snydt - gennem privat køb
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88592
Udskrevet den: 16-November-2024 kl. 08:13
Emne: snydt - gennem privat køb
Skrevet af: forzajuve
Emne: snydt - gennem privat køb
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 18:48
Hejsa, har altid haft gode oplevelser med køb af ting via nettet... Nu er jeg så røget i hænderne på en hustler... Jeg skrev en masse frem og tilbage og fandt frem til en pris på 1.700 for en wii med en masse tilbehør... har for 2 ½ uge siden overført beløøbet.. har aldrig modtaget nogen pakke, sagde han skulle pakke det super godt ind, og sende det som pakke... Så siger han at han sendte det som maxibrev, hvilket jeg absolut ikke troede på, fordi det var et brud på aftalen, og tror heller ikke det kan være som maxi brev.. nu siger han så at hans bank laver ged i hans konto og han kan ikke lige overføre de 1.700 tilbage, og nu svarer han slet ikke over telefonen... Har man nogen som helst muligheder for at gøre noget, går udfra politiet er bedøvende ligeglad....
på forhånd tak
------------- LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
|
Svar:
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:14
Hvor igennem købte du sættet?
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:16
desværre gennem guloggratis...
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:18
Opfat det som dyre lærepenge.
Giv manden en sidste chance. Og meld ham til politiet. Måske kan du forhindre andre går i fælden.
Råb i pude. Det hjælper.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:19
Gad vide om du kan få din bank til at trække dine penge tilbage Men det gælder vel kun for en handel hos en professionel
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:22
Min bank kan intet gøre desværre.... Det er så irriterende at en person skal gøre at man bliver mistroisk over for alle andre.... 1.700 er dyre lærepenge.....
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:22
og jeg er ikke sikker på jeg lærer så meget af det... jeg kan jo ikke få sælgere til at sende ting inden jeg overfører penge, det ville jeg ihvertfald synes var en mærkelig praksis....
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:23
får bare sådan lyst til at gøre noget drastisk, synes mere det er princippet i at narre penge fra folk....
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:23
Når det er bankoverførsel, så er alt beskyttelse væk.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:30
Du kan vel advare andre mod ham inde på G&G. Evt. offentliggøre hans konto nr.
|
Skrevet af: kiuls
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:31
Hej,
Nu ved jeg godt at det er for sent, denne gang, men hvis du skal sælge andre ting gennem guloggratis, så brug deres e-betaling - det fungere ved at køber deponeret pengene og du så sender varen. Køber skal efter modtagelse frigive pengene til dig, men det smukke ved det her, er at systemet selv frigiver pengene efter et par uger, hvis køber ikke har gjort det ..
For mig virker det som en win/win situation ...
Bare et råd..
/Kim
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:35
Det er lidt efter princippet ved PayPal, og så der der indbygget køber beskyttelse med i købet. Forstår ikke at det system ikke er mere udbredt.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:44
Har du skrevet til Gul og gratis, at du er blevet snydt? http://www.guloggratis.dk/hjaelp/77:Jeg-mistaenker-en-annonce-for-svindel---hvad-goer-jeg
|
Skrevet af: Bach
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:44
Print følgende ud og gå ned på din lokale politistation:
Alle mails sendt frem og tilbage. Medbring mobil hvis i har skrevet over sms (slet ikke beskederne). Informationer vedrørende hans telefonnummer og bankkonto. Bevis på dine bankoverførsler.
Har selv oplevet en lignende episode og der hjalp det at politiet ruskede lidt op i personen ;)
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:46
tusind tak for alle ting.. jeg skriver til gul og gratis. og jeg printer alt ud og alle sms´erne, og afleverer til polititet.. og skriver og advarer andre----
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:50
Jeg håber du får dine penge tilbage..
|
Skrevet af: Kip James
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 19:53
Han er ikke fra Helsingør vel ???
|
Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 20:09
Bach skrev:
Alle mails sendt frem og tilbage.
Medbring mobil hvis i har skrevet over sms (slet ikke beskederne).
Informationer vedrørende hans telefonnummer og bankkonto.
Bevis på dine bankoverførsler.
|
Helt rigtigt.
Når politiet har modtaget 3-4 anmeldelser tager de fat i fyren. Bliver han dømt har du krav på erstatning.
Ofte er det den samme "vare" han sælger flere gange, typisk iPhones, og som han måske slet ikke har, men alt for mange hopper på limpinden og det er der han "tjener" sine lommepenge.
Vi er desværre for godtroende, men følg Bach's (m.fl) råd og meld ham!
