Print side | Luk vindue

Valg af projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92282
Udskrevet den: 08-Januar-2025 kl. 19:02

Emne: Valg af projektor
Skrevet af: Highway
Emne: Valg af projektor
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 17:58
Hejsa!

Skal til at vælge en projektor!! Så tænkte jeg hurtigt ville høre nogle kompetente anmeldelser.
Mine krav den gerne skulle opfylde:

Den skal projektere billedet over ca 5,5 meter.
Billedet kan blive op til ca. 2 meter højt x ca 4 meter bredt. (har en stor væg;)
Skal primært bruges til at se film.
Pris max 10.000 kr. (gerne lidt under)
Full hd:)

Ved ikke om der findes nogle projektorer med indbygget wi-fi... så kunne man jo streame sine film:)

Har kigget mest på epson TW-3200 el. 3600 el. 2900.

Håber på nogle gode bud!! Tak!

Svar:
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Hejsa!

Skal til at vælge en projektor!! Så tænkte jeg hurtigt ville høre nogle kompetente anmeldelser.
Billedet kan blive op til ca. 2 meter højt x ca 4 meter bredt. (har en stor væg;)
Skal primært bruges til at se film.
Pris max 10.000 kr. (gerne lidt under)

Jeg tror det bliver svært at finde noget under 10.000 kr. der har lysstyrke nok til et 181" billede.

Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 18:22
ok. Billedet må gerne være mindre... Nogen bud?

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 19:58
alle de normale projektore i 10-20k klassen klare 100" billeder
men kun at spørge om billede størelsen er som at købe bil bare efter farven..

hvor mørk er der i dit rum ?
hvilket lærred tænker du på ?
er du følsom overfor blinkene billeder ?
er du følsom overfor regnbuer DLP projektore ?

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 22:41
Hej. Ved ikke hvad du mener med blinkene billeder og regnbuer?? Er ret rookie indenfor området... Rummet kan blive total mørkt! Lærredet har jeg ikke kigget på endnu, ville bruge væggen indtil andet er købt. Er DLP bedre en lcd projektorer?

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Januar-2011 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Hvornår er forum-svar fra tilfældige brugere blevet til "kompetente anmeldelser"?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 08:49
Hvor langt vil du sidde fra billedet?
Det er vist noget med at afstanden bør være omkring 1,5 gange billedbredden.
Dine krav, sådan som du fremlægger dem, ser ikke specielt realistiske ud, forstået på den måde at der er ikke lige en hurtig løsning på dette (og slet ikke billig, hvis du tænker på den størrelse billed).
Mvh FNørd

Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 10:12
Har læst om en enkelt der har kørt med 200" billed på en TW3600, kan dog ikke lige finde tråden igen, men det var inde på avsforums.com
Ellers er der mange der kører med 150" billed på samme projektor, så det er nok ikke det store problem. har ikke selv brugt min over 90" endnu, så har ikke selv erfaringer med de størrelser.

Hvor stort er dit lokale ? hvor langt sidder du væk?

Et 181" lærred er SERIØST stort

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Har læst om en enkelt der har kørt med 200" billed på en TW3600, kan dog ikke lige finde tråden igen, men det var inde på avsforums.com
Ellers er der mange der kører med 150" billed på samme projektor, så det er nok ikke det store problem.

Om det ikke er det store problem, ved jeg ikke men ham her er ikke enig; hvis man kan regne med et indlæg der er 1½ år gammelt. Selvom projektorer bliver bedre og bedre er er vist ikke sket så voldsom en udvikling i lysstyrken i budget klassen:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ovenstående eksempel tog udgangspunkt i et relativt lille lærred, 180 cm bredde – 84”. Lad os antage at vi hæver billedstørrelsen en anelse, til 200 cm bredde (ca 93”). At gå fra 84” til 93” lyder jo ikke af meget, men der er en væsentlig detalje i dét regnestykke som de fleste glemmer: Det afgørende er arealet af billedet, ikke diagonal-målet. Et 200 cm bredt billede er 25% større end ét på 180 cm, og kræver derfor 25% mere lys fra projektoren:

40 cd/m2 x pi x 2,25 m2 / 1 = 280 lumens.

