Print side | Luk vindue

Brænding og tests af kvalitet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=8898
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 18:47

Emne: Brænding og tests af kvalitet
Skrevet af: Carser
Emne: Brænding og tests af kvalitet
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 21:24

Hej.

Jeg købte for nyligt et eksternt DVD-brænderdrev til min laptop og oprettede http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8636 - en tråd med mine USB-spørgsmål.

De er nu besvaret , men vi er kommet meget ind på brænding og tests af kvalitet.

Så nu har jeg oprettet denne tråd, så debatten om det kan køre og findes her.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Svar:
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 21:25

INFO: Claus(ewitz) og jeg har en varianter af samme drev, BTC 1016/Cibox 1016 og tester i Nero CD/DVD Speed.

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og så har jeg har prøvet at scanne nogle af mine medier, også nogle, der var i slem stand fra køb af. Der er sørme forskel på både pressede og brændte/blanke discs kvaliteter - og nu kan jeg selv måle det! 

Jeg er noget overrasket over at mine brændte DVD-skiver (Fuji (Tayio Yuden)) tilsyneladende har en bedre "Disc Quality" end mine pressede skiver. De brændte (Fuji) skiver har typisk en:

1.       PIE(total) mellem 25.000 - 43.000

2.       PIF(total) mellem 225 - 400

3.       PIE(max) mellem 12 - 15

4.       PIF(max) på 2

mens at min bedste (og næsten uberørte) pressede skive havde værdierne (78.936/1866/20/3). Brændinger på Verbatim DVD-R 8X speed (MCC 02RG20) giver derimod meget dårligere værdier i mit tilfælde specielt værdierne for:

1.      PIE(total) mellem 250.000 - 650.000

2.      PIE(max) mellem 80 - 400

For CD var der ikke umiddelbart den store forskel men et plus til de pressede. Der var ingen C2 fejl ved hverken pressede eller brændte.

Er der noget om, at Disc Quality vil have en tendens til en positiv bias til fordel for de skiver, som også er brændt på det drev, der bruges til testen?  

Hvad siger dine/jeres erfaringer med Disc Quality på brændte vs. pressede skiver?

Claus

Hej Claus.

Jeg kan endnu ikke konkludere noget og har ikke grebet det særligt videnskabeligt an. Men jeg kan da fortælle om lidt af, hvad jeg ved:

En Verbatim DVD+R 16x Matt Silver brændt i min billige Lumatron DVD recorder (ja, 1x speed og med et BenQ pc-drev) giver uhyggeligt høje PIE tal/grimme kurver. Og enkelt PIF'er på >3. Hastigheden valgt under kvalitets-scanningen spiller meget ind. Og resultatet fra scanning til scanning i samme hastighed er heller ikke ens, kun lignende.

Lidt af hvert brændt i min Sony recorder med Sony-drev ser meget pænere ud, men jeg har ikke notereret, hvad der blev brændt i 1x speed ved HDD > DVD overførsel og hvad, der gik tjept (~ 8x). Det tror jeg, jeg vil gøre fremover.

Nogle DVD-købefilm ser OK ud lige til der skiftes lag - så går det ned ad bakke - langt flere fejl.

Mine originale musik-CD'er er vist det bedste - eller mest læsbare - for mit Cibox drev. Og også en del CD'er brændt i mit combo-drev ser OK ud.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 22:36

En Verbatim DVD+R 16x Matt Silver brændt i min billige Lumatron DVD recorder (ja, 1x speed og med et BenQ pc-drev) giver uhyggeligt høje PIE tal/grimme kurver.

Er vi over 650.000?

Hastigheden valgt under kvalitets-scanningen spiller meget ind. Og resultatet fra scanning til scanning i samme hastighed er heller ikke ens, kun lignende.

Jeg bruger næsten konsekvent "maksimum" hastighed - så øges den gradvist? Scanninger af samme skive på samme drev vil altid resultere i forskellige (lignende) resultater.

Nogle DVD-købefilm ser OK ud lige til der skiftes lag - så går det ned ad bakke - langt flere fejl.

Ja jeg har oplevet det samme og hastigheden går bogstaveligt talt ned ad bakke (den grønne linie). Min bedste scanning var derfor også af en film der var på en SL-skive (Den tredje Mand).

Claus

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 23:53

Der er lidt løst og fast at svare på her, så jeg skyder lidt fra hoften i tilfældig rækkefølge.

Hvis i nu postede Nero CD-DVD Disc Quality scans (altså skærmdump) i stedet for kun at nævne tal, så er det MEGET lettere for os andre at sammenligne hvilken kvalitet brændingerne har!

Det er ikke normalt at gennemføre en Disc Quality scan ved maksimum hastighed, når man skal sammenligne med andre folks resultater. Forskellige drev har typisk forskellige vedtagne "standarder" på bl.a. CD Freaks forum, f.eks. 2x for Plextor drev, 4x for LiteOn drev, 5x for NEC drev, 8x for BenQ drev. BTC har jeg ikke selv studeret, men det er næppe max hastighed.