------------- mvh Infinity
|
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 20:37
jeg havde bare læst så mange dårlige ting omkring det der system gul og gratis havde, især af deres brugere, fordi de opkrævede gebyrer osv...
nej han er ikke fra helsingør , men løkken
|
Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 21:01
Du skal helt sikkert melde det til politiet.. Det kan godt være de ikke gør noget med det samme, men de registrerer det i hvert fald. Hvis ingen anmelder ham, fusker han bare endnu flere. Min kæreste oplevede det samme med en fra DBA og der gik et halvt år før der skete noget. Politiet samlede simpelthen anmeldelser og beviser sammen før de gjorde noget, fordi den slags typer sjældent kun gør det én gang.
Hvis du har hans adresse, kan du selvfølgelig også besøge ham.. det kan godt give resultater
------------- Tape Connection MKII
|
Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 21:50
Hother skrev:
Gad vide om du kan få din bank til at trække dine penge tilbage Men det gælder vel kun for en handel hos en professionel |
Hvor mange gange tror du så banken ville høre den historie?
------------- http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">
|
Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 09-November-2010 kl. 22:19
Der er desværre ikke så meget at gøre. Som radiomanden siger forstår jeg simpelthen heller ikke at Paypal er mere udbredt.
Men hvis du har hans nummer og mail.. så tilmeld ham en masse spams mails og reklamer
Har desværre selv prøvet det samme for 2700,-
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 08:49
SteffenD89 skrev:
Hother skrev:
Gad vide om du kan få din bank til at trække dine penge tilbage Men det gælder vel kun for en handel hos en professionel |
|
Jeg tvivler på det ville ske ret tit. Bankerne registrerer med garanti de gange hvor du skal have penge ført tilbage, så hvis der begynder at tegne sig et mønster af misbrug bliver du sandsynligvis politianmeldt.
Jeg synes det er grotesk at bankerne ikke har et system der kan hjælpe når man handler med svindlere.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 09:05
Skrevet af: dabp
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 09:58
Infinity skrev:
Bach skrev:
Alle mails sendt frem og tilbage.
Medbring mobil hvis i har skrevet over sms (slet ikke beskederne).
Informationer vedrørende hans telefonnummer og bankkonto.
Bevis på dine bankoverførsler.
|
Helt rigtigt.
Når politiet har modtaget 3-4 anmeldelser tager de fat i fyren. Bliver han dømt har du krav på erstatning.
Ofte er det den samme "vare" han sælger flere gange, typisk iPhones, og som han måske slet ikke har, men alt for mange hopper på limpinden og det er der han "tjener" sine lommepenge.
Vi er desværre for godtroende, men følg Bach's (m.fl) råd og meld ham! |
Bare lige til info, så kører jeg en sag mod en fyr lige nu, på kun 1700kr og der har politiet taget fat i ham og han skal ind på stationen imorgen og forklare sig :D Så det behøver ikke være sådan at de skal have mange ting på ham, men blot skal man have styr på sine informationer så de er nemme at gå til og politiet ikke skal til at finde hoved og hale i en rodebunke informationer...
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 11:24
strandvasker skrev:
SteffenD89 skrev:
Hother skrev:
|
Jeg tvivler på det ville ske ret tit. Bankerne registrerer med garanti de gange hvor du skal have penge ført tilbage, så hvis der begynder at tegne sig et mønster af misbrug bliver du sandsynligvis politianmeldt.
Jeg synes det er grotesk at bankerne ikke har et system der kan hjælpe når man handler med svindlere.
|
Netop fordi bankoverførsler ikke er lavet til privat køb, der er andre betalingsmetoder der bedre egnede til det end en bankoverførsel. En bank har ingen mulighed for hæve på konti der ikke deres. Tænk bare tanken at alle banker kunne hæve og indsætte penge på alle de konti de kender reg og kontonummer på.
Du kunne nok godt få bankerne til lave sådan et system hvis du har villig til at betale for det. Men det ville blive så dyrt at du ville fravælge det når beløbet ikke er større end 1700 kr.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 11:39
En bank overførelse svarer til at man har givet personen pengene i hånden kontant. Så derfor har bankerne ingen lovhjemmel til at tilbagefører pengene.
En grotesk jeg kender til er en der skulle betale en regning på > 50.000. Han kom til at tatse forkert kontonummer. Den forkerte konto tilhørte et firma der var gået konkurs og pengene indgik i konkursboet og kunne ikke tilbagebetales.
Så når man overfører penge via sin netbank, så skal man huske at kontrollerer at det er den rigitge konto an har angivet.
|
Skrevet af: Stromgren
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 11:46
hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv
------------- Panasonic TX-P50G30Y Marantz sr7005 receiver Nad t557 Bluray Dali Lektor 6 fronter Dali Lektor Lcr Center gale 3060 Bipolar Bag
|
Skrevet af: confused
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 12:32
Stromgren skrev:
hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv |
Og hvorfor tror du så, banken skulle få lyst til at udlevere disse oplysninger ???
