Print side | Luk vindue

Ombytning mod ekstra betaling

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=85630
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 16:25


Emne: Ombytning mod ekstra betaling
Skrevet af: jstn
Emne: Ombytning mod ekstra betaling
Skrevet den: 03-September-2010 kl. 23:44
Hej
 
Jeg har fået konstateret at mit fjernsyn (Sony 55" X4500) er defekt og ikke kan repareres.
Ved henvendelsen til butikken får jeg at vide at jeg kan få ombyttet/omleveret til en nyere model HX900 eller LX900 men i en mindre størrelse (52") mod at betale ekstra. Jeg skal betale 7.000 kr. for HX900 som først kan leveres omkring oktober/november. Jeg skal betale 5.000 kr. for LX900 som formentlig kan leveres i slutningen af september. Dertil fik jeg muligheden for at få ombyttet til et 60" LX900 mod at betale 10.000 kr.
 
En ombytning ifølge købeloven er et TV magen til. Dette ikke kan lade sig gøre, fordi X4500 er udgået af produktion.
 
Da ingen af de tilbudte TV er fuldstændig magen til mit eget X4500 er jeg i tvivl om hvad jeg skal acceptere og hvad jeg har ret til. Leveringstiderne virker iøvrigt uoverskuelige.
 
Hvad gør jeg? Forlanger jeg pengene tilbage og er det min ret? Kan jeg forlange en ombytning til en nyere model uden at skulle betale ekstra? Har jeg ret til et afslag i prisen for mit oprindelige TV hvis butikken vil ombytte til en 52" HX900 eller en 52" LX900 da de ikke er 55" som mit eget?
 
Vh
En ærgelig Sony tv ejer
 
 



Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af jstn jstn skrev:

Da ingen af de tilbudte TV er fuldstændig magen til mit eget X4500 er jeg i tvivl om hvad jeg skal acceptere og hvad jeg har ret til. Leveringstiderne virker iøvrigt uoverskuelige.


Hvis reparation (afhjælpning) er udelukket, og et nedslag i prisen ikke giver mening (fordi TVet slet ikke virker), er der kun en mulighed tilbage: ophævelse af købet. Du afleverer 1 stk defekt TV, og modtager den oprindelige købesum i kontanter.

Butikken kan under ingen omstændigheder tvinge dig til at betale ekstra for ombytning til en anden model.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 11:36
Med mindre du har købt dit X4500 meget billigt, så er det ikke rimeligt, at du skal betale ekstra for at få et tilsvarende tv. Men jeg kan godt følge butikken. hvis du får en større model (52" til 55") at du skal betale lidt mere, men det beløb de har givet dig, er helt hen i vejret.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Men jeg kan godt følge butikken. hvis du får en større model (52" til 55") at du skal betale lidt mere, men det beløb de har givet dig, er helt hen i vejret.
Tror du læste omvendt Wink - han skriver netop at hans nuværende er 55" og det de vil ombytte til er 52".

Dvs. han går ned i størrelse og skal betale ekstra (godtnok for et nyere tv).

Jeg kender ikke til Juraen, men lyt til JesperLund - han plejer at have godt styr på det.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-September-2010 kl. 12:46
De priser de forsøger at få dig til at betale er helt ude i hampen. Det er ikke dit ansvar at dække forretningens omkostninger i forbindelse med reparationer eller ombytning.
Tænk hvis du ikke havde nogen penge skulle du så acceptere ikke at få ombyttet dit tv eller få ombyttet til en ringere model?

Nu kender jeg ikke meget til sonys modeller, men hvis de tilbyder dit et HX900 52" for 7000,- så har du i hvert fald fået nedslag i prisen. Jeg vil tro at den model koster over 20k, selvom jeg ikke kan finde en dansk pris. Om den så er sammenlignelig med et x4500 skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke et hx700 eller hx800 er en mere rimelig sammenligning med x4500? Hvis x4500 til gengæld var toppen af poppen da du købte det, kan jeg ikke se at der skulle være noget i vejen for at du modtager et HX900 uden beregning.

Under alle omstændigheder kan det ikke være meningen at du skal betale ekstra for at få ombyttet til en model der er sammenlignelig med den du havde i forvejen. Hvis de tilbyder dig en "større" model mod at du betaler ekstra, må være op til dig at vurdere om du vil gå ind på aftalen. Det er, efter min mening, ikke nødvendigvis urimeligt, forudsat at de ikke forsøger at "tvinge" dig til det, ved ikke at kunne fremskaffe noget der sammenligneligt med et x4500.

tvkartoffel


Skrevet af: jstn
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 09:18
I løbet af weekenden er jeg kommet til den konklusion, at jeg på ingen måde vil betale ekstra for at få ombyttet mit TV fordi forretningen kun kan levere nye 2010 modeller.
 
