Print side | Luk vindue

Rippe film uden at miste kvalitet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92221
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 19:44


Emne: Rippe film uden at miste kvalitet
Skrevet af: nph12
Emne: Rippe film uden at miste kvalitet
Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 20:32
Hej
Hvordan ripper jeg mine film (både dvd og bluray) uden at miste kvalitet? Jeg vil godt have lagt undertekster på filmene. Filmene skal gemmes som en enkelt fil som enten mpeg2 eller mpeg4, afhængig om det er en dvd eller bluray. Hvilke program kan håndtere dette job?



Svar:
Skrevet af: rasmuzzen
Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 20:56
De kan vel rippes som et iso, det er en kopi af originalen, nogle programmer kan så mounte iso'et så det ser ud for systemet, at der sidder en dvd i.

-------------
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

De kan vel rippes som et iso, det er en kopi af originalen, nogle programmer kan så mounte iso'et så det ser ud for systemet, at der sidder en dvd i.
 
Jeg ved godt, at man kan gemme filerne i et iso-image, og har også prøvet at moute iso´er, men det er ikke det jeg er ude efter her. Jeg vil kunne udtrække original filmen og lægge undertekster på.
 
 


Skrevet af: Random_Hero
Skrevet den: 22-Januar-2011 kl. 23:03
hvorfor ikke mkv og ikke komprimer materialet? så kan du også vælge undertekster alt efter hvad du nu vil have.


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

hvorfor ikke mkv og ikke komprimer materialet? så kan du også vælge undertekster alt efter hvad du nu vil have.
 
Jeg har også været forbi mkv, men det er lidt i samme skuffe som iso - super godt når man skal afvikle filmene lokalt, men kan ikke bruges, hvis filmene skal streames.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 10:48
iso streames da fint, Men hvilket udstyr skal de streames på ?


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

iso streames da fint, Men hvilket udstyr skal de streames på ?
 
De skal streames var en "server" som jeg vender anvendelig til formålet, så skal filme streames ud til forskellige enheder som bl.a. er et samsung tv og en PS3 (samt nogle andre enheder som kommer på et senere tidspunkt).
 
Mig bekendt, så kan man ikke streame iso-filer, da underteksterne er bmp-billeder og ikke tekst. Jeg vil godt holde mig til mpeg2 og mpeg4, da stort alle produkter understøtter disse formater.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

hvorfor ikke mkv og ikke komprimer materialet? så kan du også vælge undertekster alt efter hvad du nu vil have.
 
Jeg har også været forbi mkv, men det er lidt i samme skuffe som iso - super godt når man skal afvikle filmene lokalt, men kan ikke bruges, hvis filmene skal streames.
Hos ALLE andre virker det da at streame MKV - hvis udstyret understøtter det.
Tjek ud -> http://www.makemkv.com/onlinehelp/ - http://www.makemkv.com/onlinehelp/

Ellers kan du gemme som .MP4 og brænde underteksterne ind i billedet Smile

Det meste nye udstyr i dag kan MKV (H264) og endnu mere kan .MP4
 
 


-------------
.....


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:31
en PS3 er ikke den mest alsidige medie player   så måske derfor !


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:37
Lad os nu ikke diskutere udstyr.  Er der nogen som ved, hvordan man laver det jeg efterspørger?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Lad os nu ikke diskutere udstyr.  Er der nogen som ved, hvordan man laver det jeg efterspørger?
 
Uden at jeg har et konkret svar, så er der en ting jeg måske tror at du misforstår (men ret mig hvis jeg tager fejl): Når du ripper en DVD eller blu-ray i "fuld kvalitet", så bliver billedet ikke pakket ud. Så gemmer du dataene præcist som de er. Hvis du vil have den fulde originale kvalitet, kan du derfor ikke lægge undertekster ind i selve billedstrømmen. Du skal lægge underteksterne ved siden af, så afspilleren kan lægge dem på. Det vil sige, hvis du har et program der kan rippe skiverne og hvor du kan vælge undertekster, så skal du "bare" have underteksterne liggende i det korrekte format, og sætte dem ind i stedet for de originale. Som sagt, hvilket program der kan bruges til dette, har jeg ingen anelse om.
 
Du siger at bluray skal lagres i MPEG-4. Blu-ray kan være enten MPEG-2, MPEG-4 eller VC-1.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: deepmagic
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej
Hvordan ripper jeg mine film (både dvd og bluray) uden at miste kvalitet? Jeg vil godt have lagt undertekster på filmene. Filmene skal gemmes som en enkelt fil som enten mpeg2 eller mpeg4, afhængig om det er en dvd eller bluray. Hvilke program kan håndtere dette job?


Jeg har rippet mine dvd film til .mp4 så jeg kan streame dem fra min ps3


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

hvorfor ikke mkv og ikke komprimer materialet? så kan du også vælge undertekster alt efter hvad du nu vil have.
 
Jeg har også været forbi mkv, men det er lidt i samme skuffe som iso - super godt når man skal afvikle filmene lokalt, men kan ikke bruges, hvis filmene skal streames.
Hos ALLE andre virker det da at streame MKV - hvis udstyret understøtter det.
Tjek ud -> http://www.makemkv.com/onlinehelp/ - http://www.makemkv.com/onlinehelp/

Ellers kan du gemme som .MP4 og brænde underteksterne ind i billedet Smile

Det meste nye udstyr i dag kan MKV (H264) og endnu mere kan .MP4
 
 
Også almindelige sub undertekster (det format underteksterne ligger i, når man ripper en dvd)?? Du er sikkert på, at det ikke er f.eks. srt undertekster du bruger (underteksterne er i klar tekst)?
 
Hvordan kan jeg gemme filmene i mp4, og brænder underteksterne ind i billedet uden at miste lyd og billedekvalitet (et er det andet codec/format er ok med mig, men jeg vil beholde den gode biledekvalitet og surround-sound)?


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej
Hvordan ripper jeg mine film (både dvd og bluray) uden at miste kvalitet? Jeg vil godt have lagt undertekster på filmene. Filmene skal gemmes som en enkelt fil som enten mpeg2 eller mpeg4, afhængig om det er en dvd eller bluray. Hvilke program kan håndtere dette job?


Jeg har rippet mine dvd film til .mp4 så jeg kan streame dem fra min ps3
OK. Hvordan har du gjort det? Hvilket program anvender du? Hvilken kvalitet har du gemt filmene i?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

 
Hvordan kan jeg gemme filmene i mp4, og brænder underteksterne ind i billedet uden at miste lyd og billedekvalitet (et er det andet codec/format er ok med mig, men jeg vil beholde den gode biledekvalitet og surround-sound)?
 
