bedste sted at købe NAS
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=87558
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 10:47
Emne: bedste sted at købe NAS
Skrevet af: vonrask
Emne: bedste sted at købe NAS
Skrevet den: 16-Oktober-2010 kl. 22:48
Så skal jeg have en NAS, men synes det er uoverskueligt at finde det rette sted at købe en, når man er nybegynder som jeg, så hvor kan I anbefale at jeg køber, når jeg gerne vil have god vejledning og rådgivning? Nogle som har et bud?
mvh peter
|
Svar:
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 16-Oktober-2010 kl. 23:08
Jeg kan ikke lige komme i tanke om et sted hvor de er ekstra gode til NAS.
Hvad skal du bruge den til og med?
------------- .....
|
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 00:02
den skal lave back up af vores pc'ere i huset og jeg skal kunne tilgå den fra nettet det er de primære behov, sekundært er at kunne streame musik eller nfl måske til vores tv, hvis det er muligt...
|
Skrevet af: binne
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 09:30
Hvad prisleje forestiller du dig?
Rådgivning omkring NAS tror jeg ikke du får i butik, men på nettet ala fora som dette.
Jeg har haft omkring 7 Nas nu af forskellige mærker, og min holdning er at der er to mærker på det marked. Qnap og synology, de andre ville jeg gå uden om. Opdate og support er meget mere seriøs hos dem end de andre.
|
Skrevet af: Bananabot
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 10:03
Jeg vil også råde dig til at købe den billigt over nettet. Der er masse af hjælp at hente her på siden samt mange andre fora. Synology og Q-nap har begge virkeligt gode supportfora. Jeg er netop også sprunget ud i et NAS eventyr, og er endnu ikke stødt på et problem hvor jeg ikke har fundet en løsning hurtigt på nettet. * For at kunne streame til et TV er det nødvendigt med en form for medieafspiller ved TV'et, evt en WDTV-Live el. lign.
|
Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 12:21
Bananabot skrev:
* For at kunne streame til et TV er det nødvendigt med en form for medieafspiller ved TV'et, evt en WDTV-Live el. lign.
|
Der er flere og flere TV der får DLNA indbygget, så der er nogle der kan streames til direkte, men det er meget format afhængig.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 13:09
Bananabot skrev:
Jeg vil også råde dig til at købe den billigt over nettet. Der er masse af hjælp at hente her på siden samt mange andre fora. Synology og Q-nap har begge virkeligt gode supportfora. Jeg er netop også sprunget ud i et NAS eventyr, og er endnu ikke stødt på et problem hvor jeg ikke har fundet en løsning hurtigt på nettet. * For at kunne streame til et TV er det nødvendigt med en form for medieafspiller ved TV'et, evt en WDTV-Live el. lign.
|
Må jeg spørge hvad du har købt så og hvorhenne, så jeg måske kan læne mig lidt op ad dig?
|
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 13:10
hedberg skrev:
Bananabot skrev:
* For at kunne streame til et TV er det nødvendigt med en form for medieafspiller ved TV'et, evt en WDTV-Live el. lign.
|
Der er flere og flere TV der får DLNA indbygget, så der er nogle der kan streames til direkte, men det er meget format afhængig. |
Men en sådan medieafspiller kunne det ikke være den her Dune HD som måske kommer på fælleskøb?
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 16:11
Typisk er de nmt som popcornhour a/c 200 eller dune langt mere fleksible streamere end de indbyggede som er på skærme.... Sagt med andre ord i længden holder en nmt længere fordi man blot skal lægge sine film over i den originale form uden konvertering eller kvalitetstab.
Jeg selv bruger synology NAS med popcornhour c200 og a 200 og flere computere som afspillere.
Jeg syntes pt som privatbruger at man med synology NAS opnår mest value for money når features og anvendelse medtages i vurderingen
Min Nas er købt hos shg.dk efter research bla her
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 17:14
vonrask skrev:
Må jeg spørge hvad du har købt så og hvorhenne, så jeg måske kan læne mig lidt op ad dig?
|
Jeg købte en Synology 210J (Deres billigste 2 bay model) og en 2TB Samsung F4 HD hos Proshop. Mest fordi det var billigst og fordi jeg har handlet der før uden problemer.
