Print side | Luk vindue

Sagem dtr94160ta hd og underlig 5.1 lyd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88026
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 10:54

Emne: Sagem dtr94160ta hd og underlig 5.1 lyd
Skrevet af: filmfreak
Emne: Sagem dtr94160ta hd og underlig 5.1 lyd
Skrevet den: 27-Oktober-2010 kl. 21:19
Har for nyligt anskaffet mig denne DVB-T boks (Boxer) og bortset fra at den støjer lidt er den sådan set OK. (Har også kun givet 1 Kr for den). Der er dog lige det med 5.1 lyden fra den på DR HD, som jeg synes lyder forkert. Jeg har sammenlignet 5.1 lyden fra den med Sagem HD boksen fra Canal Digital (satellit) samt med en Denver DVB-T boks.
5.1 lyden fra Denvers boks og boksen  fra Canal digital på DR HD er begge i DD5.1 og lyder meget ens (og tilsyneladende korrekt) mens den på Sagem dtr94160ta HD bliver transcodet til DTS 5.1 og lyder noget anderledes - kan ikke rigtig beskrive forskellen, men det lyder bare lidt forkert.

Nu så og hørte jeg lige HD-testen på DR HD ,hvor der til sidst bliver lavet en lille 5.1 lyd-test og der virkede det som at al lyden fra de forskellige højttalere (front, center og surround) OGSÅ bliver afspillet i centerhøjttaleren, hvilket jo er forkert. (Der er også lidt mere bas i forhold til de to andre bokse)
Har I andre ejere af denne boks bemærket dette - eller er der mon en fejl i lige netop mit eksemplar af boksen ?
Det lader til at HE-ACC (5.1) tilsyneladende ikke bliver transcodet korrekt til DTS 5.1  - spørgsmålet er så om det en software-fejl, der kan rettes eller om det skyldes en hardware-fejl ?

Nu er det desværre ikke så tit at HD-testen sendes hvor man kan teste om 5.1 lyden bliver transcodet korrekt i ens STB.

Det skal iøvrigt siges at der er synlig forskel på billedkvaliteten af Boxers kanaler sammenlignet med billedet fra Canal Digital (parabol)  - har lavet en direkte sammenligning med bla. TV2 Zulu hvor det tydeligt kan ses at Boxer komprimerer meget!

filmfreak

Svar:
Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 13:21
Hmm... der er åbenbart ikke mange der har denne modtager (fra Boxer) og som læser med her  ?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 13:34
I én af testene sidder Nicolai i fem forskellige stole, som er opstillet som et 5.1 setup. Her skulle du gerne kunne høre hans stemme i henh venstre - center - højre - venstre surr - højre surr

Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I én af testene sidder Nicolai i fem forskellige stole, som er opstillet som et 5.1 setup. Her skulle du gerne kunne høre hans stemme i henh venstre - center - højre - venstre surr - højre surr

Det var lige præcis med denne test at jeg fandt årsagen til at jeg syntes 5.1 lyden fra DR HD lød forkert på Sagem dtr94160TA.
Lyden kom ganske vist rigtigt nok ud til de respektive højttalere én efter én, men det kom desværre OGSÅ samtidig ud i centerhøjttaleren ved testen Confused

Lagde efterfølgende mærke til det med filmen, der blev sendt i går aftes på DR HD og som var med 5.1 lyd. Her sammenlignede jeg lyden fra Boksen fra Canal Digital (parabol) har nemlig begge dele :-)  . Det var som om musikken var meget fremhævet i center på Sagem DVB-T boksen i forhold til lyden fra Canal Digital  - det går derfor især ud over stereo-perspektivet når lyden til begge fronter også bliver gengivet i Center.

Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 17:32
Så må der være noget galt med Sagem'en. Jeg lagde mærke til at filmen igår var med utrolig fin surround lyd.Big smile

Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 28-Oktober-2010 kl. 23:28
Jeg har ikke bemærket noget usædvanligt på min Sagem, lyden er ualmindelig god og fyldig.
Prøv en re-boot. Hold PWR knappen inde 5 sec.

