Print side | Luk vindue

Udvis respekt i salgsforum

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86431
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 23:02

Emne: Udvis respekt i salgsforum
Skrevet af: beddemiz
Emne: Udvis respekt i salgsforum
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:06
Hey

Nu har jeg efterhånden været på en håndfuld forummer de sidste 7 år og en ting der har gjort sig gældende for dem var at der altid har været et købe/salgs forum. Dette er der jo også på recordere, men desværre synes jeg at der er noget der "ødelægger" det lidt. 
Det jeg synes er lidt træls er at folk skal blande sig i priserne og linker til sider med andre priser end den en evt. sælger har givet. Dette er selvfølgelig bare for at hjælpe andre, men det skader jo et salg.
Hvis man skal købe noget brugt, og helst ikke vil snydes, så er det vel ens egen opgave at undersøge om den forlangte pris er fair, både mht. nuværende nypris men også hvad den måske har kostet tidligere.
Vi vil jo alle sammen gerne tjene mest muligt på det vi sælger, selvfølgelig uden at snyde nogen, men bør det så ikke bare være købers opgave at vurdere om prisen er fair?

Hvad synes i?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:13

Det må da være sælger der skal undersøge hvad varen kan sælges for, man kan jo f.eks ikke forlange Kr 1000 for noget som kun er Kr. 500 værd.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det må da være sælger der skal undersøge hvad varen kan sælges for, man kan jo f.eks ikke forlange Kr 1000 for noget som kun er Kr. 500 værd.

Selvfølgelig kan man det!

Hvis jeg har lyst til at sælge en 500Gbyte harddisk for 2000,- kroner, så er det mit valg at forsøge.

Man er ALTID velkommen til at skrive en PM til sælger, eller til evt. købere, at prisen er helt ude i hampen.

Sådan er retningslinierne, og sådan forsøges de håndhævet af undertegnede, og mine "med-moderatorer"...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: beddemiz
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:22
Men det kommer vel også an på hvad sælger selv har givet, indenfor en overskuelig rum tid. Det kan jo ikke passe at alle ens ting skal miste så meget værdi, bare fordi Elgiganten eller et tysk selskab kan sælge det til udsalgspris.
Vi kan godt blive enig i at man som sælger selvfølgelig også skal rette sig lidt efter hvad markedet siger, men som sælger vil man jo have højst muligt udbytte af et salg. 

Skrevet af: bakkers
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:23
Jeg er godt nok at den modsatte opfattelse af respekt. For mig at se er det altså svineri at forsøge at sælge noget der f.eks burde koste 2000 for 3000. Derfor synes jeg det er helt iorden at man blander sig, dette af respekt for evt. købere der måske ikke ved så meget om hvad ting bør koste.

Men hvis man kommer ind i en tråd hvor en eller flere allerede har påpeget overprisen, behøver man jo ikke gøre yderligere opmærksom på det.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:26

Det var lige der jeg ville hen med mit forrige indlæg.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:33
Man skal da have lov til at sælge en vare for lige præcis det man har lyst til!
Hvis jeg sætter mit tv til salg for 30.000kr selvom jeg "kun" har givet 20.000kr for det, så er det da min sag. At jeg så måske ikke får det solgt er jo så noget helt andet. Jeg vil da bare klappe i hænderne hvis jeg fik det solgt til 10.000 mere end jeg har givet for det. Og så skal folk da blande sig udenom mit salg, det sker dog næppe da det er et "salg/køb-forum" herinde og ikke ligesom på f.eks hifi4all, hvor man er fri for at folk blander sig.

Men hvis man må komme med positive kommentarer for at "booste" en anden brugers salg, må man så også komme med negative kommentarer...

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:36
Jeg synes også at jeg tager mig indimellem til hoved over de priser som folk vil have for deres ting. Og her mener jeg at man på et forum bør advare andre om at de er ved at købe for dyrt.

Jeg har lidt den opfattelse at hvis man vil have den pris, så bør man prøve den dba eller andet. Men ikke et forum, hvor vi jo gerne skal hjælpe hinanden også mod åger priser.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:37
Måske sælgere skulle være helt klare i spyttet og skrive en mindstepris,
så undgår man det her. Kun ment som eksempel.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86249&PN=1&title=slges-sclx72 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86249&PN=1&title=slges-sclx72

-------------
SVP03

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:41
Syntes også respekten mangler når der sælges noget.

Har selv lige oplevet da jeg prøvede at sælge mit TV

Tråden blev fyldt med den hvad varen kostede andre steder.
Og kun en eller to som var interesseret i køb.

Så det er ikke nemt at sælge noget her på forum'et

Og dem der er købere via private annoncer bruger helt sikkert tid på at vurdere om prisen er fornuftig.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:44
Jeg synes altså stadig at respekt er at sætte en vare til salg til markedsprisen. Så kan man vælge at ligge sig lidt under for at sælge hurtigere eller lidt over hvis man har god tid. At sætte en vare til salg hvor man tager næsten det samme som nyprisen er helt hen i vejret.

En vare der er brugt mister meget i værdi, sådan er det bare. Samme problem er f.eks på bilbasen hvor utrolig mange af de private derinde, sætter deres bil til samme pris som man kan finde den til ved forhandleren. Det er useriøst og spild af plads.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af bakkers bakkers skrev:

Jeg synes altså stadig at respekt er at sætte en vare til salg til markedsprisen. Så kan man vælge at ligge sig lidt under for at sælge hurtigere eller lidt over hvis man har god tid. At sætte en vare til salg hvor man tager næsten det samme som nyprisen er helt hen i vejret.

En vare der er brugt mister meget i værdi, sådan er det bare. Samme problem er f.eks på bilbasen hvor utrolig mange af de private derinde, sætter deres bil til samme pris som man kan finde den til ved forhandleren. Det er useriøst og spild af plads.

Jamen så kan man da byde den pris som man har lyst til at give for varen. Hvis man synes prisen er for høj og sælger ikke vil slå noget af prisen, jamen så har man simpelthen lov til at lade være med at købe varen. Man kan da hverken klage over varens pris eller sige det er mangel på respekt. Respekt over for hvem? Det er ens egen vare og man bestemmer helt og aldeles selv hvad man gør ved den (stort set). Så kan man da bare vælge at grine at han en prøver at sælge en vare til total overpris, men mangel på respekt er det ihvertfald ikke, synes jeg.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:05
Jeg synes desværre det nærmer sig et forsøg på at snyde folk, hvis man tager voldsom overpris for en vare. For mig er det altså ikke meget anderledes end at ville sælge en bil hvor man lige "glemmer"at fortælle hvilke fejl den har, med den begrundelse at det må sælger jo selv finde ud af.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:10

Jeg synes desværre det nærmer sig et forsøg på at snyde folk, hvis man tager voldsom overpris for en vare. For mig er det altså ikke meget anderledes end at ville sælge en bil hvor man lige "glemmer"at fortælle hvilke fejl den har, med den begrundelse at det må sælger jo selv finde ud af.

Jeg forstår dig godt, men det er ikke helt det samme den sammenligning du giver.
Hvis en vare har fejl og mangler så BØR man oplyse det, gør man ikke det så synes jeg også man snyder køber.
Det har dog intet at gøre med hvad man tager for varenSmile 

Når man er ude for at købe brugt så synes JEG at det er ens egen pligt at undersøge hvad prisen for varen er ude i butikkerne og hos andre private sælgere. Gør man ikke det så kan man let blive snydt, men det er altså ens egen skyld synes jeg.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:18
Jeg synes ikke der er stor forskel.

Hvis jeg skal sælge en computer til en af mine bekendte som ikke ved noget om computer, hvor let kan jeg ikke snyde og tage mere for den end den er værd.

Det er på samme måde jeg har det når folk sætter noget til salg hvor man sætter prisen alt for høj, reélt håber sælger jo at man er heldig og der kommer en forbi og køber den til overpris. Og hvis man gør det, ved man jo også at køberen ikke har haft den fornødne viden om produktet og altså at man snyder en køber.

Men nu kan det i bund og grund være ligemeget hvad vi synes, hvis de herinde har en regel om at man ikke må blande sig så må man jo ikke det, hvilken jeg så synes vil være forkert, og hvis de ikke har en regel så vil jeg og sikkert andre stadig blande sig :)

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:23
Der er en regel herinde om at man ikke må blande sig, men den bliver aldrig overholdt, så chancen for at folk bliver "snydt" herinde er minimal. Smile

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af beddemiz beddemiz skrev:

Men det kommer vel også an på hvad sælger selv har givet, indenfor en overskuelig rum tid. Det kan jo ikke passe at alle ens ting skal miste så meget værdi, bare fordi Elgiganten eller et tysk selskab kan sælge det til udsalgspris.

øh ..... jo, det kan det faktisk. Når man sælger brugt er det flinterende ligegyldigt hvad man selv har givet for det. Brugtprisen skal sættes i forhold hvad varen kan købes for som ny her og nu.

Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:27
Fair nok, at sælger prøver at få så meget som muligt for sin vare, men så burde det også være forbudt for A at skamrose B's vare overfor C, hvis salget er en afgørende faktor for at B køber A's vare efterfølgende.

Det er set nogle gange...

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Fair nok, at sælger prøver at få så meget som muligt for sin vare, men så burde det også være forbudt for A at skamrose B's vare overfor C, hvis salget er en afgørende faktor for at B køber A's vare efterfølgende.

Det er set nogle gange...

