Print side | Luk vindue

Screen tearing på konsoller

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92023
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 14:49

Emne: Screen tearing på konsoller
Skrevet af: AndersHP
Emne: Screen tearing på konsoller
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 13:44
Hej alle

Jeg har efterhånden lært at leve med det, men nu begynder det alligevel at irritere mig, at vi bruger penge på dyre tv-skærme og det hele ser fantastisk ud, og så snart tingene bevæger sig, så opstår der screen tearing hele tiden.

Jeg snakker om at spille både PlayStation 3 og XBox 360 via HDMI i enten 720 eller 1080p på mit Panasonic PZ85 46" plasma tv. Billedet er kanon, men hvorfor bliver alting revet i stykker ved panoreringer mv.?

Jeg har søgt mange steder på nettet, nogle giver konsollerne skylden, andre kablerne, andre spillene og andre tv'et.. Hvad er rigtigt og hvordan får man has på dette problem?

Eksempler på spil som jeg har spillet for nylig, der alle laver screen-tears:
F1 2010, Alan Wake, Gran Turismo 5, GRID, Battlefield Bad Company 2

...jeg synes det er et skår i øjet, er jeg den eneste der har disse problemer?

Svar:
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 13:45
Det har ikke noget med konsollen at gøre, men spillet's programmering

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 13:48
du kan gå ind på Lens of truth (google adressen) og se sammenligninger af spil, der er også faktoren på hvor meget screentearing der er i de fleste spil. så kan du se hvor man har haft bedst held med at eliminere det..

normalt slemmest på Ps3 hvis vi taler multiplatform, fordi den har de mindre krafter.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Hej alle

Jeg har efterhånden lært at leve med det, men nu begynder det alligevel at irritere mig, at vi bruger penge på dyre tv-skærme og det hele ser fantastisk ud, og så snart tingene bevæger sig, så opstår der screen tearing hele tiden.

Jeg snakker om at spille både PlayStation 3 og XBox 360 via HDMI i enten 720 eller 1080p på mit Panasonic PZ85 46" plasma tv. Billedet er kanon, men hvorfor bliver alting revet i stykker ved panoreringer mv.?

Jeg har søgt mange steder på nettet, nogle giver konsollerne skylden, andre kablerne, andre spillene og andre tv'et.. Hvad er rigtigt og hvordan får man has på dette problem?

Eksempler på spil som jeg har spillet for nylig, der alle laver screen-tears:
F1 2010, Alan Wake, Gran Turismo 5, GRID, Battlefield Bad Company 2

...jeg synes det er et skår i øjet, er jeg den eneste der har disse problemer?

Nu har jeg kun et 32" tv, så jeg ved ikke om det kan være derfor, men jeg oplever ikke så meget screen-tearing - i hvert fald ikke til det punkt hvor det er belastende.

Ja det er i nogle spil, andre værre end nogen, men at det ligefrem er i alle spil og hver gang du bevæger dig lyder lidt voldsomt.

Nu hvor du har begge konsoller kan det være smart nok at købe den udgave af et spil, med mindst screen-tearing. Til de spil der kun udkommer til de enkelte konsoller kan jeg ikke rigtige sige så megetDead
Jeg har bare ikke oplevet det så meget, selvom det dog forekommer.

-------------
http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 18-Januar-2011 kl. 14:05
Tearing er en effekt af om man synkroniserer skærmopdateringen med én hel rendering fra spillekonsollen. På en PC hedder dette "Wait for vertical syncronization". Man slår typisk dette fra hvis der ikke er kræfter nok i hardwaren til at spytte et helt billede ud for hver gang fladskærmen beder om en opdatering.

Din PS3 vil nok køre ved 50 eller 60 Hz, dvs. skærmen vil bede om eks. 50 fps fra PS3'en, men hvis hardwaren ikke kan følge med til dette, så tømmer den blot bufferen med de data der nu er blevet renderet på den 1/50 sekund, hvilket måske kun er 1/3 af billedet. På den måde kan du få opdelt dit skærmbillede i flere af disse "dumps" og tearing opstår.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: AndersHP
Skrevet den: 20-Januar-2011 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Din PS3 vil nok køre ved 50 eller 60 Hz, dvs. skærmen vil bede om eks. 50 fps fra PS3'en, men hvis hardwaren ikke kan følge med til dette, så tømmer den blot bufferen med de data der nu er blevet renderet på den 1/50 sekund, hvilket måske kun er 1/3 af billedet. På den måde kan du få opdelt dit skærmbillede i flere af disse "dumps" og tearing opstår.

Dvs. et tegn på dårlig programmering i forhold til maskinens hardware, og det bør derfor ikke afhænge af tv'et?

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-Januar-2011 kl. 20:12
Præcis. Det behøver dog ikke være dårlig programmering. Udvikleren kan sagtens have gjort det med vilje hvis de ved at PS3en ikke har kræfter nok til at trække +50 fps i deres spil. Man laver ofte et tradeoff hvor man så prioriterer en høj framerate frem for synkrone billeder.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Print side | Luk vindue