, eller ville det være bedre at kable NAS direkte til TV, og i så fald hvilket kabel skal man så bruge..? HDMI, USB eller..?
|
Nu kommer det jo an på, hvordan netop dit fjernsyn kan køre. Jeg ville alliere mig ed brugsanvisningen og så læse den igennem....
Klaus
|
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 17:32
Hej Claus tak for svar.
Vil det sige at man kan slutte et ethernet kabel til tv, og så via dette hente alt indholdet på NAS frem på tv..?
MEN så bruger jeg jo den Ethernet inbdgang på tv til NAS server, betyuder det så man ikke kan tilgå internettet på tv..? Jeg får nemlig også et ethernet stik bagved tv, som bvar meningen at Tv skulle sluttes til..
Nicolai
|
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 17:44
nkt1 skrev:
Hej Claus tak for svar.
Vil det sige at man kan slutte et ethernet kabel til tv, og så via dette hente alt indholdet på NAS frem på tv..?
MEN så bruger jeg jo den Ethernet inbdgang på tv til NAS server, betyuder det så man ikke kan tilgå internettet på tv..? Jeg får nemlig også et ethernet stik bagved tv, som bvar meningen at Tv skulle sluttes til..
Nicolai |
Her er lidt hjælp til dig :)
Jeg er også i gang med at bygge hus, og skal have sådan et tv :)
Dit tv har et Ethernet stik som du skal bruge til at koble på dit netværk, så det kan gå på nettet mv.
Dit netværk i huset skal jo være tilsluttet din router som har adgang til Internettet så, både pc, tv mv kan komme på nettet :)
Det vil sige at din NAS server tilslutter du også til din router, så den får en ip adr, på samme måde som dit tv.
Alt dit trafik om det så er film til dit tv mv, skal på den måde køre igennem din router. :)
Så alt i alt, så skal alt hvad du i dit hus af netstik tilsluttes til din router, så lige meget hvad du sætter til dem, kan få en ip adr og kan komme på nettet, tilgå hinanden intern ( altså fx dit tv kan afspille film fra din nas server af ) mv.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej :)
Ozzy
------------- | Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 17:46
nkt1 skrev:
Vil det sige at man kan slutte et ethernet kabel til tv, og så via dette hente alt indholdet på NAS frem på tv..? |
Hvis dit tv kan dette - ja. Jeg har ikke læst brugsanvisningen. Det kan jo være at det kræver en speciel server, eller kun kan afspille fra USB
Du laver bare et lokalnetværk i huset, kobler tv på et sted, NAS et andet og dine computere et tredje. Så "kan alle se alle" og din lykke er gjort.
Klaus
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 17:58
...og så en anden ting:
Hvis du vil lave skjult kabelføring til TV'et, bør du prøve på at få antennestik, netværksstik m.m. placeret nedfældet i en "brønd" i væggen, så der er plads til at tilslutte kabler, uden at stikkene rager ud af væggen. På mange TV er stiktilslutningerne i dag udformet, så TV'et kan ligge helt fladt ind til væggen, og så ville det være ærgerligt alligevel at skulle trække det ud fra væggen for at få plads til den anden ende af kablerne.
Jeg ved dog ikke, om sådan en brønd findes som standardløsning. Måske skal man starte med en opfindsom murer.
1-2 tomrør på 30-50 mm ville nok heller ikke være dårligt. Hvem havde for bare få år siden forestillet sig, at der skulle trækkes netværkskabel til et TV? Eller forudset, at SCART ville blive erstattet af HDMI? Så det er en god ide at gøre plads til nogle ekstra kabler, både op på loftet og hen til det sted, hvor man har placeret sit AV-udstyr.
|
Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 22-August-2010 kl. 18:20
Det du især skal være opmærksom er at de fleste fjernsyn kun kan afspille et meget begrænset antal filformater og gør det derfor ubruligt for langt de fleste.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:25
Tusind tak for alle jeres indlæg.
Mht at gemme alle kabler i væggen, så er dette tænkt ind i projektet i stue/alrum samt soveværelse. Jeg kører 50mm tomrør fra bag tv i stue til fodlist, således man kan koble eksternt udstyr til hvis man skulle få behov for det, men det er det jeg gerne vil undgå ved at koble tv på netværket og streame film direkte fra NAS serveren, og har hørt at de nye Samsung tv skulle være udmærket til dette formål.??