Til at overkomme, men jvfr. Ovennævnte eksempel ikke nogen selvfølge. Går vi op til 230 cm bredde, rammer vi 3 m2:

40 x pi x 3 / 1 = 377 lumens.

Nu er vi faktisk ved at være oppe i noget som begynder at stille krav til projektoren. Hvis vi vil indregne low lamp mode, lampens fald over tid, og evt. zoom, kan du nemt være oppe i projektorer med 6-700 lumens _reel_ maksimal lysstyrke, for at overholde vores målsætning. Det betyder i kroner og øre, at hvis vi vil kunne stille rimelige krav til farvegengivelse og kontrast, så har vi for længst efterladt budget-klassen, og bevæget os op i 30-40k klassen. Og dét vel at mærke med et hvidt lærred. Vil man op over 230 cm bredde, må man derfor i praksis affinde sig med at fiske en hel del kroner op af lommen (enten til projektoren, eller til et Stewart Studiotek 130, der er det eneste anbefalelsesværdige lærred med gain nævneværdigt over 1). Alternativt, finde sig i et projektor-billede hvor lysstyrken er blevet en begrænsning.

Pointen med denne lange smøre? Primært at give en forklaring på hvorfor der findes projektorer til 100k og 200k, når der nu kan laves udmærkede billeder med projektorer til langt lavere priser, og de dyrere modeller på papiret ikke ser specielt imponerende ud. Forklaringen er ganske enkelt, at hvis vi vil ret meget over 2 meters bredde, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, så stiger kravene til projektorens lysstyrke eksplosivt. Og da det som nævnt er vanskeligt at forene høj lysstyrke med god kontrast og farvegengivelse, så følger kravene til kvaliteten med – og så ender det i kostbare løsninger. Til gengæld er oplevelsen af et billede et godt stykke over 100 tommer, der leveres fuldstændigt farveægte og med masser af power og kontrast, en fantastisk og vanedannende oplevelse der er svær at beskrive, men bør opleves.

Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege at lige så vel som at sort ikke er alt, og farveægthed ikke er alt, så er lysstyrke heller ikke alt. I praksis drejer det sig om at opnå en fornuftig kombination mellem de forskellige faktorer, i de tilfælde hvor vi ikke har den luksus at vi kan opfylde alle krav på én gang.

Fra: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 11:40
i cinema mode bliver det nok et problem, men ved at bruge living room mode i et mørklagt rum, tror jeg ikke 180" er urealistisk. Jeg ville ikke selv bruge min projektor med så stort et lærred, kan godt li der er smæk på farverne og at den kan anvendes med lyset tændt.

Til OP, hvis jeg var dig, med dit budget, ville jeg nok sigte mere på maks. 120-130" billed istedet for at udnytte væggen maks og så måske flytte din sofa tættere på. 

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Ellers er der mange der kører med 150" billed på samme projektor, så det er nok ikke det store problem.

Om det ikke er det store problem, ved jeg ikke men ham her er ikke enig; hvis man kan regne med et indlæg der er 1½ år gammelt. Selvom projektorer bliver bedre og bedre er er vist ikke sket så voldsom en udvikling i lysstyrken i budget klassen:

Ovenstående eksempel tog udgangspunkt i et relativt lille lærred, 180 cm bredde – 84”. Lad os antage at vi hæver billedstørrelsen en anelse, til 200 cm bredde (ca 93”). At gå fra 84” til 93” lyder jo ikke af meget, men der er en væsentlig detalje i dét regnestykke som de fleste glemmer: Det afgørende er arealet af billedet, ikke diagonal-målet. Et 200 cm bredt billede er 25% større end ét på 180 cm, og kræver derfor 25% mere lys fra projektoren:

40 cd/m2 x pi x 2,25 m2 / 1 = 280 lumens.

Til at overkomme, men jvfr. Ovennævnte eksempel ikke nogen selvfølge. Går vi op til 230 cm bredde, rammer vi 3 m2:

40 x pi x 3 / 1 = 377 lumens.

