Print side | Luk vindue

Fejl på 5.1 lyden fra DR HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88689
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 20:14

Emne: Fejl på 5.1 lyden fra DR HD
Skrevet af: filmfreak
Emne: Fejl på 5.1 lyden fra DR HD
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 15:43
Nu har jeg lyttet til HD-testen fra DR HD nogle gange og har konstateret en fejl på udsendelsen af 5.1 lyden (sendt via DVB-T - har ikke testet fra parabol eller kabeltv)

Det der sker ved 5.1 lydtesten er at lyden fra de forskellige højttalere fejlagtig OGSÅ bliver sendt ud i centerhøjttaleren. Først troede jeg at der var tale om en fejl på min DVB-T modtager, men nu har jeg testet det med to vidt forskellige modtagere. Den ene transcoder HE-AAC signalet til DTS5.1 og den anden til DD5.1  - og begge lyder ens i testen. Og der ikke tale om en fejl / opsætning i min SR-reciever.
Spørgsmålet er så om fejlen ligger hos DR eller i senderudstyret (DIGI-TV ) ??? Jeg går ud fra at der er tale om en generel fejl og ikke kun på HD-testen. Hvem skal man fejlmelde til ?

Men prøv at lytte til jeres centerhøjttaler næste gang HD-testen senden på DR HD. Den er langt fra tavs, når den skal være det, under testen.
Som sagt kan det være at fejlen kun er på DVB-T ?

filmfreak

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 16:00
Jeg har ikke nærlyttet hver enkelt højttaler under HD testen. Men jeg kan da love for at mit fungerer 100% i surround, når der sendes en film med multichannel.

Skrevet den: 11-November-2010 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har ikke nærlyttet hver enkelt højttaler under HD testen. Men jeg kan da love for at mit fungerer 100% i surround, når der sendes en film med multichannel.

men det vil lyde meget bedre hvis f.eks lyden i bag(surround)højttalerne ikke også samtidig blev gengivet i centerhøjttaleren Wink 

Skrevet den: 11-November-2010 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

men det vil lyde meget bedre hvis f.eks lyden i bag(surround)højttalerne ikke også samtidig blev gengivet i centerhøjttaleren Wink 
Det oplever jeg nu heller ikke det gør..Confused

Skrevet den: 11-November-2010 kl. 19:35

Det oplever jeg nu heller ikke det gør..Confused

Jeg bemærkede det heller ikke rigtig før jeg lyttede til HD-testen - kunne dog godt fornemme at det ikke lød rigtig når jeg så en 5.1 film på DR HD, men kunne ikke rigtig finde ud af hvorfor før jeg hørte HD-testen.

Jeg har forsøgt at måle lydstyrken under testen (har heldigvis optaget det på begge modtagere)
og lydstyrken i centeren når det f.eks kun skal komme i den ene fronthøjttaker er ca 3dB lavere - dvs det er tydeligt hørbart selv når jeg sidder i normal lytteposition. Det kan især høres når lyden kun skal komme fra den ene baghøjttaler hvilket iøvrigt er ret generende. 

Men uanset hvad SKAL centeren jo være tavs (som på DVD) når det er meningen at lyden f.eks kun skal komme i den ene fronthøjttaler.

Jeg håber snart at HD-testen sendes igen så jeg kan teste lyden fra Canal Digital (parabol) for at undersøge om fejlen kun er via DVB-T .

Skrevet af: Simba
Skrevet den: 11-November-2010 kl. 20:00
Hej Filmfreak!
Jeg har (via Stofa) oplevet lidt det samme, men fandt fornylig ud af at jeg havde 2 muligheder for lyd. Stereo eller 5.1. I stereo havde jeg samme oplevelse, men fik så skiftet over til 5.1 og så skal jeg love for at det virker. Det problem der er pt. (via Stofa) er, at lyden er forsinket i 5.1. Stofa er dog opmærksom på det og arbejder på sagen!