Jeg kan umiddelbart ikke lave tomrør fra rummene i stueplan til teknikskabet i kælderen, da der skal lægges betondæk, som vil gøre dette svært desværre. Dog har jeg snart møde med elektrikkeren hvor vi lige skal have uddybet dette spørgsmål, så hvis der er nogen der har gjort dette i forbindelse med at bygge kælder, så vil jeg gerne høre om det..? Vi bygger desværre med flad tag, så muligheden for at køre tomrør hertil er udelukket.
Med chance for at få hug af eksperterne så lige et sidste spørgsmål. Hvis man kabler sin NAS Server direkte til tv, vil man så kunne overføre medierne/film bedre til tv end hvis man tilgår sin Nas via netværket..? Er overførsel hastiheden ikke hurtigere..?
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:40
nkt1 skrev:
Hej Forum,
... Jeg vil have et Samsung LED C6705 for di man kan bruge tvets tunere og sætte feks et zaptor/you see boks kort direkte i tv, og derved have et apparat mindre i stuen.
|
Undskyld mig, men hvad!?
Det kan alle nye(re) TV...
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:43
ok, det er også bare en af grundene til jeg gerne vil have det tv.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:45
Du vil - for billigere penge - kunne få bedre billed- og lydkvalitet...
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 22:02
Det ved jeg godt, men ikke designet, som jeg går op i og som vi vil have i stuen.
jeg laver i forbindelse med byggeriet hjemmebio i kælderen, så når jeg skal have stor lyd/billede, går jeg derned. 
mvh
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 22:04
Ok, så er jeg sgu mere rolig...
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 22:14
nkt1 skrev:
Det ved jeg godt, men ikke designet, som jeg går op i og som vi vil have i stuen. |
Det fatter jeg simpelthen ikke.
De fleste Samsung tv jeg møder har så ringe et billede at jeg ikke gider at se på det. Min svoger smed 15 af "de store" for at få et Samsung med en flot lilla ramme som min søster kunne bruge. Til gengæld er billedet ikk enoget at råbe hurra for. Skal man gå efter designet uden at kunne holde ud til at se billedet var der meget andet jeg ville have op på væggen at hænge. Et par smukke billeder eksempelvis.
Her hos os, går vi efter et godt billede, ellers kommer der skutte noget tv op!
Klaus
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 23:17
Jeg har været i Hifiklubben og jeg synes da ikke at billedet på de nye Samsung LED skærme er så ringe endda.
Jeg har desværre ikke plads til et 50´i den nye stue, ellers havde jeg nok overvejet Samsungs Plasma 7705..
Så kan ikke rigtigt finde et alternativ til Samsung designmæssigt og hvor DLNA funktionaliteten er på samme niveau, eller kan i finde nogle alternativer..?
Det skal simpelthen bare være nemt at tilgå de film vi har tænkt os at skulle ligge ned på en NAS og afspille direkte på tv fra NAS, samtidig med at det skal være et fedt designet tv. Billedkvaliteten skal selvfølgelig også være ok, mn det er ikke et rav at det skal være KURO Pioneer niveau.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 23:25
nkt1 skrev:
Så kan ikke rigtigt finde et alternativ til Samsung designmæssigt |
Som skrevet er designet vigtigst havde jeg valgt en flot guldramme om en kæmpe stregtegning af et damplokomotiv.
Men vi er heldigvis forskellige. Jeg foretrækker at se på billedet på skærmen frem for om rammen er lilla eller lyseblå.
Klaus
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 23:26
Jeg ville proppe en afspiller imellem hvis jeg var dig.
Sæt nas serveren på netværket sammen med en afspiller som har HDMI trukket til dit tv.
Det kan godt være at du bliver nødt til at fatte en ekstra fjernbetjening for at afspille filmene, til gengæld slipper du for alle de ting med at filmene skal ligge i et specielt format mht. lyd og billede. Mange gode afspillere som Popcorn Hour kan afspille næsten alt man kaster efter dem. De er også rimeligt fremtidssikret til når der kommer et nyt format, ellers køber man en ny boks.
