Print side | Luk vindue

Ovf. mellem NAS og ekstern harddisk

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86495
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 01:15


Emne: Ovf. mellem NAS og ekstern harddisk
Skrevet af: 19tal
Emne: Ovf. mellem NAS og ekstern harddisk
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 20:42
Hej
 
Jeg har et lille spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.
 
Sagen er den, at når jeg overfører en fil fra min NAS til min ekstern HDD (de er forbundet via usb)
så kan jeg kun overføre med en hastighed på 1,4 MB/s, er det virkelig den maksimale hastighed man kan overføre med via USB?
 
Med venlig hilsen
 
Lukasz



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 21:01
Det kommer meget an på hvilket filsystem din NAS og din USB HDD benytter. Styresystemet, hardwaren og metoden der bruges til overførelsen har også betydning.

Så det er ikke helt simpelt at svare på..


Skrevet af: 19tal
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 21:17

Lidt flere oplysninger;

OS på PC = Win7
NAS = Synology DS107e, Firmware version DSM 2.2-0959
Ekstern HDD =  Western Digital Technologies, My Book
Begge diske benytte filsystemet NTFS
 
"Metoden der bruges til overførelsen" her ved jeg ikke hvad du mener, men trækker bare en fil fra den ene disk til den anden.
 
Min PC køre trådløs, "nassen" er tilsluttet routeren med netværkskabel, og den eksterne er tilsluttet "nassen" med usb.
 
Hvis der skal bruges mere info så sig endelig til.
 
På forhånd tak
 


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 22:32

Jeg kommer sjældent over 5 MB/s når jeg overfører fra nas og direkte til usb og det er via kabel hele vejen igennem.

 
Vælger jeg at hente fra nas(ds-109j) til pc henter jeg med 10 MB/s og kan derefter overføre til usb fra pc med 55 MB/s.
 
Theilo
 
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af 19tal 19tal skrev:

Lidt flere oplysninger;

OS på PC = Win7
NAS = Synology DS107e, Firmware version DSM 2.2-0959
Ekstern HDD =  Western Digital Technologies, My Book
Begge diske benytte filsystemet NTFS
 
"Metoden der bruges til overførelsen" her ved jeg ikke hvad du mener, men trækker bare en fil fra den ene disk til den anden.
 
Min PC køre trådløs, "nassen" er tilsluttet routeren med netværkskabel, og den eksterne er tilsluttet "nassen" med usb.
 
 

Jeg mener Synology bruger et Linux baseret system, og Linux og NTFS er ikke en optimal sammenblanding.

Efter hvad du skriver, lader det også til at du bruger din PC som "mellemstation", hvor du fra PC'en kopier mellem NAS og USB disk. Det er min erfaring at det sløver processen ned. Det vil normalt være bedre at lave kopieringen direkte fra NAS'ens styresystem. Sådan er det ihvertfald på det Unix baserede NAS system jeg bruger.

Synology'en har formentlig en filmanager, så prøv at lave kopieringen med den istedet.

Du vil formentlig også få en forbedring ved at formatere dine diske i Linux eget filsystem (EXT3/EXT4).

Hvis din Synology samtidigt laver andre ting (downloader, streamer, etc..), vil det også gå ud over hastigheden, specielt da DS107 vist er en lidt ældre sag og formentlig ikke har så mange "kræfter" at gøre godt med Wink


Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 22-September-2010 kl. 23:28
Hvis du overfører filerne via din PC, altså har NAS'ens mapper i et vindue og kopierer filerne over til et andet vindue hvor du har den eksterne USB disk, så sendes ALLE data via din PC!
Dvs. NAS -> via WLAN -> PC -> via WLAN -> NAS -> via USB -> ekstern harddisk

Derfor er det ikke så underligt at du kun overfører med 1,4 MB/s, det er 2 x 1,4 x 8 = 22,8 Mbit/s hvilket svarer til hvad en standard WLAN boks kan overføre når der sendes og modtages samtidig.