-------------
Bedste hilsner fra
Steen
Loewe Individual 55 ISF kalibreret
Loewe SoundProjector SL
Loewe Highline Subwoofer
Digital Signal by Stofa (Zaptorfri)
Antenneforeningen Helsingør
Apple all the way

Skrevet den: 11-November-2010 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Simba Simba skrev:

Hej Filmfreak!
Jeg har (via Stofa) oplevet lidt det samme, men fandt fornylig ud af at jeg havde 2 muligheder for lyd. Stereo eller 5.1. I stereo havde jeg samme oplevelse, men fik så skiftet over til 5.1 og så skal jeg love for at det virker. Det problem der er pt. (via Stofa) er, at lyden er forsinket i 5.1. Stofa er dog opmærksom på det og arbejder på sagen!

Hej Simba,
Det omtalte problem gælder naturligvis for 5.1 lydsporet (DD5.1 eller DTS5.1)  og ikke stereo-lydsporet .

Skrevet af: mm-bob
Skrevet den: 12-November-2010 kl. 12:15
Jeg har optaget HD-Testen d. 03-11-2010 fra YouSee dvb-c.
Den spiller korrekt i alle 6 højttalere under lyd testen. Smile

-------------

Skrevet den: 12-November-2010 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

OK, det bekræfter min mistanke om at fejlen nok kun optræder via DVB-T .
Jeg har heller ikke at bemærket noget mærkeligt med 5.1 lyden da jeg modtog DR HD via Canal Digital (satellit)

Hvem er det så lige man skal fejlmelde til  ? er det mon Digi-tv ?

Skrevet den: 12-November-2010 kl. 13:03
Ja det må være DigiTV der har den Mux hvor DRHD er på.

Skrevet den: 12-November-2010 kl. 13:25

Jeg har heller ikke at bemærket noget mærkeligt med 5.1 lyden da jeg modtog DR HD via Canal Digital (satellit)

Er din optagelse også fra d. 03-11-2010? Ellers kan man jo ikke 100% sikkert sige at fejlen på din optagelse kun findes på dvb-t.
Er det boxer godkendte settops? - Jeg tænker på, om du kan få optagelsen ud og analysere lydsporerne...

-------------

Skrevet den: 12-November-2010 kl. 13:41

Er din optagelse også fra d. 03-11-2010? Ellers kan man jo ikke 100% sikkert sige at fejlen på din optagelse kun findes på dvb-t.
Er det boxer godkendte settops? - Jeg tænker på, om du kan få optagelsen ud og analysere lydsporerne...

Jeg har lyttet til de seneste 3 udsendelser og optaget de sidste 2 på hver sin DVB-T modtager. På alle udsendelser (inkl 3/11) var fejlen tilstede. Den ene modtager er Boxer-godkendt (faktisk den Boxer selv sælger)
Jeg har stadig min parabolmodtager fra Canal Digital og håber at HD-testen snart sendes igen så jeg kan nå at få testet satelit-udgaven også .

Iøvrigt fornemmer jeg at lyd-fejlen ikke alene er under HD-testen men også under de gange hvor DR HD sender film med 5.1 lyd. Det er bare vanskeligere at fastslå fejlen under en film - derfor er det jo godt med HD-testen !

Skrevet den: 12-November-2010 kl. 18:58
Hvis du er heldig, så har den box der IKKE er boxer godkendt, lagret optagelsen som den rå .ts strøm.
Hvis man analyserer denne på en pc, og finder at den er helt gal med kanal adskildelsen, så er det måske nemmere at nå i mål. Eller omvendt, man får en ny idé til hvor man skal fejlfinde...

-------------

Skrevet den: 12-November-2010 kl. 19:33

Hvis du er heldig, så har den box der IKKE er boxer godkendt, lagret optagelsen som den rå .ts strøm.
Hvis man analyserer denne på en pc, og finder at den er helt gal med kanal adskildelsen, så er det måske nemmere at nå i mål. Eller omvendt, man får en ny idé til hvor man skal fejlfinde...

