Print side | Luk vindue

Beolab 3 + Nad forstærker + fjernbetjening

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85171
Udskrevet den: 21-September-2024 kl. 07:40


Emne: Beolab 3 + Nad forstærker + fjernbetjening
Skrevet af: Zegnacre
Emne: Beolab 3 + Nad forstærker + fjernbetjening
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 19:00
Som overskriften lyder så handler det om 2 stk beolab 3 højtalere, en nad stereo forstærker og en fjernbetjening. Mit spørgsmål lyder følgende, skal man have en B&O fjernbetjening til at betjenne sine Beolab 3 højtaler, eller "tændes" højtalerene når man slår over på den kanal de står på via nad fjernbetjeningen ?

Og hvis man vælger at købe en B&O subwoofer, er udfaldet så det samme som med nad fjernbetjening.

Jeg kunne osse besøge en B&O forhandler og spørge. Jeg har spurgt i HIFI Klubben men de henviste mig til en B&O forhandler.

Christian



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 19:12
 
 Det er Aktive højttalere, og det er SWen også, så det kræver et Pre Out, og et SW pre Out for at kunne bruge dem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 19:50
Hejsa

Jeg ved godt det kan lade sig gøre at tilslutte dem. Men hvad med fjernbetjeningen ? Tændes højtalerne og sub når man slår over på deres kanal ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 19:58
 
 Når de er tilsluttet Reciveren i et egnet Output, så er de jo altid på, så må du lige med det andet prøve dig frem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 20:01
tak for svaret;) men ja det er bare lidt væsentligt for mig at jeg ikke skal til ud at investere i en B&O fjernbetjening for at højtalerne vil tænde ;)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 20:43
Nu ved jeg ikke så meget om B&O, men i specifikationerne nævnes noget om et Powerlink kabel. Og hvis det er det samme system som pioneer bruger, skal enhederne være forbundet med kablet for at interaktivere med hinanden.
http://www.bang-olufsen.com/specifications?productid=38 - http://www.bang-olufsen.com/specifications?productid=38  
Så jeg vil tro at du kun kan få funktionen ved et rent B&O setup.


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:05
Kampus, du er lidt forkert på den og dog ikke. Beolab 3 kan godt tilsluttes til en nad forstærker eller en anden forstærker f.eks. denon, sony osv. Mit spørgsmål lyder stadig på fjernbetjeningen ;) Om man kan bruge en nad fjernbetjening. Hifi klubben har sagt jeg skal købe nogen stik. Da jeg spurgte hvordan højtalerne ville tænde kunne de ikke rigtig svarer på sprøgsmålet. Men altså når de siger at det kan tisluttes så kommer lyden jo osse. Så det bar hvordan det fungere i praksis.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Som overskriften lyder så handler det om 2 stk beolab 3 højtalere, en nad stereo forstærker og en fjernbetjening. Mit spørgsmål lyder følgende, skal man have en B&O fjernbetjening til at betjenne sine Beolab 3 højtaler, eller "tændes" højtalerene når man slår over på den kanal de står på via nad fjernbetjeningen ?


Hvordan "slår du over på den kanal de står på"??

Jeg forstår ike helt, hvad du mener??

Ud fra den noget sparsomme brugsforvirring:
http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ug/beolab3/BeoLab_3_Danish.pdf
vil jeg sige at du sæter begge højttalere til "line" og forbinder dem til pre out på din unavngivne NAD forstærker. Så står højttalerne i standy så længe der ikke kommer et linjesignal til dem.

Der skal dog en "specielt kabel" til, der har DIN stik i den ene ende og phonostik i den anden.

Klaus


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Kampus, du er lidt forkert på den og dog ikke. Beolab 3 kan godt tilsluttes til en nad forstærker eller en anden forstærker f.eks. denon, sony osv. Mit spørgsmål lyder stadig på fjernbetjeningen ;) Om man kan bruge en nad fjernbetjening. Hifi klubben har sagt jeg skal købe nogen stik. Da jeg spurgte hvordan højtalerne ville tænde kunne de ikke rigtig svarer på sprøgsmålet. Men altså når de siger at det kan tisluttes så kommer lyden jo osse. Så det bar hvordan det fungere i praksis.
 
Powerlink kabelet er udelukkende til styring af, ja power (strøm) til højttalerne. Der ud over skal der sættes et phono kabel imellem til lyd.


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:34
Hej Klaus
Ja du har ret med "din stik" . Det jeg mener med kanel er at man tilslutter f.eks højtalerne med din stik i phone in/out. Og så mener jeg så, når man slår over på Phono via. en nad fjernbetjening, vil højtalerne så tænde af sig selv ? (for dette ville de jo gøre med en B&O fj. btjening og B&O anlæg eller TV;)

Da B&O jo er aktive højtalere så står de jo standby.


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:49
Nu kan jeg jo lige skrive hvilket setup jeg havde i tankerne så, i  som har svaret på tråden, kan følge lidt med i hvad der helt nøjagtigt er tale om.

1 stk Beolab 2 Subwoofer
2 stk Beolab 3
1 stk nad forstærker stereo  C375bee eller Cambridge 740A


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Og så mener jeg så, når man slår over på Phono via. en nad fjernbetjening, vil højtalerne så tænde af sig selv ?


Phono er en indgang på din forstærker beregnet til en pladespiller (du ved de der store sorte vinlyskiver med en nål der slider pladen i stykker) og ikke en udgang.


Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:


 (for dette ville de jo gøre med en B&O fj. btjening og B&O anlæg eller TV;)


Med en B&O fjernbetjening styrer man ikke højttalerne, men radio eller tv, der så sender et styresignal til højttalerne gennem powerlink kablet.

Vil du sætte dine Beo3 til din NAD forstærker skal du have et kabel der går mellem Pre-out 1 (se side 8 af 16 i brugsanvisningen http://nadelectronics.com/content/100419143452-NAD-C375BEE_EN.pdf - http://nadelectronics.com/content/100419143452-NAD-C375BEE_EN.pdf ) og dine Beo3.

Herefter tænder højttalerne selv, når du spiller musik.

Klaus


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 22:18
Smart, tak for svaret :) Jeg fik blot at vide i HIFI Klubben at man ku tilslutte via phono eller hvilken som helst anden ind/udgang.


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 22:25
Nu skriver du mellem per out 1 og højtaleren, dvs så sætter men strøm til beolab 3 og så tager man de originale højtaler kalbler fra beolab 3 og sætte et din stik på og ind i pre out 1 ?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Smart, tak for svaret :) Jeg fik blot at vide i HIFI Klubben at man ku tilslutte via phono eller hvilken som helst anden ind/udgang.


Phono er (ud over grammofon) også betegnelsen for de stik man bruger (phonotik). Altså de runde med en pind i midten som passer ind i de felste stik bagpå din forstærker.

