Print side | Luk vindue

T-2 fra 2012?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85613
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 17:46

Emne: T-2 fra 2012?
Skrevet af: johnny57
Emne: T-2 fra 2012?
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 16:06
Ikke at jeg vil ødelægge week-enden men jeg har idag hørt fra meget pålidig kilde at det er vetaget at vi skifter til T-2 fra 2012, så kan vi skrotte hele udstyret igen, jeg kan godt forstå at der gås stille med det. Er der andre som har hørt noget? så skal jeg ikke havde købt noget lige nu.

-------------
Med venlig Hilsen

Johnny

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 16:09
Det ville da være rart hvis du kunne linke til den "meget pålidelige kilde", eller oplyse hvem Wink

Skrevet den: 03-September-2010 kl. 18:02
En der er involveret i antenneforeninger, mere kan jeg desværre ikke oplyse.

-------------
Med venlig Hilsen

Johnny

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 18:09

Det lyder jo ikke så usansynligt at man vil springe over yderligere brug af MPEG4, og gå over til brug af T2.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af johnny57 johnny57 skrev:

En der er involveret i antenneforeninger, mere kan jeg desværre ikke oplyse.

Så vil vi nok kalde det 'en halv vind' og kan desværre heller  ikke tro mere på  det.

Lars Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: ojr5896
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 18:25
Det er da såre nemt, hvis det er vedtaget er det offentligt tilgængeligt, jeg kan ikke lige finde noget, er der andre der kan??

-------------
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D

Skrevet den: 03-September-2010 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Det er da såre nemt, hvis det er vedtaget er det offentligt tilgængeligt, jeg kan ikke lige finde noget, er der andre der kan??

Bestemt ikke - for der er ikke en sådan vedtagelse!

Man kan tænke, at det burde der være,  man kunne tænke sig, at der engang ad åre kom en vedtagelse,
men det er foragteligt at sætte rygter i omløb uden nogen form for kilde  eller klart at angive at man skriver  fiktion.

Lars Smile

-------------

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 06:43
Der skulle ikke undre mig om vi snart springer på T2.

Men..... Løse rygter og fiktion hører ikke hjemme her på Recordere.

Skrevet den: 04-September-2010 kl. 18:47
Det ligger mig fjernt at bringe løse rygter, men min egen reaktion var, det kan sgu da ikke passe når man ikke kan finde noget noget om det nogen steder, så jeg ville jo genre havde det bekræftiget/afkræftiget om muligt, min "ven" som er aktiv i mellemstor antenneforening påstår hårdnakket at det er vedtaget men ikke offentligt, fordi man jo så skal skifte grej igen, og hvad kommer efter T2?

-------------
Med venlig Hilsen

Johnny

Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 19:04
Forklar lige en tv-mongol (mig :-) ) hvad det er, og hvad det kommer til at betyde?

Skrevet den: 04-September-2010 kl. 19:18

Det vil ganske simpelt betyde, at der ikke er noget at det Terrestiske udstyr som er på markedet i dag der kan bruges. Der skal anskaffes nyt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 19:30
@ Martin

Hvis det bliver vedtaget, vil det betyde at dem der modtager tv via antenne, skal have en ekstern tuner boks for at kunne modtage de kanaler der bliver sendt med dvb-t2. Der vil ikke være mulighed for at opdatere tuneren i dit tv med firmware. Hvis du modtager tv via kabel bliver du sikkert ikke berørt af det foreløbigt selv om der findes en lignende standard beregnet for kabel tv kaldet dvb-c2.

Om og hvornår det bliver aktuelt er det dog svært at udtale sig om, da der ikke er vedtaget noget officielt i DK endnu. I Sverige er det besluttet at indføre dvb-t2 og i England bruger de det allerede. Englænderne kalder det for "freeview HD". Jeg er personligt ikke i tvivl om at det kommer i DK, men om det bliver i 2012 er det svært at sige noget om. I Tyskland bliver det nok først i 2014.

tvkartoffel

Skrevet den: 04-September-2010 kl. 19:49
Det betyder også at vi kan risikere endnu en sag imod faghandelen for at sælge _ubrugeligt_ materiel Dead

Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 20:55
Ikke for at være flabet eller dum.... Men hvem bruger luftbårent antennesignal i dag? er de fleste mennesker ikke på kabel? Når jeg tænker analogt antennesignal, tænker jeg på sådan en stueantenne.... Jeg har en ide om at det er mig der blander tingene sammen her, eller misforstår noget?

