iPhone 4 strømforbrug
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86416
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 21:43
Emne: iPhone 4 strømforbrug
Skrevet af: Casper
Emne: iPhone 4 strømforbrug
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 05:40
Hej!
Jeg vil lige spørge jer om hvor længe jeres iPhone 4 holder på strømmen?
Jeg synes min er begyndt at bruge en del.. Bare på denne nat med alarm sat til og lysstyrken på ca. 40 %, så er der ca. 85 % tilbage? Er det ikke lidt vildt??
Jeg opladte den igår i en del timer, og tog den fra ved 22 tiden..
På forhånd tak..
------------- Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
|
Svar:
Skrevet af: Dondee
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 07:31
Har du slukket for dine apps i multitasking??
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 07:47
Lader ca hver 2. dag
kan af og til klare små 3 dage
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 08:00
Ja, og nu har jeg også lige slukket for Beskeder, lokalitetstjenester og har skruet lysst. Ned til ca. 30 %.. nu må jeg se om det hjælper.. Det kan dårligt være batteriet den er gal med, da den fonen kun er 1,5 mdr.. Det kan selvf. Være en fejl(?) på batteriet, men tror det næppe.. Er ellers superglad for min nye gadget!
Jeg har normalt også været oppe på ca. 2 dage, men her de sidste dage gået ned i batteritid..
|
Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 08:08
Min holder typisk 2-3 dage, og det er uden, at jeg lukker "multitasking" programmerne, for det er sgu næsten et fuldtidsarbejde.
------------- Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield. Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 09:58
frugtkompot skrev:
Min holder typisk 2-3 dage, og det er uden, at jeg lukker "multitasking" programmerne, for det er sgu næsten et fuldtidsarbejde. |
Okay.. Men er Beskeder i indstill. Og lokaltj. Slået fra hos dig? Hvad med lysstyrken? Hvor mange timers brug kan du komme op på inden du smider den i laderen igen, og sjatlader du eller helt i bund og 100 % hver gang? Det sidste er måske ligemeget, da de "nye" typer batterier næsten skulle være lige glade??
|
Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 11:47
Hvis batterindikatoren skal vises rigtigt skal batteriet afledes helt ca 1 gang om måneden.
Ellers er det kun vigtigt at aflade helt de første 3-5 gange for at være sikker på at alle celler er blevet aktiveret.
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 11:52
Okay.. Jeg kan dog ikke helt huske, hvor mange gange det blev afladt helt i starten :s
|
Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 12:32
Det er meget få multitasking programmer der rent faktisk bruger strøm i baggrunden.. Sådan noget som GPS og Pandora hvis du streamer musik.
Generelt bliver processerne bare suspenderet, og bruger derved ikke noget strøm. Så generelt er det ikke noget man behøver bekymre sig om.
Hvorfor er lysstyrken vigtig når du har den liggende over natten? Der er skærmen vel slukket? :P
|
Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 12:33
Casper skrev:
frugtkompot skrev:
Min holder typisk 2-3 dage, og det er uden, at jeg lukker "multitasking" programmerne, for det er sgu næsten et fuldtidsarbejde. |
Okay.. Men er Beskeder i indstill. Og lokaltj. Slået fra hos dig? Hvad med lysstyrken? Hvor mange timers brug kan du komme op på inden du smider den i laderen igen, og sjatlader du eller helt i bund og 100 % hver gang? Det sidste er måske ligemeget, da de "nye" typer batterier næsten skulle være lige glade?? |
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med, at beskeder skulle være slået fra?
Jeg kører med ca. 50 % lysstyrke. Jeg kører den overvejende helt i bund (~10 %), og sjatlader kun af nødvendighed. Men det er nu ikke for at skåne eller pleje batteriet, men mere et udtryk for, at jeg ikke gider have den siddende i opladeren, hvor jeg ikke kan bruge den. Derfor kører jeg den næsten altid helt i bund, og lader den så op igen over natten.
------------- Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield. Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 12:33
Hvad med sådan noget som push email? er det slået til eller fra?
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:05
TobiasKM skrev:
Det er meget få multitasking programmer der rent faktisk bruger strøm i baggrunden.. Sådan noget som GPS og Pandora hvis du streamer musik.
Generelt bliver processerne bare suspenderet, og bruger derved ikke noget strøm. Så generelt er det ikke noget man behøver bekymre sig om.
Hvorfor er lysstyrken vigtig når du har den liggende over natten? Der er skærmen vel slukket? :P |
Indtil videre streamer jeg ikke musik.. Ang. lysstyrkeren, så tænker jeg her når det er dag, om hvor meget lys der er i skærmen for det tager jo også - altså når ifonen bliver brugt...
