Print side | Luk vindue

Bredbaand Nord, Motorola VIP1963 og D-Link DIR655

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88272
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 13:58


Emne: Bredbaand Nord, Motorola VIP1963 og D-Link DIR655
Skrevet af: pkk888
Emne: Bredbaand Nord, Motorola VIP1963 og D-Link DIR655
Skrevet den: 02-November-2010 kl. 21:18
Will it ever work?

Argh har prøvet det meste efterhånden, har lige nu enablet multicast i min router som sidder på min fiberbox. Vil gerne have det til at fungere kablet, skal ikke bruge telefoni. Jeg vil også gerne undgå at bruge den skod Linksys WRP400 router som Bredbaand Nord har givet mig. Den er virkeligt skod! Er rigtigt glad for DIR-655. Hvis ikke det kommer til at fungere er jeg tæt på at sende den boks tilbage...

Hvis der er nogen der har nogle tips eller ideer vil jeg blive rigtigt glad!

Mvh. Jacob


-------------
Med venlig hilsen
Jacob Jensen



Svar:
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 02-November-2010 kl. 21:33
Hvorfor vælger du ikke blot at leje deres Tilgin router i stedet for ?

Det kræver en del arbejde at få din d-link op og køre, egen dhcp sever osv. :)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: pkk888
Skrevet den: 02-November-2010 kl. 21:49
Hmmm, ikke gode nyheder. Jeg er rigtigt glad for min D-Link router, og har hele hustanden sat op til at fungere fornuftigt med den. Kommer der en ny router ind i huset skal der jo uden tvivl bruges timer på at sætte det op - jeg gider det ganske simpelt ikke.

Nå - men den Tilgin router, kan den bruge N trådløst? Ellers tror jeg at jeg opgiver IPTV i den her omgang, tingene skal bare virke!


-------------
Med venlig hilsen
Jacob Jensen


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 02-November-2010 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af pkk888 pkk888 skrev:

Hmmm, ikke gode nyheder. Jeg er rigtigt glad for min D-Link router, og har hele hustanden sat op til at fungere fornuftigt med den. Kommer der en ny router ind i huset skal der jo uden tvivl bruges timer på at sætte det op - jeg gider det ganske simpelt ikke.

Nå - men den Tilgin router, kan den bruge N trådløst? Ellers tror jeg at jeg opgiver IPTV i den her omgang, tingene skal bare virke!


Også en god router du har dig ingen tvivl om det.... :) Men hvis du skal have iptv mv. til at fungere så er det lidt mere kompliceret at sætte op. :)

Ja den Tilgin de har, har N wireless, 7 x 100Mbit lan porte og Gbit WAN.


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: timzor
Skrevet den: 02-November-2010 kl. 22:14
@Ozzy :Bredbaand Nord er en del af WAOO, ved du hvorfor os, der bor i trekantsområdet ikke kan få den router du snakker om de andre tilbyder?? min tilgin router har 4 lan porte og ikke Gbit Wan.


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 02-November-2010 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

@Ozzy :Bredbaand Nord er en del af WAOO, ved du hvorfor os, der bor i trekantsområdet ikke kan få den router du snakker om de andre tilbyder?? min tilgin router har 4 lan porte og ikke Gbit Wan.


Det er fordi Trefor ( Gamle Profiber ) ikke har valgt den model som Bredbånd Nord benytter.

Det er muligt at de er en del af Waoo, men det er stadigvæk op til det enkelt selskab at beslutte hvad for nogle produkter de vælger at benytte. :)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: pkk888
Skrevet den: 03-November-2010 kl. 11:03
Ville det virke hvis jeg satte VIP1963 boksen direkte på den der skod linksys router, og lod min egen DIR-655 håndtere alt internet og netværks trafik. Altså sådan her.


Fiberbox-----Linksys------Dir-655-----trådløs/kablet internet/netværkstrafik
/
/
VIP1963 

Nogen der ved om man kan deaktivere det trådløse i den der Linksys?

Mvh. Jacob


-------------
Med venlig hilsen
Jacob Jensen


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 03-November-2010 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af pkk888 pkk888 skrev:

Ville det virke hvis jeg satte VIP1963 boksen direkte på den der skod linksys router, og lod min egen DIR-655 håndtere alt internet og netværks trafik. Altså sådan her.


Fiberbox-----Linksys------Dir-655-----trådløs/kablet internet/netværkstrafik
/
/
VIP1963 

Nogen der ved om man kan deaktivere det trådløse i den der Linksys?

