Print side | Luk vindue

CPU OverClocking

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9009
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 16:56

Emne: CPU OverClocking
Skrevet af: perhansen
Emne: CPU OverClocking
Skrevet den: 17-Januar-2006 kl. 11:47

Er der nogen der ved hvad det er der skal indstilles i BIOS (Frequency/Voltage Control) når man vil lave en OverClocking af CPU.

Min CPU FSB Clock står til 100 MHz men i BIOS kan den gå op til 280 MHz.

Det har jeg prøvet at sæt den til altså 280 MHz, men der vil den ikke start op igen, og det var det eneste jeg indstillede på - er der også andre ting man skal indstille på foruden CPU FSB Clock.......

mvh Per Hansen

Svar:
Skrevet af: Jever
Skrevet den: 17-Januar-2006 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af perhansen perhansen skrev:

Er der nogen der ved hvad det er der skal indstilles i BIOS (Frequency/Voltage Control) når man vil lave en OverClocking af CPU.

Min CPU FSB Clock står til 100 MHz men i BIOS kan den gå op til 280 MHz.

Det har jeg prøvet at sæt den til altså 280 MHz, men der vil den ikke start op igen, og det var det eneste jeg indstillede på - er der også andre ting man skal indstille på foruden CPU FSB Clock.......

mvh Per Hansen

Det var da også en overclocking der ville noget!!!

Du skal nok ikke forvente at det kan lade sig gøre, prøv i step på måske 5 til 10 at finde et punkt hvor maskinen, er stabil.

Samtidigt skal du stille lidt, og jeg gentager lidt, op for CPU spændingen, og så skal du holde øje med at temperaturen ikke bliver for høj på motherboard og cpu´en.

Når du har fundet et stabilt niveau, så prøver du at køre en "Burn-In", for at teste om det holder i længden.

Du skal nok også ud og invistere i noget køling af en slags, kabinet blæser, cpu blæser og vandkøling hvis du vil ud i extremerne.

Samtidigt er det ikke alle motherboards og Cpu´er som er gode til at overclocke.

Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 17-Januar-2006 kl. 14:20

Avs, det lyder risikabelt, det du begiver dig ud i. Må jeg i al ydmyghed foreslå dig at læse mere om det, inden du brænder dit bundkort, din CPU eller andet af

Overclocking medfører som der bliver skrevet mere strøm, og med det mere varme, hvis du ikke får denne varme ledt væk, så kan du , afhængig af, hvilken CPU du har, let komme til at brænde den af.

Et godt sted at starte ville være her:

http://www.hardware-test.dk/ - http://www.hardware-test.dk/

Husk dog også på, at det er sjældent at et medie center har brug for en meget hurtig CPU. TV kortet og grafik kortet betyder her langt mere en egentlig rå regnekraft. Ved at vælge de rigtige komponenter kan man spare strøm, udvikle mindre varme og dermed køre med langsommere blæsere, hvilket igen betyder, at din PC bliver til at være i stue med.

God fornøjelse

Henrik Badsted

PS. Mit tidligere setup bestod af en underclocket, undevoltet AMD XP +2000, oprindeligt 1.6 GHz/1.65 V, clocket ned til 1.2 GHz/1.15 GHz med blæserne kørende på 5 V. Den kunne man ikke høre ved normal baggrundsstøj. Læs evt. her: http://www.silentpcreview.com/article33-page1.html - http://www.silentpcreview.com/article33-page1.html  og den klarede fint opgaven som media center med et Nvidia Geforce4 MX440 grafik kort og et Hauppauge PVR150 TV kort.

Skrevet den: 17-Januar-2006 kl. 22:40

Min bios er blevet nulstillet på grund af en fejl jeg havde lavet i bios.

Mit problem er at nu står den kun til at være en 1.001 MHz i egenskaber i denne computer, før nulstillingen stod den til at være en AMD Athlon XP 3200+ /2200 M hvad gør jeg for at få den tilbage til den gamle indstilling.

Jeg har prøvet at indstille i BIOS (Frequency/Voltage Control) CPU FSB Clock fra det den står på nu altså  100 MHz til det den max kan gå op til 280 MHz – og når jeg gør det, kommer der også til at så det rigtige

i egenskaber i denne computer – men så vil computeren ikke starte op igen.

Min CPU er.: AMD Atlon XP 3200+ /2200 MHz Barton

Bundkort er.: MSI MS – 7021 KT6VLSR

mvh Per Hansen

Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 18-Januar-2006 kl. 00:12

De fleste BIOS har en mulighed for at resette til en default safe settings eller default setup settings. Prøv default settings, genstart og se, om ikke din PC kommer til at virke igen.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Skrevet af: Jever
Skrevet den: 18-Januar-2006 kl. 10:00

Er der ikke en beskrivelse af hvilken "multiplier" bundkortet bruger??

Så kan du jo regne baglæns til den Mhz det skal være.

F.eks. er multiplier "18", og for at få det til at blive f.eks. 3200 Mhz så skal bios Mhz sættes til, 3200/18= 177 Mhz.

Så burde du kunne finde en Mhz hvor din maskine starter op som før altså 3200 Mhz.

Husk nu det er et tænkt eksempel, tjek i din bios, ellers så specs. på bundkortet.

Skrevet den: 18-Januar-2006 kl. 11:17

Tak for den gode hjælp som I alle har givet - der er altid hjælp at hente i dette forum.

Den virker nu, og den køre perfekt

mvh Per Hansen

Print side | Luk vindue