basta - må toldvæsnet konfiskere kopi vare?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=89424
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 03:50
Emne: basta - må toldvæsnet konfiskere kopi vare?
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Emne: basta - må toldvæsnet konfiskere kopi vare?
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:11
Så BASTA på tv2 i for nylig, og her blev nævnt at toldvæsnet
havde taget et par NIKE sko og at det køberen senere blev opkrævet bøde af Nike her?
Så forklarede en advokat at indkøb af kopivarer fra nettet ikke var ulovligt sålænge man kunne bevise det var til privat brug?
Er der andre som kender til dette, og har jeg misforstået informationen, og at dette betyder at toldvæsnet bryder dansk lov ved at konfiskere indkøb fra udlandet, hvis de mener det er kopier?
Så er det da godt nok utroligt vi ikke hører om det før nu?
hvis der er noget sandhed i det, så forstår jeg ikke nogen ikke har gjort noget ved toldvæsnet og at det stadig kan fortsætte hos dem med at tage købers vare på beskydning af kopivare indkøb?
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:20
Som udgangspunkt er kopivarer ulovlige, i nogle lande er der store bøder for at være i besiddelse af sådanne, uanset antal og art, det gælder også turister. (Italien f.eks).
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:37
Ja det var en overraskende udmelding. Men set i lyset af den hetz-agtige fremfærd fra Nike's advokat, er der vel ikke noget at sige til det. Hvordan vil du kontrollere ægtheden af en vare på en hj. side? Manden var i "god tro" da han bestilte. Det var jo ikke til en pris på 100 kr, så varen virkede ægte nok.
|
Skrevet af: Kimbo
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:39
Radiomanden skrev:
Som udgangspunkt er kopivarer ulovlige, i nogle lande er der store bøder for at være i besiddelse af sådanne, uanset antal og art, det gælder også turister. (Italien f.eks). |
Det er absolut ikke rigtigt at kopivarer i Danmark er ulovlige. Det er derimod korrekt at de i Italien har andre regler og tilhørende bøder.
Forbruger Europa beskriver det således: I Danmark kan du som forbruger lovligt både købe og bruge kopivarer. Du
kan også frit medbringe kopivarer til eget brug til Danmark efter en
rejse til et andet land...... I flere EU-lande findes der væsentlig strengere regler end i Danmark. I
nogle lande risikerer du store bøder, hvis du køber en kopivare,
eksempelvis i Italien, og dette uanset om du ved, at det er ulovligt
eller ej, og uanset om du har købt varen på gaden, på et stort marked
eller i en butik.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:43
Du kan læse reglerne her: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=135168&vId=203360&i=98#i135168 - http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=135168&vId=203360&i=98#i135168 og det der er interessant er:
Undtagelser
SKAT skal ikke gribe ind over for varemærkeforfalskede eller piratkopierede varer, når følgende betingelser alle er opfyldt:
- varerne indføres af rejsende i deres personlige bagage
- varerne må ikke have erhvervsmæssig karakter, hvilket vil sige, at der skal være tale om varer til eget brug
- værdien af varerne må ikke overstige 430 € (3.250 kr.).
Dvs. du må godt tage varer med hjem, når du er ude og rejse bare de ikke overstiger 3250 kr og det er til privat forbrug.
Det giver vel også mening, at man ikke bare kan gemme sin forretning ved at sende fra et andet land.
Det er lidt lige som der er forskel i beløbet man kjan indfører uden for EU alt efter om det sendes eller man selv tager det med hjem.
|
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:50
Ja selv EX-Statsministerfruen havde en kopi-taske. Så det må være lovligt nok
|
Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 14:56
Kampus skrev:
Ja det var en overraskende udmelding. Men set i lyset af den hetz-agtige fremfærd fra Nike's advokat, er der vel ikke noget at sige til det. Hvordan vil du kontrollere ægtheden af en vare på en hj. side? Manden var i "god tro" da han bestilte. Det var jo ikke til en pris på 100 kr, så varen virkede ægte nok.![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif) |
I det første Basta program, vil jeg klart mene at de to medvirkende havde været i ond tro. Den side de handlede på, solgte Nike sko f.eks. 'Airforce One' som lige var blevet relanceret, til en pris på ca. 40% af den amerikanske vejl. Man må formode at de har brugt tid på at checke priser på nettet - i og med de mente at det var billigt - og at de så ikke undrer sig over den markante prisforskel, er uforståeligt.
Personligt synes jeg piratkopiering af sko, tøj, vandrør og hvad der ellers bliver kopieret i Østen, er ulækkert. Det er enormt undergravende for de rigtige virksomheder og de der fremstiller kopierne snylter på udvikling, marketing osv. der er betalt af andre og pengene ender som oftest hos nogle tvivlsomme bagmænd.
Derudover, fatter jeg simpelthen ikke hvad man vil med en kopivare? - Hvorfor er det fedt at have et "Breitling" ur, der ikke tilnærmelsesvis nærmer sig den ægte vare?...