Du man måske finde en måde at gemme boksen i kælderen med en IR extender som man ikke ser.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 00:01
Hej Cyberguiden,
Se der er du inde på noget der er interessant for mig. Jeg ville rigtigt gerne gemme afspilleren i kælderen, og så koble den med HDMI kabel direke til mit tv. Skal lige tjekke om man ikke kan få et tomrør fra kælder til bagved stue tv. Så er der ingen tvivl om at jeg ville anvende dette setup..
Dvs at jeg kobler medieafspilleren direkte til min NAS (Kable eller trådløst?) og trækker HDMI fra medieafspiller til TV. Du nævner selv Popcorn hour..
Mht IR extender, så ville jeg jo helst slippe for noget synligt oppe i stuen, sålede tv kun hænger på væggen og ikke andre komponenter er synlige, og ikke have noget tv bænk under tv.
Kan man få en Mac Mini eller en WD live, som man kan betjene via netværket på en remote..? Fëks ligesom Sonos systemet..?
Mvh
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 07:05
Jeg ville også droppe DLNA og købe en popcorn hour. Angående remote så er wifi ubrugligt til dette da man skal vente nogle sekunder på den får forbindelse før man kan trykke noget. Hvis du køber en logitech harmony 900 som har RF kan du købe en RF extender/repeater af logitech også, på den måde har du ikke noget synligt oppe i stuen, på den måde har du også kun en fjernbetjening der både virker til popcorn hour og samsung tv (og evt lysstyring osv osv.)
En Mac Mini er lidt for dyr til at have stående i kælderen efter min mening og hvis du vil have en computer sat til kræver det også du bruger en del tid på at sætte dig ind i software og sådan.
Men hvis du gerne vil kunne optage tv og sådan er det måske et godt tidspunkt at tænke det ind i systemet!
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 08:08
nkt1 skrev:
Mht IR extender, så ville jeg jo helst slippe for noget synligt oppe i stuen, sålede tv kun hænger på væggen og ikke andre komponenter er synlige, og ikke have noget tv bænk under tv.
|
Er det ike på tide at du overvejer en Lintronic løsning til både tv og resten af udstyret?
Så kan du også få en rigtig lækker fjernbetjening, der ud over at være klasser over Samsungs at have i hånden også er designmæssigt korrekt at have liggende på bordet - en B&O remote.
Klaus
|
Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 08:13
nkt1 skrev:
Jeg kan umiddelbart ikke lave tomrør fra rummene i stueplan til teknikskabet i kælderen, da der skal lægges betondæk, som vil gøre dette svært desværre. Dog har jeg snart møde med elektrikkeren hvor vi lige skal have uddybet dette spørgsmål, så hvis der er nogen der har gjort dette i forbindelse med at bygge kælder, så vil jeg gerne høre om det..? Vi bygger desværre med flad tag, så muligheden for at køre tomrør hertil er udelukket.
|
Alt af hængig af husets konstruktion, så kan jeg ikke se at det burde være noget problem at trække tomrør fra stueplan til kælder. I mit hus har jeg også loft til kip, så alle el-rør er trukket i gulvet og ført ned til teknikskabet i kælderen.
Min gulvkontruktion er bygget op med først de rå betonelementer, herefter isolering, gulvvarme og støbt beton. Da gulvet endte med at være overplastret med rør, så blev der faktisk lagt et lag sand ud for at gøre underlagt jævnt af hensyn til isoleringen.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 09:00
Til Briam,
Hvis jeg skulle købe en Logitech 900, ville jeg så ikke skulle have den RF extender fremme oppe i stuen for at den kan modtage signalet..?
Så ville du have en Popcornhour i kælderen, men hvordan kan den så modtage signalet fra Logitech 900..?
Sorry, men skal lige have den forklaret i mindste detalje hvis du vil være så venlig..?
Nicolai
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 09:15
Kunne man ikke bare købe en PS3, som jo kan styres´selvom den er gemt af vejen, og sætte den i kælderen, og så bruge den som mediaplayer..?
