DVD kontra CD-afspiller kvalitet musik
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85518
Udskrevet den: 04-Juni-2025 kl. 17:20
Emne: DVD kontra CD-afspiller kvalitet musik
Skrevet af: steenm
Emne: DVD kontra CD-afspiller kvalitet musik
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 18:20
Jeg har en 10 år gl CD-afspiller, som jeg overvejer at skifte ud med en DVD ONKYO BD.SP507 (blueRay) 1200 kr i tyskland. Har en receiver ONKYO 507.
Er der nogen der har erfaring med kvaliteten af afpilning af CD'er på DVD-afspiller?
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 19:29
Jeg har en 21 år gammel CD afspiller, og den lammetæver alle DVD afspillere under 10k
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 19:38
Kampus skrev:
Jeg har en 21 år gammel CD afspiller, og den lammetæver alle DVD afspillere under 10k  |
aarrrrr, kan det nu også passe ?
Der er nu en del som er kendt for at være endda særdeles vellydende.
|
Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 20:17
Det gode med DVD/Bluray spillere og musik er at man kan spille musik indspilt i 7.1 eller 5.1 format, f eks opera-indspillinger. Syv kanaler lyder riktig godt, når indspillingen er god. Wagner i stereo bliver aldrig helt det samme.
|
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 20:23
Hans j skrev:
Kampus skrev:
Jeg har en 21 år gammel CD afspiller, og den lammetæver alle DVD afspillere under 10k  |
aarrrrr, kan det nu også passe ?
Der er nu en del som er kendt for at være endda særdeles vellydende.
|
Ja da, Det er rigtigt
Ja min egen BDP-LX91 f.eks. 
|
Skrevet af: steenm
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 21:22
Min konklusion, er jeg bør investerere i ny CD-afspiller.
|
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 22:01
Det vil du nok blive bedst tilfreds med i længden.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 22:19
Der findes jo tonsvis af forskellige cd-afspillere. Bare fordi det er en cd-afspiller betyder det ikke nødvendigvis at den er bedre til at afspille cd'er end f.eks. en BD-afspiller med en god analog del. Dét vil jeg selvfølgelig ikke regne med at finde i nævnte Onkyo BD-afspiller, men generelt kan man ikke sige at en cd-afspiller automatisk er bedre til at afspille cd'er.
|
Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 23:19
Det ville jo også være merkelig, om en spiller med CD + BD muligheter skulle per definition være handicappet i forhold til en spiller med kun CD.
|
Skrevet den: 01-September-2010 kl. 23:22
Det er da ikke så mærkeligt. En CD afspiller er optimeret til audio, mens en DVD afspiller er optimeret til video.
|
Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 00:13
For at få nogenlunde anstændig cd-lyd ud af blueray-afspiller skal man op i flere tusinde kroner. Alene licensomkostninger og diverse kredsløb til afkodning af alle mulige lydformater spiser sin del af kagen i en bd-afspiller. Dertil kommer - som også kampus er inde på - at en blueray-afspiller er optimeret til netop blueray og ikke audio.
Så er det god lyd, du er ude efter, er der ingen vej udenom en cd-afspiller til musik.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 11:32
steenm skrev:
Min konklusion, er jeg bør investerere i ny CD-afspiller. |
Ikke nødvendigvis! Du kunne jo også overveje blot at investere i et separat DAC.
M.v.h.
|
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 11:40
Lige et spørgsmål:
Hvis man nu benytter digital tilslutningen mellem forstærker/receiver og CD/DVD/BD-afspiller er det så ikke ligegyldigt da det så er DAC'en i receiver/forstærker, der bestemmer lydkvaliteten ? Det er ihvertfald min 'praktiske' erfaring.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 11:42
Jep, det er det.
Men en løs DAC vil i mange tilfælde også gøre det bedre end receiverens indbyggede DAC.
M.v.h.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 11:55
live koncert med HD lyd
det skulle man prøve og hører, hvis man har gjort det. det lyder virkelig fremragende. går ikke så meget op i stereo, men må nok erkende jeg ikke kan hører en større forskel på optisk eller analog. samt man nok skal have et rimeligt anlæg før forskellen bliver markant. mit lille anlæg med en rotel effekt og onkyo 806. der tror jeg alså ikke på om man kan hører forskel på en 15000 kr cdafspiller og en cdafspiller til 2500 kr. I nogen nævneværdig grad men det er vil op til ens egen vurdring.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:21
Henrik B. skrev:
Jep, det er det.