Skrevet den: 04-September-2010 kl. 21:00

Hvad med dem der ikke bor i byerne, eller har KabelTV, det er en god del af befolkningen.

-------------

Skrevet den: 04-September-2010 kl. 21:15
Der er stadig mange parcelhus ejere der benytter antenne. Der er ingen der modtager analog tv over antenne i DK. Det findes ikke mere. Der blev slukket for det november 2009. dvb-t og dvb-c er digital overførsel af tv, og kan mange steder fint modtages med en lille stueantenne eller en lille udendørsantenne :-) Jeg bruger nogle gange sådan en antenne på altanen i Valby. Det fungerer fint til modtagelse af danske og svenske gratiskanaler.

tvkartoffel

Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Ikke for at være flabet eller dum.... Men hvem bruger luftbårent antennesignal i dag? er de fleste mennesker ikke på kabel? Når jeg tænker analogt antennesignal, tænker jeg på sådan en stueantenne.... Jeg har en ide om at det er mig der blander tingene sammen her, eller misforstår noget?

Der er cirka 1,7 mio. husstande, som modtager Kabel-TV - resten (ca. 800.000 ) bruger enten antenne eller parabol (minus de få uden Tv og TV via net).

Lars

Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 22:26

Der er jo f.eks. de 45.000 husstande, der bruger Boxer Wink.

Skrevet den: 04-September-2010 kl. 22:40

Der er flere end du overhovedet kan forestille dig, der modtager via egen antenne. Nemlig 43% af de 6 mill TV apparater der er i DK. ShockedTongue
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/C42F3EEC-17D9-4E00-A403-72B5372F3E04/1194776/Faktaark.pdf - http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/C42F3EEC-17D9-4E00-A403-72B5372F3E04/1194776/Faktaark.pdf

Flest i Nord- og Midtjylland. Og grunden er vel at det er GRATIS LOL

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 22:48

Ikke for at være flabet eller dum.... Men hvem bruger luftbårent antennesignal i dag?

Mig eksemelvis - jeg bor i en by med kabeltv lige ude i fortovet.

Det kosteer 3000 kr at blive koblet på kabeltv. Jeg får en række uduelige kanaler ekstra i forhold til dem jeg har nu og skal til at betale en _noget_ højere pris hver måned i forhold til hvad jeg gør nu (kun licens).

Jeg har en antenne på loftet ved siden af min FM (radio) antenne og et kabel ført ned i stuen til fjernsynet.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 05-September-2010 kl. 16:28

Ikke for at være flabet eller dum.... Men hvem bruger luftbårent antennesignal i dag?

Ifølge TNS Gallup, var der i efteråret 2008 628.000 husstande (25%) som benyttede egen antenne.
Andre tal har anslået 597.000 husstande i efteråret 2008 og 570.000 året efter. Altså ikke tal, som indikerer et voldsomt fald.
1. januar 2010 havde 45.000 husstande iflg Boxer tegnet boxerabonnement.

Det må derfor med nogenlunde sikkerhed kunne fastslås, at der er rigtig mange husstande som stadig har almindelig antenne og dermed modtager DVB-T

Det kan også slås fast, at langt den største andel af disse IKKE benytter Boxer, men holder sig til de kanaler som ikke er kodet (DR1, DR1, TV2, DRK, DR HD, Ramasjang, DR Update + evt. svenske og tyske kanaler der kan fanges, og som heller ikke er kodet)

HVEM det så er der modtager TV via antenne alene, er vist en blanding af pensionister, folk på landet og højtuddannede/studerende uden synderlig interesse for TV. Det viste undersøgelser inden man kørte oplysningskampagne forud for lukningen af det analog signal.

Disse TV forbrugere har bare ikke den store bevågenhed, da de er uinteressante i forhold til reklamer. Gruppen er nok heller ikke rigt repræsenteret i et forum som dette, hvor der netop er en stor interesse for TV.

