Print side | Luk vindue

Opbygning af falsk væg til TV og højt.?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91714
Udskrevet den: 28-Maj-2025 kl. 12:30

Emne: Opbygning af falsk væg til TV og højt.?
Skrevet af: jesp3r
Emne: Opbygning af falsk væg til TV og højt.?
Skrevet den: 12-Januar-2011 kl. 16:50
Jeg skal til at bygge en falsk væg i min stue. Væggen kommer til at være op imod en ydervæg hvor der ingen vinduer er. Væggen skal indeholde TV + 3 højtalere til indbygning. TV skal hænge plant med væggen, altså i et indhak.

Min tanke er at bygge væggen op af stålregler 95, isolering og 1 lag krydsfiner og 1 lag gips, eller 2 lag gips, og så blot noget mdf/krydsfiner bag tv.ophænget. Væggen kommer til at stå 2 cm fra ydervæggen, så der er et lille hulrum.

Det jeg tænker mest over er om der er noget omkring højtallerne jeg skal tænke på - altså de bliver jo indbygget i dette hulrum, ganske vist med 10cm isolering i, men kan der være noget der jeg skal være obs på mht optimal lyd? Nu skal det lige nævnes at jeg ikke er ude efter en proff lyd løsning, og det bliver heller ikke top-of-the-line højtallere der kommer til at sidde der, men vil blot gerne undgå at jeg overser et eller andet i den forbindelse, så lyden fx runger meget bagefter eller hvad ved jeg.

Nogle der har input til en sådan opbygning?

-------------
42PX70+37PX80, Viewpia 19", Sonos Z90 + Z120 (x3) + CR100, iPhone 1G + 3GS, iPad 32GB, Mac Mini, Acer Revo 3610, Sony Vaio Z21, Dell M1330, Samsung NC10, Synology DS410, Philips HTS8100, Planar 7010

Svar:
Skrevet den: 13-Januar-2011 kl. 20:43
Ingen der har input til dette?

-------------
42PX70+37PX80, Viewpia 19", Sonos Z90 + Z120 (x3) + CR100, iPhone 1G + 3GS, iPad 32GB, Mac Mini, Acer Revo 3610, Sony Vaio Z21, Dell M1330, Samsung NC10, Synology DS410, Philips HTS8100, Planar 7010

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Januar-2011 kl. 21:10

1: Hold fast i et lag krydsfiner, og sørg for godt med afstivning.

2: At bygge højttalere ind i væggen ændrer på deres frekvensgang. Det nemmeste er selvsagt at bruge højttalere der er beregnet til indbygning, og det behøver ikke være dyrt.

3: Sørg for ventilation til tv'et.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 15:04
Jeg vil helt klart vælge fibergips det er super godt at arbejde med og har gode akustiske egenskaber.
Det er samtidigt skruefast og drop de stål regler og brug Karto lægter, da de er mere lige, end meget af det propeltræ du kan få i trælasten.
Jeg har oplevet et par gange at nogle kunder havde brugt stål regler, og de spillede med af vibrationerne fra højtalerne, så når jeg laver de løsninger bruger vi altid fibergips og Karto lægter, så virker det hvergang. Wink

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet af: Christian76
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 19:46
Ang regler kan du bruge T1 taglægter de er meget mere lige en de skillrums lægter.
De koster mindre end kerto strøer, som bruges til opklodsning af gulve..

Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 20:38
Der er iøvrigt en artikel om netop dette bygge-projekt i det nyeste Gør-Det-Selv

-------------
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub

Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg vil helt klart vælge fibergips det er super godt at arbejde med og har gode akustiske egenskaber.
Det er samtidigt skruefast og drop de stål regler og brug Karto lægter, da de er mere lige, end meget af det propeltræ du kan få i trælasten.
Jeg har oplevet et par gange at nogle kunder havde brugt stål regler, og de spillede med af vibrationerne fra højtalerne, så når jeg laver de løsninger bruger vi altid fibergips og Karto lægter, så virker det hvergang. Wink

Benytter du så kun 1 lag fibergips, og ikke andet? Jeg havde faktisk selv tænkt på det der med at bruge stål som underlag, om det kunne give problemer ifht vibrationer ol.

Nu er Kerto strøer jo normalt noget man benytter som gulvstrøer (har lige lagt lidt over 100 m2 med dem, så kender da lidt til dem ;-))

-------------

Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 21-Januar-2011 kl. 00:13
Når du skal finde højttalere til indbygning så prøv at checke denne side, det ser næsten for godt ud til at være sandt:
http://www.outdoorspeakerdepot.com/ - http://www.outdoorspeakerdepot.com/
Jeg skal selv igang med en falsk væg og overvejer stærkt at købe indbygningshøjttalere hos dem

Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af jesp3r jesp3r skrev:

Benytter du så kun 1 lag fibergips, og ikke andet? Jeg havde faktisk selv tænkt på det der med at bruge stål som underlag, om det kunne give problemer ifht vibrationer ol.

Nu er Kerto strøer jo normalt noget man benytter som gulvstrøer (har lige lagt lidt over 100 m2 med dem, så kender da lidt til dem ;-))
Jeg bruger 2 lags gips, så er den bare lyddød, og så 60 cm. i mellem lægterne, da så hele vægen kan tage lidt af vibrationerne fra bassen og virke absoberende i de lave frekvenser.
Grunden til Kerto strør er at de er lige og lette at arbejde med, de almindelige T1 lægter af jo mange gange lavet af propel træ, de er sku som regel for skæve til at bruge til noget fornuftigt, hvis det skal passe, så er det lettere med Kerto.
Så skal vægen bar efyldes op med isoleringWink

Det gode ved fiverbips er jo også at pladerne bliver limet sammen, så det bare holder.
Husk at fuge i mellem pladerne og vægen, den inderste plade skal være ca. 1cm. fuge den næste kan nøjes med en 4-5mm. fuge så er den lyd tæt, så den samtidig virker dæmpene imod husets andre rum.