Klaus


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Nu skriver du mellem per out 1 og højtaleren, dvs så sætter men strøm til beolab 3 og så tager man de originale højtaler kalbler fra beolab 3 og sætte et din stik på og ind i pre out 1 ?


Korrekt.

Og grunden til at "klubben" sender dig ned til B&O folkene er at B&O folkene har kablet du skal bruge Phono i den ene ende og DIN stik i den anden.

Klaus


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 00:37
http://www.av-connection.dk/?PGr=1760&ML=328 - http://www.av-connection.dk/?PGr=1760&ML=328


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 08:14
Jeg er næsten sikker på at du kan tilslutte det via pre-out, men spørgsmålet er om du skal bruge en form for trigger til at aktivere højttalerne? Når det er tilsluttet rigtigt skal du bare tænde din receiver og betjene den som man ville gøre med passive højttalere.
Jeg er dog lidt nysgerrig mht. hvorfor du ikke fuldender dit setup med en B&O radio/anlæg? Så får du jo glæde af alle de herligheder det indebærer.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Korsbæk
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 10:53
Hej

Du skal bruge det kabel som Energyzhig linker til. Så skal du indstille højtallerne til line bag på. Så står højtalerne i standby hele tiden og når du så spiller noget musik tænder højtalerne. Hvis du køber en surround reciever med Pre-out kan du benytte dig af de trigger kabler som er monteret på det kabel som Energyzhig linker til. De virker så ved at de tænder for højtalerne når du tænder for din reciever.
Der kan opstå problemer med at anvende en stereo forstærker som ikke har trigger muligheder. Hvis man spiller meget lav så kan højtaleren ikke registrere at du spiller musik også spiller højtaleren ikke.



Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 11:35
Noget hel andet er at du ikke kan styre volumen, hvis du ikke har en forstærker med pre-out ...
og pre-out er ikke ensbetydende med at der også er trigger funktion. Du skal altså have en forstærker med både pre-out og 12v trigger funktion.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Noget hel andet er at du ikke kan styre volumen, hvis du ikke har en forstærker med pre-out ...
og pre-out er ikke ensbetydende med at der også er trigger funktion. Du skal altså have en forstærker med både pre-out og 12v trigger funktion.


Han henviser til en NAD forstærker med ikke mindre end 2 pre out, så mon ikke det går?

I brugsanvisningen til højttaleren står der at den kan tænde og slukke uden trigger signal, så mon ikke det virker, når nu B&O skriver det?

Klaus


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 13:47
Hej allesammen
Jeg må prøve at gå ned i en B&O forretning at hører.
 
Det der med volumen det forstår jeg dog ikke helt.
 
Vil det så sige hvis jeg har en nad forstærker så kan jeg ikke bruge nad forstærkerens "styrke og kraft" til BEOLAB 3 til at styre volumen, er det så forstærkeren i Beolab 3 højtaleren der kun blir skreut op for. ?
 
For så skal jeg jo ikke ud at købe en dyr forstæker hvis jeg ikk kan bruge dens funktionelitet til noget..
 
 


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 14:16
Jeg har lige snakket med en B&O forhandler som siger at subwooferen ikke vil tænde ved blot at tilslutte den til en nad forstærker. Der skal man ud i og lave en ekstern løsning sagde han. Virker lidt besynderligt.


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 14:47
__________________________________________________________________
 
Råd hvis du vil behold dine aktive BeoLab højttaler, men har solgt dit B&O TV.
 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71963&TPN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71963&TPN=1
 
__________________________________________________________________


-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Noget hel andet er at du ikke kan styre volumen, hvis du ikke har en forstærker med pre-out ...
og pre-out er ikke ensbetydende med at der også er trigger funktion. Du skal altså have en forstærker med både pre-out og 12v trigger funktion.


Han henviser til en NAD forstærker med ikke mindre end 2 pre out, så mon ikke det går?

I brugsanvisningen til højttaleren står der at den kan tænde og slukke uden trigger signal, så mon ikke det virker, når nu B&O skriver det?

Klaus
Havde ikke lige set at han havde skrevet specifikke forstærkere på.
Det er kun NAD'en som dækker behovene af de 2.
 
Han skal jo faktisk bruge 2 gange pre-out, da der både skal forbindes 2 stk. højttalere og en SW.
 
Hvis du læste under kablet jeg linkede til, så kan det give problemer ikke at trigge B&O højttalere, da de kan slukke i utide. Desuden skal SW'en trigges. Hvis du var nået et par linier længere ned under specifikationerne havde du set at NAD'en også har 12V trigger, så hvorfor ikke bare udnytte det, og sætte det hele ordentligt op ? ... med 3 af de kabler jeg linkede til  samt en splitter til 12V triggeren, så tænder/slukker begge højttalere og SW sammen med NAD forstærkeren (og følger selvfølgelig volumen).
 
Du synes ikke du skal passe på med at give råd om noget, du ikke er helt sikker på, du har styr på. At du har læst om højttalerne alene i brugsanvisningen, synes jeg er et meget spinkelt grundlag.
Var det dig, som besvarede mails for Bilkas ekspertpanel ?
 
 


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Hej allesammen
Jeg må prøve at gå ned i en B&O forretning at hører.
 
Det der med volumen det forstår jeg dog ikke helt.
 
Vil det så sige hvis jeg har en nad forstærker så kan jeg ikke bruge nad forstærkerens "styrke og kraft" til BEOLAB 3 til at styre volumen, er det så forstærkeren i Beolab 3 højtaleren der kun blir skreut op for. ?
 
For så skal jeg jo ikke ud at købe en dyr forstæker hvis jeg ikk kan bruge dens funktionelitet til noget..
 
 
 
Du vil godt kunne styre volumen, men du vil ikke bruge forstærkeren i NAD'en, så du går glip af dens "styrke og kraft".
Det er signalet du sender til højttalere som bliver justeret gennem pre-out kanalerne, men det er et "lavt" signal som bliver forstærket i de aktive højttalere.
Du kan sikkert godt finde en billigere forstærker, som kan klare denne opgave lige så godt.
Det det kræver er preout til begge højttalere samt SW og desuden 12Vtrigger. Det er dog ikke alle forstærkere som har dette ! 


Skrevet af: Richie
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Noget hel andet er at du ikke kan styre volumen, hvis du ikke har en forstærker med pre-out ...
og pre-out er ikke ensbetydende med at der også er trigger funktion. Du skal altså have en forstærker med både pre-out og 12v trigger funktion.


Han henviser til en NAD forstærker med ikke mindre end 2 pre out, så mon ikke det går?

I brugsanvisningen til højttaleren står der at den kan tænde og slukke uden trigger signal, så mon ikke det virker, når nu B&O skriver det?