Det er set en del gange, og det DET jeg mente da jeg skrev at hvis man ikke må blande sig med kritik af prisen, så må man heller ikke blande sig ved at sige at det er en fantastisk vare osv.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Der er en regel herinde om at man ikke må blande sig, men den bliver aldrig overholdt, så chancen for at folk bliver "snydt" herinde er minimal. Smile

hehe ja sådan er det nok mange steder, men synes da generelt at der er en god tone herinde, det er sq ikke alle steder man kan være uenige uden der kommer nogle og kaster med mudder Confused Dejligt

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:32

hehe ja sådan er det nok mange steder, men synes da generelt at der er en god tone herinde

Det er der heldigvis mange gange ja, og det jo en af grundene til at dette er et godt forum i mine øjneSmile

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet af: MF1971
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:41

hehe ja sådan er det nok mange steder, men synes da generelt at der er en god tone herinde

Det er der heldigvis mange gange ja, og det jo en af grundene til at dette er et godt forum i mine øjneSmile

Ja,helt enig. Det går kun galt hvis det er tråde som omhandler Lcd kontra Plasma eller om Pioneer er et godt produkt eller ej LOL

-------------
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af MF1971 MF1971 skrev:

Ja,helt enig. Det går kun galt hvis det er tråde som omhandler Lcd kontra Plasma eller om Pioneer er et godt produkt eller ej LOL

hehe ja, for så skal vi dælme nok fortælle dem et par ting eller 3LOL Men det er heldigvis lang tid siden.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 14:57
De værste forum's jeg har oplevet er om konsoller. Hold da op hvor kan det gå helt skævt når de skal snakke om ps3 og xbox 360 :)

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:06
Nu har jeg solgt en del vare igennem de sidste mange år især på dba. og der har været nogle sjove episoder en gang i mellem.
Jeg havde et eksempel fra nyligt, hvor jeg havde en Playstation 3 til salg. Nyprisen, jeg havde givet på daværende tidspunkt var 2.700,- men det var også en "særudgave" med et FIFA spil med.
Jeg sælger så hele herligheden for 2000,-, en pris som jeg synes var rimelig taget i betragtning af at maskinen var i mint condition og var 3 måneder gammel.
Jeg fik så en besked inde der, hvor du kan stille spørgsmål og byde en kommentar, som lød noget i retning af : " Jeg skal lige gøre alle opmærksom på, at denne pris sælger kommer med som nypris ikke er korrekt for den kan købes i XX forretning til XX antal kroner " 
Hvortil jeg svarede at dette var noget vrøvl for nyprisen for mig VAR 2700,-.
Dette var nok ikke gjort i ond mening, men det fik mig til at fremstå nærmest som en løgner og det ødelagde lidt min salgstråd.

Jeg har også prøvet at sælge noget til 10.000,- hvor det første bud var på 2.500,- 

Jeg ved godt det ikke er alles holdning, men jeg mener ikke folk skal blande sig i ens salgstråd. Har man et problem, så skriv dog en PM i stedet for.
Jeg synes også godt man som sælger kan undersøge markedet lidt og så sætte prisen efter det, men sælger kan ikke tage hensyn til om der lige i denne uge er tilbud på den vare du vil sælge eller at du kan købe den meget billigere i England, hvor der jo er mange ting at tage hensyn til.

Jeg sammenligner det lidt med at jeg går ned i XX butik og råber til alle kunderne, at de altså ikke skal købe dette tv, for det er meget billigere på nettet eller over på den anden side af gaden.

Min erfaring er, at man skal regne med at den ting man sælger mister ca. 40-50% af sin værdi alt afhængig af alder og condition.
Jeg plejer at starte med at sætte prisen til ca. 30% under (igen afhængig af alder) for så har man lidt at forhandle med og det ender som regel med en pris, hvor der er slået 40-50% af nyprisen.

Bare mine erfaringer og holdninger Smile

-------------
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:07

hehe ja, for så skal vi dælme nok fortælle dem et par ting eller 3LOL Men det er heldigvis lang tid siden.

Ja, vi må nok heller holde os i ro LOL

-------------
Mvh

Michael/MF1971

Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:30

Nu har jeg solgt en del vare igennem de sidste mange år især på dba. og der har været nogle sjove episoder en gang i mellem.
Jeg havde et eksempel fra nyligt, hvor jeg havde en Playstation 3 til salg. Nyprisen, jeg havde givet på daværende tidspunkt var 2.700,- men det var også en "særudgave" med et FIFA spil med.
Jeg sælger så hele herligheden for 2000,-, en pris som jeg synes var rimelig taget i betragtning af at maskinen var i mint condition og var 3 måneder gammel.
Jeg fik så en besked inde der, hvor du kan stille spørgsmål og byde en kommentar, som lød noget i retning af : " Jeg skal lige gøre alle opmærksom på, at denne pris sælger kommer med som nypris ikke er korrekt for den kan købes i XX forretning til XX antal kroner " 
Hvortil jeg svarede at dette var noget vrøvl for nyprisen for mig VAR 2700,-.
Dette var nok ikke gjort i ond mening, men det fik mig til at fremstå nærmest som en løgner og det ødelagde lidt min salgstråd.

Jeg har også prøvet at sælge noget til 10.000,- hvor det første bud var på 2.500,- 

Jeg ved godt det ikke er alles holdning, men jeg mener ikke folk skal blande sig i ens salgstråd. Har man et problem, så skriv dog en PM i stedet for.
Jeg synes også godt man som sælger kan undersøge markedet lidt og så sætte prisen efter det, men sælger kan ikke tage hensyn til om der lige i denne uge er tilbud på den vare du vil sælge eller at du kan købe den meget billigere i England, hvor der jo er mange ting at tage hensyn til.

Jeg sammenligner det lidt med at jeg går ned i XX butik og råber til alle kunderne, at de altså ikke skal købe dette tv, for det er meget billigere på nettet eller over på den anden side af gaden.

Min erfaring er, at man skal regne med at den ting man sælger mister ca. 40-50% af sin værdi alt afhængig af alder og condition.
Jeg plejer at starte med at sætte prisen til ca. 30% under (igen afhængig af alder) for så har man lidt at forhandle med og det ender som regel med en pris, hvor der er slået 40-50% af nyprisen.

Bare mine erfaringer og holdninger Smile

Nu er nogle varegrupper faldet voldsomt i pris de seneste år - eksempelvis harddiske og fladskærme. Folk har, der købte fladskærme for 5 år siden betalte måske 15.000 for et tv, der kvalitetsmæssgigt svarer til, hvad du i dag kan få for 4-5.000. Desværre ser man mange eksempler på, at folk forsøger at tage alt for høje brugtpriser for disse produkter.

Jeg mener, at det er et spørgsmål om god eller ond tro. Hvis man ved, at det produkt, man prøver på at sælge, er sat ned, mener jeg, det er uhæderligt at skilte med en nypris, der ikke længere er gældende.

Og jeg har i øvrigt heller ikke problemer med at der gives gode råd i salgstrådene, så længe det ikke tager overhånd.

Skrevet af: gensplejs
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:44
Efter min mening vejer hensynet til en uvidende bruger væsentligt tungere end hensynet til en sælger der prøver at sælge noget til overpris.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:51
Debat er altid en god ting, også om dette emne - men Recordere har en rimelig klar retningslinie omkring "indblanding" i køb og salg:

"Regler er altid mere firkantede end virkeligheden, så man skal altid tilføje fornuft. Men hovedreglen for recoredre.dk's moderering vil i fremtiden være, at vi ikke tillader gode råd om priser, hvis ikke brugeren er interesseret i at købe varen."

Jeg kan se at der er flere der synes det er okay at gøre opmærksom i salgstråde på, at sælgers pris er for høj, af frygt for at evt. købere skulle blive "snydt".

Hvorfor ikke sende enten sælger eller en eventuel køber en direkte PM med oplysninger?

Hvis man ser en person byde på en vare som man mener han/hun kan finde meget billigere et andet sted, så send dem dog en PM med et link til varen et andet sted, så kan han/hun selv vælge om de vil gøre brug af sådan et tilbud...

Det er altid sælgers eget valg hvad de vil tillade sig at tage for en vare - så kan man købe, eller lade være - eller man kan komme med sit bud.

Man må jo gerne i sit bud skrive "jeg ved at den kan fåes i Tyskland til xxx kroner, så jeg byder yyy kroner"...

Så længe sælger ikke beder om en vurdering, så skal sikkert ganske velmenende råd altså sendes som PM!

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:52
Spørgsmålet er om prisen er for høj hvis køber tænker "hey, fed vare, fornuftig pris - den nupper jeg sq!" .. ?

Der er jo ingen der tvinger vedkommende til at købe, så hvis han/hun af egen fri vilje handler, så er det jo en god handel for begge parter.

Min holdning er også, at folk der ikke vil købe, skal blande sig langt udenom. Hvis jeg mener mit TV er 5000,- værd så lad mig dog mene det - hvis jeg ikke får det solgt så er det nok ikke prisen værd, men hvis det bliver solgt så er det jo blot markedsprisen. Win/win!

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 15:57
Så hvis man snyder en uvidende køber så vandet driver så er det bare markedspris... win/win og alle er glade?

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af gensplejs gensplejs skrev:

Så hvis man snyder en uvidende køber så vandet driver så er det bare markedspris... win/win og alle er glade?
Jeg er også enig med gensplejs, men det er jo moderatorerne, der bestemmer, og hvorfor de vil slå ned i salgstråde, hvor der bliver gjort opmærksom på produkter, der udbydestil ublu priser, forstår jeg ikke.

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:12

åbenbart, men mon ikke det er mest på DBA det sker, her ved de fleste godt hvad varene koster.

http://www.dba.dk/projektor-panasonic-pt-ae5/id-68552563/ - http://www.dba.dk/projektor-panasonic-pt-ae5/id-68552563/

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:16
Men er han blevet snydt eller er det andre folk som måske sælger for billigt? Uanset hvad, så bør der ikke kommenteres på det i salgstrådene IMHO.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:24
Uh...det er skønt at se så mange fornuftige indlæg, og i en fornuftig toneClap

Nu er jeg jo ikke den der har solgt mindst herindeEmbarrassed, og gennemgående synes jeg at mine salgstråde er forløbet ganske fint. Ja...altså, der er jo dem der vil vide hvad jeg nu har gang i, og i den dur. Det finder jeg sådan set meget naturligt.

Men jeg er sådan set ganske fornøjet med recordere.dk´s regler, og følges disse, så går det ikke helt galt. Omvendt, så kan jeg altså godt blive noget pissed (undskyld)Embarrassed, når nogen i min salgstråd fortæller, at man kan købe mit udstyr i Tyskland eller andre steder i udlandet for en eller anden pris. For mig er det ret afgørende, at mit udstyr er købt i Danmark, og hos en autoriseret forhandler. Denne holdning er naturligvis en individuel holdning. Men sikkerheden i, at f.eks. en receiver er købt med dansk garanti forhøjer brugtprisen en kende.

