Print side | Luk vindue

Bredformat med Yousee Plus boks

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: YouSee digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af digitale TV modtagere til brug på YouSee
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91339
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 16:35

Emne: Bredformat med Yousee Plus boks
Skrevet af: AayJay
Emne: Bredformat med Yousee Plus boks
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:07
Hej

Dette er mit første indlæg, så bær over med mig, hvis det er landet i et forkert forum..

Jeg har lige fået min Yousee Plus Boks og mange af mine kanaler bliver ikke vist i fuldskærm.. Har snakket med yousee's tekniske afdelinger flere gange og de kan ikke svarer på hvad der er problemet.. Har hørt at problemet skulle være der på HD kanalerne, men jeg har altså også problemet på de almindelige kanaler.. 

Nogen som har oplevet samme problem??

Svar:
Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:

Hej

Dette er mit første indlæg, så bær over med mig, hvis det er landet i et forkert forum..

Jeg har lige fået min Yousee Plus Boks og mange af mine kanaler bliver ikke vist i fuldskærm.. Har snakket med yousee's tekniske afdelinger flere gange og de kan ikke svarer på hvad der er problemet.. Har hørt at problemet skulle være der på HD kanalerne, men jeg har altså også problemet på de almindelige kanaler.. 

Nogen som har oplevet samme problem??
Ja, normalt kan du ikke ændre formatet på HD kanalerne. På andre kanaler skal du ændre formatet med luppen på fjernbetjeningen. Herefter husker boksen formatet på den enkelte kanal. Husk at sætte formatet til 16:9 i menu/indstillinger/lyd og billed/HDMI.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:24
Hej Jørn

Alt dette har jeg haft gjort.. Men hver gang jeg slukker for boksen, så "glemmer" den indstillingerne.. Og derved hopper tilbage til 4:3 format..

Den kan endda gøre det på TV3 henover reklamen pausen.. :(

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:24
HD kanalerne er altid 16:9, så hvis du her ser sorte bjælker er de en del af billedet. Typisk en film som er 2.35:1, men det kan også være 4:3 materiale som vises med bjælker i siderne. HDTV billedet skal være 16:9, og hvis materialet ikke er det må der tilføjes noget. Du får ikke TV stationerne til at "strække" billedet, som visse personer selv ønsker at gøre for at fylde skærmen ud (det er vandalisme).

Hvis du oplever en sort rand rundt om billedet, alså både bjælker øverst/nederst og i begge sider, skyldes det 4:3 letterbox materiale som du kun kan møde på SDTV kanalerne. Her har YouSee boxen nogle zoom muligheder, men de kan konflikte med underteksterne som nogle gange står nede i letterboxen uden for bredformat zoom området. Den problemstilling har eksisteret på DVD i 10+ år.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:33
Oftest er de 4:3 på SD kanalerne. Ønskes et bredt billede, skal der trykkes på luppen to gange.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:34
Jeg tror du misforstår min problem stilling.. Før jeg anskaffede mig en Yousee Boksen, stod alle mine kanaler fejlfrit. Selvfølgelig blev filmen vist med den sorte kant i top og bund, men alle andre "alm" tv udsendelser stod i fuld skærm uden problemer. 

Efter jeg har tilsluttet boksen, kan disse alm kanaler stå i 4:3 format og derved lave sorte kanter i siderne kun. Ville bare hører om der var en mulighed for at ændre det, så jeg ikke hver gang skal zoome på kanalen. Min boks husker nemlig ikke ændringen - og kan derved ændre billedet under en reklame pause.. 

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:43
Hvis ikke di boks husker det, er det enten fordi du laver fejl eller også er boksen defekt. Jeg har fire bokse (to 3126 og to 3106) og tre af dem bliver helt slukket bagpå hver nat og de husker stadig, hvis jeg via luppen har haft formatet stillet til bredt. Uden brug af boksen kan mit TV selv indstille 4:3 til bredformat, men ikke med boksen tilsluttet via HDMI. Her brugers boksens zoom.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 12:46
Du skal sætte dit TV til altid at vise 16:9, når du modtager fra boksen. Hvis du på en enkelt udsendelse vil zoome, skal du bruge lup-funktionen på din yousee-fjernbetjening. Den husker hver enkelt kanal.

