Forkert format på DR-K - BoxerTV
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85173
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 17:03
Emne: Forkert format på DR-K - BoxerTV
Skrevet af: guldbrand
Emne: Forkert format på DR-K - BoxerTV
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 19:35
Hejsa
Jeg har fået mig en noget skummel udfordring jeg ikke kan knække.
Den anden sad vi og så noget på DR-K, og pludselig gik billedet fra fuld skærm til 4:3 agtigt, med sorte bjælker i siderne.' Mit udstyr er som følger: TV: Samsung LE40M86BD Digital boks fra BoxerTV: Sagem ITD 84 - Lige meget hvad jeg prøver at rette, enten på TV'et, eller i Boxer-boksen, så bliver det ikke korrekt format (hvis det kommer til at se nogenlunde ud på DR-K, bliver det fejl på de andre kanaler). Men det er kun på de gamle programmer som DR-K viser at det fejler med de sorte bjælker i siderne, når de har deres mellem-stykker, mellem programmerne, hvor de reklamerer for andre programmer er det OK.
Nu er mit spørgsmål; hvordan får jeg TV'et/BoxerTV-boksen, til at "fjerne" de sorte bjælker i siderne, som den åbenbart selv plejer at gøre, før det gik galt. Jeg skal ikke udelukke, at "hans tykke tomler" har trykket på en "dum" knap :-/
På forhånd mange tak for hjælpen.
/Guldbrand
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 19:49
Jeg forstår ikke helt hvad dit problem er. Når der udsendes 4:3 udsendelser, vil der være sorte gardiner i siden på et 16:9 TV. Sådan er det!
Så hvis du "fjerner" gardinerne, strækker du billedet, og det ser grimt ud.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 20:16
Ja, problemet er at det har ikke altid været sådan. Jeg ved ikke om det er DR der pludselig ikke tilpasser deres gamle 4:3 udsendelser til 16:9 mere eller det er hos mig den fejler. Nu kan jeg jo ikke få tjekket det nu, om andre oplever det samme. Da der ikke bliver sendt nogle af de gamle "Bonanza"-programmer på DR-K nu.
Men ændringen kom midt i et program i aftes - og jeg er næsten 100 % sikker på at jeg ikke trykkede på nogen knapper på remoten.
/Guldbrand
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 20:24
De udsendelser som er i 4:3 vil blive udsendt sådan, og derfor også modtaget sådan. Så er din STB korrekt opsat, så vil udsendelser modtages som de sendes.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 20:47
Alt efter hvilken indstilling TV'ets aspect ratio er sat til, så vil TV'et forsøge at tilpasse et 4:3 billede til 16:9. Det kan være det der er sket.
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 20:56
Jeg har f.eks TVet stående i 4:3, så styrer STBerne/DVD/BD selv hvordan billedet vises.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 21:18
OK, det må jeg teste imorgen når de viser noget gammelt igen....
So far - tak for'ed :-)
... og go' aften.
/Guldbrand
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 24-August-2010 kl. 23:31
Jeg har oplevet at flere programmer hvor det er 16/9 produktioner og man så har sat nogle gamle 4/3 udsendelser ind.
Det vil jo så resultere i sorte bjælker i siderne som jo er logisk.
Det er jo ikke tiltænkt at 4/3 udsendelser skal strækkes ud af dimensioner bare fordi man har noget andet modtage udstyr i dag end dengang.
|
Skrevet af: RCTL
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 01:32
du er ikke den eneste med det problemer jeg sad og så dr k i aftens kl. 19.15 (d.24.08) der var der også problemer ved mig med billeder
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 09:55
RCTL skrev:
du er ikke den eneste med det problemer jeg sad og så dr k i aftens kl. 19.15 (d.24.08) der var der også problemer ved mig med billeder |
Hvad er problemet helt præcist?
Hvilken udsendelse så du?
Blev folk trukket lange i ansigterne når fejlen var der?
Klaus
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 11:49
Det er desværre blevet et ret udbredt fænomen at TV stationerne udsender dele af udsendelser i forkert format. Synes nu ind til videre kun det har været slemt i nyheds udsendelser, hvor jeg går ud fra at det skyldes at de viste klip er importeret fra div. nyhedsformidlere i det forkerte format.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 14:55
Kampus skrev:
Det er desværre blevet et ret udbredt fænomen at TV stationerne udsender dele af udsendelser i forkert format. Synes nu ind til videre kun det har været slemt i nyheds udsendelser, hvor jeg går ud fra at det skyldes at de viste klip er importeret fra div. nyhedsformidlere i det forkerte format. |
Jeg ved ikke om man kan kaldet det forkert format...