Som sagt, du kan ikke re-encode uden at miste kvalitet i én eller anden udstrækning. Om du kan gøre det uden at miste mere kvalitet end du kan acceptere, det er så en anden snak.
 
Men er det ikke at besværliggøre tingene temmeligt meget? Var det ikke bedre at finde noget hardware der kan udføre opgaven, i stedet for at bruge så meget energi på at lave om på opgaven så hardwaren kan udføre det? Det er selvfølgelig dit valg...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Lad os nu ikke diskutere udstyr.  Er der nogen som ved, hvordan man laver det jeg efterspørger?
 
Uden at jeg har et konkret svar, så er der en ting jeg måske tror at du misforstår (men ret mig hvis jeg tager fejl): Når du ripper en DVD eller blu-ray i "fuld kvalitet", så bliver billedet ikke pakket ud. Så gemmer du dataene præcist som de er. Hvis du vil have den fulde originale kvalitet, kan du derfor ikke lægge undertekster ind i selve billedstrømmen. Du skal lægge underteksterne ved siden af, så afspilleren kan lægge dem på. Det vil sige, hvis du har et program der kan rippe skiverne og hvor du kan vælge undertekster, så skal du "bare" have underteksterne liggende i det korrekte format, og sætte dem ind i stedet for de originale. Som sagt, hvilket program der kan bruges til dette, har jeg ingen anelse om.
 
Du siger at bluray skal lagres i MPEG-4. Blu-ray kan være enten MPEG-2, MPEG-4 eller VC-1.
Godt indlag. Jeg er godt klar over, at hvis jeg ripper en dvd film til vob, og så omdøber den til mpg, så har en mpeg2 i fuld kvalitet. Den kan jeg også streame til min ps3 uden problemer.
 
Problemet er bare at bl.a. ps3 ikke understøtter undertekster, når man streamer ens film. Derfor vil jeg godt have indlejret undertekster, og er godt klar over, at filmen ikke er i helt fuld kvalitet efter denne efterbearbejdning, men utrolig tæt på. 


Skrevet af: deepmagic
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej
Hvordan ripper jeg mine film (både dvd og bluray) uden at miste kvalitet? Jeg vil godt have lagt undertekster på filmene. Filmene skal gemmes som en enkelt fil som enten mpeg2 eller mpeg4, afhængig om det er en dvd eller bluray. Hvilke program kan håndtere dette job?


Jeg har rippet mine dvd film til .mp4 så jeg kan streame dem fra min ps3
OK. Hvordan har du gjort det? Hvilket program anvender du? Hvilken kvalitet har du gemt filmene i?


Bruger DVDfab med en profil som hedder generic.mp4.h264.aac og bruger følgende settings:
Video Format: fixed bitrate 5000 kbps og vælger en opløsning så tæt på 720 x xxx
Audio Format: 128 kbps Dolby ProLogic II.

Til sidst bruger jeg Mp3tag til at få cover med..


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 14:04

Jeg første omgang vil jeg bare undersøge, om det kunne lade sig gøre. Selvfølgelig kommer det også lidt an på, hvor lang tid det tager, men det må jeg tage stilling til, når jeg ved noget mere.

Formater og udstyr er en hel jungle, og jeg har ikke tænke mig lige at gå ud og komme nyt udstyr. Bl.a. så understøtter Apple TV og Ipad heller ikke hvilken mkv og iso - og slet ikke eksterne undertekster filer som f.eks. srt.
 


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej
Hvordan ripper jeg mine film (både dvd og bluray) uden at miste kvalitet? Jeg vil godt have lagt undertekster på filmene. Filmene skal gemmes som en enkelt fil som enten mpeg2 eller mpeg4, afhængig om det er en dvd eller bluray. Hvilke program kan håndtere dette job?


Jeg har rippet mine dvd film til .mp4 så jeg kan streame dem fra min ps3
OK. Hvordan har du gjort det? Hvilket program anvender du? Hvilken kvalitet har du gemt filmene i?


Bruger DVDfab med en profil som hedder generic.mp4.h264.aac og bruger følgende settings:
Video Format: fixed bitrate 5000 kbps og vælger en opløsning så tæt på 720 x xxx
Audio Format: 128 kbps Dolby ProLogic II.

Til sidst bruger jeg Mp3tag til at få cover med..
 
Jeg har kigget på dvdfab før, men hvordan får du underteksterne med? Du skriver, at du streame dine mp4 film til din ps3, men laver dvdfab ikke eksterne sub - undertekster filer?


Skrevet af: deepmagic
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej
Hvordan ripper jeg mine film (både dvd og bluray) uden at miste kvalitet? Jeg vil godt have lagt undertekster på filmene. Filmene skal gemmes som en enkelt fil som enten mpeg2 eller mpeg4, afhængig om det er en dvd eller bluray. Hvilke program kan håndtere dette job?


Jeg har rippet mine dvd film til .mp4 så jeg kan streame dem fra min ps3
OK. Hvordan har du gjort det? Hvilket program anvender du? Hvilken kvalitet har du gemt filmene i?


Bruger DVDfab med en profil som hedder generic.mp4.h264.aac og bruger følgende settings:
Video Format: fixed bitrate 5000 kbps og vælger en opløsning så tæt på 720 x xxx
Audio Format: 128 kbps Dolby ProLogic II.

Til sidst bruger jeg Mp3tag til at få cover med..
 
Jeg har kigget på dvdfab før, men hvordan får du underteksterne med? Du skriver, at du streame dine mp4 film til din ps3, men laver dvdfab ikke eksterne sub - undertekster filer?


Sætter et flueben ved danish_sub :) og så bliver de lagt i filmen


Skrevet af: Spinks
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 14:57
DVDFab har en option der hedder dvd/blueray til PS3. HVad den gør ved jeg ikke, jeg har aldrig prøvet det.
Se evt denne tutorial: http://www.dvdfab.com/tutorial/Convert-DVD-to-PS3 - http://www.dvdfab.com/tutorial/Convert-DVD-to-PS3
 
Men der må da være mulighed for at få undertekster med.....
 
Michael


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 16:26
I bund og grund så er det vel dvd ripperne som er for dårlige, hvis de ikke kan rippe i film i fuld kvalitet med undertekster. Det må sgu kunne lade sig gøre!


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

I bund og grund så er det vel dvd ripperne som er for dårlige, hvis de ikke kan rippe i film i fuld kvalitet med undertekster. Det må sgu kunne lade sig gøre!
 
Ja og nej.
I teroien kan det lade sig gøre, men jeg kender ikke et stykke software og codec du skal bruge - men det vil helt sikkeret ikke være ps3 venligt.
 