Men altså, læs lige vore regler for salg her:Tongue
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48973&title=retningslinier-for-kb-salg-bytte - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48973&title=retningslinier-for-kb-salg-bytte

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Uh...det er skønt at se så mange fornuftige indlæg, og i en fornuftig toneClap

Nu er jeg jo ikke den der har solgt mindst herindeEmbarrassed, og gennemgående synes jeg at mine salgstråde er forløbet ganske fint. Ja...altså, der er jo dem der vil vide hvad jeg nu har gang i, og i den dur. Det finder jeg sådan set meget naturligt.

Men jeg er sådan set ganske fornøjet med recordere.dk´s regler, og følges disse, så går det ikke helt galt. Omvendt, så kan jeg altså godt blive noget pissed (undskyld)Embarrassed, når nogen i min salgstråd fortæller, at man kan købe mit udstyr i Tyskland eller andre steder i udlandet for en eller anden pris. For mig er det ret afgørende, at mit udstyr er købt i Danmark, og hos en autoriseret forhandler. Denne holdning er naturligvis en individuel holdning. Men sikkerheden i, at f.eks. en receiver er købt med dansk garanti forhøjer brugtprisen en kende.

Men altså, læs lige vore regler for salg her:Tongue
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48973&title=retningslinier-for-kb-salg-bytte - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48973&title=retningslinier-for-kb-salg-bytte
Jeg er ganske enig, men jeg synes blot, I skal udvise den konduitte, som i såmænd også plejer, når nogen giver gode råd i en salgstråd.

Prøver en at sælge en 12 måneder gammel Cambridge DacMagic for 1.500 kroner, mener jeg, det er på sin plads at gøre opmærksom på, at den i dag sælges for kr. 1.400 som ny i hifi-klubben.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Men er han blevet snydt eller er det andre folk som måske sælger for billigt? Uanset hvad, så bør der ikke kommenteres på det i salgstrådene IMHO.

Nu har jeg ikke været voldsomt meget i køb/sag forummet her. Men jeg har flere andre stedet oplevet at folk prøver at sælge brugte ting over nyprisen og opgiver flere år gamle nypriser.
I den situation vil jeg ikke mene at prisen er rimelig og at det bare er butikkerne der sætter urealistisk lave priser.

Hvad angår priser i udlandet så er jeg helt enig at det er 100% irrelevant for en tråd hvad et produkt koster i tyskland/england eller en elektronik bazar i taiwan. Udgangspunktet bør altid være danske priser hvis produktet der sælges da er købt i danmark og med dansk garanti.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:00
Må da indrømme at jeg også opgiver nypris som den pris JEG gav og ikke hvad det koster nu - dette uden at ville snyde og egentlig ikke noget jeg har tænkt nærmere over før nu...

Det interessererer mig ikke hvad det koster i dag som sådan. Jeg laver en afskrivning baseret på hvad jeg gav og sætter en pris ud fra hvad jeg mener det er værd. Hvis jeg så får 20 bud som alle er under prisen, så må det være fordi jeg har sat en for høj pris. Men hvis jeg får 20 bud fra folk der gerne vil købe, så har jeg sat en rigtig pris. 

Det synes jeg ikke er at snyde selvom der måske findes en obskur onlinebiks der kan sælge en ny vare til "samme pris". Som sagt, det interesserer mig ikke før jeg måske står med en vare jeg ikke kan sælge pga. for høj pris.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Må da indrømme at jeg også opgiver nypris som den pris JEG gav og ikke hvad det koster nu - dette uden at ville snyde og egentlig ikke noget jeg har tænkt nærmere over før nu...

Det interessererer mig ikke hvad det koster i dag som sådan. Jeg laver en afskrivning baseret på hvad jeg gav og sætter en pris ud fra hvad jeg mener det er værd. Hvis jeg så får 20 bud som alle er under prisen, så må det være fordi jeg har sat en for høj pris. Men hvis jeg får 20 bud fra folk der gerne vil købe, så har jeg sat en rigtig pris. 

Det synes jeg ikke er at snyde selvom der måske findes en obskur onlinebiks der kan sælge en ny vare til "samme pris". Som sagt, det interesserer mig ikke før jeg måske står med en vare jeg ikke kan sælge pga. for høj pris.
Jo, men hvad er din kommentar til mit hypotetiske eksempel, hvor en vil sælge en 12 måneder gammel DacMagic for kr. 1.500; vil du ikke mene, det ville være på sin plads med en kommentar om, at den kan man købe som ny i hifi-klubben (som vel ikke kan betragtes som værende en obskur netbutik) for kr. 1.400?

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:12

Hvem skriver det?

Hvad afholder dig fra at skrive til en given køber pr. PM, at han faktisk kan finde dimsen til en anden og måske bedre pris et andet sted, eller at den dims han køber altså ikke er det værd som sælger påstår?

Hvis det er for at gøre sælger opmærksom på at hans pris i dine øjne er ublu, så send ham en PM om at hans vare er for dyr, og at man måske skulle prøve at sænke prisen...

Det er jo ikke fordi du bare skal læne dig tilbage og lade en køber bliver taget i numsen, du KAN faktisk prøve at gøre noget - det skal bare være via PM..

-------------
Lars B

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:12
Så kan man jo skrive en privat besked til vedkommende, istedet for at spamme en andens salgs tråd Smile 

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:16
@Sploink og Zulfo
Nu kunne det tænkes, at sælger var i ond tro, og blot ville ignorere en sådan henvendelse. Og det kunne ligesåvel tænkes, at en potentiel køber ikke skrev i tråden, men sendte sælger en pm med accept af pris.

Men det har I ingen problemer med?

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Jeg er også enig med gensplejs, men det er jo moderatorerne, der bestemmer, og hvorfor de vil slå ned i salgstråde, hvor der bliver gjort opmærksom på produkter, der udbydestil ublu priser, forstår jeg ikke.

Moderatorerne skal lige så lidt som du og gensplejs bestemme hvad en given sælger vil have for dine brugte vare...

Vi kan ikke begynde at moderere på priserne.

Grunden til stramningen i reglerne var at der konstant blev linket til eksterne tyske og engelske sider med lavere priser end dem som sælgerne forsøgte at sælge til...

Det er okay at linke til sådanne priser hvis man faktisk er interesseret i at købe, og så kan man bruge det som leverage til måske at få prisen ned - men hvis man bare lige vil gøre alle opmærksomme på at en ting som er et par måneder gammel kan fåes 300 kroner billigere i Tyskland, end sælger vil sælge den til, så skal man altså holde sig fra det...

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:19

@Sploink og Zulfo
Nu kunne det tænkes, at sælger var i ond tro, og blot ville ignorere en sådan henvendelse. Og det kunne ligesåvel tænkes, at en potentiel køber ikke skrev i tråden, men sendte sælger en pm med accept af pris.

Moderatorerne kan ikke rigtig gøre sig til dommere for privatsalg...

Hvilken ret mener du at vi har til det?

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Moderatorerne skal lige så lidt som du og gensplejs bestemme hvad en given sælger vil have for dine brugte vare...

Vi kan ikke begynde at moderere på priserne.

Grunden til stramningen i reglerne var at der konstant blev linket til eksterne tyske og engelske sider med lavere priser end dem som sælgerne forsøgte at sælge til...

Det er okay at linke til sådanne priser hvis man faktisk er interesseret i at købe, og så kan man bruge det som leverage til måske at få prisen ned - men hvis man bare lige vil gøre alle opmærksomme på at en ting som er et par måneder gammel kan fåes 300 kroner billigere i Tyskland, end sælger vil sælge den til, så skal man altså holde sig fra det...
Jeg er helt enig i, at det ikke skal være tilladt at linke til priser eksotiske steder - herunder tyske og engelske netbikse.

Men det er helle ikke det, jeg argumenterer for. Jeg taler om, at en sælger med en for høj sat pris kan være i gang med at snyde en bruger med mindre erfaring.

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:21

@Sploink og Zulfo

Det er en svær problem stilling. Man kan jo aldrig vide om en sælger laver annoncen i ond tro. Synes bestemt heller ikke selv det er iorden at sælge ting for dyrere end de er. Men igen, så bestemmer man jo selv det?
Må også gå ud fra at folk tjekker priser inden de begynder at købe. Alt andet er da hul i hovedet Smile

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:25

Men det er helle ikke det, jeg argumenterer for. Jeg taler om, at en sælger med en for høj sat pris kan være i gang med at snyde en bruger med mindre erfaring.

Hvis jeg skal udtrykke mig meget klart, så mener jeg simpelthen at alle købere og sælgere må have hovedet med sig, og selv bære ansvaret for om de enten får det for varen som de skal have, eller at køberen faktisk giver det som varen er værd..

Det kan ikke være moderatorerne eller andre brugere af Recordere der skal lege "pædagoger"...

Havde vi haft et køb/salgforum hvor man betalte for annoncer, eller fik procenter af eventuelle slag der var formidlet, så kunne man tale om at vi muligvis havde et andet ansvar...

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:26

@Sploink og Zulfo

Det har I faktisk. Åger er ulovligt (Åger=skaffe sig urimelig fordel af et /w/index.php?title=Udl%C3%A5n&action=edit&redlink=1 - udlån eller en anden retshandel ved at udnytte låntagerens nød, letsindighed eller mangel på /wiki/Erfaring - erfaring ).

Nu vil jeg ikke kalde det åger at sælge en dims for 1.500 kroner, men jeg vil mene, at I som et forum, der bl.a. bruges til, at folk hjælper hinanden, er forpligtiget til ikke at lade nogle brugere snyde andre - og i hvert fald ikke slå ned på, når nogen gør opmærksom på, at det sker!

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:28
Det giver ingen mening i mine øjne.
Hvis man sælger gennem et debatforum, så må efter min mening forvente at folk giver gode råd råd.
Er det ikke nemmere at gøre alle potentielle købere opmærksom på at varen er dyr end at skulle sende en besked hver gang der er nogen der vil byde på varen.