Det var så også forud for finanskrisen og de nye DR kanaler. Billedet kan være ændret.

En evt. lovændring, som foreslået af højhastighedskomiteen, der fjerner tilslutningspligt i områder med antenneforeninger, kan give mange mulighed for at tilpasse deres behov ved at skifte fra kabel til fiber eller til DVB-T.

Endelig er bedre og billigere DVB-T PVR enheder et godt supplement til en TV løsning uden mange kanaler. Den gør det muligt at få mere ud af de få kanaler ved at oprette et mindre bibliotek af film, dokumentar, serier etc.

/B

Skrevet af: stigc
Skrevet den: 05-September-2010 kl. 16:31

Vi er faktisk mange der bor et sted, hvor der IKKE er kabelTV,
TDC kan ej heller leverer IP-TV, og begrebet 'bredbånd' er en lunken affære,
max 4-5Mit ustabilt kørsel, flere af naboerne kan max få 2 Mbit...
Så jo vi er nogen der er tvunget til at se TV via luften....

-------------
Stig

Blot min ringe mening !

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 16:36
Og skiftet fra analog til digitalt signal i 2007, gjorde også at kvaliteten af det modtagne signal blev flere gange bedre end fællesantenner og kabler kunne levere på det tidspunkt. Satellit var jo gået over til digitalt inden.

Jeg agter ikke at gå fra mit DVB-T, men imødeser at der kommer flere FTA HD kanaler. Og Boxer er opsagt efter 1 prøveår. 

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og skiftet fra analog til digitalt signal i 2007, gjorde også at kvaliteten af det modtagne signal blev flere gange bedre end fællesantenner og kabler kunne levere på det tidspunkt. Satellit var jo gået over til digitalt inden. 

KabelTV var da så sandelig også Digitalt på det tidspunkt, og havde være det længe.

-------------

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 05-September-2010 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

KabelTV var da så sandelig også Digitalt på det tidspunkt, og havde være det længe.
Men det blev da ikke raklameret så meget for den gang, kan jeg da huske

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Ifølge TNS Gallup, var der i efteråret 2008 628.000 husstande (25%) som benyttede egen antenne.
Andre tal har anslået 597.000 husstande i efteråret 2008 og 570.000 året efter. Altså ikke tal, som indikerer et voldsomt fald.
1. januar 2010 havde 45.000 husstande iflg Boxer tegnet boxerabonnement.

Det må derfor med nogenlunde sikkerhed kunne fastslås, at der er rigtig mange husstande som stadig har almindelig antenne og dermed modtager DVB-T

Det kan også slås fast, at langt den største andel af disse IKKE benytter Boxer, men holder sig til de kanaler som ikke er kodet (DR1, DR1, TV2, DRK, DR HD, Ramasjang, DR Update + evt. svenske og tyske kanaler der kan fanges, og som heller ikke er kodet)

HVEM det så er der modtager TV via antenne alene, er vist en blanding af pensionister, folk på landet og højtuddannede/studerende uden synderlig interesse for TV. Det viste undersøgelser inden man kørte oplysningskampagne forud for lukningen af det analog signal.

Disse TV forbrugere har bare ikke den store bevågenhed, da de er uinteressante i forhold til reklamer. Gruppen er nok heller ikke rigt repræsenteret i et forum som dette, hvor der netop er en stor interesse for TV.

Det var så også forud for finanskrisen og de nye DR kanaler. Billedet kan være ændret.

En evt. lovændring, som foreslået af højhastighedskomiteen, der fjerner tilslutningspligt i områder med antenneforeninger, kan give mange mulighed for at tilpasse deres behov ved at skifte fra kabel til fiber eller til DVB-T.

Endelig er bedre og billigere DVB-T PVR enheder et godt supplement til en TV løsning uden mange kanaler. Den gør det muligt at få mere ud af de få kanaler ved at oprette et mindre bibliotek af film, dokumentar, serier etc.

