Print side | Luk vindue

E-book reader eller iPad?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=87204
Udskrevet den: 09-Februar-2025 kl. 01:55

Emne: E-book reader eller iPad?
Skrevet af: Torben Rasmussen
Emne: E-book reader eller iPad?
Skrevet den: 08-Oktober-2010 kl. 14:33
Min kone har bestemt sig for, at hun vil have en e-bogslæser af en art, men jeg kan ikke helt greje om man i stedet skulle købe en iPad og så leve med at skærmen er baggrundsbelyst (og dermed mere anstrengende at se på i længden) men samtidigt få mulighed for at bruge den til andet end at læse på.

Mine tanker gik i første omgang på at finde en Sony PRS-650 når den udkommer herhjemme, men så er jeg begrænset til kun at kunne lægge bøger på (dvs. alt andet "sjov" er et no-go). Jeg ved dog ikke hvordan iPad klarer sig på e-bogsmarkedet ift. tilgængelighed af materiale, understøttede formater osv.

Så vidt jeg kan se så vil de danske biblioteker primært benytte ePUB med DRM, hvilket iPad ikke kan sluge. Jeg har lidt svært ved at se hvor meget materiale jeg reelt vil få adgang til med en iPad herhjemme. Er Apples boghandlen-app overhovedet funktionel herhjemme og er der nogen danske bøger i den?

Er der nogen der har prøvet at bruge en iPad som e-læser, som måske kan give et par råd?

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Svar:
Skrevet af: minusop
Skrevet den: 08-Oktober-2010 kl. 14:44
Har ikke prøvet en Ipad, men bruger en decideret E-book reader (den fra Gyldendal), som jeg er meget tilfreds med. Det at man kan læse udenfor i solen, om sommeren, uden problemer er et stort +.

-------------
Man burde egentlig vide bedre, i min alder ... burde!

Skrevet den: 08-Oktober-2010 kl. 14:50
Ja, jeg er nu godt klar over hvad fordelene ved en dedikeret e-bogslæser er - jeg har prøvet en Kindle v.3 - men det var nu mere om jeg kunne bruge en iPad til samme formål, eller om deres boghandel og filunderstøttelse er for ringe.

-------------

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 08-Oktober-2010 kl. 16:33
Ipad kan køre Kindle app, Stanza og iBook, men der er ikke noget at købe på dansk endnu inde fra applikationerne. Jeg har dog ikke registereret mig på Kindle endnu, bare installeret App'en for at se hvad der er bedst.

ePub bøger, man køber hos saxo.dk skal man selv kopiere over via iTunes.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 08-Oktober-2010 kl. 17:05
hvis i har familiefotos liggende på feks en synology server så er der en ret fed ds photo+ app som er formidabel til at se fotos på.. alternativt slideshows... bare lige som sidekick .. altså ipad.. og det er altså forudsat den gør det lissågodt som iphonen hvilket jeg tror Embarrassed

-------------
Mvh

René

Skrevet af: rawi
Skrevet den: 08-Oktober-2010 kl. 17:21
Har ikke prøvet en ipad, men har testet en Amazon kindle, kontra LCD.
Hvis din kone bare vil kunne læse bøger, kan jeg ikke se nogen grund til at købe en ipad. Uanset hvor utjekket en ebogslæser er mht. sjov og spas, klarer den opgaven med at læse bøger til perfektion. Hvorfor så vælge en ringere produkt til formålet?
Hele pointen med en læser er vel e-ink, og dets evne til ikke at anstrenge øjnene.

Sådan lidt OT, jeg var i Bilka for et par uger siden, og så deres AGK e-bogslæser, og på deres spiseseddel for AGK'en var flot listet op hvilke formater der understøttes, MP3, OGG, WAV mv... sjovt nok er ingen ebogs formater understøttet Confused pointen er de har så travlt med at forklare hvad den MERE kan, selvom det egentligt er ligegyldigt. Den (bør) kun bruges til læsestof, i mine øjne.

Skrevet af: bobby68
Skrevet den: 04-December-2010 kl. 17:52
En iPad, som ebogslæser, er jo utrolig fleksibel, da man kan få forskellige applikationer, til de forskellige formater/butikker.

Man skal sågar kunne læse lånte biblioteksbøger, via applikationen Bluefire Reader (gratis):
http://itunes.apple.com/dk/app/bluefire-reader/id394275498?mt=8
Men jeg skal lige en tur på biblioteket, og oprettes som låner, før jeg ved om det nu også virker herhjemme.

Jeg har købt et par bøger på amazon.com, og de fungerer fint via Kindle app'en.

Når det så er sagt, så synes jeg at iPad er lidt for stor og tung at ligge og læse med i sengen, så derfor har jeg, netop i dag, købt en Sony PRS-650.
Jeg har sågar fundet ud af hvordan jeg kan strippe DRM fra amazon's bøger, så jeg kan omkonvertere bøgerne til epub-format, så de kan læses på Sony Readeren.

