Print side | Luk vindue

Forstyrrelser af signalet - men kun DR og TV2

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85202
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 16:55

Emne: Forstyrrelser af signalet - men kun DR og TV2
Skrevet af: Michael B.N.
Emne: Forstyrrelser af signalet - men kun DR og TV2
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 14:33
Jeg undrer mig meget over mit tv-signal, der modtages med en antenne, der ligger på loftet. I disse dage, hvor det blæser kraftigt, er signalet på DR1, DR2 og TV2 virkelig dårligt, og flere gange forsvinder det helt. Alle andre kanaler (jeg har Boxer Mix) derimod har et upåklageligt billede. Det gælder både betalingskanaler som TV2 News, Kanal 5 osv. men også eksempelvis DR Update og Ramasjang, der jo er gratiskanaler ligesom DR1 og TV2...

Er der nogen, som kan forklare, hvordan det hænger sammen, at der kun er forstyrrelser af nogle kanaler? Og endnu mere - hvad kan jeg gøre for at udbedre problemet?

-------------
http://www.avfc.dk" rel="nofollow">

Svar:
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 25-August-2010 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Michael B.N. Michael B.N. skrev:

Er der nogen, som kan forklare, hvordan det hænger sammen, at der kun er forstyrrelser af nogle kanaler? Og endnu mere - hvad kan jeg gøre for at udbedre problemet?

Lidt gætteri ud fra teorier.  Big smile

De kanaler (DR1, DR2 og TV2) du har problemet på er på MUX1 som sendes på en frekvens, hvor de andre der virker, sendes på andre MUX'er og dermed på andre frekvenser.

Hvis der er dårlige modtageforhold kan det modtagne være en reflektion, eller en reflektion kan genere det egentlige signal, og gøre det dårligere.

Reflektioner er frekvensafhængige (bølgelængde/afstand), så derfor kan der være forskel, selvom signalerne kommer fra samme position/sender.
Blæsten kan derfor være med til at ændre på modtageforholdene, afhængig af om signal eller reflektion påvirkes af træer o.lign. som bevæger sig.

Så løsningen er at optimere placering og retning af din antenne.

Mvh JørgenT

Skrevet den: 31-August-2010 kl. 08:46
Jeg prøvede at rette min antenne mod Hadsten, der er en hovedsender - før brugte jeg Silkeborg, der er en hjælpesender, men dog væsentlig tættere på end Hadsten. Det hjalp lidt og så alligevel ikke...

Med Boxer Mix har jeg adgang til i alt 21 kanaler inkl. gratiskanalerne. De 18 går perfekt igennem nu uden forstyrrelser overhovedet. Men Canal 9, CNN og Disney Channel kan jeg nu slet ikke modtage. Der er ikke bare tale om et dårligt signal, der pixelerer ind imellem - nej, billedet er helt væk...

Nogle idéer...!?

-------------

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-August-2010 kl. 10:45

Som Jørgen t skrev: løsningen er at optimere placering og retning af din antenne. E.v.t også samtidig at bruge en antenne med flere elementer (mere gain). 

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 08:23
Har du et gammelt samlefilter siddende ? Det vil dæmpe nogle kanaler. Hvilke afhænger af hvor i landet det var beregnet til at virke tidligere.

Men det virker ikke som om at det er hele forklaringen når det er on-off.

Hadsten & Silkeborg sender på samme frekvenser.
Mux1 med DR og TV2 på kanal 26
Mux3 med bla. cnn, canal9 og discovery på kanal 69

Led efter: filter som ikke skal være der, dårlige samlinger/forbindelser eller en større antenne.

/B

Skrevet den: 03-September-2010 kl. 10:18
Nu har jeg forsøgt mig med en anden antenne. Jeg er skiftet fra en passiv med 19 elementer til en aktiv med 31 elementer.

Det ser umiddelbart ud til at virke. Der er i hvert fald hul igennem til alle kanaler. Så må de kommende dage vise, om signalet er uden forstyrrelser...

-------------

Print side | Luk vindue