/B

Du lyder som om du ved lidt om det :-)

Jeg bor i en andelsboligforening hvor der via huslejen bliver opkrævet penge til at vi kan være tilsluttet yousee kabel TV. Vi har således den store pakke, men ingen tillægskanaler. Jeg har længe været imod denne ordning da den ikke er frivillig og da det er mod min vilje at jeg deltager i at betale for et tv abonnement som jeg ikke er interesseret i.
Jeg har ved flere lejligheder har emnet oppe at vende på generalforsamlingen, men beskeden har altid været at ordningen er vedtaget på generalforsamlingen og at det er lovligt at tvinge andelsboligforeningens beboere til at betale, hvad enten de ønsker kabel tv eller ej.

Kan ndet passe at det er lovligt at tvinge beboerne til at betale og vil den omtalte lovændring ændre på min pligt til at betale for fællesindkøb af kabeltv som jeg ikke er interesseret i?

MVH
tvkartoffel

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg har ved flere lejligheder har emnet oppe at vende på generalforsamlingen, men beskeden har altid været at ordningen er vedtaget på generalforsamlingen og at det er lovligt at tvinge andelsboligforeningens beboere til at betale, hvad enten de ønsker kabel tv eller ej.

Så næste år til generalforsamlingen sætter du et forslag op om at valg af kabeltv skal være seperat for hver enkelt bruger.

Er der nok der stemmer for er du glad....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-September-2010 kl. 19:42

Jeg bor i en andelsboligforening hvor der via huslejen bliver opkrævet penge til at vi kan være tilsluttet yousee kabel TV. Vi har således den store pakke, men ingen tillægskanaler. Jeg har længe været imod denne ordning da den ikke er frivillig og da det er mod min vilje at jeg deltager i at betale for et tv abonnement som jeg ikke er interesseret i.

Kan ndet passe at det er lovligt at tvinge beboerne til at betale og vil den omtalte lovændring ændre på min pligt til at betale for fællesindkøb af kabeltv som jeg ikke er interesseret i?

Nej, det er ikke lovligt. Når fællesantanneanlægget er opdelt i pakker, hvilket må siges at være tilfældet når I modtager YouSee medmindre I har et [meget] gammelt sløjfeanlæg som teknisk udelukker dette, skal der være mulighed for at vælge den mindste pakke. Der er desuden nogle krav til hvad der må indgå i denne grundpakke. Disse krav er ikke helt så strenge som tidligere (den nye bekendtgørelse udelukker kun "high pay" programmer), men det er ret ligegyldigt da YouSee kun har "gratis" programmer i deres grundpakke.

Se http://https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127903 - her for dokumentation.

Et flertal på en AB generalforsamling kan ikke sætte sig udover dette lovkrav.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

yousee kabel TV. .....kabel tv .....kabeltv ......

fællesantanneanlægget .....YouSee......YouSee
kun har "gratis" programmer i deres grundpakke.

tvkartoffel hvorfor skal du fremføre dit kabeltv problem  i en tråd der omhandler antennefjernsyn????    Angry Angry Angry Dead

Du er heller ikke tilsluttet et fællesantenneanlæg, men et fælleskabelanlæg - og det er slet ikke det samme - og det fremgår jo af dit indlæg at det ved du godt.

Lav en ny tråd og få der at vide, at du ødelægger den gode rabat din forening har fået hos youSee.

Lars Smile

-------------

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 20:45
Jep. For de interesserede fortsættes KABELTV debatten i denne tråd:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85706&PID=870209#870209

tvkartoffel

Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 05-September-2010 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Mig eksemelvis - jeg bor i en by med kabeltv lige ude i fortovet.

Det kosteer 3000 kr at blive koblet på kabeltv. Jeg får en række uduelige kanaler ekstra i forhold til dem jeg har nu og skal til at betale en _noget_ højere pris hver måned i forhold til hvad jeg gør nu (kun licens).

Jeg har en antenne på loftet ved siden af min FM (radio) antenne og et kabel ført ned i stuen til fjernsynet.
Klaus

Samme her. Vi har afmeldt GVD kabel og sparer 3500,-kr. årligt. Vi kan modtage 10 kanaler med et søm bagi ( Receiveren forstås LOL)

Som Klaus skriver er der for meget skrammel på kabelnettet som man er tvunget til at betale for. Derfor beslutningen om kun at modtage de terristiske FTA kanaler.