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 09:17
RF er lidt ligesom bluetooth, så hvis den sidder i kælderen under fjernsynet så tror jeg godt den kan række, ellers kan den jo evt sidde bag fjernsynet? eller gemmes under en sofa......
Så modtager den signalet og oversætter det til et infrarød signal som den så sender ud. http://www.logitech.com/da-dk/remotes/universal-remotes/devices/6228 - http://www.logitech.com/da-dk/remotes/universal-remotes/devices/6228
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 09:49
Ok det er jeg med på, men så skal RF modtageren være i kælderen tæt på min Popcorn hour, og så sende signalet videre..
Men er der nogen der har erfaring med dette..? Kan man sende et rf signal gennem betondæk til rf modtager i kælder, som så sender det videre til Popcorn hour..? Det lyder lidt som noget der ikke helt er afprøvet..?
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 09:53
nkt1 skrev:
Men er der nogen der har erfaring med dette..? Kan man sende et rf signal gennem betondæk til rf modtager i kælder, som så sender det videre til Popcorn hour..? Det lyder lidt som noget der ikke helt er afprøvet..? |
Smid da de 1000-1500 kr mere og så få en Beo4 remote og et Lintronic anlæg der kan oversætte alt det du har lyst til. Det eneste du har brug for er et hul ned til kælderen (så svært er det vel eller ikke at få et rør derned, der skal jo alligevel strøm derned) til IR øjet.
En Beo4 er langt mere betjeningsvenlig end en Logitech.
Klaus
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 10:12
Er det ikke lidt kikset med en B&O fjernbetjening når man ikke har noget B&O udstyr..?
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 10:24
Er ret sikkert på det er afprøvet :) det er trods alt et kommercielt produkt. Det eneste jeg ikke er sikker på at hvor god rækkevidden er og hvor nemt det går igennem et gulv og sådan. Ellers så gør 14 dages fuld returret på nettet det jo nemt at aflevere den tilbage.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 10:48
Det er korrekt.
Men hvis jeg bruger en mediaplayer som Popcorn hour, hvordan skal den så tilsluttes min NAS..? Hvis den skal tilsluttes et netværkstik, så skal jeg vel have 2 stik i stuen, hvis jeg samttidig også vil tilslutte mit tv til netværket..?
Vil selvfølgelig helst have en mediaplayer i kælderen, men hvis det ikke kan lade sig gøre, så må jeg jo finde plads i stuen til den, og så kommer spøgsmålet omkring hvor mange netværkstik man så skal have, 1 eller 2..? Vil jo helst køre kablet forbindelse pga hastigheden.
Nicolai
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 10:51
nkt1 skrev:
Er det ikke lidt kikset med en B&O fjernbetjening når man ikke har noget B&O udstyr..? |
Vel ikke mere kikset end en Logitech når man ikke har noget Logitech udstyr?
Klaus
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 17:57
nkt1 skrev:
Det er korrekt.
Men hvis jeg bruger en mediaplayer som Popcorn hour, hvordan skal den så tilsluttes min NAS..? Hvis den skal tilsluttes et netværkstik, så skal jeg vel have 2 stik i stuen, hvis jeg samttidig også vil tilslutte mit tv til netværket..?
Nicolai |
Hvis din Popcorn Hour står i kælderen, skal du have et netværksstik i kælderen til den og et netværksstik i stuen til TV'et.
(Men 3-6 netværksstik i kælderen vil nu heller ikke være overdrevet. Spillekonsoller, musikafspillere, TV-apparater og surround-receivere kommer jo efterhånden med netværksforbindelse.)
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 17:59
Hvorfor netværksstik i stuen? Han får jo billedet fra Popcorn Hour gennem HDMI...
M.v.h.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 18:28
Henrik B. skrev:
Hvorfor netværksstik i stuen? Han får jo billedet fra Popcorn Hour gennem HDMI...
|
For at kunne gå på internettet og se Youtube film, direkte fra fjernsynet?
Klaus
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 18:57
Jeg ville tage mindst 2 netværks kabler til hvert udtag (hvor man tænker man kun skal bruge en) da man altid for brug for ekstra og det er altså nemmere at få lagt kablerne ind og ikke bruge dem end at skal ligge dem ind bagefter.
|
Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 20:00
KlausDM skrev:
Henrik B. skrev:
|
For at kunne gå på internettet og se Youtube film, direkte fra fjernsynet?
