Print side | Luk vindue

"Boxer godkendt"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86394
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 17:01

Emne: "Boxer godkendt"
Skrevet af: Mikael T
Emne: "Boxer godkendt"
Skrevet den: 20-September-2010 kl. 19:56

Hvad betyder det?

Er der nogen der har et link til de detaillerede krav?

Skal en godkendt DVB-T boks fx kunne konvertere HE-AAC til DTS eller AC3?  

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-September-2010 kl. 20:04

Godkendt betyder at det garanteres at den virker i henhold til Nordic standarden, og kan modtage de udbudte kanaler.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 20-September-2010 kl. 20:28
Ja ok. Men - Skal en godkendt DVB-T boks kunne konvertere HE-AAC til DTS eller AC3?

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-September-2010 kl. 22:28

Det tror jeg ikke de stiller noget krav om, det er mig bekendt ikke alle deres modtagere der kan det.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 07:01
Det stiller de krav til. Det står inde på digitv's hjemmeside

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Mikael T Mikael T skrev:

Ja ok. Men - Skal en godkendt DVB-T boks kunne konvertere HE-AAC til DTS eller AC3?

Du kan læse de nyeste Boxer krav fra Sverige http://www.teracom.se/Documents/Produkter/Irdtesting/Teracom%20DTT%20receiver%20FAQ%202010-06%20008.pdf - side 4 i dette Teracom dokument . Det er nok - bortset fra DVB-T2 - de samme krav som bruges af Boxer i Danmark. 

Lars  Smile 

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:31
- Det stiller de krav til. Det står inde på digitv's hjemmeside
Hvor ser du det? - skriv gerne et link.

- Det er nok - bortset fra DVB-T2 - de samme krav som bruges af Boxer i Danmark
Ja, måske...

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet af: avh
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:57
Det lyder ikke godt  med specifaktionerne med hensyn til CAM modul, at CI+ er krævet...

Kommer det skit alligevel ind af bagdøren?
(og problemer for HTPC løsninger)

Så er det slut med at kunne optage krybteret kanaler (og gemme ukrybteret, som man kan nu).

Det er bliver al for meget styring via de bokse,  hvad man kan og ikke kan...

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:26

- Det stiller de krav til. Det står inde på digitv's hjemmeside
Hvor ser du det? - skriv gerne et link.

- Det er nok - bortset fra DVB-T2 - de samme krav som bruges af Boxer i Danmark
Ja, måske...

Linket er http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dolby_surround.asp - http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dolby_surround.asp

kig nederst på siden

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 16:44
Ja ok, det er specifikationer til DigiTV's distribution men vel ikke nødvendigvis indeholdt i en Boxer godkendelse af et apparat?

Jeg har skrevet til Boxer og spurgt og vender tilbage hvis de svarer.

Der er flere herinde der har understreget vigtigheden af at købe Boxer godkendte apparater for at være sikker på at de lever op til de gældende normer og specifikationer. 

Så det gjorde jeg, en Dilog 655.
Men den kan ikke konvertere HE-AAC 5.1 til DTS eller AC3/DD.

Dilog skriver, at det kan komme i en kommende opdatering - og den kunne jeg egentlig godt tænke mig at fremskynde med et par gode argumenter. Boxer godkendelsen fx - hvis den holder.

Men jeg mangler dokumentationen...

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 17:23
Har nu fået svar fra boxertv.dk. 

De skriver at det blot betyder, at hardwaren kan
benyttes i forbindelse med et Boxer-abonnement,
dvs. m. kortlæser til deres kort.

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet af: Dotman
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 19:15
Med Boxer-godkendte digitale modtagerbokse og fladskærme har du garanti for at investere i digitalt modtagerudstyr, som lever op til alle nødvendige tekniske standarder og krav, vi kender i dag. Udstyret er for eksempel forsynet med MPEG4-standarden og har indbygget kortlæser til brug for betalings-tv.

http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/ - http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Dotman Dotman skrev:

Med Boxer-godkendte digitale modtagerbokse og fladskærme har du garanti for at investere i digitalt modtagerudstyr, som lever op til alle nødvendige tekniske standarder og krav, vi kender i dag. Udstyret er for eksempel forsynet med MPEG4-standarden og har indbygget kortlæser til brug for betalings-tv.

http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/ - http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/

Besvarer det trådstarters spørgsmål:
"Skal en godkendt DVB-T boks fx kunne konvertere HE-AAC til DTS eller AC3? "

Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 19:42
Jeg er ikke helt med på HVORFOR det skulle være et krav fra Boxers side at en boks skal kunne konvertere HE-AAC til DTS eller Dolby Digital..?

