Print side | Luk vindue

Flere kerner(CPU'er)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88121
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 19:53

Emne: Flere kerner(CPU'er)
Skrevet af: Brianigenigen
Emne: Flere kerner(CPU'er)
Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 19:08
Hejsa

Hvis man har flere kerner i sin CPU, kan man så godt assigne hver enkelt cpu til et specifikt program ?? (Jeg ved man kan højreklikke på det kørende program og vælge hvilken CPU der skal tage sig af den opgave)
MEN
kan man få sin HTPC til at HUSKE hvilke programmer de forskellige CPU'er skal bruge deres resource på, så man ikke skal sætte det hele op igen efter et evt. powerbreak, genstart af  HTPC ???

Håber jeg har forklaret det ok nok Wink
Kører Win 7 64 Bit

Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 30-Oktober-2010 kl. 20:41
kort sagt - NEJ

programmerne vælger selv hvor mange kerner de kan bruge, såfremt det er et multithreaded program. men du har ingen mulighed for selv at bestemme  - rent teknisk set er det nok også godt det samme. du aner jo ikke noget om hvor mange tråde dine applikationer er i stand til at køre samtidig og dermed kan gøre brug af antal kerner.

Skrevet den: 31-Oktober-2010 kl. 11:09
hmmm
Hvorfor har man mon så givet os mulighed for SELV at bestemme hvor mange kerner der skal bruges til et prg. NÅR ens pc ER bootet op. ?
Men takker for svaret Handshake

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 31-Oktober-2010 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Hvis man har flere kerner i sin CPU, kan man så godt assigne hver enkelt cpu til et specifikt program ?? (Jeg ved man kan højreklikke på det kørende program og vælge hvilken CPU der skal tage sig af den opgave)

Hvilket formål skulle dette tjene? Du kan godt vælge at program XYZ skal køre på CPU 0, men du forhindrer ikke OS'et i at lade andre processer kører på denne CPU samtidigt. Dit OS er meget bedre til at allokere processerne til de enkelte CPU'er end du er.

Hvis det handler om at give nogle programmer højere prioritet end andre (hvis CPU er nær 100% belastet), er der metoder til at gøre det. Det giver mening, modsat din CPU allokering. Du gør dette i task manager, og der er sikkert også en metode til at starte programmer med en bestemt prioritet. Præcise detaljer må andre fortælle dig da jeg ikke bruger Windows (i mit OS vil jeg bruge "nice" kommandoen).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 01-November-2010 kl. 07:11
Ermm
Vil altså ikke helt give jer ret.
På min "gamerpc" det er en quadcore cpu. hvis jeg ripper en film , AV starter med at scanne min PC og jeg spiller. Så er det sgu ikke altid det hele virker helt gnidningsløst.
HVIS jeg assigner CPU 1 til at Rippe, CPU 2 til AV og de sidste 2 CPU'er til mig spil, tro mig, spillet er mere "flydende" (ved ikke hvilket ord jeg lige skal bruge)
Ved godt at OS laver en del og at det er brdst til at finde ud af hvilke CPU'er der kal lave ved ...når det har med OS at gøre. JEG er sgu nu sikker på, at når man selv fortæller hvad dine CPU'er skal lave af "Størrer" ting, så får man mere en mere "gnidningsløs" process, men det er jo bare mig, men der ER forskel Smile

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 01-November-2010 kl. 20:20
men det har bare stadig ikke noget med OS at gøre - det kræver desværre også at programmerne er kodet ordentligt og ja - der er jo altid delte meninger om den slags, men windowsverdenen har desværre siden 2001 været vant til man bare kan gøre præcis som man har lyst til. der er ingen der opdager hvor dårlig ens program egentlig er. Det er også programmørerne der er skyld i at win UAC i win7 og vista er så udskældt - men de kunne bare have kodet ordentligt da de lavede deres applikationer. så havde det virket ligesom på mac og linux.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 01-November-2010 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Ermm
Vil altså ikke helt give jer ret.
På min "gamerpc" det er en quadcore cpu. hvis jeg ripper en film , AV starter med at scanne min PC og jeg spiller. Så er det sgu ikke altid det hele virker helt gnidningsløst.
HVIS jeg assigner CPU 1 til at Rippe, CPU 2 til AV og de sidste 2 CPU'er til mig spil, tro mig, spillet er mere "flydende" (ved ikke hvilket ord jeg lige skal bruge)
Ved godt at OS laver en del og at det er brdst til at finde ud af hvilke CPU'er der kal lave ved ...når det har med OS at gøre. JEG er sgu nu sikker på, at når man selv fortæller hvad dine CPU'er skal lave af "Størrer" ting, så får man mere en mere "gnidningsløs" process, men det er jo bare mig, men der ER forskel Smile

Har du prøvet at sætte CPU prioriteten til "lav" på de ting som skal køre i baggrunden, for eksempel ripning?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 01-November-2010 kl. 22:24
JesperLund.... Nej det har jeg ikke, ville det så ikke bare tage længer tid? og KAN man sætte en default priority op for forskellige prosesser ?

Print side | Luk vindue