Klaus
Havde ikke lige set at han havde skrevet specifikke forstærkere på.
Det er kun NAD'en som dækker behovene af de 2.
 
Han skal jo faktisk bruge 2 gange pre-out, da der både skal forbindes 2 stk. højttalere og en SW.
 
Hvis du læste under kablet jeg linkede til, så kan det give problemer ikke at trigge B&O højttalere, da de kan slukke i utide. Desuden skal SW'en trigges. Hvis du var nået et par linier længere ned under specifikationerne havde du set at NAD'en også har 12V trigger, så hvorfor ikke bare udnytte det, og sætte det hele ordentligt op ? ... med 3 af de kabler jeg linkede til  samt en splitter til 12V triggeren, så tænder/slukker begge højttalere og SW sammen med NAD forstærkeren (og følger selvfølgelig volumen).
 
Du synes ikke du skal passe på med at give råd om noget, du ikke er helt sikker på, du har styr på. At du har læst om højttalerne alene i brugsanvisningen, synes jeg er et meget spinkelt grundlag.
Var det dig, som besvarede mails for Bilkas ekspertpanel ?
 
 

LOL


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Du synes ikke du skal passe på med at give råd om noget, du ikke er helt sikker på, du har styr på. At du har læst om højttalerne alene i brugsanvisningen, synes jeg er et meget spinkelt grundlag.
Var det dig, som besvarede mails for Bilkas ekspertpanel ?


Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus!

Klaus


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Vil det så sige hvis jeg har en nad forstærker så kan jeg ikke bruge nad forstærkerens "styrke og kraft" til BEOLAB 3 til at styre volumen, er det så forstærkeren i Beolab 3 højtaleren der kun blir skreut op for. ?
 
For så skal jeg jo ikke ud at købe en dyr forstæker hvis jeg ikk kan bruge dens funktionelitet til noget..


Det er aktive højttalere. Det vil sige at effektforstærkeren sidder ude i højttaleren og ikke i forstærkeren.

NAD'ens effekttrin har du intet at bruge til, du har sådan set kun brug for en forforstærker.

Klaus


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 17:44
 
 Ja det er også kaldet en kontrolforstærker, de bruges i forbindelse med effektforstærkere, så de har Output som du kan tilslutte til dine Beolab, men om der også lige er nogen der har en tilslutning til en SW er en anden sag, de bruges normalt til Highend Stereosetups. Der kan ses nogle her fra f.eks Cambridge og NAD:   http://www.hifiklubben.dk/search/?sModul=&kw=forforst%E6rker - http://www.hifiklubben.dk/search/?sModul=&kw=forforst%E6rker


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Kampus, du er lidt forkert på den og dog ikke. Beolab 3 kan godt tilsluttes til en nad forstærker eller en anden forstærker f.eks. denon, sony osv. Mit spørgsmål lyder stadig på fjernbetjeningen ;) Om man kan bruge en nad fjernbetjening. Hifi klubben har sagt jeg skal købe nogen stik. Da jeg spurgte hvordan højtalerne ville tænde kunne de ikke rigtig svarer på sprøgsmålet. Men altså når de siger at det kan tisluttes så kommer lyden jo osse. Så det bar hvordan det fungere i praksis.
 
Powerlink kabelet er udelukkende til styring af, ja power (strøm) til højttalerne. Der ud over skal der sættes et phono kabel imellem til lyd.


Du er forkert på den Kampus

Powerlink kabel er til styringe af lyden, tænd og sluk, deruover skal der tilsluttes netkabel til 220V.


-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Du synes ikke du skal passe på med at give råd om noget, du ikke er helt sikker på, du har styr på. At du har læst om højttalerne alene i brugsanvisningen, synes jeg er et meget spinkelt grundlag.
Var det dig, som besvarede mails for Bilkas ekspertpanel ?


Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus!

Klaus
Dejlig sagligt ... StarTrek ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Kampus, du er lidt forkert på den og dog ikke. Beolab 3 kan godt tilsluttes til en nad forstærker eller en anden forstærker f.eks. denon, sony osv. Mit spørgsmål lyder stadig på fjernbetjeningen ;) Om man kan bruge en nad fjernbetjening. Hifi klubben har sagt jeg skal købe nogen stik. Da jeg spurgte hvordan højtalerne ville tænde kunne de ikke rigtig svarer på sprøgsmålet. Men altså når de siger at det kan tisluttes så kommer lyden jo osse. Så det bar hvordan det fungere i praksis.
 
Powerlink kabelet er udelukkende til styring af, ja power (strøm) til højttalerne. Der ud over skal der sættes et phono kabel imellem til lyd.


Du er forkert på den Kampus

Powerlink kabel er til styringe af lyden, tænd og sluk, deruover skal der tilsluttes netkabel til 220V.
Ja, jeg omformulerer lige. Powerlink styrer højttaleren så den tænder når der kommer signal fra pre-out på forstærker, og er _ikke_ til transport af lyden.
 
Der findes et phono kabel med powerlink, så det hele er samlet i ét.


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Kampus, du er lidt forkert på den og dog ikke. Beolab 3 kan godt tilsluttes til en nad forstærker eller en anden forstærker f.eks. denon, sony osv. Mit spørgsmål lyder stadig på fjernbetjeningen ;) Om man kan bruge en nad fjernbetjening. Hifi klubben har sagt jeg skal købe nogen stik. Da jeg spurgte hvordan højtalerne ville tænde kunne de ikke rigtig svarer på sprøgsmålet. Men altså når de siger at det kan tisluttes så kommer lyden jo osse. Så det bar hvordan det fungere i praksis.
 
Powerlink kabelet er udelukkende til styring af, ja power (strøm) til højttalerne. Der ud over skal der sættes et phono kabel imellem til lyd.


Du er forkert på den Kampus

Powerlink kabel er til styringe af lyden, tænd og sluk, deruover skal der tilsluttes netkabel til 220V.
Ja, jeg omformulerer lige. Powerlink styrer højttaleren så den tænder når der kommer signal fra pre-out på forstærker, og er _ikke_ til transport af lyden.
 
Der findes et phono kabel med powerlink, så det hele er samlet i ét.


Thumbs Up


-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 20:21

Du er nu altså stadig forkert på den. I et B&O-setup benyttes der udelukkende Powerlink-kabler til transport af triggersignal og lydsignal. Højttaleren får derudover strøm fra et separet kabel. Powerlink-kablet indeholder både højre og venstre kanal. I et fuldt monteret powerlink-kabel er der 8 ledere - ser herunder (Peters billede BTW):



-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Dejlig sagligt ... StarTrek ?


