Sony PS3 vs stand alone?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91274
Udskrevet den: 02-Januar-2025 kl. 16:35
Emne: Sony PS3 vs stand alone?
Skrevet af: lrev på jobbet
Emne: Sony PS3 vs stand alone?
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 12:07
Hej.
Hvor stor forskel er der på den rene billedkvalitet på en PS3 og eks.vis en Pioneer Blu-ray afspiller......kan det svare sig at investere i begge 2,eller er der lige så godt et billede på en PS.3?
lrev
------------- Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
Svar:
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 12:23
Der er lige så godt billede på en PS3, da billedet kun kan dekodes på éen måde.
Lyden er jeg ikke 100% på.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX
Tæller nu film i K!
|
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 12:39
O.k...nå....det vil sige at man bare kan købe en Toshiba til 799,00,da den har samme billedkvalitet som en maskine til 10k?
LREV
------------- Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 12:47
Så længe de ikke selv påvirker billedet, men sender det ud som det er ment, så ja.
Igen, det er kun billedsiden. Der er flere aspekter til en Blu-ray afspiller som kan gøre den dyrere, men nu drejer det sig jo kun om billede.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX
Tæller nu film i K!
|
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 12:59
Ja...
Tak
lrev
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 14:07
lrev på jobbet skrev:
O.k...nå....det vil sige at man bare kan købe en Toshiba til 799,00,da den har samme billedkvalitet som en maskine til 10k?
LREV |
På Blu-ray, ja, så er det højst sandsynligt, at en afspiller til 800,- og 10.000,- vil have samme billedkvalitet. Vel at mærke hvis vi taler Blu-rays med 1080p-materiale på, men sådan er langt de fleste jo lavet.
Med hensyn til dvd-afspilning, eventuel analog lyd, hvis man skal bruge det, så er det selvfølgelig en helt anden sag.
|
Skrevet af: D.I.Y
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 14:49
Hej. Sys bare at det er utroligt at man skal læse alt det pladder så-i div anmeldelser m.h.t billedkvalitet...hvis det er fuldstændigt det samme.De påstår jo alle at der er kæmpe forskel på billedet...det var også hvad jeg hørte i K.T radio.Blev også i Speakers corner frarådet at købe Sharps ellers LÆKRE nye BD-HP90S..da den ikke havde "nær den samme billedkvalitet som en Pioneer lx54!!
Hvordan med dvd afspilning....det lader sig vel også gøre?Hvordan er kvaliteten her?
D.V.S at hvis man som jeg ønsker sig en PS3 til at game på,så er det hul i hovedet også at købe en Pioneer(eller Sharp) Blu-ray.....så længe vi taler billedkvalitet?
lrev
------------- Marantz 2250B Receiver,B&W dm4,dm2a,ProAc D18,Onkyo tx4500 Receiver,HK 930 Receiver,
|
Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 18:10
på dvd siden ved jeg at en pioneer 320 BD afspiller levere et meget bedre billede end en PS3, selv på min lille 32"
på blue ray skiver skal en af afspillerne du ønsker at sammenligne efterbehandle billedet før der kan opstå forskelle i billedkvaliteten.
Nu hvor du nævner kt-radio er jeg ret sikker på at han snakkede om dvd afspilning, da de normalt har ret godt står på det.
|
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 18:16
Hej. O.K...men sig mig:Hvordan kan man med en opdatering afspille 3d på en ps3.....har den ikke kun HDMI 1.3....troede at det var et krav med 1.4?
lrev
------------- Marantz 2250B Receiver,B&W dm4,dm2a,ProAc D18,Onkyo tx4500 Receiver,HK 930 Receiver,
|
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 18:26
mener at der der sidder en programerbar hdmi controller på den nye PS3 slim så den nu er 1.4 istedet.
Men det er faktisk ikke nødvendigt med 1.4 for at kunne sende 3d, det er bare lavet sådan på de fleste maskiner
|
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 18:51
mejersken skrev:
mener at der der sidder en programerbar hdmi controller på den nye PS3 slim så den nu er 1.4 istedet.