Måske, men jeg vil mene at fejlsøgningen er en opgave for Digi-tv. Måske er det bare opsætningsfejl i senderudstyrets HE-AAC-encoder ?

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 10:20
HD-testen sendes igen her i aften kl 18:20 på DR HD.

Til alle dem der kan modtage DR HD (DVB-T) med 5.1 lyd vil jeg gerne opfordre til at I lytter til lyd-testen - og lyt især til centerhøjttaleren under hele lyd-testen. Vil gerne vide om I andre også fejlagtig har lyd i center når den skal være tavs. 

Har en begrundet mistanke om at DigiTV har fejl i deres 5.1 lyd-encoding på DR HD .

Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 12:40
Jeg fik slukkede for Terminator i går. Lyden var simpelthen for dårlig (stemmerne kom ud af fronthøjttalerne. Thumbs Down

Men tak for tippet mht. HDtesten Thumbs Up

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 12:59

Jeg lagde mærke til i går, og har iøvrigt og set og hørt det tidligere, at der køres med DIAL NORM på +9 via DVBT og selvsamme signal bare via satellite er DIAL NORM bare +2. En niveau forskel på 7 er da ret voldsomt. Men jeg optager lige denne HD TEST både via DVBT og SAT sammentidigt og på samme modtager  i aften.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Jeg fik slukkede for Terminator i går. Lyden var simpelthen for dårlig (stemmerne kom ud af fronthøjttalerne. Thumbs Down

Den blev også kun sendt med stereo-lyd . Det er faktisk ret få film der sendes i 5.1 på DR HD - de fleste sendes kun i stereo (dolby prologic) Cry
Det fremgår af TV-oversigten på DR's hjemmeside.

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 17:47

Den blev også kun sendt med stereo-lyd . Det er faktisk ret få film der sendes i 5.1 på DR HD - de fleste sendes kun i stereo (dolby prologic) Cry

Jamen tak for det. Det var første gang var blev præsenteret for den info (DR tvguide). Det er sgu for dårligt, at det ikke står på hverken PVRerens tvguide, tvets tvguide, TXTtv eller tvguide.dk. Det er nok den manglende "HD-lyd" de ikke vil skilte med.

Jeg forventer nok bare for meget af den kanal.
 Det føles bare som en "selvfølge" når nu hjemmebiografen skriver DD 5.1 i displayet (Onkyo 508)

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 17:52
Tager jeg helt fejl hvis Star Trek (fra 1989) blev sendt i DD 5.1?
Den lød nemlig til gengæld fin (af de 5 min, jeg så)

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 17:57

Tager jeg helt fejl hvis Star Trek (fra 1989) blev sendt i DD 5.1?
Den lød nemlig til gengæld fin (af de 5 min, jeg så)

Ja, alle StarTrek filmene blev sendt i 5.1 som annonceret på DR.dk Wink

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:03
Jeg kunne jo også bare lette den bagerste parron og sætte DVDen på. Men den bliver jo kun opskaleret på min PS3. Og det er vel ikke helt det samme? Altså mht. billedkvaliteten

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:06
Jeg så Terminator2 igår på DRHD via Yousee og volumen var MEGET lav! Normalt står min volume på -35 men jeg måtte skrue op på -15 for at høre hvad de sagde. Minus 15 er EDDERMANME HØJT på mit anlæg! Og så var lyden ikke særlig surround-agtig. Undre sig over hvad der foregik inde hos DR..!?!?

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg så Terminator2 igår på DRHD via Yousee og volumen var MEGET lav! Normalt står min volume på -35 men jeg måtte skrue op på -15 for at høre hvad de sagde. Minus 15 er EDDERMANME HØJT på mit anlæg! Og så var lyden ikke særlig surround-agtig. Undre sig over hvad der foregik inde hos DR..!?!?