Men en løs DAC vil i mange tilfælde også gøre det bedre end receiverens indbyggede DAC.
M.v.h. |
Problemet er bare, at nogen receivere lader det indgående signal - uanset om det er analogt eller digitalt - går igennem den indbyggede DAC og så er man jo lige vidt. Jeg ved eksmepelvis, at flere Onkyo-receivere - som mange brugere her på forummet ellers er så begejstret for - netop tvinger de indgående signaler gennem receiveres DAC.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:25
Stort set alle de (surround)receivere jeg har kendskab til, har en såkaldt "source direct", som kører uden om alt unødigt digitalt og toneregulering...
Jeg er ret overbevist om, at ONKYO også har denne funktion.
M.v.h.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:28
Henrik B. skrev:
Stort set alle de (surround)receivere jeg har kendskab til, har en såkaldt "source direct", som kører uden om alt unødigt digitalt og toneregulering...
M.v.h. |
Tja, Mr. Tapeconnection, læs eksempevis denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82833 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82833
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:30
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Ja den hedder pure audio, den slå også sub signal fra
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:30
dreamz skrev:
Problemet er bare, at nogen receivere lader det indgående signal - uanset om det er analogt eller digitalt - går igennem den indbyggede DAC og så er man jo lige vidt. Jeg ved eksmepelvis, at flere Onkyo-receivere - som mange brugere her på forummet ellers er så begejstret for - netop tvinger de indgående signaler gennem receiveres DAC. |
Og hvor langt er det så du mener man kommer med en dedikeret cd-afspiller i denne sammenhæng?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:31
dreamz skrev:
[QUOTE=Henrik B.]Stort set alle de (surround)receivere jeg har kendskab til, har en såkaldt "source direct", som kører uden om alt unødigt digitalt og toneregulering...
M.v.h. |
Tja, Mr. Tapeconnection, læs eksempevis denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82833%5b/QUOTE - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82833[/QUOTE ]
Fortæller jo intet om, hvordan tingene rent faktisk er!
M.v.h.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 12:58
dreamz skrev:
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Tja, Mr. Tapeconnection, læs eksempevis denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82833 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82833 |
Det er sgu da intet bevis, én bruger har lavet en test med én DAC, han kunne ikke høre forskel og ?
|
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 13:14
Et argument der understøtter dreamz påstand er at det vel må være svært at lave en digital volumenkontrol uden at eventuelle analoge signaler skal AD konvertes inden lydstyrken kan reguleres, for derefter at DA konvertes tilbage igen inden de sendes videre til effekttrinnet..?
Findes der surround recievere i dag der IKKE har digital volumenkontrol?
------------- LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 13:17
RogueAgent skrev:
Et argument der understøtter dreamz påstand er at det vel må være svært at lave en digital volumenkontrol uden at eventuelle analoge signaler skal AD konvertes inden lydstyrken kan reguleres, for derefter at DA konvertes tilbage igen inden de sendes videre til effekttrinnet..?
|
hehe, skulle lige til selv at skrive det, men du kom mig i forkøbet. De flere AV-receivere foretager en D/A eller en A/D/A konvertering uanset hvad, netop pga af dens digitale volumekontrol, Tak, RogueAgent.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 14:21
dreamz skrev:
RogueAgent skrev:
|
hehe, skulle lige til selv at skrive det, men du kom mig i forkøbet. De flere AV-receivere foretager en D/A eller en A/D/A konvertering uanset hvad, netop pga af dens digitale volumekontrol, Tak, RogueAgent. |
Og dermed konkluderer I at der ikke kan være forskel om man bruger intern eller ekstern DAC, da I ved hvordan alle systemer er konstrueret ?
hmmmmm, det er godt nok nogle kompetente folk der sidder her.
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 14:28
Hans j skrev:
dreamz skrev:
RogueAgent skrev:
|
hehe, skulle lige til selv at skrive det, men du kom mig i forkøbet. De flere AV-receivere foretager en D/A eller en A/D/A konvertering uanset hvad, netop pga af dens digitale volumekontrol, Tak, RogueAgent. |
Og dermed konkluderer I at der ikke kan være forskel om man bruger intern eller ekstern DAC, da I ved hvordan alle systemer er konstrueret ?
| Aarh rolig nu  Jeg konkluderer ingenting - Jeg spørger. Hvis du kan nævne en surroundforstærker der ikke har digital volumenkontrol så stikker jeg piben ind med det samme 
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 14:31
RogueAgent skrev:
Hans j skrev:
dreamz skrev:
RogueAgent skrev:
|
| Aarh rolig nu  Jeg konkluderer ingenting - Jeg spørger. Hvis du kan nævne en surroundforstærker der ikke har digital volumenkontrol så stikker jeg piben ind med det samme 
|
Hvorfor kan en SR med DVC ikke køre uden om interne DAC's ?
