Print side | Luk vindue

Forbedring af netværk?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=87812
Udskrevet den: 26-Maj-2024 kl. 19:37


Emne: Forbedring af netværk?
Skrevet af: hifreak
Emne: Forbedring af netværk?
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:30
Hej

Jeg har købt mig en Synology NAS som jeg er meget glad for. Jeg har tilsluttet den til min router som er en Linksys WRT54GL. Jeg synes det går noget langsomt når jeg overfører filer til min PC. Mit spørgsmål lyder så vil jeg kunne udnytte en af de nye N routere for bedre hastighed eller er det min forbindelse der sætter begrænsningen? Jeg har en 12Mbit linje. Hvis jeg jeg f.eks skal overføre en fil fra min NAS til min hastighed ca. 2.5 Mbit.

Jeg gider bare ikke investere i nyt hardware, hvis jeg ikke opnår noget ved det. Håber i forstår hvad jeg mener med tråden Smile



Svar:
Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:40
Hastigheden af din internetforbindelse har intet at sige om, hvor hurtigt der kan overføres internt via netværket.

Det andet vil jeg lade eksperterne svare på :)


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Hastigheden af din internetforbindelse har intet at sige om, hvor hurtigt der kan overføres internt via netværket.

Det andet vil jeg lade eksperterne svare på :)


Ok så er vi så vidt, så venter jeg på en expert Big smile


Skrevet af: Jabu
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:18
uden at være ekspert, så kan jeg da svare på lidt af det..

du skriver ikke om du kører trådløst eller om din computer er sat på routeren med kabel, men ja en nyere router med N trådløs og gigabit netværk vil kunne sætte skub i hastigheden, hvis din computer er bare nogenlunde up-to-date.

hastigheden på din internet forbindelse har ikke noget at sige, som frugtkompot også skriver.

den tekniske del, portene/stikkene på din Linksys WRT54GL er kun 100mbit, dvs man i bedste tilfælde kan overføre med ca 10-12mb (megabyte) i sekundet imellem dit udstyr koblet på routeren, trådløst er noget langsommere og noget sværerer at sætte tal på, da det afhænger af signalstyrke, afstand, støj og meget andet.



Skrevet af: len61
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:35
du skriver ikke hvilken Sy_Nas du har ,hvis kører transfer direkte fra wan til lan skal du ,vel stille noget ,port forwarding eller port trigger, men det kan du finde en del om på synology's forum .

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: len61
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:41
ved ikke om du blander m.byte sammen med m.bit ,12.m.bit (beskrivelse af net hastighed som er målt i m.bit ,Pgr. af tab i pakker Osv) og med data flow som bliver målt i m.byte .så omkring 2.m.byte svarer Ca. til 12.m.bit .ALT I GROVE TRÆK!Embarrassed

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Jabu Jabu skrev:

uden at være ekspert, så kan jeg da svare på lidt af det..

du skriver ikke om du kører trådløst eller om din computer er sat på routeren med kabel, men ja en nyere router med N trådløs og gigabit netværk vil kunne sætte skub i hastigheden, hvis din computer er bare nogenlunde up-to-date. Jeg kører trådløs og ja min PC er rimelig up to date

hastigheden på din internet forbindelse har ikke noget at sige, som frugtkompot også skriver.

den tekniske del, portene/stikkene på din Linksys WRT54GL er kun 100mbit, dvs man i bedste tilfælde kan overføre med ca 10-12mb (megabyte) i sekundet imellem dit udstyr koblet på routeren, trådløst er noget langsommere og noget sværerer at sætte tal på, da det afhænger af signalstyrke, afstand, støj og meget andet.



Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

du skriver ikke hvilken Sy_Nas du har ,hvis kører transfer direkte fra wan til lan skal du ,vel stille noget ,port forwarding eller port trigger, men det kan du finde en del om på synology's forum .
Jeg har en synology 210J


Skrevet af: rasmusvn
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:48
Bare lige et input ang. overførselshastigheder.
 