Klaus
|
Eller hvis NAS eller andet storage står i et andet rum.
------------- Panasonic VT50 - B&W CMs2
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 20:34
Og generelt så bør man simpelthen bare trække CAT6 kabler rundt i hytten uanset hvad. Du har en del muligheder mht. konvertering af signaler fra X til noget du kan proppe i et netværksstik.
Jeg vil også godt slå et slag for brugen af Lintronic og en Beo4. Vi har tidligere lavet en anmeldelse af systemet:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1239202728 - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1239202728
Når nu B&O laver en af de fjernbetjeninger der oser mest at kvalitet, så kan jeg ikke se noget galt i at benytte dén fremfor det gyselige plastic man spises af med fra alle andre fabrikanter.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:10
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Fordi han specifikt havde skrevet, at han OGSÅ ville have sit TV forbundet til netværket.
Det er faktisk citeret i det indlæg, du svarede på, så det burde ikke være spor svært at regne ud.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:22
Det var før han blev anbefalet en Media boks....
M.v.h.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:42
Henrik B. skrev:
Det var før han blev anbefalet en Media boks....
M.v.h. |
Suk...
"Men hvis jeg bruger en mediaplayer som Popcorn hour, hvordan skal den så
tilsluttes min NAS..? Hvis den skal tilsluttes et netværkstik, så skal
jeg vel have 2 stik i stuen, hvis jeg samttidig også vil tilslutte mit
tv til netværket..?"
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:43
Ja, men en NAS skal jo tilsluttes en evt. router (i kælderen), akkurat som med Popcorn Hour...
M.v.h.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:45
Hvad har det at gøre med, om han vil have sit TV tilsluttet til netværket eller ej?
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:47
At det er blevet overflødig, i forhold til den oprindelige plan...
M.v.h.
|
Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 23:37
Henrik B. skrev:
Ja, men en NAS skal jo tilsluttes en evt. router (i kælderen), akkurat som med Popcorn Hour...
M.v.h. |
Medmindre man monterer en harddisk i sin PCH. :-) Men jov, selvfølgelig skal den da på netværket.! :)
Har dog personligt bare købt den lille A200 og koblet den på netværket - synes det er langt den mest fleksible løsning. Den fylder mindre og ingen grund til en enhed med indbygget harddisk, når man alligevel har en NAS som er praktisk til alt muligt andet også.
Vil helt klart anbefale trådstarter en eller anden form for medie-extender fremfor at benytte den i TVet - det bliver der kun bøvl ud af. Heldigvis findes der jo masser af smarte løsninger på at styre flere enheder med samme remote - uden at gå på kompromis med betjeningen. Logitech Harmony er nok "best buy" pris/kvalitet, men der er jo også bud på andre mere forkromede løsninger i tråden allerede. De små bokse som PCH og digital tuner kan nemt gemmes væk i et skab.
Under alle omstændigheder er det smart med kablet netværk tæt på TVet, da flere og flere enheder kan gøre god brug af netværksadgang.
------------- Panasonic VT50 - B&W CMs2
|
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 17:37
Henrik B. skrev:
At det er blevet overflødig, i forhold til den oprindelige plan...
M.v.h. |
I det indlæg, jeg svarede på, var det stadig med i trådstarters plan. Det kan altså ikke være så svært at forstå, når det står sort på hvidt i den tekst, jeg har citeret.
Men når jeg tænker over det, er det absolut ikke første gang, vi to er endt i en diskussion, fordi du ikke formår at læse og forstå en tekst. De andre gange har det ikke ført til noget at blive ved, så jeg tror, at jeg stopper her.
|
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 17:46
Hej Allesammen,
Tusind tak for jeres entusiasme for at hjælpe, jeg er virkelig glag og er blevet meget klogere.
Jeg skal mødes med elektriker i morgen formiddag, og føler jeg ved lidt hvilke behov jeg har nu. Lister dem lige op så kan i svare om i er enige i mine begrundelser :
1. Alle opholdsrum har mindst et netværkstik, dvs værelser, kontor, køkken/alrum, stue, dvs alle rum der kunne tænkes at der skulle være et tv.