Edit: Går ud fra, at boksen er forbundet vha HDMI med dit TV....,

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Du skal sætte dit TV til altid at vise 16:9, når du modtager fra boksen. Hvis du på en enkelt udsendelse vil zoome, skal du bruge lup-funktionen på din yousee-fjernbetjening. Den husker hver enkelt kanal.

Mit TV er også indstillet til at vise 16:9.. Så må min boks være defekt.. For den husker ikke zoom indstillingerne.. Det er ret irriterende at skulle zoome på den kanal hver gang der har været pause.. hehe..

Ja mit TV er forbundet via HDMI til boksen

Skrevet af: mictand
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 13:20

Hej Jørn
Alt dette har jeg haft gjort.. Men hver gang jeg slukker for boksen, så "glemmer" den indstillingerne.. Og derved hopper tilbage til 4:3 format..
Den kan endda gøre det på TV3 henover reklamen pausen.. :(

Altså hvis boksen skifter indstilling mens den er tændt, uden at du gør noget, så lyder det jo bestemt som et problem med boksen.

Mon ikke YouSee er med på en ombytning.

-------------
Sony 40W4000K | Intel NUC | HDHomerun | Yamaha A-S300 | Eltax Monitor III | PS3 | Raspberry Pi model B | Apple AirPort Extreme 802.11ac | iPhone 5

Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 13:38
Er du sikker på at du har sat boksen til 16:9 her?:

Menu > Indstillinger > Lyd & Billede > HDMI & Component

HDMI - Til
Component - Fra
Opløsning - 720p / 1080i
TV format - 16:9

Disse settings bør blive husket af boksen og hvis ikke, så er det en fejl i boksen.

Hvis disse indstillinger er sat, så skal der ikke gøres andet, medmindre du ønsker at manipulere billedet via 'luppen' af forskellige årsager.

Indstillinger foretaget via 'luppen', huskes kun for den enkelte kanal de foretages på. Hvis boksen ikke husker dette, så er det igen en fejl på boksen.

Står visningen via 'luppen' på standard, så vises billedet "korrekt". Det eneste du har inflydelse på, er bred & zoom. Ikke hvorvidt udsendelsen sendes i 4:3 eller 16:9. Det er boksens indstilling i første eksempel der bestemmer dette og kilden.

Skrevet af: YouSeesupport
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 13:45

Mit TV er også indstillet til at vise 16:9.. Så må min boks være defekt.. For den husker ikke zoom indstillingerne.. Det er ret irriterende at skulle zoome på den kanal hver gang der har været pause.. hehe..

Hej AayJay.

Det tyder på der er en fejl i din boks, den skal kunne huske når du har zoomet på en kanal.

Hvis det er, vil vi gerne kigge på det. Du skal bare sende din adresse og kundenummer, så kigger vi på sagen.

Mvh Dan

-------------
Med Venlig Hilsen

Kasper og Dan

YouSee Support

http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af YouSeesupport YouSeesupport skrev:

Hej AayJay.

Det tyder på der er en fejl i din boks, den skal kunne huske når du har zoomet på en kanal.

Hvis det er, vil vi gerne kigge på det. Du skal bare sende din adresse og kundenummer, så kigger vi på sagen.

Mvh Dan

Hej Dan

Hvor skal jeg sende min adresse  hen til?? Eller kan jeg ringe ind til dig og oplyse det??

Skrevet af: YouSeesupport
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 14:33
Du kan bare skrive en privatbesked til vores bruger.

-------------
Med Venlig Hilsen

Kasper og Dan

YouSee Support

http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 14:59

Jeg tror du misforstår min problem stilling.. Før jeg anskaffede mig en Yousee Boksen, stod alle mine kanaler fejlfrit. Selvfølgelig blev filmen vist med den sorte kant i top og bund, men alle andre "alm" tv udsendelser stod i fuld skærm uden problemer.