Hvis du vil undgå PC-leddet, må du se om du kan finde en funktion in NAS'en, fx via dens web-interface, hvor du kan kopiere data til den eksterne harddisk direkte.


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 05:34
Bare husk at hvis du vil overføre filerne via filestation og du har filer større end 4gb skal du bruge firefox og ikke explorer, da explorer har en begrænsning.
 
Jeg har oplevet at filestation kører langsommere end på den anden måde.
 
Theilo


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Bare husk at hvis du vil overføre filerne via filestation og du har filer større end 4gb skal du bruge firefox og ikke explorer, da explorer har en begrænsning.
 
 
Det må du lige forklare? Det er da ikke browseren som overfører filerne. Browseren er kun interfacet til filmanageren i NAS'en (med mindre Synology's styresystem virker på en meget obskur måde?).


Skrevet af: xeon
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 12:12
Du skal ikke regne med det går meget hurtigere når du sidder på det trådløse netværk. Prøv at smide et kabel i PC'en. Så vil du sikkert se en højere hastighed.

-------------
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64336 - Min hjemmebio


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 12:38
+1 til Palles forslag med at bruge webinterface til at håndtere overførslen - så sker det direkte fra NAS til USBpåNAS - *meget* hurtigere - tvivler på at forskel i filsystem vil have nævneværdigt betydning her. Browser-begrænsninger har ingen betydning i dette tilfælde, hvor du blot starter overførslen på nas'en via webinterface - tror endda du kan starte overførslen og derefter lukke browseren.
Det vil også gå hurtigere, hvis du kabler din computer, men det ER stadig unødvendigt ekstra-arbejde at kopiere filen fra NAS'en til din computer og tilbage igen...


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg mener Synology bruger et Linux baseret system, og Linux og NTFS er ikke en optimal sammenblanding.


Meget plausibel forklaring. NTFS under Linux æder en del CPU kraft, og det er ikke hvad Synology har mest af (hvis det altså er Synology som mounter USB disken??).

Skift til Linux og bruge ext3 på USB diskene.Smile


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 16:15

Att pallec

Det er ikke noget jeg selv har fundet på men fundet det i FAQ på synology's side
 
Why does the File Station only allow me to download a maximum file of 4GB?
 
You might encounter this problem when using File Station to download files through Internet Explorer. This is due to the limitation of the Internet Explorer. We recommend you to use the Firefox web browser for downloading files that exceed the size of 4GB.
 
Jeg bruger stifinder (sikkert helt forkert, men som newbie på nas området skal man starte et sted)
Det kører fint, men er ikke i tvivl om at jeg overhovedet ikke bruger min ds109j som den kan bruges.
 
Theilo


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 16:27
Hvis du kopierer fra et sted på din nas til et andet sted på din nas er det træls, hvis filerne skal forbi din computer og vende inden de smides tilbage på nas'en - det tager unødvendigt tid!

Det problem du nævner ovenfor er hvis du bruger File Station til at up- eller downloade en fil som fylder mere end 4GB (Det kan IE ikke håndtere), men det er ikke tilfældet her - her bruges Web Station blot til at sende en instruktion til NAS'en om at flytte en lokal fil fra en mappe til en anden mappe på nas'en - ingen filer up- eller downloades via browseren.


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 16:44
Hvis USB disken er formateret i FAT32 går filoverförslen meget hurtigere end hvis den er NTFS formateret.
Så pröv at ändre den til FAT32 hvis ikke du ikke vil have den EXT3 formateret.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 16:56
FAT32 kan så give problemer med at gemme store filer (større end 4GB vist nok).


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 16:58
ok tipsen
 
det vil jeg prøve når der skal flyttes filer fra et drev til et andet på nas.
 
Alle mine usb disk er formateret i ntsf da mange af dem har filer der er større end 4gb
 
Theilo


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 18:18


Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Att pallec

Det er ikke noget jeg selv har fundet på men fundet det i FAQ på synology's side
 
Why does the File Station only allow me to download a maximum file of 4GB?
 