Carser nævner "uhygeligt" høje PIE værdier og grimme kurver for nogen skanninger, men det vil være en milliard gange bedre hvis du postede et skærmbillede!

Det er ikke unormalt at de bedste brændte medier skanner bedre end pressede medier. Men pressede medier vil typisk holde bedre i længden.

Nogen kombinationer af medier og brænder fungerer bedre end andre kombinationer, så man kan ikke altid sige at et dårligt resultat er mediets eller brænderens "skyld". For den samme brænder kan måske brænde rigtigt godt på nogen andre medier, og det samme medie kan fungere rigtigt godt i en anden brænder.

Derfor kan man have stor glæde af, at finde en kombination af brænder, firmware version, medie og brændingshastighed, der giver optimale resultater. Kvalitets skanning med Nero CD-DVD Speed, KProbe (kun LiteOn drev) eller PlexTools/PxScan (kun Plextor drev) er et godt værktøj til dette, hvis man har tid og evner til at gøre det, og hvis ens drev har denne funktion.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 23:54

Er vi over 650.000?

Ja:

På en friskbrændt Verbatim DVD+R 16x fra min Lumatron recorder.
Hvorfor lige tallet 650.000?

Jeg bruger næsten konsekvent "maksimum" hastighed - så øges den gradvist?

Det med om den øges er forskelligt i mine tests, på de vanskeligt læste skiver gør den.

EDIT: Jeg har lige efter upload læst DrageMesters svar og prøver nu at scanne ved 4x.

Scanninger af samme skive på samme drev vil altid resultere i forskellige (lignende) resultater.

Okay, der er lidt variation på.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: asanga
Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:02

Der er god hjælp at hente i forumet cdfreaks omkring netop dette emme. Der er lavet test af drev og skiver. Man kan hurtigt danne sig et overblik over hvilke skiver der passer bedst til ens drev

-------------
Mvh Thomas

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:23

Hej Asanga,

Tak for dit tip. Jeg burde nok oprette mig som bruger dér.

Men jeg er egentlig ikke "CD-freak"  og nu er vi to, der har stort set samme drev.  
Den tråd, der er på cdfreaks om BTC, handler om mange forskellige BTC-drev og med forskellig firmware. Jeg er lidt newbie og uvidenskabelig m.h.t. til det her, så indtil videre føler jeg mig bedre tilpas og kan bedre bevare overblikket her i vores eget lokale forum. Og så er der jo også en sand mester på banen!

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:28

Så er samme skive testet i 4x speed - bemærk, at skaleringen på y-aksen nu er ændret:

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:30

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:32

PS: Det er da en sjov dato, Luma'en har sat på disken: 10 jan 2055.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:39

Mit første screenshot var fra en brænding og scanning på BTC (kunne ikke få plads til tekst efter billedet var sat ind). Det næste er for en købt/presset DVD (Den Tredje Mand) som er scannet på BTC.

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:46

Her er et andet screenshot fra en købt/presset DVD som viser det Carser også finder ved DL-skiver.

Claus

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 15:53

Hej Claus,

Tak for uploads. Det ser altså godt ud m.h.t. Youden disken.

Jeg vil stadig gerne lige høre, om der var noget specielt ved PIE tallet 650.000.

Her er en test af en købefilm, the Aviator, foretaget i 4x speed.

Jeg er også gået over til .png.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 16:53

Hej Claus,

Tak for uploads. Det ser altså godt ud m.h.t. Youden disken.

Jeg vil stadig gerne lige høre, om der var noget specielt ved PIE tallet 650.000.

Ja jeg tror også disse Yuden skiver passer godt til vores BTC (nok også til mange andre). Nej der er ikke noget magisk over 650.000 men dette var vist det højeste PIE jeg havde oplevet på hvad der skulle være kvalitetsmedier (Verbatim). Sjovt at se at scanningshastigheden ikke er konstant 4X ved dit sidste screenshot - det ser jo mere ud som om den var sat til max. jf. min ovenstående scanning for Black Hawk Down.

Har du et screenshot fra en DVD-brænding på BTC?

Claus 

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 17:30

Ja jeg tror også disse Yuden skiver passer godt til vores BTC (nok også til mange andre).

Jep.

Nej der er ikke noget magisk over 650.000 men dette var vist det højeste PIE jeg havde oplevet på hvad der skulle være kvalitetsmedier (Verbatim).

Okay, er jeg med - og den rekord er nu slået.

Sjovt at se at scanningshastigheden ikke er konstant 4X ved dit sidste screenshot - det ser jo mere ud som om den var sat til max. jf. min ovenstående scanning for Black Hawk Down.

Ja, det undrer mig lidt, den ikke bare kørte 4x konstant som på en SL disk. 

Har du et screenshot fra en DVD-brænding på BTC?

Nej. Når jeg en dag har det uploader jeg det gerne! (Hav tålmod, for jeg brænder ikke særlig meget og vil i første omgang opbruge mine Memorex 52x CD-R'er - nogle ret halvgennemsigtige alufarvede diske.)  

-------------
M.v.h. Carser

Print side | Luk vindue