Nu er vi faktisk ved at være oppe i noget som begynder at stille krav til projektoren. Hvis vi vil indregne low lamp mode, lampens fald over tid, og evt. zoom, kan du nemt være oppe i projektorer med 6-700 lumens _reel_ maksimal lysstyrke, for at overholde vores målsætning. Det betyder i kroner og øre, at hvis vi vil kunne stille rimelige krav til farvegengivelse og kontrast, så har vi for længst efterladt budget-klassen, og bevæget os op i 30-40k klassen. Og dét vel at mærke med et hvidt lærred. Vil man op over 230 cm bredde, må man derfor i praksis affinde sig med at fiske en hel del kroner op af lommen (enten til projektoren, eller til et Stewart Studiotek 130, der er det eneste anbefalelsesværdige lærred med gain nævneværdigt over 1). Alternativt, finde sig i et projektor-billede hvor lysstyrken er blevet en begrænsning.

Pointen med denne lange smøre? Primært at give en forklaring på hvorfor der findes projektorer til 100k og 200k, når der nu kan laves udmærkede billeder med projektorer til langt lavere priser, og de dyrere modeller på papiret ikke ser specielt imponerende ud. Forklaringen er ganske enkelt, at hvis vi vil ret meget over 2 meters bredde, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, så stiger kravene til projektorens lysstyrke eksplosivt. Og da det som nævnt er vanskeligt at forene høj lysstyrke med god kontrast og farvegengivelse, så følger kravene til kvaliteten med – og så ender det i kostbare løsninger. Til gengæld er oplevelsen af et billede et godt stykke over 100 tommer, der leveres fuldstændigt farveægte og med masser af power og kontrast, en fantastisk og vanedannende oplevelse der er svær at beskrive, men bør opleves.

Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege at lige så vel som at sort ikke er alt, og farveægthed ikke er alt, så er lysstyrke heller ikke alt. I praksis drejer det sig om at opnå en fornuftig kombination mellem de forskellige faktorer, i de tilfælde hvor vi ikke har den luksus at vi kan opfylde alle krav på én gang.

Fra: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups

Øhh - "ham her" - er ikke en helt tilfældig person - det er Otto, og han ved hvad han taler om.
Bare til din/jeres oplysning.
Mvh FNørd

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 12:37
Der gik lige ged i quoten - derfor slettet :)

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Øhh - "ham her" - er ikke en helt tilfældig person - det er Otto, og han ved hvad han taler om.
Bare til din/jeres oplysning.
Mvh FNørd

Præcis. Ellers havde jeg ikke citeret hans indlæg.

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:06
>Hvornår er forum-svar fra tilfældige brugere blevet til "kompetente anmeldelser"?

hehe tja vi har alle vores krav og ønsker og behov og penge pung
at sammenligne vores behov med andres uden at have sat os grundigt ind i andres behov
vil for det meste give et forkert råd.

Derfor inden du bruger 1 kr på noget som helst, sæt dig grundigt ind i alle parametre,
dine valg vil helt sikkert blive et kompromi på specifikationerne, meget få personer
har kr nok til at få grej med top performance inden for alt.
der findes jo ikke den perfekte projektor, hvis der gjorde ville der kun findes denne ene type.
De har alle deres fordele og ulemper, hvad der er mest vigtigt for dig, ved kun du.

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:18

i cinema mode bliver det nok et problem, men ved at bruge living room mode i et mørklagt rum, tror jeg ikke 180" er urealistisk.

Hvis man er villig til at gå på kompromis med billedkvaliteten, så kan man jo gøre mange ting. Så kan man også bare leve med lav lysstyrke i billedet, så kan alt lade sig gøre.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:24
ja netop, bare fordi en projektor har specificationer hvor der står 50-200 tommer
betyder dette ikke at man i praksis vil få stor glæde af 200 " billedet
hvis dette kun svagt kan anes i totalt mørke, vel..