210J'eren er rigeligt til mine behov(Backup og torrent DL) så den kan varmt anbefales herfra. Jeg fik anbefalet Synology mange steder bl. herinde fordi deres NAS angiveligt skulle være lidt lettere tilgængelige for alle os rookies.
Ang. streaming og DLNA er det korrekt at flere og flere tv kommer med dette, men som også rhsin er inde på er det meget begrænset hvilke formater TV'et vil "spise". Hvorfor jeg vil men at de 6-700 kr en nmt koster er godt givet ud...
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 01:21
vonrask skrev:
den skal lave back up af vores pc'ere i huset og jeg skal kunne tilgå den fra nettet det er de primære behov, sekundært er at kunne streame musik eller nfl måske til vores tv, hvis det er muligt... |
Skal den lave backup af dine pc'er eller vil du lave backup til den?
------------- .....
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 07:22
altså vi har 3 pc'ere i huset og den skulle gerne kunne lave back up fpr alle og så skulle min kone gerne kunne gå på nettet f.eks. og vise sine kollegaer billeder og den slags...
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 11:11
Det kan synology gøre uden problemer
Især photostation på den er supergod til at få familiens fotos vist enten via Web eller via. Smartphone... Synology NAS laver selv lavopløselige fotos og thumbnails af dine højopløselige fotos sådan det kan køre hurtigt og man kan naturligvist altid komme til det højopløselige billede det er bare sjældent nødvendigt
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 11:19
Skal man så bruge home-diske eller enterprise-diske? Det gør jo en stor forskel på prisen.
Jeg har selv købt 2 Seagate enterprise-diske til min QNAP NAS, men er kommet i tvivl om jeg har smidt penge ud til noget der ikke var nødvendigt.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 13:52
Brixen skrev:
Skal man så bruge home-diske eller enterprise-diske? Det gør jo en stor forskel på prisen.
Jeg har selv købt 2 Seagate enterprise-diske til min QNAP NAS, men er kommet i tvivl om jeg har smidt penge ud til noget der ikke var nødvendigt.
|
Hvad er forskellen på disse diske? Er helt lost Og det endte med at jeg har købt mig en synology 210j, så håber jeg bliver glad for den, men det skal jo også have diske, så læser fortsat spændt med her
mvh peter
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 14:21
vonrask skrev:
Brixen skrev:
Skal man så bruge home-diske eller enterprise-diske? Det gør jo en stor forskel på prisen. Jeg har selv købt 2 Seagate enterprise-diske til min QNAP NAS, men er kommet i tvivl om jeg har smidt penge ud til noget der ikke var nødvendigt. |
Hvad er forskellen på disse diske? Er helt lost Og det endte med at jeg har købt mig en synology 210j, så håber jeg bliver glad for den, men det skal jo også have diske, så læser fortsat spændt med her
mvh peter |
Køb kun harddiske der er på listen her:
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu
Der står også noget om enterprise diske. Men mange bruger jo desktop diske. Derfor kom jeg i tvivl.
TILFØJELSE: Enterprise diske koster næsten dobbelt så meget som desktop diske.
|
Skrevet af: skovsborg
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 14:29
Jeg vil ikke stjæle tråden, men har lige et spørgsmål da jeg også leder efter en NAS
Er Synology NAS'en god/hurtig nok til at streame HD matriale?
Synes nemlig at jeg læste et sted herinde at processoren og ram lige var i underkanten
Eller er der nogle som der har erfaringer med dette?
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 14:31
skovsborg skrev:
Jeg vil ikke stjæle tråden, men har lige et spørgsmål da jeg også leder efter en NAS
Synes nemlig at jeg læste et sted herinde at processoren og ram lige var i underkanten
Eller er der nogle som der har erfaringer med dette? |
du stjæler intet her Lytter bare med interesseret, da jeg selv er newbie ud i dette..
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 14:37
vonrask skrev:
skovsborg skrev:
Eller er der nogle som der har erfaringer med dette? |
du stjæler intet her Lytter bare med interesseret, da jeg selv er newbie ud i dette.. |
Jamen, der var dig, der startede tråden, vonrask :-)
|
Skrevet af: 2ben
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:14
Hejsa,
Det med diske til NAS'en er sådan lidt op til ens pengepung. Jeg har nogle 1TB samsung diske i den ene af min NAS og de har nu kørt i snart 3 år uden problemer. Til den nye NAS som jeg har købt for nogle mdr. siden købte jeg nogle enterprise diske til for de er lavet til at køre 24/7 og RAID. Ud af de 4 diske var der en diske jeg skulle have byttet 2 gange før alt var ok.