Jeg havde nøjagtig samme oplevelse. Vi kører Canal Digital fra Antenneforeningen (DVB-C)

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:13
Samme her. Men ikke i hele filmen. Lydstyrken blev pludselig reduceret ca. midtvejs i filmen.

(Udbyder: Stofa. Lydspor: 5.1.)

Edit:
Så fik jeg også hørt testen. Centerhøjttaleren er helt tavs (jeg har siddet med hovedet helt inde i den), når lyden skal komme fra de andre højttalere.

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Samme her. Men ikke i hele filmen. Lydstyrken blev pludselig reduceret ca. midtvejs i filmen.

(Udbyder: Stofa. Lydspor: 5.1.)

Blot til info, blev filmen Terminator kun udsendt i stereo

Nå, men dagens HDtest er bestået. Også med et bedre (højere) lydniveau. Thumbs Up Det var rart

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:31
Har lige testet igen med DVB-T og Canal Digital (Satellit) 'samtidig' og sagen er klar:

På Canal Digital virker det som det skal (center er helt tavs når den skal være det)
På DVB-T er høres fejlen tydeligt - centeren er ikke tavs når den skal være det - Evil Smile

Så skal der fejlmeldes til DigiTv eller DR ?

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:58

Blot til info, blev filmen Terminator kun udsendt i stereo

Blot til info, har Stofa altid et 5.1-lydspor og et 2.0-lydspor på DR HD. Derfor oplyser jeg naturligvis, hvilket af de to lydspor, jeg har hørt. Det kunne jo være, at der ikke var foregået det samme på 2.0-lydsporet.

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:04

Er der slet ikke andre herinde, der fik testet over DVB-T ?

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:28

Jamen tak for det. Det var første gang var blev præsenteret for den info (DR tvguide). Det er sgu for dårligt, at det ikke står på hverken PVRerens tvguide, tvets tvguide, TXTtv eller tvguide.dk. Det er nok den manglende "HD-lyd" de ikke vil skilte med.

Jeg forventer nok bare for meget af den kanal.
 Det føles bare som en "selvfølge" når nu hjemmebiografen skriver DD 5.1 i displayet (Onkyo 508)
Jeg har i en periode lagt mærke til hvor mange af filmene der er sendt med 5.1 diskrete kanaler. Og en helt uofficiel optælling siger FIFTY-FIFTY.

Hvis du er inde i EPG oversigten og her trykker på omtale. Får du så ikke oplysning om lyden er i STEREO eller MULTICHANNEL? Det gør jeg på min BOX.

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:32

Jo jeg fik! Og Centeren er ikke tavs på noget tidspunkt. Men den er med lavere styrke når lyden er i de øvrige kanaler.

Og jeg får stadigvæk fuldt udbytte af filmlyden i 5.1

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:54

Jo jeg fik! Og Centeren er ikke tavs på noget tidspunkt. Men den er med lavere styrke når lyden er i de øvrige kanaler.

Men der så stadigvæk tale om en fejl på DVB-T, der ødelægger lydbilledet en del. På satellit og kabelTV er centeren helt tavs, som den skal være.

Jeg lagde iøvrigt mærke til da jeg sammenlignede lyden fra DVB-T med Satellit-udgaven at den baggrundsmusik der var i starten af udsendelsen også tydelig kunne høres i center på DVB-T men KUN i fronterne over satellit - det gav et meget bredere stereo-perspektiv over satellit-modtageren ! Det samme gælder surround-effekter der  ikke er så imponerende når effekterne også samtidig høres i center !

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:58
Jeg fik desværre ikke nået at optage DR HD testen. Men jeg har lige prøvet og lytte til den film der netop køre køre nu, Lulu og Leon (r)

På DVBT køre lyden med DIAL NORM +4db. og via Sat fra CD er DIAL NORM -9db. det er da en forskel der til at forstår.

Men lyden via DVBT er ikke i 5.1 Surround, beklager der ingen lyd i centeren og det lyder som ren stereo.