Fra Boxers synspunkt må det vel være målsætningen at boksen garanteres at kunne modtage de signaler der sendes efter gældende standarder og sende det videre til TV'et, evt. analogt eller som PCM. Alt andet må for mig at se høre under "nice to have" snarere end "need to have".

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Jeg er ikke helt med på HVORFOR det skulle være et krav fra Boxers side at en boks skal kunne konvertere HE-AAC til DTS eller Dolby Digital..? 

Det er vel netop trådstarters pointe?

Vi har fået tudet ørerne fulde med, at man bare skal sørge for at anskaffe Boxer-godkendt udstyr, og så er alt godt, hvis man vil se danske kanaler. En person med en sund skeptisk sans bør stille det samme kritiske spørgsmål som trådstarter: "Kan det være rigtigt, når nogle af de andre danske kanaler bruger andre standarder end Boxer? Indestår Boxer virkelig for, at man også kan modtage disse kanaler med fuldt udbytte?"

Dotmans indlæg understreger lidt ufrivilligt, hvorfor det er vigtigt at stille disse spørgsmål.

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 21:13

Med Boxer-godkendte digitale modtagerbokse og fladskærme har du garanti for at investere i digitalt modtagerudstyr, som lever op til alle nødvendige tekniske standarder og krav, vi kender i dag. 

Jamen hov! Det havde jeg da ikke lige lagt mærke til på deres side.

Er det ikke Digi-tv som har sat de tekniske standarder jf. tidligere link:

http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dolby_surround.asp - http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dolby_surround.asp  

Så holder Boxers garanti vel ikke?

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Besvarer det trådstarters spørgsmål:
"Skal en godkendt DVB-T boks fx kunne konvertere HE-AAC til DTS eller AC3? "

Nej det besvar hvad Boxer godkendt står for! 

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:13
OK. Så du har bragt et faktuelt korrekt svar, som ikke giver trådstarter den information, han efterlyser. Det vil vist være en god ide, hvis du begynder at skrive med fed, mørkegrøn skrift.

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:15

Vi har fået tudet ørerne fulde med, at man bare skal sørge for at anskaffe Boxer-godkendt udstyr, og så er alt godt, hvis man vil se danske kanaler. En person med en sund skeptisk sans bør stille det samme kritiske spørgsmål som trådstarter: "Kan det være rigtigt, når nogle af de andre danske kanaler bruger andre standarder end Boxer? Indestår Boxer virkelig for, at man også kan modtage disse kanaler med fuldt udbytte?"

Dotmans indlæg understreger lidt ufrivilligt, hvorfor det er vigtigt at stille disse spørgsmål.

DR (Danmarks Radio) anbefaler selv man anskaffer en Boxer Godkendt boks, så de mener åbenbart at det opfylder det udbytte deres seer skal have!

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:24

Det jeg mener er, at hvis blot boksen kan modtage HE-AAC, hvorfor skulle det så udover dette være nødvendigt ligefrem at kræve at boksen konverterer til andre formater, hvis dette ikke er nogen forudsætning for at kunne se (og høre) kanalerne..? Det jeg ikke rigtig forstår er at spørgsmålet i det hele taget kommer op...

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:28
Der er jo en god grund til at boxen både skal kunne modtage og re-encode HE-AAC vers4. For det er det format DRHD sender i.
http://en.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding - http://en.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding

Re-encode er nødvendig til et format som SR kan genkende. Enten DTS eller DD

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:34

DR (Danmarks Radio) anbefaler selv man anskaffer en Boxer Godkendt boks, så de mener åbenbart at det opfylder det udbytte deres seer skal have!

Forstår du, hvad tråden drejer sig om? Er du klar over, at DR bruger lydformater, som ikke bruges af Boxer?

Det virker lidt som om, du bevidstløst viderebringer information fra DR og Boxer uden selv at tage stilling til, om den er mangelfuld i forhold til den problematik, som trådstarter ønsker belyst.

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:43

Det jeg mener er, at hvis blot boksen kan modtage HE-AAC, hvorfor skulle det så udover dette være nødvendigt ligefrem at kræve at boksen konverterer til andre formater, hvis dette ikke er nogen forudsætning for at kunne se (og høre) kanalerne..?

Det er ikke nok at kunne modtage lyden. Den skal også sendes ud af boksen i et format, som det efterfølgende udstyr kan forstå. Da ikke ret meget udstyr forstår HE-AAC, vil det sige, at boksen enten skal dekode det til 5.1 PCM, konvertere det til 5.1 analog eller konvertere det til et af de anvendte surround-formater.

