Print side | Luk vindue

"Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=90580
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 08:28


Emne: "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
Skrevet af: Otto J
Emne: "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 10:29
Jeg har lige lidt galde jeg skal af med. Det er godt nok ikke særligt velset at en forhandler kritiserer sine kunder, så jeg får nok på puklen, men jeg mener det er en væsentlig pointe, og jeg siger det for at gavne kunderne i bedste mening:
 
Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at folk kommer ind i butikken, kigger på et produkt i slukket tilstand, spørger lidt ind til nogle ting, og så kommer standard-bemærkningen, "jeg går lige hjem og læser lidt om den". Hvis der så er et par gode anmeldelser på nettet, og generelt god stemning i diverse fora om produktet, så kommer folk tilbage 3 dage senere og køber den. Hvis man ikke lige kan finde info på nettet om produktet, så køber folk noget andet.
 
Sig mig, hvad hulen skete der med at prøve produktet, evt. låne det med hjem/købe med returret, og SELV finde ud af om det lyder godt? Fakta er, at hvis man lige bruger 10-15 minutter på at lytte seriøst til et produkt og sammenligne det med et eller to alternativer, så har man langt MERE erfaring at vurdere på baggrund af, end 95% af dem der skriver om produktet på et forum. Ja, hvis man ejer et produkt, så kender man det naturligvis til bunds, men 95% af dem der ejer en given forstærker, har aldrig sammenlignet med noget - de har gjort ligesom de andre, læst på nettet... Til sidst er der ingen der rent faktisk har foretaget en sammenligning af noget som helst. Hvad sker der når ALLE til sidst bare køber dét som de andre siger er godt?
 
Jeg vil ikke nævne navne, da det ville være at overtræde forum-reglerne, men det sker at jeg afprøver produkter som er meget populære i diverse fora, og finder ud af at det i virkeligheden er ret middelmådige produkter, der falder igennem når man sammenligner med det bedste. Omvendt sker det ofte at jeg finder produkter fra små, ukendte producenter, der leverer helt enestående ydelse til pengene, men fordi der ikke lige vælter med anmeldelser og omtale på nettet, fordi produktet ikke forhandles så mange steder, så finder folk aldrig ud af det. Det er da hammer ærgeligt!
 
Konceptet med at læse sig til hvad der er bedst, i stedet for at lytte og stole på sine egne oplevelser, medfører en ærgelig ensretning af hvad folk køber. Det holder ukendte producenter nede - og det er faktisk et problem i forhold til at levere mest for pengene, for én af de største årsager til at bestemte produkter er mest udbredt, er at de fleste butikker med nogenlunde forretningssans forsøger at sælge dét produkt der har højest avance, og dermed alt andet lige relativt lille sandsynlighed for at levere mest for pengene (der er naturligvis også andet der spiller ind). Men hvordan skal den lille producent komme ind på markedet, når ingen tør være den første der springer ud i det, stoler på sine ører, og fortæller de andre at hey, dét her er faktisk ret godt?
 
Den overordnede pointe er: Lyt selv, i bare en halv time, så er du per definition klogere end dem du kunne finde på at spørge efter hjælp. Mere skal der faktisk ikke til.
 
Jeg har et konkret eksempel: Jeg lavede et arrangement med sammenligning af forskellige blu-ray afspilleres lydkvalitet sidste år. Der blev spillet ét nummer på de forskellige afspillere, nogle gange med et par gentagelser. Ud fra dén ret minimale undersøgelse, er der blevet skabt nogle konklusioner som nærmest har dannet skole, og mødt meget lidt modstand - tværtimod, så er dét arrangement nærmest blevet brugt som det endegyldige bevis. Nu er det jo prøvet, så er dét lagt fast, så er der ingen grund til at lytte længere. Dét er da skræmmende at tænke på. Det er selvfølgelig fint for mig, at det er så "nemt" at være ekspert, men et eller andet sted er det da ikke i orden at så overfladisk en test kan danne skole for hvad man skal købe og hvorfor.
 
Jeg træder muligvis nogle over tæerne, men jeg kan kun sige at det er valgfrit at føle sig ramt: Med relativt få undtagelser, så har næsten alle der udtaler sig i et forum, meget lille praktisk erfaring at udtale sig på baggrund af. Dét tror jeg ganske enkelt at dem der læser med, ikke har forstået. Man antager at når folk har skrevet 5000 indlæg om Onkyo receivere, så ved man naturligvis ikke bare alt om Onkyo, man ved også alt om alternativerne og derfor ved man præcist hvor godt det er i forhold til alternativet. Sådan er det bare meget, meget sjældent.
 
For at det ikke bare skal være brok, så vil jeg gerne invitere alle interesserede til en uforpligtende én-times lytte-seance, på dén produktgruppe man tilfældigvis er interesseret i. Det er ikke et arrangement, da et arrangement medfører at 7 ud af 10 har en dårlig lytteplacering, så det er én kunde ad gangen, efter aftale. Jeg vil garantere at efter én time, så er man - uanset udgangspunkt - klædt bedre på til at udtale sig om de produkter man har afprøvet, end 99,9% af de øvrige brugere. Så kom nu op af sofaerne, og kom ud og LYT på nogle af de ting I bruger så meget tid på at læse om.
 
Beklager hvis jeg er for kontroversiel her, men som sagt så er det noget jeg siger fordi jeg føler at det er væsentligt for en forbruger ikke bare at følge strømmen blindt, men rent faktisk sætte sig lidt ind i hvad éns egne ører siger. Det er simpelthen så ekstremt frustrerende at overvære folk lytte, konkludere at produkt A lyder bedst, for derefter at gå hjem med produkt B som er ringere i både mine og kundens ører, fordi han ikke tør gå imod "eksperterne" på nettet, og derfor ender med at få mindre for pengene. Lyt nu selv, så er det dig der er eksperten.


-------------
Mvh Otto



Svar:
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 10:47
Jeg er helt enig. Det eneste rigtige er at købe efter egen smag (når man har hørt forskellige produkter)
 
Jeg synes dog det, for mig, er vigtig at læse om andre har problemer med det produkt jeg står og vil købe. Lige netop DER stoler jeg ikke på forhandleren. Her vil jeg hellere høre om andre købere har haft problemer. Men jeg vil godt nok ikke lade andre på nettet vælge for mig bare fordi de synes produktet lyder godt i deres ører:)
 


-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 10:58
var det ikke selv samme Otto der på et tidspunkt proklamerede at folk ikke skulle købe hvad de selv kunne lide, dengang diskussionen faldt på plasma LCD men man skulle købe Plasma og stole på "fagmændende" eller de vidende istedet for sig selv.

Jeg må indrømme jeg er på nogle punkter enige men også på andre SÆRDELES uenig.. ikke så meget i oplevelsen af Lyd og billede, der vurdere jeg hvad jeg selv kan lide og køber efter det..

MEn der er ANDRE faktorer.

DEFEKTER, FEJL og andet. det er ikke usandssynligt i dag, at mange produkter har direkte fejl. tager man panas. så har der været purple snakes der har været banding issues, tager man plasma så har der været slemme issues med Buzzing, især på Samsungs flade plasma, tager man Samsungs LCD´ere så har der været RIGTIGT slemme problemer med dårlige firmwares, problemer med opløsninger.

OSV OSV OSV.. kompabilitet mellem udstyr..

falder jeg over noget, så STØVSUGER jeg forummer efter disse ting inden jeg køber, og ja fint der er returret, men jeg har personligt ikke lyst til at købe et "nyt" brugt tv, så jeg køber ikke for at prøve og derefter returnere, jeg undersøger alt omkring dette før jeg køber.

det virker bare tit som om Experterne, heller ikke er for gode til at acceptere folk har forskellige ønsker, prøv at se den KAMP der er herinde når en person kommer frem med noget han har købt, som han PERSONLIGT fandt fantastisk, og bedre end det der i Experternes øjne er bedste produkt, derefter skal han høre i 2-4 siders lange tråde herinde, hvor meget lort det er..

Kan da godt forstå folk ikke tør lytte til sig selv mere så, de mister jo reelt troen på at de har ofret de 10k korrekt...


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: pnhh
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:06
 Også helt enig.Har lige købt en Creek 5350 forstærker.Brugte en del tid på at lytte til den og andre mærker.Læser også om de forskellige produkter.Men jeg bruger mine ører og køber det jeg synes lyder godt.En ting er at læse anmelderser men det siger jo ikke noget hvordan det lyder i dine ører. 

-------------
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 2A3. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Fyne Audio F502


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg er helt enig. Det eneste rigtige er at købe efter egen smag (når man har hørt forskellige produkter)
 
Jeg synes dog det, for mig, er vigtig at læse om andre har problemer med det produkt jeg står og vil købe. Lige netop DER stoler jeg ikke på forhandleren. Her vil jeg hellere høre om andre købere har haft problemer. Men jeg vil godt nok ikke lade andre på nettet vælge for mig bare fordi de synes produktet lyder godt i deres ører:)
 
 
Det kan jeg sagtens følge, men dét jeg taler om at der i praksis sker, i stadigt stigende grad, er vurderingen af ydelsen, hvor folk simpelthen ikke tør stole på sine egne oplevelser.
 
Et gæt er at den megen teknik-snak på nettet gør at de fleste "almindelige" brugere får opfattelsen af at hifi er noget helt vildt svært noget. Det behøver det altså ikke at være, og specielt dét at høre forskel på tingene, er altså overhovedet ikke svært, og overhovedet ikke forbeholdt de få "indviede". Men en generel tendens er, at jo mindre folk har prøvet at høre forskel på to apparater, jo mindre tror de på at de overhovedet KAN høre forskel. Jeg oplever _dagligt_ at folk siger "jeg kan nok alligevel ikke høre forskel", når det så endelig lykkes at tvinge dem til at prøve, så bliver de meget ofte overraskede over hvor stor forskellen egentlig er. Det er da ærgeligt, at folk snydes for dén oplevelse, fordi de har fået opfattelsen af at det er vigtigere at læse om produktet på nettet, end det er at lytte til det.
 
Jeg arbejder i en butik der er målrettet mod entusiaster. Butikken er indrettet til at være demo/arbejdsrum, hvor man kan prøve tingene, ikke til at være en "pæn" butik hvor varerne kan se flotte ud på hylden. Alligevel tror jeg det kan tælles på én hånd, hvor mange gange jeg har demonstreret to surround-receivere overfor hinanden i år. Da jeg startede for 12 år siden, var det noget der nemt kunne ske fem gange om dagen. Det synes jeg er sygt. Det sker noget oftere med højttalere, men hér er tendensen også ret klar, specielt blandt dem der ikke opfatter sig selv som hardcore entusiaster - man stoler mere på det man læser, end det man hører.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

var det ikke selv samme Otto der på et tidspunkt proklamerede at folk ikke skulle købe hvad de selv kunne lide, dengang diskussionen faldt på plasma LCD men man skulle købe Plasma og stole på "fagmændende" eller de vidende istedet for sig selv.
 
Jo, det var det, men det skyldes så primært at det er stort set umuligt at få en brugbar demo af et tv så man kan vurdere ordentligt. Det er indtil videre stadig muligt inden for hifi (som er dét jeg taler om), hvis man lige kigger sig lidt for.
Jeg må indrømme jeg er på nogle punkter enige men også på andre SÆRDELES uenig.. ikke så meget i oplevelsen af Lyd og billede, der vurdere jeg hvad jeg selv kan lide og køber efter det..

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


det virker bare tit som om Experterne, heller ikke er for gode til at acceptere folk har forskellige ønsker, prøv at se den KAMP der er herinde når en person kommer frem med noget han har købt, som han PERSONLIGT fandt fantastisk, og bedre end det der i Experternes øjne er bedste produkt, derefter skal han høre i 2-4 siders lange tråde herinde, hvor meget lort det er..
 
Jamen, det er jo _netop_ derfor jeg siger man skal lade være med at lytte til hvad de andre siger. Det kan da være rablende lige meget om "experterne" synes man har købt det rigtige, bare man selv er glad. Pointen er især netop, at jeg mange gange oplever at dét "experterne" fremhæver som det eneste rigtige, netop IKKE er særligt fantastisk.
 
Men jo, vi kunne også tage fat i det den anden vej rundt, og opfordre til at man bliver bedre til at acceptere alsidigheden, og lader være med at fremhæve lige præcist dét man selv har valgt som det eneste rigtige og alt andet er lort. Det tror jeg bare desværre er en dødssejler, for dér skal vi flytte på flertallet. Det er som at fortælle en flok lemminger at de skal lade være med at hoppe ud over kanten. Hvis vi går "den anden vej", så kan den enkelte beslutte med sig selv, at han vil stole på sig selv og ikke flertallet. Jeg tror ikke på at jeg kan flytte flertallets holdninger, men kan jeg flytte 5 eller 10 personers holdninger, så har dét kvarter jeg brugte på indlægget, været godt givet ud.
 
EDIT: Jeg er iøvrigt enig mht. at læse om dårlige erfaringer, men hvad gør man så når det er et ukendt produkt som man hverken kan finde negativt eller positivt om på nettet? På ét eller andet tidspunkt må man jo selv tage noget ansvar.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:20
Enig, Otto - Det er da en syg udvikling, hvis folk ikke stoler på egne ører og øjne mer.

Efter lige at have genlæst alle Asimovs Stiftelsen bøger, kom jeg til at tænke på at videnskabsmænd i Imperiet kun læste hvad andre havde skrevet. En arkæolog kunne aldrig finde på at grave selv :-)

Det var et sidespring, men hvorfor er vi kommet dertil.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Enig, Otto - Det er da en syg udvikling, hvis folk ikke stoler på egne ører og øjne mer.

Efter lige at have genlæst alle Asimovs Stiftelsen bøger, kom jeg til at tænke på at videnskabsmænd i Imperiet kun læste hvad andre havde skrevet. En arkæolog kunne aldrig finde på at grave selv :-)

Det var et sidespring, men hvorfor er vi kommet dertil.

 
Fordi folk er blevet nogle dovne slyngler der vil have det hele serveret på et sølvfadLOL Kan man nu snige sig til at oprette en tråd herinde om hvilken receiver man skal vælge og så bare tage den som flertallet stemmer på (onkyo), og så bestille den hjem fra Tyskland for der er den jo billigst. Så er man fri for at lette sin flade r.. og selv tage stilling til hvad man selv synes er bedst.
 
Det var så dagens fordom og "skæren over en kam" osvLOL


-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:30
Svar: Internettets velsignelse og forbandelse!
 