Tjah, du bor jo selv i glashuset, når du eksempelvis mener at der skal være 2 sæt pre out for at kunne forbinde til både aktiv sub og aktive højttalere.

Det er altså ikke nødvendigt, så stop nu bare med at spille overlegen!

Klaus


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Dejlig sagligt ... StarTrek ?


Tjah, du bor jo selv i glashuset, når du eksempelvis mener at der skal være 2 sæt pre out for at kunne forbinde til både aktiv sub og aktive højttalere.

Det er altså ikke nødvendigt, så stop nu bare med at spille overlegen!

Klaus
Så forklar mig hvordan du vil forbinde 1x højre + 1x venstre pre out kanal til alle 3 ting. 


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:01
Du kunne vel blot splitte signalet efter udgangen. Pre-out er et stereosignal og der er ikke en dedikeret højre eller venstre højttaler hos B&O - det er blot en switch bagpå. Subwooferen får blot et stereosignal ligeså. Jeg kører selv alle mine højttalere fra ét kabel, som blot er forgrenet efter hver enhed (2x Beolab + 1x subwoofer (non-B&O)).

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:05
 
 Korrekt, bagpå Beolab er der en omskifter hvormed man kan vælge om den skal være enten L eller R.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Så forklar mig hvordan du vil forbinde 1x højre + 1x venstre pre out kanal til alle 3 ting. 


Nu styrter glashuset da først ned omkring dig!

For det første behøver du ikke at have både højre og venstra kanal frem til begge højttalere.

For det andet så sætter du bare et y-kabel imellem pre-out og så kablerne til hhv sub og højttaler.



Klaus



Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:17
Måske der lige skulle uddybes lidt: Pre-out er et sæt af højre og venstre-kanaler, som du blot samler sammen med triggersignalet i et Powerlink-kabel. Dette fører du videre til først den ene Beolab 3 (som eks. sættes i L-mode), så sætter du en Y-splitter på, og sætter endnu et Powerlink-kabel hen til den næste Beolab 3 (som så sættes i R-mode). Her sættes så endnu en Y-splitter til, hvori der sættes et Powerlink->Phonokabel i (som kan købes hos en Bang og Olufsen forhandler for ca. 150 kr. i 3 m), som så sættes til sub'en.
 
Man vælger naturligvis selv hvor man vil splitte signalerne, men der er altså kun behov for 1 pre-out udgang for at få alle 3 enheder sat til.
 
Igen sakset fra Peter Pan herinde:
Øverst: det kabel du skal bruge i NAD-forstærkeren.
Midten: Det kabel du kan købe hos eks. B&O (de sælger vist kun mono-udgaven - men det er OK til subwooferen)
Nederst: Y-splitteren, som også købes hos B&O.
 
Derudover skal der bruges ét ekstra Powerlink-kabel mellem de to Beolab 3. De nyere BL-højttalere har vist direkte udgang til Powerlink, så man kan forbinde videre uden at bruge en ekstra Y-splitter. Det har mine egne Beolab 8000 ikke.
 


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Man vælger naturligvis selv hvor man vil splitte signalerne, men der er altså kun behov for 1 pre-out udgang for at få alle 3 enheder sat til.


Langt det nemmeste er vel at få et Phono(stereo)+trigger -> powerlink kabel og så sætte det til subben, for herefter at udnytte dens 2 powerlink outputs til højttalerne?

Klaus


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:26
Ja, det opdagede jeg lige - se min tilføjelse ovenfor. Mine egne BL8000 har ikke en Powerlink-udgang, som jeg kan sende signalet videre med, så jeg havde svedt ud at dette er tilføjet til de fleste nyere modeller.
 
Det er dog ikke alle subs som har en triggerindgang, så dér må man muligvis klare sig med et powerlink->stereo/mono og så lade sub'en selv detektere signalet.


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:37
Jeg ku selvfølgelig osse bar investere i en beosound 9000 så var jeg fri for at sku tænke på hva djeg skulle købe for at få det til at virke. Men nu ville jeg bar hører hvad mulighederne var. Jeg synes måske cd er ved at uddø lidt så derfor ville jeg købe en forstærker i et andet mærke end B&O og så bar sætte en dock til og så ha et par flotte B&O høtaler og en flot sub der spiller til det behov jeg har.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:42

Jeg bruger selv Beosound 9000 til mit setup, men på negativsiden til dén løsning, så er der kun én indgang i det anlæg. Du skal med andre ord vælge dine eksterne enheder med omhu eller have en omskifter sat til. Hvis man vil have et anlæg stående, så er der dog - i min mening - meget lidt der kan konkurrere med udseendet på BS9000...

På negativsiden til en NAD-forstærker, så betaler du jo en god portion penge for selve effektdelen, som du kan smide over højre skulder.
 
Husk at du stadig kan få hele udstyret til at virke med eks. en Beo4 hvis du kombinerer det med en Lintronic-boks. Så kunne du evt. flytte NAD-forstærkeren ned i et skab og føre IR-udgangen på Lintronic-boksen ned i skabet.


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:12
NAD har lavet en forstærker ved navn http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c326bee_forstaerker_grafit.htm. Den ville jo være en billig løsning. Men er stadig i tvivl - vil lyden være ok eller hvad - vil forstærker overhovedet bidrage med noget eller hvad fordi det lyder ikke sådan efter hvad jeg kan læse mig til herinde.


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Så forklar mig hvordan du vil forbinde 1x højre + 1x venstre pre out kanal til alle 3 ting. 


Nu styrter glashuset da først ned omkring dig!

For det første behøver du ikke at have både højre og venstra kanal frem til begge højttalere.

For det andet så sætter du bare et y-kabel imellem pre-out og så kablerne til hhv sub og højttaler.



Klaus

Det gi'r jo ingen mening hvad du skriver her.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at begge kanaler skulle til begge højttalere (har linket til dedikerede højre og venstre kabler samt sub-kabel)
Kan du garantere at det ikke har en negativ indflydelse på lyden at du splitter pre out signalet til 2 forstærkere i en af siderne? ... Synes det lyder som en noget kluntet løsning.
 
Yakken  løsning med et stereo phono samt trigger til DIN fra preout til sub og derefter powerlink til begge højttalere er også en fornuftig løsning, men hvor køber man det kabel ?
Ligegyldigt hvad, så skal der bruges 3 kabler. Tvivler på at der er en kvalitetsmæssig fordel i at køre signalet igennem subben fremfor bare at sende en ledning direkte fra forstærkeren til hver af de 3 ting.  
  


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

NAD har lavet en forstærker ved navn http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c326bee_forstaerker_grafit.htm. Den ville jo være en billig løsning. Men er stadig i tvivl - vil lyden være ok eller hvad - vil forstærker overhovedet bidrage med noget eller hvad fordi det lyder ikke sådan efter hvad jeg kan læse mig til herinde.
Ville fungere til formålet. Forstærkeren bidrager ikke med noget effektmæssigt, men der er jo andre  faktorer end ren effekt.