Det er vel et spørgsmål om hele konstruktionen ?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 14:32
Hans j skrev:
Det er vel et spørgsmål om hele konstruktionen ? | Muligvis - men hvordan skulle en digital volumenkontrol kunne regulere lydstyrken, hvis ikke lyden befinder sig i det digitale domæne..?
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 15:15
RogueAgent skrev:
Hans j skrev:
Det er vel et spørgsmål om hele konstruktionen ? | Muligvis - men hvordan skulle en digital volumenkontrol kunne regulere lydstyrken, hvis ikke lyden befinder sig i det digitale domæne..?
|
Det er da forhåbentlig ikke rigtigt
Så er hele idé'en med analog overførsel fra CD afspilleren jo spildt. Men hvordan kan det så være at det alligevel lyder bedst 
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 15:21
Det skal jeg ikke kunne sige - men et bud kunne være at din CD's indbyggede DAC på en eller anden måde "farver" lyden sammenlignet med den rå datastream, så den lyd der under alle omstændigheder går gennem din forstærkers AD/DA kredse ikke er 100% identisk.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 15:25
Jeg påstår bestemt ikke, at jeg kan redegøre for, hvordan de forskellige komponenter er konstrueret. Det kan bare undre, at der ikke er mere fokus på det.
Altså, hvem kan svare på, hvorvidt det er muligt at bypasse samtlige digitale kredsløb i en surroundforstærker, så man eksempelvis kan få 100 procent glæde af en ekstern DAC?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 18:23
Man kan vel godt lave digital volumekontrol på et analogsignal ?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 19:07
Så det der påstås i tråden her er, at blot der sættes et tal på volumen, så er der under alle omstændigheder noget digitalt inde over, og man kan alligevel godt droppe alle forestillinger om at holde et signal analogt i en receiver?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 20:42
Naiera skrev:
Så det der påstås i tråden her er, at blot der sættes et tal på volumen, så er der under alle omstændigheder noget digitalt inde over, og man kan alligevel godt droppe alle forestillinger om at holde et signal analogt i en receiver?
|
Jeg mener det modsatte .
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 21:00
Vi må vist lige ha' en fagmand ind over her. Det at en volumen kontrol er digital og fjernbetjent, betyder det at signalvejen også er digital igennem volumen kontrollen ?
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 21:29
Hans j skrev:
Jeg mener det modsatte .
|
Ja, det ved jeg godt...
|
Skrevet af: ole post
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 22:39
nu ved jeg ikke hvilken cd afspiller kampus har men måske en sony i den dyre ende, men det har jeg og der er virkelig forskel i lyden på cd kontra min pana bdt 300. ved godt at den kun koster ca 4000 men alene vægten er der 12 kilo forskel på. men det kræver jo også et anlæg der er i samme klasse som cd afspilleren. ellers kan det selfølgelig godt være svært at høre forskel
------------- Ole Hansen
|
Skrevet den: 02-September-2010 kl. 23:52
Den er rimelig avanceret, og kostede 5k for 21 år siden
|
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 10:32
Jeg har siddet og prøvet at finde mere information om dette, fordi jeg selv er blevet nysgerrig og gerne vil vide hvad der er op og ned omkring digital/analog signalvej ved volume kontrol i surroundgrej.
Jeg har ikke kunnet finde noget særlig entydigt som be- eller afkræfter hvorvidt bestemte mærker eller modeller bruger det ene eller det andet, men helt generelt er jeg blevet lidt klogere på hvad de forskellige former for volumekontrol indebærer.
Helt basalt findes der tre typer volumenkontrol:
1) Potmeter typen, hvor volumeknappen fysisk påvirker en mere eller mindre trinløs skydemodstand. Skal denne type fjernbetjenes indebærer det en motor til fysisk at dreje volumeknappen. 2) Ladder attenuation (ved ikke lige hvad det hedder på dansk), som indebærer en serie (stige) af modstande som man skifter imellem, hvor hvert skift f.eks. indebærer en dæmpning af volumen med 1dB. Denne type volumekontrol findes igen i to varianter, med analog og digital kontrol. Der er en del sammenblanding rundt omkring som gør det lidt uklart hvornår der er tale om en digitalt kontrolleret analog volumen kontrol, eller 3) Rent digital volumenkontrol som i sagens natur foregår i det digitale domæne og derfor involverer en AD og en DA converter, hvor volumenkontrollen foregår imellem disse to ved at ændre de bits lyden består af, fremfor at ændre spændingen som det sker på et analogt signal.