Kan godt forstå hvis der ikke må linkes til udenlandske webshops, men vil da som mulig køber sætte pris på hvis en venlig sjæl oplyste mig om at den nævnte vare kunne købes ny til en bedre pris eller brugtprisen er for høj i forhold til nyprisen.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:33

@Sploink og Zulfo

Det har I faktisk. Åger er ulovligt (Åger=skaffe sig urimelig fordel af et /w/index.php?title=Udl%C3%A5n&action=edit&redlink=1 - udlån eller en anden retshandel ved at udnytte låntagerens nød, letsindighed eller mangel på /wiki/Erfaring - erfaring ).

Jeg kan altså ikke huske at jeg på noget som helst tidspunkt i de år jeg har befundet mig på Recordere har set eksempler på åger!

Lad nu være med at blæse det op til mere end det er - der er mig bekendt ikke nogen der har prøvet at sælge en Storebeltsbro eller et Eifeltårn!

Som det er nu, så er størstedelen af alle de råd der kommer netop links til tyske sider med priser som man synes folk skal købe til i stedet for!

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Det giver ingen mening i mine øjne.
Hvis man sælger gennem et debatforum, så må efter min mening forvente at folk giver gode råd råd.
Er det ikke nemmere at gøre alle potentielle købere opmærksom på at varen er dyr end at skulle sende en besked hver gang der er nogen der vil byde på varen.

Men hvor går grænsen for at noget er for dyrt?

Er det dig eller mig der bestemmer om XYZ må sælge sin harddisk til 100 kroner mere end den kan fåes til hos ProShop, eller sit brugte TV til kun 300 mindre end det kan fåes nyt for hos Kelds Radio og Tv?

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 17:39

Jo, men hvad er din kommentar til mit hypotetiske eksempel, hvor en vil sælge en 12 måneder gammel DacMagic for kr. 1.500; vil du ikke mene, det ville være på sin plads med en kommentar om, at den kan man købe som ny i hifi-klubben (som vel ikke kan betragtes som værende en obskur netbutik) for kr. 1.400?

Jo det vil være på sin plads - i en PM! Smile

Måske er sælger i ond tro, måske ikke. Men i første omgang til sælger, og hvis sælger er kold i røven, så evt. købere som byder ind.

Jeg synes stadig ikke det er iorden i tråden. Smile

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:05

Er det dig eller mig der bestemmer om XYZ må sælge sin harddisk til 100 kroner mere end den kan fåes til hos ProShop, eller sit brugte TV til kun 300 mindre end det kan fåes nyt for hos Kelds Radio og Tv?

Tråden drejer sig ikke om, hvorvidt nogen skal have lov at bestemme, hvilke priser andre må handle til.

Tråden drejer sig om, hvorvidt nogen skal have lov at informere andre om forhold, der kan have betydning for vurdering af den korrekte pris.

Mine personlige holdninger er:

1. Det er hamrende inkonsekvent og ulogisk at have forbud mod at oplyse købere i tråden kombineret med en tilladelse til at advare samme købere i PM. Man "ødelægger" jo salget lige meget i begge tilfælde.

2. Hvis man ikke mener, at man kan få varen solgt, hvis køber kender markedsprisen, bør man nok kigge sig selv i spejlet en ekstra gang.

3. I et forum er der information fra alle til alle. Hvis man ikke kan lide det, skal man ikke kommunikere/handle i et forum.

(Og ja, naturligvis skal brugtprisen på en vare fastsættes ud fra gældende nypris. Folk er vel ikke alvorlige, når de mener, at den skal sættes ud fra oprindelig nypris.)

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:10

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Tråden drejer sig ikke om, hvorvidt nogen skal have lov at bestemme, hvilke priser andre må handle til.

Tråden drejer sig om, hvorvidt nogen skal have lov at informere andre om forhold, der kan have betydning for vurdering af den korrekte pris.

Mine personlige holdninger er:

1. Det er hamrende inkonsekvent og ulogisk at have forbud mod at oplyse købere i tråden kombineret med en tilladelse til at advare samme købere i PM. Man "ødelægger" jo salget lige meget i begge tilfælde.

2. Hvis man ikke mener, at man kan få varen solgt, hvis køber kender markedsprisen, bør man nok kigge sig selv i spejlet en ekstra gang.

3. I et forum er der information fra alle til alle. Hvis man ikke kan lide det, skal man ikke kommunikere/handle i et forum.

(Og ja, naturligvis skal brugtprisen på en vare fastsættes ud fra gældende nypris. Folk er vel ikke alvorlige, når de mener, at den skal sættes ud fra oprindelig nypris.)

Clap Jeg har ærligt talt svært ved at se, hvis ærinde, recordere ønsker at gå her.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:11
Hvis jeg skal sælge mit PV60 42" så er nypris altså 11500,- - det var hvad jeg gav. Det betyder dog ikke at jeg vil sælge det til 50%, men blot at det er den nypris jeg oplyser. Intet fusk i det og som skrevet tidligere har jeg ikke tænkt yderligere over det før i dag i denne tråd.

Jeg fastsætter ikke en vare direkte efter nypris, men hvad jeg mener varen er værd. Dvs. hvis jeg kender gældende nypris d.d. så er det med i samspillet, men ellers blot hvad jeg synes det er værd. Så må jeg jo ud fra budene bedømme om min pris er rigtig eller den skal justeres.

Og egentligt er det jo hamrende ligegyldigt.. Recordere.dk har bestemt at det er uønsket info i salgstråde. 3-strikes-rule måske? ;)

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:15

Og som Recorderes regler for køb- og salg er, så er svaret på det "nej"...

Derfor kan vi sagtens have diskussionen - selv om det er en gentagelser af tidligere diskussioner.

Jeg tror ikke man skal forvente ændringer i reglerne på baggrund af denne diskussion.

Man laver ofte regler ud fra "laveste fællesnævner" - og her er laveste fællesnævner altså at indlæg fra personer der ingen reel interesse har i købet eller salget, ikke er velkomne til tråden.

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:19

Clap Jeg har ærligt talt svært ved at se, hvis ærinde, recordere ønsker at gå her.

Du forudsætter at alle sælgere på Recordere kun er ude på at snyde eventuelle købere?

Hvis der forgår noget suspekt i en salgstråd, f.eks. en køber der ved at blive snydt så vandet driver (Åger som I tidligere har skrevet) så kan man stadig rapportere tråden - og hvis der så er en grund til at blive grebet ind, så kan det være det sker.

Jeg har dog endnu aldrig oplevet det, og jeg har ikke set nogen linke til tråde hvor en bruger er ved at blive snydt i en handel..

Spørgsmålet er så om man også skal beskytte med omvendt fortegn?

Hvis en sælger er ved at sælge noget ALT alt for billigt, skal man så også skrive til en evt. køber at han skal komme ud af busken og give en ordentlig pris?!

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:45

Du forudsætter at alle sælgere på Recordere kun er ude på at snyde eventuelle købere?

Det kan jeg da ikke se, at han gør.

Han forudsætter blot, at recordere åbenbart ikke har noget ønske om, at andre skal kunne hjælpe med at  beskytte køber i de tilfælde, hvor en sælger faktisk ER ude på at snyde eventuelle købere.

Det er en helt anden forudsætning, og den er meget sværere at argumentere mod. Så jeg kan da godt forstå, at du hellere vil opstille en ikke-eksisterende forudsætning, som er lettere at argumentere mod.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 18:48

Han forudsætter blot, at recordere åbenbart ikke har noget ønske om, at andre skal kunne hjælpe med at  beskytte køber i de tilfælde, hvor en sælger faktisk ER ude på at snyde eventuelle købere.

Undskyld, men DET har jeg altså allerede gjort rede for hvordan jeg mener man kan gøre!

En PM til sælger eller køber - det vil i langt de fleste tilfælde kunne give det samme resultat...

-------------
Lars B

Skrevet af: BigBen
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:11
Nu er lang størstedelen af de effekter, som sættes til salg på recorder.dk jo ikke specielt unikke og håndsamlede hifi-koryfæer, men derimod oftest globalt udbredt forbrugerelektronik. På den baggrund mener jeg ikke, at der er nogen som kan have noget som helst positivt ud af, at en sælger har sat sin prisforventning skævt (jeg antager her, at han næppe sætter den for lavt, omend dette principielt jo godt kunne ske Wink).

Derfor forstår jeg simpelthen ikke debattens substans. Enhver mulig sælger resp. køber kan jo med få opslag på såvel danske som udenlandske sites konstatere brugtmarkedspriserne. En af skønhederne ved et globalt og ret effektivt marked.

Om man så vægter danske garantier højere end udenlandske må den enkelte selv kvantificere værdien af.  

Min opfattelse af det bærende DNA i et forum er, at man der hjælper hinanden. I sagens natur er det vel sådan, at der ofte vil være en større hjælp til - og almen interesse for - hvad en given ting kan skaffes til end interessen for at beskytte sælger.

Vil man derfor som sælger have muligheden for et "uforstyrret" salg, er det jo sælgers frie valg at anvende andre og mere kommercielt orienterede markedspladser.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:29

Undskyld, men DET har jeg altså allerede gjort rede for hvordan jeg mener man kan gøre!

En PM til sælger eller køber - det vil i langt de fleste tilfælde kunne give det samme resultat...

Hvordan vil en PM til sælger hjælpe, hvis sælger er ude på at snyde?

Hvordan vil en PM til de potentielle købere, man ser i tråden, hjælpe alle købere, når nogle af dem måske henvender sig direkte til sælger?

Recordere tillader nogle meget mangelfulde tiltag, mens de forbyder de tiltag, der virkelig kunne gavne. Dermed har recordere valgt side.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af BigBen BigBen skrev:

Vil man derfor som sælger have muligheden for et "uforstyrret" salg, er det jo sælgers frie valg at anvende andre og mere kommercielt orienterede markedspladser.

Nu har vi så bare andre retningslinier på Recordere Wink

-------------
Lars B

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:40

Hvordan vil en PM til sælger hjælpe, hvis sælger er ude på at snyde?

Hvordan vil en PM til de potentielle købere, man ser i tråden, hjælpe alle købere, når nogle af dem måske henvender sig direkte til sælger?

Jeg går ud fra at du er opmærksom på at jeg skrev "i langt de fleste tilfælde"...

Igen, i den tid jeg har været på Recordere har der være meget få, om nogen overhovedet, sager om købere der har følt sig snydt af de priser de har købt til!