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 22:34
så som ? bass, diskant, eller hvad ? he he


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Så forklar mig hvordan du vil forbinde 1x højre + 1x venstre pre out kanal til alle 3 ting. 


Nu styrter glashuset da først ned omkring dig!

For det første behøver du ikke at have både højre og venstra kanal frem til begge højttalere.

For det andet så sætter du bare et y-kabel imellem pre-out og så kablerne til hhv sub og højttaler.



Klaus

Det gi'r jo ingen mening hvad du skriver her.


Jo

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:


Jeg har på intet tidspunkt skrevet at begge kanaler skulle til begge højttalere (har linket til dedikerede højre og venstre kabler samt sub-kabel)



Du skrev
"Så forklar mig hvordan du vil forbinde 1x højre + 1x venstre pre out kanal til alle 3 ting."

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:


Kan du garantere at det ikke har en negativ indflydelse på lyden at du splitter pre out signalet til 2 forstærkere i en af siderne?


Ja, line out er lavimpedanset nok til at kunne slæbe alle de inputs du kunne tænke dig at sætte på den. Zout (outputimpedans)= 75 ohm, typisk Zin (inputimpedans) ~10-100 kOhm.

Sig mig hvem fanden var det nu der klandrede andre for ikke at sætte sig ind i tingene?

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Yakken  løsning med et stereo phono samt trigger til DIN fra preout til sub og derefter powerlink til begge højttalere er også en fornuftig løsning, men hvor køber man det kabel ?


Nu var et så min løsning, inden han rettede sit indlæg til.
Kablet køber man hos nærmste seriøse radioforhandler, eller bygger det selv.

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:


Ligegyldigt hvad, så skal der bruges 3 kabler. Tvivler på at der er en kvalitetsmæssig fordel i at køre signalet igennem subben fremfor bare at sende en ledning direkte fra forstærkeren til hver af de 3 ting.


Der er intet kvalitet vundet i nogen af løsningerne. Det er B&O, det er let at finde billigere komponeter der ender ud i en bedre lyd.

At køre det gennem subben kræver kun 1 specialkabel og 2 ganske almindelige powerlik kabler. Det var for at gøre det nemt.


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Som overskriften lyder så handler det om 2 stk beolab 3 højtalere, en nad stereo forstærker og en fjernbetjening. Mit spørgsmål lyder følgende, skal man have en B&O fjernbetjening til at betjenne sine Beolab 3 højtaler, eller "tændes" højtalerene når man slår over på den kanal de står på via nad fjernbetjeningen ?

Og hvis man vælger at købe en B&O subwoofer, er udfaldet så det samme som med nad fjernbetjening.

Jeg kunne osse besøge en B&O forhandler og spørge. Jeg har spurgt i HIFI Klubben men de henviste mig til en B&O forhandler.

Christian
 
___________________________________________________________________
 
Hej Zegnacre

NAD C375BEE som du på et tidspunkt nævner har kun pre-out til en aktiv subwoofer.
Ud af dette Phono stik sendes et LFE  (Low Frequncy Effects) signal, så det er kun brugbart
til en aktiv subwoofer. NAD C375BEE er altså ikke brugbar til formålet.

Det du i princippet har brug for er kun en forforstærker, den har altid pre-out, og du tilslutter
dit afspiller udstyr på div. indgangene. Men da en forforstærker som regel er meget dyr, mener
jeg lige så godt at du kan bruge dine penge på en Surround Sound Receiver.
En NAD T765 A/V har hvad der skal til af pre-out udgange. Front-Center-Surr-Rear-Sub.

Pre-out udgang er = et volume styret line udgangs signal. Tilsluttes en aktiv BeoLab højttaler via
adapter kabel til de almindeligt LINE OUT Phono udgange, vil en BeoLab spille for fuld styrke,
og det tåler den nok ikke ret længe. Nad's  fjernbetjeningen bruges til at styre volumen med.

Læs så iøvrigt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71963&TPN=1 - min tråd grundigt igennem, så finder du flere valgmuligheder, samt svar på
hvad for adapter kabler du skal lodde eller købe samt hvor de kan købes.


________________________________________________________________________


-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Yakken  løsning med et stereo phono samt trigger til DIN fra preout til sub og derefter powerlink til begge højttalere er også en fornuftig løsning, men hvor køber man det kabel ?


Nu var et så min løsning, inden han rettede sit indlæg til.
Kablet køber man hos nærmste seriøse radioforhandler, eller bygger det selv.
Nu skal det ikke blive en konkurrence i hvem der skrev hvad først, men den eneste rettelse jeg foretog i mit indlæg var nu altså at man ikke behøvede 2 Y-splittere, men blot kunne sætte den sidste BL3 til den første BL3 vha. et Powerlink-kabel, da BL3 har en ekstra Powerlink-udgang bagpå.
 
Edit: Mht. køb af kabel, så skal du desværre nok lave det selv.


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

NAD C375BEE som du på et tidspunkt nævner har kun pre-out til en aktiv subwoofer.
Ud af dette Phono stik sendes et LFE  (Low Frequncy Effects) signal, så det er kun brugbart
til en aktiv subwoofer. NAD C375BEE er altså ikke brugbar til formålet.


Nu har jeg læst længe her:
http://nadelectronics.com/content/100419143452-NAD-C375BEE_EN.pdf

Men jeg har måske stirret mig blind på hvor den subudgang er med LFE kanal - i en stereoforstærker?

Klaus


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Nu skal det ikke blive en konkurrence i hvem der skrev hvad først, men den eneste rettelse jeg foretog i mit indlæg var nu altså at man ikke behøvede 2 Y-splittere, men blot kunne sætte den sidste BL3 til den første BL3 vha. et Powerlink-kabel, da BL3 har en ekstra Powerlink-udgang bagpå.


Tilgiv mig, jeg konkurrerer ikke med nogen...... Jeg så slet ikke efter at den løsning som jeg beskrev efter dig og som der blever skrevet at du forslog (phnono+trigger -> powerlink) slet ikke efterfølgende blev foreslået af dig, men kun af mig.

Det lader til at glashuset rasler end over Energyzhig......


Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

 
Edit: Mht. køb af kabel, så skal du desværre nok lave det selv.


Eller få en radioforhandler til at lave det.


Klaus


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 10:14

Klaus, du er en klunser og en ignorant.

Du kom oprindelig med et råd, som kunne have endt med en forstærker og kabler, som ikke havde virket Det var det jeg kommenterede i min oprindelige kommentar.
 