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:13
frugtkompot skrev:
Casper skrev:
frugtkompot skrev:
Okay.. Men er Beskeder i indstill. Og lokaltj. Slået fra hos dig? Hvad med lysstyrken? Hvor mange timers brug kan du komme op på inden du smider den i laderen igen, og sjatlader du eller helt i bund og 100 % hver gang? Det sidste er måske ligemeget, da de "nye" typer batterier næsten skulle være lige glade?? |
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med, at beskeder skulle være slået fra?
Jeg kører med ca. 50 % lysstyrke. Jeg kører den overvejende helt i bund (~10 %), og sjatlader kun af nødvendighed. Men det er nu ikke for at skåne eller pleje batteriet, men mere et udtryk for, at jeg ikke gider have den siddende i opladeren, hvor jeg ikke kan bruge den. Derfor kører jeg den næsten altid helt i bund, og lader den så op igen over natten. |
Indstiller -> Beskeder (øverst under Wifi) Jeg havde også normalt på 50 %, men prøvede at gå ned i styrke for at se om det ville hjælpe.. Ja, jeg vil også lade den køre helt ud for strøm og så oplade den 100 % op, og så se om det hjælper..
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:14
TobiasKM skrev:
Hvad med sådan noget som push email? er det slået til eller fra? |
Push mail er fra. Det er det der "hente nye data" ikke??
|
Skrevet af: Sionic
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:54
mejersken skrev:
Hvis batterindikatoren skal vises rigtigt skal batteriet afledes helt ca 1 gang om måneden.Ellers er det kun vigtigt at aflade helt de første 3-5 gange for at være sikker på at alle celler er blevet aktiveret. |
Troede ikke det var nødvendigt mere med lithium batterier? Er det netop ikke bedre ikke at aflade dem helt? Mener da at man bare ka' "sjat-lade" derudaf...
|
Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:35
Jeg bruger min iPhone meget hver dag. Sender ca. 100 sms'er og modtager det samme, tjekker mail ca 5-10 gange om dagen og logger på Facebook i ny og næ, hører en del musik via iPod'en og spiller lidt Angry Birds når der er pauser. Udover det har jeg også alt push slået TIL samt GPS og lokalitetstjenester som fx. mit kamera. Alt dette tager fra 100% til ca 20% fra kl. 8 til 20..
Det generer mig ikke rigtig den kun holder i en dag, for du smider den da bare i laderen/dock om natten, og når jeg er i bilen, blir den altid ladet lidt op via min holder i bilen.
Men det er måske bare mig, der synes at 12 timer uden opladning er OK? Det er jo trods alt en giga skærm
-------------
|
Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:44
Slå evt. Wifi fra om natten.
Jeg har også læst på flere fora at Facetime æder en del batteri (personligt har jeg svært ved at forstå det men det står der flere steder).
Personligt så lader jeg min op hver 2. dag men det er sjældent jeg når under 40% (wifi er som regel slået fra)
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:18
jeg kan confirm at WiFi æder meget strøm.. Hvis du bevist slår det fra, så holder den altså en del mere.. Men smid da bare telefonen i laderen om natten, så er problemet da løst :)
-------------
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:57
Sionic skrev:
mejersken skrev:
Hvis batterindikatoren skal vises rigtigt skal batteriet afledes helt ca 1 gang om måneden.Ellers er det kun vigtigt at aflade helt de første 3-5 gange for at være sikker på at alle celler er blevet aktiveret. |
Troede ikke det var nødvendigt mere med lithium batterier? Er det netop ikke bedre ikke at aflade dem helt? Mener da at man bare ka' "sjat-lade" derudaf... |
Man skal ihvertfald ikke aflade dem helt, da det er noget som virkelig kan reducere kapaciteten over tid. Klat-ladning er helt ok.
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 22:01
Sionic skrev:
mejersken skrev:
Troede ikke det var nødvendigt mere med lithium batterier? Er det netop ikke bedre ikke at aflade dem helt? Mener da at man bare ka' "sjat-lade" derudaf... |
Jeg synes også at jeg forstod at det med klatlade var fint nok.. Hvis den nu er på 20-30 % om aftenen, går der jo ikke længe næste dag før den er flad.. Så jeg er lidt forvirret
|
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 22:06
ladiesman217 skrev:
Jeg bruger min iPhone meget hver dag. Sender ca. 100 sms'er og modtager det samme, tjekker mail ca 5-10 gange om dagen og logger på Facebook i ny og næ, hører en del musik via iPod'en og spiller lidt Angry Birds når der er pauser. Udover det har jeg også alt push slået TIL samt GPS og lokalitetstjenester som fx. mit kamera. Alt dette tager fra 100% til ca 20% fra kl. 8 til 20..
