Print side | Luk vindue

Synology system 3final ude nu

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86446
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 02:01

Emne: Synology system 3final ude nu
Skrevet af: rhsin
Emne: Synology system 3final ude nu
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:46
Til dem der ikke lige har set det så er synology´s nye styresystem klart http://www.synology.com/enu/products/features/index.php - http://www.synology.com/enu/products/features/index.php

den kan hentes her http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu - http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu  pt er der pres på serverne....

-------------
Mvh

René

Svar:
Skrevet af: 2ben
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 20:52
Og den virker super godt. Hvis der er meget run på den ene server, så prøv en af de andre servere.

Hastigheden er noget bedre end beta versionen -  det er dejligt :-)

Mvh. Torben

Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:09

Kunne være man skulle prøve den på min ds109j.

Vil det være en god ide at tømme disken først?

Theilo

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:10
jeg har prøvet alle 3 regioner.. alle ligger på omkring 15kb/sek i download.. så der er tryk på kedlerne pt

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Kunne være man skulle prøve den på min ds109j.

Vil det være en god ide at tømme disken først?

Theilo
kun hvis du vil have ext4 som formattering.  ellers syntes jeg det er et godt system.. har betatestet det

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:31
Ok tror nu ikke jeg vil have ext4.

Prøver jeg på et tidspunkt, når den kan hentes med en lidt bedre hastighed end nu ( 12kb/sek)

Vil jeg kunne udnytte dsm3 med en ds109j

Theilo

Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Ok tror nu ikke jeg vil have ext4.

Prøver jeg på et tidspunkt, når den kan hentes med en lidt bedre hastighed end nu ( 12kb/sek)

Vil jeg kunne udnytte dsm3 med en ds109j

Theilo

ja du vil jo kunne udnytte den brugerflade og de nye features der er i systemet, som bla er beskrevet på deres site om dsm3 http://www.synology.com/enu/products/features/index.php - http://www.synology.com/enu/products/features/index.php

-------------
Mvh

René

Skrevet af: kfcofir
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 21:59
Tak for info'en Wink

-------------
En masse HiFi ( Bip biiiip) jeg ikke har tid til at sætte mig ind i :O(

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 09:19
Jeg har fået webdav ordentligt op at køre, og den kan bestemt anbefales på pc ved adgang ud over lokalnetværket således NAS kan blive mountet som et drev, over internettet.

På apple computere synes den lidt lidt overflødig da man hele tiden har kunnet mounte den som drev anywhere via afp.

Men på pc (win7) skal man lige gøre følgende for at får det til at funge.
På NAS -> kontrolpanel -> webservices -> webdav (aktiver webdav på den ønskede port.. og husk at forwarde denne port i routeren til NAS!, dernæst NAS -> kontrolpanel -> programprivilegier (sæt flueben for de brugere som må anvende webdav)

på win 7 pc installeres denne windows patch http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=17c36612-632e-4c04-9382-987622ed1d64&displayLang=da - http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=17c36612-632e-4c04-9382-987622ed1d64&displayLang=da  herefter kan man installere programmet netdrive http://www.netdrive.net/ - http://www.netdrive.net/  (som er gratis for private) her udfyldes følgende:

Sitename (dit ønskede navn kan være random)
site ip or url: http://dinserverseksterneadresse - http://dinserverseksterneadresse     port: 5005 (hvis dette var den du oprettede og har forwardet)
Servertype: webdav   drive: her kan du angive et lokalt drevnavn på den pc du anvender
account og password udfyldes.
Der er mulighed for at programmet logger sig på NAS enten ved windows start eller programstart.. sæt flueben hvis det ønskes.

Ellers så virker det som et lokaltdrev som kun er begrænset af internethastigheden... og det kan gøres anywhere i verden... neat.. eneste jeg har bemærket mig er problemer med visning af æøå i filnavne via webdav.. nogle som har ideer til hvad det kan skyldes?

edit "Vedr. netdrive, der har jeg løst problematikken omkring æøå.

løsningen ligger i opsætningen af netdrive:
start netdrive klik advanced og sørg for at at encoding står til utf-8, den stod på system default og det gav nogle ret sjove filnavne når jeg kiggede på min NAS via netdrive.. og æøå indgik i filnavnet."