Den rent digitale volumenkontrol har den ulempe at volumen dæmpes ved at begrænse bit-dybden, dvs. jo mere man skruer ned, jo færre bits er der til at beskrive lyden, og den bliver derfor mindre og mindre præcis. Ved 16-bit lyd (f.eks. CD kvalitet) vil dette ikke kunne undgå at være hørbart, da man f.eks. ved at gå fra 16 til 8 bit går fra at have 65.536 informationer per sample til at have 256.
Løsningen på dette problem er at behandle lyden i 24-bit så man har flere bits at "tage af". Gøres det rigtigt vil en dæmpning af volumen (bitdybde) ikke give hørbar forringelse af lyden.
Læs lidt mere her: http://www.weiss-highend.ch/computerplayback/Digital_Level_Control.pdf - http://www.weiss-highend.ch/computerplayback/Digital_Level_Control.pdf
I hvilket omfang (og i hvilke modeller) dette foregår i surroundforstærkere er jo så straks et bedre spørgsmål - og ikke mindst i hvilket omfang dem der gør det, gør det godt. Dette har jeg ikke kunnet finde noget særlig konkret information om - det er primært pro-grej som f.eks. Genelec studiemonitors og high-end systemer som Meridian, Tact og Steinway-Lyngdorf der omtales når man leder efter information om volume kontrol i det digitale domæne, og så en del snak om Logitech Squeezebox (SB3) som åbenbart ikke har verdens mest heldige digitale volume kontrol, der er i al fald en del debat rundt omkring om den.
Men bottom line er at jeg faktisk har lidt svært ved at forestille mig at det ikke er ret udbredt blandt surroundforstærkere at lade volumekontrollen foregå i det digitale domæne, når nu al anden signalbehandling alligevel foregår dér - rent økonomisk må det alt andet lige være billigere at gøre det på denne måde, end at sætte en analog volumekontrol (med eller uden digital controller) efter DAC'en. Specielt med tanke på at det trods alt (sorry Kampus ) formentlig er en temmelig lille procentdel af brugerne af surroundgrej i dag, der har en CD afspiller sat til en analog indgang ved siden af DVD/BD afspilleren med hdmi.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet af: Stromgren
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 11:56
Har været i tvivl om jeg sku invistere i en nad c545bee cd afspiller, eller om det er godt nok at høre cd'er på min bd afspiller, nu er jeg bare forvirret 
------------- Panasonic TX-P50G30Y Marantz sr7005 receiver Nad t557 Bluray Dali Lektor 6 fronter Dali Lektor Lcr Center gale 3060 Bipolar Bag
|
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 12:52
Jamen uanset det faktum at der laves en ekstra omgang A-D, D-A konvertering i recieveren, vil jeg klart foretrække at lade CD afspilleren pille ved kilden og lave om til analog. Det lyder simpelthen bare bedre
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 13:05
Jeg har jo efterhånden haft ret mange BD afspillere i mit setup - både dem som jeg selv har ejet(5), og også de enheder jeg har haft til anmeldelse (har glemt antallet ) Men én ting er jeg helt sikker på og det er, at det er meget få BD-afspillere der gør det godt som CD afspillere. En af de rigtigt gode er Pioneer BDP-LX91, og til dels også Denon BDP-3800..
resten synes jeg stort set er ringe, som CD afspillere - i det mindste hvis man vil have deltaler og klang med. Der er naturligvis nogen som kan "nøjes" med en BD afspiller i funktionen som CD afspiller, det afhænger helt af de krav som man stiller.
Men alt andet lige, så tog jeg fornyligt konsekvensen, og købte en Sony SACD afspiller. Og i virkeligheden er det et af de bedste køb jeg har gjort meget længe - wavvvv.... 
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Markh
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 20:13
Hother skrev:
Jeg har jo efterhånden haft ret mange BD afspillere i mit setup - både dem som jeg selv har ejet(5), og også de enheder jeg har haft til anmeldelse (har glemt antallet ) Men én ting er jeg helt sikker på og det er, at det er meget få BD-afspillere der gør det godt som CD afspillere. En af de rigtigt gode er Pioneer BDP-LX91, og til dels også Denon BDP-3800..
resten synes jeg stort set er ringe, som CD afspillere - i det mindste hvis man vil have deltaler og klang med. Der er naturligvis nogen som kan "nøjes" med en BD afspiller i funktionen som CD afspiller, det afhænger helt af de krav som man stiller.