Men det er faktisk ikke nødvendigt med 1.4 for at kunne sende 3d, det er bare lavet sådan på de fleste maskiner |
Og 1.3 kabler kan også sagtens vise 3D
|
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 19:44
Fnulder skrev:
mejersken skrev:
Men det er faktisk ikke nødvendigt med 1.4 for at kunne sende 3d, det er bare lavet sådan på de fleste maskiner |
Og 1.3 kabler kan også sagtens vise 3D |
Øhh....NÅ...!
lrev
|
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 21:37
Skrevet af: rene49
Skrevet den: 05-Januar-2011 kl. 22:02
spændende samtale (: jeg er klar over at billedet er det samme, så længe vi snakker 1080p materiale på en BD afspiller, uanset prisen. men lyden??
Hvis man kører Bitstream hen til sin sorround receiver, så rører afspiller vel heller ikke lydsignalet? - den overfører vel bare lyd sporet direkte, til receiveren, am I right?
Hvis man vælger lyden skal kører PCM, eks. at man sætter sin blu ray afspiller op til at afspiller dolby TrueHD, så bearbejder afspiller lydsporet, og ikke kun sender det videre, er det ikke sådan det fungere?
jeg er i tvivl :)
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 07:17
Hvis der nu er forskel på billedet på en dyr og billig DVD afspiller, hvorfor skulle der så ikke kunne være forskel på billedet på en dyr og billig BD afspiller?
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 10:17
Fordi de to formater fungerer på vidt forskellige måder.
|
Skrevet af: rene49
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 10:18
er der ingen som har svar på mit spørgsmål, ang lyden ? :)
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 10:36
mejersken skrev:
er du uenig ?? |
Hej.'
Nej.....for jeg ved det jo ikke-derfor spør`jeg her...men overrasket.
lrev
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 10:58
Naiera skrev:
Fordi de to formater fungerer på vidt forskellige måder. |
Det er da ikke et ordenlig svar, du må du da uddybe det lidt. Man kan da ikke bare skrive at det er fordi de er fungere forskellige, det giver jo ingen mening.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:07
Meget kort fortalt fungerer dvd interlaced (i) dvs. at der kun ligger information om hver anden linie til hvert bilede, det skifter så med hvert anden billede om disken indeholder informationer om linie 1,3,5 osv eller 2, 4, 6 osv. Der er så op til udstyret at lave de linier der mangler.
Blue ray fungere prograsivt (p) dvs at hver billede er et helt billide, dermed kan billedet kun blive dekodet på en måde.
angående det med pcm og bitstream, så er det rigtigt at med bitstream skal bd afspilleren bare sende det rå signal videre til forstærken der så foretager afkodningen. Hvorvidt forstærkeren efterbehandler det afkodede lydspor afhænger af hvordan forstærkeren er sat op, og ikke af om den modtager pcm eller bitstream.
edit: trykfejl
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:19
Hej igen.
Lige et par ting mere:Hvis vi siger at en ps3 ikke er helt så god til at opscale en dvd som en stand-alone er,hva`så hvis man kører det igennem en reciever og opscaler det her...er det så den samme kvalitet? Og:Kan det passe at en p.s 3 bruger 250W....det fremgår af spec,mod omkring 20-30w på en stand-alone?
lrev
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:31
Jamen alle blu-ray afspiller jo progressivt 1080p, jeg er helt med på hvad en DVD og en BD afspiller gør eller ikke gør i teknikken, lyd som billede. Men jeg vil gerne se en forklaring på hvorfor der ikke er forskel i billedet mellem de forskellige BD afspillere, f.eks. high-end vs low-end.
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 14:07
Der er ikke forskel på billedet fra en bd disk, hvis ellers afspilleren er konstroreret/opsat rigtigt. da der kun findes en måde at dekode billedet på. Det er selfølgeligt muligt at ændre på billedet efter afkodningen, men hvorfor skule man det ?
Det svarer lidt til at lave en algoritme (regneforeskrift) der løser 2. grads ligninger. Hvis ellers algoritmen er rigtigt lavet, vil den altid levere korrekte løsninger.