Hvad vi der i mod oplever (eller oplevede) ALT for ofte er/var sælgere der føler sig generet af link til sites med lavere tyske eller engelske priser...

Derfor er der lavet retningslinier som dæmmer op for det problem!

-------------
Lars B

Skrevet af: BigBen
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 19:54

Så kunne I kære moderatorer jo måske (gen)overveje, om de gældende retningslinier danner det fornødne fundament til fortsat sikring af en effektiv og attraktiv markedsplads.

I min optik er denne debat klart afspejlende et element af "går den - ja, så går den". Er det en holdning, som vinder frem, er det jo uafvendeligt forbundet med, at man ikke længere vil finde købere herinde, og det er vel næppe heller i nogens interesse.

En simpel tilføjelse - og stadig fleksibel - til retningslinierne kunne jo være, at en sælger forud for oprettelse af et salg klart anbefales at gøre sig seriøse og kvalificerede overvejelser om den aktuelle markedspris for det, som påtænkes sat til salg. På den måde bør man kunne minimere skæve udbudpriser, og det deraf afledte behov for - fra andres side - at gøre opmærksom herpå.

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:13

Så kunne I kære moderatorer jo måske (gen)overveje, om de gældende retningslinier danner det fornødne fundament til fortsat sikring af en effektiv og attraktiv markedsplads.

I min optik er denne debat klart afspejlende et element af "går den - ja, så går den". Er det en holdning, som vinder frem, er det jo uafvendeligt forbundet med, at man ikke længere vil finde købere herinde, og det er vel næppe heller i nogens interesse.

En simpel tilføjelse - og stadig fleksibel - til retningslinierne kunne jo være, at en sælger forud for oprettelse af et salg klart anbefales at gøre sig seriøse og kvalificerede overvejelser om den aktuelle markedspris for det, som påtænkes sat til salg. På den måde bør man kunne minimere skæve udbudpriser, og det deraf afledte behov for - fra andres side - at gøre opmærksom herpå.

Jeg ved ikke, hvilke brugere, der i denne tråd har afspejlet elementer af, hvad du kalder "går den - ja, så går den." Vi er nogle, der har argumenteret for, at recordere åbenlyst hellere vil beskytte de (få) sælgere, der handler i ond tro eller på andre måder er ude på at snyde potentielle købere fremfor at lade brugere komme med gode råd og på den måde forhinder et skævt salg. Og som det også er påpeget, omfatter disse gode råd ikke links til udenlandske netbutikker.

Det kunne ærligt talt lyde som om, at der er nogen, der ikke er sluppet heldigt fra at udbyde et produkt til en pris over, hvad det kan bære.

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:19
En vare er det værd den kan sælges for.

Der er da en del varer herinde som bliver solgt til priser over hvad jeg ville give, men derfor er sælger da ikke en som snyder eller på anden måde er uhæderlig.

I det tilfælde hvor man ikke oplyser en HBO/mindstepris er det noget fis, at skrive f.eks. skambud eller latterlige bud ignoreres, især når der er så stor forskel i opfattelse af, hvad en vare er værd (køb i DK eller udland).

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Lige præcis! Det var også dét jeg selv plæderede for, dengang en lignende debat rasede sidst - og som resulterede i de nuværende retningslinier for brug af 'Køb & Salg'-tråden. En god handel er en handel, hvor både køber og sælger er tilfredse - uanset købs/salgsprisens størrelse. Så indblanding frabedes, tak. Wink

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

QFT!
Der er flere i denne tråd der ser ud til at glemme denne meget basale markedsfunktion. Man kan aldrig sælge en var for mere end hvad der er nogen der er villige til at give. Og hvis der er nogen der er villige til at give en pris, så kan varen handles til den pågældende pris.
Der er jo ingen der tvinger folk til at købe noget brugt til en for høj pris. Når man køber brugt, så mener jeg at man selv har ansvar for at undersøge markedet og oplyse sig selv om priserne. Som det allerede er nævnt, så er det jo ikke uvurderlige samlerobjekter eller lignende, men mainstream (i de fleste tilfælde) forbrugerelektronik som jo kan slås op på diverse prisportaler.

Man kan også vende spørgsmålet om: Hvor mange af jer der ville "blande" jer i en tråd hvor I mente at noget blev solgt for dyrt (efter at der var budt på det) ville på samme måde "blande" jer i en tråd hvor I mente at noget blev solgt for billigt (igen, efter at der var blevet budt)?
Jeg har gjort det nogle gange, men altid i en PM til sælger.

Salgstråde er IMO til for at folk kan sælge deres varer. De er ikke prisdebat-tråde. Hvis det er en vurderingstråd, så kan man blande sig lige så tosset man vil, men når det er en salgstråd så har sælger allerede bestemt sig for en pris og så bør man have respekt for dette og blande sig uden om.
Hvis der direkte er tale om åger - altså at brugte varer sælges til langt over nypris - så er det ikke en sag for "fritidsmoderatorerne", men for mods og admins på siden. Så er der en knap der hedder "rapporter" som man er velkommen til at benytte.

Hvis vi skal til at have fri debat i salgstråde, hvem skal så bestemme hvilken pris der er den rigtige? Sælger? Moderatorer? Tilfældige brugere der aldrig har haft intention om at købe produktet? Eller køber?
Sålænge sælger ikke er i ond tro så synes jeg det er dårlig stil at blande sig. Det kan godt at du hjælper køber med at få en billigere pris, men hvad med sælger? Er du som hjælpende bruger mindre forpligtet til at hjælpe ham med at opnå en god pris for sine varer? Er det altid køber som det er "synd for"?

Jeg har solgt varer for mere end hvad jeg selv ville drømme om at give for dem. Helt konkret så har jeg solgt en iPhone 3G og en iPhone 3GS for begge ca. 3.700 ca. et år efter de udkom. 3G'eren var 6 måneder gammel og 3GS'eren var ubrugt (ombyttet på garanti). Jeg solgte dem for at opgradere til den nye model. Jeg kunne aldrig selv drømme om at give 3.700 for en iPhone-model der var 1 år gammel - uden abonnement.
Men det var i det prisleje at auktionerne lå på det tidspunkt. Og telefonerne blev solgt til. Så er jeg da ikke hverken værre eller bedre end at jeg forsøger at få den højeste pris for min vare. Jo mere jeg får for mine varer, jo mere andet grej har jeg råd til at købe. Simple as that.
Føler jeg at jeg har snydt dem jeg har solgt til? Overhovedet ikke. Eftersom de har villet betale prisen, så har de åbenbart ment at de har fået værdi for deres penge. Deres prioriteter kan være anderledes (vil ikke bindes af abonnement eller kan måske slet ikke tegne abonnement), hvilket andre ikke kan bedømme.
Var jeg blevet irriteret hvis der kom nogle moralske hjælpere og havde "spoleret" mit salg? Gu' fanden var jeg da. Hvis de havde blandet sig og det havde betyder en lavere salgspris, så havde det kostet mig rigtige penge - det er jo ikke for sjov og for matadorpenge at vi sælger vores dyrt indkøbte hardware.
Det var også en af grundene til at jeg ikke solgte herinde - for jeg vidste på forhånd at prisen ville blive lavere end andre steder.

Skrevet af: Among
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:15

Det er egentlig en ret interessant diskussion I har kørende her, hvor der er ganske gode synspunkter både i den ene og i den anden retning.

Det er almindeligt anerkendt at der er noget der hedder "gode" handler og noget der hedder "dårlige" handler. Med undtagelse af de nævnte åger-tilfælde (- og svindel m.m.), så er der intet i vejen for at en god sælger bruger de hjælpemidler han har til sin rådighed, for at overbevise en potentiel køber om at købe lige præcis sælgers vare - selvom man i nogen situationer naturligvis kommer ud for at køber ikke får varen til markedets mindstepris.

Den ovenfor nævnte måde at handle på, er så indgroet i vores samfund at jeg egentlig godt kan forstå trådsstarterens holdning, når han irriteres over at 3. parter involvere sig uopfordret, da dette bryder med sælgers "ret" til at føre en to-vejs-forhandling med den potentielle køber. Når jeg siger en ret til to-vejs-forhandling, mener jeg netop en forhandling som forløber uden udenforståendes aktive indblanding.

Eksempelvis kan nævnes en almindelig handelssituation der finder sted hos en fysisk forhandler. Det at en sælger undlader at orientere en kommende kunde om at vedkommende kan erhverve sig den præcis samme vare - billigere - i nabobutikken, medfører jo ikke at sælgeren har brudt sin loyale oplysningspligt. Heller ikke selvom den pågældende sælger udmærket er klar over at dette kan rokke meget ved køberens beslutningsgrundlag. Sælgeren har i sådan en situation ikke handlet umoralsk (og da slet ikke snydt!), og det skyldes at vi som samfundsborgere har ret til at lave den ”gode handel”. Tværtimod vil en evt. 3. person der vælger at involvere sig uopfordret, være den person som har handlet umoralsk i denne sammenhæng.

I tilfældet hvor der er tale om et internetforum - eksempelvis recordere.dk - nuanceres hele debatten jo af at der i et vist omfang er tale om en offentlig erklæring fra sælger (med tryk på offentlig), om at han har en vare som ønskes afsat til en bestemt pris til en indtil videre unavngiven person. En sådan offentlig erklæring må også være modtagelige for kommentarer fra "offentligheden".  Der er i sådan en situation, efter min mening, ikke tale om et internt handlingsforløb mellem to forhandlingsparter, og derfor mener jeg heller ikke at 3. parter gør noget forkert i at bryde ind med oplysninger og lign. om fx pris.

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

En sådan offentlig erklæring må også være modtagelige for kommentarer fra "offentligheden".  Der er i sådan en situation, efter min mening, ikke tale om et internt handlingsforløb mellem to forhandlingsparter, og derfor mener jeg heller ikke at 3. parter gør noget forkert i at bryde ind med oplysninger og lign. om fx pris.