Men alt andet lige, så tog jeg fornyligt konsekvensen, og købte en Sony SACD afspiller. Og i virkeligheden er det et af de bedste køb jeg har gjort meget længe - wavvvv.... 
|
Jeg har stort set samme historie at berette. Jeg har for nylig lyttet lidt til Marantz SA-11S2 og SA-15S2, og hér kom SA-11S2 "desværre" ud på toppen (den er noget dyrere end SA-15S2...). Efter at have haft en SA-11S2 hjemme på låns, hoppede min BDP-LX91 nærmest af sig selv over i hjørnet og skammede sig over dens CD-afspilning. Forskellen på LX91'eren og Marantz'en er himmelråbende stor. Det bekræfter noget, jeg altid har haft en idé om: Dedikerede (SA)CD-afspillere (af en ordentlig kvalitet forstås) lyder bare bedre end diverse DVD/BluRay afspillere. Analogtrinet er der bare kælet mere for. 
/Mark
------------- Pioneer KRP-500A, SC-LX90, BDP-LX91, DV-LX50
DVDO iScan Duo
XBOX360, PS3 og Wii
Audiovector S3 Avantgarde Arreté , SC Avantgarde, K-X
Nordost Frey højttalerkabel og Red Dawn RCA interconnect
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 12:53
Kampus skrev:
Vi må vist lige ha' en fagmand ind over her. Det at en volumen kontrol er digital og fjernbetjent, betyder det at signalvejen også er digital igennem volumen kontrollen ? |
Og det får vi så!
Jeg skrev følgende i sidste uge, til ONKYO Europe:
"Hello ONKYO Europe.
I have a rather simple question for you:
Is it possible to bypass the internal DAC in ONKYO surround-receivers?
What do I mean? Well, in different fora on the internet, some people claim to know, that it is NOT possible! They tell that as the volume-regulation is digital, all inputs are converted to digital (A/D). Like if you connect an external DAC, Videorecorder, TV, turntable and so on, all the signals are converted into bits (digital). Then after volume-regulation (and maybe more), the signal is then put through the internal DAC (D/A-converter), before it ends in the amplification-stage.
Is it so? Or is it possible to actually bypass all these digital circuits?"
Og svaret fra ONKYO kom så i dag:
"Dear Henrik
thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe.
All signals you use with analog input are not converted.
MfG / Sincere Regards
Dieter Strecke
Product Information
ONKYO Europe Electronics GmbH
Liegnitzerstr. 6
D-82194 Groebenzell / Germany"
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 13:04
Ja ok! Det er så hermed manet i jorden for Onkyo's vedkommende. Men kan man drage paralleller til ALLE digitale surround recievere af andre mærker?
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 13:21
Fungerer rumkorrektion/speaker level trims på analoge inputs på Onkyos receivere?
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 13:33
Det gør det vel - hvis man ikke kører "Pure Audio"...
M.v.h.
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 13:41
Så konverteres der også til digital.
Nogle med en Onkyo receiver må prøve at teste om rumkorrektionen også virker ved brug af 'Pure Audio'.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 13:45
Henrik B. skrev:
"Dear Henrik
thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe.
All signals you use with analog input are not converted. |
Det svar er for kort til at være troværdigt. Det bliver med sikkerhed konverteret til et digitalt signal når Source Direct (eller hvad de nu kalder det) er slået fra, for ellers kan du ikke lave de DSP-funktioner som receiveren har. Spørgsmålet er om signalet holdes rent analogt _når_ man bruger direct-funktionen (nogle receivere har forskellige source direct funktioner). Og det er rent teknisk absolut muligt at have en analogt fungerende, men digitalt styret volumenkontrol. Hvilke receivere der har hvad, det kan jeg ikke lige ryste af på rygraden, men der er ikke noget i vejen for at gøre det. Mange rent analoge stereo-forstærkere har f.eks. digitalt styret volumen. Så at volumen er digital, er ikke i sig selv garanti for at signalet er digitalt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 13:51
Naiera skrev:
Nogle med en Onkyo receiver må prøve at teste om rumkorrektionen også virker ved brug af 'Pure Audio'. |
Det er ikke nødvendigt. Det fremgår af manualen at det er slået fra. Det fremgår til gengæld IKKE at de digitale kredsløb er slået fra, kun at en del af processeringen er slået fra, og at video-kredsløbene er slået fra. Mit gæt er, at medmindre det specifikt fremgår af specifikationerne på en given receiver at den kan køre 100% analogt igennem, så skal man regne med at det bliver konverteret til digitalt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 14:06
AV Precision skrev:
Henrik B. skrev:
"Dear Henrik
All signals you use with analog input are not converted. |
Det svar er for kort til at være troværdigt. Det bliver med sikkerhed konverteret til et digitalt signal når Source Direct (eller hvad de nu kalder det) er slået fra, for ellers kan du ikke lave de DSP-funktioner som receiveren har. Spørgsmålet er om signalet holdes rent analogt _når_ man bruger direct-funktionen (nogle receivere har forskellige source direct funktioner). |
Hvis du ellers gad læse min forespørgsel, ville du se at jeg konkret spurgte til netop "Pure Audio/Source Direct" funktionen... 
