Print side | Luk vindue

Dell pc til rep. i 11 uger/ kan man ophæve købet?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85244
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 07:00

Emne: Dell pc til rep. i 11 uger/ kan man ophæve købet?
Skrevet af: tyros1
Emne: Dell pc til rep. i 11 uger/ kan man ophæve købet?
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 15:56
Hejsa
Har Haft dell bærbar til rep hos Dell i 11 uger - . indsendt 14/6  - megatræls
De siger deres fragt mand DHL har fået den væk da de sendt den retur den 22/6!

Skal jeg ikke sende dem en anbefalet brev straks og kræve købet ophævet og kræver de indsætter købeprisen på min konto straks da rep. tiden har været urimelig lang.???

Jeg har købt den gennem mit arbejdsfima -  men da jeg kun har brugt den privat har jeg læst på nettet at der må være tale om et alm "forbrugerkøb"

Nogen der ved om det er den rigtige fremgangsmåde??
Har hængt i Deres tlf. kø næsten flere timer uden at komme igennem....Ouch

Svar:
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 18:12
Man kan i første omgang skrive et almindeligt brev. Får man svar, er det tilstrækkeligt bevis for modtagelsen. Får man ikke svar, kan man sende det igen, denne gang anbefalet.

Nægter de modtagelse, kan man sende yderligere en ikke-anbefalet kopi med afleveringskvittering.

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 19:24
Ok det lyder da fornuftigt - men jeg tror ikke de svarer!
Så anbefalet er nok det bedste?

-------------
Philips 42 PF9731d/Humax XRHD Pana BDT 310 WD tv
Marantz SR6004,5.0 setup DLS M66, M60, R50
Marantz CD5001 - Panasonic MR-EH65 - Projekt debut III
Squeezebox duet/Radio og IPAD
NAS Synology 211

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 19:41

Det er ikke første gang der er problemer med det firma, der var for nogen tid siden noget om dem i TV, de var hverken til at hugge eller stikke i.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 20:15
Det er lidt tricky med Dell, da deres support på maskinerne følger med den type maskine man køber. Vælger men eksempelvis en Optiplex model, så har man business support på den. Men vælger man en StudioXPS model, så har man en eller anden "home user support".

Hvis dit firma har købt maskinen til dig, så kan der være skrevet hvad som helst i kontrakten, da det er et business to business køb. Hvis ikke andet er angivet har man også kun 1 års reklamation.

Dell har i øjeblikket meget fokus på service til privat segmentet, men det lader til at det ikke har hjulpet.

Jeg vil foreslå at den i dit firma som er vant til at bestille Dell udstyr tager kontakt til jeres account manager hos Dell og fortæller om problemet. Så er jeg sikker på at det vil blive hurtigt løst.

Efter mine erfaringer med Dell kan jeg ikke anbefale dem til private, men til firmaer synes jeg de giver rigtigt meget for pengene, hvis man vælger deres serverløsninger eller Optiplex/Precision maskiner.

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er ikke første gang der er problemer med det firma, der var for nogen tid siden noget om dem i TV, de var hverken til at hugge eller stikke i.

Dell er håbløse til at servicere private... Thumbs Down

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg vil foreslå at den i dit firma som er vant til at bestille Dell udstyr tager kontakt til jeres account manager hos Dell og fortæller om problemet. Så er jeg sikker på at det vil blive hurtigt løst.

Efter mine erfaringer med Dell kan jeg ikke anbefale dem til private, men til firmaer synes jeg de giver rigtigt meget for pengene, hvis man vælger deres serverløsninger eller Optiplex/Precision maskiner.
Denne studio er købt direkte - mens firmaet øvrige dell er levere gennem en ekstern EDB leverandør - han siger han ikke kan gøre når den er købt direkte:(  - umiddelbart

Derfor tror jeg desværee selv jeg må føre sagen - og bede dem hæve købet! så jeg kan få mine penge hvis det kan lykkes
Alternativ er der forbrugerrådet men det kan jo tage op til 6 md. for en afgørelse men der er måske ikke andre muligheder i sagen....
Godt laaaaang tid at undvære sin PC når man mangler den.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-August-2010 kl. 20:48

Forbrugerklagenævnet, det skræmmer dem vist ikke, det var også omtalt i TV udsendelsen, det var der ingen der havde held med. Deres afgørelser er jo heller ikke noget firmaer eller andre skal rette sig efter.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af tyros1 tyros1 skrev:

Denne studio er købt direkte - mens firmaet øvrige dell er levere gennem en ekstern EDB leverandør - han siger han ikke kan gøre når den er købt direkte:(  - umiddelbart

Derfor tror jeg desværee selv jeg må føre sagen - og bede dem hæve købet! så jeg kan få mine penge hvis det kan lykkes
Alternativ er der forbrugerrådet men det kan jo tage op til 6 md. for en afgørelse men der er måske ikke andre muligheder i sagen....
Godt laaaaang tid at undvære sin PC når man mangler den.