Med en Synology DS410 i RAID5 ser hastighederne ud som følger (ved store filer):
 
Trådløst (N-forbindelse, afstand til router 2,5 meter):
 
16 MB/s = 128 Mbit/s
 
Ved trådet overførsel (1 Gbit i begge ender):
 
Vekslende mellem 55-100 MB/s = 440-800 Mbit/s


Skrevet af: len61
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:51
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=14&t=25855 - http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=14&t=25855  ,det sidste inlæg fortæller lidt om der kan hentes lidt performance på G.bit net.

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af hifreak hifreak skrev:

Hej

Jeg har købt mig en Synology NAS som jeg er meget glad for. Jeg har tilsluttet den til min router som er en Linksys WRT54GL. Jeg synes det går noget langsomt når jeg overfører filer til min PC. Mit spørgsmål lyder så vil jeg kunne udnytte en af de nye N routere for bedre hastighed eller er det min forbindelse der sætter begrænsningen? Jeg har en 12Mbit linje. Hvis jeg jeg f.eks skal overføre en fil fra min NAS til min hastighed ca. 2.5 Mbit.

Jeg gider bare ikke investere i nyt hardware, hvis jeg ikke opnår noget ved det. Håber i forstår hvad jeg mener med tråden Smile


Jeg går ud fra at der er kabel mellem NAS og router?

Start med at lave en overførsel med netkabel (mellem PC og router). Så kan du se hvad potentialet er. Trådløs kommer dog aldrig i nærheden af det, uanset hvad du gør. Hvis det er en god NAS, bliver din overførsel med kabel begrænset af 100 Mbit switchen i WRT54GL, dvs omkring 11 Mbytes/sec.

Hvis du virkelig mener 2.5 Mbit altså omkring 300 Kbytes er det lavt, og tyder på at du har problemer med dit trådløse netværk (for langt afstand mellem router/AP og din PC, eller støj fra naboernes trådløse netværk).

Hvis du mener 2.5 Mbytes/sec er det noget nær det maksimale af hvad WRT54GL kan præstere i praksis hvis du kører med kryptering.

N standarden kan give dig højere hastigheder (forudsætter selvfølgelig at du har N netkort i din bærbare, og ideelt set at du ikke har nogle G ender da N/G blandet kører langsommere end N).

Men der er ingen garantier med trådløst netværk. Hvis du vil have garanterede hastigheder, skal du trække en kabel..


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af hifreak hifreak skrev:

Hej

Jeg har købt mig en Synology NAS som jeg er meget glad for. Jeg har tilsluttet den til min router som er en Linksys WRT54GL. Jeg synes det går noget langsomt når jeg overfører filer til min PC. Mit spørgsmål lyder så vil jeg kunne udnytte en af de nye N routere for bedre hastighed eller er det min forbindelse der sætter begrænsningen? Jeg har en 12Mbit linje. Hvis jeg jeg f.eks skal overføre en fil fra min NAS til min hastighed ca. 2.5 Mbit.

Jeg gider bare ikke investere i nyt hardware, hvis jeg ikke opnår noget ved det. Håber i forstår hvad jeg mener med tråden Smile


Jeg går ud fra at der er kabel mellem NAS og router?

Start med at lave en overførsel med netkabel (mellem PC og router). Så kan du se hvad potentialet er. Trådløs kommer dog aldrig i nærheden af det, uanset hvad du gør. Hvis det er en god NAS, bliver din overførsel med kabel begrænset af 100 Mbit switchen i WRT54GL, dvs omkring 11 Mbytes/sec.

Hvis du virkelig mener 2.5 Mbit altså omkring 300 Kbytes er det lavt, og tyder på at du har problemer med dit trådløse netværk (for langt afstand mellem router/AP og din PC, eller støj fra naboernes trådløse netværk).

Hvis du mener 2.5 Mbytes/sec er det noget nær det maksimale af hvad WRT54GL kan præstere i praksis hvis du kører med kryptering.

N standarden kan give dig højere hastigheder (forudsætter selvfølgelig at du har N netkort i din bærbare, og ideelt set at du ikke har nogle G ender da N/G blandet kører langsommere end N).