M.v.h.
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 14:07
AV Precision skrev:
Det er ikke nødvendigt. Det fremgår af manualen at det er slået
fra. Det fremgår til gengæld IKKE at de digitale kredsløb er slået fra,
kun at en del af processeringen er slået fra, og at video-kredsløbene er
slået fra. Mit gæt er, at medmindre det specifikt fremgår af
specifikationerne på en given receiver at den kan køre 100% analogt
igennem, så skal man regne med at det bliver konverteret til digitalt. |
Ja. Vi var igennem det i http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81472 - denne tråd, angående den SR4001 Allan Olesens og jeg begger ejer et eksemplar af. Vi (eller rettere Allan) kom frem til at man skal bruge 7.1-indgangen og aktivere den med en speciel knap, for at få ren analog. Noget lignende skal der jo nok til på Onkyos receivere, hvis det kan lade sig gøre dér.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 14:20
jeg vil på det kraftigste fraråde at køre analog(fra en cd afspiller) ind hvis der efterfølgende bliver A/D og igen D/A konverteret. det kommer i nogle situationer en skratten, som godt kan lyde som en overstyring. det er ikke kun konstateret hjemme ved mig selv.
Otto har også hørt det hjemme ved mig.....( Otto - norah jones  )
2xD/A konvertering sammen med en A/D konvertering er åbenbart for meget af de gode.
at der skal A/D konverteres for at køre igennem volumekontrolen er en and
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 15:10
AV Precision skrev:
Naiera skrev:
Nogle med en Onkyo receiver må prøve at teste om rumkorrektionen også virker ved brug af 'Pure Audio'. |
Det er ikke nødvendigt. Det fremgår af manualen at det er slået fra. Det fremgår til gengæld IKKE at de digitale kredsløb er slået fra, kun at en del af processeringen er slået fra, og at video-kredsløbene er slået fra. Mit gæt er, at medmindre det specifikt fremgår af specifikationerne på en given receiver at den kan køre 100% analogt igennem, så skal man regne med at det bliver konverteret til digitalt. |
Jeg har trevlet min manual igennem for at finde bare et lille ord om analog signal gennemgang. Men der står bare intet!!! Jeg hælder dog stadig til den antagelse, at der ikke sker nogen konvertering A-D, D-A når bare jeg vælger "source direct"
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 20:52
Kampus skrev:
AV Precision skrev:
Naiera skrev:
Det er ikke nødvendigt. Det fremgår af manualen at det er slået fra. Det fremgår til gengæld IKKE at de digitale kredsløb er slået fra, kun at en del af processeringen er slået fra, og at video-kredsløbene er slået fra. Mit gæt er, at medmindre det specifikt fremgår af specifikationerne på en given receiver at den kan køre 100% analogt igennem, så skal man regne med at det bliver konverteret til digitalt. |
Jeg har trevlet min manual igennem for at finde bare et lille ord om analog signal gennemgang. Men der står bare intet!!! Jeg hælder dog stadig til den antagelse, at der ikke sker nogen konvertering A-D, D-A når bare jeg vælger "source direct"  |
du kan være ganske rolig
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 20:56
p.las skrev:
Kampus skrev:
AV Precision skrev:
Naiera skrev:
Jeg har trevlet min manual igennem for at finde bare et lille ord om analog signal gennemgang. Men der står bare intet!!! Jeg hælder dog stadig til den antagelse, at der ikke sker nogen konvertering A-D, D-A når bare jeg vælger "source direct"  |
du kan være ganske rolig |
Tak! Pyha så er jeg mere rolig
|
|