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Lars Bjerg
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 10:59
Fin løsning rhsin beskriver, men er der nogen der kender en løsning hvor jeg altid har mounted mine netværksdrev uanset om jeg er på LAN eller WAN uden at skulle foretage mig noget? Altså et program lignende netdrive som måske bare kan pege på alternative hosts.

Eks..

1. prioritet: webdav på xxx.xxx.xxx.xxx (hjemme når man er tilsluttet LAN)
2. prioritet: webdav på *.dyndns.org eks. (ude af huset tilsluttet WAN)

Eller bare vha. ftp/samba?

Skrevet af: Thomas8
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 13:55
Jeg har nu opdateret fra 3.0 Beta til 3.0-1337

Når jeg skal oprette forbindelse via exploren kommer logon billede. Når jeg prøver at logge på sker der intet?

Skal NAS'en stå i laaag tid før man kan komme ind?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 13:57
nej min loggede ind med det samme.. indenfor et par sekunder.. prøv igen?
hvis ikke det hjælper så prøv evt at slette cachen

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:01
hvordan sletter man cahen?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:04
ved IE8 -> funktioner -> internetindstillinger -> fanen generelt og slet og flueben i midlertidige internetfiler 

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:22
Det er meget mærkeligt. Jeg kan godt logge på med 2 andre pc'er. De 2 andre køre med henholdsvis Vista og XP.
Den PC hvor jeg ikke kan logge på, kører også vista

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:28
har du tjekket fra de andre pcer at den pc du ikke kan logge på fra er havnet på blokeringslisten af en eller anden grund
login på din NAS -> kontrolpanel -> automatisk blokering -> blokeringsliste og kig efter den ipadresse som den maskine du ikke kan logge på med har.. og fjern denne fra listen hvis den altså er på
alternativt hvis du har rodet dig ud i nogle regler på firewallen på NAS så kunne det også være et sted man skal kigge

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 14:41
jeg har værken sat automatisk blokering til eller firewall regler op.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 16:08
Jeg ved ikke lige hvad der er sket. Men nu kan jeg godt logge på med alle PC'erSmile

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 20:47
jeg fik også lige testet med iphone appsen ds photo+ til dsm 3, og den er altså bare iorden... hurtig browsing af billeder selv over internettet... thumbnails vises lynhurtigt.. slideshows er også i rigtig god kvalitet og kører flydende og lækkert.

det er muligt direkte inde fra appsen at oprette nye albums og uploade såvel foto som film, samt at se og kommentere eksisterende fotos... gode zoom muligheder på enkelt foto... den får simpelthen Thumbs Up
testet på en iPod touch 2 gen samt iPhone 3G S.... jer der har iphone og dsm 3 er nødt til at prøve... jeg kan ikke forestille mig andet end den også må være fortrinlig på en iPad

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

jeg fik også lige testet med iphone appsen ds photo+ til dsm 3, og den er altså bare iorden... hurtig browsing af billeder selv over internettet... thumbnails vises lynhurtigt.. slideshows er også i rigtig god kvalitet og kører flydende og lækkert.

det er muligt direkte inde fra appsen at oprette nye albums og uploade såvel foto som film, samt at se og kommentere eksisterende fotos... gode zoom muligheder på enkelt foto... den får simpelthen Thumbs Up
testet på en iPod touch 2 gen samt iPhone 3G S.... jer der har iphone og dsm 3 er nødt til at prøve... jeg kan ikke forestille mig andet end den også må være fortrinlig på en iPad
Findes iövrigt også til Android.
Der findes også en DS audio app til musik streaming som fungerer udemärket, og for den sags skyld en DS cam app til videoovervågning som jeg dog ikke har testet da jeg ikke har et ip kamera.
Efterhånden er kaffen det eneste som Synology ikke kan klare :) LOL

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 10:37
Vedr. netdrive, der har jeg løst problematikken omkring æøå.

løsningen ligger i opsætningen af netdrive:
start netdrive klik advanced og sørg for at at encoding står til utf-8, den stod på system default og det gav nogle ret sjove filnavne når jeg kiggede på min NAS via netdrive.. og æøå indgik i filnavnet.

