Print side | Luk vindue

Indendørs antenne anbefaling?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=87813
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 22:11

Emne: Indendørs antenne anbefaling?
Skrevet af: jan160674
Emne: Indendørs antenne anbefaling?
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:49
Jeg bruger pt. en stump antenne ledning med en clips i enden. Det fungere til nød, når vejret er godt. Jeg leder efter noget mere stabilt, med færre billede udfald til følge.

Det kan være en lille antenne, der kan være bag fjernsynet/på reolen. (max 30 cm høj/bred) 

Alternativt må det godt være et stort skrummel, men den skal i så fald ligge på loftet. I dette tilfælde skal den helst ikke kræve strøm, da det vil være besværligt at trække op på loftet.

Nogen der kan anbefale noget?

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:52
Det plejer at være tilstrækkeligt med en TV2 antenne som kan købes de fleste steder. Den er passiv, og kræver derfor ingen strøm. Placering bag TV'et må frarådes, da det giver dårlig eller ingen modtagelse pga afskærmningen fra Tv'et.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 12:53

Hvis du vil have den på loftet, så vil det da være passende med en normal UHF antenne.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: jan160674
Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 14:17
Så en normal UHF antenne er det der sælges som en udendørs? Så den virker også selvom den ligger på loftet?

F.eks. denne;
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=109636 - http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=109636

Er det ikke en fin pris?

Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 14:24

Den er udemærket til kortere afstande hvis forholdene er i orden. Kan fint modtage fra 50Kw sendere i 50 Km afstand i gode forhold.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 22-Oktober-2010 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af jan160674 jan160674 skrev:

Så en normal UHF antenne er det der sælges som en udendørs? Så den virker også selvom den ligger på loftet?

F.eks. denne;
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=109636 - http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=109636

Er det ikke en fin pris?

Jeg har min på loftet. Med mindre du har ståltag, så virker det ganske udmærket Big smile

Skrevet af: kgram
Skrevet den: 30-December-2010 kl. 15:19
Jeg tillader mig at genoptage denne tråd, da det synes at være det mest relevante sted til mit spørgsmål:

Vi har foræret et ældre familiemedlem et mini-tv med dvb-t.
Desværre er der helt katastrofale modtageforhold, hvor hun bor, og tv'et kan ikke modtage kanaler via den tilhørende antenne. Vi har selv et tv magen til (Aalborg), og det modtager udmærket, hvor vi bor.
Spørgsmålet er nu, om man kan købe en indendørs og transportabel antenne, der kan trække kanalerne ind, uden at fordelene ved at have et transportabelt tv sættes over styr?
Jeg har set mig lidt omkring på nettet, men er usikker på, om de forskellige antennetyper virker??

Karsten

Skrevet den: 30-December-2010 kl. 15:27

Når det er med en indendørs antenne, er det en god ide, at finde ud af hvordan den generelle dækning i området er, og så i øvrigt prøve sig frem.

-------------

Skrevet den: 30-December-2010 kl. 16:22
Den indendørs dækning i området er tilsyneladende under al kritik (det er i omegnen af Mou). Det kan man se af dr's eget dækningskort.
Det er jo ikke så let at prøve sig frem, hvis man ikke investerer i mange forskellige antenner ...
Det er jo grunden til, at man spørger sig frem i et forum!

Karsten

Skrevet den: 30-December-2010 kl. 16:25
Hvis der er så dårlig dækning, så er der ingen vej udenom en udendørs antenne, evt hængt på loftet. Der er ingen idé i at bruge flere penge på indendørs antenner.

Skrevet den: 30-December-2010 kl. 16:34
Nej, det er muligt, at indendørs slet ikke er en ordentlig mulighed. Udendørs antenne har hun, men idéen med et mini-tv er jo netop at man kan tage det med, hvor man nu opholder sig, så derfor er kablet antenne ikke rigtig et alternativ. Nå, men så bliver tv'et nok returneret ...

Karsten

Skrevet den: 30-December-2010 kl. 17:22

Hvis den indendørs dækning er helt dårlig, og det er der flere steder den er, så er det formåltløst at bruge andet end en udendørs antenne. Ligeledes, er det den type TV jeg tror det er, så er der heller ikke MPEG4, og derved er det ubrugeligt om et år alligevel.