Jeg tror du får svært ved det, når det er et erhvervskøb.

Det lyder lidt som om jeres firma er gået i D***** fælden, hvor D***** bilder mange firmaer ind at de skal købe deres Dell computere af dem i stedet for at handle med Dell direkte.
Men hvorfor have et fordyrende mellemled, som er jeres EDB leverandør. Wacko
- Dell kan give de samme rabatter på deres eget udstyr som direkte salg.

Det kan jo være at jeres IT afdeling ønsker at ændre på dette og i så kan få tilknyttet en account manager. Så kan du ringe og tale med ham omkring servicen og lade ham trække i nogle tråde? Thumbs Up

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 21:18
Ifølge det her må det jo være forbruger køb og dermed skulle man jo være bedre stilletSmile den er kun brugt privat!

Handelskøb
http://www.2op.dk/wiki/Wiki-sider/Handelskøb.aspx - Handelskøb er de tilfælde, hvor sælger og køber af varen begge er erhvervsdrivende, og hvor købet indgås i forbindelse med deres erhvervsmæssige aktiviteter.

Hvis en person køber en vare, som han både vil bruge privat og i erhvervsøjemed, er det afgørende, hvordan varen skal anvendes. Hvis varen hovedsageligt skal bruges i erhvervsøjemed er det et handelskøb.

Forbrugerkøb
Forbrugerkøb omfatter alle de køb, hvor en privat person køber varer hos en erhvervsdrivende. Derudover opfattes følgende også som forbrugerkøb:

• Hvis en person køber en vare, som han både vil bruge privat og i erhvervsøjemed, er det afgørende, hvordan varen skal anvendes. Hvis varen hovedsageligt skal bruges privat, er det et forbrugerkøb.
  • Hvis private og ikke-kommercielle foreninger køber varer, foreligger der et forbrugerkøb.
  • Hvis en privat person får hjælp fra en erhvervsdrivende til at sælge en vare til en anden privat person, er det også et forbrugerkøb

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 21:27
[/QUOTE]

Jeg tror du får svært ved det, når det er et erhvervskøb.

Det lyder lidt som om jeres firma er gået i D***** fælden, hvor D***** bilder mange firmaer ind at de skal købe deres Dell computere af dem i stedet for at handle med Dell direkte.
Men hvorfor have et fordyrende mellemled, som er jeres EDB leverandør. Wacko
- Dell kan give de samme rabatter på deres eget udstyr som direkte salg.

Det kan jo være at jeres IT afdeling ønsker at ændre på dette og i så kan få tilknyttet en account manager. Så kan du ringe og tale med ham omkring servicen og lade ham trække i nogle tråde? Thumbs Up
[/QUOTE]
Du har sikkert ret i det med rabatter - men vores firmaet ca 15 kontor ansatte er nok for lille til at ansætte en EDB nørd selv og der kommer vores EDB leverandør så ind i billedet...

nå men...
Imorgen får de ihvertfal en fax hvor jeg ophæver købet og vil kræve købesummen indsat på min konto Wink  

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af tyros1 tyros1 skrev:

Ifølge det her må det jo være forbruger køb og dermed skulle man jo være bedre stilletSmile den er kun brugt privat!

Handelskøb
http://www.2op.dk/wiki/Wiki-sider/Handelsk%C3%B8b.aspx - Hvis en person køber en vare, som han både vil bruge privat og i erhvervsøjemed, er det afgørende, hvordan varen skal anvendes. Hvis varen hovedsageligt skal bruges i erhvervsøjemed er det et handelskøb.

Forbrugerkøb
Forbrugerkøb omfatter alle de køb, hvor en privat person køber varer hos en erhvervsdrivende. Derudover opfattes følgende også som forbrugerkøb:

• Hvis en person køber en vare, som han både vil bruge privat og i erhvervsøjemed, er det afgørende, hvordan varen skal anvendes. Hvis varen hovedsageligt skal bruges privat, er det et forbrugerkøb.
  • Hvis private og ikke-kommercielle foreninger køber varer, foreligger der et forbrugerkøb.
  • Hvis en privat person får hjælp fra en erhvervsdrivende til at sælge en vare til en anden privat person, er det også et forbrugerkøb

Maskinen er jo købt som et handelsskøb.
Medmindre du har procura i firmaet, så er det jo noget firmaet har købt til dig og firmaet har hermed indgået aftalen med Dell i erhvervsøjemed.