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 14:26
de fleste "normale" folk er nogenlunde tilfredse med 100" billeder lavet af projektore i 10-20k pris klassen. og et lærred til ca 5k

ønsker man at lave noget i 200" så er det ikke helt normalt længere, og man skal nok regne med at projektoren kommer til at koste 4 gange så meget, da arealet er 4 gange så stort,
i øvrigt koster et nogenlunde godt lærred i denne størrelse også 10-15k

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 16:19

i cinema mode bliver det nok et problem, men ved at bruge living room mode i et mørklagt rum, tror jeg ikke 180" er urealistisk.

Hvis man er villig til at gå på kompromis med billedkvaliteten, så kan man jo gøre mange ting. Så kan man også bare leve med lav lysstyrke i billedet, så kan alt lade sig gøre.
Ja det er rigtigt, men generelt går man vel lidt på kompromis på alle punkter hvis man vil have et billed 200" billed på en projektor der er lavet til en "hjemme bio".

-------------

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 17:17

Det blir først rigtig sjovt, når man ryger op i 100+ " Wink Held og lykke med projektet....

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 20:25
Tak for svar. Kan man ikke med nogle projektorer zoome ind så billedet kommer nærmere ned på 140"? Ellers er vejen frem jo nok at komme tættere på væggen....

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 20:30

Ja det er rigtigt, men generelt går man vel lidt på kompromis på alle punkter hvis man vil have et billed 200" billed på en projektor der er lavet til en "hjemme bio".

Ja medmindre man køber én der er designet til at lave hjemmebio i 200 tommer... Wink Men så er priserne jo en anden.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 20:50
hvad er den så ?
typen og prisen ?
sig det nu ?

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2011 kl. 23:12
Fint med noget debat om hvad folk prioriterer:) Jeg tror der er ligeså mange meninger som mennesker. Jeg har et rum der måler 10 m langt - 6 m bredt og 3,5 m højt. Det ønsker jeg at udnytte, særligt gennem billedets størrelse. Jeg må slække på krav til billedkvaliteten, da det lyder til at blive mega dyrt hvis jeg skal anskaffe en projektor der kan klare opgaven til fulde. Til gengæld kan jeg mørklægge rummet totalt (ingen vinduer), så det må rode bod for noget. En skrev han havde erfaring med en epson tw3600 på 150". Det tror jeg lige nu er det jeg er mest til!

Men ellers hvis jeg valgte at gå ned på 120" eller deromkring ville epson så stadigt være et fornuftigt valg ift andre projektorer i prisklassen?

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvad er den så ?
typen og prisen ?
sig det nu ?

Jeg har ikke nogen specifik model i tankerne. Der er masser af projektorer der er beregnet til hjemmebio og som kan levere tilstrækkelig kvalitet på et 200" lærred. Priserne starter vel omkring 200k.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 00:56
ja highway man kommer meget langt med de hvide lærreder og god mærklægning,
men så kommer sommeren og de lyse nætter, så siver der nok en del lys ind his og pist.
Jeg har en AE4000, du kan let slå dens lumens op,
jeg bruger den mest i økonomi mode, dvs den lyser en del lavere end opgivet,
samt jeg køre med cinema modes for farve og gamma og alt de fine er sat rigtigt pænt,
dette koster en del lys yderligere.
på mit 100" lærred blænder lyset faktisk en del i meget lyse scener,
så dvs jeg mangler ikke lysstyrke når det gør direkte ondt.
hvis jeg ikke køre i øko mode, skal jeg have solbriller på,
men det er meget svært at regne ud, hvis arealet bliver størrer falder lyset meget hurtigt
men jeg tror at en AE4000 kan klare 120-130" i mørke rum med godt lærred,
og den koster kun 20k eller endda mindre på tilbud
en AE4000 er opgivet til at klare 50-200" men jeg tror godt nok at det ville ligne en tam omgang på 200" for du afsløre også uskarpheder meget tydeligere, med mindre du så også sidder 8 meter væk
hvor du ville sidde 4m væk ved 100"

-------------

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 00:58
ja netop otto, jeg kunne godt tænke mig at se en liste af hiend grejet
med links til specifikationer og priser,
vis os hvad man kan få i 50k 100k 150k og 200k klassen til 200" lærreder..