Det er lidt som at rippe en cd til .wav og der efter konvetere det til flac også til wmal og så brande det ud igen - Gjort rigtigt kan du genskabe den orginale kvalitet.
 
Pratisk kan det i dag nemt gøre uden at man kan vil se en forskel - og det er vil det der søges her?
 
Handbrake kan gøre det med den rigtige opsætning - lige som mange andre
 


-------------
.....


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

I bund og grund så er det vel dvd ripperne som er for dårlige, hvis de ikke kan rippe i film i fuld kvalitet med undertekster. Det må sgu kunne lade sig gøre!
 
Ja og nej.
I teroien kan det lade sig gøre, men jeg kender ikke et stykke software og codec du skal bruge - men det vil helt sikkeret ikke være ps3 venligt.
 
Det er lidt som at rippe en cd til .wav og der efter konvetere det til flac også til wmal og så brande det ud igen - Gjort rigtigt kan du genskabe den orginale kvalitet.
 
Pratisk kan det i dag nemt gøre uden at man kan vil se en forskel - og det er vil det der søges her?
 
Handbrake kan gøre det med den rigtige opsætning - lige som mange andre
 
Lige præcisSmile Rippe ens film uden at miste den originale kvalitet. Spørgsmålet er hvordan? Og hvilket program som kan?
 
Hvis man kender hvilket opløsning m.m. den originale dvd er optaget med, så burde man vel kunne sætte disse værdier ind i det dvd ripper program man anvender, så man ikke mister noget af den originale kvalitet?


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

I bund og grund så er det vel dvd ripperne som er for dårlige, hvis de ikke kan rippe i film i fuld kvalitet med undertekster. Det må sgu kunne lade sig gøre!
 
Ja og nej.
I teroien kan det lade sig gøre, men jeg kender ikke et stykke software og codec du skal bruge - men det vil helt sikkeret ikke være ps3 venligt.
 
Det er lidt som at rippe en cd til .wav og der efter konvetere det til flac også til wmal og så brande det ud igen - Gjort rigtigt kan du genskabe den orginale kvalitet.
 
Pratisk kan det i dag nemt gøre uden at man kan vil se en forskel - og det er vil det der søges her?
 
Handbrake kan gøre det med den rigtige opsætning - lige som mange andre
 
Lige præcisSmile Rippe ens film uden at miste den originale kvalitet. Spørgsmålet er hvordan? Og hvilket program som kan?
 
Hvis man kender hvilket opløsning m.m. den originale dvd er optaget med, så burde man vel kunne sætte disse værdier ind i det dvd ripper program man anvender, så man ikke mister noget af den originale kvalitet?
Tjek http://www.videohelp.com/tools/VOB2MPG - http://www.videohelp.com/tools/VOB2MPG  
 
En dvd lagt ind i en enkelt stor vob fil i en video_ts mappe.
Original kvalitet og skulle også være PS3 venligt - Har ikke prøvet.


-------------
.....


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 18:00

Jeg har prøvet at lave en stor vob fil, som jeg efterfølgende har omdøbt til mpg (denne fil indeholde den originale dvd kvalitet). Den kan jeg godt streame til min ps3, men jeg mangler stadigvæk underteksterne.



Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 18:01
Nu er det ikke kun min ps3 jeg er interesseret i at streame til, men en mere general løsning som også understøtter ps3.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg har prøvet at lave en stor vob fil, som jeg efterfølgende har omdøbt til mpg (denne fil indeholde den originale dvd kvalitet). Den kan jeg godt streame til min ps3, men jeg mangler stadigvæk underteksterne.

Ja det så jeg lige var en begrænsning.
 
Jeg ville bruge handbrake og vælge mp4 output.


-------------
.....


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

I bund og grund så er det vel dvd ripperne som er for dårlige, hvis de ikke kan rippe i film i fuld kvalitet med undertekster. Det må sgu kunne lade sig gøre!

Nu er det ikke kun min ps3 jeg er interesseret i at streame til, men en mere general løsning som også understøtter ps3.


Det overordnede svar er at det du efterspørger findes ikke.

Der findes ikke noget generelt format som er understøttet af alle de forskellige mulige afspillere - og slet ikke hvis du også stiller krav om eks. undertekster

Problemstillingen er ikke manglende muligheder i ripperne, det er ingen sag at rippe noget i original kvalitet også med undertekster - problemstillingen er forskellige understøttelser dels i hver enkelt afspiller (hvilke formater og hvilke funktioner i de enkelte formater er understøttet), dels i selve formaterne (mange formater understøtter slet ikke indlejrede undertekster eller bestemte audio formater o.lign) og dels i metoderne der bruges til at streame (der er forskel på at streame over UPNP og på progressiv afspilning fra et netværksshare)

Uanset hvad du gør er du nødt til at finde et kompromis baseret specifikt på det udstyr du vil benytte og hvilke muligheder lige dette giver dig. Så det nytter ikke at du ikke vil tale teknik/udstyr - men blot vil have "en generel løsning" for det findes ikke.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

I bund og grund så er det vel dvd ripperne som er for dårlige, hvis de ikke kan rippe i film i fuld kvalitet med undertekster. Det må sgu kunne lade sig gøre!

Nu er det ikke kun min ps3 jeg er interesseret i at streame til, men en mere general løsning som også understøtter ps3.


Det overordnede svar er at det du efterspørger findes ikke.

Der findes ikke noget generelt format som er understøttet af alle de forskellige mulige afspillere - og slet ikke hvis du også stiller krav om eks. undertekster

Problemstillingen er ikke manglende muligheder i ripperne, det er ingen sag at rippe noget i original kvalitet også med undertekster - problemstillingen er forskellige understøttelser dels i hver enkelt afspiller (hvilke formater og hvilke funktioner i de enkelte formater er understøttet), dels i selve formaterne (mange formater understøtter slet ikke indlejrede undertekster eller bestemte audio formater o.lign) og dels i metoderne der bruges til at streame (der er forskel på at streame over UPNP og på progressiv afspilning fra et netværksshare)

Uanset hvad du gør er du nødt til at finde et kompromis baseret specifikt på det udstyr du vil benytte og hvilke muligheder lige dette giver dig. Så det nytter ikke at du ikke vil tale teknik/udstyr - men blot vil have "en generel løsning" for det findes ikke.
 
MP4 med indebrændte undertekster - rippet med rigtig indstillinger dækker nok mere end 95% af enheder og kvalitet og kan komme så tæt på original kvalitet at der ikke pratisk kan ses forskel.


-------------
.....