At du nu kraftigt inspireret af yakken kan komme på en opsætning som virker, får dig hverken til at opfinde den dybe tallerken eller ændre på det faktum. 
 
Der er kommet 2 opsætninger nu, som burde virke.
 
Den ene kan klares med kabler, som kan bestilles i metermål på nettet, og som helt sikkert er i noget bedre kvalitet end div. standard powerlink kabler. Desuden kan jeg ikke se ideen i at køre signalet igennem subben, når det ikke er nødvendigt. Det gavner på ingen måder signalet, så hvorfor gøre det. Den anden kræver desuden et speciallavet kabel, som der ikke er nogen navngiven forhandler af.
 
At splitte et preout signal er ikke en løsning for mig, ligegyldigt hvor manges ord du copy/paster. Der findes også folk, som reparerer ders biler med gaffatape, men jeg er ikke en af dem.
 
Jeg beklager, hvis jeg har såret dine hifi-følelser, men jeg er på intet tidspunkt kommet med en ikke fungerende løsning. At du krampagtigt fortsætter med søgte angreb om glas der ramler, synes jeg ærlig talt er lidt sørgligt.


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

NAD C375BEE som du på et tidspunkt nævner har kun pre-out til en aktiv subwoofer.
Ud af dette Phono stik sendes et LFE  (Low Frequncy Effects) signal, så det er kun brugbart
til en aktiv subwoofer. NAD C375BEE er altså ikke brugbar til formålet.


Nu har jeg læst længe her:
http://nadelectronics.com/content/100419143452-NAD-C375BEE_EN.pdf

Men jeg har måske stirret mig blind på hvor den subudgang er med LFE kanal - i en stereoforstærker?

Klaus
Jeg synes heller ikke jeg kan finde den


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 11:49

_____________________________________________________

KlausDM.

Måske har du ret i at NAD C375BEE kan bruges som stereo pre-out. 

Pdf manual.
8) : PRE OUT 1 stik kan bruges til at drive en yderligere
effektforstærker. Brug en tvilling RCA-til-RCA til at forbinde til
venstre og højre "Audio Input" i Power forstærker eller processor
(eller Aktiv Højttaler. Tilføjet af Peter Pan)

Det ser sådan ud, men jeg er ikke sikker Klaus.
_____________________________________________________



-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Den ene kan klares med kabler, som kan bestilles i metermål på nettet, og som helt sikkert er i noget bedre kvalitet end div. standard powerlink kabler. Desuden kan jeg ikke se ideen i at køre signalet igennem subben, når det ikke er nødvendigt. Det gavner på ingen måder signalet, så hvorfor gøre det. Den anden kræver desuden et speciallavet kabel, som der ikke er nogen navngiven forhandler af.
Hvordan blev der 2 løsninger ud af det her? For at få tændt BL3 korrekt, så skal du have trukket triggersignalet med rundt (dette kan gøres separat, men det hele skal samles i et DIN-stik på et tidspunkt). Dvs. du slipper ikke for at få lavet kablet til at sætte i selve forstærkeren på bestilling eller ved egen håndkraft.
 
Når først du har fået signalet ud af din forstærker og fået samlet trigger og højre/venstre-kanal i et DIN-stik, så kan resten klares med std. Powerlink-kabler, Y-splittere, samt B&O's egen Powerlink->Phono kabel. Hvordan man vælger at splitte og fordele kablerne er op til en selv og kunne i sidste ende afhænge af hvordan stuen er indrettet. Selv har jeg den ene BL-højttaler og subben siddende i den ene ende af stuen, langt fra anlægget, så her sidder der en splitter ved BL-højttaleren, som går videre til Sub'en med et Powerlink->phono-kabel (originalt B&O-kabel egentlig beregnet til at virke i modsat retning til en pladespiller). Til sub'en er der sandsynligvis ikke behov for et triggersignal (hvis den overhovedet understøtter det), så der er en god chance for at et enkelt phono-stik i enden kan klare opgaven.


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Den ene kan klares med kabler, som kan bestilles i metermål på nettet, og som helt sikkert er i noget bedre kvalitet end div. standard powerlink kabler. Desuden kan jeg ikke se ideen i at køre signalet igennem subben, når det ikke er nødvendigt. Det gavner på ingen måder signalet, så hvorfor gøre det. Den anden kræver desuden et speciallavet kabel, som der ikke er nogen navngiven forhandler af.
Hvordan blev der 2 løsninger ud af det her? For at få tændt BL3 korrekt, så skal du have trukket triggersignalet med rundt (dette kan gøres separat, men det hele skal samles i et DIN-stik på et tidspunkt). Dvs. du slipper ikke for at få lavet kablet til at sætte i selve forstærkeren på bestilling eller ved egen håndkraft.
 
Der er trigger på de kabler jeg har linket til, så hvorfor skulle det ikke være en mulighed?:
http://www.av-connection.dk/?PGr=1760&ML=328 -
http://www.av-connection.dk/?PGr=1760&ML=328
 


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:02

____________________________________________

Energyzhig 

Hvis udgang PRE-OUT 1 virker, kan det se sådan ud.
Du vil så også kunne tilslutte BeoLab 2 med special adapter.

http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=1 - http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=1

-----------------------------------------------------------------------
Der findes kun en PowerLink/Line indgang på BeoLab 3.
____________________________________________



-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:03
Jamen, det er det da også. Det bliver der da stadig ikke 2 forskellige løsninger af. Med mindre du betragter løsning 1 som hjemmelavet og løsning 2 som dit kabel. Det kabel du linker til er præcis det samme, som vi hele tiden har talt om og som Peter Pan viser på sine tegninger.
 
Du skriver:
Den anden kræver desuden et speciallavet kabel, som der ikke er nogen navngiven forhandler af.
Hvad er dét for et speciallavet kabel du her hentyder til.
 
Edit: Ahh, vent - jeg ser fejlen. Det kabel er kun mono+trigger->DIN. Det betyder at du skal have to af dem, som Peter viser på tegningen. Det lyder lidt dumt i mine ører. Så kunne man ligeså godt få samlet stereosignalet i ét kabel med trigger med DIN i enden og så bruger Y-splitteren herefter. 400 kr. for ½ m er ret hampert. Jeg havde ikke spottet at mit første billede også var et mono-kabel. Sorry.


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Jamen, det er det da også. Det bliver der da stadig ikke 2 forskellige løsninger af. Med mindre du betragter løsning 1 som hjemmelavet og løsning 2 som dit kabel. Det kabel du linker til er præcis det samme, som vi hele tiden har talt om og som Peter Pan viser på sine tegninger.
 
Du skriver:
Den anden kræver desuden et speciallavet kabel, som der ikke er nogen navngiven forhandler af.
Hvad er dét for et speciallavet kabel du her hentyder til.
Det kabel som du vil have fra anlæg til sub har både højre og venstre signal i samme DIN stik.
Det har det jeg linker til ikke.
 