Det "fejlfrie" billede af en 4:3 udsendelse på en 16:9 skærm er med bjælker i siderne.Wink

En af fordelene ved HDTV er at vi bliver fri for denne diskussion... HDTV er 16:9, og når en HDTV kanal sender 4:3 materiale har de korrekt indsat bjælker i siderne.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 15:04

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det "fejlfrie" billede af en 4:3 udsendelse på en 16:9 skærm er med bjælker i siderne.Wink

Ja, andet er vandalisme. Korrekt AR må være at foretrække.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ja, andet er vandalisme. Korrekt AR må være at foretrække.
Ingen religionskrig" igen. Lær det dog: Nogen synes om datteren og andre om moderen. Wink

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 16:20
Det har vel ikke noget med religionskrig at gøre. 4:3 vil korrekt blive vist med sorte bjælker i siden. At nogle synes bedre om at skærmen er helt udfyldt er noget andet, men korrekt bliver det altså ikke :-)

Men hvis spørgeren bruger luppen på yousee-remoten til at zoome med, og hans TV ikke fjoller rundt i formaterne, må det jo være en fejl på boksen :-) , men det er jo svært af afgøre på afstand...

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 17:06

Det har vel ikke noget med religionskrig at gøre. 4:3 vil korrekt blive vist med sorte bjælker i siden. At nogle synes bedre om at skærmen er helt udfyldt er noget andet, men korrekt bliver det altså ikke :-)

Men hvis spørgeren bruger luppen på yousee-remoten til at zoome med, og hans TV ikke fjoller rundt i formaterne, må det jo være en fejl på boksen :-) , men det er jo svært af afgøre på afstand...
Nu stod religionskrig i citationstegn. Jeg synes bare, at trådens emne er, at få boksen til at zoome til fuldskærm, som trådstarteren også skriver. Det er ikke en tråd for og imod at zoome billedet på sit TV. Desværre er det ofte modstanderne af at ændre det oprindelige format, der starter en diskussion om, hvad der er rigtigt eller forkert i den sammenhæng. Lad dog folk selv bestemme. Du ser jo aldrig, at nogen, der zoomer billedet, udtaler," at det er underligt/det gør man da ikke", om de, der ikke bruger zoom.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 21:51
I øvrigt kan jeg da sagtens zoome på HD, hvilke kanaler er det I mener man ikke kan zoome på? Boksen skriver et lille symbol oppe i hjørnet, hvis der er zoomet, jeg har prøvet på DR Hd, 3+, samt 6'eren? Det virker også selv om den har været på stand-by...

-------------
mvh Christian

Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 22:08

I øvrigt kan jeg da sagtens zoome på HD, hvilke kanaler er det I mener man ikke kan zoome på? Boksen skriver et lille symbol oppe i hjørnet, hvis der er zoomet, jeg har prøvet på DR Hd, 3+, samt 6'eren? Det virker også selv om den har været på stand-by...

Ja det kan man sagtens, men der er vist ikke en zoom-tilstand, der blot strækker ud horisontalt ligesom på SD-kanaler.
På en HD-kanal er der ingen forskel på standard og bred, når man vælger zoom.

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information

Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 22:14

Hvis en HD kanal viser noget i 4:3, kan jeg også få symbolet til at vise, at der er zoomet, men billedet er stadig 4:3. Der er nogle TV, der kan zoome via HDMI - det kan være en forklaring.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 06-Januar-2011 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Hvis en HD kanal viser noget i 4:3, kan jeg også få symbolet til at vise, at der er zoomet, men billedet er stadig 4:3.

Ja hvis du vælger 'Bred", så ændrer den ikke noget, da det er det samme som 'Standard' på en HD-kanal. Vælger man 'Zoom 1', 'Zoom 2' eller 'Zoom 3' så zoomes der, men næppe som spørgeren ønsker.

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Ja hvis du vælger 'Bred", så ændrer den ikke noget, da det er det samme som 'Standard' på en HD-kanal. Vælger man 'Zoom 1', 'Zoom 2' eller 'Zoom 3' så zoomes der, men næppe som spørgeren ønsker.