Hvis nyhedsudsendelserne viser et 4/3 billede med sorte bjælker inde i en 16/9 udsendelse, så er det vel ikke forkert?
Formatet er jo stadig med korrekt aspekt forhold i højde og bredde.
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 15:09
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 16:56
KlausDM skrev:
RCTL skrev:
du er ikke den eneste med det problemer jeg sad og så dr k i aftens kl. 19.15 (d.24.08) der var der også problemer ved mig med billeder |
Hvad er problemet helt præcist?
Hvilken udsendelse så du?
Blev folk trukket lange i ansigterne når fejlen var der?
Klaus
|
Hej
Jamen det er da dejligt, at jeg ikke er den eneste der har oplevet dette. Det er ligesom om, at DR plejer at beskære/tilpasse de gamle 4:3 udsendelser til 16:9 format, og så er det kikset nu ?!
Så det er umiddelbart ikke mit udstyr der "dumt" lyder det så til...
/Guldbrand
|
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 19:59
Kan ikke finde en kombination, der fjerner de sorte bjælker i siderne, og den funktion på tv'et der skulle gøre det, er ikke tilgængelig i HDMI-"kanalen", så vidt jeg ser det.
Så som sagt, tror jeg man må antage det er fra DR's side der er ændret noget.
/Guldbrand
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 21:27
HDTV er ALTID 16:9. Der findes ikke 4:3 HDTV. Udsendes et 4:3 billede i HDTV-format, så bliver det pillar-boxed (sorte striber i siderne), så det totale billede er 16:9, og det kan der ikke laves om på, da HDTV ikke kender til 4:3 format.
Så der er INTET i vejen med DR eller dit TV, hvis du på en HDTV-kanal (eller via en settop-box, der opskalerer en SDTV-kanal til HDTV) får sorte bjælker i siderne, når udsendelsen oprindeligt er i 4:3.
Derimod, hvis du får et sammenklemt billede i 4:3 format med sorte bjælker i siderne, så er der noget galt, men så længe proportionerne er korrekte (en cirkel er en cirkel og ikke en oval), så er det nu engang den måde man udsender 4:3 materiale i HDTV-format.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 20:00
Hej igen
Nu har jeg holdt lidt øje med det. Og der er altså sket et eller andet på DR-K.
Der plejer ikke ikke at være sorte bjælker i siderne, ved de gaqmle "Bonanza"-programmer. Og folk plejer heller ikke at være lange i ansigtet, så DR må "rette" det. Men siden alle ikke er helt med på dette issue, kunne det da være interessant, at høre hvad foskellige folk oplever, og hvilken udbyder det er på.
Jeg er jo stadig i tvivl om, hvor "fejlen/problemet" ligger, om det er ved DR (DR-K) BoxerTV, BoxerTV-boksen eller i TV ?!
/Guldbrand
|
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 20:05
Bonanza er da vist så gammel, at den er optaget i 4:3, så når den vises på TV så er den i Pillar Box.
|
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 20:47
Lige nu er der da fuldskærm 16:9
|
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 20:51
Det er jo heller ikke Bonanza der sende lige nu på DR-K, men et koncertprogram.
|
Skrevet den: 29-August-2010 kl. 22:44
Som sagt er der intet galt på DR K. De viser et korrekt 16:9 billede når det skal være det. Og et korrekt 4:3 billede når de viser gamle optagelser.
Og hvis du Guldbrand, har set alt i 16:9 tidligere, så er det forkert. At der skiftes mellem formaterne skyldes jo netop de gamle udsendelser, og så skal der være sidegardiner.
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 14:44
DR . . . . . ' mig i den grad af.
Når nu man i det ganske danske land er begyndt sende tingene højt og tynde, på ens gamle 4:3 Tv, Hvorfor da ikke bare strække tingene så nogen ser små og tykke ud, mon ikke de med 16:9 skærme lever hermed.