Så altså nu en rigtig god løsning der bare funger Smile

edit testede iøvrigt hastighed over internettet, og her kunne jeg opnå samme hastigheder på alm. simpel ftp som via webdav.. her virker webdav mere brugervenligt da filnavigationen er den almindelige stifinder

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Klausens
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 17:32
Har også lige fået opdateret min DS210+Smile

Må give stor ros til Synology, de har virkelig lavet et lækkert interface, og nu kan man lave individuelle planer for hvornår NAS'en skal tænde og slukke, hvilket er helt fantastisk!!! Clap

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:

Må give stor ros til Synology, de har virkelig lavet et lækkert interface, og nu kan man lave individuelle planer for hvornår NAS'en skal tænde og slukke, hvilket er helt fantastisk!!! Clap
hov det er da rigtigt, det havde jeg ikke engang set.. ja nu kan man lave individuelle planer for alle ugens dage Thumbs Up

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 19:36

Ja det er rigtig dejlig - nu kan da bruge det til noget. Har virkelig savnet det !

Mvh. Torben

Skrevet af: tbp3
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 20:17

det er vist stadig pres på! 22kb/sekConfused

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 12:42
Hejsa,

Har i prøvet at lave individuelle planer for hvornår NAS'en skal tænde og slukke og dernæst gemme dem. Hvorefter at i så sletter dem igen. Det ser nemmelig ud til at den vil huske disse.

Jeg prøvede at lave en plan, men så skulle jeg lige sætte den til at checke diskene og så valgte jeg at slette disse (ved god jeg kan disable planer, men det virker ikke) men den bruger alligevel planen - MEGT underligt. Så jeg var nød til at lave en plan som sagde at den skulle være tændt hele døgnet - så virkede det.

Har testet det på både en 409+ og en 411+. Har sidste nye fw installeret.

Mvh. Torben

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af 2ben 2ben skrev:

Hejsa,

Har i prøvet at lave individuelle planer for hvornår NAS'en skal tænde og slukke og dernæst gemme dem. Hvorefter at i så sletter dem igen. Det ser nemmelig ud til at den vil huske disse.

Jeg prøvede at lave en plan, men så skulle jeg lige sætte den til at checke diskene og så valgte jeg at slette disse (ved god jeg kan disable planer, men det virker ikke) men den bruger alligevel planen - MEGT underligt. Så jeg var nød til at lave en plan som sagde at den skulle være tændt hele døgnet - så virkede det.

Har testet det på både en 409+ og en 411+. Har sidste nye fw installeret.

Mvh. Torben
den er ret nem, når du laver en ændring til en eksisterende plan, så kommer der faktisk endnu en knap til højre for "oversigt" som hedder "gem" og den skal man lige huske at klikke på inden man går væk fra siden.. efter at man har slettet evt gamle regler.

-------------
Mvh

René

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 27-September-2010 kl. 13:39
Har installeret den nye DSM 3.0-1337 på min DS-207+ og hold da op et lækkert interface - det er godt nok et spring de har fået lavet dér! Der er desværre ikke support for EXT4 på min aldrende DS-207+, men synes det er fedt at der stadig udvikles til så gammel en model!

Har installeret 2 stk. Samsung Spinpoint F4EG 2TB HD204UI/Z4 diske i et non-raid setup og det fungerer indtil videre også fint - selvom et "bad sector check" under installation var forholdsvis tidskrævende (>24 timer per disk!).

Er dog lidt i tvivl om hvilke issues der potentielt set er med harddiske der har 4kb sektorer vs. 512b - det nævnes nogle steder at partitionerne skal realignes, hvis man vil undgå en drastisk performance-nedgang - nogen der ved noget konkret om dette?

Skrevet af: birddog
Skrevet den: 27-September-2010 kl. 14:29
takker for heads up, opdatere min 209 nu!