Men jeg elsker stadig min iPad, og især til magasiner, via www.zinio.com , er den jo genial !

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-December-2010 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af bobby68 bobby68 skrev:

Man skal sågar kunne læse lånte biblioteksbøger, via applikationen Bluefire Reader (gratis):
http://itunes.apple.com/dk/app/bluefire-reader/id394275498?mt=8
Men jeg skal lige en tur på biblioteket, og oprettes som låner, før jeg ved om det nu også virker herhjemme.

Det virker - men bøgerne skal først åbnes i Adobe Digital Edition, og manuelt kopieres over i Bluefire gennem iTunes.

Tak for linket - jeg har manglet noget til at læse biblioteksbøger på iPad.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: bobby68
Skrevet den: 04-December-2010 kl. 21:27
Godt at høre Bluefire Reader virker til bøger lånt på biblioteket Smile

Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 04-December-2010 kl. 21:36
Hvis formålet er at læse hele romaner på den, så ville jeg ikke overveje en iPad. iPad er et super gadget, men hvis du spørger mig så skal den ikke købes som ebogs læser. Kan godt ske mulighederne er mange, men det ændrer bare ikke på at en LCD skærm over længere perioder ikke er behagelig at læse på. Hvorfor vælge et produkt der er ringere til det specifikke formål man skal bruge det til, og er hvad, 4 gange så dyr?

Skrevet af: Sionic
Skrevet den: 04-December-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Hvis formålet er at læse hele romaner på den, så ville jeg ikke overveje en iPad. iPad er et super gadget, men hvis du spørger mig så skal den ikke købes som ebogs læser. Kan godt ske mulighederne er mange, men det ændrer bare ikke på at en LCD skærm over længere perioder ikke er behagelig at læse på. Hvorfor vælge et produkt der er ringere til det specifikke formål man skal bruge det til, og er hvad, 4 gange så dyr?

Om en LCD skærm er behagelig at læse på over en længere periode må da helt klart være en individuel bedømmelse. Personligt har jeg ingen problemer med det overhoved.

Jeg så iøvrigt gerne bibliotekerne fik lavet nogle dedikerede apps til både e-bøger og lydbøger til IOS og Android. Men mon ikke det kommer?

Skrevet den: 09-December-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Sionic Sionic skrev:

Om en LCD skærm er behagelig at læse på over en længere periode må da helt klart være en individuel bedømmelse. Personligt har jeg ingen problemer med det overhoved.

Jeg så iøvrigt gerne bibliotekerne fik lavet nogle dedikerede apps til både e-bøger og lydbøger til IOS og Android. Men mon ikke det kommer?

Det kan da godt ske du ikke har nogen problemer, men det ændrer jo ikke på at en E-Ink skærm er mere behagelig. Ellers er der da absolut ingen pointe i den teknologi :b

Jeg bliver da helt ør i øjnene af at læse længere tekster på min computer for eksempel. Der er en grund til at jeg personligt har set mig nødsaget til købe fysiske udgaver af mine skolebøger, istedet for at anvende de tilgængelige PDF udgaver. Det blev simpelthen for trættende i længden. 

Så ja, det er en individuel bedømmelse hvorvidt man kan holde til en LCD skærm eller ej, men det er rimeligt ubestrideligt at en E-Ink er behageligere at sidde med.

Skrevet af: superman001
Skrevet den: 09-December-2010 kl. 20:43
You're in luck mate!

I morgen kan du forudbestille en Notion Ink Adam tablet.
Det er en Android tablet der kommer med en skærm fra Pixel QI, der både fungerer som e-ink og alm LCD skærm.

http://www.notionink.com/ - http://www.notionink.com/

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-December-2010 kl. 21:00

4 gange så dyr er nok lige i overkanten

Skrevet af: rawi
Skrevet den: 09-December-2010 kl. 21:28
de 4x pris passer meget god. men hvad er valget endt med tradstarter? og er du tilfreds?

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 09-December-2010 kl. 21:30
Jeg kunne ikke forestille mig at læse en bog på min iPad. Jeg har kun hentet iBook for at se hvad det var for noget.

Skrevet den: 10-December-2010 kl. 04:34
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

4 gange så dyr er nok lige i overkanten

Korrekt, det er lige i overkanten, men det er dælme heller ikke langt fra :b

Billigste iPad: 3800
Billigste kindle: 1100

Så 3.5 gange så dyr.

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 10-December-2010 kl. 08:26
Læser nemt 3-4 timer på min telefon (uden gener overhovedet) så ipaden virker som en fin idé.

Skrevet den: 14-December-2010 kl. 15:07
For at runde diskussionen af for mit vedkommende, så endte jeg med at købe en PRS-650 til konen i fødselsdagsgave. Dertil købte jeg et af Sonys egne læderetuier hvori der er indbygget LED-belysning. Det var et rent hit. Til mig selv har jeg så købt en iPad i stedet...

