Print side | Luk vindue

Ipod Touch 2g: iOS 4.1 --> iOS 3.1.3, how?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86474
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 04:53

Emne: Ipod Touch 2g: iOS 4.1 --> iOS 3.1.3, how?
Skrevet af: rasmuskarlsen
Emne: Ipod Touch 2g: iOS 4.1 --> iOS 3.1.3, how?
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 12:11
Jeg har efterhånden prøvet alt for at få nedgraderet min Ipod.

Jeg kører den i DFU mode. Jeg har downloaded korrekt Ios version til min Ipod.

Jeg har prøvet at tilføje dette i min hostfile: 74.208.10.249 gs.apple.com

Problemet er at den fejler når den verificerer 3.1.3 software filen med apples server.. Det skulle den linje i host filen løse.. Men den fejler stadig :/

Har sågar prøvet med det gamle Itunes 9.2, for og se om det var Itunes 10.0 der var skyld i noget..

What to do?

Svar:
Skrevet af: ingatellent
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af rasmuskarlsen rasmuskarlsen skrev:

Jeg har prøvet at tilføje dette i min hostfile: 74.208.10.249 gs.apple.com

Har du SHSH-blobs til 3.1.3 på serveren på adressen 74.208.10.249?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 20:20
Nej fordi jeg har købt en Ipod Touch 8GB (2GEN), med iOS 4.1 på.. Så har ikke den mulighed.. :/

Jeg har dog en gammel iPod touch 8Gb, (1GEN) Kan jeg bruge noget herfra?

Evt bruge en andens SHSH-blobs? Eller hvad kan man gøre?

PS: Hvis det skulle være rigtigt, så skal vel ikk engang bruge SHSH-blobs til 2GEN/1GEN?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 20:24

Nej fordi jeg har købt en Ipod Touch 8GB (2GEN), med iOS 4.1 på.. Så har ikke den mulighed.. :/

Så er konklusionen vist at du er låst til iOS 4.1 eller de følgende.

Hvorfor vil du i øvrigt have 3.1.3 på den?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af ingatellent ingatellent skrev:

[QUOTE=rasmuskarlsen] Nej fordi jeg har købt en Ipod Touch 8GB (2GEN), med iOS 4.1 på.. Så har ikke den mulighed.. :/

Så er konklusionen vist at du er låst til iOS 4.1 eller de følgende.

Hvorfor vil du i øvrigt have 3.1.3 på den? [/QUOTE

Har lidt Bluetooth problemer.. Og har hørt at lige det jeg skal bruge det til, virker fint på 3.1.3.. :/

PS: Hvis det skulle være rigtigt, så skal vel ikk engang bruge SHSH-blobs til 2GEN/1GEN? Har læst det faktisk kun er til 3GEN?

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 20:43

Har lidt Bluetooth problemer.. Og har hørt at lige det jeg skal bruge det til, virker fint på 3.1.3.. :/

PS: Hvis det skulle være rigtigt, så skal vel ikk engang bruge SHSH-blobs til 2GEN/1GEN? Har læst det faktisk kun er til 3GEN?

Jeg er sikker på du skal have SHSH-blobs til sådan en iPod 2Gen, det er præcist disse blobs som iTunes beder Apple-serveren om når den skriver at den tjekker firmwaren med Apple. Hvis ikke den lavede dette tjek ville du ikke have nogen problemer. (Husk også at iPod Touch 2Gen 8GB jo er solgt side om side med iPod Touch 3Gen 16GB og 32GB.)

Mht. alle mulige problemer kan det af og til virke at geninstallere iOS 4.1 helt fra bunden, dvs. ikke noget med at gendanne fra kopi, men som du allerede har gjort placere den i DFU-tilstand, og så indlæse styresystemet igen.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 21:01

Jeg er sikker på du skal have SHSH-blobs til sådan en iPod 2Gen, det er præcist disse blobs som iTunes beder Apple-serveren om når den skriver at den tjekker firmwaren med Apple. Hvis ikke den lavede dette tjek ville du ikke have nogen problemer. (Husk også at iPod Touch 2Gen 8GB jo er solgt side om side med iPod Touch 3Gen 16GB og 32GB.)

Mht. alle mulige problemer kan det af og til virke at geninstallere iOS 4.1 helt fra bunden, dvs. ikke noget med at gendanne fra kopi, men som du allerede har gjort placere den i DFU-tilstand, og så indlæse styresystemet igen.

Ja er sq også lidt forvirret, har bare læst mange steder at 1GEN og 2GEN ikke skulle kræve disse.. :/

Men hvorfor laver man ikke bare nogle iniversale SHSH-Blobs? Der må vel ligge noget information i dem, som kan manilupleres.