2. I de rum, Stue/værelser, soveværelse der kunne tænkes at man skulle slutte en mediaplayer (PCH,TWIX el lign) der monterer vi 2 netstik, så både tv, samt mediaplayer kan firmware opdateres og gå på netværket uden at man skal skifte stik. Evt 3 i stuen, da PS3 kunne komme på tale eller anden spilkosol
3. Jeg monterer bagved køleskab/fryser net stik til evt fremtidig netværksadgang.
4. I kælderen i tekninkrum laves 2-3 netstik, til fremtidige komponenter, som kan fjernstyres over netværket, som evt Sonos på musikdelen. Kommer sikkert også med film på et tidspunkt (Håber) Eller er det her nok at man bare kan tilslutte komponenterne direkte til routeren..?
5. Jeg siger til elektrikeren om at trække CAT 6 kabler til alle netudtag.
Er der noget jeg har glemt, eller skulle dette være sådan rimelig fremtidssikret..?
Pt er vi ikke de store computer nørder/gamere, så derfor bruger vi kun computere til net surf eller lignende, og ikke de krævende spil, så derfor benytter vi kun trådløs adgang til nettet på computere idag.
Er det ikke løsningen..?
Og igen, tusind tak for støtten..
Nicolai
|
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 22:13
Allan Olesen skrev:
Men når jeg tænker over det, er det absolut ikke første gang, vi to er endt i en diskussion,
|
Måske - det holder jge sgutte styr på. Sig mig, er du kvinde siden du husker dén slags? 
Allan Olesen skrev:
fordi du ikke formår at læse og forstå en tekst.
|
M.v.h.
|
Skrevet af: rolighed
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 11:29
nkt1 skrev:
1. Alle opholdsrum har mindst et netværkstik, dvs værelser, kontor, køkken/alrum, stue, dvs alle rum der kunne tænkes at der skulle være et tv.
2. I de rum, Stue/værelser, soveværelse der kunne tænkes at man skulle slutte en mediaplayer (PCH,TWIX el lign) der monterer vi 2 netstik, så både tv, samt mediaplayer kan firmware opdateres og gå på netværket uden at man skal skifte stik. Evt 3 i stuen, da PS3 kunne komme på tale eller anden spilkosol |
Når du skriver 1 netstik, så mener du forhåbentligt 1 dåse med 2 netstik. Jeg ved faktisk ikke om man kan få dåser med kun 1 netstik - men under alle omstændigheder er 1 stik for lidt.
De steder du skal have netstik skal du som minimum have 2 stik (altså i 1 dåse). For det første er det højest sandsynligt at du om kort tid vil have lokaler hvor du har flere ting der kræver netadgang - for det andet kan et TV alene nemt kræve 2 stik (netadgang og antennesignal).
Jeg har en dåse med 2 stik i næsten alle almindelige rum i huset (bygget for 3 år siden). Dog ikke i enkelte rum (eksempelvis toiletter), hvor der dog er loftsadgang så de kan etableres senere.
Derudover har jeg 3 dåser (6 stik) på kontoret og 2 dåser (4 stik) i stuen... I stuen sidder 1 dåse bag TV (til antenne og netadgang) og 1 dåse bag et skab til mediecenteret der også bruger netadgang og antenne.
Summa summarum, så er min klare anbefaling at få mindst en dåse (2 stik) i alle rum - PLUS 1 dåse (2 stik) bag alle nutidige og fremtidige TV placeringer.
En note til husalteret: Hvis du har mulighed for at vide hvordan du vil møblere stuen, så få trukket tomrør til eventuelle kabler. Fra mit mediecenter i et skab er der trukket et tomrør (i centralstøvsugerstørrelse) op bag mit TV (der naturligvis selv har strømstik og netstik) - og endvidere tomrør til alle højttalere. Så jeg har mit TV vægophængt, surround højttalere vægophængt, subwoofer i hjørne og mediecenter i et skab uden et eneste synligt kabel. Ahhhhh.
Mvh Rolighed
|
|