Men via sat er lyden i 5.1DD, stemmerne var kun i Center højtaleren, mens der var lidt effekt at noget fyrværkeri eller lign. kun i fronthøjtalerne L R. Noget desværre ikke at høre bag kanalerne da filmen netop sluttede.

Det skal lige siges at min modtager sender signalet ud som DTS via DVBT og som DD via Sat. Anyway har lige prøvet folketingkanalen og det selv samme lyd "format" som DRHD, ingen lyd i centerhøjtaleren men i begge fronter er der lyd, min receiver modtager dog signalet som DTS 5.1 men der som skrevet kun lyd i L & R. 
DIAL NORM er ligeleds +4db.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 20:00

Men der så stadigvæk tale om en fejl på DVB-T, der ødelægger lydbilledet en del. På satellit og kabelTV er centeren helt tavs, som den skal være.

Jamen hvis du hører stereo, og der kun er en stemme i højre side. Og du så lytter til venstre højttaler. Kan du også høre stemmen der. Altså er der en form for crosstalk.

Jeg vil prøve at finde en lydtest på HD Basics, for at se om det er det samme. 

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Kampus/QUOTE Kampus/QUOTE skrev:

Jamen hvis du hører stereo, og der kun er en stemme i højre side. Og du så lytter til venstre højttaler. Kan du også høre stemmen der. Altså er der en form for crosstalk.

Jeg vil prøve at finde en lydtest på HD Basics, for at se om det er det samme. 

Nej, lyden høres kun også i centerhøjttaleren når den f.eks kun skal komme i højre front-ht- men kun over DVB-T . 
Tror der er tale om en fejl i den 5.1 lyd-encoder der anvendes i sendeudstyret til DVB-T.  Det rå signal fra DR må være korrekt idet fejlen jo ikke optræder på parabol og kabelTV.

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 20:35
Lige nu på DR HD køre der et program, Supersværmene. Via sat er lyden umiddelbart ens i de 3 fronter dvs. at speaken kan høres i alle 3 fronter L C R - I surround kanalerne SL og SR er der ingen speak men derimod nogle effekter. Lyder som et Pro Logic spor som er lagt ud i 5.1DD

Men via DVBt er lyden kun i stereo, der kommer intet ud af center og bag kanalerne, har lige prøvet med 2 andre DVBt modtager og det er samme fænomen, kun stereo selvom det ser ud som at man modtager DTS 5.1 på receiveren og alle 6 speaker ikoner tændes.

-------------

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 20:38

Det kan måske være, at det er fordi HE-AAC lyden outputtes som 5.1, selv når det kun er Stereo.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det kan måske være, at det er fordi HE-AAC lyden outputtes som 5.1, selv når det kun er Stereo.
Præcis. Kunne de da bare gøre som de gør på CD, sendes der kun i 2 kanaler så er det kun de 2 kanaler der vises på receiveren L & R, og hvis det er 5.1 så tændes C  SL SR ikonerne også. 

-------------

Skrevet den: 29-November-2010 kl. 20:50
Prøvet lige nu på  DR HD med det omtalte program Supersværmene via DVBt, den eneste måde jeg kan få lyd ud af centeren på, er ved at skifte over til 7CH STEREO. Argh, det må da være en ommer. Signalet burde være ens , om man fik det via DVBt eller SatShocked

-------------

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Prøvet lige nu på  DR HD med det omtalte program Supersværmene via DVBt, den eneste måde jeg kan få lyd ud af centeren på, er ved at skifte over til 7CH STEREO. Argh, det må da være en ommer. Signalet burde være ens , om man fik det via DVBt eller SatShocked

I DR programoversigten står der at Supersværme sendes i stereo.
Og da det jo ikke er en film, er det vel meget sandsynligt, at der heller ikke er prologic i stereo sporet.

Jeg vil derfor mene, at det i dette (det samme gælder ikke for film...) tilfælde må være korrekt at der kun er lyd i de 2 fronter.