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 19:35
Ja - men det er stadig et kompromisvalg iogmed vi her ikke taler om original kvalitet men en tidskrævende og kvalitetsforringende reenkodning til et andet format end originalen samtidig med at mp4 indeholder begrænsning i hvilke audio formater der er understøttet - eks. understøttes ikke multikanals AC3/DolbyDigital eller DTS audio i mp4 containere. Det er således med dette format hverken muligt at bibeholde original video eller original audio hvis vi taler om ripning af eks. DVD eller BD.   

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja - men det er stadig et kompromisvalg iogmed vi her ikke taler om original kvalitet men en tidskrævende og kvalitetsforringende reenkodning til et andet format end originalen samtidig med at mp4 indeholder begrænsning i hvilke audio formater der er understøttet - eks. understøttes ikke multikanals AC3/DolbyDigital eller DTS audio i mp4 containere. Det er således med dette format hverken muligt at bibeholde original video eller original audio hvis vi taler om ripning af eks. DVD eller BD.   
 
 
Du kunne læse igen : dækker nok mere end 95% af enheder og kvalitet Wink
Multikanals lyd kunne f.eks. være i AAC.
 
Det er den løsning der nok kommer tættest på - som jeg skriver dækker den nok mere end 95% af behovet.
Den oplevede kvalitet kan være lige så god.


-------------
.....


Skrevet af: petite_machine
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 21:03
Ved at benytte PS3 media servier, kan jeg sagtens streame iso-filer til min ps3, og selv vælge undertekster osv.
Det kræver så selvfølgelig at du har en computer kørende.
 
Mvh


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 21:41
Vi man ikke kunne streame ens film fra en server til husstanden mange enheder med undertekster og i original kvalitet?
 
Jeg har hørt at man kan live transcode ens film, så man får undertekster på, men ved ikke helt hvilke media server som understøtter dette?


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja - men det er stadig et kompromisvalg iogmed vi her ikke taler om original kvalitet men en tidskrævende og kvalitetsforringende reenkodning til et andet format end originalen samtidig med at mp4 indeholder begrænsning i hvilke audio formater der er understøttet - eks. understøttes ikke multikanals AC3/DolbyDigital eller DTS audio i mp4 containere. Det er således med dette format hverken muligt at bibeholde original video eller original audio hvis vi taler om ripning af eks. DVD eller BD.   



 

 

Du kunne læse igen : dækker nok mere end 95% af enheder og kvalitet Wink

Multikanals lyd kunne f.eks. være i AAC.

 

Det er den løsning der nok kommer tættest på - som jeg skriver dækker den nok mere end 95% af behovet.

Den oplevede kvalitet kan være lige så god.


Jeg læste skam godt hvad du skrev, jeg er bare ikke enig
Multikanals AAC er mindre interresant som "generelt format" da stort set ingen surround receivere understøtter det og kun få afspillere kan dekode det til multikanals pcm.

Overskriften og emnet i tråden taler om at rippe film uden at miste kvalitet - i dit forslag mistes både video og audio kvalitet og samtidig kræves en tidskrævende konvertering hvorfor jeg har svært ved at se det dækker 95% af behovet. Som jeg ser det dækker det 0% af behovet


Når det er sagt, pointerer det blot mit første indlæg hvor jeg skriver at et "generelt format" som opfylder kravet om at rippe til tabsfri kvalitet med undertekster og generel understøttelse på alle platforme ikke eksisterer og man derfor er nødt til at vælge et eller andet kompromis i forhold til den konkrete hardware og de konkrete streaming muligheder man vil benytte - dette kunne selvfølgelig så godt være dit forslag om mp4 hvis man vil gå på kompromis på de nævnte områder.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:


Problemstillingen er ikke manglende muligheder i ripperne, det er ingen sag at rippe noget i original kvalitet også med undertekster - problemstillingen er forskellige understøttelser dels i hver enkelt afspiller (hvilke formater og hvilke funktioner i de enkelte formater er understøttet), dels i selve formaterne (mange formater understøtter slet ikke indlejrede undertekster eller bestemte audio formater o.lign) og dels i metoderne der bruges til at streame (der er forskel på at streame over UPNP og på progressiv afspilning fra et netværksshare)
 
Nu bringer jeg lige et farligt emne op: Mens jeg ikke er Apple fanboy, og slet ikke fan af deres valg af og syn på video-kvalitet og surround-lydkvalitet, så er det jo lige præcist hér at Apple rent faktisk forsøger at skabe en konsensus, ved kategorisk at nægte at understøtte alverdens forskellige formater, "bare" fordi brugerne efterspørger understøttelse af lige præcist dét de tilfældigvis ligger inde med. På dén måde sikrer man groft sagt, at dét naboen har lavet på sin Apple, kan jeg afspille på min Apple. "Hullet" i konceptet er så at de (endnu?) ikke tilbyder en tilstrækkelig høj kvalitet på video- og surround-siden i deres produkter, til at gøre andre formater overflødige.
 
Jeg har for nyligt konverteret alle mine FLAC filer til ALE (uden at slette originalerne dog...), fordi jeg leger med en AppleTV. Det var ret slående, at når man konverterer til FLAC, så har man en masse forskellige valgmuligheder mht. komprimeringsgrad. Vælger man Apple Lossless, så er der ikke nogen justeringsmuligheder - når det er ALE, så er det ALE, take it or leave it. Det giver alt andet lige en fordel i forhold til kompatibilitet, der er ikke så meget at tage fejl af.
 
Dét jeg egentlig bare prøver at sige, er at så længe alle producenter bare gør sådan som de hver især lige synes det skal gøres (man kan så diskutere om det ikke er lige præcist dét Apple også gør...), og ikke mindst at man så krydrer det med open-source formater der er i løbende udvikling, så vil det hele være ét stort kaos. Der er helt klart et behov for i det mindste at skabe ét standardiseret, licenseret produkt, hvor man ved at når en afspiller understøtter dét format, så virker det, hver gang, uden at man skal bekymre sig om hvilken bitrate eller komprimeringsgrad der blev brugt. Der er brug for at ét firma - det kunne være Apple, det kunne også være andre - laver en enkel, fyldestgørende standard, og gør den relativt tilgængelig (jeg er ikke modstander af licensering på et rimeligt niveau), sådan at andre kan følge dén standard.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 12:19
Man kan godt lade sig gøre, atstreame video-film i fuld kvalitet med undertekster. Jeg har rippet en dvd til vob, og så omdøbt den til mpg. Så har jeg konverteret undertekster til srt-formatet.
 
Jeg har bruge denne media server, som transcoder til bl.a. min ps3:
 
isedora media server
http://www.isedora.com/ - http://www.isedora.com/
 
 


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 12:26
Derudover kan man let streame en mpeg2 fil + srt til sine apple enheder med air video server. Den transcoder filmen, så det passer til enheden.