Men der er ingen garantier med trådløst netværk. Hvis du vil have garanterede hastigheder, skal du trække en kabel..
Ja vil prøve at trække et kabel og se hvad der sker i yderstre tilfælde kan jeg godt leve med et kabel, da jeg har rimelig mulighed for at skjule det og det er heller ikke over så lang en afstand Tongue


Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 14:56
Skal lige høre da jeg ikke lige har 15 meter kabel liggende overvejer jeg at købe det her,  da det er fladt.  Kan jeg bruge det til min linksys router eller kræver det Gigabit? http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat5_netvaerkskabel/cat_5e_fladt/cat_5e_utp_netvaerkskabel_fladt_15_m_3198_da.html - http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat5_netvaerkskabel/cat_5e_fladt/cat_5e_utp_netvaerkskabel_fladt_15_m_3198_da.html  


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af hifreak hifreak skrev:

Skal lige høre da jeg ikke lige har 15 meter kabel liggende overvejer jeg at købe det her,  da det er fladt.  Kan jeg bruge det til min linksys router eller kræver det Gigabit? http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat5_netvaerkskabel/cat_5e_fladt/cat_5e_utp_netvaerkskabel_fladt_15_m_3198_da.html - http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat5_netvaerkskabel/cat_5e_fladt/cat_5e_utp_netvaerkskabel_fladt_15_m_3198_da.html  


Er det meget vigtigt for dig at kablet er fladt?

Inde i kablet er der enkelt ledere som helst skal være parsnoet for at reducere støj. Det er næppe tilfældet med et fladt kabel, og så kan du få problemer.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af hifreak hifreak skrev:

Skal lige høre da jeg ikke lige har 15 meter kabel liggende overvejer jeg at købe det her,  da det er fladt.  Kan jeg bruge det til min linksys router eller kræver det Gigabit? http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat5_netvaerkskabel/cat_5e_fladt/cat_5e_utp_netvaerkskabel_fladt_15_m_3198_da.html - http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat5_netvaerkskabel/cat_5e_fladt/cat_5e_utp_netvaerkskabel_fladt_15_m_3198_da.html  


Er det meget vigtigt for dig at kablet er fladt?

Inde i kablet er der enkelt ledere som helst skal være parsnoet for at reducere støj. Det er næppe tilfældet med et fladt kabel, og så kan du få problemer.


Nej det er vigtigt at det fungerer, så hvis dit råd er at jeg ikke skal købe et fladt kabel gør jeg det ikke, da jeg ikke er særlig skarp inde på det her område. LOL


Skrevet af: justrace
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 15:46
Det kan sagtens bruges. Selvfølgelig er det par-snoet.

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Det kan sagtens bruges. Selvfølgelig er det par-snoet.


Er du sikker? Måske er billedet ikke det bedste, men det ser altså ikke sådan ud.

Anyways, det er nemt at opklare. Skriv en mail til AV-Cables...


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: justrace
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 17:35
Ja, helt sikker. :)
Ellers ville AV-Cables vel ikke kunne kalde det UTP?
(Unshielded Twisted Pair = Uskærmet Snoede par)


-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"


Skrevet af: FreezeDK
Skrevet den: 26-Oktober-2010 kl. 14:13

Jeg er enig i meget af ovenstående. Jeg har selv en Synology NAS og foretrækker helt klart kablet forbindelse, - selv med en 100 mbit router/switch får du fornuftige hastigheder.

Sligtly off topic: Hvorfor vil du overføre filer fra din NAS til din PC? Én af de store forcer ved en NAS er netop at den konstant er tændt (min er ihvertfald), så du kan ligeså godt streame direkte fra den, så du derved slipper for at have forskellige versioner af filer liggende flere steder. Jeg streamer selv musik, film, billeder og filer (dvs ALT) direkte fra NAS'en. Hvis du har ordentlig hastighed behøver du derfor ikke overføre hele filen. Synologiens interne software snakker ikke super godt sammen med windows, og jeg har oplevet at Drag & Drop kan gå pænt langsomt. Så hvis du dog holder fast i, at ville overføre filer kan du prøve at lade Synology's styresystem flytte filen over på din windows PC.



Print side | Luk vindue