Skrevet den: 29-Oktober-2010 kl. 06:55
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Jeg har ikke bemærket noget usædvanligt på min Sagem, lyden er ualmindelig god og fyldig.
Du har ret i at lyden er fyldig, men dermed ikke sagt at den er korrekt forstået på den at transcoding af 5.1 signalet fra DR HD til DTS 5.1 er udført korrekt. Har du prøvet at lytte til din centerhøjttaler under HD-testen ?

Hvad laver en reeboot ? bliver disken så også formatteret ?

Skrevet den: 29-Oktober-2010 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Du har ret i at lyden er fyldig, men dermed ikke sagt at den er korrekt forstået på den at transcoding af 5.1 signalet fra DR HD til DTS 5.1 er udført korrekt. Har du prøvet at lytte til din centerhøjttaler under HD-testen ?

Jeg har lige kørt HDtesten fra en optagelse jeg havde på disken (27.10.2010) via HDMI.

Lyden er korrekt i alle højttalere, dog kan jeg høre en smule fra center når jeg lægger øret til højttaleren. Når jeg sidder i lytteposition 3 m væk kan jeg intet høre fra center når den SKAL være tavs.

En re-boot sletter ikke disken.

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 08:41

Jeg har lige kørt HDtesten fra en optagelse jeg havde på disken (27.10.2010) via HDMI.

Lyden er korrekt i alle højttalere, dog kan jeg høre en smule fra center når jeg lægger øret til højttaleren. Når jeg sidder i lytteposition 3 m væk kan jeg intet høre fra center når den SKAL være tavs.

OK og tak for svaret- går ud fra at du har samme boks. Jeg tror lige jeg venter med reboot (boksen er jo helt ny) til HD-testen bliver sendt igen så jeg kan optage og nærlytte. Gad vide hvor ofte denne HD-test bliver sendt ? én gang om måneden ?
Er det ikke noget med at man kan eksportere en optagelse fra boksen ? tænkte på om det var noget der kunne oploades hér ? (selve delen med suround-testen ville være tilstrækkeligt og dermed ikke fylde så meget)

Hvad gør en 're-boot' egentlig, som en nulstilling til fabriksindstillinger (eller det at tage strømmen helt) ikke gør ?

En anden ting der undrer mig ved denne boks er at den kun finder det ene lydspor (som er heldigvis er 5.1 sporet) på DR HD. På de andre DVB-T bokse jeg har samt på selve TV'et er der to lydspor at vælge imellem på DR HD !!?

Skrevet af: Per A
Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 08:46
Jeg har ikke denne box, men mit stereoanlæg har 2 stillinger når jeg afspiller 5.1
.
Det er en musikindstilling og en filmindstilling.
Disse giver forskellige lydbilleder.
Afkodningen af lyden er heller ikke sådan at de andre højttalere er helt tavse ved en test.
Alt er ikke 100% separeret.

Hilse Per A. 

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Per A Per A skrev:

Jeg har ikke denne box, men mit stereoanlæg har 2 stillinger når jeg afspiller 5.1
.
Det er en musikindstilling og en filmindstilling.
Disse giver forskellige lydbilleder.
Afkodningen af lyden er heller ikke sådan at de andre højttalere er helt tavse ved en test.
Alt er ikke 100% separeret.

Hilse Per A. 

Jeg kører med indstillingen AFD (autoformat detect) på min reciever og der kommer kun lyd ud af den højttaler der skal ved en suround test fra f.eks en test-DVD - de øvrige højtalere er helt tavse ved denne test. Det eneste der evt kunne være er selve bas-management kredsløbet som f.eks kan flytte dyb bas fra surround-højtalerne til fronthøjttaleren (eller sub)

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 10:29

En anden ting der undrer mig ved denne boks er at den kun finder det ene lydspor (som er heldigvis er 5.1 sporet) på DR HD. På de andre DVB-T bokse jeg har samt på selve TV'et er der to lydspor at vælge imellem på DR HD !!?