Har lige prøvet med Itunes 9.0, helder ingen held :/ Har afprøvet ved både 3.1.3 og 3.1.2..

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 21:16

Men hvorfor laver man ikke bare nogle iniversale SHSH-Blobs? Der må vel ligge noget information i dem, som kan manilupleres.

Det er der nok mange der ønskede sig at man kunne. Det svarer lidt til at du siger: "hvorfor laver man ikke en universal-kode-brydningsmaskine", jo, altså fordi man ikke har fået brudt Apples krypteringsmetode endnu.

Det der sker er at iTunes sender noget specifik information om hardwareenheden til Apples server. På serveren genereres så en SHSH-kode, som så sendes retur til iTunes. Nu kan iTunes så tjekke om koden passer med den hardware enhed der er tilsluttet (altså om SHSH-blobbet lige netop hører til denne enhed).

Hvis ikke man har gemt sine SHSH-blobs enten på en central server eller på sin egen computer, så har man praktisk talt ingen chance for at nedgradere styresystemet.

Edit: For at svare på dine spørgsmål også: Ja, det har tidligere været muligt at installere andre firmware på iPod 2gen uden SHSH-blobs, men siden engang i sommer så har det være umuligt.

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 21:33

Det er der nok mange der ønskede sig at man kunne. Det svarer lidt til at du siger: "hvorfor laver man ikke en universal-kode-brydningsmaskine", jo, altså fordi man ikke har fået brudt Apples krypteringsmetode endnu.

Det der sker er at iTunes sender noget specifik information om hardwareenheden til Apples server. På serveren genereres så en SHSH-kode, som så sendes retur til iTunes. Nu kan iTunes så tjekke om koden passer med den hardware enhed der er tilsluttet (altså om SHSH-blobbet lige netop hører til denne enhed).

Hvis ikke man har gemt sine SHSH-blobs enten på en central server eller på sin egen computer, så har man praktisk talt ingen chance for at nedgradere styresystemet.

Edit: For at svare på dine spørgsmål også: Ja, det har tidligere været muligt at installere andre firmware på iPod 2gen uden SHSH-blobs, men siden engang i sommer så har det være umuligt.

Ah gætter på den bare er læst så, indtil jeg finder en løsning :/

Lyder mærkeligt det bare er blevet umuligt sådan lige pludselig i løbet af sommeren :O

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 22:27
HMM!!!! Har hentet en 2.1.1 firmware.. Som apple serveren har godkendt. Er ved at uploade den nu.. Hmm

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 22:29

HMM!!!! Har hentet en 2.1.1 firmware.. Som apple serveren har godkendt. Er ved at uploade den nu.. Hmm

Aaah. Af med Nej-hatten på med JA-hatten:

Du kan også installere 3.1.2 (i hvert fald ved at tilføje den linje i hosts-filen som du omtaler).

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 22:35

Aaah. Af med Nej-hatten på med JA-hatten:

Du kan også installere 3.1.2 (i hvert fald ved at tilføje den linje i hosts-filen som du omtaler).

Den har jeg ikke fået tilladelse til at installere, d. 3.1.2...
Men den host linje hjælper vel ikke noget når jeg ikke har SHSH-blobs på serveren?

Der er nu 2.1.1 på den :) (Hvor jeg ikke har tilføjet noget i hostfilen for at få den godkendt) Har dog lige prøvet at smide en 3.1.2 / 3.1.3 på uden held :/

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 23:03

Den har jeg ikke fået tilladelse til at installere, d. 3.1.2...
Men den host linje hjælper vel ikke noget når jeg ikke har SHSH-blobs på serveren?

Der er nu 2.1.1 på den :) (Hvor jeg ikke har tilføjet noget i hostfilen for at få den godkendt) Har dog lige prøvet at smide en 3.1.2 / 3.1.3 på uden held :/

Jeg mener ikke 3.1.2 kræver SHSH-blobs. Den kræver vist bare et positivt svar fra en server, men det kan man så give den ved at rette i hosts-filen. Får du ikke en fejlmeddelelse når du prøver at installere 3.1.2? (Hvis 2.1.1 fungerer til det du skal bruge, så er det jo i øvrigt fint).

Skrevet den: 22-September-2010 kl. 23:19
Ja det er nok rigtigt. Har ikke lige prøvet dette.

Jo jeg får pt fejl ved at opdatere til 3.1.2, men det er sp også uden "fixed" host fil..

Men i princippet nu når jeg har fået den smidt på en 2.1.1.Kan jeg så ikke lave backup af de SHSH-blobs. Så burde jeg vel kunne benytte alle versioner fra 2.1.1 og frem? Og tilbage igen?

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 06:50

Jo jeg får pt fejl ved at opdatere til 3.1.2, men det er sp også uden "fixed" host fil..