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

____________________________________________

Energyzhig 

Hvis udgang PRE-OUT 1 virker, kan det se sådan ud.
Du vil så også kunne tilslutte BeoLab 2 med special adapter.

http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=1 - http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=1

-----------------------------------------------------------------------
Der findes kun en PowerLink/Line indgang på BeoLab 3.
____________________________________________

Lige præcis ... Det har hele tiden været sådan jeg ville lave det. Og BeoLab 2 kunne så sættes til preout 2, hvor volumen kan styres seperat 


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Det kabel som du vil have fra anlæg til sub har både højre og venstre signal i samme DIN stik.
Det har det jeg linker til ikke.
 
Ja, sorry. Jeg nåede lige at tilføje det i mit tidligere indlæg. Det var egentlig slet ikke mono-kablet jeg ville have haft i min første illustration, men derimod dette (igen tak til Peter Pan for illustrationen). Der kan ses bort fra adapterne og ICE-powerforstærkeren nederst.
 


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:21

_____________________________________________________________________

Sådan laves step-down ledet, hvis man er til gør-det-selv,
og ja man behøver kun et stk. Husk at BeoLab 3 kun har
en PowerLink/ Line indgang, så man kan ikke videre sende
til højttaler 2.

 

Hvis neden stående løsning bliver for dyr.
 
 
______________________________________________________________________


-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Det kabel som du vil have fra anlæg til sub har både højre og venstre signal i samme DIN stik.
Det har det jeg linker til ikke.
 
Ja, sorry. Jeg nåede lige at tilføje det i mit tidligere indlæg. Det var egentlig slet ikke mono-kablet jeg ville have haft i min første illustration, men derimod dette (igen tak til Peter Pan for illustrationen). Der kan ses bort fra adapterne og ICE-powerforstærkeren nederst.
 
 
Jeg kan sagtens følge dig, og de 2 måder at gøre det på, ligger jo også ret tæt op ad hinanden.
Min pointe var at kablerne til "min" løsning kunne købes hos av-connection og det kan stereo kablet ikke. Og færre stik i signalvej samt bedre kabler ødelægger ikke noget.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Klaus, du er en klunser og en ignorant.
 
Du kaster om dig med ukvemsord!
Prøv at stop det, så kan det være at du kommer til at virke lidt mere troværdig!
 
 
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Du kom oprindelig med et råd, som kunne have endt med en forstærker og kabler, som ikke havde virket Det var det jeg kommenterede i min oprindelige kommentar.
 
Du har altså prøvet at køre med Beo3 uden triggersignal?
 
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

At splitte et preout signal er ikke en løsning for mig, ligegyldigt hvor manges ord du copy/paster.
 
Hvilke ord er det jeg copy/paster?
At det er forkert i din lille verden gør det ikke forkert i andres verden. Der sker intet ved at splitte et pre out. B&O gør det endda selv i deres powerlink forbindelser.
 
Og korrekt, du kan ikke lige finde det helt korrekte kabel hos AV-connection til subforbindelsen. Men det er altså ike raktetteknologi vi taler om her. Det er noget enhver seriøs radioforretning kan lave i den kvalitet du ønsker.
 
Selv jeg kunne lave kablerne lige så professionelt!
 
Klaus
 


Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 15:25
Shhh Klaus ... De voksne snakker


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Shhh Klaus ... De voksne snakker
 
Okay, du løb tør for argumenter.......
 
Fint nok.
 
 
Klaus


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 21:12
Hej allesammen
Jeg må sige jeg ikke rigtig er blevet klogere på det sidste med indlæggene der har været.. Syns folk diskturere mere om hvem der har mere ret end hvem.

Jeg vil virkelig gerne have et par beloab 3 - en beolab 2.. Er der nogen der kan komme med et forslag om hvilke billige forstærker der kan få denne drøm til at gå i opfyldelse?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Jeg vil virkelig gerne have et par beloab 3 - en beolab 2.. Er der nogen der kan komme med et forslag om hvilke billige forstærker der kan få denne drøm til at gå i opfyldelse?


Nærmest enhver med pre out.

Nyt eller brugt?
Denne ville kunne gøre det for dig:
http://www.dba.dk/marantz-sr5300-61-kanaler/id-67849461/

Klaus


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 07:24

NAD C162 Pre-amp forforstærker en billig og udmærket løsning.

 
 
 

 



-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 08:22
Hej Peter jeg har fundet en NAD forforstærker der hedder 160, her er et link http://www.hifi4all.dk/avguide/detaljer.asp?id=118&titel=NAD+C160

Ville den osse kunne få to beolab 3 højtalere og en beolab2 subwoofer til at fungere ?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Ville den osse kunne få to beolab 3 højtalere og en beolab2 subwoofer til at fungere ?


Ja, det ville den.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 08:26
Hej Klaus

Helst så billigt som muligt og gerne nyt.Smile

Tak for dine gode råd - det sætter jeg pris på.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 08:57
Der har været en del indlæg med både billeder og links til kabler og ingen af disse har indtil nu været forkerte. Du behøver ikke være så afskrækket af dette projekt, som du lyder til. Du vil med garanti kunne få andre til at lave ovennævnte kabler til dig hvis du vil.
 
Det eneste du behøver at købe uoriginalt er ét stk. phono H/V med 12 V trigger -> DIN. Resten kan klares med originale B&O kabler, som du kan købe ved B&O-forhandleren. Og ja, det vil kunne trække alle de højttalere du får købt - du kan splitte mindst dobbelt så mange gange som foreslået uden problemer og ellers findes der dedikerede B&O-powerlink-dåser, som giver dig mulighed for yderligere tilslutninger.
 
Gå ned til en seriøs HIFI-entusiast (altså en specialforretning - ikke Fona...) eller giv AV-connection et kald. Alt kan laves hvis man bare smider et par kroner ekstra for det. Du kan måske endda få B&O-servicecentret til at gøre det hvis du henvender dig hos en B&O-forhandler og forklarer situationen.


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Helst så billigt som muligt og gerne nyt.Smile


Krav?

Klar til surround?

Tuner indbygget?

Hvad har du af udstyr du skal have sluttet til?

Prøv at kom med så mange informationer som muligt.




Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 09:24
2stk Beolab 3
1stk Beolab 2 Subwoofer
1 stk forstærker til at trække disse to

Og så vil jeg gerne have mulighed for at tilslutte mit tv evt, har et samsung 46 7705 Led.
Ja og så vil jeg gerne have tilslutten dock til min iphone 4..

Det må være det.

Så en billig forstærker det kan trække alt dette.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

2stk Beolab 3
Så en billig forstærker det kan trække alt dette.