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 15:13
Hej,

Har husket at trykke gem :-)

Mvh. Torben

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 20:38
Så er firmware blevet opdateret.

Første indtryk er at det er meget mere overskueligt for en nybegynder som mig.

Kunne dog godt tænke mig at der ikke skulle tastes brugernavn eller password for at komme ind i software, kan det lade sig gøre at få det slået fra?

Theilo

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 21:42
det vil da ikke være hensigtsmæssigt da du så har en NAS der i princippet står pivåben, og da slet ikke hvis du benytter nogle online services som ftp og remote adgang over internettet så kan enhver som møde din NAS gå ind på den.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 22:22
Det har jeg godt tænkt på, men har pga min ringe upload hastighed ingen intentioner om at bruge den uden for mit eget netværk.

Theilo

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 22:25
næh, men du kan vel ikke sige dig helt fri for at uvedkomne ikke kan få adgang til dit netværk.. og derved også alt din data... og ikke mindst kunne slette/stjæle osv.... det svarer vel lidt til at låse havelågen men lade fordøren være ulåst Wink
men monikke din browser måske kan huske dine loginoplysninger.. det kan win7 da i visse tilfælde.. bare som alternativ

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 22:31
Ok Så tror jeg at jeg så lyset.

Brugernavn og password på software til at ændre i synology opsætning og så ellers mounte de drev der skal være tilgængelige?

Eller har du et par guldkorn?

Theilo

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 27-September-2010 kl. 22:33
hvordan er det med android app og den nye version 3 ?

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg syntes den nye ds photo + app er supergod, og den kører kun på system 3.. men den giver nyt liv til feks photostation.

ellers virker photostation og filestation via mobilewap som hidtil

ps har kun prøvet ds photo + på iPhone men jeg formoder det er samme positive oplevelse på android

-------------
Mvh

René

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 27-September-2010 kl. 22:55

jeg syntes den nye ds photo + app er supergod, og den kører kun på system 3.. men den giver nyt liv til feks photostation.

ellers virker photostation og filestation via mobilewap som hidtil

ps har kun prøvet ds photo + på iPhone men jeg formoder det er samme positive oplevelse på android
Der er jo både ds musik, ds photo, ds kamera. Må snart få købt sådan en synology !!

Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 28-September-2010 kl. 07:52

Jeg kører med DS Photo og DS Audio på min HTC Legend og det fungerer ganske udemærket Smile

Skrevet den: 28-September-2010 kl. 09:11
Hvordan kan man se om man kører EXT4?

Skrevet den: 28-September-2010 kl. 10:00
Du kan logge ind på boksen med telnet eller ssh og bruge kommandoen mount.

Skrevet af: Klausens
Skrevet den: 30-September-2010 kl. 20:35
Har også lige opdaget, at man kan indstille indenfor hvilket tidspunkt af dagen, hvor den må downloade torrents Smile

Jeg fik forresten efter installation af DSM 3 besked om at der ventede underretninger til mig, når jeg loggede ind i DSM 3. Dette skyldes, at Download Station var forudindstillet til at sende en underretning, når en torrent var færdig downloadet.

Bare lige til info.

Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 01-Oktober-2010 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:

desværre virker det ikk på alle modeller, ikke min 107+...... Cry
og så har jeg problemer med den ikke vil gå i dvale når jeg har arktiveret photostation......irriterende!

Skrevet den: 02-Oktober-2010 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

desværre virker det ikk på alle modeller, ikke min 107+...... Cry
og så har jeg problemer med den ikke vil gå i dvale når jeg har arktiveret photostation......irriterende!
hvilke harddiske har du i din NAS?

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 18:21

skal hva kopieret en mappe med børnefilm på min 107+ over på en USB-HDD men det tager xtremt laaang tid for den at kopiere mapperne over - over 1 time for 10-15Gb. bruger filebroweren i synology-assistant. nøj det kører ringe!!!!

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 19:06
Det er da en ret acceptabel hastighed.