Det generer mig ikke rigtig den kun holder i en dag, for du smider den da bare i laderen/dock om natten, og når jeg er i bilen, blir den altid ladet lidt op via min holder i bilen.
Men det er måske bare mig, der synes at 12 timer uden opladning er OK? Det er jo trods alt en giga skærm
|
Ja, du bruger ifonen med kan jeg læse Den er jo købt til at blive brugt, men mit spørgsmål er i bund og grund bare om korrekt brug og vedligeholdelse af batteriet.. Det er også meget rart med noget sammenligning.. 12 timer er måske lige lidt nok i mit hoved, men det er måske fordi jeg er van til en alm. mobil der holdte et par dage på en opladning..
|
Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:37
Iøvrigt har apple lavet en ok guide til batterier
http://www.apple.com/dk/batteries/iphone.html - http://www.apple.com/dk/batteries/iphone.html
|
Skrevet af: WilliamP
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:44
Casper skrev:
ladiesman217 skrev:
|
Ja, du bruger ifonen med kan jeg læse Den er jo købt til at blive brugt, men mit spørgsmål er i bund og grund bare om korrekt brug og vedligeholdelse af batteriet.. Det er også meget rart med noget sammenligning.. 12 timer er måske lige lidt nok i mit hoved, men det er måske fordi jeg er van til en alm. mobil der holdte et par dage på en opladning.. |
Jeg har nogenlunde samme forbrugsmønster, måske endda mere, da jeg tit er på 3G og browser, og mit batteri holder også kun ca. en halv dag.
|
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:12
Så bruger i den også meget :) når jeg keder mig en dag og spiller og bruger den til energitunge ting, så batteriet en brugstid på et sted mellem 5 og 8 timer. Bruger jeg den til almindelige ting er brugstiden nærmere 10 timer, og det kan være over flere dage :)
Man kan, som med alle de her avancerede smartphones, tømme batteriet relativt hurtigt hvis man bruger den meget. Det er vel svært at undgå. Men synes iPhonen har et rimeligt imponerende lavt strømforbrug når den ligger i stand-by, hvilket er det der gør at den kan holde de her 2-3 dage med lavt brug.
Omkring korrekt vedligeholdelse af batteriet, så er tommelfingerreglen at en partiel afladning er bedre end en fuldstændig afledning. Eneste grund til at aflade den helt er en såkaldt kalibrering af batterimåleren :) Sådan at den mere præcist kan vise dig hvor meget strøm du har tilbage. Sådan er det i hvert fald på Apples bærbare computere, så går ud fra det er samme system de bruger på telefonerne :)
Klatladninger har det ikke noget imod, moderne batterier er noget mere brugervenlige end de gamle :) Selvom mange stadig sidder fast i de gamle tankegange... har fx en ven der insisterer på at aflade sin computer fuldstændigt _hver_ gang forid han så mener det holder bedre :P Selvom jeg har prøvet og fortælle ham at han nok gør sig selv lidt en bjørnetjeneste.. :b
|
Skrevet af: zemo
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 22:51
Jeg har fundet ud af, at det er som om, batteriet kan lades "mere end 100%" ved at lade den hen over natten. Hvis jeg fx. lader om dagen, og tager den ud af stikkontakten ligeså snart den har nået 100%, er det som den ikke er ladet helt så meget op som hvis jeg lader den om natten (6-7 timer).
Jeg havde før 3G'eren, og jeg synes ikke at batteriet blev markant dårligere til at holde på strømmen i de to år jeg havde den.
Og jo, klatlad bare. Jeg sætter altid min til opladning når der, om aftenen, er under 50% strøm tilbage, så har jeg jeg en "frisk" telefon om morgenen.
PS: Den er altid slukket om natten. Ved egentlig ikke om det gør en forskel...