Skrevet den: 05-September-2010 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Som Klaus skriver er der for meget skrammel på kabelnettet som man er tvunget til at betale for.

"The Boss" skrev for mange år siden en sang om det:
I bought a bourgeois house in the hollywood hills
With a truckload of hundred thousand dollar bills
Man came by to hook up my cable tv
We settled in for the night my baby and me
We switched ’round and ’round ’til half-past dawn
There was fifty-seven channels and nothin’ on
Klaus

-------------

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 10:07

Tråden er vist løbet af sporet.

Overskriften er T-2 fra 2012?

Det har ikke noget med kabel tv og tilslutningspligt at gøre.

Jeg tillader mig lige at spørge på trådstarters vegne.

Hvornår kan vi regne med at dvbt T-2 bliver indført her i landet?

Skrevet den: 06-September-2010 kl. 11:25

Det kunne da vel være allerede så hurtigt som muligt efter 2012.

-------------

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 12:03
Meget af T2 stoffet er gennemgået tidligere her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83234&KW=&title=dvbt2-et-krav-fra-2012-i-alt-nyt-udstyr-teracom - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83234&KW=&title=dvbt2-et-krav-fra-2012-i-alt-nyt-udstyr-teracom

Det er jo nok heller helt usandsynligt, at en eller anden har misforstået budskabet om at Terracom fra 2012 kræver udstyr som lever op til T2/Nordic specifikationen. Forstået det som at T2 begynder dér.

/B

Skrevet den: 06-September-2010 kl. 12:15

Det er så også i orden, for så har man jo udstyret, når det så besluttes at der skal skiftes.

-------------

Skrevet af: AarhusBruger
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 12:26
Jeg er også en af de der stadig har egen antenne.

Som en anden nævner, så koster det 3000kr eller mere at blive sluttet til Kabel-TV.

Derudover så er Boxer, så vidt jeg har fundet, den billigste måde at modtage TV2-Sport på. Med deres Flex8 løsning kan kanalen vælges, hvorimod den hos de andre udbydere jeg har tjekket oftest krævet at man vælger deres største pakkeløsning. Hvis så bare Kanal 4, 5 og 6 tog sig sammen, og gik med i Flex8 løsningen, så ville alt være helt perfekt.

Problemet er selvfølgelig, at man kun kan benytte det på et enkelt fjernsyn, med mindre man vil betale i dyre domme for at få ekstra kort. Til gengæld kan jeg så tage mit kort, og evt. min boks, med på ferie, og se mine kanaler der, uden at skulle have ekstra abonnement forskellige steder.

Mht. DVB-T2, så håber jeg snart der kommer en udmelding. Jeg holder i hvert fald igen med at investere i nyt udstyr før der kommer T2, og Boxer godkendt, udstyr på markedet.

Skrevet af: moho
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af johnny57 johnny57 skrev:

Ikke at jeg vil ødelægge week-enden men jeg har idag hørt fra meget pålidig kilde at det er vetaget at vi skifter til T-2 fra 2012, så kan vi skrotte hele udstyret igen, jeg kan godt forstå at der gås stille med det. Er der andre som har hørt noget? så skal jeg ikke havde købt noget lige nu.
Det er nok ikke helt dårligt skrevet, dog udelades noget vigtigt.
Det må nødvendigvis fortsat blive MPEG4 der sendes over dette T-2 System, så hvad problemet lige bliver i 2012 står mig noget tåget.
Og når DR1 kan sende i HD, godtnok temmeligt komprimeret men DR påstår det er HD, så skulle billederne med DVB T2 blive lige det bedre, og hvis jeg også misforstår det, da har jeg for alvor et problem med MPEG4 formatet og ens Fladskærme.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 14:27
Nu kommer jeg som revisor hos Broadcast Service Danmark som driver det digitale sendenet for TV2 og DR i Danmark, jeg vil gerne blande mig, men jeg må ikke :)

Skrevet den: 06-September-2010 kl. 14:52

Det er nu Terracom der har sendenettet nu, og ikke BSD.