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"

Skrevet af: mureren
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 19:16
Blot til info (og der er sikkert allerede nogen der ved det), så findes der en patch der igen kan få Acronis True Image m.fl. til at fungere, og smide back-ups på Synology'en.
Det er en fejl i DSM 3.0 build 1337 og build 1334 denne patch retter op på, men det kræver man opretter en support ticket ved Synology før man kan få patch'en, da den åbenbart er processor-afhængig?

-------------
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"

Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 20:57
mureren: Hvad er det for en defekt du taler om ovenfor? Jeg skal netop til at sætte noget backup op på mit system og frygter nu at løbe ind i det problem du omtaler!

Skrevet af: mureren
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 21:34
I eksempelvis Acronis, opretter du en back-up af din system-partition. Den beder du om at få lagt på din Synology. Når så Acronis starter den planlagte opgave, går den i stå inden den kommer i gang, fordi credentials til Samba ikke er sat ordentligt op i DSM 3.0 1337 og 1334.
(sådan som jeg har forstået det på Synology's forum!)
Problemet var der ikke i de tidligere firmwares såsom 2.0 og 2.3
Men som sagt, hvis du har en Synology NAS, med den nyeste firmware, så opret en support ticket på Synology's support side, så kontakter de dig med et link til den korrekte patch for din NAS. 

-------------
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

skal hva kopieret en mappe med børnefilm på min 107+ over på en USB-HDD men det tager xtremt laaang tid for den at kopiere mapperne over - over 1 time for 10-15Gb. bruger filebroweren i synology-assistant. nøj det kører ringe!!!!

Jeg er bestemt heller ikke imponeret over hastigheden i filbrowseren. Jeg lavede en test ved at kopiere en fil fra min lokale maskine til NASén via filbrowseren. Det gik godt og vel dobbelt så langsomt, som hvis jeg kopierede det via det mappede drev.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Neustatt
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 10:06

Jeg har installeret ds photo, musik osv. på min iphone 4 - er det muligt at tilgå musiken via sin iphone hos feks. en kamerats wifi forbindelse ? Jeg har  en DS 207+

Mvh.
Ronni

Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 11:08
Neustatt: ja det forudsætter audiostation er slået til på NAS samt du har forwardet audiostation porten (kig i firewall på Nas) også understøtter flac filer feks ikke (lidt træls når min samling ligger som flac)
Men ellers er det blot at indtaste serverip i ds audio på iPhonen så skulle det køre

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Neustatt
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 12:08

Neustatt: ja det forudsætter audiostation er slået til på NAS samt du har forwardet audiostation porten (kig i firewall på Nas) også understøtter flac filer feks ikke (lidt træls når min samling ligger som flac)
Men ellers er det blot at indtaste serverip i ds audio på iPhonen så skulle det køre

Ok - tak Smile

Mvh.
Ronni

Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 14:02
Jeg havde skrevet til synology support om afspilning af flac filer i audiostation, og der er faktisk en mulighed for at enable kodeomskrivere som rent faktisk virker såvel i webaudiostation samt via ds audio apps således det er muligt at afspille sine flac filer feks via browser eller smartphone (iphone) udefra hjemme via internettet.

se nedenfor hvad der aktiveres i audiostation, for at få det til at funge.. og det virker.. har testet på iPhone 3G S og iphone 4 samt IE fra job
Det er vigtigt at det kun er de kodeomskrivere som er inde under audiostation man slår til, for jeg har tidligere oplevet at slog jeg kodeomskrivere til under mediastation så fik min pioneer lx71 fat i det transcodede signal istedet for original flacfilen, og det ønskede jeg ikke...