For 30 år siden lå der altså også flere specialbutikker rundt omkring. Kan nævne SK Sound i Vejle, hvor jeg af og til tog hen bare for at snuse og se nyhederne og få en snak med Børge Sørensen om hvad rørte sig. En hyggelig, men også en dyr tid.Tongue


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:33
Kunne det tænkes at folk ofte bruger et forum fordi mange butikker ikke aner hvad de snakker om ?
I denne uge har jeg 3 gange måtte bede om en ekspedient, om han ikke kunne hente en kollega der vidste hvad han snakkede om.
Jeg endte med at google produkterne og har nu købt dem på nettet. Dette var dog ikke et hifi produkt.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kunne det tænkes at folk ofte bruger et forum fordi mange butikker ikke aner hvad de snakker om ?
 
 
Hønen eller ægget... Men: Jeg taler ikke om at stole på en ekspedient, men på dig selv.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg er helt enig. Det eneste rigtige er at købe efter egen smag (når man har hørt forskellige produkter)
 
Jeg synes dog det, for mig, er vigtig at læse om andre har problemer med det produkt jeg står og vil købe. Lige netop DER stoler jeg ikke på forhandleren. Her vil jeg hellere høre om andre købere har haft problemer. Men jeg vil godt nok ikke lade andre på nettet vælge for mig bare fordi de synes produktet lyder godt i deres ører:)
 
 
Det kan jeg sagtens følge, men dét jeg taler om at der i praksis sker, i stadigt stigende grad, er vurderingen af ydelsen, hvor folk simpelthen ikke tør stole på sine egne oplevelser.
 
Det er da klart, når man har fået talt ørene af om at Plasma er det bedste, Pioneer levere det bedste billede og korrekt billedegengivelse er det eneste tæller, uagtet om man personligt har andre præferencer og oplevelser og deler disse på bl.a. dette forum.
Sker dette står der straks 10-20 superbrugere og fremtruer at men er helt galt på den og iøvrigt ikke skal stole på egne oplevelser for det er jo slået fast med syvtommer søm at bla bla. er det bedste også for dig.
Så det der sker er, at man automatisk går væk fra at stole på egne oplevelser og istedet læner sig op af såkaldte eksperter på diverse fora.
 
 
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Svar: Internettets velsignelse og forbandelse!
 
For 30 år siden lå der altså også flere specialbutikker rundt omkring. Kan nævne SK Sound i Vejle, hvor jeg af og til tog hen bare for at snuse og se nyhederne og få en snak med Børge Sørensen om hvad rørte sig. En hyggelig, men også en dyr tid.Tongue
 
Jamen, det er jo lige præcist dét - var den tid nu også så dyr? Hvad nytter det at spare 20%, hvis man køber det forkerte?
 
Som sagt, dét med at butikkerne forsvinder er den gamle diskussion om hønen eller ægget. Når folk holder op med at komme i butikkerne, så forsvinder de.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

 
Det er da klart, når man har fået talt ørene af om at Plasma er det bedste, Pioneer levere det bedste billede og korrekt billedegengivelse er det eneste tæller, uagtet om man personligt har andre præferencer og oplevelser og deler disse på bl.a. dette forum.
Sker dette står der straks 10-20 superbrugere og fremtruer at men er helt galt på den og iøvrigt ikke skal stole på egne oplevelser for det er jo slået fast med syvtommer søm at bla bla. er det bedste også for dig.
Så det der sker er, at man automatisk går væk fra at stole på egne oplevelser og istedet læner sig op af såkaldte eksperter på diverse fora.
 
 
Forhåbentligt kun hvis man rent faktisk har oplevet at de så havde ret?!? Hvis man køber noget med dét formål at "superbrugerne" skal bekræfte én i at det var det rigtige valg, så er man da helt galt afmarcheret. Formålet må alt andet lige være at få de bedste oplevelser, og hvis man sidder derhjemme og synes man har et pisse godt billede og/eller lyd, kan det så ikke være lige meget at superbrugerne fremturer?
 
Problemet opstår i dén forbindelse, fordi mange går ud og kigger under dårlige betingelser, køber og bliver glade, og så begynder DE at fremture med at andre tager fejl. Dér hopper kæden af.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Svar: Internettets velsignelse og forbandelse!
 
For 30 år siden lå der altså også flere specialbutikker rundt omkring. Kan nævne SK Sound i Vejle, hvor jeg af og til tog hen bare for at snuse og se nyhederne og få en snak med Børge Sørensen om hvad rørte sig. En hyggelig, men også en dyr tid.Tongue
 
Jamen, det er jo lige præcist dét - var den tid nu også så dyr? Hvad nytter det at spare 20%, hvis man køber det forkerte?
 
Som sagt, dét med at butikkerne forsvinder er den gamle diskussion om hønen eller ægget. Når folk holder op med at komme i butikkerne, så forsvinder de.
Nej, du siger noget. Jeg bruger flere penge på AV i dagLOL
 
Præcis! Da Børge fra SK Sound valgte at afhænde butikken, var en æra slut, og butikken lukkede hurtigt herefter. Så den personlige betjening, muligheden for at lytte og låne, bytte sig til nyt, forsvandt. Og det var sørgeligtConfused


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:44
Jeg er meget enig, langt hen ad vejen, og netop af den grund købte jeg selv en Onkyo receiver, uden egentligt selv at kende så meget til Onkyo,  og med det resultat at jeg faktisk solgte den forholdsvis kort tid efter.
Disse fora har en uhyggelig magt, og af samme grund var jeg jo også særdeles skeptisk da man i sin tid ventede på Oppos meget opreklamerede BD-afspiller, hvor folk, udelukkende ud fra forventningernes hysteriske himmelflugt, afhændede deres "gamle" afspillere, fordi de havde læse en masse rosende omkring denne BD-afspiller.
Mht. netop Oppo, så var der jo her en vis herreWink der gjorde en stor indsats mht. tests osv, men det er stadig i mine øjne "fora-hysterik" der fik folk til at gå i selvsving over et for mange af
dem totalt ukendt produkt.
Det der må være endnu mere frustrerende må da være at bruge en time eller 2 på en demo,for at opleve at folk efterfølgende køber produktet på nettet i England eller tyskland, eller i det hele tager handler et andet sted en der hvor en dygtig og kyndig sælger har guidet dem frem til det de selv ønsker.


-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:46

Det er jo _netop_ dét med "superbrugerne" jeg langer ud efter. Ja, jeg er selv en af dem, og ja, jeg har eksempelvis stillet mig i plasma-mafiaen, men hvis INGEN går imod "superbrugerne", så er der jo netop ingen der opdager de områder hvor de tager fejl, eller hvor verden ændrer sig. Dét mærke der var bedst for 2 år siden inden for f.eks. surround-receivere, er ikke nødvendigvis bedst i dag. Men hvem opdager dét, hvis ingen - og netop heller ikke de såkaldte superbrugere - rent faktisk lytter til alternativerne?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:50

Dét der er problemet, er netop at jeg ikke skyder efter at flertallet af brugerne lytter til superbrugerne. Dét er sådan set fair nok. Det der er problemet, er at flertallet af dem der fremstår som "superbrugere", stort set ikke har lyttet seriøst til andet end deres eget setup i flere år, og meget ofte bare videreformidler hvad andre har skrevet. Derfor ender de råd man får ved at spørge de såkaldte superbrugere, at være ikke bare andenhånds-info, men tredje/fjerde/femtehånds info.

Nogensinde hørt om fjeren der blev til fem høns? Det er usundt at stole på information der har været igennem flere led.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:52
Gad vide om folk også køber biler uden at prøvekøre dem ?

Eller læser man bare en test på et eller andet forum ?


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Mht. netop Oppo, så var der jo her en vis herreWink der gjorde en stor indsats mht. tests osv, men det er stadig i mine øjne "fora-hysterik" der fik folk til at gå i selvsving over et for mange af


Jo, men nu havde herren jo erfaring med en del afspillere.

Problemet, som jeg kan se det, dem der kun har set f.eks. Oppo'en og derfra "leger" superbruger.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jeg er meget enig, langt hen ad vejen, og netop af den grund købte jeg selv en Onkyo receiver, uden egentligt selv at kende så meget til Onkyo,  og med det resultat at jeg faktisk solgte den forholdsvis kort tid efter.
Disse fora har en uhyggelig magt, og af samme grund var jeg jo også særdeles skeptisk da man i sin tid ventede på Oppos meget opreklamerede BD-afspiller, hvor folk, udelukkende ud fra forventningernes hysteriske himmelflugt, afhændede deres "gamle" afspillere, fordi de havde læse en masse rosende omkring denne BD-afspiller.
Mht. netop Oppo, så var der jo her en vis herreWink der gjorde en stor indsats mht. tests osv, men det er stadig i mine øjne "fora-hysterik" der fik folk til at gå i selvsving over et for mange af
dem totalt ukendt produkt.
 
Ja, afgjort. I tilfældet Oppo vil jeg jo så påstå at det er berettiget, men med dét resultat at nu er det Oppo'en alle hyper, og kommer der et produkt i morgen der rent faktisk er bedre, så vil de have en lang og sej kamp op ad bakke, for at få dén stemning vendt rundt. Oppo'en er et eksempel på internet-hype der virker, men der er mange eksempler hvor det ikke virker. Jeg har svært ved at nævne eksempler uden at dreje diskussionen over på at jeg laver reklame for mine produkter, men der findes nogle produkter som jeg vil påstå i deres respektive klasser er lige så enestående som Oppo'en (men måske dog med knapt så stort et marked som der er for blu-ray afspillere generelt), men som IKKE når op på "critical mass" af positiv omtale, og derfor aldrig rigtigt kommer "ind i varmen". Jeg har tilbud i butikken, hvor jeg dagligt ryster på hovedet over hvordan de kan få lov til at blive stående på hylden, sammenlignet med hvad folk ellers slæber hjem.
 
Det pudsige, og grunden til at jeg bliver frustreret, er at med relativt få undtagelser (eksempelvis Oppo), så er der en ret klar sammenhæng mellem at de kunder der rent faktisk sætter sig ned og lytter, de tager de apparater med hjem som jeg også selv synes er de bedste, mens dem der kommer ind og snakker, lige skal have ting bekræftet, og iøvrigt har fundet ud af det hele på nettet på forhånd, de køber oftest noget jeg synes er et forkert valg - om ikke generelt, så i deres setup. Ret ofte, så bliver resultatet det samme om de spørger mig, eller om de lytter sig frem - men hvis de læser sig frem, så bliver resultatet et andet.
 
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Det der må være endnu mere frustrerende må da være at bruge en time eller 2 på en demo,for at opleve at folk efterfølgende køber produktet på nettet i England eller tyskland, eller i det hele tager handler et andet sted en der hvor en dygtig og kyndig sælger har guidet dem frem til det de selv ønsker.
 
Det er det ved gud også, men dén diskussion vælger jeg lige at se bort fra, det er et helt andet emne...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Jo, men nu havde herren jo erfaring med en del afspillere.

Problemet, som jeg kan se det, dem der kun har set f.eks. Oppo'en og derfra "leger" superbruger.
 
Nemlig.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Gad vide om folk også køber biler uden at prøvekøre dem ?

Eller læser man bare en test på et eller andet forum ?
 
Jeg tror faktisk på at der er samme tendens - man prøvekører givetvis inden, men man prøver ikke nødvendigvis flere forskellige og sammenligner. Man skal bare lige bekræfte at den er god nok.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:01

Kunderne i dag kan deles op i flere forskellige typer:

1) Dem som vil have det bedste uden at tro på at de selv kan høre eller se det
2) Dem som stoler på sig selv, men som ikke synes af faghandlen gør det godt nok
3) Resten
 
Ad 1 er dem, som læser en masse på Internettet og så bare køber det uden at vide om det passer til dem.
 
Ad 2 er den del, som jeg tilhører og hold da op hvor er der langt imellem de gode ekspedienter. Jeg var f.eks. i HiFi Klubben og høre på en Blu Ray's audio-egenskaber og ekspedienten kunne ikke høre at der blev sendt bas til en slukket subwoofer. Noget jeg kunne have forventet i El-Giganten eller FONA, men ikke i HiFi Klubben, som praler af at være eksperter og entusiaster! Da jeg så selv fik slået subwooferen fra og kun kørte over gulvhøjttalerne, spurgte jeg om ikke ekspedienten kunne høre forskel, men nej, det kunne han ikke.
 
Så måske er der en grund til at butikkerne mangler respekt fra kunderne ...


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Mht. netop Oppo, så var der jo her en vis herreWink der gjorde en stor indsats mht. tests osv, men det er stadig i mine øjne "fora-hysterik" der fik folk til at gå i selvsving over et for mange af


Jo, men nu havde herren jo erfaring med en del afspillere.

Problemet, som jeg kan se det, dem der kun har set f.eks. Oppo'en og derfra "leger" superbruger.
Lige netopWink
Men op til lanceringen var det også stort set umuligt for folk at se andre veje end Oppo,  og det selv om de aller fleste sagtens kunne være tjent med at beholde den afspiller de allerede havde.
 
 


-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:14

Jeg tror hellere lige jeg må uddybe en ting: Jeg taler ikke om at det er et problem at folk lytter, og derefter læser på nettet om der skulle være noget positivt eller negativt at sige om produktet. Jeg taler om folk der slet IKKE lytter, PÅ TRODS AF at de rent faktisk har bevæget sig ned i butikken.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:17
God tråd...
 
Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.
 
Der var jo noget i de Fona butikker, hvor der var en prik på slagsskiltet, så var anvancen større, og så fik man som sælger en bonus.
 
Når alt kommer til det, så giver "køber" sig ikke tid til at lytte, men at læse, det kan man!


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:19
Jeg gør lidt begge dele inden køb. Dog efterlyser jeg mere udtaleser som tilbage lændet - åbent - musikalsk , mere for at få en indikation hvad jeg kan forvente inden jeg tager noget med hjem for at lytte. Alligevel ender det altid med at udfaldet bliver anderledes end forventet. For mit eget vedkommende har jeg prøvet at finde en cd afspiller som skulle være varmt-klingende. Det viste sig efter utallige af afprøvningers at det skulle være det nærmest modsatte, for at det fungerede. Det er ingen vej uden om.......tag lor... Med hjem - dem alle :-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af mortenstryhn mortenstryhn skrev:

Kunderne i dag kan deles op i flere forskellige typer:

1) Dem som vil have det bedste uden at tro på at de selv kan høre eller se det
2) Dem som stoler på sig selv, men som ikke synes af faghandlen gør det godt nok
3) Resten
 
Ad 1 er dem, som læser en masse på Internettet og så bare køber det uden at vide om det passer til dem.
 