Mindes en sær sag fra TV, hvor der blev kopieret (svjh) Grundfos vandfiltre. Da de skilte dem ad, var de proppet med ståluld. ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif)
------------- Tape Connection MKII
|
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 15:29
Simon, TC skrev:
Kampus skrev:
Ja det var en overraskende udmelding. Men set i lyset af den hetz-agtige fremfærd fra Nike's advokat, er der vel ikke noget at sige til det. Hvordan vil du kontrollere ægtheden af en vare på en hj. side? Manden var i "god tro" da han bestilte. Det var jo ikke til en pris på 100 kr, så varen virkede ægte nok.![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif) |
I det første Basta program, vil jeg klart mene at de to medvirkende havde været i ond tro. Den side de handlede på, solgte Nike sko f.eks. 'Airforce One' som lige var blevet relanceret, til en pris på ca. 40% af den amerikanske vejl. Man må formode at de har brugt tid på at checke priser på nettet - i og med de mente at det var billigt - og at de så ikke undrer sig over den markante prisforskel, er uforståeligt.
Personligt synes jeg piratkopiering af sko, tøj, vandrør og hvad der ellers bliver kopieret i Østen, er ulækkert. Det er enormt undergravende for de rigtige virksomheder og de der fremstiller kopierne snylter på udvikling, marketing osv. der er betalt af andre og pengene ender som oftest hos nogle tvivlsomme bagmænd.
Derudover, fatter jeg simpelthen ikke hvad man vil med en kopivare? - Hvorfor er det fedt at have et "Breitling" ur, der ikke tilnærmelsesvis nærmer sig den ægte vare?...
Mindes en sær sag fra TV, hvor der blev kopieret (svjh) Grundfos vandfiltre. Da de skilte dem ad, var de proppet med ståluld. ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif) |
I det første program? Jeg har kun set ét, det der blev sendt i forgårs torsdag. Og det kunne ikke bevises at køber havde gjort noget forkert ift dansk lov. Derfor blev sagen droppet. Så nu er der åbent for at købe hvad man har lyst til, så længe det er til eget brug.
At det så er en hån imod producenten af den ægte vare, kan vi ikke være uenig i. Dog mener jeg godt der kan skelnes lidt til hvilket produkt vi taler om. F.eks. har jeg intet imod at der kopieres AIDS medicin til hele Afrika's befolkning. ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet af: SMERSH
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 17:25
Det er dog utroligt som nogle indlæg miskrediterer de to medvirkende i Basta. Når man hører om Nike-advokataens gangster/mafia metoder så burde det vække langt større sympati for de ramte. De har absolut ikke gjort noget forkert/ulovligt. Man kan tydeligt fornemme at "copyright-vogterne" ønsker at overtrædelse af copyright bliver sidestillet med voldelige forbrydelser som overfald og voldtægt. Udviklingen går i den retning, desværre!
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 22:25
SMERSH skrev:
Det er dog utroligt som nogle indlæg miskrediterer de to medvirkende i Basta. Når man hører om Nike-advokataens gangster/mafia metoder så burde det vække langt større sympati for de ramte. De har absolut ikke gjort noget forkert/ulovligt. |
Enig, reglerne er meget klare. Nike's advokat skal bevise at varen er købt med henblik på erhvervsmæssigt videresalg. I modsat fald skal varen returneres til køber, da det er fuldt lovligt at købe kopivarer til eget forbrug.
Så det gælder om at have is i maven, og afvise advokatsnudens trusler som der typisk ikke er nogen dækning for. Men det virker som om at Nike's advokater arbejder efter de samme principper som de private parkeringsselskaber (Europark m.fl.) og deres advokatfirmaer: går den, så går den...
Og alt for mange betaler desværre eller accepterer at varen bliver destrueret.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 22:31
Takker, jeg fik ihvertfald klarhed omkring køb af "kopi" varer over nettet, så det er altså ikke muligt, hvis man er bevidst om det er en kopi..
Så nævnt her, så er problemet vel om man selv er opmærksom på det er en kopi varer, hvis man går hen og bliver retsforfulgt..
Resten er jo så som forklaret, at man ellers skal bære det i tasken, når man kommer hjem fra udlandet.
|
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 22:32
Simon, TC skrev:
I det første Basta program, vil jeg klart mene at de to medvirkende havde været i ond tro. |
Hvorvidt de er i ond tro eller ej er fuldstændigt ligegyldigt. Det afgørende er om importen sker til eget forbrug eller til erhvervsmæssigt videresalg. Salg af kopivarer er generelt ulovligt, men at købe til eget forbrug er ikke (efter dansk lov, man skal passe lidt på med at tage sine kopivarer med til Italien).
Sagerne handler om varemærkeloven, og varemærkeloven gælder ganske enkelt kun for erhvervsmæssige aktiviteter, ikke privat forbrug.
Man kan risikere at toldvæsenet tilbageholder forsendelsen og orienterer den "autoriserede" importør i Danmark, hvilket er sket i de to Basta sager (efter det oplyste her, jeg har ikke set udsendelsen). Men importøren skal bevise at importen er sket til videresalg. De starter altid med nogle tomme trusler, men her gælder det om at have is i maven.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 27-November-2010 kl. 22:38
pendec skrev:
Takker, jeg fik ihvertfald klarhed omkring køb af "kopi" varer over nettet, så det er altså ikke muligt, hvis man er bevidst om det er en kopi..
|
Jo, til eget forbrug kan du købe hvad som helst (med undtagelse af decideret forbudte ting som medicin, doping, våben, o.lign.).
Ond tro er fuldstændigt ligegyldigt når det er varer til eget forbrug. Det er lovligt, da du ikke kan overtræde varemærkeloven som privatperson.