Helt korrekt - hvis man vil have en 4:3 udsendelse på en HD kanal til at fylde hele skærmen, uden at dele af billedet beskæres, er løsningen at zoome på tv'et og ikke på boksen - f.eks. er der på på panasonic en som strækker 4:3 billedet til 16:9 - mener den hedder 4:3 full eller noget i den stil. Denne strækker billedet istedet for at zoome, så på den måde bliver intet beskåret (det ser naturligvis forkert ud, men hvis det er det man vil så kan det lade sig gøre).

Skrevet af: moho
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:48

Hvis en HD kanal viser noget i 4:3, kan jeg også få symbolet til at vise, at der er zoomet, men billedet er stadig 4:3. Der er nogle TV, der kan zoome via HDMI - det kan være en forklaring.
Nå nogen belærer mig ellers om at HDTV altid skal være i 16:9.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Stakkels kunde hos Stofa, du ved nok ikke, at langt de fleste HD kanaler også sender gamle udsendelser, der ikke er rigtig HD og derfor ikke nødvendigvis er i 16:9.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:01

Stakkels kunde hos Stofa, du ved nok ikke, at langt de fleste HD kanaler også sender gamle udsendelser, der ikke er rigtig HD og derfor ikke nødvendigvis er i 16:9.

Så er HDTV jo i princippet også altid i 16:9.
Altså hvis man antager at HD enten er 1280x720 eller 1920x1080, så er det jo pr. definiton 16:9.

At der så bliver sendt udsendelser i såkaldt HD, men i 4:3 format er vel en anden snak.

-------------
Sony 40W4000K | Intel NUC | HDHomerun | Yamaha A-S300 | Eltax Monitor III | PS3 | Raspberry Pi model B | Apple AirPort Extreme 802.11ac | iPhone 5

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:09

Ret beset, så kan noget der er i 4:3 jo sagtens have HD opløsning, og derved også kunne sendes i HD, selv om det ikke er i 16:9 format. En 35mm film f.eks, og det er ikke nødvendigvis 16:9, har jo en opløsning der ligger langt over det som en HD udsendelse har.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Ikke "skal være" - "er".

En del af det 16:9 billede kan så være sorte pixels (letter- eller pillar-boxing), men det sorte område er en del af billedet, som således altid er i 16:9 aspect.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af mictand mictand skrev:

Så er HDTV jo i princippet også altid i 16:9.
Altså hvis man antager at HD enten er 1280x720 eller 1920x1080, så er det jo pr. definiton 16:9.

At der så bliver sendt udsendelser i såkaldt HD, men i 4:3 format er vel en anden snak.

En gentagelse: Mange af de såkaldt HD kanaler samsender med en tilsvarende SD kanal (Eurosport, Eurosport2, TV2 Film, TV2 Sport, 6'eren og Kanal 5), så hvis en udsendelse kun sendes i SD, vises den også på den tilsvarende HD kanal. Er den så i 4:3 kan boksen fra YouSee ikke zoome billedet til 16:9. Det er faktisk det, tråden her handler om.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Ret beset, så kan noget der er i 4:3 jo sagtens have HD opløsning, og derved også kunne sendes i HD, selv om det ikke er i 16:9 format. En 35mm film f.eks, og det er ikke nødvendigvis 16:9, har jo en opløsning der ligger langt over det som en HD udsendelse har.

Tjoo, men i min ende er en 4:3 "HD" udsendelse jo ikke i HD.
Så kan den da være optaget i 4K hvis det skulle være, det ændrer vel ikke på hvilken opløsning den bliver sendt i.

Men der er vist ingen grund til at køre diskussionen længere ud.
Det var egentlig bare ment som en sidebemærkning.

Men jeg forstår hvad du mener.
Det var et forsøg på at forklare hvorfor der muligvis blev skrevet at HD altid er 16:9.

-------------

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Januar-2011 kl. 13:49
HD er altid 16:9 (når det sendes via en af DVB-standarderne).

Det kan så godt være, at en del af 16:9 billedet består af sorte pixels, men de er altså en del af billedet...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Print side | Luk vindue