Prøv med den ændrede hosts-fil, det bør virke.

Citér
Men i princippet nu når jeg har fået den smidt på en 2.1.1.Kan jeg så ikke lave backup af de SHSH-blobs. Så burde jeg vel kunne benytte alle versioner fra 2.1.1 og frem? Og tilbage igen?

Nej, SHSH-blobbet virker kun til den firmwareversion det er generet til. I princippet hvis man vil gå rundt og skifte firmware som det passer en, skal man altså gemme SHSH-blobs hver gang Apple frigiver nyt firmware. Det er så desværre ikke rigtigt til at gøre med tilbagevirkende kraft.

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 11:26

Prøv med den ændrede hosts-fil, det bør virke.

Citér

Nej, SHSH-blobbet virker kun til den firmwareversion det er generet til. I princippet hvis man vil gå rundt og skifte firmware som det passer en, skal man altså gemme SHSH-blobs hver gang Apple frigiver nyt firmware. Det er så desværre ikke rigtigt til at gøre med tilbagevirkende kraft.

Jeg har prøvet at ændre hostfilen, men får ikke lov til at smide hverken 3.1.2 eller 3.1.3 ind på den :/

Så nu er jeg så stuck ved v. 2.2. Og den vil lade mig opgradere til 4.1. Men går da udfra det måtte være nememre at opgradere fra 2.2 til 3.1.2/3.1.3 istedet for en nedgadering fra 4.1?

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 11:52
Får vi andre dødelige et resume når i to engang er færdige med jeres snak Wink. Jeg stod af efter andet indlæg Wacko.

/Nils

-------------
           

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 12:56
nbu001-_> Jo selvf ;)

ingatellent / andre --> Nogen ide om hvad de custom IPSW filer kan gøre? Så vidt jeg har læst er det nogle custom firmwares genereret i PwangTool.. Som ikke skulle indeholde de checks. Hvorfor skulle man ikke bare kunne bruge dem? Skulle der være nogle farer ved det? har læst noget med noget "baseband" som man skal være varsom med.. Men er sq lidt forvirret med dette.

Skrevet den: 23-September-2010 kl. 14:26

Nogen ide om hvad de custom IPSW filer kan gøre? Så vidt jeg har læst er det nogle custom firmwares genereret i PwangTool.. Som ikke skulle indeholde de checks. Hvorfor skulle man ikke bare kunne bruge dem? Skulle der være nogle farer ved det? har læst noget med noget "baseband" som man skal være varsom med.. Men er sq lidt forvirret med dette.

Hvor har du læst om dem henne? Det bliver helt klart en halvdyr brevvægt hvis noget går galt, men jeg tror ikke risikoen er stor. "Baseband"-problemer er vist kun relevante på iPhone og ikke på iPod der ikke har noget telefonchip. Jeg ville dog kun vælge denne løsning som en sidste udvej. (Måske kunne man fx bytte sig til en iPod hvor 3.1.3-softwaren er installeret.)

Kan du under "Indstillinger--> Om" komme til at se hvad der står under Model? Det væsentlige er om der står MC eller MB først (eller noget helt tredje). Hvis der står MB først så burde du vha. en ændring i hosts-filen kunne installere 3.1.2-softwaren. 3.1.3-softwaren er umulig uden apples hjælp, eller med mindre du finder en cracket version af softwaren.

Edit: Og for at svare på dit spørgsmål: Nej, den installerede version af softwaren har (desværre) ingenting at sige for hvor besværligt det er at installere kommende versioner. Jeg er stadig overbevist om at det skal være muligt at installere 3.1.2-softwaren, så man kunne jo håbe at den kan det den skal. Hvad var det i grunden for et problem du havde med BlueTooth? Kunne det tænkes det er noget der bliver rettet i næste softwareversion?

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 08:37

Jeg har prøvet at ændre hostfilen, men får ikke lov til at smide hverken 3.1.2 eller 3.1.3 ind på den :/

Du har forresten stadigt heller ikke fortalt hvilken fejl iTunes giver når du med ændret hosts-fil forsøger at lægge 3.1.2 ind? iTunes siger typisk der skete en fejl, og så et tal i parentes (typisk fejl fx "(1015)").

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 14:58
Citér
Hvor har du læst om dem henne? Det bliver helt klart en halvdyr brevvægt hvis noget går galt, men jeg tror ikke risikoen er stor. "Baseband"-problemer er vist kun relevante på iPhone og ikke på iPod der ikke har noget telefonchip. Jeg ville dog kun vælge denne løsning som en sidste udvej. (Måske kunne man fx bytte sig til en iPod hvor 3.1.3-softwaren er installeret.)