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 14:49
ja som tidligere nævnt du giver ikke reelt køb på billedet, hvis du ikke arbejder med skaleringschippen.. derudover så bitstreamer du så mister du heller ikke noget lyd ved en PS3, forskellen kan være følgende.
Dyr BD afspiller Vs PS3
BD afspilleren larmer ikke nær så meget. PS3 har vist sig at være let opgraderbar, ergo man skifter ikke afspiller, fordi der kommer en ny Profil til BD. f.eks. viste det sig den fint kunne klare 3D. BD afspilleren i en dyr klasse, vil nok være en VÆSENTLIGT bedre CD afspiller BD Afspilleren i en dyr klasse vil også være væsentligt bedre til at opskalere SD / 1080i og 720p til 1080p
der er masse af små finesser derudover, opstarts hastighed, remote, og så videre..
mange er lidt trætte af PS3´ens Bluetooth remote da den er lidt træls at flytte over på en alm remote, men det er normalt ikke problematisk kræver bare en logitech konverter så er man i hus..
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 14:54
Potter skrev:
Det er da ikke et ordenlig svar, du må du da uddybe det lidt. Man kan da ikke bare skrive at det er fordi de er fungere forskellige, det giver jo ingen mening. |
Det giver da mening at skrive det, når det netop er fordi formaterne fungerer forskelligt. Bare fordi en god dvd-afspiller koster noget, kan man ikke bare gå ud fra, at det er samme situation med BD-afspillere.
Som nævnt er dvd-film lagret interlaced, hvilket stiller krav til afspillerens evne til at de-interlace indholdet. Dette er ikke så simpelt endda, og koster også mere, end det er noget man kan putte i enhver BD-afspiller til 800,-. Blandt andet stiller mange PAL dvd-film større krav til de-interlacing end andre, og hvis ikke afspilleren kan finde ud af det ordentligt, smider den halvdelen af opløsningen væk.
Blu-rays er som oftest lagret progressivt, ved 1080p, og det er ikke indviklet eller dyrt at løfte det korrekt, eller så godt at det ingen synlig forskel giver, og sende det videre til skærmen. Der KAN godt være alle mulige ting galt, men det billigste er egentlig bare at gøre det ordentligt, så derfor behøver der ingen forskel være, hvis man har 1080p-materiale, på en afspiller til 800,- og 8.000,-. Der KAN godt være forskel, men som oftest er der ikke.
Oppo BDP-83 køber man så, fordi den også afspiller dvd godt, og har god de-interlacing til de få BD-skiver der er lagret ved 1080i (koncerter og enkelte danske film, som er lavet til at blive vist med 25 billeder i sekundet). Faktisk har afspilleren den bedste de-interlacing der findes i sådanne afspillere; bedre de-interlacing kan godt fås i eksterne scalere, som er rettet mod professionelle, og koster en formue.
|
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 15:07
mejersken skrev:
Der er ikke forskel på billedet fra en bd disk, hvis ellers afspilleren er konstroreret/opsat rigtigt.
da der kun findes en måde at dekode billedet på. |
Jamen hvor mange måder er der så på en DVD afspiller
Og det vil så sige at hardware"afspilleren" ikke påvirker billede kvaliteten, da kvaliteten er ens fra alle afspiller.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 15:16
Potter skrev:
mejersken skrev:
Der er ikke forskel på billedet fra en bd disk, hvis ellers afspilleren er konstroreret/opsat rigtigt.
da der kun findes en måde at dekode billedet på. |
Jamen hvor mange måder er der så på en DVD afspiller |
Der er én korrekt mpde at gøre det, men da der er stor forskel i kildematerialet på DVD'erne (forkerte flag bl.a.), stiller det store krav til deinterlacing.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 15:18
Potter skrev:
Og det vil så sige at hardware"afspilleren" ikke påvirker billede kvaliteten, da kvaliteten er ens fra alle afspiller. |
Måske er der afspillere der gør noget forkert, men det er noget nemmere (og billigere) at gøre det korrekt ifht DVD.