------------- /zemo/
|
Skrevet af: Carsten Hjorth
Skrevet den: 02-Oktober-2010 kl. 19:07
Der er kun en celle i telefonen, en lithium-polymer celle er opladet 100% ved 4,200volt, og afladet ved ca. 3,3volt. En sådan batteritype bliver ustabil ved blot 50 til 100mV overspænding, med fare for at bryde i brand. hvorvidt en sådan celle skal behandles i starten, er noget nær en religion, og ikke noget, vi almindelige forbrugere skal bekymre os om. Bare min mening
|
Skrevet den: 03-Oktober-2010 kl. 13:49
Ja det er sygt med det batteri.. Har en kammerat der havde hans iPod Nano i laderen natten over, og den nærmest eksploderede og satte ild til hans kommode. Pretty fucked up! o_O
-------------
|
Skrevet den: 04-Oktober-2010 kl. 17:42
Carsten Hjorth skrev:
Der er kun en celle i telefonen, en lithium-polymer celle er opladet 100% ved 4,200volt, og afladet ved ca. 3,3volt.En sådan batteritype bliver ustabil ved blot 50 til 100mV overspænding, med fare for at bryde i brand. hvorvidt en sådan celle skal behandles i starten, er noget nær en religion, og ikke noget, vi almindelige forbrugere skal bekymre os om. Bare min mening |
Ja, det er sgu en jungle - ja nærmest en religion for sig! Det du skriver, er at man bare skal oplade som det passer én?
|
Skrevet den: 04-Oktober-2010 kl. 17:44
ladiesman217 skrev:
Ja det er sygt med det batteri.. Har en kammerat der havde hans iPod Nano i laderen natten over, og den nærmest eksploderede og satte ild til hans kommode. Pretty fucked up! o_O
|
Shit! Håber da manden var vågen da det skete! Det kunne måske være en måde at komme ud af sengen på om morgenen? Haha Ja undskyld, man skal ikke spøge med ildebrand..
|
Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 04-Oktober-2010 kl. 20:02
Det kan evt. anbefales at slå 3G fra, når man ikke har brug for de høje downloadhastigheder; 3G koster noget mere strøm (også når der ikke tales) fordi radiofrekvenserne er højere og ikke rækker så langt.
------------- Øst, vest, ::1 bedst
|
Skrevet af: Seve
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 12:18
Hej. Jeg er ny i forummet og kan ikke finde ud af at oprette nyt spørgsmål...
Men - har haft Iphone 4 i et par måneder nu og har ikke haft problemer med strømforbrug...før i går. I går døde telefonen tidlig eftermiddag og i dag har er jeg gået fra 100% batteri kl. ca. 7.30 til nu 30% kl. 12.10!!! Jeg har ingen anelse om, hvad der sker. Har talt i telefonen 2 gange i dag a ca. 15 min.. Har diverse ting til (bluetooth, beskeder push på kalender, lokalitetstjeneste mv.), men har ikke ellers brugt apps. Under generelt og brug siger telefonen i dag, at Brug 3 timer, 52 min og Standby 4 timer, 4 min. Ved ikke, om det siger noget eller blot indikerer, at skærmen kun har været slukket og i standby i 10 minutter. Og ved i øvrigt ikke, om det forhold har set anderledes ud andre dage...
Jeg har ikke haft anden adfærd med telefonen de seneste to dage, men batteriet aflades monstermeget hurtigere i går og i dag end tidligere set (70% afladet på 4,5 timer)
HJÆLP!!!
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 12:22
har du en gps app kørende i baggrunden?
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 12:48
Det mener jeg jo ikke, men kan vel ikke rigtigt se, hvad der lører i baggrunden?
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 13:27
Tryk 2 gange på HOME knappen for at se hvilke App's der er smidt i baggrunden.
-------------
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 13:31
Tak. Gør jeg det, så er skærmen tom (med undtagelse en stribe af 4 ikoner ad gangen nederst i billedet, som kan sweepes frem og tilbage efter behov)...
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 13:45
Det er alle de programmer som er sendt i baggrunden. Tryk et stykke tid på et icon. Så begynder det at vibrere (på samme måde som når du vil slette en App) og der kommer et rødt -. Tryk på det for at afslutte App'en
-------------
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 13:52
Det var som syv s.... Det var samtlige de ikoner, jeg har på min telefon, herunder en del, som jeg ikke har haft gang i længe og enkelte, som jeg nok kun har aktiveret en enkelt gang. Hvad er ideen i multitasking funktionen, hvis telefonen alligevel lider under, at flere apps ligger under huden og trækker strøm så markant, som tilfældet har været de sidste to dage? Og hvorfor kun de sidste to dage? Tak for hjælpen (tester lige de næste par timer og giver en tilbagemelding på, om det har hjulpet :)
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 14:07
problemet er normalt heller ikke så stort, men har du apps der feks tracker via gps (eks. tom tom) som kører i baggrunden så er det en rigtig strømsluger.