7 kanal / 5 kanal stereo indstillingen på recieveren er i dette tilfælde total ukorrekt, da det har intet med surround at gøre....

-------------

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 13:11

Præcis. Kunne de da bare gøre som de gør på CD, sendes der kun i 2 kanaler så er det kun de 2 kanaler der vises på receiveren L & R, og hvis det er 5.1 så tændes C  SL SR ikonerne også. 

Det er fordi alle bokse vælger automatisk DTS/DD sporet hvis det findes. Og hvis DR kun har stereo/prologic på en given udsendelse, så kan surround recieveren ikke køre prologic decode.
Og Cisco lyd encoderne, som DR bruger kan ikke slukke HE-AAC sporet on-the-fly. Confused

-------------

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 13:47

Det gør Canaldigital så ikke på vores Kabeltv. Sender konstant ud med 5.1. Dog kun 2kanals lyd ved respektive udsendelser.

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 13:54

Har lige testet igen med DVB-T og Canal Digital (Satellit) 'samtidig' og sagen er klar:

På Canal Digital virker det som det skal (center er helt tavs når den skal være det)
På DVB-T er høres fejlen tydeligt - centeren er ikke tavs når den skal være det - Evil Smile

Så skal der fejlmeldes til DigiTv eller DR ?

Nu har jeg så fejlmeldt lyd-problemet til Digi-TV - så håber jeg at de gør noget ved det .

Den næste 'HD-testen' sendes på mandag (og tirsdag?) d. 6/12 kl 15:10  -  den  vil jeg så optage for at se om det er blevet rettet.

Skrevet den: 30-November-2010 kl. 15:43

Det gør Canaldigital så ikke på vores Kabeltv. Sender konstant ud med 5.1. Dog kun 2kanals lyd ved respektive udsendelser.
Hos mig er det via satellit, og det er relativt tit at der kun sendes i DD 2.0 dog lidt mere sjælden set på Canal+ FILM HD. Her sker det nogen gange at der ikke lyd i center og dermed ingen speak i filmen, eller der kun er pink noise, men det er jo en anden snak.

-------------

Skrevet den: 02-December-2010 kl. 19:38
Digi-TV har nu meldt tilbage og erkendt fejlen. Wink
DR ser på sagen og forventer hurtigt at få flerkanallyden tilbage på sporet.

Glæder mig til det bliver rettet så vi kan få ordentlig 5.1 surround på DR HD via DVB-T

Skrevet den: 02-December-2010 kl. 19:56
Dvs at lyden bliver forbedret? Jamen den er i forvejen fremragende! Jeg glæder mig Big smile

Skrevet den: 02-December-2010 kl. 21:15

Dvs at lyden bliver forbedret? Jamen den er i forvejen fremragende! Jeg glæder mig Big smile

Den er jo ikke ligefrem fremragende nu når al lyden fra de forskellige højttalerne også bliver gengivet i center - godt nok ca 3dB svagere men stadig meget hørbart og ødelægger dermed både stereoperspektivet og surround-effekten.
Det lyder langt bedre på parabolen end på DVB-T som det er lige nu.

Skrevet den: 06-December-2010 kl. 17:51
Så ser det endelig ud til at DR har fået styr på 5.1 lyden fra DR HD sendt via DVB-T.
Da jeg lyttede til HD-testen her fra i eftermiddags var centeren helt tavs, når den skulle være det. Wink

Glæder mig nu til at se en god film med ordenligt 5.1 lyd på DR HD.

Skrevet den: 06-December-2010 kl. 19:38
Det var da positivt nyt. Glemte desværre at lytte Confused

Skrevet den: 06-December-2010 kl. 19:53

Det var da positivt nyt. Glemte desværre at lytte Confused

Der skulle blive sendt en 'HD-testen' allerede igen i morgen eftermiddag kl 15:00.

Print side | Luk vindue