Ad 2 er den del, som jeg tilhører og hold da op hvor er der langt imellem de gode ekspedienter. Jeg var f.eks. i HiFi Klubben og høre på en Blu Ray's audio-egenskaber og ekspedienten kunne ikke høre at der blev sendt bas til en slukket subwoofer. Noget jeg kunne have forventet i El-Giganten eller FONA, men ikke i HiFi Klubben, som praler af at være eksperter og entusiaster! Da jeg så selv fik slået subwooferen fra og kun kørte over gulvhøjttalerne, spurgte jeg om ikke ekspedienten kunne høre forskel, men nej, det kunne han ikke.
 
Så måske er der en grund til at butikkerne mangler respekt fra kunderne ...
 
Jamen, det kan jeg sagtens forstå. Det er en negativ spiral, for jo mere folk opgiver butikkerne, jo færre butikker er der.
 
Det er ikke sikkert at der er en løsning, det er bare en frustrerende udvikling - og her tænker jeg ikke så meget på det rent forretningsmæssige, men på at kunderne får for lidt for deres penge. Jeg er enig i at butikkerne i dag generelt er for ringe, men jeg er ikke enig i at det er dét der bærer årsagen. Jeg mener at manglende (gode) butikker er effekten, ikke årsagen. Årsagen er at kunderne bliver væk, stiller for få krav, og er for lidt villige til at betale for at få dé krav de stiller opfyldt. Det nytter ikke noget at enkelte siger "jamen sådan er det ikke for mig", det er fint nok, og det sætter jeg pris på - men udviklingen for flertallet er at så længe man bare kan læse sig til det hele på nettet, så behøver man jo ikke kompetente ekspedienter.
 
You don't know what you've got 'til it's gone.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

God tråd...
 

Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.

 

Der var jo noget i de Fona butikker, hvor der var en prik på slagsskiltet, så var anvancen større, og så fik man som sælger en bonus.

 

Når alt kommer til det, så giver "køber" sig ikke tid til at lytte, men at læse, det kan man!


Det er dine øre der bestemmer , ikke ekspedientens.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:23
"problemet" er vel også at det er billigere på nettet, så derfor læser man om det, og så køber man det på nettet inden man overhovedet fået en demo af det, og så når det kommer hjem i stuen, så lyder "vel fint nok"


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

God tråd...
 
Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.
 
 
Jamen, det er dér jeg vil være lidt harsk, og sige at hvis du ikke mener du kan stole på ekspedientens kompetence og rådgivning, så skal du da for satan finde et andet sted at handle! Hvis en sælger overtaler dig til Bose surround, når du ville have haft et godt stereo-anlæg, så er du gået i den forkerte forretning. Og hvis du ikke mener at der FINDES troværdige og kompetente ekspedienter, jamen så må du bare give op og acceptere en stor risiko for fejlkøb.
 
Ja, en sælger skal tjene penge, og er ikke uvildig. Men som jeg har sagt før, så er en ejer af et produkt absolut heller ikke uvildig. Jeg mener faktisk at de på mange punkter er langt _værre_. Helt konkret, jeg forhandler surround-receivere fra Onkyo, Pioneer, Yamaha og Marantz. Jeg har hørt et bredt udvalg af dem alle, på et bredt udvalg af højttalere. Uanset hvilken af de fire du ender med at købe, så er jeg økonomisk set fint tilfreds, så længe du handler hos mig så drejer det sig om at du får det rigtige. Jeg vil naturligvis ikke kunne være helt neutral hvis du beder mig sammenligne med Denon og NAD, men inden for de mærker jeg forhandler, så kan jeg. Hvis du beder om hjælp på nettet, så får du som regel en masse svar fra nogle brugere der ejer én receiver, og aldrig har hørt andet. Jo, deres 3 år gamle, mindre model fra iøvrigt samme mærke. "Jeg har en XXX, den kan du roligt købe, den er supergod". Noget i den stil. Sandsynligheden for at gøre et fejlkøb på dén baggrund, er IKKE mindre end ved at henvende sig til en seriøs, ansvarsfuld sælger. Tværtimod.
 
Jeg synes det er fuldstændigt absurd, at man føler at man ikke kan stole på udtalelser fra en sælger, hvor du VED hvad personens baggrund er for at udtale sig, og kan trække fra efter behag - mens man føler at man da kan stole fuldt og fast på ukendte anonyme brugere, hvor du ingen anelse har om hvorvidt vedkommende rent faktisk har hørt produktet eller ej.
 
For at sætte det lidt på spidsen - hvad nu hvis dén bruger du spørger, rent faktisk har dén information han videregiver, fra den selvsamme sælger du ikke turde stole på? Hvad nu hvis dén bruger du spørger, er totalt Otto-fanboy (de findes Wink), hvorfor er det så mere troværdigt at lytte til ham, end at lytte til mig?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

"problemet" er vel også at det er billigere på nettet, så derfor læser man om det, og så køber man det på nettet inden man overhovedet fået en demo af det, og så når det kommer hjem i stuen, så lyder "vel fint nok"
 
Ja, det er lige præcist dér kæden hopper af, for hvad hjælper det at spare 20% på et produkt der er 30% dyrere end dét man egentlig burde have købt?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Darkwing
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:42
Er det ikke bare den naturlige udvikling, jeg hører ikke længere nogen der siger, "Jeg har købt nye højtalere, de lyder bare pissegodt" .. Nejnej... nu hører man "Jeg har købt nye højtalere, enhederne er lavet i teflon der er blevet nedkølet på sydpolen og så trykformet med 800 bar under en hvalros"

Hifi er blevet ren prestige - lyden er underordnet, så skal du sælge i det segment, så handler det (igen) om varm luft !


Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 12:53
Jeg er fuldstændig enige,når det drejer sig om især lyd kunne jeg aldrig finde på at købe en vare,fordi alle andre synes det lyder godt,jeg har da mine egne øreTongue,men jeg vil da kigge nærmer på produktet,og hvis det er noget som kunne interessere mig vil jeg tage ud i butikken se nærmer på det,for jeg har altid haft tingene hjemme og lytte/set på det inde et købt og køber som regel også kun i de butikker hvor jeg kan det,og helst en hel weekend så man vikelig har tiden så det ikke skal gå huhej vild dyr,for det kan godt gå lidt for stærk i butikkerne nogengange.
Jeg må så også indrømme at jeg har da købt pr produkter uden at have haft det hjemme først,mit nuværende tv og min Oppe 83.
Otto,et ganske godt initiativ.Clap


-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi


Skrevet af: Langmack
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 13:02
Jeg vil give dig ret på rigtig mange punkter, dog er der 1 meget stor grund til jeg synes råd i forummet er en god ide;

Jeg har selv stået på sælgerens side, ifm. consumer elektronik - men pointen er den samme.
Ofte havde vi haft en stak bærbare, som vi fik dikteret ovenfra, at disse havde stor prioritet at få solgt - så vi var klar til de nye modeller.

Så sceneriet blev, at kunden kom ind med f.eks. 5000kr - Istedet for at tilbyde kunden den mest optimale model, blev kunden tilbudt den anden lagerførte model med beskeden om, det var lige den model som passede til vedkommendes behov.

Samme har vi jo hørt fra Fona mv. hvor "prikkerne" dikterede varer med provision, som sælger forsøgte at sælge - istedet for at sælge den "rigtige" model til kunden.

Burde man så ikke have fulgt sin integritet og informeret kunden om "det rigtige valg" ? Jo bestemt. Men der skal også brød på bordet, og når chefen lytter med fra kontoret - så følger man hans ordrer.

Summa summarum, så kan et forum besøg afhjælpe ovenstående - det kan jo være der findes en bedre model inden for prisrammen. Alternativt kan man oftest få fortalt, at sælgeren prøver at sælge sidste års model. 

Hermed ikke sagt alle forhandlere fungerer således, men alle med et lager har et vis ønske om at få tømt disse for ældre modeller. Nogle gør så det "korrekte" at sælge dem til indkøbspris med informationen om at en nyere model er på vej - hvilket ikke nødvendigvis gør den nuværende vare ringere - men synes man som forhandler har en vis oplysningspligt.


-------------
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Jeg vil give dig ret på rigtig mange punkter, dog er der 1 meget stor grund til jeg synes råd i forummet er en god ide;

Jeg har selv stået på sælgerens side, ifm. consumer elektronik - men pointen er den samme.
Ofte havde vi haft en stak bærbare, som vi fik dikteret ovenfra, at disse havde stor prioritet at få solgt - så vi var klar til de nye modeller.

Så sceneriet blev, at kunden kom ind med f.eks. 5000kr - Istedet for at tilbyde kunden den mest optimale model, blev kunden tilbudt den anden lagerførte model med beskeden om, det var lige den model som passede til vedkommendes behov.

Samme har vi jo hørt fra Fona mv. hvor "prikkerne" dikterede varer med provision, som sælger forsøgte at sælge - istedet for at sælge den "rigtige" model til kunden.

Burde man så ikke have fulgt sin integritet og informeret kunden om "det rigtige valg" ? Jo bestemt. Men der skal også brød på bordet, og når chefen lytter med fra kontoret - så følger man hans ordrer.

Summa summarum, så kan et forum besøg afhjælpe ovenstående - det kan jo være der findes en bedre model inden for prisrammen. Alternativt kan man oftest få fortalt, at sælgeren prøver at sælge sidste års model. 

Hermed ikke sagt alle forhandlere fungerer således, men alle med et lager har et vis ønske om at få tømt disse for ældre modeller. Nogle gør så det "korrekte" at sælge dem til indkøbspris med informationen om at en nyere model er på vej - hvilket ikke nødvendigvis gør den nuværende vare ringere - men synes man som forhandler har en vis oplysningspligt.
 
Din sammenligning er i mine øjne ikke helt det samme. Højttalere bliver ikke som sådan "for gamle/sidste års model". Ej heller forstærkere. Det er elementær teknologi, i modsætning til f.eks. bærbare, hvor det går hurtigere og hurtigere. Og surroundreceivere hvor der kommer flere og flere indgange, lydformater, netværk og meget andet sno*! I 95% af tilfældene ville en kunde - som Otto også påpeger, kunne nøjes med en langt mindre - og billigere - model. Eller endnu vigtigere, noget helt andet end den ONKYO-receiver, som det er blevet defacto-standard at anbefale hér på forummet. Bevares, man får da en masse indgange og funktionalitet i en ONKYO, men lydkvaliteten? Jeg kan hurtigt komme på flere i prisklassen, som performer bedre på det punkt. Og finish'en? Bvadr siger jeg bare, som gammel ONKYO-mand. Dead
 
Men det understreger jo blot Otto's påstand ganske glimrende, at så længe der er nok ulve i flokken, som gør den samme melodi, så køber folk det samme - i blinde - uden overhovedet at have hørt skidtet. Eller overhovedet at have fået hjælp til at få analyseret deres behov!
 
M.v.h.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Men det understreger jo blot Otto's påstand ganske glimrende, at så længe der er nok ulve i flokken, som gør den samme melodi, så køber folk det samme - i blinde - uden overhovedet at have hørt skidtet. 

Det er lige på kornet efter min mening. Jeg lavede lige en søgning på "ny receiver hvilken" i surround og hifi foraet og den fandt "kun" 100 hits (som er maksgrænsen,Tongue) fra folk som gør nøjagtig det.. De har været på det store internet med selvproklamerede eksperter som skriver at et bestemt mærke er i og åh så godt så godt. Derfra har man så lavet en liste med nogle forstærkere, som ikke passer til netop sit eget behov som man så - istedet for at lytte til dem i en butik som det foreslås - beder de selvproklamerede eksperter om at vælge for en. 

Jamen kære venner.. 

Det er også lige netop her jeg selv bliver harm, for jeg hader simpelthen den ensartethed der er i folks udstyr. Skal der købes ny receiver, så er det Onkyo eller Pioneer. Skal der købes nyt tv er det Samsung eller Panasonic. Skal der købes ny afspiller er det Oppo, Pioneer eller Panasonic. Skal der købes ny sub er det Velodyne. Skal der købes nye højttaler er det automatisk XTZ som bliver nævnt. Der er så også den bedste af dem alle med at produkter fra <indsæt butiks navn> bliver nævnt som "det bedste" - ja, det er en landsdækkende kæde og jo de har et godt udvalg, men min egen erfaringer har lært mig at der er enkelte butikker som er mere end dygtige nok til at tilbyde samme indfrielse af kundens behov mht. design, lyd og service. Man hører bare ikke om disse butikker fordi folk bare gør som folk skriver på internettet. Vi køber alle den samme afspiller, vi køber alle den samme subwoofer... Man tager sig ikke tid til at  danne sin egen mening.

Synd.. for som Otto skriver, så kunne man som kunde have endt med at købe det rigtige fremfor noget som andre synes er det rigtige.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:01
Ja, det er imponerende - eller rettere trist - at folk totalt tilsidesætter egne ønsker og behov, i dovnskabens hellige navn...
 
Men det er jo en stigende tendens, at danskerne totalt fralægger sig enhver form for ansvar, og så efterfølgende hyler op, og kører sager, mod alt og alle...
 
M.v.h.


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

God tråd...
 
Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.
 
 
Jamen, det er dér jeg vil være lidt harsk, og sige at hvis du ikke mener du kan stole på ekspedientens kompetence og rådgivning, så skal du da for satan finde et andet sted at handle! Hvis en sælger overtaler dig til Bose surround, når du ville have haft et godt stereo-anlæg, så er du gået i den forkerte forretning. Og hvis du ikke mener at der FINDES troværdige og kompetente ekspedienter, jamen så må du bare give op og acceptere en stor risiko for fejlkøb.
 