------------- Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 12:46
confused skrev:
Stromgren skrev:
hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv |
Og hvorfor tror du så, banken skulle få lyst til at udlevere disse oplysninger ??? |
Og selvom du fanger dem på en dag hvor de rent faktisk havde lyst, så er det ikke noget de må. Der er meget stramme regler omkring dette og bankerne må ikke give nogle oplysninger til 3. mand om folks konti eller personlige oplysninger. Hvis du selv har kontonummer, navn, adresse og alt muligt andet, må banken ikke engang bekræfte for dig om disse ting stemmer overens.
Du kan derfor i bund og grund ikke bruge et kontonummer til noget som helst, medmindre du selv går i gang med noget svindel og udgiver dig for at være kontohaver - og det er lidt noget rod.
|
Skrevet af: Conluxa
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 13:43
http://www.guloggratis.dk/hjaelp/77:Jeg-mistaenker-en-annonce-for-svindel---hvad-goer-jeg - http://www.guloggratis.dk/hjaelp/77:Jeg-mistaenker-en-annonce-for-svindel---hvad-goer-jeg
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Informationsfolder.pdf - http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Informationsfolder.pdf
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx - http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx
Hvis du har/får sælgers navn og adresse, kan du starte med at sende et rykkerbrev med en frist på 10 dage.
Husk at sende brevet sammen med en afleveringsattest.
Derefter kan du indlevere en betalingspåkravsblanket i byretten.
Jeg er gået i gang med en lignende sag, dog blev pakken beskadiget undervejs og sendt retur til sælger.
Sælger har fået udbetalt et erstatningskrav af PostDanmark, men vil ikke tilbageføre mit tilgodehavende.
Sælger bortforklarer at jeg aldrig har sendt et kontonummer, hvilket jeg dog har bevist til sælger flere gange.
|
Skrevet af: Darknezs
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 13:49
På godt jysk er det træls at blive snydt! Men man skal ikke gøre sig til forbryder fordi den anden er det. Så prøv at tale med Gul og gratis, som flere foreslår og evt. gør som Conluxa siger.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 14:38
strandvasker skrev:
|
Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken.
Som en anden har skrevet - Vi kan ikke tilbageføre penge uden kontohavers underskrift/accept. Det tillader lovgivningen ikke. På den anden side er det ulovligt at beholde penge/værdier som man er kommet til uretmæssigt, så for vi lavet en fejloverførsel kan vi tvinge kunden til at tillade en returnering.
Men det er der ikke tale om her
Her har en småforbryder snydt sig til nogen penge han ikke skulle have. Og de kan kun returneres hvis småforbryderen/kontohaveren tillader det, eller når der foreligger en dom
Når vi i banken for en henvendelse om et bedrageri kontakter vi altid beløbsmodtagers bank og gerne rådgiver. Nogen gange holder de stramt på deres tavshedspligt andre gange kan de i fortrolighed videre give oplysninger, som vi så ikke må fortælle videre, men gerne tage med i vores betragtninger, når vi rådgiver vores kunde. Har man en hundredekronsseddel til gode i et milliard svindel, så kan man lige så godt glemme det. Men ellers opfordre vi til politianmeldelse mod småsvindleren. Og gennerelt hjælper det, om ikke andet med at få ham stoppet.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:11
Infinity skrev:
Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken. |
Beklager, men den køber jeg ikke helt.
For et par måneder siden købte jeg en vare fra en webshop i Østrig, ja det vil sige, de hævede pengene fra mit kort, men jeg så aldrig nogen vare. Efter en stribe forsøg på at få bragt tingene iorden endte jeg med at anmelde det til min banks bedrageriafdeling. Bedrageriafdelingen bad om kopier af mailkorrespondance og den slags og der kom også en erklæring jeg skulle underskrive. Erklæringen var sådan en "på tro og love" der oplyste mig om at det var strafbart at fortie relevante oplysninger og den slags. Jeg fik lidt forskellige henvendelser undervejs, alle markeret med sagsnummer. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke dette sagsnummer på en eller anden måde er at finde i min kundeprofil. Det skulle også undre mig hvis der ikke kom en konsekvens hvis nu jeg begyndte at kontakte bedrageriafdelingen i tide og utide og mon ikke også på et eller andet tidspunkt, at politiet ville blive bedt om at efterforske om jeg virkelig var så enormt uheldig med mine webhandler eller om jeg havde opdigtet tingene?
Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme som en privat kontooverførsel, men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:17
strandvasker skrev:
Infinity skrev:
Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken. |
For et par måneder siden købte jeg en vare fra en webshop i Østrig, ja det vil sige, de hævede pengene fra mit kort, men jeg så aldrig nogen vare. Efter en stribe forsøg på at få bragt tingene iorden endte jeg med at anmelde det til min banks bedrageriafdeling. Bedrageriafdelingen bad om kopier af mailkorrespondance og den slags og der kom også en erklæring jeg skulle underskrive. Erklæringen var sådan en "på tro og love" der oplyste mig om at det var strafbart at fortie relevante oplysninger og den slags. Jeg fik lidt forskellige henvendelser undervejs, alle markeret med sagsnummer. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke dette sagsnummer på en eller anden måde er at finde i min kundeprofil. Det skulle også undre mig hvis der ikke kom en konsekvens hvis nu jeg begyndte at kontakte bedrageriafdelingen i tide og utide og mon ikke også på et eller andet tidspunkt, at politiet ville blive bedt om at efterforske om jeg virkelig var så enormt uheldig med mine webhandler eller om jeg havde opdigtet tingene?
Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme som en privat kontooverførsel, men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det.
|
DET ER NOGET ANDET! Ved betaling med kort, kan beløbet altid tilbageføres med bankens accept. Det trådstarter har gjort, er jo at lave en bank overførsel, og her klapper fælden!
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:34
Kampus skrev:
strandvasker skrev:
Infinity skrev:
|
DET ER NOGET ANDET! Ved betaling med kort, kan beløbet altid tilbageføres med bankens accept. Det trådstarter har gjort, er jo at lave en bank overførsel, og her klapper fælden! |
Jeps det er to helt forskellige ting.. Bankoverførsel og korthandel.. Ved korthandel kan du ofte få trukket pengene retur efter en proces som du selv nævner
|
Skrevet af: tange
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:41
Hvis man benytter mastercard kan man vist altid trække pengene tilbage.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:42
strandvasker skrev:
Infinity skrev:
|
Når du køber en vare og betaler med betalingskort er det PBS, der nu hedder Nets, der tager sig af betalingerne. Selvfølgelig registreres en misbrug sag, men almindelige tilbage overførsler registreres ikke specielt. Så hvis ikke banken får at vide at der er tale om misbrug, registreres sagen ikke specielt.
Og igen: Bank overførsel og Betaling med betalingskort er ikke det samme.
Hvis alle kunne overføre penge, få en ydelse, og så forlange betalingen tilbageført, så ville det ikke være muligt at genneføre handler med bankoverførsler.
Med betalingskortet er det også langt fra alle der får deres penge tilbage. Det kræver at man kan dokumentere en del ting, bl.a. at man selv har gjort forsøg på at få sin vare eller penge retur.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:44
tange skrev:
Hvis man benytter mastercard kan man vist altid trække pengene tilbage. |
Nej!!!!!!
Der gælder de samme regler for MasterCard, som der gælder for andre korttyper. Se mit svar ovenfor.
|
Skrevet af: HenrikH
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 16:57
Ved betaling med kort over internettet er man beskyttet af særlig lovgivning. Denne sikrer, at man kan få pengene tilbage, hvis man bliver snydt.
Lykkes det ikke Nets (tidl. PBS) at få pengene tilbage fra sælger står Nets med tabet. Og da Nets ejes af alle pengeinstitutterne er det i sidste omgang os alle sammen.
Ved brug af kort i en fysisk forretningen er man ikke omfattet af denne beskyttelse. Ligeledes er man ikke beskyttet ved bankoverførsel. Brug derfor efterkrav i stedet.
Læs mere her : http://www.pbs.dk/da/produkter/dankort/fakta-og-fordele/info-til-kortholdere/Pages/indsigelser.aspx - http://www.pbs.dk/da/produkter/dankort/fakta-og-fordele/info-til-kortholdere/Pages/indsigelser.aspx
Og her vedr. Mastercard : http://www.pbs.dk/da/omraader/bank-og-finans/pi-materialer/betalingskort/mastercard-og-maestro/Pages/indsigelsepaamastercardogmaestro.aspx - http://www.pbs.dk/da/omraader/bank-og-finans/pi-materialer/betalingskort/mastercard-og-maestro/Pages/indsigelsepaamastercardogmaestro.aspx
Se også gode råd her: http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/nethandel/ - http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/nethandel/
------------- mvh
Henrik
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 17:02
HenrikH skrev:
Ved brug af kort i en fysisk forretningen er man ikke omfattet af denne beskyttelse. Ligeledes er man ikke beskyttet ved bankoverførsel. Brug derfor efterkrav i stedet. |
Det er ikke muligt at bruge efterkrav i Post Danmark, det er afskaffet. ------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: MartinLynge
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 18:26
forzajuve skrev:
Hejsa, har altid haft gode oplevelser med køb af ting via nettet... Nu er jeg så røget i hænderne på en hustler... Jeg skrev en masse frem og tilbage og fandt frem til en pris på 1.700 for en wii med en masse tilbehør... har for 2 ½ uge siden overført beløøbet.. har aldrig modtaget nogen pakke, sagde han skulle pakke det super godt ind, og sende det som pakke... Så siger han at han sendte det som maxibrev, hvilket jeg absolut ikke troede på, fordi det var et brud på aftalen, og tror heller ikke det kan være som maxi brev.. nu siger han så at hans bank laver ged i hans konto og han kan ikke lige overføre de 1.700 tilbage, og nu svarer han slet ikke over telefonen... Har man nogen som helst muligheder for at gøre noget, går udfra politiet er bedøvende ligeglad....