Du skal bare være forberedt på nogle tomme advokattrusler, som mange desværre falder for. Advokaten skriver at import er ulovligt, men han glemmer at skrive at han mener "import til videresalg".
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 00:02
JesperLund skrev:
pendec skrev:
|
Jo, til eget forbrug kan du købe hvad som helst (med undtagelse af decideret forbudte ting som medicin, doping, våben, o.lign.). |
..også når det gælder køb over nettet? Det PerW citerede fra SKAT havde jo klausulen "varerne indføres af rejsende i deres personlige bagage", dvs. du har selv været i udlandet og hente varen.
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 10:48
strandvasker skrev:
..også når det gælder køb over nettet? Det PerW citerede fra SKAT havde jo klausulen "varerne indføres af rejsende i deres personlige bagage", dvs. du har selv været i udlandet og hente varen.
|
Ja, se http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-i-EU/Kopivarer/Er-det-ulovligt - her . Du kommer til at betale told og moms, og du risikerer at toldvæsenet underretter rettighedshaverne. Men det er op til rettighedshaverne at bevise (i en retssag som de skal anlægge) at importen er sket erhvervsmæssigt. Er den ikke det (eget privat forbrug) er importen lovlig, og du får dine varer udleveret.
Men advokaterne bruger grove metoder til at skræmme forbrugerne, og mange accepterer desværre at de ikke får udleveret deres retmæssige vare. Så det gælder om at have is i maven og fastholde at varen er købt til privat forbrug.
Hvis der er tale om 2 par Nike sko bør der ikke være noget problem i det. Hvis man køber 25 par, vil rettighedshaverne formentlig have en god sag hvis de mener at importen er erhvervsmæssig.
|
Skrevet af: Energyzhig
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 11:01
Kampus skrev:
At det så er en hån imod producenten af den ægte vare, kan vi ikke være uenig i. Dog mener jeg godt der kan skelnes lidt til hvilket produkt vi taler om. F.eks. har jeg intet imod at der kopieres AIDS medicin til hele Afrika's befolkning. ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif) |
Så du mener det er ok at fjerne incitamentet for at udvikle ny og bedre medicin, sålænge det ikke betyder at Nikes årlige lineup af nye modeller kopieres lovligt? ... Herligt med en gratis red verden kommentar fra en med hjemmebio til +50k ... Hvor meget AIDS medicin tror du kunne være købt i stedet? ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 11:32
Energyzhig skrev:
Så du mener det er ok at fjerne incitamentet for at udvikle ny og bedre medicin, sålænge det ikke betyder at Nikes årlige lineup af nye modeller kopieres lovligt? ... Herligt med en gratis red verden kommentar fra en med hjemmebio til +50k ... Hvor meget AIDS medicin tror du kunne være købt i stedet? ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif) |
Fin pointe at kopimedicin hæmmer trangen til at forske i nye og bedre typer, men den der med "du har noget dyrt, tænk dog på de sultne børn i Afrika" er en gammel traver der stadig ikke holder, heller ikke selv om den får en smiley.
Du aner ikke om Kampus har turneret rundt i 25 år i Afrika for Læger uden grænser, har doneret 2 millioner til aidsforskningen og brugt beskedne 50.000 på noget surround til sig selv, men alligevel spiller du "du har noget lækkert, tænk dog på andre end dig selv"-kortet.
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 11:41
JesperLund skrev:
Simon, TC skrev:
I det første Basta program, vil jeg klart mene at de to medvirkende havde været i ond tro. |
Hvorvidt de er i ond tro eller ej er fuldstændigt ligegyldigt. Det afgørende er om importen sker til eget forbrug eller til erhvervsmæssigt videresalg. Salg af kopivarer er generelt ulovligt, men at købe til eget forbrug er ikke (efter dansk lov, man skal passe lidt på med at tage sine kopivarer med til Italien).
Sagerne handler om varemærkeloven, og varemærkeloven gælder ganske enkelt kun for erhvervsmæssige aktiviteter, ikke privat forbrug.
Man kan risikere at toldvæsenet tilbageholder forsendelsen og orienterer den "autoriserede" importør i Danmark, hvilket er sket i de to Basta sager (efter det oplyste her, jeg har ikke set udsendelsen). Men importøren skal bevise at importen er sket til videresalg. De starter altid med nogle tomme trusler, men her gælder det om at have is i maven.
|
Rent juridisk er det måske ligegyldigt, men jeg synes det er problematisk at Basta helt ukritisk lader de to implicerede pladre løs om, at det i hvert fald ikke er deres skyld at de er 'kommet til' at købe kopivarer, så familien Danmark kan få ondt af dem fordi det store multinationale Nike er efter dem. Uanset om det så er lovligt eller ej.
Jeg så gerne et fuldstændigt forbud mod at handle med, købe, importere etc. den slags produkter.
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 11:47
SMERSH skrev:
Det er dog utroligt som nogle indlæg miskrediterer de to medvirkende i Basta. Når man hører om Nike-advokataens gangster/mafia metoder så burde det vække langt større sympati for de ramte. De har absolut ikke gjort noget forkert/ulovligt. Man kan tydeligt fornemme at "copyright-vogterne" ønsker at overtrædelse af copyright bliver sidestillet med voldelige forbrydelser som overfald og voldtægt. Udviklingen går i den retning, desværre!
|
Nu ser jeg ikke noget problem i at et firma ønsker at beskytte deres ejendom, udvikling og viden omkring et produkt. Hvis vi ender med at alle har frit slag til at stjæle andres idéer, udvikling, design og viden, hvilket incitament vil der så til sidst være til at overhovedet producere noget?