-------------

Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 09:44
JA ja Otto det vil jeg også gerne høre gerne med en top 3 i hver klasse ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 10:09

Jeg gider altså ikke bruge tid på at lave en akademisk liste. Eksempler på firmaer der laver gode projektorer der kan håndtere 200" hjemmebio: Sim2, Runco, Digital Projection, ProjectionDesign, Christie...

Derudover findes der en masse billigere, professionelle projektorer der kan håndtere 200" i svingende kvalitet. På KT udstillingen i Odense sidste år satte jeg på Lissau standen en Sanyo i 100k klassen op, på et 135" lærred. Dén kunne snildt have lyst et 200" lærred op (jeg havde næsten 30 fL kalibreret på de 135"), men kvaliteten er så ikke helt så høj som dét man får med gode mellemklasse-projektorer (JVC f.eks.) på 100".

Jeg vil påstå at det er misvisende at sige at hvis billedet bliver 4 gange så stort, så bliver prisen 4 gange så høj, for at holde kvaliteten. Nærmere 8-16 gange så høj. Hvis man for eksempel vil have samme billedkvalitet som fra en JVC DLA-X3 på 100 tommer, men i 200 tommer, så er vi over en kvart million, vil jeg påstå.

Udover dét, så når man på et tidspunkt et punkt hvor det er svært at gå op i størrelse, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten. Man er simpelthen nødt til at ofre noget kontrast og finesse, når man begynder at fokusere på høj lysstyrke. Når dét er sagt, så har jeg set blu-ray i 300 tommer (6,5 meters bredde) med 24 fL fra en velkalibreret ultra-highend projektor (mener det var en Digital Projection, men jeg er ikke sikker). Det er dén slags oplevelser der fuldstændigt vælter rundt på éns opfattelse af hvad god kvalitet er. Og det er dérfor jeg nogle gange smiler lidt overbærende når folk vil have et 40" tv der giver dem "fuld udnyttelse af blu-ray"...

Når alt dette er sagt, så har jeg også mødt folk der mener at det er sjovere at have 3 fL i 200", end 12 fL i 100". Jeg har også mødt folk der havde 3 fL i 100" fra deres gamle Sanyo LCD, og var vældigt glad for det. Som sagt, man kan meget hvis man er villig til at kompromittere kvaliteten.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 10:44

Jeg gider altså ikke bruge tid på at lave en akademisk liste. Eksempler på firmaer der laver gode projektorer der kan håndtere 200" hjemmebio: Sim2, Runco, Digital Projection, ProjectionDesign, Christie...

Derudover findes der en masse billigere, professionelle projektorer der kan håndtere 200" i svingende kvalitet. På KT udstillingen i Odense sidste år satte jeg på Lissau standen en Sanyo i 100k klassen op, på et 135" lærred. Dén kunne snildt have lyst et 200" lærred op (jeg havde næsten 30 fL kalibreret på de 135"), men kvaliteten er så ikke helt så høj som dét man får med gode mellemklasse-projektorer (JVC f.eks.) på 100".

Jeg vil påstå at det er misvisende at sige at hvis billedet bliver 4 gange så stort, så bliver prisen 4 gange så høj, for at holde kvaliteten. Nærmere 8-16 gange så høj. Hvis man for eksempel vil have samme billedkvalitet som fra en JVC DLA-X3 på 100 tommer, men i 200 tommer, så er vi over en kvart million, vil jeg påstå.

Udover dét, så når man på et tidspunkt et punkt hvor det er svært at gå op i størrelse, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten. Man er simpelthen nødt til at ofre noget kontrast og finesse, når man begynder at fokusere på høj lysstyrke. Når dét er sagt, så har jeg set blu-ray i 300 tommer (6,5 meters bredde) med 24 fL fra en velkalibreret ultra-highend projektor (mener det var en Digital Projection, men jeg er ikke sikker). Det er dén slags oplevelser der fuldstændigt vælter rundt på éns opfattelse af hvad god kvalitet er. Og det er dérfor jeg nogle gange smiler lidt overbærende når folk vil have et 40" tv der giver dem "fuld udnyttelse af blu-ray"...