Men det er jeg slet ikke i tvivl om, at du allerede er klar over, så jeg forstår egentlig ikke, hvor du vil hen med spørgsmålet.

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 23:01

Det jeg mener er, at hvis blot boksen kan modtage HE-AAC, hvorfor skulle det så udover dette være nødvendigt ligefrem at kræve at boksen konverterer til andre formater, hvis dette ikke er nogen forudsætning for at kunne se (og høre) kanalerne..?

Det er ikke nok at kunne modtage lyden. Den skal også sendes ud af boksen i et format, som det efterfølgende udstyr kan forstå. Da ikke ret meget udstyr forstår HE-AAC, vil det sige, at boksen enten skal dekode det til 5.1 PCM, konvertere det til 5.1 analog eller konvertere det til et af de anvendte surround-formater.

Men det er jeg slet ikke i tvivl om, at du allerede er klar over, så jeg forstår egentlig ikke, hvor du vil hen med spørgsmålet.
Nu har jeg ikke Boxer, så jeg må indrømme at jeg ikke havde tænkt nærmere over det andet end at det vel blev konverteret til LPCM over hdmi, pcm stereo over toslink og ellers alm. analog stereo - jeg har ikke haft indtryk i de ting der har været sagt og skrevet at de prioriterede 5.1 særlig højt, så jeg ville ikke have undret mig hvis DTS/AC3 reencoding ikke var et krav.

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 23:48

Er det ikke Digi-tv som har sat de tekniske standarder jf. tidligere link:

På nordisk plan er man blevet enige om hvilke dele af standarderne for digitalt tv vi skal benytte, og modtagerne skal kunne klare det hele.

Disse specifikationer er nedskrevet på http://www.nordig.org/ - http://www.nordig.org/

Boxer har påtaget sig opgaven med at godkende bokse til det hele, og ikke kun de dele af standarden som Boxer selv benytter. Det er ganske praktisk, ellers skulle der være flere test-centre i hvert land Smile

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

På nordisk plan er man blevet enige om hvilke dele af standarderne for digitalt tv vi skal benytte, og modtagerne skal kunne klare det hele.

Disse specifikationer er nedskrevet på http://www.nordig.org/ - http://www.nordig.org/

Boxer har påtaget sig opgaven med at godkende bokse til det hele, og ikke kun de dele af standarden som Boxer selv benytter.

Fint nok. Så mangler vi bare en forklaring på, hvorfor der angiveligt kan købes Boxer-godkendte bokse, som ikke understøtter det lydformat, som DR anvender på DR HD.

Er det DR, som bruger et format, som ikke er omfattet af nordig, er det Boxer, som ikke udfører de tests, de har forpligtet sig til, eller er det nordig, der har gjort dele af de benyttede standarder valgfri?

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 07:56

Nu har jeg ikke Boxer, så jeg må indrømme at jeg ikke havde tænkt nærmere over det andet end at det vel blev konverteret til LPCM over hdmi, pcm stereo over toslink og ellers alm. analog stereo - jeg har ikke haft indtryk i de ting der har været sagt og skrevet at de prioriterede 5.1 særlig højt, så jeg ville ikke have undret mig hvis DTS/AC3 reencoding ikke var et krav.

Når nu vi har en "gratis" HD-kanal, som sender film med 5.1 kanals HE-AAC-lyd, synes jeg da, at det er en ret væsentlig information, om en boks kan udnytte dette lydsignal fuldt, eller om den bare videresender en amputeret udgave.

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Du kan læse de nyeste Boxer krav fra Sverige http://www.teracom.se/Documents/Produkter/Irdtesting/Teracom%20DTT%20receiver%20FAQ%202010-06%20008.pdf - side 4 i dette Teracom dokument . Det er nok - bortset fra DVB-T2 - de samme krav som bruges af Boxer i Danmark. 

Lars  Smile 

Jeg prøver lige igen.  

Læs dette Teracom dokument, der også er gyldigt for DR/TV2 og Boxer Danmark (bortset fra DVB-T2 omtalen)

IRD

NorDig

NorDig

DTG

DTG

Features

HD-IRD

DVB-T1

HD-IRD

DVB-T2

SD-IRD

DVB-T1

HD-IRD

DVB-T2

Transcode, in HE-AAC &/or E-AC3 to out AC3 &/or DTS

M (1)

M(1)

-

M (E-AC3)

(1): For IRDs with digital audio output (eg SPDIF)

M betyder Mandatory = et ubetinget krav. 