Mvh. Jacob


Ja det vil fungere, men når du skal bruge dit internet så vil det være din linksys router som står for at håndtere alt trafikken, også har du stadigvæk problemet :)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 03-November-2010 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af pkk888 pkk888 skrev:

Hmmm, ikke gode nyheder. Jeg er rigtigt glad for min D-Link router, og har hele hustanden sat op til at fungere fornuftigt med den. Kommer der en ny router ind i huset skal der jo uden tvivl bruges timer på at sætte det op - jeg gider det ganske simpelt ikke.

Nå - men den Tilgin router, kan den bruge N trådløst? Ellers tror jeg at jeg opgiver IPTV i den her omgang, tingene skal bare virke!
Forstår ikke lige hvad det er for en kompliceret opsætning du har på din router?
Da jeg skiftede min WRP400 ud med Tilgin routeren tog det ca 15 minutter inden jeg var oppe og køre igen. Det eneste jeg skulle lave, var at ændre lan adressen til det som WRP400 kørte med, og konfigurere sikkerhed på det trådløse net.


-------------
/Peter


Skrevet af: pkk888
Skrevet den: 04-November-2010 kl. 08:59
pfugl - det er nok heller ikke overdrevet kompliceret at sætte routeren op, det vil jeg give dig. Et andet problem jeg har med Tilgin routeren er at LAN portene er 100mb. Særligt imellem min NAS og min workstation har jeg brug for en hurtig forbindelse da jeg er en ivrig fotograf og har alle mine billeder herpå. Når hvert billede fylder 22-28mb er det vigtigt for mig at det går hurtigt her. Jeg kunne selvfølgelig købe en switch eller noget, men så meget betyder fjernsyn heller ikke for mig, og
jeg gider ikke at bruge så mange penge eller tid på at få det til at fungere.
 
Har sendt boksen retur nu - efterspurgte den Tilgin router ved Bredbaand Nords support, men det var ikke noget de kunne give mig. De kunne ikke forstå at den WRP400 var et problem - så sagde jeg at jeg gerne vil benytte min fortrydelsesret. Elsker deres internet forbindelse, men det bliver altså så Boxer der kommer til at levere mit TV fremover


-------------
Med venlig hilsen
Jacob Jensen


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 04-November-2010 kl. 17:49
Det er simpelthen ufatteligt at fiberselskaberne bliver ved med at sende den elendige Linksys router ud til kunder. Linksys ville gøre menneskeheden en tjeneste i at stoppe produktionen af den! :-)

Så snart man blander TV med den router så går det galt - jeg kender til flere i vores nabolag der overvejer at droppe TV delen (og nogen helt fiber fordi TV'et giver så dårlig en oplevelse) fordi det simpelthen er for dårligt. De har svært ved at tro mig når jeg forklare dem at vi ved noget nørderi har en super forbindelse med et TV signal der aldrig hakker uanset hvor meget forbindelsen bliver belastet, og det skyldes ene og alene routeren som vi så har skiftet til DIR-655 med egen dhcp server.

Det er virkelig facepalm når man hører at folk overvejer at gå tilbage til Yousee bredbånd og TV for det gav dem ikke nogen problemer. Så Waoo kom nu med i kampen og sørg for noget bedre udstyr til alle der kontakter kundeservice for hjælp.


Skrevet af: pkk888
Skrevet den: 04-November-2010 kl. 19:11
Hørt! Hørt!

-------------
Med venlig hilsen
Jacob Jensen


Skrevet af: mhv_omjk
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 15:20
- Det i skal gøre hvis i har en NAT-router før jeres TV-bokse er at sætte internet-delen fra Fiber-modemet i WAN-indgangen på Routeren og IP-TV signalet skal i køre i en af Lan-portene på Routeren da man så bypasser DHCP-delen i Routeren med sit IP-TV signal, og nærmest bruger den som en Switch.

-------------
mhv_omjk alias Michael Hvidberg


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af mhv_omjk mhv_omjk skrev:

- Det i skal gøre hvis i har en NAT-router før jeres TV-bokse er at sætte internet-delen fra Fiber-modemet i WAN-indgangen på Routeren og IP-TV signalet skal i køre i en af Lan-portene på Routeren da man så bypasser DHCP-delen i Routeren med sit IP-TV signal, og nærmest bruger den som en Switch.
Nej, du bypasser ikke DHCP delen i routeren ved denne opsætning. Og hvorfor skulle man dog også det? IPTV boksen skal jo have tildelt en IP adresse, og det kan den jo kun få fra DHCP serveren i routeren.
IPTV signalet er en multicast protocol som bliver båret fra wan siden af routeren til lan siden med en funktion der hedder multicast forwarding eller multicast proxy, og det har ikke noget med DHCP at gøre. Hvis man vil bruge en anden router skal man sørge for at den supporterer multicast.(Det er langt fra alle routere der gør det.) DIR655 gør.