Når alt dette er sagt, så har jeg også mødt folk der mener at det er sjovere at have 3 fL i 200", end 12 fL i 100". Jeg har også mødt folk der havde 3 fL i 100" fra deres gamle Sanyo LCD, og var vældigt glad for det. Som sagt, man kan meget hvis man er villig til at kompromittere kvaliteten.

men når man een gang har set et billede med masser af skrald/lys ,bliver lys en langt større prioritering en eks sortniveau

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 11:02
hvordan måler eller beregner du fL ?
det er vel på helt hvidt i det område hvor du måler ?

lys niveau kan også blive for kraftigt !
jeg syndtes ikke det er fedt når det gør ondt

-------------

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 11:36

jeg mener at mit eget endte på ca 13fl efter kalibrering. personligt syntes jeg at 16fl er perfekt. dog syntes jeg at nogle projektor genere meget støj i billedet, når lysoutputtet bliver højt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Det blir først rigtig sjovt, når man ryger op i 100+ "

Jeg mener nu der er en lidt simpel måde at sætte det op på. Det afhænger vel af hvor langt man sidder fra lærredet!? Er det 100" ved 2, 4 eller flere meters afstand? Jeg ved godt hvad jeg ville vælge. 

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 12:34

Med et 100% hvid window-testbillede, ja. Softwaren klarer resten.

Bemærk at max lysstyrke kan måles lidt forskelligt, hvis du måler peak white (109%), vil du på de fleste projektorer måle noget mere lys, men den "officielle" måling er ved 100%. Hvid er ikke bare hvid ;-)

Jeg taler naturligvis iøvrigt om at måle ved D65 og korrekt gamma/farvegengivelse. Det er relativt nemt at få meget lys ud, hvis man ofrer farvetemperaturen.

Helt enig, men medmindre du er ude af stand til at opholde dig i dagslys, så er 20 fL ikke for kraftigt. Normalt så sigter jeg efter 16 fL som det optimale, med 8 fL som grænsen for "acceptabelt". Det er ret få hjemmebio'er i overkommelig prisklasse der leverer 16 fL samtidig med korrekt farvegengivelse, i over 90". Jeg tror der er under en håndfuld af dem jeg har besøgt, der kan mønstre dét.

Bemærk dog at oplevelsen af hvor "skarp" en given lysstyrke virker, er MEGET afhængig af rummets belysning iøvrigt, herunder farven på væggene. Men stadigvæk, hvis 16 fL skærer i øjnene, så er der noget andet end lysstyrken der er galt. 16 fL er SMPTE's officielle guideline for "cinema white".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 12:36

Jeg mener nu der er en lidt simpel måde at sætte det op på. Det afhænger vel af hvor langt man sidder fra lærredet!? Er det 100" ved 2, 4 eller flere meters afstand? Jeg ved godt hvad jeg ville vælge. 

Dét er faktisk også en lidt simpel måde at sætte det op på... Wink Hjernen kan godt se forskel på "tæt på et lille billede", og "langt fra et stort billede". Det er en meget anderledes oplevelse at sidde 4 meter fra et 100" billede, end at sidde 2 meter fra et 50" billede, selv om billedet fylder samme område af dit synsfelt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 12:38

Jeg har iøvrigt aldrig oplevet folk beklage sig over for meget lys i demonstrationer med 16 fL på lærredet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 13:28

Jeg taler naturligvis iøvrigt om at måle ved D65 og korrekt gamma/farvegengivelse. Det er relativt nemt at få meget lys ud, hvis man ofrer farvetemperaturen.

Det må være dette som er hele pointen ved måling af fl.
Når du skriver, at du kan få mere end rigeligt lys TommyBoy, er det så ved korrekt gamma og farvegengivelse? Ellers synes jeg ikke man kan bruge det til noget.

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 22:25
Hold da op den her tråd har taget fart... :)
Projektorer i 20k klassen er langt over mit budget desværre. Prisen skal ned på ca 10k. Men kan også læse lidt at sanyo er en god model... Jeg må se på det.