Skrevet af: Lars37
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:


Problemstillingen er ikke manglende muligheder i ripperne, det er ingen sag at rippe noget i original kvalitet også med undertekster - problemstillingen er forskellige understøttelser dels i hver enkelt afspiller (hvilke formater og hvilke funktioner i de enkelte formater er understøttet), dels i selve formaterne (mange formater understøtter slet ikke indlejrede undertekster eller bestemte audio formater o.lign) og dels i metoderne der bruges til at streame (der er forskel på at streame over UPNP og på progressiv afspilning fra et netværksshare)
 
Nu bringer jeg lige et farligt emne op: Mens jeg ikke er Apple fanboy, og slet ikke fan af deres valg af og syn på video-kvalitet og surround-lydkvalitet, så er det jo lige præcist hér at Apple rent faktisk forsøger at skabe en konsensus, ved kategorisk at nægte at understøtte alverdens forskellige formater, "bare" fordi brugerne efterspørger understøttelse af lige præcist dét de tilfældigvis ligger inde med. På dén måde sikrer man groft sagt, at dét naboen har lavet på sin Apple, kan jeg afspille på min Apple. "Hullet" i konceptet er så at de (endnu?) ikke tilbyder en tilstrækkelig høj kvalitet på video- og surround-siden i deres produkter, til at gøre andre formater overflødige.
 
Jeg har for nyligt konverteret alle mine FLAC filer til ALE (uden at slette originalerne dog...), fordi jeg leger med en AppleTV. Det var ret slående, at når man konverterer til FLAC, så har man en masse forskellige valgmuligheder mht. komprimeringsgrad. Vælger man Apple Lossless, så er der ikke nogen justeringsmuligheder - når det er ALE, så er det ALE, take it or leave it. Det giver alt andet lige en fordel i forhold til kompatibilitet, der er ikke så meget at tage fejl af.
 
Dét jeg egentlig bare prøver at sige, er at så længe alle producenter bare gør sådan som de hver især lige synes det skal gøres (man kan så diskutere om det ikke er lige præcist dét Apple også gør...), og ikke mindst at man så krydrer det med open-source formater der er i løbende udvikling, så vil det hele være ét stort kaos. Der er helt klart et behov for i det mindste at skabe ét standardiseret, licenseret produkt, hvor man ved at når en afspiller understøtter dét format, så virker det, hver gang, uden at man skal bekymre sig om hvilken bitrate eller komprimeringsgrad der blev brugt. Der er brug for at ét firma - det kunne være Apple, det kunne også være andre - laver en enkel, fyldestgørende standard, og gør den relativt tilgængelig (jeg er ikke modstander af licensering på et rimeligt niveau), sådan at andre kan følge dén standard.
Hej Otto
 
Jeg har selv en del flac filer liggende, som jeg gerne ville lave en kopi af i Apple Lossless. Det kan lade sig gøre i f.eks. DP Poweramp, men man skal tage cd for cd. Det ville i mit tilfælde tage en krig. Har du en lettere måde ?
 
Lars


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:02
Måske kan Easy CD-DA Extractor klare jobbet: 
 
http://www.poikosoft.com/ - http://www.poikosoft.com/


Skrevet af: Lars37
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Måske kan Easy CD-DA Extractor klare jobbet: 
 
http://www.poikosoft.com/ - http://www.poikosoft.com/
 
Det minder meget om DP Poweramp. Man tage udgangspunkt i hver cd og konverterer den efterfølgende. Men har man over 1000, er det en kæmpeopgave. Det ville være lækkert, om den kunne klare alle i et hug...
 


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:09
Med er der ikke nogle som er frisk på, at finde ud af hvordan man laver en mpeg2 fil i fuld kvalitet (eller tæt på) med indbrændte undertekster?
 
Så har jeg noget at sammenligne med i forhold til den tid det tager at rippe samt hvilke enheder som kan afspille filmen.
 


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Lars37 Lars37 skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Måske kan Easy CD-DA Extractor klare jobbet: 
 
http://www.poikosoft.com/ - http://www.poikosoft.com/
 
Det minder meget om DP Poweramp. Man tage udgangspunkt i hver cd og konverterer den efterfølgende. Men har man over 1000, er det en kæmpeopgave. Det ville være lækkert, om den kunne klare alle i et hug...
 
Helt enig. Jeg har ikke brugt programmet til at konvertere fra et format til et andet endnu, men jeg har overvejet at rippe mine cd´ere i apple lossless og så konvertere dem over til mp3 (til mobile enheder).
 
Jeg har skrevet til folkene bag Easy CD-DA Extractor, og de er meget åben for forslag. Dit forslag med at kunne konvertere over 1000 cd´ere til et andet format er det helt sikkert noget som mange kunne bruge.


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Med er der ikke nogle som er frisk på, at finde ud af hvordan man laver en mpeg2 fil i fuld kvalitet (eller tæt på) med indbrændte undertekster?
Ja, -tæt på- , det er der flere programmer der kan.
  Jeg kan anbefale 'TMPGenc 4Xpress', det indlæser en DVD med undertekster og brænder teksterne ind i filmen. Det kan omkode til ikke blot mpeg2, men til mange andre formater som avi, vmw, mov, divX, mp4.  Det betyder en omkodning, der tager tid og som giver en vis, mere eller mindre synlig, kvalitetsforringelse.
  En anden mulighed er 'AOA DVD Ripper'. Det kan noget lignende, det er mere beskedent i pris, men også i ydeevne og kvalitet.

Erik Helmer Nielsen




Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Med er der ikke nogle som er frisk på, at finde ud af hvordan man laver en mpeg2 fil i fuld kvalitet (eller tæt på) med indbrændte undertekster?
Ja, -tæt på- , det er der flere programmer der kan.
  Jeg kan anbefale 'TMPGenc 4Xpress', det indlæser en DVD med undertekster og brænder teksterne ind i filmen. Det kan omkode til ikke blot mpeg2, men til mange andre formater som avi, vmw, mov, divX, mp4.  Det betyder en omkodning, der tager tid og som giver en vis, mere eller mindre synlig, kvalitetsforringelse.
  En anden mulighed er 'AOA DVD Ripper'. Det kan noget lignende, det er mere beskedent i pris, men også i ydeevne og kvalitet.

Erik Helmer Nielsen


Ja, løsningen må være, at man først udtrækker billede, lyd og undertekster for så bagefter, at sætte det hele sammen til en film med undertekster. Om TMPGenc 4Xpress kan klare jobbet afprøver jeg lige senere.


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 20:50
Jeg kan ikke lige se, hvordan man tilføjer undertekster i TMPGenc 4Xpress .