Men på enterprise diske er der 5 års garanti og som sagt er de lavet til at køre døgnet rundt. Hastigheden på dem er også bedre. Det er rigtigt at prisen er næsten dobbel op ift. desktop diske, men jeg vil nødig miste data. Men husk at selv om man har RAID og enterprise diske så kommer man ikke uden om backup. Enterprise diske kan også gå i stykker !!
Mvh. Torben
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:21
@2oben: Så ud fra dine erfaringer, hvilke mærke diske skal jeg gå efter så til min synology?
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:22
Man bør købe enterprise diske da styringen af dem er anderledes end desktop diske. Dertil er der som tidligere nævnt i tråden ofte bedre garanti, bedre komponenter mm.
Eksempel: Når en desktop disk løber ind i en fejl vil den forsøge at rette, læse sektoren i meget lang tid. Har man et RAID kan man risikere at controlleren smider disken og ultimativt array'et da den ikke svarer i lang tid pga f.eks denne feature.
Har selv 8 Samsung F1 1TB diske liggende som virker af H til i en RAID konfiguration og så sent som i sidste uge mistede jeg alle data på det array. Og uanset hvad... Altid kig på listen over understøttede diske med den enhed/controller man har tænkt sig at smide dem i. Lad være med at køb noget der ikke står på listen. Selv firmware niveau på disken kan være yderst vigtigt. Har f.eks 8 1.5TB seagate diske som med den firmware ikke er understøttet af min Adaptec 52445 controller.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:30
så diske af Seagate, Western Digital og samsung er at forestrække?
Og hvordan kan jeg så se om en disk er enterprise, når lsiten til den synology jeg har købt ser sådan ud:
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=45 - www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=45
mvh peter
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:54
hedberg skrev:
Man bør købe enterprise diske da styringen af dem er anderledes end desktop diske. Dertil er der som tidligere nævnt i tråden ofte bedre garanti, bedre komponenter mm. |
OK. Så er jeg mere rolig.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:55
Hej,
I feltet class skal der stå enterprise. Jeg har købt disse diske til min synology 411+ NAS -> http://www.edbpriser.dk/product/details.aspx?pid=525082 - http://www.edbpriser.dk/product/details.aspx?pid=525082
Disken virker super godt (nu ) Kan klart anbefales. Købte disken hos SHG og der var intet bøvl med at få den byttet.
Mvh. Torben
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 15:59
vonrask skrev:
så diske af Seagate, Western Digital og samsung er at forestrække?
Og hvordan kan jeg så se om en disk er enterprise, når lsiten til den synology jeg har købt ser sådan ud:
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=45 - www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=45
|
Det står i 4. spalte i listen.
Fx denne her: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=316428 - http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=316428
Det er dem jeg har sat i min QNAP, men hvad der er bedst af Seagate, WD, Samsung osv. ved jeg ikke. Nu blev det bare Seagate for mit vedkommende.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 16:08
Hej,
Om du vælger seagate, WD eller et andet mærke er op til dig. Jeg valgte WD da jeg har gode erfaringer med WD og syntes de larmer mindre end seagate. Men valget er op til dig - tror de er lige gode. Blot sørg for at den disk du vælger står på godkendelseslisten fra synology.
Mvh. Torben
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 16:14
Når jeg køber diske er der en alt overskyggende ting som der er værd at overveje - Deres RMA procedure hvis disken skulle fejle. Seagate's er glimrende hvor man sender disken direkte til dem - en webformular senere var det på plads.
Samsung ville sidst have jeg skulle sende den til forhandleren - hvilket krævede jeg fandt en faktura frem.
I dette tilfælde foretrækker jeg klart Seagate's procedure.
|
Skrevet af: Sternberg
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 16:30
Vil ikke anbefale at købe NAS hos komplett.dk .. Spurgte dem hvorfor jeg ikke kunne købe Synology DS-110j hos dem og svaret var at den var udgået fra produktion ..
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 18:31
Hej,
Kan anbefale dustin og shg. Men igen check deres RMA procedure.