Ahem! I følge dette (Retningslinierne for brug af Køb & Salg-tråden):

1. Køb, salg og bytte forummet må kun benyttes af privatpersoner.
  2. Det er kun tilladt at komme med indlæg i køb, salg og bytte forummet, såfremt man har et reelt ønske om at indgå i en handel.
    1. Indlæg, som kun har til hensigt at gøre opmærksom på, hvad brugeren finder en urimelig høj pris vil derfor blive slettet.
  3. Derimod er det tilladt at komme med bud, også selvom de ligger markant under den udbudte pris, så længe buddet ikke er åbenlyst for lavt. (f.eks. at byde 1 kr. for et fjernsyn)
  4. Hvis man finder et indlæg upassende skal dette rapporteres ved hjælp af RAPPORTÉR-knappen, som findes ud for hvert indlæg.
  5. Hvis man ønsker at rådgive sælger om prissætning henvises man til at gøre dette via POST-knappen.

.... gør tredieparter rent faktisk noget forkert ved at bryde ind med f.eks. oplysninger om pris andre steder. Og dette står altså ved magt, indtil andet besluttes. Beklager. Wink

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: Hamster13
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 23:19
Jeg har tidligere brudt ind i diverse salgstråde, hvor folk kom med deres ganske sikkert velmenende råd. Men for pokker, vi skal da ikke blande os i, hvis nogen betaler 200 kroner "for meget" for en vare.
Jeg har det da ufatteligt dårlig med, at alt for mange mennesker lejer eller køber deres varer til en ÅOP på omkring 30 hos blandt andet Leasy, men sådan er verden indrettet. De har lov til at tage de renter, og der er helt åbenlyst folk, der har lyst til at indgå aftaler på de vilkår, selv om det i mine øjner grænser til sindssyge at gøre den slags ting. Men det er og bliver sgu en fri verden, vi lever i!Censored

Skrevet af: Among
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 23:30
Til musicus

Recordere.dk's retningslinjer skal naturligvis følges. Det er jo deres hjemmeside, så det betragtede jeg lidt som en selvfølge.

Mit indlæg var mere henvendt den principielle diskussion (hvilket muligvis ikke fremgik tydeligt nok af mit indlæg) - dvs. hvis vi ser bort fra de omtalte retningslinjer.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 08:17
jeg syntes at det er en meget interesant tråd.
men hvad er forskellen på at købe nyt og brugt???
Når en person skal have en ny forstærker, er det ok at komme med forslag til hvor den kan handles måske 500,- billigere. men når det er brugt er det forbudt??
handler det om, at når det en privat person, er det ok at sælge til højest mulige pris......men hvis det er en forretning som skal leve af det, er det snyd...bedrag....etc.??

ja...og hvad er et skam bud. jeg har solgt rigtig meget electronik det sidste år, og min erfaring er , at hvis man for 50% af ny værdien, er det ikke helt ved siden af. hvis man så har en vare man har betalt 10000,- for et halvt år siden , og sælger forlanger 8000,- så vil et bud på 5000,- fremstå som et skambud.........men det er i virkeligheden den rigtige pris.
jeg syntes at det er en kende dobbeltmoralsk. når man køber produktet fra nyt vil man gerne have at folk kommer med indput til hvor man kan få den billigere. men et halvt år senere , og man skal sælge produktet videre........så skal de samme mennesker der tidligere kom med indput inden købet, bare holde sin kæft ,og lade være med at blande sig???

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 08:59
Jeg opfatter det lidt som at dem der har noget imod at man skriver priser i trådene er dem som har noget at skjule.
Det er lidt lige som kamera diskussionen, dem som har noget imod at man sikre gader og stræder med kameraer må vel have noget at skjule?

Hvis man har rent mel i posen, så har man intet at frygte...

Som udgangspunkt har kunden altid ret og kunden er derfor den som bør beskyttes.
Recorderes regler er det stik modsat af resten af handelssamfundet og det kan kun skyldes at nogle enten har begået en voldsom fodfejl eller ikke har reelle hensigter bag reglerne.

Måske ville det være en ide at lave et "Etisk" salgsforum ved siden af det andet, så kan alle dem med onde hensigter skrive i det almindelige salgsforum og dem med rent mel i posen skrive i det "Etiske" forum, hvor folk kan komme med gode råd og priser.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:00
Så længe "Køb/salg" er et forum er det vel vores ret at blande os. Ellers må Lars lave det om til rene annoncer som på Hifi4All. Så er der rene linjer.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Når en person skal have en ny forstærker, er det ok at komme med forslag til hvor den kan handles måske 500,- billigere. men når det er brugt er det forbudt??

Står du også nede i Fona og fortæller kunderne at de kan købe tingene billigere over på den anden side af gaden?

-------------
Lars B

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Så længe "Køb/salg" er et forum er det vel vores ret at blande os. 

Så længe Recordere har nogle retningslinier for Køb/Salg som siger noget andet, så nej!

-------------
Lars B

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg opfatter det lidt som at dem der har noget imod at man skriver priser i trådene er dem som har noget at skjule.

Undskyld, men det er simpelthen for paranoidt!

Jeg har skrevet det flere gange før, og jeg skriver det gerne igen - jeg har i min tid som moderator aldrig set tilfælde af brugere herinde der har følt sig snydt på prisen af en sælger!

Jeg kan heller ikke huske tilfælde af folk der bevidst har forsøgt at snyde nogen med en høj pris, men hvor han/hun er blevet stoppet af en anden bruger!

Jeg mener OGSÅ at jeg flere gange har skrevet HVORFOR regelsættet blev ændret - alt for mange uden interesse i køb linkede til eksterne sider, og slags/købs trådene druknede i "ligegyldige" debatter om generelle priser på nettet osv...

-------------
Lars B

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:20
@Zulfo, dine citater og indlæg i denne tråd bliver interessante den dag, en køber føler sig snydt af en sælger og vælger at gå videre med sagen.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:20

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Står du også nede i Fona og fortæller kunderne at de kan købe tingene billigere over på den anden side af gaden?

Jeg kan forklare en situation hvor en GameStop sælger prøvede at bilde en 50årig husmor ind hun skulle smide 15-20 kroner i medie sikring til hver af de 4-5 spil hun stod med.
Sælgeren gjorde et stort nummer ud af at gøre opmærksom på at en DVD sjældent holder mere en 1 år før den er ridset og ubrugelig i en xbox og derfor vil det være den bedste investering for hende.
Som sælgeren sagde:
"xbox'en stopper ikke DVD'en før den åbner skuffen og derfor bliver den konstant udsat for ridser som ødelægger skiven.

Hun var meget skeptisk og spurte til alt held mig, som stod lige bag hende i køen. Jeg har aldrig haft så lynende øjne fra en sælger før og jeg fik da også kun et beskidt svar på det spørgsmål jeg stod i kø for at få besvaret.

Jeg mener recorderes salgsforum ikke tilgodeser den usikre kunde som er et nemt offer.
Hvis en sælger ikke kan forsvare sin pris, så er der ikke rent mel i posen.
Jeg kan godt forstå at der er forskel i prisen på eksempelvis en Pioneer receiver fra en dansk forhandler og en tysk forhandler. Men problemet er vel ikke større end at sælger kan oplyse at den lidt højere salgspris giver køber den og den garanti i ryggen. Så er det op til køber at vurdere om det merprisen værd. Men så er alle kort også lagt på bordet og der er argumenteret for merprisen.

Hvis man som sælger godt ved at prisen er forkert pga. man ønsker at tjene mere på varen og er ligeglad med etik. Så er det også ond tro og den slags sælgere ønsker recordere vel ikke at favorisere? Lige nu er det nemlig tilfældet med eksisterende regler for køb og salg forummet.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:48

@Zulfo, dine citater og indlæg i denne tråd bliver interessante den dag, en køber føler sig snydt af en sælger og vælger at gå videre med sagen.

Hvis en køber føler sig snydt af en sælger, så påhviler ansvaret hvis ikke Recordere på nogen måde - det må nødvendigvis være en sag for de 2 partere at udrede, evt. via civilt søgsmål.

Igen, Recordere er hverken lovgivende, udøvende eller dømmende magt - det har vi nogle ganske fine instanser til der hedder regeringen og domstole...

-------------
Lars B

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:53

Hvis man som sælger godt ved at prisen er forkert pga. man ønsker at tjene mere på varen og er ligeglad med etik. Så er det også ond tro og den slags sælgere ønsker recordere vel ikke at favorisere? Lige nu er det nemlig tilfældet med eksisterende regler for køb og salg forummet.

Hvis jeg har lyst til at sætte en vare til en højere pris end DU mener den er værd, så mener du altså at du har alt mulig ret til at "spamme" min salgstråd med indlæg om at det er for dyrt - også selv om du ikke vil købe?

Kan du ikke selv se hvor meget støj det i så fald vil kunne give i en salgstråd?

Læs nu igen hvorfor reglen er indført - hvorfor kommenterer I/Du ikke på det, i stedet for at blive ved med at kriminalisere (hedder det det?!) alle sælgere på Recordere... jeg har forstået at I af jeres gode hjerte gerne vil beskytte den svage køber som ikke selv gider at gøre sig et forarbejde inden han handler på et forum!

-------------
Lars B

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:11

Hvis en køber føler sig snydt af en sælger, så påhviler ansvaret hvis ikke Recordere på nogen måde - det må nødvendigvis være en sag for de 2 partere at udrede, evt. via civilt søgsmål.

Igen, Recordere er hverken lovgivende, udøvende eller dømmende magt - det har vi nogle ganske fine instanser til der hedder regeringen og domstole...

Jeg ved ikke, hvorfor jeg skal belæres om magtens tredeling, når det, jeg taler om, er recorderes officielle politik om at ville censurere behjælpelige råd, der ellers ville kunnet forhindre et salg, hvori nogen med rette ville kunnet føle sig snydt.

Men som jeg skrev tidligere, så virker det som om, at nogen af jer ikke er sluppet heldigt fra at sætte et produkt alt for dyrt til salg.

Men lad mig give et eksempel på, hvorfor jeg mener, relevante indspark i en salgstråd kan være på sin plads – også hvor det ikke drejer sig om snyd og åger:

Jeg husker en tråd, hvor en bruger havde købt en dims, som det imidlertid viste sig, han ikke kunne bruge. Ikke fordi produktet var defekt, men det understøttede bare ikke vedkommendes setup. Køber følte sig - i mine øjne ganske uberettiget – snydt og forsøgte i en tråd at oppiske en stemning mod sælger, som ellers havde gjort sig store anstrengelser for at hjælpe køber. Stemningen i tråden var da også helt klar imod køber, der endte med at sætte sin nyligt købte ting til salg. Men til en højere pris, end han havde givet for den. Det var der heldigvis et par brugere, der gjorde opmærksom på i salgstråden. Og hurra for det.