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

 
Jeg vil godt holde mig til mpeg2 og mpeg4, da stort alle produkter understøtter disse formater.
 
Jamen, så har du jo allerede selv svaret på spørgsmålet.
 
Den eneste måde du kan rippe og bibeholde kvaliteten, det er ved at rippe i samme format som det filmen er i. Dvs. for DVD er det MPEG2 og for Bluray er det sandsynligvis H.264.
 
Disse kan du så smide i en container, som du så kan streame fra. AVI er måske oplagt her. Du kan også benytte det meget populære MKV.
 
Hvis du smider en Blyray ned på MPEG2 eller MPEG4, så garanteret jeg for, at du mister kvalitet.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

 
Jeg vil godt holde mig til mpeg2 og mpeg4, da stort alle produkter understøtter disse formater.
 
Jamen, så har du jo allerede selv svaret på spørgsmålet.
 
Den eneste måde du kan rippe og bibeholde kvaliteten, det er ved at rippe i samme format som det filmen er i. Dvs. for DVD er det MPEG2 og for Bluray er det sandsynligvis H.264.
 
Disse kan du så smide i en container, som du så kan streame fra. AVI er måske oplagt her. Du kan også benytte det meget populære MKV.
 
Hvis du smider en Blyray ned på MPEG2 eller MPEG4, så garanteret jeg for, at du mister kvalitet.
Ja, det eneste måde at beholde den originale kvalitet er at udtrække/demux filmene til følgende formater:
 
DVD = MPEG-2
Bluray = MPEG-2, H.264/MPEG-4 AVC eller VC-1 (kilde:http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc)
 
Det kan vil godt være enig om???
 
Hvordan udtrækker man original filmen fra en Bluray til et af de nævnte formater (afhængig af hvordan filmen er kodet)?
 
Et er at demux´e ens film, men hvad med underteksterne (det er stadig lidt det som driller)? Nu bliver der nævnte både avi og MKV container, men streamer man her undertekster med?
 
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men er undertekster på en dvd eller bluray i en bmp-fil med underteksterne som ikke kan streames? Kan man ikke konvertere underteksterne til f.eks. srt formatet?
 
Jeg prøvede i går, at streame en mpeg2 film med srt undertekster fra min pc med iSedora Media Server til min ps3. Den streamer filmen MED udertekster uden problemer. Så hvis jeg skal have streamet mine film, så skal jeg benytter mig af en media server i stil med iSedora Media Server?
 
Jeg går ud fra, at jeg ikke kan benytte en alm NAS til at streame mine film med, hvis filmene ligger som en af de nævnte formater plus en undertekst fil?
 
At ligge filmene i et af det nævnte formater plus en undertekst fil må være den absolute meste løsning, da er ingen kvalitetsforringelse er. Er der nogen som kender til andre medie servere end iSedora Media Server  som kan klare at sætte undertekster på ens film? Måske man også kan streame filmene, hvis de ligger i enten avi eller mkv (er dog stadig lidt usikker med underteksterne)? 
 
At demux´e filmene og konvertere en undertekst fil til srt kan gøre på 20-30 minutter - langt hurtigere end at rippe filmene eller reencode filmene (har droppet dette, da jeg ikke kan finde et program som kan sætte underteksterne på samt at det vil tage for langt tid).
 
Det eneste jeg mangler, når man demux´ere filmene er, at kapitalinformationen mangler. Hvilken fil indenholder denne information? Er det ifo-filen?  
 
 
 
 


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg kan ikke lige se, hvordan man tilføjer undertekster i TMPGenc 4Xpress .
Ved indlæsningen af DVD'en markerer du den undertekst du ønsker. Så bliver den brændt ind på filmen i den nye fil, du vælge som output.
Det kan næsten ikke være nemmere.

Erik Helmer Nielsen


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Ja, det eneste måde at beholde den originale kvalitet er at udtrække/demux filmene 
Bluray = MPEG-2, H.264/MPEG-4 AVC eller VC-1
Et er at demux´e ens film, men hvad med underteksterne (det er stadig lidt det som driller)? Nu bliver der nævnte både avi og MKV container, men streamer man her undertekster med?
 
Det er meget enkelt og hurtigt at lave en BluRay film om til MKV med BD undertekster
Jeg vil foreslå:
- Brug TSMuxeR til at demuxe m2ts filen.    Du får så een video, flere lyd og flere undertekstfiler.
- Brug dernæst MKVmerge til at muxe de filer som du ønsker,  video, lyd og en undertekstfil,  sammen til en MKV fil.

Du får så en MKV fil som er en 100% kopi af BluRay filen, uden omkodning og tab af kvalitet.
Hvis din afspiller ikke kan læse BD undertekster, så må de omkodes til idx/sub format. Spørg igen, hvis du har brug for det.

Erik Helmer Nielsem


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg kan ikke lige se, hvordan man tilføjer undertekster i TMPGenc 4Xpress .
Ved indlæsningen af DVD'en markerer du den undertekst du ønsker. Så bliver den brændt ind på filmen i den nye fil, du vælge som output.
Det kan næsten ikke være nemmere.

Erik Helmer Nielsen
Mange tak for opskriften. Det kan lave sig gøre, men det tager alt for lang tid, så det dropper jeg.


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Ja, det eneste måde at beholde den originale kvalitet er at udtrække/demux filmene 
Bluray = MPEG-2, H.264/MPEG-4 AVC eller VC-1
Et er at demux´e ens film, men hvad med underteksterne (det er stadig lidt det som driller)? Nu bliver der nævnte både avi og MKV container, men streamer man her undertekster med?
 
Det er meget enkelt og hurtigt at lave en BluRay film om til MKV med BD undertekster
Jeg vil foreslå:
- Brug TSMuxeR til at demuxe m2ts filen.    Du får så een video, flere lyd og flere undertekstfiler.
- Brug dernæst MKVmerge til at muxe de filer som du ønsker,  video, lyd og en undertekstfil,  sammen til en MKV fil.

Du får så en MKV fil som er en 100% kopi af BluRay filen, uden omkodning og tab af kvalitet.
Hvis din afspiller ikke kan læse BD undertekster, så må de omkodes til idx/sub format. Spørg igen, hvis du har brug for det.

Erik Helmer Nielsem
 
Det vil  jeg lige prøve ved lejlighed. Jeg kommer nok til at skulle omkode mine undertekst filer (idx/sub), så hvordan gør jeg det bedst?
 