på forhånd tak
|
Jeg har en Wii med det hele.. du kan få den til 1100 med alt tilbehør.... og vi kan godt aftale, at du har den, inden du betaler. :)
Mvh Martin 6170 1100
|
Skrevet af: niepe
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 18:32
jonaskp skrev:
confused skrev:
Stromgren skrev:
Og hvorfor tror du så, banken skulle få lyst til at udlevere disse oplysninger ??? |
Og selvom du fanger dem på en dag hvor de rent faktisk havde lyst, så er det ikke noget de må. Der er meget stramme regler omkring dette og bankerne må ikke give nogle oplysninger til 3. mand om folks konti eller personlige oplysninger.
Hvis du selv har kontonummer, navn, adresse og alt muligt andet, må banken ikke engang bekræfte for dig om disse ting stemmer overens.
Du kan derfor i bund og grund ikke bruge et kontonummer til noget som helst, medmindre du selv går i gang med noget svindel og udgiver dig for at være kontohaver - og det er lidt noget rod. |
I sin tid kunne man går i personens bank og indsætte 1 kr på hans konto. Dertefter ville man få en kvittering med hans navn og adresse på..
Ved ikke om det stadig gælder...
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 20:44
Jeg lavede en handel for nyeligt, hvor kun halvdelen af beløbet blev indbetalt. Resten blev indbetalt ved pakkemodtagelse. Dette er selvfølgelig ikke en sikkerhed, men så er det kun halvdelen af beløbet der er ude og svømme. Foretrækker dog helt klart face to face handler, hvor begge parter har mulighed for at blive stillet fuldstændigt tilfredse inden handlen.
Man kan vel også prøve at slå ham op på hans mobilnummer.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 20:53
Infinity skrev:
tange skrev:
Nej!!!!!!
Der gælder de samme regler for MasterCard, som der gælder for andre korttyper. Se mit svar ovenfor. |
Det er så ikke helt rigitg. Der gælder andre regler for internationale kort Visa/mastercard og så Dankort.
Den gang sterling gik konkurs, så fik de kunder der havde betalt med dankort en lang næse, hvorimod de kunder der havde betalt med Visa eller Mastercard faktisk fik deres penge retur.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 21:20
PerW skrev:
Infinity skrev:
tange skrev:
Nej!!!!!!
Der gælder de samme regler for MasterCard, som der gælder for andre korttyper. Se mit svar ovenfor. |
Det er så ikke helt rigitg. Der gælder andre regler for internationale kort Visa/mastercard og så Dankort.
Den gang sterling gik konkurs, så fik de kunder der havde betalt med dankort en lang næse, hvorimod de kunder der havde betalt med Visa eller Mastercard faktisk fik deres penge retur. |
Der er sikkert forskellige regler men det er banken du skal gøre indsigelse til ved misbrug, de har krav på at hjælpe dig (der er visse kriterier) ligemeget hvilket kort du bruger, hvis det er udstedt af den bank selvfølgelig.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 21:30
PerW skrev:
Det er så ikke helt rigitg. Der gælder andre regler for internationale kort Visa/mastercard og så Dankort. |
Der er normalt - men der behøver ikke at være det - forsikringer tilknyttet MasterCard. Det er bl.a. derfor der findes så mange forskellige MasterCard korttypere.
Det jeg sammenligner er Dankort uden forsikring med MasterCard uden forsikring. Her er hvilkårene ENS.
Hvis der er forsikring tilknyttet er sagen selvfølgelig en anden. Mig bekendt er der altid forsikring tilknyttet VISA, med mindre man har fået ophævet kredit max limit, så bliver forsikringen nemlig automatisk slået fra.
Edit: Beklager! Ramte forkert citat
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 22:46
niepe skrev:
I sin tid kunne man går i personens bank og indsætte 1 kr på hans konto. Dertefter ville man få en kvittering med hans navn og adresse på..
Ved ikke om det stadig gælder... |
Det bør ikke kunne lade sig gøre længere. I dag skal det nemlig registreres hvem der indsætter penge på kontoen - altså om det er kontohaver eller en 3. mand. Hvis det ikke er kontohaver, vil der ikke fremgå oplysninger om kontohaver.