-------------

Skrevet den: 30-December-2010 kl. 17:25
Jojo, det er med MPEG4 og USB og diverse andet. Som sagt et udmærket tv, som vi selv har stor fornøjelse af, med indendørs antenne, i Aalborg.

Karsten

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 30-December-2010 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af kgram kgram skrev:

Nej, det er muligt, at indendørs slet ikke er en ordentlig mulighed. Udendørs antenne har hun, men idéen med et mini-tv er jo netop at man kan tage det med, hvor man nu opholder sig, så derfor er kablet antenne ikke rigtig et alternativ.

Hele DTT nettet er bygget efter modtagelse via en udendørs antenne 10 m over jorden og med en egenforstærkning på omkring 10 gange.
Signalet vil naturligvis være kraftigere tæt på senderne. fx er afstanden fra Nibesenderen til Aalborg kun ca det halve af afstanden til Mou. 
Det betyder at signalet - alle andre forhold uændret - vil være omkring 4 gange så kraftigt i Aalborg - og det er åbenbart nok til at gå gennem din ydermur. 

I Tyskland sender man i forhold til DR kun med 65% kapacitet (bit-rate = 13.3 vs 20 Mega bit/sek). Signalet bliver derved meget mere robust og indendørs antenner kan anvendes flere - men langtfra alle - steder. 
Det er imidlertid en meget høj pris at betale, idet en meget lavere bit-rate giver plads til færre program kanaler og/eller en ganske dårlig videokvalitet.  I sig selv koster det 1/0.65 ~ 1.67 gange mere at sende. Men der er desuden kun et vist antal mulige muxer (6 på UHF og 1 evt. 2 på VHF). 

Boxer har faktisk valgt at hæve kapaciteten med yderliger godt 10%. Boxersignalet er derved lidt mindre robust end DR's signal.

Lars    :)

PS!  Det er faktisk også et problem med DAB+ radio, der er 4-5 gange mindre robust end muligt og ønskeligt. 

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Haspalm
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:19
Jeg har lige sat vores stueantenne op - bor ca. 6 km fra Jyderupsenderen og vi har max signal 10/10.

Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 10:24

Det skulle der heller ikke være problemer med på den afstand. Jeg vil næsten tro, at en passende længde ledning vil kunne gøre det når du er så tæt på.

-------------

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-Januar-2011 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Haspalm Haspalm skrev:

Jeg har lige sat vores stueantenne op - bor ca. 6 km fra Jyderupsenderen og vi har max signal 10/10.

Nu skal Jyderupsenderen også dække områder, der er 50-60 km fra masten og der vil signalet typisk være 50-100 gange svagere end signalet er 6 km fra masten (alle forhold lige).  Så meget dæmper dine vægge ikke signalet (de dæmper måske 10 gange).

Men der er mange andre ulemper ved at placere antennen i stuen eller på loftet. 
Om få år vil 4G mobiltelefoner og 4G mobile bredbånds enheder komme til at anvende frekvenser lige over TV kanalerne.   Det er ikke noget problem medmindre enheden anvendes, når den er ret tæt på TV-antennen  (få meter).   Så tæt kommer den let i stuen og muligvis også på loftet. Men sidder den et par meter over taget  så går det nok fint.

Det forventes, at det desuden kan blive nødvendigt at indsætte et filter mellem antennen og antennekablet (før en evt. forstærker), hvis man bor i nærheden af en af de nye 4G basisstation (mobil master).  Det kan man typisk ikke med en antenne, hvor forstærkeren er indbygget.

Nå, hvis stueantenne virker nu, kan du naturligvis blot udskifte den med en 'rigtig' antenne, hvis/når der opstår problemer.

Lars Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Haspalm
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 08:11
Til den tid skal antenne nok skiftes alligevel :) Men da vi pt har et 50" er vi i forvejen over 3 mtr fra tv'et så et par meters afstand kan vi nok godt holde .. men det var et godt råd !

Print side | Luk vindue