Nu kommer jeg lidt i tvivl. Kan man streame idx/sub undertekster (synes, at havde læst et sted, at det kan man ikke)?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg kan ikke lige se, hvordan man tilføjer undertekster i TMPGenc 4Xpress .
Ved indlæsningen af DVD'en markerer du den undertekst du ønsker. Så bliver den brændt ind på filmen i den nye fil, du vælge som output.
Det kan næsten ikke være nemmere.

Erik Helmer Nielsen
Mange tak for opskriften. Det kan lave sig gøre, men det tager alt for lang tid, så det dropper jeg.
Du gør det heller ikke nemt.
 
1. Du vil rippe DVD og BD, men ikke miste kvalitet. Simpel operation, men kommer an på afspiller.
2. Du vil have een fil du kan streame. Igen, simpel oparation, som kommer an på afspiller.
3. Du vil have undertekster. Afhængig af hvordan du ripper, så vil denne operation koste kvalitet og tid. ISO er mig bekendt den eneste måde at rippe 100% på, og tager ikke ret lang tid.
4. Du er begrænset af dine afspillere/enheder. ISO var en oplagt mulighed allerede fra start i denne tråd, men den er afvist pga. inkompatibilitetsproblemer. 
5. Det må ikke tage tid.
 
Du bør måske overveje afspillere som netop kan give dig det du ønsker, (ISO), og så bruge mindre tid/resourcer på at finde en måde at tilpasse dine behov til dine nuværende enheder, for det er ligesom om, at det bider sig selv i halen. Med dine nuværende muligheder må du bruge tid på at lave en masse arbejde i det. Det går i konflikt med pkt. 5.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Nu kommer jeg lidt i tvivl. Kan man streame idx/sub undertekster (synes, at havde læst et sted, at det kan man ikke)?
 
Kommer igen an på, hvad du streamer fra. Umiddelbart vil jeg sige nej. Men det er opfattelsen af streamning som er afgørende her.
Jeg har (gud forbyde det) nogle film liggende i skod dårlig DivX format med tilhørende subs til. Disse afspilles fint fra mit MediaCenter og PS3. Men det er som sådan ikke en streamning der foregår. Det er en læsning af film/sub via lokal nette fra mine servere.
 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Nu kommer jeg lidt i tvivl. Kan man streame idx/sub undertekster (synes, at havde læst et sted, at det kan man ikke)?
Du streamer ikke separate undertekster, men en fil hvori disse tekster er indlejret.
Problemet kan så være om din MediaPlayer kan læse en fil med undertekster.
Det må du undersøge eller selv afprøve.

Erik Helmer Nielsen


Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Mange tak for opskriften. Det kan lave sig gøre, men det tager alt for lang tid, så det dropper jeg.
Du kræver altså en omkodning, som ikke må tage nogen tid!
Du er rigtignok vanskelig at rådgive.

Erik Helmer Nielsen


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Mange tak for opskriften. Det kan lave sig gøre, men det tager alt for lang tid, så det dropper jeg.
Du kræver altså en omkodning, som ikke må tage nogen tid!
Du er rigtignok vanskelig at rådgive.

Erik Helmer Nielsen
Jeg håber ikke, at jeg er alt for vanskelig at rådgive, men jeg prøver bare at finde en løsningen som ikke tager lang for tidskrævende samt vil virke på min nuværende og fremtidige setup. Jeg prøver bare at samle alle husstandens enheder, så de kan tilgå vores multimedier og prøver at finde løsninger, hvor enhederne begrænser (her tænker jeg på, at Apple f.eks ikke understøtter alle kendter formater).
 
Vedr. omkodning af film, så dropper jeg det fordi, at det tager mig ca. 2 timer at reencode en film med undertekster, hvor det kun tager ca. 10-15 at demuxe en dvd. Derudover tager det ca. 10-15 minutter at konvertere underteksterne til srt formatet som virker på de streaming-løsninger jeg har kigget på. En anden grund til at jeg dropper omkodning af filmene, så jeg kan få undertekster på er, som det også er nævnt i denne tråd, at jeg både går udover kvalitet samt det vil kræve en omkodning, hvis der er fejl i underteksterne (hvilket jeg jo bare kan rette i srt-filen, hvis jeg kører med en srt-undertekst fil og mpeg2 fil for dvd´ere). Hvis man regner ud, hvor lang tid man skal bruge på at demuxe ens filmsamling i forhold til at reencode, så er svaret klart for mig - demuxe! 


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 19:35
Hvordan omkoder I idx/sub formatet til et format som kan streames (som f.eks. srt)?


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 19:40

Hvordan ripper man en demuxer man en bluray film? Så man får en h.264 fil.



Skrevet af: Søren Ingemann
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hvordan ripper man en demuxer man en bluray film? Så man får en h.264 fil.



DVDFab...All-in-one versionen: http://www.dvdfab.com/all-in-one.htm - http://www.dvdfab.com/all-in-one.htm

Ikke den billigste løsning, men det holder. Alle operationer klares i én arbejdsgang.

Jeg ripper alle mine uden at re-encode, men stripper til gengæld alle ukurante dele som f.eks. serbokroatiske undertekster og italiensk Dolby Digital :).

Jeg har ikke en ps3, men så vidt jeg kan se har programmet også mulighed for at tilpasse output til den, inkl. indbrændte undertekster.

Men må jeg ikke anbefale dig at købe en dedikeret mediaplayer i stedet - som f.eks. TViX, Boxee eller lignende. Rip alle filmene tabsfrit, det er langt den hurtigste måde, og så er det gjort én gang for alle. Det giver dig en løsning, der er platform-uafhængig ud i (næsten) al evighed.


Skrevet af: beolion
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 07:10
Jeg bruger også DVDFAB til at rippe mine film, og jeg ripper altid i tabsfrit MKV format med de undertekster jeg ønsker. Både BR og DVD film.
Og så bruger jeg min Tvix som jeg er kanon glad for, den er brugervenlig og hele familien kan finde ud af at bruge den.
De enste tilfælde hvor jeg ripper i ISO (jeg gider normalt ikke have menuer og alt det der følger med der) er, hvis der fx. er alternative afslutninger, og man gerne vil have muligheden for at se begge.
Det gælder fx. for I Am Legend (BR udgaven ihvertfald).



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 10:59

Jeg ripper altid alt. På den måde har jeg en tro kopi af filmen, anset om jeg gider se på menuer osv. Jeg kan altid tilpasse det senere, uden at skulle hen i skabet og have fat i originalen. Det betyder dog at jeg nogle gange har 2 versioner af den samme film liggende, (specielt ungernes Disney´s film er slemme med menuer og trailers. En original (kopi) og en tilpasset uden menu/indledning. Sprog og undertekster gider jeg slet ikke rode med. De fylder ikke alverdens, og har ingen gener i forbindelse med afspilningen.