Men det kan jo ske at man rammer ind i en medarbejder som enten ikke lige har helt styr på hvordan det skal foregå eller laver en menneskelig fejl, så man alligevel kan få lidt oplysninger selvom det ikke er meningen.
|
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 23:39
Hehe, ja, du har ret og det skriver jeg faktisk også at det er med sætningen "Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme
som en privat kontooverførsel". Det er ret underholdende at I faktisk er hele tre personer der gør mig opmærksom på at det er forskellige situationer, på trods af jeg allerede havde inkluderet til i min besked..
Når nu vi så har grundigt fastslået at handel mellem private og handel i en webshop er to forskellige ting, så er det måske tid til at kigge på anden halvdel af min kommentar "men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til
også at omfatte det."?
Altså, bankoverførsler mellem private og handel i webshops er pt. noget forskelligt. Det forkromede spørgsmål er så om man burde udvide systemet så det også kom til at give sikkerhed ved private handler?
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 00:58
han har lige svaret efter jeg skrev 5 beskeder om dagen, om at han var blevet dårlig ved lægen og ikke havde sin mobil og han skulle på hospitalet, og så ville han snakke med sin bank i morgen, den er helt gal, det tager 5 minutter at overføre
|
Skrevet af: wappa
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 01:20
Stromgren skrev:
Banker udlevere da ikke adresser på folk og det må de slet ikke
------------- Mvh
Wappa
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 08:38
forzajuve skrev:
han har lige svaret efter jeg skrev 5 beskeder om dagen, om at han var blevet dårlig ved lægen og ikke havde sin mobil og han skulle på hospitalet, og så ville han snakke med sin bank i morgen, den er helt gal, det tager 5 minutter at overføre | det lyder som en rigtig røver du er kommet i kløerne af, sådanne typer kan hive næsten enhver historie ud af ærmet i håbet om du giver op.. og er du emsig nok skifter de bare tlf nummer.
Sådanne typer ville jeg aldrig slippe, jeg ville blive deres onde ånd indtil jeg fik mine penge igen
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: basco
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 09:34
Radiomanden skrev:
Det er ikke muligt at bruge efterkrav i Post Danmark, det er afskaffet. |
Dette er ikke rigtigt. Post Danmark tilbyder stadig efterkrav. Dog kommer de ikke ud med pakken. Du får en afhentningsseddel af din postmand og så skal du selv ned på dit lokale postkontor og betale og afhente....
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 10:34
basco skrev:
Radiomanden skrev:
Det er ikke muligt at bruge efterkrav i Post Danmark, det er afskaffet. |
Dette er ikke rigtigt. Post Danmark tilbyder stadig efterkrav. Dog kommer de ikke ud med pakken. Du får en afhentningsseddel af din postmand og så skal du selv ned på dit lokale postkontor og betale og afhente....
|
Det er så heller ikke helt rigitg. Det er rigtigt at man stadig kan sende pakker på Postopkravning, men kun som firma. Så derfor kan denne form ikke bruges mellem private.
|
Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 11:35
strandvasker skrev:
Når nu vi så har grundigt fastslået at handel mellem private og handel i en webshop er to forskellige ting, så er det måske tid til at kigge på anden halvdel af min kommentar "men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det."?
Altså, bankoverførsler mellem private og handel i webshops er pt. noget forskelligt. Det forkromede spørgsmål er så om man burde udvide systemet så det også kom til at give sikkerhed ved private handler?
|
Ja, det kunne være fedt, hvis man havde mulighed for en 'betinget' overførsel, hvor beløbet var låst indtil køber havde fået sin vare. Man vil dog kunne forudse en masse svindel bare den anden vej, men det må alt andet lige være lettere at finde ud af at spore.
Ærgerligt, at Post Danmark ikke længere også er bank. De ville jo kunne håndtere et sådan system, altså først frige beløbet, når køber har modtaget varen.
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 11:57
dreamz skrev:
Ja, det kunne være fedt, hvis man havde mulighed for en 'betinget' overførsel, hvor beløbet var låst indtil køber havde fået sin vare. Man vil dog kunne forudse en masse svindel bare den anden vej, men det må alt andet lige være lettere at finde ud af at spore. |
Ja, ved tvister kan afsenderen vise sin postkvittering, herefter kan postdanmark dokumentere at modtageren har skrevet under på modtagelse af pakken og så er den ikke meget længere. Det garanterer naturligvis ikke imod af sælger sender en kasse med mursten i stedet for den aftalte forstærker, men det er da bedre end det nuværende system hvor man bare er på skideren..
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 12:00
strandvasker skrev:
|
For lige at slp det fast så er der ingen forskel på overførelse til private og en bank overførelse til en erhvervsdrivende. I begge tilfælde kan banken ikke fører pengene retur.