Mvh. Torben
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 22:15
Jeg har netop købt en Synology DS209 og en 1 TB WD Black disk som stod på listen over godkendte modeller (jeg har nøjedes med én i første omgang) fra Proshop. NAS'en kører godt, men mht. photostation, så er det altså noget af en prøvelse. Jeg har 30 GB billeder, hvoraf halvdelen vel er RAW og dét kan altså ikke anbefales at have liggende i den mappe som bruges til photostation! Efter en hel weekend havde den stadig ikke indekseret 1/3 af mine billeder og det er endda med en kraftigere processor end 210j'eren har siddende...
Jeg kan ikke helt se mig selv benytte photostation til noget som helst, da jeg ikke gider gemme kopier af mine billeder på to forskellige steder for at effektivisere indekseringen. Music station virker dog helt perfekt lige fra første færd. Alle mine albumarts fra iTunes kører uden problemer og jeg kan afspille alle 10 GB direkte fra min telefon.
Næste skridt bliver en Squeezeboks til stuen, som skal prøves i næste uge. Det har taget lidt tid at finde en butik der rent faktisk kunne give en demonstration...
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 18-Oktober-2010 kl. 23:09
rhsin skrev:
|
Så en Synology NAS kan lave backup af en computer? Og altså ikke software der køre på computeren som laver backup over på NAS'en? Men Software på NAS'en som laver backup af computeren lokalt på NAS'en?
------------- .....
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 09:48
hedberg skrev:
Og uanset hvad... Altid kig på listen over understøttede diske med den enhed/controller man har tænkt sig at smide dem i. Lad være med at køb noget der ikke står på listen. Selv firmware niveau på disken kan være yderst vigtigt. Har f.eks 8 1.5TB seagate diske som med den firmware ikke er understøttet af min Adaptec 52445 controller.
|
Det er bare ikke nemt med den liste Synology har lavet.
Eksempelvis: WD10EALS-00Z8A0 1TB Desktop
Denne model kan købes som WD10EALS, men det tal der står efter, det kan ikke findes hos forhandlerne. Jeg formoder forøvrigt det er firmware versionen. Så skulle man tro, at man så bare kan opgradere firmware.. men nej, heller ikke det er helt muligt.
Pointen er, at den liste Synology laver, den er lavet ud fra hvad modeller deres bokse er testet med. Men det hjælper jo ikke ret meget, hvis man ikke ved hvad man får, når man bestiller.
Og hvad betyder det i listen, når der ingen bemærkninger er? Hvis der er/kan være forskel på firmware versionerne, så er man jo ligesom på herrens mark, når der ingen bemærkninger er.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 09:49
Notfast skrev:
rhsin skrev:
|
Så en Synology NAS kan lave backup af en computer? Og altså ikke software der køre på computeren som laver backup over på NAS'en? Men Software på NAS'en som laver backup af computeren lokalt på NAS'en? |
Nej, det kræver software på computeren. Software der "snakker" sammen med Synology boksen hele tiden, og på den måde sikre dine data. Ideen er ganske smart og effektiv.
Hvis du er nervøs for, at der skal være software på din computer, så er det sådan set sådan det altid er. Alternativ er ingen software, men manuel backup.. pick a choice
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 11:15
Notfast skrev:
rhsin skrev:
Det kan synology gøre uden problemer |
Så en Synology NAS kan lave backup af en computer? Og altså ikke software der køre på computeren som laver backup over på NAS'en? Men Software på NAS'en som laver backup af computeren lokalt på NAS'en? | der skal naturligvis installeres software på computeren, synology har lavet et program som hedder datareplicator ellers er der fine backupløsninger i win7 Pro eller Apples timemachine hvis man har sådan en også kører man bare sin data over på backup på NAS og det kan gøres automatisk
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 21:28
Bananabot skrev:
vonrask skrev:
Må jeg spørge hvad du har købt så og hvorhenne, så jeg måske kan læne mig lidt op ad dig? |
Jeg købte en Synology 210J (Deres billigste 2 bay model) og en 2TB Samsung F4 HD hos Proshop. Mest fordi det var billigst og fordi jeg har handlet der før uden problemer.
|
men hvordan kan den disk passe ind, da jeg ikke synes at kan se den på listen over kompertible diske på deres hjemmeside?
|
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 21:36
som I måske kan se jer der læser med, så er jeg fortsat lidt lost med den der liste omkring hvilke diske som skal i min synonlogy DS210j. Så hvis jeg nu gerne vil have diske i til omkring 800 kroner stykket, hvad I kan så anbefale?