Som jeg læser det, skal der transkodes fra både HE-AAC og E-AC3 til enten DTS eller AC3, hvis der er et SPDIF interface i modtageren.

Det er imidlertid sådan, at Boxer ikke kan teste alle forhold til 100%. Dette friholder dog ikke leverandøren fra at skulle levere bokse, der overhoder alle M krav og at modtage evt. reklamationer over  afvigelser fra kravene.

Det vil nok være klogt - for at undgå ærgelser - at fortælle forhandleren, at man har brug for at transkode HE-AAC og E-AC3. 

Lars Smile

-------------

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-September-2010 kl. 11:37

Fint nok. Så mangler vi bare en forklaring på, hvorfor der angiveligt kan købes Boxer-godkendte bokse, som ikke understøtter det lydformat, som DR anvender på DR HD.

Er det DR, som bruger et format, som ikke er omfattet af nordig, er det Boxer, som ikke udfører de tests, de har forpligtet sig til, eller er det nordig, der har gjort dele af de benyttede standarder valgfri?

Står de bokse listet på http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/godkendte-digitale-modtagerbokse/ - Boxers hjemmeside ?

Hvis ikke, så kan forvirringen også skyldes at de "kun" er godkendt til brug på Boxer i Sverige.

Personligt mener jeg at Boxer burde have haft versionering af deres godkendelser, da de godkender bokse til mange lande, og kravene til en Boxer godkendelse er løbende blevet justeret efterhånden som de landes krav er blevet føjet til.

Så et Boxer logo på kassen er i sig selv ingen garanti. Apparatet skal være Boxer godkendt til Danmark.

(Jeg ved ikke om det er problemet her, men blot noget der kan forvirre omkring Boxer generelt)

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Står de bokse listet på http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/godkendte-digitale-modtagerbokse/ - Boxers hjemmeside ?

Tja, det kan du jo svare lige så godt på, som jeg kan. Trådstarter har nævnt en Dilog 655. Hvis det er http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/boxer-godkendt-udstyr/godkendte-digitale-modtagerbokse/dilog-dt-655-hd/ - denne her , så er den listet.

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 12:21
- ja, det er den og den kan ikke...

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 13:04

- ja, det er den og den kan ikke...

Hvor er det lige du ikke kan læse ?
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er imidlertid sådan, at Boxer ikke kan teste alle forhold til 100%. Dette friholder dog ikke leverandøren fra at skulle levere bokse, der overhoder alle M krav og at modtage evt. reklamationer over  afvigelser fra kravene.

Jeg har faktisk tjekket med Teracom.

Men det ville, som Lars(admin) skriver, være nyttigt med en angivelse af den version (dato) af kravene, som godkendelsen bygger på. 

Det gælder ikke kun Boxer men fx også de  'lede'   MPEG-4 SDTV  bokse, som stadig kan reklamere med MPEG-4 uden at fortælle om den manglende HD evne.  

Lars Smile 

-------------

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 14:17
[QUOTE=reslfj]

Hvor er det lige du ikke kan læse ?
[quote=reslfj]

Den sender ikke et DTS signal videre fra DRHD. 
Specifikationerne angiver at den kun kan dekode AAC, ikke HE-AAC

-------------
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 14:25

Den sender ikke et DTS signal videre fra DRHD. 
Specifikationerne angiver at den kun kan dekode AAC, ikke HE-AAC

Hvis det står i spec. for boksen, så er den enten godkendt efter en tidligere version af Nordig/Boxer/Teracom.   Det er derfor jeg hver gang sådanne sager kommer op - skriver om det nøsvendige i en fuldstændig og nøjagtig angivelse af standarder - ikke fordi det så virker, men udelukkende fordi man kan klage og have en god chance for at få medhold. 

Retur med boksen.

Lars   Smile

-------------

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 19:49

Tak for mange gode indlæg, det er en interessant diskussion - ikke mindst fordi der er kommercielle interesser involveret.

Boxer har bla. slået sig op som godkendende autoritet af apparater i Danmark og producenterne har selvfølgelig derfor forsøgt at hænge på dem. Og de fik da fuppet mig!

Men ”Godkent af Boxer” betyder vel reelt ikke andet end at apparatet har en kortlæser hvor du kan stikke dit kredit– nej undskyld – Boxer kort ind!

Resten må vi selv finde ud af…

Og i øvrigt tak til  Kampus (og nesager) for info om Triax 405 som laver fed dts! 

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71863&PN=1&title=dilog-655 -
Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3

Print side | Luk vindue