Hvilke 'copyright-vogtere' er det du mere specifikt omtaler? - Jeg mindes ikke at Nike's advokat plæderede for en 6 års fængselsstraf for de tre par sko?
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 12:00
Firmaerne har jo forlængst indtjent udviklings omkostningerne, og tjener nu i hundredvis af procenter til aktionærerne, der sidder på deres fede røv og er hamrende ligeglade med Verdens uligheder.
Min hjemmebio har jeg optjent til gennem et langt liv, hvor jeg ikke har flottet mig med at gå i byen hver weekend, og heller ikke har nogen bil, og bor i et gammelt og billigt hus. Men du har ret, jeg burde ha' sendt pengene til Afrika. ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet af: pnn
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 12:06
Hvordan ser lovligheden ud for hjemmesider som http://www.voga.com - www.voga.com som jeg kender nogle stykker som har benyttet sig af.
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 12:39
pnn skrev:
Hvordan ser lovligheden ud for hjemmesider som http://www.voga.com - www.voga.com som jeg kender nogle stykker som har benyttet sig af. |
Lovligt at købe til dig selv, men ikke til videresalg i Danmark.
Det er en lidt anden sag. Der er tale om møbler som i Danmark er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter arkitektens død (hvis det er Arne Jacobsen møbler er det vist i 2041 at ophavsretten udløber), mens møbler i UK beskyttes som industrielt design i 25 år fra salget startede (udløb engang i 1980'erne for de klassiske Arne Jacobsen møbler). Møblerne er altså produceret fuldt lovligt i UK, så det kan ikke kaldes en "kopi"vare, men anvendelsesmulighederne i Danmark er begrænsede.
Du risikerer ingen problemer med toldvæsenet da salget sker fra et EU land.
Det er ulovligt at sælge dem videre og du må heller ikke bruge dem på steder med offentlig adgang (der har været sager mod McD og Roskilde Universitet om dette).
Dybest set svarer det til at købe en R1 DVD, som du gerne må bruge i dit private hjem, men ikke sælge videre i Danmark.
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 12:40
pnn skrev:
Hvordan ser lovligheden ud for hjemmesider som http://www.voga.com - www.voga.com som jeg kender nogle stykker som har benyttet sig af. |
Det tror jeg ikke der er noget problem med. De har andre regler vedrørende kopi møbler i England. De fortæller selv lidt om det: http://www.voga.com/dk/is-it-legal/ - http://www.voga.com/dk/is-it-legal/
Der er også disse muligheder:
http://www.infurn.com/ - http://www.infurn.com/
http://www.replica-design.com/da/index.php/ - http://www.replica-design.com/da/index.php/
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 12:56
strandvasker skrev:
Energyzhig skrev:
Så du mener det er ok at fjerne incitamentet for at udvikle ny og bedre medicin, sålænge det ikke betyder at Nikes årlige lineup af nye modeller kopieres lovligt? ... Herligt med en gratis red verden kommentar fra en med hjemmebio til +50k ... Hvor meget AIDS medicin tror du kunne være købt i stedet? ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif) |
Fin pointe at kopimedicin hæmmer trangen til at forske i nye og bedre typer, men den der med "du har noget dyrt, tænk dog på de sultne børn i Afrika" er en gammel traver der stadig ikke holder, heller ikke selv om den får en smiley.
Du aner ikke om Kampus har turneret rundt i 25 år i Afrika for Læger uden grænser, har doneret 2 millioner til aidsforskningen og brugt beskedne 50.000 på noget surround til sig selv, men alligevel spiller du "du har noget lækkert, tænk dog på andre end dig selv"-kortet.
|
Tror Kampus forstod min pointe noget bedre end du gjorde ... Det var bestemt ikke ment som en tænk på de sultne børn i Afrika kommentar, selvom det aldrig kan skade! Har selv en alt for dyr hjemmebio, så på det punkt er jeg ikke selv "bedre".
Jeg har to forslag til dig:
1. Læs det hele igen, men tænk denne gang: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
2. Lad Kampus svare for sig selv ... Det går faktisk meget godt.
... Hvis du ikke kan se det mindste forkerte i, at et menneske kan bruge "beskedne" 50.000 på en hjemmebio, imens et barn i den anden ende af verden dør af sult, så får du her en gratis diagnose af mig F60.2 ... Så slipper du for at forstyrre dine kollegaer, når du er ude med læger uden grænser og redde verden. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 15:21
Energyzhig skrev:
Tror Kampus forstod min pointe noget bedre end du gjorde ... Det var bestemt ikke ment som en tænk på de sultne børn i Afrika kommentar, selvom det aldrig kan skade! Har selv en alt for dyr hjemmebio, så på det punkt er jeg ikke selv "bedre".
|
Jeg forstod godt din pointe, jeg skrev direkte at du havde en fin pointe. Jeg er også godt klar over at din "moraliseren" over prisen på Kampus' anlæg nok kun var ment som en let bemærkning, men derfor fandt jeg den alligevel trættende nok til at jeg reagerede.
Energyzhig skrev:
1. Læs det hele igen, men tænk denne gang: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
2. Lad Kampus svare for sig selv ... Det går faktisk meget godt. |
Nu er det så min moral der skal have en på hatten?