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 14:11
I løbet af 24 timer er min nede på 18% men jeg har haft problemer med dækningen og fejlmeldt et par missede opkald til telenor. Telefonen bruger nok mere strøm når den skal søge efter forbindelse hele tiden.
-------------
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 14:23
Kan sagtens leve med 18% på 24 timer, da jeg jo kan lade overnight. Nu har jeg cut'et alt jf. Kim.t's anvisninger og den har tabt 8% i batteripower på knap halv time med to ultrakorte opkald. Jeg har genstartet den for det tilfælde, at det skulle ha' en effekt...
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 14:30
Lige en uddybning:
Det er langt fra alle apps der bruger strøm når de er i baggrunden. Langt de fleste apps bliver "suspended" når de bliver lukket, hvilket vil sige at de intet foretager sig, men kan startes op hurtigt så du er der hvor du var da du sluttede sidst. Dette bruger intet strøm udover det normale.
Dog er der så nogle få apps man skal være obs på.. GPS apps for eksempel, kan køre helt i baggrunden, hvilket medfører en god bunke batteriforbrug. Musik streaming (som Pandora app'et) kan også fungere i baggrunden, og medfører derfor også ekstra batteriforbrug..
Men generelt, så bruger apps ikke strøm bare fordi de ligger i 2xHome menuen. Og det er derfor heller ikke nødvendigt at lukke dem alle sammen ned hele tiden, dette vil ikke have indflydelse på din batteritid.
Hvis problemet fortsætter, og du ikke mener at det er en fejl40 med et app der ligger og sluger strøm, å prøv og lave en backup og en "Restor" i iTunes - dette gendanner telefonen, og burde gerne fjerne problemet - hvis det vel og mærke er software relateret. Hvis dette heller ikke hjælper, så vil jeg foreslå at anvende din garanti :)
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 14:54
Godt med alle Jer "nørder" :) (positivt ment!!). Igen, jeg kan ikke se, at der skulle ligge en strømsluger app (som jeg f.eks. kunne det på min tidligere HTC med windows mobile), ej heller læse mig til det hos Apple. Og så er man lost, hvis ikke det lige var for Jer, der går under huden på maskineriet. Der er gået en knap time nu og batteriet har tabt 18% power... Jeg har ikke umiddelbart gps-apps. Alt er slukket med 2xhome (kun telefonikon ligger i baggrunden nu). Lokalitetstjeneste er slukket også (hvis den skulle kunne trække noget gps-strøm?). Mener ikke, at der er basis for fejl40 :), så jeg vil nok restore telefonen, når jeg kommer hjem og starte på en frisk... Lortetelefon...
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 15:34
Det ville i hvert fald være mit næste move hvis det var mig :) Der er jo så også risiko for at du har fået en mandagsmodel og batteriet rent faktisk er defekt. Men det er nok lidt svært at konkludere før man har udelukket alt andet :)
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 15:39
Jeg har nu forsøgt at "reboote" ved at holde home og tænd/sluk-knap nede samtidigt. Det har bevirket, at Brug og standby tid er nulstillet (og forhåbentligt, at den app, der formentligt i det skjulte har arbejdet stort set lige så lang tid, som telefonen har været tændt, også er nulstillet). Det tester jeg nu en time frem og så giver jeg lyd fra mig...så vi alle evt. bliver klogere. Foreløbig tak for god support i dag! Det var et godt move at hoppe på recordere.dk :)
|
Skrevet den: 16-November-2010 kl. 16:37
Njaeh, gået fra 22% til 9% på en god halv time, så en Restore er næste step...
|
Skrevet den: 18-November-2010 kl. 10:58
Jeg har restored min Iphone to gange... En gang, hvor jeg genindlæste min sikkerhedskopi. Det hjalp ikke. Telefonen fortsatte med at styrtbruge strøm. Anden gang restorede jeg uden at genindlæse sikkerhedskopi. Oprettede en "ny" telefon iITunes og indlæste de apps og filer, jeg ville og - trommesolo - nu holder telefonen strøm som før :)
|
Skrevet den: 18-November-2010 kl. 21:38
Det var da dejligt at det hjalp
Min 4'er holder ca. 2 dage, men det er lidt forskelligt mht. brug.. Ofte på dag 2 om aftenen, er der stadig måske 15 % tilbage, men lidt musik på turen til skole og sms dagen efter, så tror jeg ikke jeg når hjem inden den dør ud..
|
|