Der er dog ingen tvivl om hvilken af de to der er bedst at læse bøger på. E-ink er så overlegen, at det næsten ikke kan sammenlignes. Og så er ergonomien - dvs. vægt, format, læsevenlighed - generelt bare langt bedre på Sony-readeren. Jeg var også ret overrasket over hvor god kvalitet den var i. Selve chassiset er lavet i metal, hvilket læderomslaget udnytter ved at have en magnetlukning, som klikker fast på rammen når man lukker den... det er altså en fed detalje. Touch-delen er også overraskende god, men dog ikke noget der bruges vanvittigt meget. Batteriet holdt til ca. 2 ugers brug første gang (den kører stadig på den anden opladning, da den var fuldt opladt fra starten af). 

Så mangler vi bare lige, at forhandlerne kommer op af stolen og får noget mere materiale ind handlen, så vi kan få nogle flere skønlitterære bøger at vælge imellem.

-------------

Skrevet den: 14-December-2010 kl. 16:44
Tillykke med det, lyder som en god løsning :)

Skrevet af: urup
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 00:17
vil det sige, at Sony PRS 650 er et godt køb?

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

For at runde diskussionen af for mit vedkommende, så endte jeg med at købe en PRS-650 til konen i fødselsdagsgave. Dertil købte jeg et af Sonys egne læderetuier hvori der er indbygget LED-belysning. Det var et rent hit. Til mig selv har jeg så købt en iPad i stedet...

Der er dog ingen tvivl om hvilken af de to der er bedst at læse bøger på. E-ink er så overlegen, at det næsten ikke kan sammenlignes. Og så er ergonomien - dvs. vægt, format, læsevenlighed - generelt bare langt bedre på Sony-readeren. Jeg var også ret overrasket over hvor god kvalitet den var i. Selve chassiset er lavet i metal, hvilket læderomslaget udnytter ved at have en magnetlukning, som klikker fast på rammen når man lukker den... det er altså en fed detalje. Touch-delen er også overraskende god, men dog ikke noget der bruges vanvittigt meget. Batteriet holdt til ca. 2 ugers brug første gang (den kører stadig på den anden opladning, da den var fuldt opladt fra starten af). 

Så mangler vi bare lige, at forhandlerne kommer op af stolen og får noget mere materiale ind handlen, så vi kan få nogle flere skønlitterære bøger at vælge imellem.

Jeg har lige et sprøgsmål: Hvad er "E-Ink"?.

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 02:16
http://tinyurl.com/c7p4w2

:)

En type skærm der ikke fungerer som en ordinær LCD, plasma eller OLED skærm, idet at den ikke opdaterer på samme måde. Den imiterer almindeligt papir, og gør at det er betydeligt mere behageligt for øjnene at læse på den længere tid ad gangen.

For mere info om præcis hvordan det virker, se linket.. :P

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

vil det sige, at Sony PRS 650 er et godt køb?

Ja, hvis du vil have en E-bogslæser, som ikke skal bruges til andet end at læse elektroniske bøger. Det er en lækker kvalitet og hvis man køber etuiet til også, så synes jeg det er en rigtig lækker samlet pakke. Gyldendal havde den på tilbud, hvor der fulgte 3 bøger med (som dog ikke er noget at råbe hurra over).

-------------

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 10:42
Jeg overvejer nemlig at købe en E-bogslæser i stedet for et digitalkamera for de penge jeg fik af familie og venner i fødselsdags- og julegave. Jeg kan se at sony'en også kan læse pdf, hvilket er et stort plus for mig da mange materialer på min skole kun gives elektronisk til eleverne i pdf format. Angry Og jeg synes at det er træls f.eks. at læse en 12 sider roman på min bærbar.
Det der trækker mest er muligheden for at læse lektier elektronisk, men undgå at sidde foran computeren hele dagen. Jeg vil altså kunne bruge den hver dag næsten.  

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 20:10
Lige en anden ting: Hvor god er den til at vise alm. pdf filer?

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 21:35
Der er ingen farver på enheden, så billeder vises i gråtoner. En bog i PDF og en alm A4 side PDF ser ens ud. Vær dog OBS på at mange PDF-dokumenter fylder ret meget når der er grafik i, så det vil være noget langsomt at åbne filerne hvis de fylder meget.

-------------

Skrevet den: 27-December-2010 kl. 21:45
Jeg får en masse undervisnings materiale i pdf (dog mest tekster*) så det er okay med gråtoner. Kan man tage noter i pdf filerne? 

* scannede noveller, romaner mv.

Du kan ikke Angry se 4 eksempler her:
http://www.2shared.com/document/XtH-EVE3/Iltog_fra_Korsr.html
http://www.2shared.com/document/bSgb1upn/William.html
http://www.2shared.com/document/5Wwm2isn/Aidt.html
http://www.2shared.com/document/1ArOGl53/Emilie_Gren.html

Men der er ikke meget grafik i dem,  de kan dog godt være store 1-1,5 MB.

Print side | Luk vindue