Hvad angår at lade Kampus svare for sig selv, så reagerede jeg ikke fordi jeg troede at Kampus var ude af stand til selv at reagere, jeg reagerede på mine egne vegne over en type bemærkning jeg generelt er træt af.
Energyzhig skrev:
... Hvis du ikke kan se det mindste forkerte i, at et menneske kan bruge "beskedne" 50.000 på en hjemmebio, imens et barn i den anden ende af verden dør af sult, så får du her en gratis diagnose af mig F60.2 ... Så slipper du for at forstyrre dine kollegaer, når du er ude med læger uden grænser og redde verden. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) |
Hvor er det du ser mig give udtryk for at jeg synes det er en fantastisk ide at bruge penge på hjemmebio i stedet for at hjælpe folk i nød? Det eneste jeg siger er, at en lækker hjemmebio ikke udelukker at man kan være et varmt og gavmildt menneske, så lad venligst være med at komme med stikpiller til andres forbrug når du ikke har nogen som helst anelse om vedkommendes prioriteringer. ..og ja, det er et ømt punkt hos mig, og jeg reagerer nok kraftigere end det egentlig berettiger til.
|
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 17:00
strandvasker skrev:
Energyzhig skrev:
Tror Kampus forstod min pointe noget bedre end du gjorde ... Det var bestemt ikke ment som en tænk på de sultne børn i Afrika kommentar, selvom det aldrig kan skade! Har selv en alt for dyr hjemmebio, så på det punkt er jeg ikke selv "bedre". |
Jeg forstod godt din pointe, jeg skrev direkte at du havde en fin pointe. Jeg er også godt klar over at din "moraliseren" over prisen på Kampus' anlæg nok kun var ment som en let bemærkning, men derfor fandt jeg den alligevel trættende nok til at jeg reagerede.
Åbenbart ikke hele pointen ... Jeg mente at det var en gratis kommentart fra Kampus side. Der blev foreslået at medicinalvirksomheder skulle give deres produkter gratis væk, af en person som har +50k til en hjemmebio ... Selvom man er enig eller ej, er det en smule dobbeltmoralsk ... Der var ikke en moraliseren over prisen på en hjemmebio.
Energyzhig skrev:
2. Lad Kampus svare for sig selv ... Det går faktisk meget godt. |
Nu er det så min moral der skal have en på hatten?
Nej, det var sådan set Kampus moral ... Og det var ikke for at gi' på hatten!
Hvad angår at lade Kampus svare for sig selv, så reagerede jeg ikke fordi jeg troede at Kampus var ude af stand til selv at reagere, jeg reagerede på mine egne vegne over en type bemærkning jeg generelt er træt af.
Generelt synes jeg selv folk skal svare for sig ... Gode input fra andre er velkomne ... Tror bare ikke vi er helt enige om betydningen af bemærkningen, du reagerer på.
Energyzhig skrev:
... Hvis du ikke kan se det mindste forkerte i, at et menneske kan bruge "beskedne" 50.000 på en hjemmebio, imens et barn i den anden ende af verden dør af sult, så får du her en gratis diagnose af mig F60.2 ... Så slipper du for at forstyrre dine kollegaer, når du er ude med læger uden grænser og redde verden. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) |
Hvor er det du ser mig give udtryk for at jeg synes det er en fantastisk ide at bruge penge på hjemmebio i stedet for at hjælpe folk i nød?
Det synes jeg nu heller ikke jeg har sagt. Når du nu nævner det, hvad var så betydningen af nedenstående kommentar. Hvor meget skal man have hjulpet, før det er 100% moralsk forsvarligt at bruge 50k på en hjemmebio, når andre mennesker sulter.
Du aner ikke om Kampus har turneret rundt i 25 år i Afrika for Læger uden grænser, har doneret 2 millioner til aidsforskningen og brugt beskedne 50.000 på noget surround til sig selv ...
Det eneste jeg siger er, at en lækker hjemmebio ikke udelukker at man kan være et varmt og gavmildt menneske, så lad venligst være med at komme med stikpiller til andres forbrug når du ikke har nogen som helst anelse om vedkommendes prioriteringer.
Igen ... Det synes jeg ikke jeg har sagt. Men en person med 50k plads i budgettet til hifi, har efter min mening også plads til mere gavmildhed.
Udover det, så kommer jeg med stikpiller hvor det passer mig ...
..og ja, det er et ømt punkt hos mig, og jeg reagerer nok kraftigere end det egentlig berettiger til.
Tror faktisk ikke vi er så uenige ... tror bare du har misforstået mig godt og grundigt.
|
MVH
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 21:46
Kampus skrev:
Energyzhig skrev:
Sjovt nok er nogle af de rigeste og mest indbringende firmaer i verden medicinproducenter. Men okay der er ikke noget incitament i at hjælpe folk af med deres lidelser med mindre man tjener kassen x100 samtidig. Firmaerne har jo forlængst indtjent udviklings omkostningerne, og tjener nu i hundredvis af procenter til aktionærerne, der sidder på deres fede røv og er hamrende ligeglade med Verdens uligheder.![Dead Dead](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley11.gif)
Hvis du har set hvordan Nike skider på folk i forbindelse med deres produktion af deres produkter, så ville du nok heller ikke have så meget til overs for Nike.
|
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-November-2010 kl. 23:53
kaizer skrev:
|
Dem skal man sat'me holde sig langt væk fra! De har netop været vist i et af forbrugerprogrammerne. De "stjæler" folks penge, uden at levere varerne:
http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-34843611:webtv-er-infurn-i-italien.html - http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-34843611:webtv-er-infurn-i-italien.html
M.v.h.