Men den holdning deles ikke af moderatorteamet.

Hvis I ikke ønsker debat om priserne, hvorfor laver I det ikke bare som en lukket tråd, hvor det kun er trådstarter, der kan poste indlæg?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:11

Hvis jeg har lyst til at sætte en vare til en højere pris end DU mener den er værd, så mener du altså at du har alt mulig ret til at "spamme" min salgstråd med indlæg om at det er for dyrt - også selv om du ikke vil købe?

Kan du ikke selv se hvor meget støj det i så fald vil kunne give i en salgstråd?

Læs nu igen hvorfor reglen er indført - hvorfor kommenterer I/Du ikke på det, i stedet for at blive ved med at kriminalisere (hedder det det?!) alle sælgere på Recordere... jeg har forstået at I af jeres gode hjerte gerne vil beskytte den svage køber som ikke selv gider at gøre sig et forarbejde inden han handler på et forum!

Den svage køber er andre steder i samfundet beskyttet af mekanismer, som gør det svært at for sælger at snyde køberen. Hvorfor skal Recordere.dk være Rasmus modsat og ikke følge de givne spilleregler på området?
Det som du teknisk set siger er at det er fint at købere bliver snydt så vandet driver, fordi det er deres egen skyld?
Sælgere har jo altid mulighed for at argumentere for en høj pris. Dem som oplever deres salgstråde bliver spammet med indlæg om at det er for dyrt er jo nok fordi at det er tilfældet. Hvis man prøver at snyde folk, så får man klart besked og sådan burde det være.
Det er lige nu stik modsat af hvordan resten af vores samfund fungerer. Det er ikke sælger som skal tilgodeses i en handel og derfor bør Recordere.dk også rette deres fejl i reglerne.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:12

Igen, Recordere er hverken lovgivende, udøvende eller dømmende magt - det har vi nogle ganske fine instanser til der hedder regeringen og domstole...

Helt uenig.
Hvis recorder opstiller sær regler der skal beskytte sælger så han kan få en bedre handel og eventuelt snyde uvidende købere, så mener jeg absolut også at recorder får et medansvar for at køber også får en god handel.
Netautkioner som QLX, DBA, laurits osv har et juridisk ansvar for i det mindste at forsøge at forhindre at der foregår snyd på deres side. I det øjeblik recorder bedynder at opstille regler og blande sig i den fri debat på sælgers side mener jeg absolut recorder hænger på samme ansvar.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:14

Igen, Recordere er hverken lovgivende, udøvende eller dømmende magt - det har vi nogle ganske fine instanser til der hedder regeringen og domstole...

Helt uenig.
Hvis recorder opstiller sær regler der skal beskytte sælger så han kan få en bedre handel og eventuelt snyde uvidende købere, så mener jeg absolut også at recorder får et medansvar for at køber også får en god handel.
Netautkioner som QLX, DBA, laurits osv har et juridisk ansvar for i det mindste at forsøge at forhindre at der foregår snyd på deres side. I det øjeblik recorder bedynder at opstille regler og blande sig i den fri debat på sælgers side mener jeg absolut recorder hænger på samme ansvar.
Helt enig, og det var også derfor, jeg understregde, at Zulfos tilkendegivelser som moderator kunne blive interessante den dag, en køber vælkger at gå videre med en sag.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:15

Jeg ved ikke, hvorfor jeg skal belæres om magtens tredeling, når det, jeg taler om, er recorderes officielle politik om at ville censurere behjælpelige råd, der ellers ville kunnet forhindre et salg, hvori nogen med rette ville kunnet føle sig snydt.

Men som jeg skrev tidligere, så virker det som om, at nogen af jer ikke er sluppet heldigt fra at sætte et produkt alt for dyrt til salg.

Men lad mig give et eksempel på, hvorfor jeg mener, relevante indspark i en salgstråd kan være på sin plads – også hvor det ikke drejer sig om snyd og åger:

Jeg husker en tråd, hvor en bruger havde købt en dims, som det imidlertid viste sig, han ikke kunne bruge. Ikke fordi produktet var defekt, men det understøttede bare ikke vedkommendes setup. Køber følte sig - i mine øjne ganske uberettiget – snydt og forsøgte i en tråd at oppiske en stemning mod sælger, som ellers havde gjort sig store anstrengelser for at hjælpe køber. Stemningen i tråden var da også helt klar imod køber, der endte med at sætte sin nyligt købte ting til salg. Men til en højere pris, end han havde givet for den. Det var der heldigvis et par brugere, der gjorde opmærksom på i salgstråden. Og hurra for det.

Men den holdning deles ikke af moderatorteamet.

Hvis I ikke ønsker debat om priserne, hvorfor laver I det ikke bare som en lukket tråd, hvor det kun er trådstarter, der kan poste indlæg?

Jeg husker også tydeligt den tråd - sælger begrundede sin højere merpris med at han havde haft udgifter til forsendelse af produktet fra den tidligere brugtpris. Så med andre ord prøvede han at snyde en mulig køber for penge fordi han selv havde købt noget han ikke kunne bruge og mente sin inkompetence burde betales af andre.

Jeg kan ikke se hvorfor Recordere.dk prøver at give sådan nogle typer immunitet i salgstrådene. Personligt ville jeg ikke købe af sådan en person selvom prisen var rigtig, fordi der heldigvis var nogle brugere med "hjertet på rette sted" der havde henvist til de tråd hvor sælges svinede en anden til pga. egen fejl.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:22

Jeg tolkede det som at du mente at køber ville stille Recordere til ansvar for et "dårligt køb" - det har jeg så misforstået...

Citér

Jeg burde nok snart stoppe med at besvare indlæg, folk (eller du?) læser jeg tydeligvis ikke mine bevæggrunde for at mene som jeg gør?!

Jeg skriver i kraft af at være moderator, og gør rede for hvorfor regelsættet er som det er...

-------------
Lars B

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:29
Okay - jeg ORKER bare ikke at svare det samme, om og om igen!

Hvis folk gider læse mine tidligere svar, så har jeg faktisk personligt svaret på de spørgsmål og teser i stiller op igen, og igen!

I har ALTID mulighed for at enten sende en PM til sælger eller køber, og hvis I mener at der er en salgstråd hvor en køber direkte er i gang med at overtræde dansk lovgivning, så kan man kontakte moderatorer som kan skride ind!

At Recordere juridisk skulle kunne drages til ansvar har jeg ikke belæg for at afvise umiddelbart, men det kan da undersøges - det betyder dog sikkert at Recordere også skulle kunne drages til ansvar hvis en given vare skulle vise sig at være defekt, blive væk i posten osv. - det handler jo ikke kun om priser når vi taler "ansvar".

Men jeg mener altså at jeg for mit vedkommende har givet mit besyv rigeligt med, og jeg mener altså også at jeg har besvaret jeres spørgsmål, endda flere gange Smile

Der kommer imho ikke rigtig nyt på banen....

Jeg ville bare om folk kunne tage sig tid til at overveje HVORFOR regelsættet er lavet - men det har jeg åbenbart ikke held med at trænge igennem med Wink

-------------
Lars B

Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:47
Zulfo:

Jeg har læst dine indlæg.
Naturligvis kan recorder.dk ikke blive draget til ansvar, hvis en vare er defekt eller bortkommer uden transport - da recorder.dk ikke på nogen måde kunne vide eller forudse det.
Spørgsmålet vedr. erstatningsansvar, hvis en køber føler sig snydt (læs: har betalt en urimelig høj pris), er interessant.
Essensen i det er, at recorder.dk aktivt eller ved undladelser har påført køber et tabt, som kunne være undgået, hvis køber kunne have fået de relevante informationer af andre bruger på recorder.dk.
Recorder.dk´s medvirken til situation er, at man aktivt forhindre køber i at få den relevante information, jf. regler for forumet, som er opstillet og administreret af recorder.dk.
Det kan yderlig lægges til grund for den aktive medvirken, at moderatorerne på recorder.dk sletter indlæg, som kunne have forhindret købers tab.
Derved kan recorder.dk ifalde erstatningsansvar.

Det beror naturligvis på en konkret vurdering i det enkle tilfælde.

/Johnny

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af netsat_99 netsat_99 skrev:

Zulfo:

Jeg har læst dine indlæg.
Naturligvis kan recorder.dk ikke blive draget til ansvar, hvis en vare er defekt eller bortkommer uden transport - da recorder.dk ikke på nogen måde kunne vide eller forudse det.
Spørgsmålet vedr. erstatningsansvar, hvis en køber føler sig snydt (læs: har betalt en urimelig høj pris), er interessant.
Essensen i det er, at recorder.dk aktivt eller ved undladelser har påført køber et tabt, som kunne være undgået, hvis køber kunne have fået de relevante informationer af andre bruger på recorder.dk.
Recorder.dk´s medvirken til situation er, at man aktivt forhindre køber i at få den relevante information, jf. regler for forumet, som er opstillet og administreret af recorder.dk.
Det kan yderlig lægges til grund for den aktive medvirken, at moderatorerne på recorder.dk sletter indlæg, som kunne have forhindret købers tab.
Derved kan recorder.dk ifalde erstatningsansvar.

Det beror naturligvis på en konkret vurdering i det enkle tilfælde.

/Johnny

Det synes jeg lyder helt hen i vejret...

Hvis man køber en vare for dyrt er det da ens egen skyld og ikke Recorderes lige meget om der er blevet slettet indlæg osv. Man er da en klaphat hvis man springer på en brugt vare uden at tjekke aktuel markedspris og hvad andre brugte koster.

Hvis jeg er interesseret i f.eks en Laserdisc afspiller som er til salg herinde så tjekker jeg da lige andres pris for samme maskine. Kan jeg ikke finde andre, ja så må  jeg da betale den pris som sælger forlanger eller lade være med at købe. At han måske forlanger 1.000kr for meget for den er da hans problem/sag.