Jamen det har jeg læst flere steder. Custom IPSW filer, er åbenbart filer lavet med PwangTool. Hvor det check med apple er stået fra, og samtidig har man jailbroket filen. Se her:
http://www.sinfuliphone.com/showthread.php?t=3306

Citér
Kan du under "Indstillinger--> Om" komme til at se hvad der står under Model? Det væsentlige er om der står MC eller MB først (eller noget helt tredje). Hvis der står MB først så burde du vha. en ændring i hosts-filen kunne installere 3.1.2-softwaren. 3.1.3-softwaren er umulig uden apples hjælp, eller med mindre du finder en cracket version af softwaren.

Det er en "MB" version. Men kan jeg ikke ligge 3.1.2 ind, selvom jeg har ændret i hostfilen. De eneste versioner den lader mig ligge ind er: 3.0.0 og derunder.. Jeg får en fejl 3194 når jeg prøver med 3.1.2 :/ Og det er ligemeget hvad jeg gør. Det er mega irriterende. Så derfor jeg har prøvet med de custom IPSW filer, men de fejler desværre også :/
Har også prøvet med flere forskellige versioner af Itunes, alt fra 9.0, 9,2 samt 10. Jeg kører med WIN7, 64bit, men tror ikke det har noget at sige (har også prøvet på en Win7, 32bit, uden held)

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 18:06

Det er en "MB" version. Men kan jeg ikke ligge 3.1.2 ind, selvom jeg har ændret i hostfilen. De eneste versioner den lader mig ligge ind er: 3.0.0 og derunder.. Jeg får en fejl 3194 når jeg prøver med 3.1.2 :/ Og det er ligemeget hvad jeg gør. Det er mega irriterende. Så derfor jeg har prøvet med de custom IPSW filer, men de fejler desværre også :/

Har du en tiptop version af firmwaren 3.1.2?

Så prøv:
1) Ændr din hosts-fil ved at tilføje linjen 74.208.105.171 gs.apple.com (bemærk det er en anden ip-adresse end den du bruger nu).
2) Sæt din iPod i DFU-mode (det har du vist skrevet at du ved hvordan man gør)
3) Gendan telefonen med din tiptop-version.

Hvis det er en MB-model, og du gør alt det, så forstår jeg ikke hvis det ikke virker (fordi jeg har lige testet det og det virkede fint - uden SHSH-blobs).

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 18:26

Har du en tiptop version af firmwaren 3.1.2?

Så prøv:
1) Ændr din hosts-fil ved at tilføje linjen 74.208.105.171 gs.apple.com (bemærk det er en anden ip-adresse end den du bruger nu).
2) Sæt din iPod i DFU-mode (det har du vist skrevet at du ved hvordan man gør)
3) Gendan telefonen med din tiptop-version.

Hvis det er en MB-model, og du gør alt det, så forstår jeg ikke hvis det ikke virker (fordi jeg har lige testet det og det virkede fint - uden SHSH-blobs).

Forstår det helder ikke. Hvad version af Itunes bruger du? Har du brugt custom version, fra den side jeg skrev? Nederste link..

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 18:50

Forstår det helder ikke. Hvad version af Itunes bruger du? Har du brugt custom version, fra den side jeg skrev? Nederste link..

Prøvede du med den anden IP-adresse i hosts-filen?

Jeg bruger den side her: www.felixbruns.de/iPod/firmware/

Edit: Og jeg brugte bare iTunes 10.0, ingen fixfaxerier i den retning (Win7Pro 32bit)

Skrevet den: 24-September-2010 kl. 19:53

Prøvede du med den anden IP-adresse i hosts-filen?

Jeg bruger den side her: www.felixbruns.de/iPod/firmware/

Edit: Og jeg brugte bare iTunes 10.0, ingen fixfaxerier i den retning (Win7Pro 32bit)

Ja har prøvet alt det.. Tror bare jeg er kommet til et punkt hvor jeg må give op.. Har prøvet alt.. Men lige meget hjælper det :/ Også slåët firewall / antivirus osv fra, hvis det skulle blokere den ip! Uden held.

Skrevet den: 27-September-2010 kl. 13:11
Har fundet en løsning på dette. Jeg har hele tiden forsøgt at gøre alle trin uden min Ipod var jailbroken, hvilket har fejlet. Jeg har dog forsøgt at udføre alle beskrevne trin med en jailbroken firmware 4.0, uden held.
Løsningen i dette tilfælde lå i at ligge en 3.0 firmware ind, og jailbreake den. Herefter har jeg kunnet uploade en custom 3.1.2 / 3.1.3 firmware, lavet i Sn0wbreeze 2.0. Så nu kører der 3.1.3 på den. Finally :D

Print side | Luk vindue