Jeg bruger DVDFab og der rippes til ISO, da det er det "format/container" som jeg mener er bedst fremtidssikret.
 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg håber ikke, at jeg er alt for vanskelig at rådgive, men jeg prøver bare at finde en løsningen som ikke tager lang for tidskrævende samt vil virke på min nuværende og fremtidige setup. Jeg prøver bare at samle alle husstandens enheder, så de kan tilgå vores multimedier og prøver at finde løsninger, hvor enhederne begrænser (her tænker jeg på, at Apple f.eks ikke understøtter alle kendter formater).
 
Dit problem ligger i virkeligheden i dine afspillere og deres inkompatibilitetsproblemer. Det resultere i, at enten skal du bruge tid på at lave formateterne om med det tab i kvalitet det så giver, eller så må du finde andre afspillere.
 
Jeg kan ikke se det kan gøres meget anderledes, desværre.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg håber ikke, at jeg er alt for vanskelig at rådgive, men jeg prøver bare at finde en løsningen som ikke tager lang for tidskrævende samt vil virke på min nuværende og fremtidige setup. Jeg prøver bare at samle alle husstandens enheder, så de kan tilgå vores multimedier og prøver at finde løsninger, hvor enhederne begrænser (her tænker jeg på, at Apple f.eks ikke understøtter alle kendter formater).
 
Dit problem ligger i virkeligheden i dine afspillere og deres inkompatibilitetsproblemer. Det resultere i, at enten skal du bruge tid på at lave formateterne om med det tab i kvalitet det så giver, eller så må du finde andre afspillere.
 
Jeg kan ikke se det kan gøres meget anderledes, desværre.
 


Jeg er fuldstændig enig. Man tager den laveste fællesnævner og vælger efter den. MP4 eller M2TS kan læses af alt stort set. Så har du underteksterne, her ville jeg vælge at lære engelsk elvisk, entisk, orkisk, swahili eller hvad sprog du nu ser film på.

Du kan jo også vælge kun at købe/konstruere enheder som kan håndtere et på forhånd fastlagt format.

Det er iøvrigt ikke specielt praktisk med en stor ukomprimeret h.264 fil i gu ved hvad container når denne skal sync'es eller afvikles til en IPAD (trådløst) tænk på network congestion mv....

Jeg tror på kablet netværk med DVD/BD i folder struktur eller iso, og transcoding til mobile enheder hvor det er nødvendigt.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 13:22
Drop underteksterne helt!
Med alle de forbehold, krav, procestid og selv-opsatte problemer, vil det være hurtigere at tage et intensivt engelskkursus...

Wink

/B





Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Du kan jo også vælge kun at købe/konstruere enheder som kan håndtere et på forhånd fastlagt format.
 
Derfor er en HTPC aldrig et dårligt valg Smile

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg tror på kablet netværk med DVD/BD i folder struktur eller iso, og transcoding til mobile enheder hvor det er nødvendigt.
En realtime transcoding er dog processor krævende behandling, som man lige skal have i tankerne inden man bevæger sig ind i dette.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: dbugdk
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 15:25
Vil lige give et headsup til dem der har interesse i dvdfab.

"Giveaway of the Day" har i dag (og kun i dag !) en gratis DVD Copy version 8 inkl license key.
http://www.giveawayoftheday.com/dvdfab-dvd-copy/ - http://www.giveawayoftheday.com/dvdfab-dvd-copy/

Hent filen fra linket på siden og benyt koden fra readme.txt filen

Jeg bruger den selv til at rippe dvd'er til video_ts folder og smider det derefter på min homeserver.


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Du kan jo også vælge kun at købe/konstruere enheder som kan håndtere et på forhånd fastlagt format.
 
Derfor er en HTPC aldrig et dårligt valg Smile

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg tror på kablet netværk med DVD/BD i folder struktur eller iso, og transcoding til mobile enheder hvor det er nødvendigt.
En realtime transcoding er dog processor krævende behandling, som man lige skal have i tankerne inden man bevæger sig ind i dette.


Det har du ret i. Men altså hvis du har behovet for at kunne afspille noget på dine "portables" så skal du jo købe ind efter det. Jeg ved da godt at en Atom ikke er sjov hvis der skal transcodes(Har to boards i min skuffe, da de er blevet vejet og fundet for lette på alle områder...Tænkte men de må da kunne agere settopbox eller server....næ ikke i mit miljø)men så køb noget der kan, og vælg noget software der kan udnytte alle de moderne teknikker med GPU offload mv hvis der skal transcodes.

Jeg siger ikke at man skal lære engelsk eller "Elvisk" for at tale ned til nogen, det er sådan set sarkasme, med hentydning til de få hollywood film hvor et fremmedsprog tales i få sekvenser (og hvor der er hardcoded engelske subs på anyway). De fleste brugere i dette forum er fra den generation af danskere der forstår engelsk anyway.

Jeg vil mene at du bør købe en CPU/GPU kombination med power til transcoding og have mindst en af disse i dit digitale hjem.

Det bedste performance vs pris er som følger.

Xeon L3426 med GF430: ca 2600kr Quad core med HT(8 threads) og TDP på 45 watt excl gfx:Highend
Corei7 860s med GF430: ca 2600kr Quad core med HT(8 threads) og TDP på 82 watt excl gfx:Highend
Corei5 med onboard GFX: ca 1300kr Dual Core TDP 73 watt incl gfx:Budget
Corei3 med onboard GFX: ca 850 kr Dual Core TDP 73 watt incl gfx:Budget
 
Der findes nogle modeller inde i mellem...Man skal påberegne et H55/p55 bundkort som ligger i mellem 6-800kr...


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af dbugdk dbugdk skrev:

Vil lige give et headsup til dem der har interesse i dvdfab.

"Giveaway of the Day" har i dag (og kun i dag !) en gratis DVD Copy version 8 inkl license key.
http://www.giveawayoftheday.com/dvdfab-dvd-copy/ - http://www.giveawayoftheday.com/dvdfab-dvd-copy/

Hent filen fra linket på siden og benyt koden fra readme.txt filen

Jeg bruger den selv til at rippe dvd'er til video_ts folder og smider det derefter på min homeserver.
Tak for tippetWink


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 16:40
Ok fedt....efter syv lange og brede ripper du til folderstruktur, WTF?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 19:02
Jeg håber ikke du forveksler mig med den oprindelige trådstarter Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg håber ikke du forveksler mig med den oprindelige trådstarter Wink

anaj;-)


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Ok fedt....efter syv lange og brede ripper du til folderstruktur, WTF?
 
Nej, jeg har ikke skiftet mening. Jeg sagde bare tak for tippet.
 
 



Print side | Luk vindue