NAD C326bee var en oplagt mulighed til 3300 kr
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c326bee_forstaerker_grafit.htm

Ja, effektforstærkeren i den er i overskud, men hvad gør det? Den er stadigvæk billigere end en decideret kontrolforstærker

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 10:35
ok :)

Jeg køber de højtaler og så må jeg finde forstærkeren bagefter.

Tak for jeres råd og ideer


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 28-August-2010 kl. 18:04
Der er ryddet op, og kombatanterne bedes gå til hvert sit ringhjørne!


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 11:42
Nu har jeg været ude at hører beolab 3 spille.. Må sige jeg ikk er særlig imponeret - måske var de dårligt indstillet men jeg synes 15000kr brugt er lige i overkanten når de ikke spiller bedre. Jeg startede med at hører dem tilsluttet til en subwoofer måske var derfor jeg blev skuffet efter sælgerene slog sub'en fra. Helt seriøst så vil jeg sige designet det er 80 procent af prisen og de sidste procenter er indholdet. Snakkede med bekendte forleden der sad og lave chips og loddede højtaler sammen til B&O beolab 5. Han sagde faktisk at den højtaler ca. koster 2000 kr og lave. Og B&O sælger den til 65000 eller hvor meget det nu er..

Men igen folk der køber B&O er designer kunder og ikke lyd entusiaster.


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 11:43
Ps.. Synes ikke jeg er blevet klogere på hvad jeg skal købe.. øv øv..


Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 12:44
_______________________________________________________________
 
BeoLab 3 beskrivelse:
 
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=625&zoneid=1 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=625&zoneid=1
 
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=632&zoneid=1 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=632&zoneid=1
 
Her en billigere løsning uden design .   http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-rear.html -


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 16:01
ha ha den var go peter.. :) de rør ser fede ud.. Mon de laves i hvid højglans LOL

Ej men jeg syntes nu stadig lyden i en beolab 3 højtaler virkelig var svag.. Lyden er uklar og bassen er der slet ikk noget af. Designet får topkarakter af mig men ikke lyden. Der mangler noget kraft bag bassen og så ku diskanten godt være en smule skarpere. Ja man kan jo så købe en beolab 2 subwoofer. Men så nærmer vi altså en pris hvor man kan købe noget rigtig god lyd for de penge. Jeg har set 2 stk beolab 3 og en beolab 2 til 28000 kr. Her kan du altså få 2 stk B&W xt8 og en pv1 til samme penge med meget bedre lyd.


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Nu har jeg været ude at hører beolab 3 spille.. Må sige jeg ikk er særlig imponeret - måske var de dårligt indstillet men jeg synes 15000kr brugt er lige i overkanten når de ikke spiller bedre. Jeg startede med at hører dem tilsluttet til en subwoofer måske var derfor jeg blev skuffet efter sælgerene slog sub'en fra. Helt seriøst så vil jeg sige designet det er 80 procent af prisen og de sidste procenter er indholdet. Snakkede med bekendte forleden der sad og lave chips og loddede højtaler sammen til B&O beolab 5. Han sagde faktisk at den højtaler ca. koster 2000 kr og lave. Og B&O sælger den til 65000 eller hvor meget det nu er..

Men igen folk der køber B&O er designer kunder og ikke lyd entusiaster.


Nu har jeg haft B&O i snart 22 år og jeg kan betro dig at de kan lave højttaler.

Men én ting er at lytte til dem i en forretning, en anden ting er at lytte til dem derhjemme hvor du har dem i stuen indretning og hvor du også har fået justeret lydbilledet ind efter din ører.

Hvilket musik skal du lytte til på BeoLab 3 ?


-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Oprindeligt skrevet af Zegnacre Zegnacre skrev:

Nu har jeg været ude at hører beolab 3 spille.. Må sige jeg ikk er særlig imponeret - måske var de dårligt indstillet men jeg synes 15000kr brugt er lige i overkanten når de ikke spiller bedre. Jeg startede med at hører dem tilsluttet til en subwoofer måske var derfor jeg blev skuffet efter sælgerene slog sub'en fra. Helt seriøst så vil jeg sige designet det er 80 procent af prisen og de sidste procenter er indholdet. Snakkede med bekendte forleden der sad og lave chips og loddede højtaler sammen til B&O beolab 5. Han sagde faktisk at den højtaler ca. koster 2000 kr og lave. Og B&O sælger den til 65000 eller hvor meget det nu er..

Men igen folk der køber B&O er designer kunder og ikke lyd entusiaster.


Nu har jeg haft B&O i snart 22 år og jeg kan betro dig at de kan lave højttaler.

Men én ting er at lytte til dem i en forretning, en anden ting er at lytte til dem derhjemme hvor du har dem i stuen indretning og hvor du også har fået justeret lydbilledet ind efter din ører.

Hvilket musik skal du lytte til på BeoLab 3 ?


Jeg skal hører elektronisk musik, trance, house og lidt af det man hører i radioen..

Synes bar stadig B&O er mere design end det er lyd. Jeg har selv haft B&O i 8år men blev træt af det pga udviklingen og pristabet. Men nu have jeg blot brændt mig varm på et par beolab 3 i hvide fordi jeg synes de kunne passe godt til min bolig. Men lyden var ret skuffende.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 17:10
Hvorfor tror du at et produkt, der koster 2.000 kr. i materialer og arbejdsløn skal sælges billigere end 65.000 kr? Der ligger jo flere års udviklingsarbejde bag sådan en fætter, som også skal tjenes hjem igen - udover udgifter til marketing, nyt produktionsudstyr mv. Det er langt fra unikt for B&O at deres produkter sælges så mange gange dyrere end de materielle udgifter - hvad tror du eks. et høreapparat koster i materialer? Salgsprisen for et sådant high-end produkt ligger gerne over 20.000 kr. pr. øre...

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Zegnacre
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Hvorfor tror du at et produkt, der koster 2.000 kr. i materialer og arbejdsløn skal sælges billigere end 65.000 kr? Der ligger jo flere års udviklingsarbejde bag sådan en fætter, som også skal tjenes hjem igen - udover udgifter til marketing, nyt produktionsudstyr mv. Det er langt fra unikt for B&O at deres produkter sælges så mange gange dyrere end de materielle udgifter - hvad tror du eks. et høreapparat koster i materialer? Salgsprisen for et sådant high-end produkt ligger gerne over 20.000 kr. pr. øre...


Jeg er godt klar over at det ikke kun er materialet de tager pemge for.. Det var bar for at sætte materiale og pris i perspektiv. Wink Jeg ved godt der er designere og udvikling bag et produkt som B&O men det ændrer bar stadig ikk på deres priser for det man får tilbage hvis man går op i lyd.



Print side | Luk vindue