Ja, en sælger skal tjene penge, og er ikke uvildig. Men som jeg har sagt før, så er en ejer af et produkt absolut heller ikke uvildig. Jeg mener faktisk at de på mange punkter er langt _værre_. Helt konkret, jeg forhandler surround-receivere fra Onkyo, Pioneer, Yamaha og Marantz. Jeg har hørt et bredt udvalg af dem alle, på et bredt udvalg af højttalere. Uanset hvilken af de fire du ender med at købe, så er jeg økonomisk set fint tilfreds, så længe du handler hos mig så drejer det sig om at du får det rigtige. Jeg vil naturligvis ikke kunne være helt neutral hvis du beder mig sammenligne med Denon og NAD, men inden for de mærker jeg forhandler, så kan jeg. Hvis du beder om hjælp på nettet, så får du som regel en masse svar fra nogle brugere der ejer én receiver, og aldrig har hørt andet. Jo, deres 3 år gamle, mindre model fra iøvrigt samme mærke. "Jeg har en XXX, den kan du roligt købe, den er supergod". Noget i den stil. Sandsynligheden for at gøre et fejlkøb på dén baggrund, er IKKE mindre end ved at henvende sig til en seriøs, ansvarsfuld sælger. Tværtimod.
 
Jeg synes det er fuldstændigt absurd, at man føler at man ikke kan stole på udtalelser fra en sælger, hvor du VED hvad personens baggrund er for at udtale sig, og kan trække fra efter behag - mens man føler at man da kan stole fuldt og fast på ukendte anonyme brugere, hvor du ingen anelse har om hvorvidt vedkommende rent faktisk har hørt produktet eller ej.
 
For at sætte det lidt på spidsen - hvad nu hvis dén bruger du spørger, rent faktisk har dén information han videregiver, fra den selvsamme sælger du ikke turde stole på? Hvad nu hvis dén bruger du spørger, er totalt Otto-fanboy (de findes Wink), hvorfor er det så mere troværdigt at lytte til ham, end at lytte til mig?
Rolig med gedenEmbarrassed Jeg ved det heller ikke, jeg formoder/tror....
 
Jeg siger bare, at nogle er bedre til at kunden får det han ønsker, fremfor at kunden bliver vildledt til at købe noget sælgeren "ønsker"!
 
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:


Så sceneriet blev, at kunden kom ind med f.eks. 5000kr - Istedet for at tilbyde kunden den mest optimale model, blev kunden tilbudt den anden lagerførte model med beskeden om, det var lige den model som passede til vedkommendes behov.

Samme har vi jo hørt fra Fona mv. hvor "prikkerne" dikterede varer med provision, som sælger forsøgte at sælge - istedet for at sælge den "rigtige" model til kunden.

Burde man så ikke have fulgt sin integritet og informeret kunden om "det rigtige valg" ? Jo bestemt. Men der skal også brød på bordet, og når chefen lytter med fra kontoret - så følger man hans ordrer.

 
Det er blandt andet derfor jeg i mange år har forsøgt at argumentere for at hård pris-konkurrence IKKE er til fordel for forbrugerne, på lang sigt. Jo mere pressede butikkerne er, jo mindre fokuserer de på kundens behov, og jo mere fokuserer de på hurtige kroner. Jeg mener godt at man som kunde BURDE kunne gennemskue forskellen på et elektronik-supermarked med provisionslønnede pistol-sælgere, og så en seriøs og ansvarsfuld forhandler, der tager kundens behov seriøst. Problemet er at internettet har udstillet hvad det koster at drive den slags forretning, og dét ønsker den almene kunde så ikke at betale for. Resultatet er at det bliver sværere og sværere at finde den seriøse rådgivning. Jeg vil så påstå at når man siger at grunden til at man ikke betaler for rådgivningen er at den er for dårlig, det er efterrationalisering. Rådgivningen er for dårlig, fordi det ikke kan betale sig for flertallet af butikkerne at levere noget der er bedre.
 
Jeg tager på juleferie om lidt, og jeg ved ikke præcist hvornår jeg kommer til en PC igen, så der kan godt gå nogle dage før jeg svarer...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:09

Det sidste indspark fra mig til debatten: Folk taler om at lytte til "superbrugerne". Men hvad er det der gør "superbrugerne" til superbrugere?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det sidste indspark fra mig til debatten: Folk taler om at lytte til "superbrugerne". Men hvad er det der gør "superbrugerne" til superbrugere?


At vi har skrevet flere indlæg i hinandens biotråde om hvor flot det ser udEmbarrassed

Alvorligt ment er den frase nok det værste vås jeg har hørt i mands minde. Selv har jeg mange indlæg, men jeg ved udmærket at jeg ikke er nok inde i sagerne til at kunne sætte ord på den endegyldige sandhed om hvilket udstyr man bør købe. Det er der nemlig ingen som kan - ikke engang dig, Otto! - det er her vi skal ud og danne vores mening inden muldvappeskindet tages frem..


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det sidste indspark fra mig til debatten: Folk taler om at lytte til "superbrugerne". Men hvad er det der gør "superbrugerne" til superbrugere?


At vi har skrevet flere indlæg i hinandens biotråde om hvor flot det ser udEmbarrassed

Alvorligt ment er den frase nok det værste vås jeg har hørt i mands minde. Selv har jeg mange indlæg, men jeg ved udmærket at jeg ikke er nok inde i sagerne til at kunne sætte ord på den endegyldige sandhed om hvilket udstyr man bør købe. Det er der nemlig ingen som kan - ikke engang dig, Otto! - det er her vi skal ud og danne vores mening inden muldvappeskindet tages frem..
Det er vel også det, debatten handler om...


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 14:29
Rigtig relevant emne Otto! Jeg synes det er godt, at vi sætter fokus på lige netop ement: lyt til grejet selv, og stol på dine egne ører.

Jeg synes også, at der er en ærgelig tendens herinde (og til dels andre fora) til altid at anbefale det samme, uden at man har styr på, eller gør en indsats for at beskrive, hvorfor man anbefaler det man gør. Jeg synes det er afgørende, at man fortæller baggrunden for, hvorfor man anbefaler det man gør.

Jeg har igennem sidste år brugt rigtig meget tid på at teste og sammenligne en del surround grej, da både min bror og jeg skulle have nyt udstyr. Da vi så fortalte om vores oplevelser af diverse receiveres performance og fortalte, hvad vi synes lød bedst på bestemte setups, ja så kom flere superbrugere herindefra straks op ad stolene og satte spørgsmålstegn ved vores bedømmelser, da vi ikke lige syntes godt om deres mærke. Se det er en kedelig tendens. Især fordi flere af brugerne netop ikke selv havde lyttet til de forskellige mærker. Hvis jeg ikke selv lyttede mig frem og stolede på folks anbefalinger herindefra, ja så havde jeg fået noget helt andet udstyr. Derudover vil jeg også slå et slag for, at man lytter til udstyret hjemme, da jeg selv har oplevet, at man hjemme finder noget andet bedre end man gjorde i butikken.

Lige til sidst et lille forsvar af køberne. Som køber synes jeg det var svært at få lov til at låne ting med hjem, vi blev nødt til at købe grejet via nettet med 14-dages returret, i nogle tilfælde og i selve butikkerne er det sjælden, at de har alt det hjemme, som man gerne vil lytte til. Derudover har jeg som kunde svært ved at bruge mange timer i en butik, og så bagefter fortælle, at man har fundet noget andet et andet sted, man bedre kan lide. Ideelt ville jeg meget gerne have en mere uforpligtende relation, hvor man alitd kan lytte uden som sådan at lede efter noget bestemt, bare fordi jeg elsker hele tiden at holde mig opdateret på nye ting. Desværre er mit stamsted, hvor jeg havde det sådan, lukket i KBH.  


-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: ojr5896
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 15:06
Jeg tror om ca. 3 år er det ret få butikker der er tilbage, bortset fra diverse Elgiganter, Bilka m.m. der sælger AV udstyr!
Vi kunder bestemmer faktisk ret meget, hvis ikke vi handler i de små specialbutikker, hvor der normalt også er en god viden - så dør de - Tænk lige lidt over det, det kan da godt være du kan spare lidt nu og her - men gør du det på sigt??


-------------
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 15:07
Otto har jo grundlæggende ret. Der har jo tit været diskussioner om f.eks fladskærme. Man skal ud og se hvad de kan. Der har man bare det problem at den fladskærm man ser i butikken ikke har fejl, men, den man får leveret kan have fejl. Jeg har jo selv lige prøvet det med et Samsung PS63C7705. Et kanon tv på nogle punkter men, desværre med fejl. Jeg fik panelet byttet, og det nye panel havde også fejl. Andre har været mere heldige med den samme model. C'est la vie.

Med lyd et der et helt andet problem. Folk har forskellig smag. Nogle kan lide blød lyd, andre kan lide hård lyd, og så er der mange andre der kan lide en mellemting af de to. Hvad jeg kan lide er ikke nødvendigvis det samme som min nabo kan lide. C'est la vie.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Jeg tror om ca. 3 år er det ret få butikker der er tilbage, bortset fra diverse Elgiganter, Bilka m.m. der sælger AV udstyr!
Vi kunder bestemmer faktisk ret meget, hvis ikke vi handler i de små specialbutikker, hvor der normalt også er en god viden - så dør de - Tænk lige lidt over det, det kan da godt være du kan spare lidt nu og her - men gør du det på sigt??
Bortset fra det så er det nemmere at prutte om prisen i de mindre butikker end i de store "indkøbshaller".


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 15:54
Hold da op hvor har I travlt med at rende Otto i rumpetten og klappe ham på skulderen Party.

Samtidig har I ikke været blege for at komme med jeres egne anbefalinger og nedvurderinger af produkter som af en aller anden grund ikke falder i jeres smag.




Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hold da op hvor har I travlt med at rende Otto i rumpetten og klappe ham på skulderen Party.

Samtidig har I ikke været blege for at komme med jeres egne anbefalinger og nedvurderinger af produkter som af en aller anden grund ikke falder i jeres smag.

Ok, du er uenig. Fint. Kan du ikke uddybe hvad du mener fremfor bare at række ned på det som er skrevet?


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hold da op hvor har I travlt med at rende Otto i rumpetten og klappe ham på skulderen Party.

Samtidig har I ikke været blege for at komme med jeres egne anbefalinger og nedvurderinger af produkter som af en aller anden grund ikke falder i jeres smag.

Ok, du er uenig. Fint. Kan du ikke uddybe hvad du mener fremfor bare at række ned på det som er skrevet?


Det troede jeg egentlig fremgik af mit indlæg, Otto hasselerer over såkaldte selvudnævnte eksperter/superbrugere på recordere.dk og andre sites, det støttets der så kraftigt op om, fra brugere som ellers ikke er blege for at komme med deres ekspertviden.

F. eks.  er Onkyo (mit mærke Wink) nærmest blevet et hadeobjekt herinde, det er jo ligefør det kun er Pioneer (deres IcePower modeller) og Marantz der kan gengive lyd især stereo.

Jeg bruger nettet meget for at finde de produkter som tiltaler mig, men jeg er også 100% sikker på jeg aldrig ville få købt noget, hvis jeg skulle fise land og rige rundt for at låne udstyr det ene og det andet sted (hvis det overhovedet er muligt) få det kombineret i de xxx antal kombinationer man så kan få ud af det OG samtidig nå et lytte til det. Jeg ville garanteret heller ikke kunne skelne mellem særlig mange setup´s Wink. Min hørelse er desværre ikke blevet optimeret af alderen LOL.
Jeg hører så heller ikke til dem, som mener at kunne høre forskel på f.eks. en Marantz og så en Onkyo som begge bliver fodret med en voldkomprimeret MP3 fra en iPhone (sagt med et glimt i øjet).


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Disse fora har en uhyggelig magt, og af samme grund var jeg jo også særdeles skeptisk da man i sin tid ventede på Oppos meget opreklamerede BD-afspiller, hvor folk, udelukkende ud fra forventningernes hysteriske himmelflugt, afhændede deres "gamle" afspillere, fordi de havde læse en masse rosende omkring denne BD-afspiller.


Det var jo ikke blot baseret på blind tro. Folk der har fulgt med i nogle år, kender til Oppos dvd-afspillere, som har leveret suverænt den bedste dvd-afspilning på markedet. Dérfor var forventningerne, med rette, høje, til deres BD-afspiller. De blev jo netop også indfriet, vel at mærke hvis forventningerne var realistiske.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 19:24
Ang. den voldsomme popularitet nogle produkter har (især så dette forum), har jeg længe undret mig over at det er den samme håndfuld sager der hives frem når folk skal have ny receiver, højttalere, tv eller projektor. Sidstnævnte har dog ændret sig i forhold til normen for et par år siden.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg bruger nettet meget for at finde de produkter som tiltaler mig, men jeg er også 100% sikker på jeg aldrig ville få købt noget, hvis jeg skulle fise land og rige rundt for at låne udstyr det ene og det andet sted (hvis det overhovedet er muligt) få det kombineret i de xxx antal kombinationer man så kan få ud af det OG samtidig nå et lytte til det. Jeg ville garanteret heller ikke kunne skelne mellem særlig mange setup´s Wink. Min hørelse er desværre ikke blevet optimeret af alderen LOL.
Her slår du jo hovedet direkte på sømmet, hvordan ved du at produkterne tiltaler dig, du har jo ikke hørt dem ?? LOL
Der er garanteret forskel på hvad du f.eks. mener er blød lyd og hvad andre mener er blød lyd, det kan jo ikke nedfældes på skrift.

Så hvilket kriterie er det du vælger ud fra, når du læser om produkterne - specielt hvis egentlig ikke rigtig går op i lyden pga. knap så god hørelse ?


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 20:05
Hej Otto - og alle I andre :)
Selvfølgelig kan man ikke købe den slags produkter via nettet med fuldt udbytte.
Jeg går efter en slags godt nok - OG lytter/ser lidt inden; men samtidig har jeg været lidt heldig (synes jeg selv) - min Musical Fidelity og GS-erne var et åbningstilbud fra TP.
Senere mødte jeg Otto, og han er IKKE plasma-fanboy - han er til dlp-projectorer - hvor han iøvrigt i en anden tråd netop har udtalt at der ikke er noget nyt på den front i mellemklassen!
Altså Otto flytter sig med udviklingen - og jeg stoler s.. mere på ham end på mig selv i hi-fi/billede sammenhæng. Og det har jeg ikke fortrudt.
Det afholder mig da ikke fra at se og høre produkterne inden vi handler.
Iøvrigt fik Otto en Onkyo med hjem igen efter at vi lyttede hjemme hos mig.
Alle har brug for en Otto ;)
Og ja, jeg er Otto fanboy - et sted skal man jo spare ;)


-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 20:37
Jeg kan sagtens forstå Ottos frustrationer, som han giver udtryk for i første indlæg i denne tråd. Der er så få seriøse forhandlere af AV udstyr tilbage, og når man så som forhandler nærmest brænder for at give kunden en god vejledning, sammenligne med andre produkter, og måske hjælpe lidt på vej - så må det være frustrerende.
 