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 14:02
Henrik B. skrev:
kaizer skrev:
|
Dem skal man sat'me holde sig langt væk fra! De har netop været vist i et af forbrugerprogrammerne. De "stjæler" folks penge, uden at levere varerne:
http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-34843611:webtv-er-infurn-i-italien.html - http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-34843611:webtv-er-infurn-i-italien.html
M.v.h. |
Rart at vide. Så skal jeg da ikke bruge nogle penge der.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 14:14
JesperLund skrev:
strandvasker skrev:
|
Ja, se http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-i-EU/Kopivarer/Er-det-ulovligt - her . Du kommer til at betale told og moms, og du risikerer at toldvæsenet underretter rettighedshaverne. Men det er op til rettighedshaverne at bevise (i en retssag som de skal anlægge) at importen er sket erhvervsmæssigt. Er den ikke det (eget privat forbrug) er importen lovlig, og du får dine varer udleveret.
Men advokaterne bruger grove metoder til at skræmme forbrugerne, og mange accepterer desværre at de ikke får udleveret deres retmæssige vare. Så det gælder om at have is i maven og fastholde at varen er købt til privat forbrug.
Hvis der er tale om 2 par Nike sko bør der ikke være noget problem i det. Hvis man køber 25 par, vil rettighedshaverne formentlig have en god sag hvis de mener at importen er erhvervsmæssig.
|
Det tro jeg desværre ikke du har ret.
Det ser ud til at toldreglerne er ændret fra den 20. juli 2010, så nu kan told beslaglægge piratvarer der sendes udenfor EU.
Du har fortsat lov til at tage varer med hjem når du selv rejser. Men stadig til privat forbrug og varens købspris ikke overstiger 3250.
Hvis en vare bliver tilbageholdt, tages kontakt til rettighaveren.
Se evt. her: http://www.stoppiraterne.dk/forbruger/forbrugerguiden/vejledning-om-skats-sagsbehandling.aspx - http://www.stoppiraterne.dk/forbruger/forbrugerguiden/vejledning-om-skats-sagsbehandling.aspx
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 14:53
PerW skrev:
Det tro jeg desværre ikke du har ret.
Det ser ud til at toldreglerne er ændret fra den 20. juli 2010, så nu kan told beslaglægge piratvarer der sendes udenfor EU.
Du har fortsat lov til at tage varer med hjem når du selv rejser. Men stadig til privat forbrug og varens købspris ikke overstiger 3250.
Hvis en vare bliver tilbageholdt, tages kontakt til rettighaveren.
Se evt. her: http://www.stoppiraterne.dk/forbruger/forbrugerguiden/vejledning-om-skats-sagsbehandling.aspx - http://www.stoppiraterne.dk/forbruger/forbrugerguiden/vejledning-om-skats-sagsbehandling.aspx |
På dit link står der at toldvæsenet tilbageholder varen og underretter rettighedshaveren. Det svarer fuldstændigt til hvad jeg har skrevet tidligere. Rettighedshaveren skal bevise at din import er erhvervsmæssig. Kan rettighedshaveren ikke det er der ingen sag, og du får din vare udleveret.
Det står forklaret http://www.stoppiraterne.dk/freqaskquest/generelt/maa-jeg-koebe-piratkopier-over-internettet-fra-udlandet.aspx - her (samme webside) under overskriften "må jeg købe piratkopier på internettet". Som du kan se er svaret ja, hvis der er tale om import til eget forbrug.
Citat: det er ulovligt at købe piratkopierede varer på internettet fra udlandet, hvis det sker for at udnytte varerne erhvervsmæssigt.
Desværre glemmer advokaterne typisk at nævne den fremhævede tekst når de retter henvendelse til køberen, og i mange sager foreslår de et "forlig" om destruktion af varerne, som køberen uden videre kunne afvise hvis varen er købt til privat forbrug. Alt for mange mennesker tror desværre på hvad advokaterne skriver, og de glemmer at det er Nike's advokat som helt bevidst går lige til stregen i deres manipulation af sagen ("går den, så går den" princippet).
Den pågældende webside (stoppiraterne.dk) er godt nok ensidig selv om der er tale om forbrugeroplysning betalt af skatteyderne. Der mangler en modvægt stopadvokaterne.dk (ideen er hermed givet videre, og kan frit piratkopieres ).
Så lad mig gentage: køb af piratkopier til eget forbrug er lovligt. Man kan trygt gøre som ex-statsministerfruen Anne-Mette Rasmussen...
Eget forbrug er tilsyneladende ikke gaver til andre, og det må frarådes at gå sammen med vennerne om en samlet ordre for eventuelt at spare fragt. Men hvis man køber et par "Nike" sko eller et "Rolex" ur i særskilt forsendelse sendt til privatadressen, kan jeg simpelthen ikke se hvordan rettighedshaveren skal løfte bevisbyrden for at der er tale om erhvervsmæssig import.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 15:01
Der står intet om at varen er indkøbt erhvervsmæssigt.