Håber nogle kan hjælpe
mvh peter
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 23:24
Yakken skrev:
Jeg har netop købt en Synology DS209 og en 1 TB WD Black disk som stod på listen over godkendte modeller (jeg har nøjedes med én i første omgang) fra Proshop. NAS'en kører godt, men mht. photostation, så er det altså noget af en prøvelse. Jeg har 30 GB billeder, hvoraf halvdelen vel er RAW og dét kan altså ikke anbefales at have liggende i den mappe som bruges til photostation! Efter en hel weekend havde den stadig ikke indekseret 1/3 af mine billeder og det er endda med en kraftigere processor end 210j'eren har siddende...
Jeg kan ikke helt se mig selv benytte photostation til noget som helst, da jeg ikke gider gemme kopier af mine billeder på to forskellige steder for at effektivisere indekseringen. Music station virker dog helt perfekt lige fra første færd. Alle mine albumarts fra iTunes kører uden problemer og jeg kan afspille alle 10 GB direkte fra min telefon. |
Indekseringen af billeder dækker vel også over at der skrivning af metainformation til en database skal genereres thumbnails til hver eneste billede - og 30GB er måske i omegnen af 10.000 billeder? Det kunne jeg godt forestille mig ville være en rimelig tidskrævende proces - selv på en desktop computer.
Det er dog en engangsprocedure og Photostation er vel ikke ubrugeligt fremover blot fordi det tager nogle døgn at få styr på din samling af billeder - det er vel ikke hver weekend du vil tilføje 30GB nye billeder?
Hvis jeg skulle bruge samme logik, kunne jeg godt skrotte min nas mht. filoverførsel, musik og video - fordi det har taget lang tid både at overføre samt at indeksere/håndtere de mange tusinde filer - men nu er det jo heldigvis "blot" en startomkostning og ikke noget jeg forventer skal gentages indenfor de næste par år.
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 23:26
vonrask: Jeg bruger også Samsung F4 2TB diske i min DS-207+ NAS - og nej, disken er ikke anbefalet af Synology (ej heller det modsatte), da den endnu ikke er testet af dem, hvilket dog nok sker inden for den næste måned. Der er flere rapporter på deres forum om folk der bruger denne disk uden problemer (vist også nogle få der havde oplevet problemer så vidt jeg husker)
|
Skrevet den: 19-Oktober-2010 kl. 23:49
@Vonrask! Jeg valgte F4 diskene fordi de havde fået ros flere steder fra, samtidigt med at jeg ligesom tipsen har fulgt med på synologys forum, hvor flere meldte om der ikke var kompatilitetsproblemer med Synologys NAS´. Mine kriterier for valg af HDD var især støj og strømforbrug, hvorfor samsung diskene virkede tiltalende. Havde mine prioritet været datasikkerhed havde jeg muligvis også valgt enterprise diske.
|
Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 00:00
så hvis jeg forstår jer rigtigt, og allerede nu mange tak for hjælpen, så er det sådan en disk her I bruger og som jeg også kan bruge i min 210j?
http://www.pricerunner.dk/pl/36-2639429/Harddiske/Samsung-SpinPoint-F4EG-HD204UI-2TB-Sammenlign-Priser - http://www.pricerunner.dk/pl/36-2639429/Harddiske/Samsung-SpinPoint-F4EG-HD204UI-2TB-Sammenlign-Priser
mvh peter
|
Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 08:15
Jeps den kører jeg med og har ikke oplevet skyggen af problemer. Hvis du har tænkt dig at køre raid 1 (spejling af diske) har jeg hørt folk anbefale at man køber to forskellige HDD, dog med samme kapacitet. Jeg tror dette anbefales i det tilfælde at der er en typefejl på en bestemt HDD-serie og de begge går ned simultant. Men det er der nok mange andre her på forummet der ved meget bedre end mig...
|
Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 09:46
hmm tror jeg vil købe 2 af disse så og få dem installeret, da jeg tænker de fint dækker vores behov....
|
|