Det hjælper heller ikke hvis du hovedsageligt benytter maskinen privat.
Heller ikke selvom du selv betaler den over 12 måneder igennem før skat, som det er påkrævet hvis maskinen er til privat brug.

Skrevet den: 26-August-2010 kl. 23:01
ok måske har du ret det er handelskøb
men anyway
tror jeg de får en fax imorgen med jeg hæver købet og kræver beløbet tilbage pga 11 ugers rep tid
det må da være rimelig..... 
så håber jeg det bedste - de kan ikke ødelægge mit humørSmile - men jeg er stædig

Skrevet af: friediger
Skrevet den: 27-August-2010 kl. 22:44

Jeg har tidligere prøvet at tilbagelevere en dell computer inden for 14 dages returretten som min mor købte til min søster gennem min mors arbejde.  Det nægtede dell, lige meget hvor mange karnovnoter og paragrafhenvisninger jeg smed efter dem. Jeg prøvede endda at køre ud til dells hovedkontor på Amager og aflevere den personligt, men de holdt fast i at der var tale om handelskøb. Så en ting er den fortolkning forbrugerjurister har af loven, noget andet er hvordan Dell vælger at handle i forhold til den. 

Så jeg tilslutter mig koret der synes Dell  yder dårlig kundeservice og ikke tror du kommer igennem med dit synspunkt om at der er tale om et forbrugerkøb.

Skrevet den: 27-August-2010 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

Jeg har tidligere prøvet at tilbagelevere en dell computer inden for 14 dages returretten som min mor købte til min søster gennem min mors arbejde.  Det nægtede dell, lige meget hvor mange karnovnoter og paragrafhenvisninger jeg smed efter dem. Jeg prøvede endda at køre ud til dells hovedkontor på Amager og aflevere den personligt, men de holdt fast i at der var tale om handelskøb. Så en ting er den fortolkning forbrugerjurister har af loven, noget andet er hvordan Dell vælger at handle i forhold til den. 

Så jeg tilslutter mig koret der synes Dell  yder dårlig kundeservice og ikke tror du kommer igennem med dit synspunkt om at der er tale om et forbrugerkøb.

Dell har dårlig kundeserver til private, men den bøf du lavede, kan man altså ikke tilskrive dårlig kundeservice.

Havde du valgt at foretage købet hos en anden butik, så havde du også foretaget et handelskøb og stået i samme situation hvor 14 dages returretten ikke er gældende.

Hører det under dårlig kundeservice hvis man følger købeloven og ikke giver ekstra service?

Hvis jeg render ned i en butik på strøget og køber en vare, så kan jeg ikke forvente at have returret.

Hvis man som firma køber en vare af et andet firma, så gælder reglerne for erhvervskøb medmindre man har indgået anden kontrakt. Det kan vel ikke kaldes for dårlig service.

Havde du som privat købt computeren til din søster over nettet, så havde du kunne returnere den til Dell indenfor 14 dage og få pengene igen. Det er man sikret igennem købeloven selvom Dell prøver på at undskrive sig en masse ting som fra osv.

Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 28-August-2010 kl. 13:28
DHL må jo erstatte pakken overfor Dell og Dell må sende en ny computer til kunden. Lige meget hvad er det da alt for mange uger kunden skal vente.

Er det ikke lige meget om det er B2B eller B2C ?

Skrevet af: friediger
Skrevet den: 28-August-2010 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

Dell har dårlig kundeserver til private, men den bøf du lavede, kan man altså ikke tilskrive dårlig kundeservice.

Havde du valgt at foretage købet hos en anden butik, så havde du også foretaget et handelskøb og stået i samme situation hvor 14 dages returretten ikke er gældende.

Hører det under dårlig kundeservice hvis man følger købeloven og ikke giver ekstra service?

Hvis jeg render ned i en butik på strøget og køber en vare, så kan jeg ikke forvente at have returret.

Hvis man som firma køber en vare af et andet firma, så gælder reglerne for erhvervskøb medmindre man har indgået anden kontrakt. Det kan vel ikke kaldes for dårlig service.

Havde du som privat købt computeren til din søster over nettet, så havde du kunne returnere den til Dell indenfor 14 dage og få pengene igen. Det er man sikret igennem købeloven selvom Dell prøver på at undskrive sig en masse ting som fra osv.

Nu var det ikke mig men min mor der købte computeren til min søster gennem hendes arbejde. Spørgsmålet om hvorvidt der er tale om et handelskøb eller forbrugerkøb må siges at være usikkert. Ifølge teorien er det afgørende jo hvilken funktion produktet reelt har for den som produktet er købt til, hvilket i mit tilfælde klart ville betyde at der var tale om forbrugerkøb. Det er ifølge denne tankegang ligegyldigt, om sælger var bekendt med, at der defacto ikke var tale om et handelskøb, da det eneste der gælder er den faktiske anvendelse.