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 01:09
TW-3200 ser sådan ud på 214" lærred. Filmen er optaget med mediecenter fra DRHD.

http://blogs.fagbladet.dk/it/gigantisk-hjemmebio-pa-lavbudget/ - Gigatisk hjemmebio på lavbudget

Så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

TW-3200 ser sådan ud på 214" lærred. Filmen er optaget med mediecenter fra DRHD.

http://blogs.fagbladet.dk/it/gigantisk-hjemmebio-pa-lavbudget/ - Gigatisk hjemmebio på lavbudget

Så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

...hvis man er ligeglad med kvaliteten, som sagt. Og som de også selv erkender i udsendelsen. Bortset fra det, så er jeg faktisk enig med udsendelsens pointe, omend de måske overdriver den lidt. Det er sjovere at have et stort billede af middelmådig kvalitet, end ikke at have noget. Vi, og sikkert især jeg, kan godt få det til at lyde som om at hvis man ikke bruger 50k+, så kan projektor være lige meget. Det mener jeg slet ikke, jeg mener absolut at man får mere sjov for 10k ved at købe en projektor, end ved at købe et tv.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 10:28
>jeg mener absolut at man får mere sjov for 10k ved at købe en projektor, end ved at købe et tv
exactly my man !!

jeg har ikke nogen fancy lysmåler, jeg køre altid i det cinema mode hvor jeg har kalibreret alle levels og farver, og ja det har spist en del af mit lys, hvilket faktisk er helt ok for mig,
mit rum er MEGET mørkt, billedet ser WOW flot og kraftigt ud, og hvis der kommer en helt hvid
bagrund gør det klart ondt i mine øjne, og jeg kan mærke at iris kæmper for at lukke,
hvis jeg går op i normal mode (ikke eko) så er det helt klart meget værre..

når du måler fl er det jo reflekteret fra lærredet, tæt på og på 100% hvid,
det kunne være sjovt om nogen har en lys måler man kunne låne ?

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 11:24

Jeg mener nu det er en lidt simpel måde at sætte det op på. Det afhænger vel af hvor langt man sidder fra lærredet!? Er det 100" ved 2, 4 eller flere meters afstand? Jeg ved godt hvad jeg ville vælge. 

Det er en meget anderledes oplevelse at sidde 4 meter fra et 100" billede, end at sidde 2 meter fra et 50" billede, selv om billedet fylder samme område af dit synsfelt.

Ja, men jeg mener ikke sammenligningen holder helt. Du sammenligner 50" og 100". Forskellen er en afstand til billedet på 2 meter (4 kontra 2 meter). Kan de to størrelser umiddelbart sammenlignes med en afstandsforskel på 2 meter, når et 100" billede har et 300% større areal end et 50" billede?!

Det burde vel have været 100" på 6 meters afstand kontra 50" på 2 meters afstand?!

Min anke går på, at jeg ikke mener at man kan sige at det først blive sjovt når man kommer over 100". Dels, fordi det i mine øjne afhænger af hvor tæt man sidder på og af individuelle præferencer. 

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 12:03

Ja, men jeg mener ikke sammenligningen holder helt. Du sammenligner 50" og 100". Forskellen er en afstand til billedet på 2 meter (4 kontra 2 meter). Kan de to størrelser umiddelbart sammenlignes med en afstandsforskel på 2 meter, når et 100" billede har et 300% større areal end et 50" billede?!

Det burde vel have været 100" på 6 meters afstand kontra 50" på 2 meters afstand?!

Nix - prøv at regne på synsvinklen Wink 

100 tommer på 4 meter fylder det samme område af synsfeltet, når du er dobbelt så langt væk, selv om størrelsen er 3 gange så stor. Når vi normalt taler om at en fordobling af tommer er væsentligt mere end dobbelt så stort billede, så er det netop under forudsætning af samme kigge-afstand.

Min anke går på, at jeg ikke mener at man kan sige at det først blive sjovt når man kommer over 100". Dels, fordi det i mine øjne afhænger af hvor tæt man sidder på og af individuelle præferencer. 

Der er jo aldrig noget af dét der bliver skrevet i et forum der er den absolutte sandhed, det er skribentens personlige holdning, og den kan man så forholde sig til.