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 14:55
Funktionaliteten med transcoding vil være stærkt afhængig af cpu'en på den konkrete model - det vil ikke på min ds-207+ være muligt at lave transcoding on-the-fly - det er for krævende for systemet. Ellers smart nok for alle os der har rippet musiksamlingen til FLAC :-)

Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Funktionaliteten med transcoding vil være stærkt afhængig af cpu'en på den konkrete model - det vil ikke på min ds-207+ være muligt at lave transcoding on-the-fly - det er for krævende for systemet. Ellers smart nok for alle os der har rippet musiksamlingen til FLAC :-)
jeg prøvede at tjekke cpu belastningen under transcodninger og på min lå den som snit på ca. 5-8% af cpu, med enkelte (meget få) spidser omkring de 16%, og alle andre parametre som ram og netværk lå langt under hvad de fleste NAS kan levere... så er det noget du har prøvet for nylig.. og ikke mindst via audiostation.. ellers kunne du måske transcode til wav istedet.. der står den setting er mindre cpu krævende.. men det er ikke alle browsere som understøtter den.

at den lige har en top til sidst var fordi en bruger mere kom på.. ellers har du en relativ stabil linie ved flac encoding til mp3.. også ved jeg godt en ds1010+ har en del kræfter.. men alligevel.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 15:16

Jeg havde skrevet til synology support om afspilning af flac filer i audiostation, og der er faktisk en mulighed for at enable kodeomskrivere som rent faktisk virker såvel i webaudiostation samt via ds audio apps således det er muligt at afspille sine flac filer feks via browser eller smartphone (iphone) udefra hjemme via internettet. 

Det var også muligt før DSM3 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Din 207+ har ingen problemer med det. Jeg har selv gjort det på min 207+, hvor jeg havde den sat til at transcode flac. Og det fungerede ganske glimragende!
Jeg har ikke forsøgt det på DSM3 endnu.

Nu er det altså heller ikke den helt store process for audio filer. Det er straks værre, hvis det var film.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvorfor har du ikke sagt det før Wink

Jeg havde set de encoder indstillinger under medieserver.. men dem under audiostation havde jeg overset.

-------------
Mvh

René

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 17:01

[QUOTE=tipsen] 
Nu er det altså heller ikke den helt store process for audio filer. Det er straks værre, hvis det var film.

Det giver vel heller ikke meget mening at transcode en BD til FLAC. :) :) :)

Sorry, ..... :)

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"

Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 10:40

Hvorfor har du ikke sagt det før Wink

Jeg havde set de encoder indstillinger under medieserver.. men dem under audiostation havde jeg overset.
Det skal lige siges, jeg har ikke afprøvet det i den gamle audio station. Men den kunne gøre det ved streaming til min PS3, så formodede jeg også, at den kunne gøre det i audio station.
207+ er ihvertfald stærk nok.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

[QUOTE=tipsen] 

Det giver vel heller ikke meget mening at transcode en BD til FLAC. :) :) :)

Sorry, ..... :)
Nogle sværger til flack (eller lossless) uanset hvad man forsøger at fortælle dem LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 13:03
Har lige testet og kan se at den godt kan pakke ud til wave og sende ud til eks. en iPod, men transcoding til mp3 er greyed out - antager at det bliver for krævende - har også tidligere testet transcoding fra flac til mp3 i Squeezebox Server til winamp og dét var for tungt.

Skrevet den: 29-Oktober-2010 kl. 13:12
Jeg havde som nævnt ingen problemer med flac til mp3 til PS3éren på min Synology 207+ i den gamle DSM.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: serano
Skrevet den: 30-November-2010 kl. 17:40

Er der en Synology ekspert her der kan hjælpe ? :)

Jeg gik som nybegynder bare fluks igang med at bruge min Synology da jeg fik den, der blev oprettet 3 forskellige mapper inde i stifinder da jeg havde formateret den. Video, Billeder og Musik.
Jeg kunne ikke helt forstå det, men jeg smed bare alt mit data ukritisk ind i Video folderen og har herefter brugt den med stor succes sammen min AC Ryan.
Jeg fik dog lige lyst til at prøve at spille noget musik fra den, men må indse jeg ikke kan se nogle videofiler når jeg browser ind i videomappen, kun videofiler jeg har liggende der. Jeg har så derefter forsøgt at et par filer ind i Musik mappen i stifinder og de virker så fint.
Mit spørgsmål er så om ikke man kan gøre sådan det kan afspilles uanset om det ligger i den ene eller anden mappe ? :) Så jeg kan få lov at afspille filerne fra Video mappen uanset om det er lyd eller videofiler?:)
Nogen tanker omkring dette?