At tingene så forholder sig på en anden måde i "virkeligheden", Dells virkelighed under alle omstændigheder er en anden sag, og jeg giver dig selvfølgelig fuldstændig ret i, at man i et sådant tilfælde som jeg har beskrevet selvfølgelig burde have gjort Dell det klart, at man anså det som et forbrugerkøb forud for aftalensindgåelse. 

Dog mener jeg stadig man kan tale om dårlig kundeservice, når Dell ikke accepterer den almenudbredte lærebogsfortolkning af forbrugerkøbsdefinitionen. En så stor  virksomhed burde alt andet lige kunne rumme at tilbagetage en bærbar inden for de første 14 dage når køber ønsker dette og på linje med litteraturen (tror ikke der er praksis herom) anser sig som forbruger.

Skrevet den: 30-August-2010 kl. 10:29
Har stadig ikke fået noget svar om jeg får min PC før eller efter jul......tilbage fra rep......

Skrevet den: 20-September-2010 kl. 10:04
STATUS:
Blev den 8/9 lovet en ny pc efter 10 arbejdsdage -efter næsten 4 mdr. ventetid......
Rykkede så for den I fredags hos Dell efter 23 minutter i røret:
Svar:
manden der skulle bestille den var blevet langstidssyg så der var intet sket.......Ouch 
Idag mandag ville de så ringe tilbage  prøve at bestille en igen......... og skal garanteret igen vent i 10 arb. dage  - altså bliver det sikkert 5 mdr.  efter den er sendt til rep. jeg får en erstatsnings PC hvis det lykkes... intet kan overraske mig hos Dell længere.....Thumbs Down   

-------------
NAS Synology 211

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 20-September-2010 kl. 17:20
Rigtig øv oplevelse......

-------------
.....

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 09:06
Ja Dell er meget anderledesUnhappy
Efter jeg har udført net handel over over små 5- 10 år med køb af TV og masser andre ting aldrig oplevet sådan noget lignende vedr. en reklamation 

og jeg er sikker på de bevist forsøger at køre deres kunder ud i tovene - hang i telefon linen 2 gange igår i 40 til 60 min uden at komme igennem til dem.... ufattelig man kan drive et firma på den måde og med den størrelse de har....Clown 

-------------
NAS Synology 211

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:24
Jeg har ved flere lejligheder haft fat i supporten hos DELL for at få mindre reservedel til de tre computere jeg har købt hos dem. De er ufatteligt tunge at danse med. Det er utroligt svært at komme igennem til dem på telefonen, og når man endelig kommer igennem får man nogle gange fat i en supporter der ikke taler dansk, men gebrokkent engelsk.
Jeg har oplevet at bruge lang tid på at Dell til at accepter en mindre reklamation, for derefter at se på deres hjemmeside at reklamationen blev annulleret grund og uden noget var sket (computeren nulstillede BIOS indstillingerne af sig selv).
I de to tilfælde jeg har haft behov for service, er det endt med at jeg gav op eller selv købte den den del jeg havde brug for efter at have fået hjælp og råd hos venner.
Super dårlig service..

Jeg har tilgengæld også set super service fra DELLs side. En tidligere kollega købte en laptop med udvidet garanti. Da den stod af mødte der uden brok en tekniker op på arbejdspladsen og uskiftede de defekte dele i løbet af nul komma fem.

I bund og grund tror jeg at godt kan regne med at at DELL ikke servicerer  kunder der ikke vil betale ekstra. Det er en uheldig udvikling.

tvkartoffel

Skrevet den: 26-Oktober-2010 kl. 20:14
status:
ERstats pc skulle være leveret 15 okt men dell ringede og sagde deres bil var brudt sammen som skulle levere PC til deres lager!!!!!
DET ER RIGTIG DET SAGDE DE....
Så nu får jeg først en erstatnings pc den 4.11.2010Angry
Ja den blev indsendt 14 juni til rep. og forsvandt derefter for dell i retur forsendelsen....  

-------------
NAS Synology 211

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 26-Oktober-2010 kl. 21:43
Så har det da også kun taget 4 1/2 måned... Det da være ny rekord! Føler med dig :-(
Det er under al kritik og efter hvad man kan læse rundt omkring desværre ikke en enlig svale.

tvkartoffel

Skrevet den: 08-November-2010 kl. 13:11
så kom den 4.11
5½ måneds rep.
det er bare uanstændig!

Print side | Luk vindue