At Recordere kan drages til ansvar for købers uvidenhed lyder helt galt. Hvornår har man betalt en for "urimelig høj pris"? Hvem bestemmer det?

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet af: Exxtreme
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:00
Hvorfor laves der ikke bare et Køb/Salg system som det der er på Hifi4all... Så er problemet løst...

Det er i bund og grund åndsvagt at sådan noget skal køre i en almindelig forum-tråd...

Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:02

[/QUOTE]

Det synes jeg lyder helt hen i vejret...

Hvis man køber en vare for dyrt er det da ens egen skyld og ikke Recorderes lige meget om der er blevet slettet indlæg osv. Man er da en klaphat hvis man springer på en brugt vare uden at tjekke aktuel markedspris og hvad andre brugte koster.

Hvis jeg er interesseret i f.eks en Laserdisc afspiller som er til salg herinde så tjekker jeg da lige andres pris for samme maskine. Kan jeg ikke finde andre, ja så må  jeg da betale den pris som sælger forlanger eller lade være med at købe. At han måske forlanger 1.000kr for meget for den er da hans problem/sag.

[/QUOTE]

Loven beskytte også klaphatte Wink
Der stilles i loven ikke krav til, at man skal have en specifik viden om prissættelsen på et givet område.
Det jeg skriver er: Når man aktivt medvirker til, at køber bliver påført et dokumenterbar tab, kan man blive erstatningsansvarlig.
Det er svært, at bedømme hvad en urimelig høj pris er. Det vil bero på en konkret vurdering, hvis en sag skulle komme for en domstol.
Note: I andre sager er det ikke usædvanligt, at man forsøger at få ophævet en aftale pga. den er stille køber eller sælger væsentligt ringer end modparten.
Sælgers rolle er ikke behandlet her.

/Johnny

Skrevet af: danji
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:03
Hej recordere.

Jeg tilslutter mig dem der synes det er uheldigt at censurere indlæg i en salgstråd. Også selv om begrundelsen for det er at nogle folk "spammer" salgstråde. Kunne man evt. blot blokere for brugere der gør dette? Eller sende dem en advarsel som PM.

Givet de gældende regler vil jeg gerne vide om jeg som fremtidig sælger kan markere min tråd med at jeg ønsker at tråden ikke skal modereres? Jeg tjekker ikke altid priserne i netbutikker og andre EU sider og jeg ønsker ikke at folk sender PM til bydere om at jeg er ved at snyde dem. Jeg vil gerne have det frem i lyset så jeg kan sætte prisen derefter.

Jeg forstår i øvrigt ikke at det er dårlig skik at linke til EU sider. Det er vel op til den potentielle køber at vurdere om det er mere værd at købe en brugt genstand som oprindeligt er købt i danmark, i forhold til at købe den fra ny i udlandet.

-------------
Mvh dan.

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:03

Det kan være jeg misforstår noget, men det lyder på de fleste indlæg som om folk i tråden er overbevist om at fordi man som sælger forsøger at få en god pris, så prøver man at snyde køber - det er da langtfra tilfældet.

Et par ting som er nævnt tidligere, men ikke er blevet kommenteret:
Jeg er aldrig stødt på en situation herinde fra hvor det er tydeligt at en sælger bevidst forsøger at snyde købere.
Hvem er det der bestemmer om en pris er for høj? Sælger, admins, køber, tilfældige brugere der ikke har planer om at deltage i handlen?
Og ville de af jer, som vil hjælpe køber til at få en vare så billigt som muligt, også blande jer i en tråd hvor I åbenlyst mener at sælger har sat prisen for lavt?

Jeg kan sagtens forstå at kunden skal beskyttes - sådan skal det selvfølgeligt være. Men jeg mener ikke (og jeg har intet juridisk belæg for det, så det kan være lodret forkert, lovmæssigt) at man kan stille det op så sort og hvidt at i et salgsforum som her så er køber altid kunden og sælger er altid "forretningen". Selvfølgeligt skal køber beskyttes fra åbenlyst snyd (det være sig ublu priser (igen, hvem definerer dette?), defekte varer, falske oplysninger mm.), men sælger er jo altså også en privatperson som blot ønsker at få mest udbytte for sine varer, så han kan købe nyt lækkert grej for pengene.

Jeg har et andet helt konkret eksempel priseksempel fra da jeg forsøgte at sætte en del af mine Blu-ray film til salg. Indrømmet var jeg måske ikke helt klar i spyttet omkring tidsforløb på salget osv. (og det kom der også en meget stor debat ud af i salgstråden), men nu er det også begrænset hvor tit jeg sælger noget, så jeg er ikke så meget inde i "retningslinierne" som nogle andre - men lad nu den del ligge.
Med hensyn til prisen, så var der kæmpestor forskel på hvad jeg egentligt synes var en ordentlig pris og hvad købere synes var ordentligt.
Når jeg har købt en Blu-ray film for 200 og den stadig står til denne pris i butikkerne, så vil jeg ikke sælge den for under 100 kr. Det synes jeg simpelthen er for langt ned i pris i forhold til at jeg har set den max 2-3 gange. Et sted mellem 100-150 synes jeg gerne jeg ville have for dem, for at jeg ikke følte mig taget bagi. Vel og mærke når de stadig sælges til 200kr i butikkerne.

Jeg kunne så efterfølgende se at de priser som Blu-ray bliver solgt til herinde, i flere tilfælde sagtens kunne ligge på 50-100 kr. for de samme film.
Så kan jeg da godt forstå at købere ikke er interesserede i at købe mine film (det ville jeg da heller ikke selv gøre), men jeg har da på ingen måde været ude på at snyde eventuelle købere. Jeg har sat en pris som jeg selv synes er fair, set som sælger, for at jeg ikke skulle føle mig snydt. I flere tilfælde drejede det sig om film jeg havde set 1 gang og som var under ½ år gamle - så synes jeg at et tab på over 50% er meget.

Har jeg handlet i ond tro og forsøgt at snyde eventuelle købere?
Når jeg læser mange indlæg, så virker det som om at opfattelsen helt klart er at hvis en sælger sætter prisen "for højt" (ud fra hvad diverse brugere synes) så forsøger han bevidst at hustle andre brugere.
Ca. halvdelen af jeres indlæg indeholder ihvertfald "snyd", "ond tro", "dårlig moral" eller det der ligner.

Skrevet af: Kennethxyz
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:17
Jeg kan kun tilslutte mig dem der siger at det er så overdrevet belastende når folk gør sig til dommer over et produkts værdi.

Jeg har selv haft en 3 dage gammel Xbox 360 Elite med 6 spil i folie til salg herinde for 2-3 år siden, og der var kostant nogen der skulle blande sig, ikke fordi de kunne finde den billigere men fordi de ikke mente at jeg havde slået nok af i forhold til nyprisen, og så var der endda også en der kom med spekulationer om et fremtidigt prisfald, som ikke holdt stik.

Hvilket resulterede i at en person som rent faktisk ville købe den, endte med at få et fuldstændig vanvittigt synspunkt på hvad en ny (næsten) Xbox skal koste, heldigvis fik jeg den solgt til en ven af en ven til prisen (han synes overraskende nok at den var billig)

I mit tilfælde var der ingen der hjalp mig mod at få ødelagt et salg, af folk der mener de er bedrevidende.

-------------
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:20
Hvorfor ikke bare lave følgende afstemning herinde?

• Jeg ønsker et køb og salg forum, hvor sælger har beskyttelse af Recordere regler.
    (Forbud imod åbenlyst at hjælpe købere eller forhindre snyd i forbindelse med et salg.)

• Jeg ønsker et køb og salg forum hvor der gælder samme regler som andre steder i forum.
    (Mulighed for at debattere priser, fejl og få hjælp fra brugerne.)

Så kan man jo ikke brokke sig over beslutningen (medmindre der er snyd med afstemningen Wink)

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:22

• Jeg ønsker et køb og salg forum, hvor sælger har beskyttelse af Recordere regler.
    (Forbud imod åbenlyst at hjælpe købere eller forhindre snyd i forbindelse med et salg.)

• Jeg ønsker et køb og salg forum hvor der gælder samme regler som andre steder i forum.

Så kan man jo ikke brokke sig over beslutningen (medmindre der er snyd med afstemningen Wink)

Eller, hvorfor ikke bare følge de regler der nu er sat op og komme videreSmile

At vi laver en afstemning ændrer jo intet.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Har jeg handlet i ond tro og forsøgt at snyde eventuelle købere?
Når jeg læser mange indlæg, så virker det som om at opfattelsen helt klart er at hvis en sælger sætter prisen "for højt" (ud fra hvad diverse brugere synes) så forsøger han bevidst at hustle andre brugere.
Ca. halvdelen af jeres indlæg indeholder ihvertfald "snyd", "ond tro", "dårlig moral" eller det der ligner.

Sålænge man argumentere for sin pris, er der ikke fejet nogle ting ind under gulvtæppet og dermed basis for en korrekt handel. Det er så ikke sikkert at sælger får solgt sit produkt, men så har alle fakta i det mindste være taget i betragtning.

Hvis jeg får fragtet min Bluray hertil på ryggen af gråspurve og argumentere for at salgsprisen skal være 500 kroner i stedet for 100 kr, så synes jeg det er fair nok. Men det er også fair nok at én eller anden så lige fortæller at den Bluray også kan skaffes nede på hjørnet til 200 kroner. Det forhindrer at en mulig køber ikke bliver ført bag lyset og betaler for noget, som sælger føler han skal have dækket ind.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 11:30

Eller, hvorfor ikke bare følge de regler der nu er sat op og komme videreSmile

At vi laver en afstemning ændrer jo intet.
Eller hvorfor beholder du ikke bare dit nuværende anlæg/tv/spilkonsol og kommer videre. Meningen med et debatforum er vel, at vi ved åben meningsudveksling finder frem til et svar eller konklusion, der gør os klogere eller anviser nye måder at gøre tingene på.

Nu er der oprettet en tråd om tilstandene i slagsfora, hvor der argumenteres for eller imod om sælgers priser må debatteres i en salgstråd. Det er naturligvis recordere, der bestemmer, hvad konklusionen skal være, men jeg mener denne tråd må have givet anledning til en del overvejelser hos teamet.

Print side | Luk vindue