Du kan kun få dine penge retur, hvis du handler med kort (Dankort, Visa/MAstercard).
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 12:03
strandvasker skrev:
dreamz skrev:
Ja, det kunne være fedt, hvis man havde mulighed for en 'betinget' overførsel, hvor beløbet var låst indtil køber havde fået sin vare. Man vil dog kunne forudse en masse svindel bare den anden vej, men det må alt andet lige være lettere at finde ud af at spore. |
Ja, ved tvister kan afsenderen vise sin postkvittering, herefter kan postdanmark dokumentere at modtageren har skrevet under på modtagelse af pakken og så er den ikke meget længere. Det garanterer naturligvis ikke imod af sælger sender en kasse med mursten i stedet for den aftalte forstærker, men det er da bedre end det nuværende system hvor man bare er på skideren..
|
Hvem skal betale for alt dette??
Jeg vil mene meget af det kan, hvis du bruger Ebay og bruger paypal som betalingsforbidler. Men jeg vil tror at både Ebay og paypal skal have en vis procens sats for servicen.
|
Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 12:18
PerW skrev:
strandvasker skrev:
dreamz skrev:
|
Jeg vil mene meget af det kan, hvis du bruger Ebay og bruger paypal som betalingsforbidler. Men jeg vil tror at både Ebay og paypal skal have en vis procens sats for servicen. |
Nu er hverken banker eller Post Danmark blege for at tage gebyrer for havd som helst, så mon ikke en opfindsom bank kunne skrue en forretningsmodel på benene, hvor gebyret for sådan en betinget overførsel kunne dække deres omkostninger - og lidt til... Hvis jeg skulle købe en dims af en person fra en anden landsdel, ville jeg da hjertens gerne betale 100 kroner ekstra for at være sikker på, at jeg også fik varen og ikke handlede med en svinder.
|
Skrevet af: Leviathan
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 13:41
Prospect skrev:
Der er desværre ikke så meget at gøre. Som radiomanden siger forstår jeg simpelthen heller ikke at Paypal er mere udbredt.
Men hvis du har hans nummer og mail.. så tilmeld ham en masse spams mails og reklamer
Har desværre selv prøvet det samme for 2700,- |
Der er måske gode grunde til hvorfor Paypal ikke er så udbredt:
http://paypalwarning.com/ - http://paypalwarning.com/
http://www.screw-paypal.com/paypal_fraud/paypal_high_fraud.html - http://www.screw-paypal.com/paypal_fraud/paypal_high_fraud.html
[Find selv flere ved google "Paypal fraud"]
Ikke desto mindre har jeg selv anvendt Paypal i en del år, men kun til at sende penge for enkelte køb og dermed for begrænsede summer. Mange af problemerne er opstået for folk der har modtaget penge fra flere købere og vupti - pludselig er deres konto blevet lukket for mistanke om snyd og så kører møllen....
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 15:23
Gul og gratis (som trådstarter har handlet/set annoncen via) har jo netop en paypal lignende betalingsmåde: http://www.guloggratis.dk//hjaelp/92 - http://www.guloggratis.dk//hjaelp/92 , men det kræver jo at man bruger det
|
Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 19:15
forzajuve skrev:
han har lige svaret efter jeg skrev 5 beskeder om dagen, om at han var blevet dårlig ved lægen og ikke havde sin mobil og han skulle på hospitalet, og så ville han snakke med sin bank i morgen, den er helt gal, det tager 5 minutter at overføre | Det skulle vel ikke være en person ved navn Carsten? Det lyder næsten som en person der på nettet blev kendt som "Carsten fra Thisted"!!
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 19:25
PerW skrev:
Jeg vil mene meget af det kan, hvis du bruger Ebay og bruger paypal som betalingsforbidler. Men jeg vil tror at både Ebay og paypal skal have en vis procens sats for servicen. |
Med et visakort betaler man et årligt kortgebyr der dækker bl.a. arbejdet med at hente pengene retur hvis fx. en webshop ikke leverer varen, jeg kan ikke se noget stort problem i at man kan lade bankkunder tegne en tilsvarende forsikring på bankoverførsler hvis de ønsker det. Bankerne har allerede bedrageriafdelinger der kan udføre opgaven, så merudgiften burde være overkommelig.
Forsikringen kunne være et årligt gebyr i stil med kortgebyret på fx. visa kort, men det kunne også udformes så man ved en bankoverførsel havde mulighed for at sætte hak i at man gerne ville have den specifikke overførsel forsikret for noget i stil med 1% af beløbet, dog minimum 25 kroner, maksimum 500 kroner.
I sidstnævnte tilfælde kan man så selv afgøre om beløbet har en størrelse hvor man vil forsikre det eller om det er risikoen værd at undvære.