Er der ikke mulighed for at vælge mellem "multichannel" og "stereo"? Det er der på minConfused

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 11:53

Er der ikke mulighed for at vælge mellem "multichannel" og "stereo"? Det er der på minConfused

Jo jo , men det har jo vel intet at gøre med valg af lydspor på DR HD . Denne indstilling har vel kun noget at gøre med hvad den digitale lydudgang skal spytte ud.

DR HD sender både i stereo og i 5.1  - altså i to separate lydspor som man normalt kan vælge imellem på sin modtager-boks eller på TV'et. Men på Sagem boksen ses tilsyneladende kun ét spor. På Folketingskanalen kan der dog vælges mellem to lydspor.

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 19:38

Jo jo , men det har jo vel intet at gøre med valg af lydspor på DR HD . Denne indstilling har vel kun noget at gøre med hvad den digitale lydudgang skal spytte ud.

DR HD sender både i stereo og i 5.1  - altså i to separate lydspor som man normalt kan vælge imellem på sin modtager-boks eller på TV'et. Men på Sagem boksen ses tilsyneladende kun ét spor. På Folketingskanalen kan der dog vælges mellem to lydspor.
Det er vel et aktivt valg om boxen skal videresende stereo sporet eller multichannel sporet. Box'en modtager jo begge, så det har da i høj grad noget med det at gøre.

Min står altid på multichannel, men da jeg havde min reciever på værksted, lagde jeg mærke til at lyden var noget svagere på TV'ets højttalere, som jo kun er stereo. Ved at skifte box'en over på stereo, blev lyden noget højere.

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 21:47

Det er vel et aktivt valg om boxen skal videresende stereo sporet eller multichannel sporet. Box'en modtager jo begge, så det har da i høj grad noget med det at gøre.

Min står altid på multichannel, men da jeg havde min reciever på værksted, lagde jeg mærke til at lyden var noget svagere på TV'ets højttalere, som jo kun er stereo. Ved at skifte box'en over på stereo, blev lyden noget højere.

OK, men så fungerer den bare lidt anderledes end andre DVB-T bokse. F.eks på min Denver DVB-T boks hvis digitale lydudgang er sat til RAW (hvilket giver DD5.1 lyd ud på DR HD) (kan også sættes til PCM 2.0) kan jeg stadig vælge imellem de to lydspor på DR HD - det ene giver mig DD5.1 og det andet PCM 2.0 (eller også er det DD2.0?)

Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 23:26

OK, men så fungerer den bare lidt anderledes end andre DVB-T bokse. F.eks på min Denver DVB-T boks hvis digitale lydudgang er sat til RAW (hvilket giver DD5.1 lyd ud på DR HD) (kan også sættes til PCM 2.0) kan jeg stadig vælge imellem de to lydspor på DR HD - det ene giver mig DD5.1 og det andet PCM 2.0 (eller også er det DD2.0?)

Jeg kan vælge mellem PCM 2.0 og Dts5.1 fra DR HD, også på optagelser på Sagem`en. Dog kun via opsætningen. Så begge spor er til rådighed.

Skrevet den: 04-November-2010 kl. 08:27

Lyttede igen til HD-testen i går (og optog den).
Det var som sidste gang - dvs lyden fra de øvrige højttalere bliver fejlagtig også afspillet samtidigt i center - måske en anelse svagere, men den skal jo være tavs. Selv Nikolaj Sonne's 'subwoofer-lyd' blev også gengivet i center Cry
En re-boot gjorde desværre ingen forskel.
Kan det være fordi jeg kører med en for gammel firmware ? Mener den hedder v3.5 ?

Print side | Luk vindue