Det TV som matcher X4500 bedst hos Sony Center i øjeblikket er et HX900. Problemet er at det kun er 52" hvilket er en forringelse og det kan jeg ikke acceptere. Ydermere vil de have at jeg betaler 7.000 kr. ekstra for det (gav 25.000 kr. for mit eget, stod til 30.000 kr. og fik 5.000 kr. i rabat). Jeg vil ikke betale ekstra og kan slet ikke acceptere en leveringstid som hedder oktober/november med stor usikkerhed. Vejl. pris for 52" HX900 skulle være ca. 32.000 kr når det kan leveres.
 
Alternativet skulle være et 60" LX900 som forretningen kan levere her og nu, men så skal jeg betale 10.000 kr. oveni de 25.000 jeg allerede betalte for mit X4500. TV'et er ok, specs er dårligere (f.eks. edge-led) end x4500 og HX900 men skærmen er større så det er ok for mig.
 
I denne situation mener jeg det ville være klogt af forretningen at udvise ekstraordinær service. Det var blandt andet derfor jeg valgte et Sony Center og ikke en web-forretning.
Kan forretningen give mig et 60" LX900 (vejl. pris 40K, men kan sælges for 35K) uden beregning accepterer jeg, men det kommer nok ikke til at ske.
 
Mit eneste udvej som jeg ser det er at få mine penge tilbage, hvilket både vil være en dårlig udvej for mig og forretningen. Utroligt at man skal opleve sådan noget, når man i en salgssituation får at vide, at køb fra et Sony Center er meget bedre end en web-forretning med parallel importerede produkter.
 
Fortsættelse følger....


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 09:49
Jeg tror simpelhen du har for høje forventninger.
 
Jeg mener ikke at du kan forvente mere end du selv har givet. Så meget mere tjener de heller ikke i et Sony center, så de kan tilbude det du efterlyser.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af jstn jstn skrev:

I løbet af weekenden er jeg kommet til den konklusion, at jeg på ingen måde vil betale ekstra for at få ombyttet mit TV fordi forretningen kun kan levere nye 2010 modeller.
 
Det TV som matcher X4500 bedst hos Sony Center i øjeblikket er et HX900. Problemet er at det kun er 52" hvilket er en forringelse og det kan jeg ikke acceptere. Ydermere vil de have at jeg betaler 7.000 kr. ekstra for det (gav 25.000 kr. for mit eget, stod til 30.000 kr. og fik 5.000 kr. i rabat). Jeg vil ikke betale ekstra og kan slet ikke acceptere en leveringstid som hedder oktober/november med stor usikkerhed. Vejl. pris for 52" HX900 skulle være ca. 32.000 kr når det kan leveres.
 
Alternativet skulle være et 60" LX900 som forretningen kan levere her og nu, men så skal jeg betale 10.000 kr. oveni de 25.000 jeg allerede betalte for mit X4500. TV'et er ok, specs er dårligere (f.eks. edge-led) end x4500 og HX900 men skærmen er større så det er ok for mig.
 
I denne situation mener jeg det ville være klogt af forretningen at udvise ekstraordinær service. Det var blandt andet derfor jeg valgte et Sony Center og ikke en web-forretning.
Kan forretningen give mig et 60" LX900 (vejl. pris 40K, men kan sælges for 35K) uden beregning accepterer jeg, men det kommer nok ikke til at ske.
 
Mit eneste udvej som jeg ser det er at få mine penge tilbage, hvilket både vil være en dårlig udvej for mig og forretningen. Utroligt at man skal opleve sådan noget, når man i en salgssituation får at vide, at køb fra et Sony Center er meget bedre end en web-forretning med parallel importerede produkter.
 
Fortsættelse følger....
Hvis de vil give dig pengene tilbage, så kan du ikke forvente mere. Så skulle vi ikke vente og se om du får en dårlig behandling eller ej. Indtil videre har de da givet dig et okay tilbud synes jeg.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 18:45
jeg vil da syntes du er rigtigt godt stillet hvis du får pengene tilbage, så har du frit valg på alle hylder.. og for 25k kan man altså finde rigtigt mange gode tv i dag.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 21:23
du har din fulde ret til at få den fulde købspris tilbage - at forretningen så forsøger at tilbyde en særlig byttepris på et andet produkt er ikke nødvendigvis at stille dig ringere. Det er jo blot et tilbud.
Hvis ikke du synes om den byttepris, så vælg da at få den fulde købspris tilbage, så er handlen ophævet, og det står dig frit hvor du så vil købe din næste skærm.

Men lad være med at føle dig dårligt behandlet, hvis du får alle dine penge retur, blot fordi du ikke synes det byttetilbud de giver dig er så fordelagtigt.



Skrevet af: jstn
Skrevet den: 06-September-2010 kl. 22:09
Købet er ophævet, tak for hjælpen til alle der skrev.



Print side | Luk vindue