Det Otto, og andre med ham nok oplever er jo, at rigtigt mange er vant til at gå til de mindre seriøse og regner med, at det bare er en smart sælger, der skal fange X-antal provision til sig selv  - ved salg af ditten og datten. Og derfor forholder den "moderne" kunde som Otto beskriver. Kunden er nemlig ikke bedre vant.
 
Der er en årsag til, at jeg så ofte det er muligt, råder folk til at købe hos en dansk autoriseret og faglig kompetent forhandler, i stedet for at handle med en eller anden ligegyldig tysk forhandler, somtypisk interessere sig lige så meget for sin kunde, som jeg interessere mig for visse typer musik - altså ingen interesse.
 
Og så er der talen om de såkaldte selvudråbte eksperter her på siden. Jeg er en kende ked af, hvis der er noget galt i vi støtter os til hinanden, på vores erfaringer og vores meninger. Ikke dermed at disse erfaringsudvekslinger er alt saliggørende, men man kan få nogle input, som vi hver i sær kan bruge på den videre vej frem mod valget af det for den enkelte - mest optimale indkøb. Jeg har i det mindste fået mange gode råd her på siden, og dem er jeg taknemmelig over.Smile
 
 
 
 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


At vi har skrevet flere indlæg i hinandens biotråde om hvor flot det ser ud


Eller har knævret løs om absolut ingenting over tusindvis af indlæg i 'Se hvad der kom i min postkasse'-tråden.


Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej Otto - og alle I andre :)
Selvfølgelig kan man ikke købe den slags produkter via nettet med fuldt udbytte.
Jeg går efter en slags godt nok - OG lytter/ser lidt inden; men samtidig har jeg været lidt heldig (synes jeg selv) - min Musical Fidelity og GS-erne var et åbningstilbud fra TP.
Senere mødte jeg Otto, og han er IKKE plasma-fanboy - han er til dlp-projectorer - hvor han iøvrigt i en anden tråd netop har udtalt at der ikke er noget nyt på den front i mellemklassen!
Altså Otto flytter sig med udviklingen - og jeg stoler s.. mere på ham end på mig selv i hi-fi/billede sammenhæng. Og det har jeg ikke fortrudt.
Det afholder mig da ikke fra at se og høre produkterne inden vi handler.
Iøvrigt fik Otto en Onkyo med hjem igen efter at vi lyttede hjemme hos mig.
Alle har brug for en Otto ;)
Og ja, jeg er Otto fanboy - et sted skal man jo spare ;)
Meget enig !!
 
Da jeg skulle købe ind til min første rigtige hjemmebiograf, var jeg også forbi Otto. Jeg skulle bruge både projektor, lærred og højtalere. Jeg kom fra et B&W surround setup, så det var en "noget anden lyd" Otto præsenterede mig for i M&K´s 750 system, og jeg skal være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke synes, at det lød særligt godt. Trods det, "satsede" jeg og købte højtalerne. Dumt vil mange sikkert mene, men for H...... hvor er jeg blevet glad fom dem !!
 
De råd og den vejledning, samt service jeg har fået hos Otto, har jeg været utrolig glad for....


-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310


Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 21:15
Jeg er fulstændig (u)enig med OP!!!  Folk må sgudda selv bestemme om de vil vurdere deres køb på anmeldeser "på nettet" eller ud fra egne ører.  Valget må så efterfølgende HELT stå for folks egen regning.  IT´S THAT SIMPEL!


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 21:21
@ Otto

Først og fremmest kan jeg godt forstå din harme. Det gælder for tv som det gør for HIFI at man bør selv bør se og lytte til de produkter man overvejer at købe. Det kan der vist ikke herske tvivl om.

Problemet i min optik er at rigtig mange forbrugere ikke har en dyt forstand på de varer som de har tænkt sig at købe. Det gælder for HIFI og tv som det gør for biler, computere og alt muligt andet. Forbrugerne er derfor tvunget til at søge information selv eller stole på den sælger der tilfældigvis står i butikken. Eller de kan vælge at gå ned i butikken og lytte selv.

Jeg kan godt forstå at folk bruger internettet til at søge information - det virker nemt og lige til. Det har jeg selv gjort med meget blandede resultater. Det er sket mere end en gang at jeg har købt noget fordi jeg havde læst at det var godt og så efter følgende har fundet ud af at varen ikke levede op til forventningerne. - Jeg er derfor blevet meget påpasselig med at stole på internet anmeldelser skrevet af selvudråbte eksperter, og meget påpasselig med at vurdere om posteringer i internetfora har nogen erfaringsbaseret værdi.

Det jeg synes der mangler i dit oprindelige indlæg er en refleksion over hvorfor folk vælger at bruge internettet frem for bruge deres tid i forretningen til noget konstruktivt. Det er helt sikkert ikke kun fordi de er dovne. Der handler om hvem de stoler på.
For mit eget vedkommende er handler min mangel på interesse for murstensforretninger meget om at jeg ikke længere stoler på sælgerne. F.eks. sidst jeg var ude og købe et digital kamera havde jeg undersøg lidt om hvad der var godt og hvem der havde det jeg var ude efter. Jeg besøgte to foto forretninger der havde varen og bad om at få den demonstreret. Det kunne i praksis ikke lade sig gøre at få noget ud af sælgerne som ikke stod på kassen eller få et reelt svar på om der var noget andet i prisklassen der var bedre eller som kunne tænkes at opfylde behovet bedre.
Jeg blev talt efter munden i en grad så jeg reelt blev tosset over det. Jeg endte med at købe kameraet det billigste sted.

Det er selvfølgelig blot et eksempel men kom ikke og sig at det ikke er almindelig hverdag i langt de fleste butikker. Det er i hvert fald min oplevelse.

Nu kan du selvfølgelig indvende at det er anderledes i HIFIbutikkerne. Det synes jeg bestemt ikke er tilfældet. Jeg har gennem årene overhørt mange salgstaler om alle mulige forskellige produkters fortræffeligheder og jeg må desværre sige at der er langt mellem snapsene. - Rigtig ofte har jeg haft på fornemmelsen at sælger har fyldt mig med salgsgas eller regulært løgn.

Det gør det heller ikke bedre at mange HIFI forretninger bugner at produkter med mere eller mindre magiske egenskaber hvis eneste virkelige formål er at hive flere penge op af kundens pung. Det ville måske virke mere troværdigt hvis det tilbehør det blev falbudt havde en reel værdi og kunne gøre noget ved de virkelige problemer. F.eks. dårlig akustik i købers hjem.

Resultatet er at forbrugerne er vant til at at den vejledning de får i murstensbutikkerne i mange tilfælde er styret at sælgers lyst til at sælge bestemte produkter eller få overstået handlen i en fart og derfor søger mange råd og vejledning andet steds.

At de så ikke har erfaring nok med internetfora og ekspertanmeldelser til at vurdere at 90% af købsrådene er baseret på personlige præferencer og 2. eller tredjehåndsviden er en anden sag.

MVH
tvkartoffel


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg bruger nettet meget for at finde de produkter som tiltaler mig, men jeg er også 100% sikker på jeg aldrig ville få købt noget, hvis jeg skulle fise land og rige rundt for at låne udstyr det ene og det andet sted (hvis det overhovedet er muligt) få det kombineret i de xxx antal kombinationer man så kan få ud af det OG samtidig nå et lytte til det. Jeg ville garanteret heller ikke kunne skelne mellem særlig mange setup´s Wink. Min hørelse er desværre ikke blevet optimeret af alderen LOL.
Her slår du jo hovedet direkte på sømmet, hvordan ved du at produkterne tiltaler dig, du har jo ikke hørt dem ?? LOL
Der er garanteret forskel på hvad du f.eks. mener er blød lyd og hvad andre mener er blød lyd, det kan jo ikke nedfældes på skrift.

Så hvilket kriterie er det du vælger ud fra, når du læser om produkterne - specielt hvis egentlig ikke rigtig går op i lyden pga. knap så god hørelse ?


http://www.matrixhifi.com/ENG_marco.htm - Jeg kan hive den "gamle kanin" frem her. Vælg blind test Wink.

Du kan også prøve følgende:

Tag de mest kendte mærker indenfor de tre led: Kilde, forstærker, højttaler.

Du skal så tage alle de modeller du finder indenfor de 3 led og gange med hinanden: kilde x forstærker x højttaler. Hvor mange kombinationsmuligheder for du ?
Du kan jo ikke være sikker på du får det bedste, før du har testet alle muligheder ?

Du ved jo reelt ikke hvordan en NAD lyder sammen med en B&W højttaler og hvordan vil den lyde sammen med en anden B&W højttaler osv osv. Du kan godt se, man bliver aldrig færdig, hvis man har så gyldne ører som mange mener de har Wink.

Jeg er helt sikker på, at jeg vil synes en aktuel model fra NAD, Denon, Yamaha, Marants osv osv lyder fremragende, derfor kigger jeg på andre ting nemlig features.



Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


At vi har skrevet flere indlæg i hinandens biotråde om hvor flot det ser ud


Eller har knævret løs om absolut ingenting over tusindvis af indlæg i 'Se hvad der kom i min postkasse'-tråden.


Trykker lige enighedsknappen helt i bund......

Undskyld for det off-topic indlæg, men min ophobet galde måtte ud på et eller andet tidspunkt Tongue


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 22-December-2010 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

og jeg skal være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke synes, at det lød særligt godt. Trods det, "satsede" jeg og købte højtalerne. Dumt vil mange sikkert mene, men for H...... hvor er jeg blevet glad fom dem !!


Det er lidt skægt, for i din situation gjorde du jo netop hvad Otto siger du ikke skal gøre - nemlig lytte til en "superbruger" istedet for at følge dine egne ører.


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 09:11
Synes da mere selv jeg bruger et forum til at finde ud af om der lige er nogle specielle ting jeg skal være opmærksom på og/eller nogle produkter jeg i hvert fald lige skal se/lytte på. 

Om man vil det eller ej så tjener en forhandler penge på de ting han sælger og da en butik sjælendt fører alle varer synes jeg ikke altid de råd man får er særligt meget værd da de jo (oftest) er baseret på den forhandlers sortiment. 

Når det er sagt synes jeg at det er hos seriøse hi-fi forhandlere jeg har oplevet den bedste service og rådgivning i forhold til produkter. 


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 10:06
Som Briam skriver, så er begyndernes verden aldrig særligt stor.. Min var feks. ikke meget større end hvad HFK havde på hylderne, hvilket mit anlæg også bære et stort præg af! hehe .. Men jeg tror tit det er dette der motivere de mindre erfarne til at stille spørgsmålet: "Hvad skal jeg købe og hvad lyder godt?!" Det kan være svært at forklare en der er ganske ny på området, fidusen i at rejse på tværs af Danmark blot for at høre en anden forstærker.. Man skal jo starte et sted, og her er et forum fyldt med erfarne superbrugere et oplagt sted at starte.. Når jeg skal opgradere på et senere tidspunkt, tager jeg en helt anden hat på, og det kan jeg kun takke recordere og superbrugere for.. Jeg er vist på vej ud på off topic.. Anyway.. Kort sagt..
 
 Selvf. skal man ud og lytte.. Men mange skal have et vink med en vognstang.. Her er et forum rigtigt godt.. Det er jo heller ikke alle der går op i det på samme måde som mange af os.. Og jeg tror mange af dem bliver frastødt ved at besøge en seriøs forhandler, og vælger El Giganten eller lignende pga. prisen og de behøver heller ikke rigtigt at tage stilling til noget.. Sælger fortrækker faktisk at køber ikke tænker sig om.. Det er super nemt for alle.. Pig


-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

og jeg skal være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke synes, at det lød særligt godt. Trods det, "satsede" jeg og købte højtalerne. Dumt vil mange sikkert mene, men for H...... hvor er jeg blevet glad fom dem !!


Det er lidt skægt, for i din situation gjorde du jo netop hvad Otto siger du ikke skal gøre - nemlig lytte til en "superbruger" istedet for at følge dine egne ører.
Ja, det kan du da godt have ret i Wink Jeg mener faktisk, at Otto fortalte mig, at han havde samme oplevelse første gang han hørte M&K højtalere....(godt salgstrick)LOL
 
Det har vel også noget at gøre med tillid til sælgeren man står over for ?


-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

og jeg skal være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke synes, at det lød særligt godt. Trods det, "satsede" jeg og købte højtalerne. Dumt vil mange sikkert mene, men for H...... hvor er jeg blevet glad fom dem !!
Det er lidt skægt, for i din situation gjorde du jo netop hvad Otto siger du ikke skal gøre - nemlig lytte til en "superbruger" istedet for at følge dine egne ører.

Ja, det kan du da godt have ret i Wink Jeg mener faktisk, at Otto fortalte mig, at han havde samme oplevelse første gang han hørte M&K højtalere....(godt salgstrick)LOL

 

Det har vel også noget at gøre med tillid til sælgeren man står over for ?


Det er fordi man lytter efter specifkke ting som detaljer etc. M&K højtalere spiller meget anderledes end flertalet af højtalere........og det kræver tilvending. M&K højtalere er ikke en imponator højtaler, den kryber bare under huden på en. En gang M&K altid M&K :-)...............undskyld - off topic

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 13:29

Den manglende lyst til at bruge timevis af forhandlernes tid, tror jeg har flere årsager. For det første mener jeg, at de fleste hifi-komponenter har et ganske højt bundniveau, forstået på den måde, at hvis man vil investere i en AV-receiver  til 7-8.000 er det svært at finde noget, som er noget værre bras.  Der kan være forskelle på antallet af features/tilslutningsmuligheder og effekt, og der er sikkert også nogle, der i en uheldig kombination lyder mindre godt. Men om man inden for samme prisramme køber NAD/Denon/Yamaah/Onkyo/Pioneer/Marantz/Harman Kardon eller noget helt tredje og mere eksotisk tror jeg ikke gør den helt store forskel.

Jeg er sikker på, at en erfaren forhandler som Otto sikkert kan sammensætte en kombination med en af ovenståede mærker, som sammen med nogle bestemte højttalere og bestemte signalkilder falder mindre heldigt ud.

En anden forklaring, og nu kommer jeg nok til at træde nogle over tæerne, er, at mange egentlig ikke går så meget op i lydkvalitet. Det handler mere om design og betjening. Og hvis man inde i hifi-klubben ikke mener at kunne høre forskel på en Denon og en NAD, så køber man enten den, man synes er pænest, eller også går man hjem og ’læser om den på nettet’ og så vælger den model, der får den bedste omtale. Og for at vende blikket et helt andet sted: Køkkenknive! Global er blevet en kolossal succes, selv om de – efter min mening  - er elendige at holde på og er forsynet med dårlig stål og derfor hurtigt blive uskarpe. Alligevel er de utroligt populære.

