Print side | Luk vindue

Digital kamera til pensionist

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=87592
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 13:44

Emne: Digital kamera til pensionist
Skrevet af: Platon
Emne: Digital kamera til pensionist
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 18:14
Hejsa,

Min (meget!) gamle far skal have et digtitalkamera til sin fødselsdag.

Krav:

Skal være "auto-alting", point and shoot, ikke noget nørderi med indstillinger.
Nemt at bruge på alle mulige måder.
Skal bruge normal størrelse SD kort så han kan smide det i sin picture viewer.
Skal naturligvis være med genopladeligt batteri.
Absolut max: 1200 kr

Hvad findes der af gode tilbud derude?

På forhånd MANGE tak for gode råd Smile

Svar:
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 18:47
Prøv at kigge på nogle af Panasonic's Lumix-modeller, evt. Fuji's modeller ligeså.

Undgå for mange MP, helst ikke over 10, men det kan blive noget af en prøvelse inden for budgettet at finde.

Skrevet den: 17-Oktober-2010 kl. 21:53
Jeg ser lige i tilbudsavisen fra Elmutanten et Olympus X940 til 777 kr... det påstås at være temmelig 'automatisk'.

Nogen, der kender dette ?

Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 20:09
Ikke meget hjælp at hente herinde....

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 20:15
Nok fordi stort set ethvert billigt kamera opfylder dine krav. Så hvad skal man svare?

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Platon Platon skrev:

Ikke meget hjælp at hente herinde....
Altså, jeg har det altid lidt dårligt med overskriften "Nyt tv til min gamle far", og nu et nyt kamera til pensionistConfused

At man er ældre betyder ikke, at man ikke værdsætter kvalitet, at man ikke værdsætter muligheder og fleksibilitet.

Valget af kamera må afgøres af, hvilke behov og ønsker din far har....punktum. Hvis det meste er lige gyldigt, så køb gerne det allerede foreslåede.

Men gå ind til en fotohandler og rådfør dig her - sammen med "Pensionisten", og spæd om nødvendigt lidt oven i.Smile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 20-Oktober-2010 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Prøv at kigge på nogle af Panasonic's Lumix-modeller, evt. Fuji's modeller ligeså.

Undgå for mange MP, helst ikke over 10, men det kan blive noget af en prøvelse inden for budgettet at finde.

Er mit indlæg usynligt?

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 21-Oktober-2010 kl. 22:39
Canon's Powershot serie går man aldrig galt i byen med. Her er dem i den billige ende absolut et kig værd. Da de er beregnet til dem der helst vil køre det hele på auto.
Desuden holder de også et ret flot niveau, når det handler om billedkvalitet og nemt menusystem.

Her er nogle af de mulige lige omkring dit prisniveau:
  http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=952812&SamleMenuID=&gruppe=9&Extended=1&SiteID=2&Show_description=0&serie=&producent=Canon&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign= - Canon PowerShot SX120 IS

http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=383327&SamleMenuID=&gruppe=9&Extended=&SiteID=2&Show_description=0&serie=&producent=Canon&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign= - Canon Powershot 3100 IS

Her et en smule over prisen: Det nyere  http://www.kamerashop.dk/product/canon-powershot-sx130-is-solv-4611b013/ - Canon PowerShot SX130 IS

Og her er et nyt lille smart og noget billigere:  http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=383332&SamleMenuID=&gruppe=9&Extended=1&SiteID=2&Show_description=0&serie=&producent=Canon&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign= - Canon Powershot A495

Der skal bruges SD hukommelseskort. Og her vil jeg anbefale Sandisk el. Transcend SDHC 4Gb el. 8Gb kort. Bruger selv Sandisk Extreme SDHC 4gb og 8gb.

Til de kameraer der bruger AA batterier, kan jeg anbefale genopladelige SANYO eneloop - der udover at være opladt fra fabrikken af også holder på power i betydeligt længere tid end alm. genopladelige gør - hvilket = flere billeder pr. opladning
De kan bl.a. købes hos batteribyen.dk (god netbutik med super god service) : 
  http://www.batteribyen.dk/sanyo_eneloop_mqn09_batterioplader_incl_4_stk_eneloop_aa_batterier-p-4883.html?cPath=36_410&osCsid=8dd577e962f52bbf2d0490b4b7a9a674 - 4 stk. eneloop + en intelligent oplader

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 11:53
Hej Roland - mange tak for dit fine og detaljerede svar!

Martin - beklager jeg ikke fik kommenteret på dit indlæg.
Jeg vil kigge nærmere på Lumix....

Hother - manden bliver 85 så det vigtigste er at det er ultranemt at bruge

Allan - Hvorfor laver et indlæg når du ikke har noget fornuftigt at sige?
Der er massevis af billige kameraer, der ikke opfylder de krav jeg har listet.

Emnet lukket

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 13:01
Nej, den får du ikke lov at lukke her, for det vil jeg ikke have hængende på mig. Jeg har på 7 år købt 7 kameraer af 5 forskellige fabrikater, så jeg har en vis viden om, hvad der fås. Vi tager lige dine ønsker punkt for punkt:

Skal være "auto-alting", point and shoot, ikke noget nørderi med indstillinger.
Sådan er billige kameraer. Mange har OGSÅ mere avancerede indstillinger, men i standardindstillingen gør de det, du efterspørger.

Nemt at bruge på alle mulige måder.
Subjektiv vurdering, som afhænger af personen, der skal bruge det. Den kan du alligevel ikke få et ordentligt svar på fra os.

Skal bruge normal størrelse SD kort så han kan smide det i sin picture viewer.
Jeg kender kun til nogle Sony og Olympus, som bruger deres egne proprietære formater. SD er blevet standarden frem for Compact Flash. Skulle nogen være gået over til mini-SD eller mikro-SD, kommer disse kort som regel med en adapter, så de også kan bruges som SD - og derved vil de kunne bruges i den omtalte picture viewer (hvad det så end er).

Skal naturligvis være med genopladeligt batteri.
Stort set alle kameraer kommer i dag med et genopladeligt specialbatteri. Ud af de ovennævnte 7 kameraer var kun det ældste til almindelige AA-batterier - og til det medfulgte der genopladelige AA-batterier og lader, så selv dette kamera ville have opfyldt kravene.

Print side | Luk vindue