Lige lidt off-topic, kan det passe lydkvaliteten gennem min ps3 er bedre end igennem AC Ryan? :S Det bilder mine øre mig ind. Begge er forbundet med HDMI

-------------
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af serano serano skrev:

Er der en Synology ekspert her der kan hjælpe ? :)

Jeg kan da prøve Wink

Mit spørgsmål er så om ikke man kan gøre sådan det kan afspilles uanset om det ligger i den ene eller anden mappe ? :) Så jeg kan få lov at afspille filerne fra Video mappen uanset om det er lyd eller videofiler?:)
Nogen tanker omkring dette?

Nope, den går ikke mester..
Du skal bruge engelske navne til dine medie bibloteker. Det er såvidt jeg ved et DNLA krav (og standard).
Dvs:
Billeder = Photo
Video = Video
Musik =Music

Til din orientering, jeg røg præcis i den samme, dengang jeg først fik Synology Embarrassed Jeg synes det er lidt gakket at man ikke kan kalde dem hvad man vil, og så blot definere dem i Synology. Men det har de så ikke valgt.

Lige lidt off-topic, kan det passe lydkvaliteten gennem min ps3 er bedre end igennem AC Ryan? :S Det bilder mine øre mig ind. Begge er forbundet med HDMI
Jeg kender ikke AC Ryan, men der kan snildt være forskel.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 21:04
den med navne på mediafolders er der flere workarounds med.

http://dev.eek.be/2010/01/change-folders-for-synology-media-server/ - http://dev.eek.be/2010/01/change-folders-for-synology-media-server/

Jeg har også set et sted hvor man kunne via terminalkommandoer kunne tilføje andre foldere som medieserveren skulle holde øje med... jeg kan dog ikke lige finde linket... poster det hvis jeg snubler over den

-------------
Mvh

René

Skrevet af: serano
Skrevet den: 01-December-2010 kl. 12:12
Så det vil sige der er ikke andet at gøre end at smide musik i Music og film i Video-folderen ? :) Forstår ikke helt om man kan ændre sådan at Video folderen kan være både Music og Video på samme tid i dit link rhsin?
Ellers mange tak for hjælpen, skide DNLA standarder ;) Muligvis eneste ting jeg er utilfreds med indtil videre med Synology :) Havde ellers foretrukket det lå i samme folder..

-------------
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4

Skrevet af: henningdalgaard
Skrevet den: 01-December-2010 kl. 12:22
er det nødvendigt med dnla mapper? Jeg går da bare ind på mine delte samba drev med min popcorn.
Men måske anderledes med ac ryan

Jeg har heller ikke helt fattet meningen med standarden. Hvad er det smarte? Kan jeg bruge det til noget med synology, squeezebox og popcorn?

Skrevet den: 01-December-2010 kl. 13:27

Så det vil sige der er ikke andet at gøre end at smide musik i Music og film i Video-folderen ? :) Forstår ikke helt om man kan ændre sådan at Video folderen kan være både Music og Video på samme tid i dit link rhsin?
Ellers mange tak for hjælpen, skide DNLA standarder ;) Muligvis eneste ting jeg er utilfreds med indtil videre med Synology :) Havde ellers foretrukket det lå i samme folder..
Jeg er lidt usikker på om det kan det som du ønsker.. men umiddelbart så syntes jeg det ligner at du kan binde foldere sammen.. og derved burde man også kunne krydse dem til de respektive toplevelfoldere som holder dnla standarden... om afspillerne så kan finde ud af det er en anden historie.

Jeg syntes dog det er nemt nok at holde tingene adskilt på de respektive drev... og jeg bruger også popcornhour c-200 istedet da man her er fuldstændig fri for de begrænsninger dnla har.

Men du skal sætte dig ind i hvordan man laver terminalrettelser på din NAS, også skal du feks starte med at kigge efter hvad der er beskrevet i denne tråd http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?p=81866#p81866 - http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?p=81866#p81866

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 01-December-2010 kl. 13:28

Altså udover fordi du vil det, så vil jeg da sige, at det giver da ingen mening at have musik og video i samme folder. Måske lige bortset fra, hvis det er musikvideoer.