De færreste af os mener vel, at det er en ulempe med al den information, der er på nettet; men nettet er også blevet et tveægget sværd, hvor fora og superbrugere bliver orakler, som kender den evige sandhed om alle produkter. Men hvor mange af de mange superbrugere har hørt alt det, de udtaler sig om? Og vel at mærke ikke bare hørt et produkt på en udstilling eller hos en forhandler, hvor den har indgået i et setup, vedkommende ikke kender?

På den anden side, skal vi jo glæde os over, at der ikke er så mange, der lægger beslag på Otto’s tid, når han står i Tape Connection butikken i Århus; for så ville han jo ikke også have tid til at føre de mange spændende debatter her foraene ;-) 



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Senere mødte jeg Otto, og han er IKKE plasma-fanboy - han er til dlp-projectorer - hvor han iøvrigt i en anden tråd netop har udtalt at der ikke er noget nyt på den front i mellemklassen!
 
Det er fordi jeg netop heller ikke er "til" DLP-projektorer. Jeg er til maksimal billed (og lyd) kvalitet, ikke til nogen bestemt teknologi. Jeg er groft sagt komplet ligeglad med hvilken teknik og hvilket mærke der leverer ydelsen, bare ydelsen er så høj som mulig (inden for nogle givne rammer).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Det Otto, og andre med ham nok oplever er jo, at rigtigt mange er vant til at gå til de mindre seriøse og regner med, at det bare er en smart sælger, der skal fange X-antal provision til sig selv  - ved salg af ditten og datten. Og derfor forholder den "moderne" kunde som Otto beskriver. Kunden er nemlig ikke bedre vant. 
 
Nu skal det ikke udvikle sig til en "jeg er gud og de andre er støv" diskussion, jeg vil helst have det her op på et mere generelt niveau. Og derfor er det også svært at trække specifikke eksempler frem. Men ja, det er da ekstremt frustrerende at man i hvert fald selv føler at man giver folk de seriøse og kompetente svar, og så står kunden foran én og siger "jamen jeg har lige fået noget andet at vide i tre andre butikker, hvorfor skal jeg så tro på dig?". Mange bliver netop direkte mistroiske, når man siger noget andet end de andre.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Jeg er fulstændig (u)enig med OP!!!  Folk må sgudda selv bestemme om de vil vurdere deres køb på anmeldeser "på nettet" eller ud fra egne ører.  Valget må så efterfølgende HELT stå for folks egen regning.  IT´S THAT SIMPEL!
 
Ja, det kan man godt sige. Men jeg lever af og brænder for at levere folk den bedst mulige løsning i en given situation. Dét jeg synes er problemet, er hvis folk TROR de gør det klogeste, men i virkeligheden får dårligere ydelse, fordi de ikke vidste hvad alternativet var. Jeg tvinger ikke nogen til at følge "min" vej. Jeg fremlægger bare min oplevelse af hvad det er der giver mest for pengene i sidste ende, og ikke mindst min oplevelse af at rigtigt mange af dem der følger en anden vej, får noget jeg synes er dårligere end hvad man ellers kunne være kommet frem til. Det gælder eksempelvis også når jeg siger at eksempelvis kalibrering og akustik-regulering kan være bedre investeringer end ny hardware. Præcist som du siger, valget må stå for folks egen regning, så er det helt for folks egen regning om de vil lytte til min holdning. Det blander jeg mig egentlig ikke i, jeg fremlægger bare mit synspunkt på det. Jeg synes det er lidt "tamt" bare at sige at alle kan gøre som de vil, det er der jo ingen der bliver klogere af.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


Problemet i min optik er at rigtig mange forbrugere ikke har en dyt forstand på de varer som de har tænkt sig at købe. Det gælder for HIFI og tv som det gør for biler, computere og alt muligt andet. Forbrugerne er derfor tvunget til at søge information selv eller stole på den sælger der tilfældigvis står i butikken. Eller de kan vælge at gå ned i butikken og lytte selv.
 
Jamen, dét kan jeg godt forholde mig til. Så er det bare jeg siger: HVIS man ikke tør stole på sine egne vurderingsevner, hvorfor tør man så stole på vildt fremmedes evner, men ikke på sælgerens rådgivning?
 
Jeg vil gerne lige påpege at ifølge forbrugerstyrelsen, så SKAL en sælger kunne forventes at levere korrekt og retvisende rådgivning om produkterne. Det bliver i hvert fald jævnligt kritiseret når det ikke sker. Derfor synes jeg heller ikke vi skal acceptere den samfundsudvikling der hedder, at vi skal opfatte en sælger i en butik som en modstander, der ønsker at løbe om hjørner med os så meget det kan lade sig gøre. Man SKAL sætte krav til butikkernes rådgivning - ikke nødvendigvis deres objektivitet overfor konkurrerende produkter, men det må ikke være sådan - i hvert fald ikke i en special-forretning - at man føler at man ikke kan stole på de ord der kommer ud af sælgerens mund. Det kræver imidlertid at forbrugerne begynder (igen?) at stille KRAV til at det er sådan det foregår, i stedet for at acceptere at det ikke er sådan. Hvis man investerer mange penge i et produkt, uanset type, så BURDE det være sådan at det er et win-win samarbejde mellem køber og sælger, ikke en krig mellem dem. De kunder jeg kender der er aller MEST glade for deres setups, er netop dem der har en kompetent forhandler på sidelinien, der kan hjælpe dem og besvare spørgsmål når det er nødvendigt. Det drejer sig om at se forhandleren som en samarbejdspartner, og ikke bare et sted hvor man går hen og henter kasserne. Prøv eksempelvis at spørge Hother hvor meget mere han har fået ud af sine produkter, ved at Christian (CSN) nærmest jævnligt kommer på besøg?
 
Så kan vi godt blive enige om at dén slags forhandlere ikke er noget du finder nede i det lokale elektronik-supermarked, men det er jo så også dét der ligger lidt indforstået i den her diskussion, hvis man vil have mest muligt for sine penge, så må man LADE VÆRE med at handle i butikker der ikke kan demonstrere, ikke kan rådgive, og som man generelt ikke stoler på.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:


Det er lidt skægt, for i din situation gjorde du jo netop hvad Otto siger du ikke skal gøre - nemlig lytte til en "superbruger" istedet for at følge dine egne ører.
 
Jeg må jo hellere svare på min egen provokation:
 
Problemet er jo netop at mens man kan få rigtigt meget godt ud af at lytte til én der rent faktisk ER "superbruger", så kan det være rigtigt farligt at lytte til én der LIGNER en superbruger, men ikke er det. Pointen er, at hvis man lytter til "superbrugere" der selv har sin viden fra at lytte til andre superbrugere, som har lyttet til igen andre superbrugere, så kan man lige så godt kaste med en terning.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:05

Til sidst: Dybest set, så drejer det her sig måske nok om at jeg bare bliver tøsefornærmet, når folk ikke vil/tør lytte og stole på hvad jeg siger, men gerne lytter og stoler på hvad "tilfældige" internet-brugere siger.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Til sidst: Dybest set, så drejer det her sig måske nok om at jeg bare bliver tøsefornærmet, når folk ikke vil/tør lytte og stole på hvad jeg siger, men gerne lytter og stoler på hvad "tilfældige" internet-brugere siger.

Hvordan skal folk vide at du ved noget ? Måske er du også bare en super bruger der bare siger et eller andet der står på et forum.

Det er da enormt svært for folk at bedømme hvis de ikke kender noget til branchen og det egentligt ikke interesser dem.

Hvorfor skulle folk stole mere på otto(TC) end hifi-klubben f.x. ?
HFK mener vel at Samsung eller hvad de nu sælger er det bedste.
TC mener noget helt andet osv.

Selvfølgeligt skal folk lytte / se med deres egne øjne om de kan lide produktet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:09
Så er vi også inde på noget omkring definitionen "superbruger". For er en "superbruger" én som har lavet 2.000+ indlæg? Eller er en "superbruger" en person med års brancheerfaring? Eller er en "superbruger" en person som har brugt tusindvis af timer på at lytte til diverse grej?
 
I mine øjne er den farlige "superbruger" den forumbruger som blot poster løs i øst og vest, for at få flest mulige indlæg på kontoen. Der er rent faktisk nogle som bruger antallet af indlæg hos andre brugere, til at vurdere om de er seriøse!!!!!! Dead
 
En anden type farlig "superbruger" er den type som er højtråbende og påståelig, men som reelt ikke aner en skid om det han råber om. Det er ofte også den type som spreder sin "viden" om ting han har læst eller hørt, men ikke selv oplevet!
 
P.S.: M.h.t. Otto, så opfylder han alle tre kategorier i første afsnit.  Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:15
Otto, er tendensen til 'jeg går lige hjem og læser om det' lige så slem på almindelige stereoprodukter som på surround?

Intet er sort/hvidt, men mit gæt vil være nej.

Med andre ord er det et resultat af effektiv markedsføring fra surroundproducenterne når kunderne fokuserer på alt andet end lyden, for produkter som en surroundreceiver inviterer ikke til at interessere sig for, om den lyder godt, men om den har de og de features. Jeg tror ganske enkelt forbrugerne bliver sneblinde af alenlange lister af features - de fleste totalt ligegyldige, nogle af dem gode nok. Det er glimrende marketing, fordi man kan bilde forbrugerne ind, at de behøver en ny receiver hvert år, der har M-DAX konverter, opkonvertering af videosignaler, 10 watt mere eller mindre eller hvad ved jeg.

Flere brugere i denne tråd giver direkte udtryk for, at det kan være lige meget, da de blot antager, at alle surroundreceivere lyder fremragende. Det er for mig at se en gåde, hvor man får en sådan antagelse fra, i hvert fald hvis vi også snakker lyd til musik, men det er selvfølgelig forskelligt, hvilket niveau man opfatter som god lyd.

På en stereoforstærker er der så få features, at man ikke kan sælge apparatet på det, hvilket måske også forklarer, at der ikke sælges ret mange stereoforstærkere (ikke så mange som der burde).


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Til sidst: Dybest set, så drejer det her sig måske nok om at jeg bare bliver tøsefornærmet, når folk ikke vil/tør lytte og stole på hvad jeg siger, men gerne lytter og stoler på hvad "tilfældige" internet-brugere siger.


Jo, men nettet - eller rettere dets brugere - er jo blot endnu et filter eller informationshav, som kan både vildlede og vejlede - akkurat som forhandlere kan.

Og jeg er slet ikke i tvivl om, at du brænder for god lyd og ditto billede, men du er jo også forhandler, hvor du jo bl.a. skal leve af at sælge apparater og/eller service. 

Så lad mig stille dig to drilske spørgsmål: Du har talt varmt og engageret (og naturligvis altid sagligt og kompetent) om Oppo's produkter. Ville du også have gjort det , hvis ikke dine forskellige arbejdsgivere havde en interesse i, at Oppo's produkter blev positivt omtalt?

Og 2, hvis nu fx Hifi-Klubben pludselig overtog Oppo-agenturet, ville du så fortsætte med at rose Oppo's produkter? 

Edit: manglende sætning tilføjet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Til sidst: Dybest set, så drejer det her sig måske nok om at jeg bare bliver tøsefornærmet, når folk ikke vil/tør lytte og stole på hvad jeg siger, men gerne lytter og stoler på hvad "tilfældige" internet-brugere siger.


Jo, men nettet - eller rettere dets brugere - er jo blot endnu et filter eller informationshav, som kan både vildlede og vejlede - akkurat som forhandlere kan.
 
Problemet er at dansker ikke er en skid kildekritiske! Hvor ofte har jeg ikke hørt: "Jamen BT, EB, Forbrugerstyrelsen har haft en test af hdd-optagere, fladskærme m.v. Og de siger at xx er bedst".
 
FÅRK mand! Hvad var vilkårene for testen? Hvad kan man læse mellem linierne? Hvad var baggrunden for at de kårede pågældende vinder? Folk sammenholder det ikke en ski' med deres egne behov! Det ville den seriøse forhandler kunne have gjort.
 
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Så lad mig stille dig to drilske spørgsmål: Du har talt varmt og engageret (og naturligvis altid sagligt og kompetent). Ville du også have gjort det , hvis ikke dine forskellige arbejdsgivere havde en interesse i, at Oppo's produkter blev positivt omtalt?

Og 2, hvis nu fx Hifi-Klubben pludselig overtog Oppo-agenturet, ville du så fortsætte med at rose Oppo's produkter? 
 
Det er jeg ret overbevist om at Otto ville. Han har ved flere lejligheder talt rosende om HFK-produkter. Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:



Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Til sidst: Dybest set, så drejer det her sig måske nok om at jeg bare bliver tøsefornærmet, når folk ikke vil/tør lytte og stole på hvad jeg siger, men gerne lytter og stoler på hvad "tilfældige" internet-brugere siger.


Jo, men nettet - eller rettere dets brugere - er jo blot endnu et filter eller informationshav, som kan både vildlede og vejlede - akkurat som forhandlere kan.
Og jeg er slet ikke i tvivl om, at du brænder for god lyd og ditto billede, men du er jo også forhandler, hvor du jo bl.a. skal leve af at sælge apparater og/eller service. 
Så lad mig stille dig to drilske spørgsmål: Du har talt varmt og engageret (og naturligvis altid sagligt og kompetent) om Oppo's produkter. Ville du også have gjort det , hvis ikke dine forskellige arbejdsgivere havde en interesse i, at Oppo's produkter blev positivt omtalt?
Og 2, hvis nu fx Hifi-Klubben pludselig overtog Oppo-agenturet, ville du så fortsætte med at rose Oppo's produkter? 
Edit: manglende sætning tilføjet.



For mange år siden , inden bd og hd ved jeg at Otto var stor tilhænger af Denon DVD afspillere.........officielt. Da han aldrig har været ansat i hifi klubben , besvare det vis dit spørgsmål

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så er vi også inde på noget omkring definitionen "superbruger". For er en "superbruger" én som har lavet 2.000+ indlæg? Eller er en "superbruger" en person med års brancheerfaring? Eller er en "superbruger" en person som har brugt tusindvis af timer på at lytte til diverse grej?
 