-------------
/Peter


Skrevet af: mhv_omjk
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

[QUOTE=mhv_omjk]-
IPTV signalet er en multicast protocol som bliver båret fra wan siden af routeren til lan siden med en funktion der hedder multicast forwarding eller multicast proxy, og det har ikke noget med DHCP at gøre. Hvis man vil bruge en anden router skal man sørge for at den supporterer multicast.(Det er langt fra alle routere der gør det.) DIR655 gør.
 
- Ja den funktion har en Jensen Airlink Long Range ihvertfald ikke for der bliver jeg nød til at Switche et IP-TV signal igennem.


-------------
mhv_omjk alias Michael Hvidberg


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af mhv_omjk mhv_omjk skrev:

Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

[QUOTE=mhv_omjk]-
IPTV signalet er en multicast protocol som bliver båret fra wan siden af routeren til lan siden med en funktion der hedder multicast forwarding eller multicast proxy, og det har ikke noget med DHCP at gøre. Hvis man vil bruge en anden router skal man sørge for at den supporterer multicast.(Det er langt fra alle routere der gør det.) DIR655 gør.
 
- Ja den funktion har en Jensen Airlink Long Range ihvertfald ikke for der bliver jeg nød til at Switche et IP-TV signal igennem.



Mon ikke det er fordi du køre i et L2 netværk, og ikke i et L3 netværk som Bredbånd nord køre med. :)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: mhv_omjk
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 08:11
- Nu skal jeg også lige være med angående L2 og L3, L2 er det 100 Mbit og L3 1000 Mbit? - eller noget helt tredje?

-------------
mhv_omjk alias Michael Hvidberg


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 08:15
det er noget helt andet: http://da.wikipedia.org/wiki/OSI-model

de forskellige lag dækker over hvordan man definerer "Internettet" bemærk venligst anførselstegnene :-)


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

det er noget helt andet: http://da.wikipedia.org/wiki/OSI-model

de forskellige lag dækker over hvordan man definerer "Internettet" bemærk venligst anførselstegnene :-)


det er godt vi har wiki :) Hun er altid trofast :)


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: mhv_omjk
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 10:16
- Nu er det bare det at det blev jeg ikke så forfærdelig meget klogere af, er ikke nørdet nok formoder jeg, er det over UpnP port-mappingen man skal eller er det noget specielt jeg skal oprette i Port-forwardingen i DHCP-serveren?

-------------
mhv_omjk alias Michael Hvidberg


Skrevet af: mhv_omjk
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 13:48
- Nu har jeg kigget på det et par gange og er måske ved at fatte lidt, håber jeg, det er IPX-kontrollen i min router (hvis et sådan afsnit findes på Jensen Airlink WPR 7954 Long Range)  jeg skal have fat i og så er det afhængigt om routeren acceptere en IPX-stream er det sådan noget vi er inde i?

-------------
mhv_omjk alias Michael Hvidberg


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 13-November-2010 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af mhv_omjk mhv_omjk skrev:

- Nu har jeg kigget på det et par gange og er måske ved at fatte lidt, håber jeg, det er IPX-kontrollen i min router (hvis et sådan afsnit findes på Jensen Airlink WPR 7954 Long Range)  jeg skal have fat i og så er det afhængigt om routeren acceptere en IPX-stream er det sådan noget vi er inde i?
IPX er en protocol som bliver brugt til Novells netværksserver, og har ikke noget med IPTV at gøre.
Igen - Wikipedia er din ven:  http://en.wikipedia.org/wiki/Internetwork_Packet_Exchange - http://en.wikipedia.org/wiki/Internetwork_Packet_Exchange


-------------
/Peter


Skrevet af: BlackChart
Skrevet den: 03-Marts-2012 kl. 14:53
Kom det her nogensinde til at virke?

Jeg sidder med et lignende problem på Østjysk-Energi's fibernet, Motorola VIP1963 og egen router...

Den hænger simpelthen ved punktet "Starter portal"


-------------
Mvh. Morten Trab



Print side | Luk vindue