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 19:28
Visakort er da gratis i DK's største bank
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 20:11
Kampus skrev:
Visakort er da gratis i DK's største bank |
Og næststørste*
*ved tilmelding af Gratis Hverdag
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 20:38
nej det er en der hedder charli fra løkken..... har fået hans cpr nummer... og mobil og adresse, men aner jo ikke om det hænger sammen,,,,
|
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 20:39
guloggratis paypal agtige metode blev kritiseret højlydt inde på deres forum og blev betragtet som en malkemaskine for penge, derfor ville jeg ikke benytte mig af den funktion...
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 23:27
forzajuve skrev:
guloggratis paypal agtige metode blev kritiseret højlydt inde på deres forum og blev betragtet som en malkemaskine for penge, derfor ville jeg ikke benytte mig af den funktion... |
Ja selvfølgelig koster sådan en metode penge. Om 5 kr + 3 % af købsprisen så er for dyrt, kan man vel altid diskutere, men det koster da ikke noget som køber. I det her tilfælde ville det være 56 kr, det synes jeg et eller andet sted er en fair nok pris.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 12-November-2010 kl. 10:00
zulfo skrev:
Det lyder næsten som en person der på nettet blev kendt som "Carsten fra Thisted"!! |
Ham tænkte jeg også på, da jeg læste om sælgerens krumspring... Senere var det så "hans kone" Ingerlis, der plattede folk på samme måde - i hvert fald på Usenet.
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 12-November-2010 kl. 10:18
forzajuve skrev:
nej det er en der hedder charli fra løkken..... har fået hans cpr nummer... og mobil og adresse, men aner jo ikke om det hænger sammen,,,, |
Har du chekket krak og set om det giver et sammenhængende resultat?
Hvis det er 9480 Løkken kunne der være en meget lille chance for at jeg kan hjælpe med at undersøge det.
|
Skrevet den: 01-December-2010 kl. 16:41
det er 9480 Løkken - han bliver ved med at sylte mig, det er så irriterende, er begyndt at være super mistroisk når der skal handles privat gennem nettet... Har svigerforældre i Frederikshavn kunne godt finde på at besøge ham når jeg alligevel skal nordpå, men bare åndsvagt hvis han slet ikke bor der alligevel...
|
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 18:11
Nogen herinde der kommer fra løkken, som muligvis havde mulighed for at tage ud til adressen og se hvad der stod på postkassen, er i frederikshavn nu, og kunne meget vel besøge tyven...
|
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 18:39
Fik du ham meldt til gul og gratis, at han har snydt dig, mere så andre ikke oplever det samme. Selvom det selvfølgelige ikke hjælper dig.
|
Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 20:11
Hejsa, har lige en status pt. Jeg fik meldt ham til politiet, og de hentede ham, og en uge efter fik jeg mine penge retur. Stor kadot til hjørring politi.
|
Skrevet af: Kejserjorn
Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 20:34
forzajuve skrev:
Hejsa, har lige en status pt. Jeg fik meldt ham til politiet, og de hentede ham, og en uge efter fik jeg mine penge retur. Stor kadot til hjørring politi. |
Kanon at høre!
Jeg prøvede det samme for et par år siden. Købte en computer af en knægt på Tweak.dk, og han sendte først et forkert t&t nummer, og derefter havde han "liiiiige" smidt postkvitteringen ud, da jeg bad om det rigtige nummer. Der kom masser af undskyldninger, og en af hans venner prøvede endda at sælge en computer præcis magen til lidt efter! Så sagen lugtede langt væk...
Jeg havde heldigvis gemt al info i sagen, og printet både hans og kammeratens salgsannoncer ud. Så jeg meldte ham til politiet, og efter et par uger fik jeg en mail fra ham, hvor der stod at han havde haft besøg af politiet, og nok hellere måtte få mit kontonummer, så han kunne returnere mine penge :-)
Summa summarum: Meld ALTID den slags til politiet! Somme tider er de faktisk mere effektive end vi går og tror...
/Kejserjorn
|
Skrevet af: kokkeole
Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 20:38
Har lige læst tråden igennem, som en spændende knaldroman med en happy ending. Dagens gode historie. Tillykke med det. Hilsen Ole
------------- Kokkeole If it's not broken, don't fix it. Marants NR1604 Panasonic DMP-BDT310 B&W DS 2 Dipole B&W CM 1 Subwoofer BW PV1 Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
|
Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 20:40
er bare så tilfreds med at politiet gør noget ved sådanne folk... også selvom det er 1700 det drejer sig om...
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 21:37
En god tråd!.. og den beviser, at det kan hjælpe at gå til politiet, når den er gal!.. og godt med en happy ending på denne, og især sådan som fremlagt!
|
Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 22:05
Fantastisk historie
carsten
|
|