Hvor sjovt skal det være før det er "sjovt"?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 12:04

når du måler fl er det jo reflekteret fra lærredet, tæt på og på 100% hvid,
det kunne være sjovt om nogen har en lys måler man kunne låne ?

Når du nu skal have din projektor kalibreret, så du rent faktisk får dén ydelse ud af den den kan levere, så får du jo dén måling med i købet... Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 14:52
Jeg synes du skal kigge nærmere på Epson TW3200, den levere et super lækkert billed, larmer ikke og har lens shift så den er nem at placere. Til at starte med kan du bare skyde billedet på på en hvid væg til du finder den rette størrelse og derefter kigge efter et lærred eller en DIY løsning.

Hvis dette er din første projektor, vil billedkvaliteten vælte dig ud af sofaen. Synes man med denne projektor får rigtig meget for pengene. Lad vær med at rode dig ud i kalibreringer osv til at starte med, denne projektor ser ret godt ud lige ud af kassen.

Her er du kørende for ca 8000 kr, så kan du gemme de sidste penge til en PS3, et lærred eller evt en kalibrering på et senere tidspunkt. Man bliver mere kræsen med tiden når wow effekten lige har lagt sig, så der kan du bygge videre på dit system.

-------------

Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 15:08
Jeg håber det er iorden af OP, da jeg selv er på udkig efter ny projektor. Jeg var ellers sikker på jeg skulle have en TW3200, da jeg har set den demonstreret, og synes klart jeg fik mest for pengene ved at vælge den. Desværre er størrelsen blevet en showstopper, da jeg ikke er den eneste, der skal bestemme. Jeg har loftsophæng, men den er desværre nok for voldsom i stuen, da den ikke er hel nem at gemme væk desværre. Så vidt jeg umiddelbar kan se er lens shift horisontal ikke nok til at flytte billedet så langt til siden som jeg gerne vil, så jeg er på udkig efter det bedste alternativ til TW3200 i ca. samme prisleje 8500,- og har mulighed for at købe i Tyskland?

- Størrelsen er desværre et issue.
- Der skal være lens shift, da jeg ikke har mulighed for at placere den helt centralt. Har loftsbeslag.

Jeg har haft kig på HD20 og HC3800, da de skulle være gode alternativer, men desværre ser det ikke ud til der er lens shift. Den eneste jeg har fundet med lens shift med en lille størrelse, er Z800, men der er anmeldelserne ikke helt så gode som de 3 andre. Findes der et bedre valg eller er Z800 dén i det prisleje?

@OP: Det er ikke for at hi-jacke din tråd, så hvis det ikke er iorden, kan jeg godt oprette en tråd selv.

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 15:22
Ja det er en ordentlig basse :-)

Mener at Epson's serie af projektorer er dem der kan justeres mest hvad angår lensshift og zoom.. Men ret mig gerne hvis det er forkert.

Bjur: De to projektorer du nævner har ikke lensshift og du finder ikke en DLP projektor til de penge med lensshift. Mener BenQ W6000 er den billigeste DLP med lensshift, men den støjer så til gengæld en del.

Vær opmærksom på at HC3800 har en del offset. Havde oprindeligt kig på denne, men var nødt til at springe fra pga dette. 

-------------

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 16:15

...hvis man er ligeglad med kvaliteten, som sagt. Og som de også selv erkender i udsendelsen. Bortset fra det, så er jeg faktisk enig med udsendelsens pointe, omend de måske overdriver den lidt. Det er sjovere at have et stort billede af middelmådig kvalitet, end ikke at have noget. Vi, og sikkert især jeg, kan godt få det til at lyde som om at hvis man ikke bruger 50k+, så kan projektor være lige meget. Det mener jeg slet ikke, jeg mener absolut at man får mere sjov for 10k ved at købe en projektor, end ved at købe et tv.

Jeg giver dig fuldstændig ret.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 04-Februar-2011 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Det blir først rigtig sjovt, når man ryger op i 100+ " Wink Held og lykke med projektet....

100 tommer eller 100 tusinde kroner BowieCoolWink

Print side | Luk vindue