Det er vel ens SKÆRM som skal indsætte de der sidebjælker, ikke? Og ikke nogen andre, som skal bestemme, eller hvad. Her i Aarhus kan jeg trods alt selv bestemme om mit billede skal have fuld højde og forvrænget billede, eller lavere og rigtige proportioner. At nogen har problemer med ting er strukne i det forkerte format, det lever man vel med. Meeen Nej og nu må vi bestemt ikke have mulighed for strække noget i s i d e r n e.
Ens skærm skal bare være fyldt helt ud.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 14:53
moho skrev:
Når nu man i det ganske danske land er begyndt sende tingene højt og tynde, på ens gamle 4:3 Tv, |
Så er det fordi det ikke kan modtage på anden vis, et Fullscreeen 16:9 billede vil vises presset sammen i siderne når det modtages på Analogt KabelTV, det kan ikke være anderledes, hvis der ikke kan kompenseres for det på TVet.
|
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 22:40
er der en der vil skiver til dr og spørger om hvordan de send i 4:3 i stedfor 16:9 som de jorde til midt i et program sidste mandag det er jo kun det fra bonanza det er galt med
|
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 22:46
RCTL skrev:
er der en der vil skiver til dr og spørger om hvordan de send i 4:3 i stedfor 16:9 som de jorde til midt i et program sidste mandag |
Det vil da være en ide selv at gøre det, nu når du vil have det gjort.
|
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 22:50
vil grene man jeg har prøve
|
Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 07:27
guldbrand skrev:
Hej igen
Nu har jeg holdt lidt øje med det. Og der er altså sket et eller andet på DR-K.
Der plejer ikke ikke at være sorte bjælker i siderne, ved de gaqmle "Bonanza"-programmer. Og folk plejer heller ikke at være lange i ansigtet, så DR må "rette" det. Men siden alle ikke er helt med på dette issue, kunne det da være interessant, at høre hvad foskellige folk oplever, og hvilken udbyder det er på.
Jeg er jo stadig i tvivl om, hvor "fejlen/problemet" ligger, om det er ved DR (DR-K) BoxerTV, BoxerTV-boksen eller i TV ?!
/Guldbrand | Jeg har ikke oplevet noget forkert på dr-k, og lige en ting 4:3 skal vises med sorte bjælker i siderne. boxer har intet med dr eller tv2 at gøre. det er digi-tv som dr og tv2 ejer det i fællesskab
|
Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 08:02
Har en teoretisk fornemmelse som går ud på, at modtager boksen er forbundet til TV med et hdmi kabel, prøv for sjov skyld at bruge et scart kabel til overførsel mellem boks og tv - så tror jeg på at dit tv vil vise fuld skærm også ved 4:3 udsendelser.
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 15:22
Radiomanden skrev:
moho skrev:
Når nu man i det ganske danske land er begyndt sende tingene højt og tynde, på ens gamle 4:3 Tv, |
Så er det fordi det ikke kan modtage på anden vis, et Fullscreeen 16:9 billede vil vises presset sammen i siderne når det modtages på Analogt KabelTV, det kan ikke være anderledes, hvis der ikke kan kompenseres for det på TVet. |
Os med de gamle skærme må gerne se noget højt og tyndt, de med de nyeste skærme må til gengæld ikke eller behøver aldrig, se tingene brede og tykke. Men bjælkerne må man ikke kunne fravælge i siderne.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 16:16
Programmet med de tre nordiske sangerinder var ihvertfald udsendt i forkert format. Her havde jeg en bred sort kant hele vejen rundt
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 16:49
Det er ikke nødvendigvis forkert...
Hvis en udsendelse er optaget i 16:9 og konverteret til LetterBox 4:3 (så der på et 4:3 TV er sorte bjælker i top og bund, og dette billede (inkl. bjælkerne) så skal sendes på et 16:9 TV, så vil der jo komme Pillar-Boxing (bjælker i siderne) samtidig med LetterBoxing (bjælker i top og bund).
Hvis DR kun har udsendelsen i LetterBox 4:3, så kan de ikke gøre så meget andet.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 09-September-2010 kl. 21:46
Tjae, et eller andet har DR da rodet med, for i aften lagde jeg mærke til at DR-K's Bonanza-programmer, igen "fylder" hele skærmen...
/guldbrand
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 09-September-2010 kl. 22:09
Så den gamle fejl er tilbage? Det var da ærgerligt, for ud fra din beskrivelse var det lige begyndt at virke.
|
Skrevet den: 10-September-2010 kl. 11:33
Ja det er fordi DR "glemmer" at sende 16:9 flag
|
|