Hvis rettighaveren bekrafter at det er en piratkopi vil han få udleveret modtagerens navn og adresse.. Rettighedshaveren vil herefter kontakte modtageren og aftale hvordan sagen skal løses.
Ja du kan godt købe til eget forbrug, men så skal du slev fragfte det over grændsen. Du kan IKKE handle via internettet.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 15:08
PerW skrev:
Der står intet om at varen er indkøbt erhvervsmæssigt.
Hvis rettighaveren bekrafter at det er en piratkopi vil han få udleveret modtagerens navn og adresse.. Rettighedshaveren vil herefter kontakte modtageren og aftale hvordan sagen skal løses.
Ja du kan godt købe til eget forbrug, men så skal du slev fragfte det over grændsen. Du kan IKKE handle via internettet.
|
Fra den side som jeg henviste til vedr. køb på internettet. Der står eksplicit
"Køb af piratkopier til eget brug er dermed som udgangspunkt ikke ulovligt."
Sagerne handler om varemærkeloven, og du kan ikke som privatperson krænke en varemærkeret. Det er kun ved erhvervsmæssig aktivitet at du kan det.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 15:12
Hvem siger at der rigtigt det der står på den side, du henviser til?? Måske er den ikke opdateret.
Når Skat oplyser, hvilke regler der gælder og stoppiraterne.dk siger det samme og Basta fortæller om personer der har oplevet dette ske i den virklige verden.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 15:21
PerW skrev:
Hvem siger at der rigtigt det der står på den side, du henviser til?? Måske er den ikke opdateret.
Når Skat oplyser, hvilke regler der gælder og stoppiraterne.dk siger det samme og Basta fortæller om personer der har oplevet dette ske i den virklige verden. |
Varemærkeloven gælder kun for erhvervsmæssige aktiviteter...
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 15:25
Det kan du jo så kører en retsag og bruge de penge dette måtte koste. For reelt er det der vil ske, hvis man bliver taget og rettighedshaverne vil gøre noget ved det.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 15:29
PerW skrev:
Det kan du jo så kører en retsag og bruge de penge dette måtte koste. For reelt er det der vil ske, hvis man bliver taget og rettighedshaverne vil gøre noget ved det. |
Det er ikke anderledes end uberettigede parkeringsbøder fra Europark o.lign. private parkeringsfirmaer. De arbejder efter fuldstændig de samme "går den, så går den" principper, og det er sikkert rigtigt at mange betaler parkeringsafgifter som de godt kunne slippe for.
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 16:31
Hvis advokaterne på den måde "glemmer" at nævne fakta og bare piller bidder og stumper ud der passer ind i deres kram, kan man så ikke bare sagsøge dem for embedsmisbrug eller noget i den retning - det virker det da ærligt talt om!?
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 16:48
tipsen skrev:
Hvis advokaterne på den måde "glemmer" at nævne fakta og bare piller bidder og stumper ud der passer ind i deres kram, kan man så ikke bare sagsøge dem for embedsmisbrug eller noget i den retning - det virker det da ærligt talt om!? |
Det tvivler jeg på at du får noget ud af. Nike's advokat arbejder for Nike, ikke for den højere retfærdighed.
Mit gæt vil være at de dropper sagen, hvis køberen fastholder at der er tale om eget forbrug, og hvis der ikke er noget som tyder på erhvervsmæssig handel (det kunne være køb af flere enheder end hvad der er normalt for privat forbrug, eller køb i firmaets navn i stedet for dit eget).
Det kan ikke betale sig for dem at føre et retssag med krav om destruktion af en enkelt vare og mulig erstatning.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 17:13
PerW skrev:
Når Skat oplyser, hvilke regler der gælder og stoppiraterne.dk siger det samme og Basta fortæller om personer der har oplevet dette ske i den virklige verden. |
Du kan også se Basta udsendelsen hvor Clement Petersen fra Københavns Universitet, der er ekspert i varemærkeret, siger at det er lovligt at købe kopivarer til eget forbrug.
|
Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 17:29
Kan fortælle uden at lave en historie for lang at jeg på det tidspunkt hvor basta sende den udsendelse med fake kina sko havde en sag med samme advokat kørende for netop 4 par sko..
Det endte med at jeg har fået mine sko efter et par opkald til nike og advokaten..
Så jo det er lovligt at købe fake nike sko så længe det er til privat forbrug og du køber for under 3500..
|
Skrevet af: Arvidd
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 17:49
I udsendelsen blev der jo netop klaget over advokaten til advokat rådet, hvorefter de fik et brev fra advokaten med en "lad os finde en løsning, vi frafalder sagen osv." lign. ordlyd ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
------------- Venlig hilsen
Arvid
Panasonic TX-P42G10E Harman/Kardon AVR 660 Harman/Kardon BDP 10 Apple tv2
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:00
tipsen skrev:
Hvis advokaterne på den måde "glemmer" at nævne fakta og bare piller bidder og stumper ud der passer ind i deres kram, kan man så ikke bare sagsøge dem for embedsmisbrug eller noget i den retning - det virker det da ærligt talt om!? |
Nu har jeg set udsendelsen på web. Nike's advokat kommer med den klassiske "vi ses i retten". Det virker måske voldsomt på et par almindelige forbrugere, men sådan arbejder advokater.
