Print side | Luk vindue

Nægte modtagelse - hvem betaler fragt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86351
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 03:18

Emne: Nægte modtagelse - hvem betaler fragt?
Skrevet af: Vistrup
Emne: Nægte modtagelse - hvem betaler fragt?
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 20:47
Hvis jeg nægter modtagelse af et køb over internettet, hvem skal så betale fragt omkostninger?

-------------
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5

Svar:
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Vistrup Vistrup skrev:

Hvis jeg nægter modtagelse af et køb over internettet, hvem skal så betale fragt omkostninger?

Det gør forhandleren desværre, en regel som jeg ikke forstår, men sådan er det. Det vil ikke koste dig én krone.

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 21:54

Jeg kan kun se, at dette kan forekomme ved køb på efterkrav, ellers var beløbet jo allerede trukket ved afsendelsen. Afsenderen kommer naturligvis til at betale i første omgang, men du risikerer, alt efter omstændighederne, at få en sag på halsen.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 19-September-2010 kl. 21:55
Ok - også hvis butikken skilter med andre regler? Det er kun hvis man har modtaget varen og sender den retur at omkostningerne påhviler mig?

-------------
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5

Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 22:02
Hvor har du købt tv'et?

Skrevet den: 19-September-2010 kl. 22:06
Komplett.

-------------
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Det gør forhandleren desværre, en regel som jeg ikke forstår, men sådan er det. Det vil ikke koste dig én krone.

Det er IKKE korrekt!

Hvis du vælger at bruge din fortrydelsesret ved at nægte modtagelse, og lader pakken gå retur, skal DU betale returfragten!

Fra http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Brug-af-fortrydelsesretten?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Brug-af-fortrydelsesretten?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

Uafhentede varer

Selvom du udnytter fortrydelsesretten ved at undlade at hente pakken, skal du stadig betale en eventuel returporto, hvis andet ikke er aftalt. Sælgeren kan derfor senere opkræve betaling for returforsendelsen, hvis han har haft den slags omkostning

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet den: 19-September-2010 kl. 22:08

Ok - også hvis butikken skilter med andre regler? Det er kun hvis man har modtaget varen og sender den retur at omkostningerne påhviler mig?

Nej!

Se mit svar herover...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet den: 19-September-2010 kl. 22:10
Øv - men helt fair! :) tak for svar.

Og det er vel den fragt jeg har betalt for at få det leveret jeg mister? De kan ikke trække "ekstra" fragt for at det ska med tilbage igen?

-------------
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er IKKE korrekt!

Hvis du vælger at bruge din fortrydelsesret ved at nægte modtagelse, og lader pakken gå retur, skal DU betale returfragten!

Fra http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Brug-af-fortrydelsesretten?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Brug-af-fortrydelsesretten?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

Uafhentede varer

Selvom du udnytter fortrydelsesretten ved at undlade at hente pakken, skal du stadig betale en eventuel returporto, hvis andet ikke er aftalt. Sælgeren kan derfor senere opkræve betaling for returforsendelsen, hvis han har haft den slags omkostning

Ja, deri har du ret, der er en risiko for de opkræver et beløb svarende til returomkostningerne. Nu ved jeg så ikke hvad omkostninger der er hvis man nægter at modtage en pakke sendt med f.eks. post.

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 19-September-2010 kl. 23:49

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er IKKE korrekt!

Uafhentede varer

Ja, deri har du ret, der er en risiko for de opkræver et beløb svarende til returomkostningerne. Nu ved jeg så ikke hvad omkostninger der er hvis man nægter at modtage en pakke sendt med f.eks. post.
Det er nok forsendelsesomkomkostningerne Wink

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-September-2010 kl. 07:07
Så vidt jeg ved, så kan de kun kræve dækning for ekstra-omkostninger de har haft i forbindelse med returneringen.

Hvis pakken leveres retur uden at de får en specifik regning for dette (hvilket f.eks. normal pakkepost gør), så er det 100% butikken, der dækker alt.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 20-September-2010 kl. 08:59
En vare der er sendt f.eks med Post DK og som man nægter at modtage, bliver returneret uden at det koster noget for afsenderen (så længe det er indenfor DK). Dvs. i dette tilfælde skal du have hele beløbet retur: varens pris + forsendelse.

Forretningen skal kunne dokumeneterer at de har har haft en omkostning,

Skrevet den: 20-September-2010 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

En vare der er sendt f.eks med Post DK og som man nægter at modtage, bliver returneret uden at det koster noget for afsenderen (så længe det er indenfor DK). Dvs. i dette tilfælde skal du have hele beløbet retur: varens pris + forsendelse.

Forretningen skal kunne dokumeneterer at de har har haft en omkostning,

Sådan tolker jeg godt nok ikke forbrugerrådet - men jeg kan jo tolke forkert...

-------------
Lars B

Skrevet den: 20-September-2010 kl. 19:50
Jeg er blevet krediteret hele beløbet inkl. Fragt og får ingen ekstra regning.

-------------
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5

Print side | Luk vindue