-------------

Skrevet af: Bobbas
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Nu kommer jeg som revisor hos Broadcast Service Danmark som driver det digitale sendenet for TV2 og DR i Danmark, jeg vil gerne blande mig, men jeg må ikke :)

Clap

Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er nu Terracom der har sendenettet nu, og ikke BSD.

Ja de bliver de nye ejere når hele handlen er afsluttet. Vi er ikke færdige med det hele endnu.

Men fremtidsplanerne bliver selvfølgelig deres beslutning, og dem kender jeg ikke, men nu hvor de også har Boxer under samme paraply, så er det da meget sandsyndligt at vi kommer til at se T2 herhjemme.

Skrevet af: moho
Skrevet den: 08-September-2010 kl. 14:07
Og må jeg da forvente Tv kommer med indbyggede DVB-C2 tunere  Embarrassed 

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: Dotman
Skrevet den: 03-Oktober-2010 kl. 11:32

Det er helt sikker at der kommer DVB-T2 til Danmark, men ikke nu og måske bliver det DVB-T4 eller hvad det kommer til at hedde til den tid.

Men når MUX 7 (Hvis de da kan blive enige om skal køre Internet eller ej) og MUX 8 kommer i drift, er det muligt at de kan køre i DVB-T2, men MUX 1-5 vil forsat bare køre alm. DVB-T, så folk skal ikke skifte udstyr for at kunne forsætte med at se det de hele tiden har set, men hvis de vil se nogen af de nye betalings kanaler som vil blive sendt på MUX 7 eller 8 i måske DVB-T2, så skal de have en ny boks, men den får de jo gratis med når de tegner et abonnement på de nye kanaler fra den udbyder som måtte stå bag.

Men det her er jo kun et kvalificeret gæt! Big smile

Skrevet den: 03-Oktober-2010 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Dotman Dotman skrev:

Det er helt sikker at der kommer DVB-T2 til Danmark, men ikke nu og måske bliver det DVB-T4 eller hvad det kommer til at hedde til den tid.

Der kommer ikke noget andet end DVB-T2, da DVB-T2 er så tæt på den teoretiske grænse - Shannons grænse - som man nogensinde kan forvente at komme.  Der er et par optioner i DVB-T2 standarden, som måske vil blive brugt ad åre - men det er slet ikke en ny standard. 
Sæt dig dog ind i tingene, før du udsender løse rygter.

Men når MUX 7 (Hvis de da kan blive enige om skal køre Internet eller ej) og MUX 8 kommer i drift, er det muligt at de kan køre i DVB-T2,

Igen - vrøvlehoved!

MUX7's frekvenser dvs. 800 MHz båndet er - i Danmark og stort set hele Europa - overgået til mobilt bredbånd. Lidt afhængigt af landet fra 2010 (SE, DE) og indtil 2012/13. I Danmark skete det efter en beslutning i folketinget for over et år siden.

Der er ingen MUX7 længere og der kommer kun en, hvis VHF frekvenserne omdøbes dertil (fra nu  MUX8).
MUX8 - VHF bånd III - skal nødvendigvis anvende DVB-T2, da der ellers som minimum skal opføres adskillige ekstra sendetårne/master (og så er dækningen endda tvivlsomt med DVB-T). 

SÅ læs dog MUX 8 høringen på høringsportalen - før du skriver flere rygter.

...men MUX 1-5 vil forsat bare køre alm. DVB-T, så folk skal ikke skifte udstyr for at kunne forsætte med at se det

Ja, måske og i en kortere periode.  Det er der nogen, der har vrøvlet om - men der er ingen af dem, der evt. ville kunne  love dette, som jeg har hørt udtale sig derom. Gammelt udstyr er ret værdiløst og vil kunne køre videre med en billig boks.

Boxer skal jo kun tænke på sine egne kunder, og kan nok forventes at få OK til et skift fra KUM, hvis det ønskes. Men Boxer vil  nok i første omgang sikre sig flere kunder - tror jeg.  Boxer  kan jo i øvrigt blot ændre deres 'gratis boks' tilbud til en DVB-T2 boks, så er de hurtigt klar.

Men det her er jo kun et kvalificeret gæt!

Ukvalificeret - fra drømmeland kære ven.  LOL

Lars Smile 

-------------

Print side | Luk vindue