-------------
Mvh.Christian

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 12:34

Oprindeligt skrevet af jesp3r jesp3r skrev:

Jeg bruger 2 lags gips, så er den bare lyddød, og så 60 cm. i mellem lægterne, da så hele vægen kan tage lidt af vibrationerne fra bassen og virke absoberende i de lave frekvenser.
Grunden til Kerto strør er at de er lige og lette at arbejde med, de almindelige T1 lægter af jo mange gange lavet af propel træ, de er sku som regel for skæve til at bruge til noget fornuftigt, hvis det skal passe, så er det lettere med Kerto.
Så skal vægen bar efyldes op med isoleringWink

Det gode ved fiverbips er jo også at pladerne bliver limet sammen, så det bare holder.
Husk at fuge i mellem pladerne og vægen, den inderste plade skal være ca. 1cm. fuge den næste kan nøjes med en 4-5mm. fuge så er den lyd tæt, så den samtidig virker dæmpene imod husets andre rum.
Hej ChristianTongue
Super god info.  Overvejer selv at bygge en ekstra væg for enden af stuen, hvor jeg så vil bygge nogle super-højtttalere ind i. Hvordan er det egentligt med "kabinet" ved sådan en løsning? Bruger man bare hulrummet som kabinet? og hvad med "kabinet/hulrums"-volumen? Skal den ikke passe til de valgte højttalere?

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: Dragelund
Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 15:57
Latterligt overdrevet at bruge fibergips og kerto-regler.... det er simpelthen at bruge penge på noget som er komplet unødvendigt!
Helt almindelige T1 lægter er super fine at bygge af. Lav et skelet med afstand 60 i T1'ere beklæd derefter med 1 lag tagkrydsfiner (for at have et solidt lag at skrue i - Tagfiner er billigst) og slut af med et enkelt lag gips (eller 2 hvis du vil flotte dig).
/Per (tidligere tømrer)

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 10:15
Vi har lavet en væg med 19mm MDF plader. Tv'et hænger på et beslag der er boltret fast på den anden side af pladen - altså inde i væggen. Alle ledninger osv også ført igennem der. Det holder rigtig godt, og var jo ganske nemt at gå til.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: Benton
Skrevet den: 22-Februar-2011 kl. 16:23
Ahh øv, at denne tråd er ved at dø lidt ud. Går selv med tanke om at lave en væg med indbygningshøjttalere.
Prøver lige at få lidt gang i den igen, og håber at Christian fra CSN vil svare på "Skyums" spørgsmål ;-)

-------------
Pioneer VSX-921, 5.1 Monitor Audio Silver/Radius 90. Samsung PS50C7705, Netgear WNDR3700, Synology DS211,AppleTV 3, WDTV Live.

Skrevet den: 22-Februar-2011 kl. 18:23
De Elac IW1235 jeg bruger mange af, har deres eget lukkede kabinet, som har dæmpe uld indbygget.
De MK Sound 150 In-wall jeg monterede i min egen biograf havde medfølgende dæmpe matriale med klæbe effekt, så derved var det den løsning som MK Sound anbefalede.
Alternativt må man selv sørge for at hullet har den optimale plads.
Jeg plejer i ligende tilfælde når det er Sonance og ligende jeg bruger at få den info hos importørene. Så de er bedst muligt installeret.
Glasuld og rockwool er glimrende at bruge til at fylde ud omkring enhederne så der opnåes en god dæmpning.
Det dur ikke at sætte dem ind i et hul uden isolering af en eller anden form. Så bliver lyden temmelig hul.
Det kan være nødvendigt at dæmpe yderligere bag om højtaleren, hvis de sættes i en skillevæg, for at undgå lyden kommer for meget bagud i de andre rum. Der kan man få noget "bly gummi" med klæbe effekt, ligesom dem man bruger til biler for at dæmpe pladestøj.

Ang. Inbygnings højtalere har en af mine importører fået nogle nye indbygnings højtalere som monteres lidt ligesom Stealth højtalere, så spartles de over og får tapet og maling, så de forsvoínder helt. De lød pokkers godt, det må da være den ultimative WAFWink
Vi hørte dem på ISE messen i februar måned i Amsterdam, de hedder Live Wall.
Dem glæder jeg mig godt nok til at få sat nogen op af, de er ikke helt billige, men det har en høj WAF som mange gerne vil betale for. Så undgår man også de problemer om de er kønne at se på.

Alternativt kan man vælge dem med tynd trim kant, jeg skal høre et nyt mærke i morgen, der lyder til at være ret fornuftigt, de hedder Q acoustic, de har en tynd trimkant ligesom Sonance og Kef.

-------------
Mvh.Christian

Skrevet den: 22-Februar-2011 kl. 18:25
Hej Benton

Det er ikke altid jeg lige får svaret på indlæggende, da jeg har lidt rigeligt at se til.
Er der noget den ønsker hjælp, så smid mig en mail, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at hjælpeWink

-------------
Mvh.Christian

Skrevet af: Benton
Skrevet den: 22-Februar-2011 kl. 20:18
Jamen det er da super. Kan godt forstå, at der også er andet at lave end at skrive her :) Glæder mig til at høre lidt mere om de højttalere. Lyder meget spændende.

-------------
Pioneer VSX-921, 5.1 Monitor Audio Silver/Radius 90. Samsung PS50C7705, Netgear WNDR3700, Synology DS211,AppleTV 3, WDTV Live.

Print side | Luk vindue