Der er jo heller ingen forskel på en udpakket Zip fil på en HP eller en Dell computer.
|
Skrevet af: lefrog
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 23:29
Jeg var så heldig at kunne låne en PS3 af en kammerat og kunne prøve den VS min NAD t 577 BD
Jeg kunne godt se en forskel i billedet selvom den var sat op på samme måde via receiveren. PS3'eren var lidt mere "ulden" i billedet og farverne. NAD'en var mere skarp og der var mere smæk på farverne.
Der var ikke kolosal forskel i billedet men, dog nok til at man kunne se forskel.
Desuden skal man ikke igennem en stak menuer for at se film med en dedikeret afspiller :-)
------------- Samsung 40" LED 7070
NAD T785HD receiver
NAD T577 bluray
B&W CM7 Stereo set up
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 00:34
lefrog skrev:
Der var ikke kolosal forskel i billedet men, dog nok til at man kunne se forskel.
Desuden skal man ikke igennem en stak menuer for at se film med en dedikeret afspiller :-) |
Det skal man nu heller ikke med en PS3 hvis man har sat den op til at starte afspilning automatisk når/hvis man sætter en DVD/BD i maskinen
...PS3'erens styrke og fordel er helt klart at det er den absolut hurtigst reagerende/film opstartende BD afspiller, særligt hvad angår Java tunge BD's. Jeg tror ikke den almindelig vis vinder afgørende på andre områder i forhold til andre afspillere.
I øvrigt kan jeg kun understøtte dine oplevelser af forskel på billedet, idet jeg også oplever lidt mere "pang", dynamik og "hul igennem" med min stationære afspiller. Hvad der er bedst er dog svært at sige. Det tror jeg egentligt måske mest af alt afhænger af hvad for en af afspillerne man har kalibreret sin skærm/projektor til?
|
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 07:48
Det var da dejlig at nogen ville træde frem, og skrive at de kan se forskel imellem BD afspillere, det er klart også min oplevelse at der er forskel, den er ikke stor, men selv i mellem en Denon 2500 og Sony 5000ES er der f.eks. forskel i farve dybderne.
Hvis man bare læser lidt om hvordan 1'erne og 0'erne skal ledes hele vejen i gennem fra skiven til HDMI udgangen "ASSP", så kan man måske forstå hvor meget af elektronikken der kan påvirke billedet etc.
|
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 13:03
D.I.Y skrev:
Hej igen.
Lige et par ting mere:Hvis vi siger at en ps3 ikke er helt så god til at opscale en dvd som en stand-alone er,hva`så hvis man kører det igennem en reciever og opscaler det her...er det så den samme kvalitet? Og:Kan det passe at en p.s 3 bruger 250W....det fremgår af spec,mod omkring 20-30w på en stand-alone?
lrev
|
hvorvidt ps3 er bedre eller dårlige til at opscalere end en stand-alone afhænger af hvad det er for en stand-alone den bliver sammenlignet med. Den er bedre en de dvd afspillere til ca. 300 du kan finde i bilka men er dårligere end fx en oppo 83. Angående recivere der opscalere er de igen stor forskel mellem de forskellige modeller
De 250 W som ps3 står opgivet til er maks forbruget, ved dvd afspilning bruger den væsenligt mindre
|
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 15:04
Hej. Tak for de fine svar,
lrev
|
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 15:39
Hej igen
Og så lige eet til:Hva`nu med det "retur-lyd" halløj-det er der vist kun via HDMI 1.4..eller hva`
Betyder det overhovedet noget,når ps3 bliver sat i en reciever(Onkyo 608)-og herfra videre til skærmen-jeg mener er det nok at der er retur-lyd i recieveren,eller skal der så også lyd -kabling fra ps.3?
lrev
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 17:39
lunddal skrev:
Der er én korrekt mpde at gøre det, men da der er stor forskel i kildematerialet på DVD'erne (forkerte flag bl.a.), stiller det store krav til deinterlacing. |
Men der er mere end en måde at gå fra 720x576 til 1920x1080 på. Omvendt er det taknemmeligt at lave et 1080p output, hvis kildematerialet er lagret i det format.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|