manglende æøå i undertekster
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=89590
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 18:40
Emne: manglende æøå i undertekster
Skrevet af: NegerBambi
Emne: manglende æøå i undertekster
Skrevet den: 30-November-2010 kl. 20:11
Setup
Fladskærm = Philips 40" 40PFL5605H Blueray afspiller = LG LB 390 NAS HDD = NETGEAR ReadyNAS DUO
Problem Alle er fuldt opdateret med den nyeste firmware. Min NAS HDD er netstik-connected til netværket sammen med LG'en. Mit problem er, at når jeg afspiller en .mkv fil med tilhørende .srt undertekst-fil på NAS fra min LG, bliver æøå ikke vist korrekt. bemærk at lyd+billede bliver vist korrekt uden problemer.
Fejlslået løsninger Jeg ved at dette skulle virke optimalt, da jeg har en kammerat der har samme setup (dog andet tv). Jeg har prøvet følgende løsninger med en .mkv fil og en .srt.:
A- Almindelig afspilning fra NAS til LG, her virker æøå ikke.
Sat en almindelig DVD skive i LG'en, her viser den æøå korrekt.
B- At afspille den identiske fil via USB direkte på min Laptop via VLC player, her kan der vælges mellem 2x
undertekster, engelsk(fra mkv) og dansk(.srt fil), begge virker, her viser den æøå korrekt.
C- At afspille identiske fil fra NAS via netværk med VLC player på min Laptop, her kan dog vælges 2x
undertekster, engelsk(fra mkv) og dansk(.srt fil), begge virker korrekt, her viser den æøå korrekt.
D- Tilsluttet samme fil via USB direkte til LG, her kan kun de imbedded engelske undertekster(fra mkv) afspilles, den danske .srt fil bliver ikke indkluderet.
E- Taget min LG med hjem til kammerat, og prøvet der.(samme NAS HDD og LG afspiller, dog SONY fladskærm) her viser den æøå korrekt.
nogen af jer der har nogen idé om hvad det evt. kunne skyldes? Derudover har jeg sync min LG settings med min kammerats LG settings, så de er opsat total ens. Han oplever ingen problemer, og det hele virker optimalt for ham.
på forhånd mange tak N. Bambi
|
Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-November-2010 kl. 20:25
Min Fantec medieafspiller har nøjagtig det samme problem med eksterne undertekster. Jeg mener det ligger i, at firmwaren ikke understøtter de skandinaviske bogstaver så jeg venter blot på en opdatering der kan løse problemet.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 01-December-2010 kl. 21:37
Har konkluderet at det ikke kan være firmwaren der ikke understøtter de skandinaviske bogstaver, fordi samme afspiller virker hos min kammerat. (se løsning E) :(
Mvh Bambi
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 01-December-2010 kl. 22:25
NegerBambi skrev:
Har konkluderet at det ikke kan være firmwaren der ikke understøtter de skandinaviske bogstaver, fordi samme afspiller virker hos min kammerat. (se løsning E) :(
|
Så er det snarere tegnkodning (charset) i jeres SRT tekstfiler. Brug en editor som notepad2, der kan ændre det, og leg lidt med de forskellige muligheder.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 02-December-2010 kl. 17:59
Hvis jeg åbner .srt filen med notepad++ vises æøå korrekt. Men igen, æøå virker korrekt ved afspilning fra NAS til PC. Så der sker et eller andet mellem NAS og LG, eller LG og TV :-S
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-December-2010 kl. 19:04
NegerBambi skrev:
Hvis jeg åbner .srt filen med notepad++ vises æøå korrekt. Men igen, æøå virker korrekt ved afspilning fra NAS til PC. Så der sker et eller andet mellem NAS og LG, eller LG og TV :-S
|
Har du prøvet at gemme med et af de andre charsets? UFT-8 måske. Måske benytter Fantec et andet default charset end din PC.
Hvis der er to Fantec brugere med samme firmware (?), hvor danske subs æøå virker hos den ene men ikke hos den anden, er charset den mest naturlige forklaring.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 02-December-2010 kl. 19:28
NegerBambi skrev:
Sat en almindelig DVD skive i LG'en, her viser den æøå korrekt | Uden at have et bud på problemet med srt filer, så vil jeg lige sige at DVD ikke kan bruges til reference/fejlsøgning i denne sammenhæng. På en DVD ligger teksterne ikke som en tekstfil med alle de problemer det kan give (som f.eks. det du oplever) men som billedfiler der lægges ind oven på filmen.
------------- LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
|