You might encounter this problem when using File Station to download files through Internet Explorer. This is due to the limitation of the Internet Explorer. We recommend you to use the Firefox web browser for downloading files that exceed the size of 4GB.
 
Jeg bruger stifinder (sikkert helt forkert, men som newbie på nas området skal man starte et sted)
Det kører fint, men er ikke i tvivl om at jeg overhovedet ikke bruger min ds109j som den kan bruges.
 
Theilo

Det lyder umiddelbart som noget sludder..Wink

Hvordan kan man bruge 'File Station' til at downloade gennem Internet Explorer (måske noget ftp)??

Mon ikke der menes, hvis man downloader en fil fra nettet med Internet Explorer som gemmes på NAS'en(?) Så kan det godt være der er en begrænsning(?)
Men, her er der tale om at overføre mellem NAS og ekstern disk.


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 18:28
Nu kan det godt være det er mig der er en dør til det her, men jeg kan kun komme i filestation igennem en browser og når jeg downloader til min pc kører jeg noget langsommere end via stifinder
Theilo
 
P.s hvordan kommer jeg i kontakt med filestation uden at bruge explorer, for her starter explorer automatisk op


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Nu kan det godt være det er mig der er en dør til det her, men jeg kan kun komme i filestation igennem en browser og når jeg downloader til min pc kører jeg noget langsommere end via stifinder
Theilo
 
P.s hvordan kommer jeg i kontakt med filestation uden at bruge explorer, for her starter explorer automatisk op
enten tilslutter du dit drev via smb (på lokalnetværket) brug softwaren synology assistent -> tilknyt drev således det mounter som drevbogstav.
 
alternativt hvis det er via internettet kan du bruge webdav her skal du bruge det nye dsm 3 (softwaren på synologyen).. se info om det her.. og lidt længere nede i tråden oplysning om hvordan webdav kan installeres http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86446&title=synology-system-3final-ude-nu - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=86446&title=synology-system-3final-ude-nu
 
og du kan også sætte filestation til at "lytte" på port 7000 sådan du blot indtaster din servers http://ipadresse:7000 - http://ipadresse:7000  i firefox så kører du udenom IE, også kan du også logge direkte ind i filestation


-------------
Mvh

René


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 20:29
Er din eksterne harddisk koblet til din computer eller til din NAS?


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 21:06
Hvis det er mig du spørger så har jeg koblet usb disk til pc.
 
Hvis jeg kobler den til nas går det endnu langsommere.
 
Uanset hvordan jeg gør får jeg de hurtigste hastigheder igennem stifinder eller totalcommander (10MB/s ned)
 
Theilo
 
 


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:18
usb-disk til nas:
hurtigt: kopier via webinterface - data kopieres direkte på systemet og kommer aldrig "ud på netværket" - flaskehals: diskhastighed på usb-disk/intern disk eller på "synology systemets cpu"
langsomt: kopier via stifinder på en vilkårlig anden computer på netværket - dette kræver at filen først hentes fra nas'ens interne disk over til computeren og tilbage til nas'en igen - her er det sandsynligvis netværket der bliver flaskehals - trådløst < 100mbit < 1000mbit (hvis 1000mbit, så er det ikke flaskehals med dén nas)
usb-disk på pc:
kopier via stifinder eller ftp fra nas'en til usb-disken og helst med så hurtig netværksforbindelse som muligt - helst 1000mbit, dernæst 100mbit og til sidst trådløst - flaskehalsen er netværket med mindre det er 1000mbit


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 23-September-2010 kl. 22:19
Hvis du er på med 100mbit netværk vil du maksimalt kunne hente data fra NAS'en med godt 10MB/s - den teoretiske flaskehals er 12,5MB/s, men derfra skal trækkes den øvrige netværkstrafik samt "fylddata" i kopieringen.



Print side | Luk vindue