Jamen, det er lidt en prioritet af, hvad det er man vil. Standardmæssigt er det skam ganske fint. ellers funger dnla jo ikke så smart som det gør.
Det der er irreterende, synes jeg, det er at man ikke selv kan bestemme hvad folderen skal hedde. Eksemplevis havde jeg kaldt min billede folder for Billeder, (meget originalt). Den ville Synology ikke æde. Billederne skal absolut over i Photo (eller mappen skal omdøbes) før det virker.

Det bedste havde været, hvis der i Synology var en mulighed for at angive sin billede, video og musik folder manuelt, evt. tilføje flere foldere, (selvom jeg ikke helt synes det burde være nødvendigt). Og så Synology selv mappede dem ud som Photo, Video og Photo.
Men sådan har de desværre ikke valgt det.

Jeg kan leve med det, da jeg synes dnla er ganske smart. Og standardiseringen er skam også helt iorden med mig. Det kunne bare godt være lidt mere fleksibelt på en Synology.. Min gamle MediaServer kunne netop dette, og den var en af de første der blev dnla ceritificeret.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 01-December-2010 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

er det nødvendigt med dnla mapper? Jeg går da bare ind på mine delte samba drev med min popcorn.

DNLA er kun nødvendigt, for de enheder der kører DNLA og ikke kan sættes manuelt. Kunne f.eks være et TV, PS3 osv.

Til computere osv. er det fuldstændig underordnet. Der handler det mest af alt om, hvorvidt du bruger DNLA (din afspiller) eller bruger direkte fil adgang.

Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

Jeg har heller ikke helt fattet meningen med standarden. Hvad er det smarte? Kan jeg bruge det til noget med synology, squeezebox og popcorn?

Det smarte er, at du skal ikke tænke så meget over det overhovedet, samt at alle DNLA enheder altid kan finde dine medie filer. De mediefiler du skal dele med dine DNLA enheder, skal du blot placere i de respektive foldere (Photo, Video, Music) på din DNLA kompatibel server. Så kan alle DNLA enheder browse filerne uden at tænke så meget over det.

Det kunne f.eks være på knægtens værelse (eller tøsen). Der nyder at høre musik, se billeder og film. Hvis de eksempelvis bruger en windows 7 computer, så er det blot at starte MediaPlayer op, (da den er DNLA kompatibel), så har de adgang til alle medie filerne du har lagt ind på serveren). Og de behøver ikke tænke mere over det, end at de vælger video, når de vil se video, musik når de vil høre musik, og billeder når de vil se billeder.  De skal ikke først i gang med at mappe drev/foldere, skrive adgangskoder osv.. Det hele ligger klar til dem.

Vi andre (tosser) skal partout mappe drev og foldere osv. fordi der ikke er en skide standard der skal bestemme, hvor vi vil placer vores filer.  Vi slås derfor med scripts, login, pw, rettigheder osv.. Hvad skulle vi dog elles bruge vores liv på LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 01-December-2010 kl. 13:43
Glemte lige at nævne, at i f.eks MediaPlayer kan man godt tilføje andre foldere (både på egen eller andre maskiner på LANét), som også skal tages med i DNLA folderne. Det kunne f.eks være, hvis tøsen havde sine egne musik filer. Så kan hun bare tilføje den mappe/USB nøgle/Whatever som disse ligger på, så vil de efterfølgende også optræde i Musik folderen i MediaPlayer.

DNLA handler om at gøre det nemt og at holde tingene samlet, så man ikke roder rundt efter dem over alt. Det er nemt, det er smart. Men ja, det har da også begrænsninger. Det er dog mest af alt begrænsninger for os "tosser", som bare selv vil have styr på det.

Udvid det hele med en hjemmegruppe, så kan alle dele alt (I DNLA folderne), på LANét. Dvs. jeg behøver ikke bevæge mig ind til tøsen for at høre eller hente hendes musik. Det ligger klar på min maskine, hvis hun har valgt at dele det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Print side | Luk vindue