I mine øjne er den farlige "superbruger" den forumbruger som blot poster løs i øst og vest, for at få flest mulige indlæg på kontoen. Der er rent faktisk nogle som bruger antallet af indlæg hos andre brugere, til at vurdere om de er seriøse!!!!!! Dead
 
En anden type farlig "superbruger" er den type som er højtråbende og påståelig, men som reelt ikke aner en skid om det han råber om. Det er ofte også den type som spreder sin "viden" om ting han har læst eller hørt, men ikke selv oplevet!
 
P.S.: M.h.t. Otto, så opfylder han alle tre kategorier i første afsnit.  Wink
 
M.v.h.

Jeg er helt enig. Postcount kan sjældent bruges til ret meget. Mange har jo fået deres tæller op ved blot at poste stribevis af smileys. Og alternativet med at give indlæg karakterer har også mange faldgruber. Men er der ikke en kompetent it-mand, der kan komme med nogle gode ideer?

Jeg kunne forestille mig, at der i brugerprofilen f.eks. kunne være en statistik over indlæggenes gennemsnitlige længde, antal tråde, vedkommende har startet og hvor stor respons der har været på dem. Osv.

Jeg er klar over, at det blot skaber andre skævheder; tekstlægder kan svulmes op med saksede tekster andre steder fra  et andet sted fra. Og mange tråde er blevet interessante og langstrakte grundet en række andre faktorer, som trådstarter måske ikke havde tænkt på.

Men fedt, hvis der kunne komme et andet system end at give brugere status efter antallet af indlæg.

(sorry for OT-indhold)


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så er vi også inde på noget omkring definitionen "superbruger". For er en "superbruger" én som har lavet 2.000+ indlæg? Eller er en "superbruger" en person med års brancheerfaring? Eller er en "superbruger" en person som har brugt tusindvis af timer på at lytte til diverse grej?
 

I mine øjne er den farlige "superbruger" den forumbruger som blot poster løs i øst og vest, for at få flest mulige indlæg på kontoen. Der er rent faktisk nogle som bruger antallet af indlæg hos andre brugere, til at vurdere om de er seriøse!!!!!! Dead

 

En anden type farlig "superbruger" er den type som er højtråbende og påståelig, men som reelt ikke aner en skid om det han råber om. Det er ofte også den type som spreder sin "viden" om ting han har læst eller hørt, men ikke selv oplevet!

 

P.S.: M.h.t. Otto, så opfylder han alle tre kategorier i første afsnit.  Wink

 

M.v.h.

Jeg er helt enig. Postcount kan sjældent bruges til ret meget. Mange har jo fået deres tæller op ved blot at poste stribevis af smileys. Og alternativet med at give indlæg karakterer har også mange faldgruber. Men er der ikke en kompetent it-mand, der kan komme med nogle gode ideer?
Jeg kunne forestille mig, at der i brugerprofilen f.eks. kunne være en statistik over indlæggenes gennemsnitlige længde, antal tråde, vedkommende har startet og hvor stor respons der har været på dem. Osv.
Jeg er klar over, at det blot skaber andre skævheder; tekstlægder kan svulmes op med saksede tekster andre steder fra  et andet sted fra. Og mange tråde er blevet interessante og langstrakte grundet en række andre faktorer, som trådstarter måske ikke havde tænkt på.
Men fedt, hvis der kunne komme et andet system end at give brugere status efter antallet af indlæg.
(sorry for OT-indhold)


Hæ.......jeg ved godt det er lidt provokerende, men man kunne jo fortælle hvor man har købt sit grej, så har man da en indikation om hvilken bruger man er.........en lytter eller læser. Eller......

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Med lyd et der et helt andet problem. Folk har forskellig smag. Nogle kan lide blød lyd, andre kan lide hård lyd, og så er der mange andre der kan lide en mellemting af de to. Hvad jeg kan lide er ikke nødvendigvis det samme som min nabo kan lide. C'est la vie.


Folk få jo også mærkelige lyd præferencer af at høre det ene dårlige anlæg efter hinanden med ekstra loudness eller anden farve lægning af lyden.

Det er sjælen at jeg møde folk som går efter den rigtige lyd.
Altså det anlæg som kan gengive lyden som den var tænkt da den blev indspillet.

Her er hifi butikkerne det sted hvor man kan købe efter råd og egne øre.
nøje jeg har hørt rigtig mange dårlige anlæg hvor ejeren syntes at det lyder "ægte".
Det samme oplever jeg igen og igen når jeg arbejder som lyd mand med forskellige bands.
Her er de fleste bands heldigvis glade for hjælp til at få et bedre lyd billede.


lad mig så lige slå fast at mit eget anlæg ikke er perfekt, men jeg ved hvor den fejler - det er den bedste kompromi som jeg indtil nu er kommet frem til med de penge jeg har brugt.
Der bliver ofte lyttet til nyt udstyr og er det bedre kan det blive i kilden.
Jeg ser meget til prisen på den jeg køber, og der skal være en grund til at betale mere for en dims frem for en anden.
Jeg syntes at det er sjovt at prøve ukendte være, nogle gange er det skidt, andre gange har man købt guld til kobber pris.

En "super bruger" 's ord betyder intet for mig - der er få her inde hvor deres ord har vægt, men det er mig selv som i sidste ende bestemmer om set er godt eller skidt.


-------------
.....


Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 16:07
Hvorfor lytte til superbrugerne, det er jo ikke dem der har lavet flest indlæg, det er jo GULD medlemmerneLOL
 
 


-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Med lyd et der et helt andet problem. Folk har forskellig smag. Nogle kan lide blød lyd, andre kan lide hård lyd, og så er der mange andre der kan lide en mellemting af de to. Hvad jeg kan lide er ikke nødvendigvis det samme som min nabo kan lide. C'est la vie.


Folk få jo også mærkelige lyd præferencer af at høre det ene dårlige anlæg efter hinanden med ekstra loudness eller anden farve lægning af lyden.

Det er sjælen at jeg møde folk som går efter den rigtige lyd.
Altså det anlæg som kan gengive lyden som den var tænkt da den blev indspillet.

Her er hifi butikkerne det sted hvor man kan købe efter råd og egne øre.
nøje jeg har hørt rigtig mange dårlige anlæg hvor ejeren syntes at det lyder "ægte".
Det samme oplever jeg igen og igen når jeg arbejder som lyd mand med forskellige bands.
Her er de fleste bands heldigvis glade for hjælp til at få et bedre lyd billede.


lad mig så lige slå fast at mit eget anlæg ikke er perfekt, men jeg ved hvor den fejler - det er den bedste kompromi som jeg indtil nu er kommet frem til med de penge jeg har brugt.
Der bliver ofte lyttet til nyt udstyr og er det bedre kan det blive i kilden.
Jeg ser meget til prisen på den jeg køber, og der skal være en grund til at betale mere for en dims frem for en anden.
Jeg syntes at det er sjovt at prøve ukendte være, nogle gange er det skidt, andre gange har man købt guld til kobber pris.

En "super bruger" 's ord betyder intet for mig - der er få her inde hvor deres ord har vægt, men det er mig selv som i sidste ende bestemmer om set er godt eller skidt.
Det er jo det der er sagens kerne. Livet er fuldt af kompromisser, og tager vi sådan noget som højtalere så bliver Monitor Audio Silver RX serien kaldet for det nye guld hvor man får rigtid meget for pengene. Hvis jeg f.eks har et budget på 30.000 kr. til en ss reciever + højtalere bliver det muligvis en Yamaha RX-V3067 + Monitor Audio Silver RX højtalere som jeg køber. Min nabo havde måske købt noget helt andet med det samme budget, (måske er han Onkyo og/eller Dali fan), og andre igen havde købt noget helt andet. Desuden spiller akustikken i et rum en meget større rolle end mange aner.

En "super brugers" ord kan være nyttig hjælp, men, det behøver det ikke altid at være, og, det kan også bare være det rene gas. Jeg har da selv skrevet noget bras herinde, bare for at se om folk kunne regne ud at jeg tog pis på dem. (Lidt sjov skal der også til engang imellem). Wink Men, helt seriøst mener jeg at man i sidste ende selv skal lytte til musikken når man vil købe nyt grej, og så ellers være ligeglad med hvad andre mener. Der er netop hvad lyd angår store smagsforskelle.


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Hvorfor lytte til superbrugerne, det er jo ikke dem der har lavet flest indlæg, det er jo GULD medlemmerneLOL
Hæhæ, de fleste fleste af mine indlæg er roser i hjemmebio-forum, og fyre lidt gas af en gang imellem...LOL


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-December-2010 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Hvorfor lytte til superbrugerne, det er jo ikke dem der har lavet flest indlæg, det er jo GULD medlemmerneLOL
 

 


næh næh mange indlæg betyder jo bare mere spam

-------------
.....


Skrevet af: ***7***
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 09:21
Jeg synes at der i denne debat bliver ignoreret to vigtige punkter omkring den oplevelse OP har med kunder der vil gå hjem og læse på nettet. Det er ikke altid for at stole på nettet frem for ekspedient eller for at købe det mest populære, men er i flere tilfælde et af to følgende punkter.
 
1. Man er helt eller delvis novice i HIFI og er bange for at gøre sig selv til grin i en lyttetest i butikken.
 
2. Man har ikke lyst til at belemre ekspedienten i en time når man ikke er sikker på at man vil købe noget.
 
Disse to punkter udspringer naturligvis også fra det overfladiske og useriøse indtryk man får mange steder i branchen (her defineret som alle HIFI og Radio/TV forhandlere), og så er det jo nemmere at hoppe af inden det bliver for seriøst. 


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 09:55
Da jeg startede ud med at købe Hi Fi, den gang i 1982 - Ja... Dét er læng' sin'. Da var der ikke noget, som hed fora, eller internet for mig: Det var ud at se på forskellige anlæg i forskellige butikker, tage en ordentlig bunke brochurer med hjem, læse om dem. Tilbage igen og lytte. Jeg startede dengang med Akai, det anlæg med blåt lys i on/off-knapperne, og kassettebåndoptager, som selv hev kassetten ind, når man trykkede på play.
 
Ville man have fjernbetjening til, var det en stor klods, enten en udgave med ledning, eller en infrarød modtager kunne kobles på båndoptageren, som var det eneste på hele anlægget, der kunne fjernbetjenes. Men HOLD DA K..... Hvor det lød godt!!
 
Højttalere var dengang, som nu, også et projekt for sig, at bestemme sig for. Efter omfattende lytteri i butikken, faldt valget på Jamo CBR 1302. Disse højttalere står så enten for reparation, eller udskiftining, da gummiophænget desværre er ved at opløses. Den gang kunne man købe højttalere, hvor bassen kunne klare de helt dybe frekvenser, så derfor blev det nævnte højttalere, valget faldt på. Musik for stort koncert-kirkeorgel lyder bare godt på dem!Smile


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Der er netop hvad lyd angår store smagsforskelle.

Men kun 1 ting kan lyde helt korrekt dette er nok utopi at opnå, men man kan forsøge at opnå en så autentisk lyd som muligt med de midler man nu har!

hvornår mødte du sidst en der havde det for øje?



"Alle folk" ( næsten alle hvertfald) vil selv lege lidt producer og via deres anlæg andre på lyden af hvad de høre til hvad de syntes.
Eller også læser de ukritisk om et anlæg og nøgle vidunder indstillinger af denne - så de køber det og tro at de skal lyde sådan... måske er det godt, måske er det ikke.

Alt for mange får for lidt ud af deres penge fordi de ikke tager ud i en butik og lytter på sagerne først.... men man kan jo så omvendt også sige at de jo heller ikke ved hvad de går glip af, så de er vel uvidende glade.

-------------
.....


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Men kun 1 ting kan lyde helt korrekt dette er nok utopi at opnå, men man kan forsøge at opnå en så autentisk lyd som muligt med de midler man nu har!

hvornår mødte du sidst en der havde det for øje?



"Alle folk" ( næsten alle hvertfald) vil selv lege lidt producer og via deres anlæg andre på lyden af hvad de høre til hvad de syntes.
Eller også læser de ukritisk om et anlæg og nøgle vidunder indstillinger af denne - så de køber det og tro at de skal lyde sådan... måske er det godt, måske er det ikke.

Alt for mange får for lidt ud af deres penge fordi de ikke tager ud i en butik og lytter på sagerne først.... men man kan jo så omvendt også sige at de jo heller ikke ved hvad de går glip af, så de er vel uvidende glade.


Enig, producenten af et givent stykke musik må have haft en hensigt med at gøre tingene som han nu engang har gjort det. Det er lidt sjovt, at det er helt legitimt at tilpasse anlægget til sin personlige smag med lyd, men med billede er det forbudt.


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 12:45
Kan godt følge OP, men må nok sige at der er en tendens til at hvis man ikke følger "anbefalinger" fra ekspedient, og/eller foramedlemmer, så bliver man næsten gjort "til grin". Nu satte jeg til grin i anførselstegn da jeg ikke mener dette men måske nærmere set ned på eller lignende!?! Skærmtype-debatten er i denne henseende meget sigende. Hvis man ikke VIL have bedst kvalitet set ud fra forskellige "superbrugere's" mening så er man helt galt på den. Jeg vil have lov til at opsætte mine kriterier for hvad JEG syntes er godt og så vælge produkter jeg skal sammenligne ud fra disse. Jeg vil også have lov til at bruge forskellige forhandlere OG fora OG kammerater OG hvad jeg ellers finder på, til at vælge det produkt JEG syntes er bedst. Måske læser jeg mere OP's indlæg som et opråb fra en presset branche, hvor OP siger: husk lige os seriøse forhandlere ellers forsvinder de sidste af os. Og der er jo kun en håndfuld eller 2 tilbage så det er måske vigtigt nok at huske på! Jeg har tænkt over tråden et par dage og er nok kommet frem til at jeg nok vil være mere opmærksom på disse forhandlere i fremtiden for jeg mener jo at det er rart nok at have nogen der ved noget istedet for el-giganten og Fona. Så dygtigt gjort af OP: reklame!

MVH BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Men kun 1 ting kan lyde helt korrekt dette er nok utopi at opnå, men man kan forsøge at opnå en så autentisk lyd som muligt med de midler man nu har!

hvornår mødte du sidst en der havde det for øje?



"Alle folk" ( næsten alle hvertfald) vil selv lege lidt producer og via deres anlæg andre på lyden af hvad de høre til hvad de syntes.
Eller også læser de ukritisk om et anlæg og nøgle vidunder indstillinger af denne - så de køber det og tro at de skal lyde sådan... måske er det godt, måske er det ikke.