Men Nike ender med at droppe sagen, og da de ikke er i stand til at udlevere kopiskoene fordi de har smidt dem væk, kommer Nike til at give køberne 3 par ægte Nike sko. Haha![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:05
nitrotg skrev:
Så jo det er lovligt at købe fake nike sko så længe det er til privat forbrug og du køber for under 3500.. |
Det er lovligt at købe til eget forbrug.
Grænsen på 3500 er kun en formodningsregel for om det er privat forbrug, som toldvæsenet bruger når du selv slæber varerne gennem tolden. Den har ingen betydning ved internetkøb. Her er der i princippet ingen bagatelgrænse.
Det afgørende er om det er varer til privat forbrug eller ej.
Hvis du køber for mere end 3500 og selv tager varerne gennem tolden, eller hvis du køber over internettet, har toldvæsenet mulighed for at tilbageholde forsendelsen og underrette rettighedshaverne. Men det er stadig op til rettighedshaverne at bevise at der er tale om erhvervsmæssig import.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 18:12
Arvidd skrev:
I udsendelsen blev der jo netop klaget over advokaten til advokat rådet, hvorefter de fik et brev fra advokaten med en "lad os finde en løsning, vi frafalder sagen osv." lign. ordlyd ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) |
Jeg synes nu ikke at de to lydoptagelser med advokaten var specielt truende. "Vi ses i retten" er en formulering som advokater bruger i næsten enhver sætning. Det er først alvor den dag der står en stævningsmand ved døren...
|
Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:07
Hvordan mon egentligt udlevering af navne- og adresseoplysninger forholder sig til persondataloven?
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:11
morten_b skrev:
Hvordan mon egentligt udlevering af navne- og adresseoplysninger forholder sig til persondataloven?
|
Der er en dansk lov eller en EU forordning som kræver at toldmyndighederne skal udlevere disse oplysninger til rettighedshaverne, og i den situation er der ikke krav om samtykke.
|
Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:21
Ja muligheden for videregivelse fremgår rigtigt nok af ændringerne i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122864&newwindow=true Men da der potentielt er tale om strafbare forhold, synes jeg det måske kolliderer med §8 stk. 2 pkt. 2 samt §8 stk. 4 i Persondataloven. Men spørgsmålet er selvfølgelig om de andre lovændriger har forrang og/eller hensynet til rettighedshaverne overstiger hensynet til den registrerede.
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:32
EU forordningen giver SKAT mulighed for at indberette alle sager, medmindre du selv bringer varen ind i landet og værdien er under bagatelgrænsen på 3500 kr.
Men det er som sagt op til rettighedshaveren at bevise at der er tale om erhvervsmæssig import, da det et lovligt at købe kopivarer til eget forbrug.
Det er i øvrigt skatteyderne som betaler for dette cirkus med tilbageholdelse af Nike sko sendt til privatpersoner. Ren statsstøtte til Nike og andre store multinationale firmaer..
|
Skrevet den: 29-November-2010 kl. 19:46
nitrotg skrev:
Kan fortælle uden at lave en historie for lang at jeg på det tidspunkt hvor basta sende den udsendelse med fake kina sko havde en sag med samme advokat kørende for netop 4 par sko..
Det endte med at jeg har fået mine sko efter et par opkald til nike og advokaten..
|
Cool og stort tillykke. Det er en skam at der ikke kommer flere beretninger af din type. Nike's advokater lever i høj grad af folks uvidenhed. De kan sagtens henvise til at de har vundet X sager ved Sø- og Handelsretten, men det er Nike som bestemmer hvilke sager der skal køre ved domstolen og hvilke sager der skal opgives fordi køberne gør indsigelse (om at deres køb er lovligt). Hvis vi kun hører om den første gruppe sager (hvor Nike vinder), får folk det indtryk at Nike har en god sag.
|
Skrevet den: 30-November-2010 kl. 02:14
Energyzhig skrev:
Det synes jeg nu heller ikke jeg har sagt. Når du nu nævner det, hvad var så betydningen af nedenstående kommentar. Hvor meget skal man have hjulpet, før det er 100% moralsk forsvarligt at bruge 50k på en hjemmebio, når andre mennesker sulter. |
Det er ikke op til mig at blande mig i hvordan andre balancerer tingene, hvilket egentlig er min pointe.
Energyzhig skrev:
Tror faktisk ikke vi er så uenige ... tror bare du har misforstået mig godt og grundigt.
|
Ja, det har jeg muligvis..
|
Skrevet den: 30-November-2010 kl. 12:14
strandvasker skrev:
Det er ikke op til mig at blande mig i hvordan andre balancerer tingene, hvilket egentlig er min pointe.
|
Hvis du mener jeg har blandet mig i hvordan andre balancerer tingene, så har du stadig ikke forstået pointen af hvad jeg skrev ... Det handlede om dobbeltmoral, ikke om prioriteringer!
Jeg tror vi nærmer os mit oprindelige svar til dig igen.
|
Skrevet af: emiiiilx
Skrevet den: 14-April-2011 kl. 16:04
jeg sidder og vil utrolig gerne have et par nike free runs, men kan ikke finde nogle på nikes hjemmesidde, de koster også 1000 kr derfor har jeg fundet den her side http://www.shoestoreau.com, så er det lovligt at bestille dem også selvom at det ser ud til at være kopivare? jeg vil gerne have 2 par? kan jeg være sikker på at få dem hvis de bliver taget i tolden `?
|
|