Alt for mange får for lidt ud af deres penge fordi de ikke tager ud i en butik og lytter på sagerne først.... men man kan jo så omvendt også sige at de jo heller ikke ved hvad de går glip af, så de er vel uvidende glade.


Enig, producenten af et givent stykke musik må have haft en hensigt med at gøre tingene som han nu engang har gjort det. Det er lidt sjovt, at det er helt legitimt at tilpasse anlægget til sin personlige smag med lyd, men med billede er det forbudt.


Spørgsmålet er om ikke det er på kanten til at være meningsløst at tale om korrekt lyd i den endelige opstilling i forbrugerens hjem. Det rum hvor hvor anlægget er stillet op spiller en stor rolle i forhold til hvordan den endelige lyd er. Hvis man gerne vil have en lyd der tilnærmer sig det der er på kildematerialet kan man næsten kun få det ved hjælp af avanceret manipulation af signalet eller ved at modificere akustikken i rummet. Der er de færreste der gør hverken det ene eller det andet. Når resultatet så ikke er tilfredsstillende render de så ud og investerer i forskellige former for tilbehør der i bedste fald har minimal indvirkning på lyden. Af samme grund er det heller ikke muligt at vurdere om en højttaler man har hørt i forretningen vil lyde godt hjemme. Den eneste mulighed er låne dem med hjem. - Dermed ikke sagt at man ikke kan bruge et demorum til noget.
Med "godt" mener jeg subjektivt godt.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de af jer der advokerer neutral lyd selv har gjort for at opnå den. Hvis ikke i har gjort noget aktivt har i enten ikke neutral lyd eller også har i været meget heldige.
Jeg selv har givet fortabt. Mine højttalere står der hvor de lyder godt og hvor det er indretningsmæssigt muligt. Derudover bruger jeg source direct. Dette velvidende at lyden ikke er neutral. Alternativerne lyder bare subjektivt ringere.

MVH
tvkartoffel


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Kan godt følge OP, men må nok sige at der er en tendens til at hvis man ikke følger "anbefalinger" fra ekspedient, og/eller foramedlemmer, så bliver man næsten gjort "til grin". Nu satte jeg til grin i anførselstegn da jeg ikke mener dette men måske nærmere set ned på eller lignende!?! Skærmtype-debatten er i denne henseende meget sigende. Hvis man ikke VIL have bedst kvalitet set ud fra forskellige "superbrugere's" mening så er man helt galt på den. Jeg vil have lov til at opsætte mine kriterier for hvad JEG syntes er godt og så vælge produkter jeg skal sammenligne ud fra disse. Jeg vil også have lov til at bruge forskellige forhandlere OG fora OG kammerater OG hvad jeg ellers finder på, til at vælge det produkt JEG syntes er bedst. Måske læser jeg mere OP's indlæg som et opråb fra en presset branche, hvor OP siger: husk lige os seriøse forhandlere ellers forsvinder de sidste af os. Og der er jo kun en håndfuld eller 2 tilbage så det er måske vigtigt nok at huske på! Jeg har tænkt over tråden et par dage og er nok kommet frem til at jeg nok vil være mere opmærksom på disse forhandlere i fremtiden for jeg mener jo at det er rart nok at have nogen der ved noget istedet for el-giganten og Fona. Så dygtigt gjort af OP: reklame!

MVH BS
Jeg forstår hvad du mener......Men hvordan vil du lære hvad der er godt, eller om det faktisk kunne blive bedre? Måske vil du leve lykkelig uviden om at det kunne blive bedre, end det du kan læse dig til på nettet? Eller tør du komme ud og se og måske end da lære noget?
 
Hvis men ikke ved at det kan blive bedre, så er man lykkelig. Hvis man ikke vil lære/undersøge om det kunne blive bedre er man doven og snyder sig selv.
 
- sat lidt på spidsen... men i ved hvad jeg mener Smile
 
Mange gange kræver det ikke flere penge, men bare bedre oplyste valg.
Personlig erfaring fåes ikke overnettet, og personlig erfaring er en stor bidrag til at kunne fortage oplyste valg.
At komme ud og røre/se tingene "live" giver viden og personlig erfaring - Det fåes ikke i Elgiganten og ej på nettet.
 
Reklarme eller ej.... Du kan da bare besøge "Now in stereo" i stedet.


-------------
.....


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

.
 
Reklarme eller ej.... Du kan da bare besøge "Now in stereo" i stedet.



Hvordan skal de såkaldt seriøse HIFI forretninger nogensinde kunne gøre sig forhåbninger om at blive taget alvorligt når en stor del af deres udbudte produkter er der rene hokus pokus. Det holder simpelt hen ikke at tilbyde et strømkabel til 4999,-! eller et højttalerkabel til 21995,-! og samtidig forvente at nogen tager ens ord alvorligt. Misforstå mig ikke der er sikkert gode produkter i Now in stereos webshop, men det er totalt useriøst at tilbyde sådanne produkter.

MVH
tvkartoffel


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Jeg forstår hvad du mener......Men hvordan vil du lære hvad der er godt, eller om det faktisk kunne blive bedre? Måske vil du leve lykkelig uviden om at det kunne blive bedre, end det du kan læse dig til på nettet? Eller tør du komme ud og se og måske end da lære noget?
 
Hvis men ikke ved at det kan blive bedre, så er man lykkelig. Hvis man ikke vil lære/undersøge om det kunne blive bedre er man doven og snyder sig selv.
 
- sat lidt på spidsen... men i ved hvad jeg mener Smile
 
Mange gange kræver det ikke flere penge, men bare bedre oplyste valg.
Personlig erfaring fåes ikke overnettet, og personlig erfaring er en stor bidrag til at kunne fortage oplyste valg.
At komme ud og røre/se tingene "live" giver viden og personlig erfaring - Det fåes ikke i Elgiganten og ej på nettet.
 
Reklarme eller ej.... Du kan da bare besøge "Now in stereo" i stedet.
Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok (det er ikke første gang :-)
 
  • Jeg har fuld forståelse for Otto vil lave lidt reklame, det SKAL han.
  • Jeg ville meget nødigt undvære de butikker der VED noget, og hvor man kan røre.
  • Jeg bryder mig ikke særligt om Fona og EL-giganten men til at købe "ligeuaflandevejen" produkter er de da OK.
  • Jeg vil IKKE dikteres hvad der er godt, hverken på internettet eller i en butik, jeg vil vejledes og så vælger jeg hvad jeg syntes er bedst for mig.

Men jeg har da fundet meget viden her på Recordere, diverse inden og udenlandske fora, producentspecifikke hjemmesider, forhandlere og andre steder på nettet. Den viden kan man da ikke få fra en forhandler. Så skal han da bo lige om hjørnet og servere kaffe hver dag kl. 9-12 og 15.

Faktisk har jeg lige opgivet at få den forkromede hjemmebiograf/stereo kombi og istedet beholde det nuværende og så lave et decideret stereo setup ved siden af for det passer ind i MIT kram. Hvis jeg var gået til en forhandler og bedt om råd, var jeg så ikke kommet hjem med noget $$ reciever og tilsvarende højttalere.
 
Mvh BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:


Der er netop hvad lyd angår store smagsforskelle.

Men kun 1 ting kan lyde helt korrekt dette er nok utopi at opnå, men man kan forsøge at opnå en så autentisk lyd som muligt med de midler man nu har!

hvornår mødte du sidst en der havde det for øje?



"Alle folk" ( næsten alle hvertfald) vil selv lege lidt producer og via deres anlæg andre på lyden af hvad de høre til hvad de syntes.
Eller også læser de ukritisk om et anlæg og nøgle vidunder indstillinger af denne - så de køber det og tro at de skal lyde sådan... måske er det godt, måske er det ikke.

Alt for mange får for lidt ud af deres penge fordi de ikke tager ud i en butik og lytter på sagerne først.... men man kan jo så omvendt også sige at de jo heller ikke ved hvad de går glip af, så de er vel uvidende glade.
Det er såmænd rigtigt nok, men, jeg kan ikke se noget galt i, at den ene foretrækker blød lyd og at den anden foretrækker en mere hård lyd. Andre igen foretrækker f.eks en meget "neutral" lyd. Der er ikke noget forkert i, at folk "farver" lyden efter deres egen smag. Hvis det gør dem glade så er det da fint.

Hvis jeg sætter et par neutralt lydende højtalere til en neutralt lydende forstærker, er det så mere rigtigt end hvis jeg sætter dem til en rørforstærker der giver en varmere lyd? Det mener jeg ikke, da der også skal være plads til forskellig smag. Hvad er korrekt lyd?


-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:



Jeg forstår hvad du mener......Men hvordan vil du lære hvad der er godt, eller om det faktisk kunne blive bedre? Måske vil du leve lykkelig uviden om at det kunne blive bedre, end det du kan læse dig til på nettet? Eller tør du komme ud og se og måske end da lære noget?
 

Hvis men ikke ved at det kan blive bedre, så er man lykkelig. Hvis man ikke vil lære/undersøge om det kunne blive bedre er man doven og snyder sig selv.

 

- sat lidt på spidsen... men i ved hvad jeg mener Smile

 

Mange gange kræver det ikke flere penge, men bare bedre oplyste valg.

Personlig erfaring fåes ikke overnettet, og personlig erfaring er en stor bidrag til at kunne fortage oplyste valg.

At komme ud og røre/se tingene "live" giver viden og personlig erfaring - Det fåes ikke i Elgiganten og ej på nettet.

 

Reklarme eller ej.... Du kan da bare besøge "Now in stereo" i stedet.


Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok (det er ikke første gang :-)
 


  • Jeg har fuld forståelse for Otto vil lave lidt reklame, det SKAL han.
  • Jeg ville meget nødigt undvære de butikker der VED noget, og hvor man kan røre.
  • Jeg bryder mig ikke særligt om Fona og EL-giganten men til at købe "ligeuaflandevejen" produkter er de da OK.
  • Jeg vil IKKE dikteres hvad der er godt, hverken på internettet eller i en butik, jeg vil vejledes og så vælger jeg hvad jeg syntes er bedst for mig.

Men jeg har da fundet meget viden her på Recordere, diverse inden og udenlandske fora, producentspecifikke hjemmesider, forhandlere og andre steder på nettet. Den viden kan man da ikke få fra en forhandler. Så skal han da bo lige om hjørnet og servere kaffe hver dag kl. 9-12 og 15.


Faktisk har jeg lige opgivet at få den forkromede hjemmebiograf/stereo kombi og istedet beholde det nuværende og så lave et decideret stereo setup ved siden af for det passer ind i MIT kram. Hvis jeg var gået til en forhandler og bedt om råd, var jeg så ikke kommet hjem med noget $$ reciever og tilsvarende højttalere.

 

Mvh BS


ok, jeg kan se at jeg skød lidt ved siden af .... men det gælder stadig sådan generelt.

Det er klart at man for de fleste mennesker må lave et kompromi mellem penge, plads osv. kunsten er jo at lave den rigtige kompromi så man kommer så tæt på autentisk lyd som muligt ( selfølgelig med mindre man vil have det hele til at lyde "forkert" eller sagt mildt "som det ikke var tiltænkt af producenten").
Det kan man ikke læse sig til, så vi er enig at det ville være dårligt at undvære de seriøse hifi forhandler.
Jeg vil våge den påstand at hr. og fru danmark begiver dem mere end os seriøse. hr. og fru danmark ved det bare ikke!
 
 
-------------

Ang. dyre produkter som tvkartoffel nævner, så er det med den slags aldrig prisen der beskriver hvor godt det lyder.
Men der er køber og der med også sælger - sælgeren bliver så i mine øjne useriøs hvis han forsøger at på dutte folk produktet.
Det er sådan noget folk læser lovprisninger om på nettet og så køber med hovedet under armen .... sat på spidsen... og hvis du føler dig ramt ( en eller anden) så er det ikke ondt ment - det er bare det at jeg kender ikke en der først hørte en strøm skinne til tusinder og så der efter købte den. Men jeg kender en der læste om en, og der efter købte den.
Jeg kan ikke høre forskel på hans anlæg, men han kan høre en verden til forskel. Dog vil han ikke lege A/B med mig.


-------------
.....


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 20:06
dejligt at vi er enige :-)

Det eneste jeg ser som et problem er at mange (må ske også dig,) går ud fra at den bedste og eneste løsning for alle er det mest korrekte billede og lyd. Der er da 1000-vis af korrekte løsninger der skal passe til den enkelte. Hvis man skal komme med en løsning til nogen skal man da kende behovet (det samlede behov) Jeg ser bare oftere og oftere at lykken tilsyneladende er gjort hvis man har panasonic tv, pioneer reciever og b&w højttalere. Og det er sikkert et godt match men helt ærligt det er bare ikke den bedste løsning for alle. DET kan man bruge de dygtige forhandlere OG internettet OG sin sunde fornuft OSV til, at finde den bedste løsning for een selv. Prøv at se min HTPC tråd der er den løsning JEG syntes passer mig (der er planer om mange opgraderinger, de kommer hen af vejen) men jeg er sikker på at de fleste syntes det er noget skrammel jeg har for det passer ikke ind i deres præferencer for deres optimale anlæg. Jeg bruger internettet meget til informationssøgning og som skrevet vil jeg i fremtiden bruge specialbutikker lidt mere end jeg har gjort tidligere, for at støtte dem og for at lære nyt. Håber ikke jeg træder for mange "fanboys" over tæerne men come on, kom nu lidt ind i kampen og hjælp folk lidt istedet for at råbe "panasonic" "pioneer" "B&W" som det første og ud fra devisen om at "hvis vi gentager det tit og højt nok, bliver det sandt"

Undskyld det lange og lidt Off Topic indlæg men det er måske lidt af der ovenstående vi kan bruge de dygtige forhandlere til.

Mvh BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 27-December-2010 kl. 20:46
Vi er så også nogle, som rent geografisk har 100km til nærmeste seriøse HiFi butik ! - men stadig kun et tastetryk til nettet .
 Og når ens ejerglæde også er omfattet af,at produktet er testvinder på diverse sites ( - hvilket jo også ofte styrker gensalgsprisen) - så vægtes nettets konklusioner vs egen oplevelse måske desværre uforholdsmæssigt højt .
Forøvrigt synes jeg at LCD´s procentmæssige dominans på markedet indikerer, at "superbrugerne" ikke nødvendigvis tar styring  - ikke engang i nørde forums Beer .   


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm



Print side | Luk vindue