Print side | Luk vindue

Svenske digitale - Frevenser - Denver DMB 105HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92420
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 20:57

Emne: Svenske digitale - Frevenser - Denver DMB 105HD
Skrevet af: Peter Starch
Emne: Svenske digitale - Frevenser - Denver DMB 105HD
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:03
Hej Forum
I min antenneforening har de lige flyttet de svenske digitale kanaler til en ny placering, og nu kan min denver dvb-t modtager (DMB 105HD) ikke finde dem. Nogen der kan hjælpe med en årsag. Har kørt en automatisk søgning og får nu kan de danske kanaler...(mux1 og mux2). Kan heller ikke finde dem ved en manuel søgning.

Ifølge antenneforeningen er de flyttet til:

Kanal S21 - frekvens 306.00 Mhz SVT1, SVT2, SVT24 m.fl
Kanal 23 - Frekvens 322 Mhz. TV4 & TV6

Er det fordi min digital-modtager ikke kan bruge det frekvens-spektrum eller hvad?

Manualen til modtageren kan ses her: http://www.denver-electronics.com/UploadetFiles/154/25/DENVER_DMB-105HD_-_English_User_Manual.pdf - http://www.denver-electronics.com/UploadetFiles/154/25/DENVER_DMB-105HD_-_English_User_Manual.pdf

MVh
Peter

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:32

Det er muligt at du ikke kan modtage S-kanaler, da de jo ikke bruges Terrestisk, de er kun til brug i kabelanlæg, og modtageren er til Terrestisk, men K23 er en normal UHF kanal og skulle kunne modtages, hvis de er lagt ud med den forventede kanalseperation som på UHF er 8 Mhz.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: moho
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:32
Dette er et første bud.
Er Din boks kun til DVB-T altså via masterne.
Det der står om S21 og S23 er s-kanalerne og herved DVB-C! Og kanalafstanden med 8MHz begynder osse ved 300MHz, alting skiller nemlig her, på den gode måde.

Jo men nu skrev Peter Starch at 23 svarer til  322MHz så der skulle stå S-23
Og igen igen at S-24 og S-24 fortrinsvis ikke bør benyttes.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:35
Ok glemte vist et s foran 23...de er begge S kanaler...Og betyder det så at det er dvb-c og dermed ikke kan modtages af en box der som min kun har dvb-t signal modtagelse ??

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:38
Og den primære grund til de fleste Antenneforeninger ikke gør opmærksom på dette, med modtagere til DVB-T og så det med DVB-C er en for lang forklaring for mit vedkommende.
Der var engang ______     hvor man her i Århus fra Stofa, kunne få modtagere eller dekodere udleveret gratis (tilbage i 1996). Samme dekodere var de gammeldags analoge dekodere, samme modtagere var med samtlig TV bånd plus eller inkluvise alle S-kanalerne, og har selv haft en sådan. Blev leveret tilbage til Stofa.
Disse dekodere eller bokse var ikke med digitale tunere, som nogen gav indtryk af dengang.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:40
Ok. Men hvis jeg så fra nu af skal kunne se de svenske kanaler skal jeg enten have en modtager box der både har dvb-t og dcb.c eller et TV der har digital tuner der kan, da min gamle kun er til dvb-t..:Er det korrekt forstået, for så skal jeg da lige have fat i vore antenne mand i foreningen for vi blev bedt om at købe en dvb-t modtager i sin tid da de fik digitale kanaler.

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:42
Hvor tit har jeg ikke følt at noget ______

Var det ikke en DVB-C modtage boks Du skulle have anskaffet? Eller hvad mon Radiomanden mener?
Ikke helt rigtig skrevet. Hvordan er det lige det rigtige er?  _____   mere noget med anskaffe sig et nyt Tv med  DVB-T/C Tuner MPEG4.

Undskyld jeg missede noget.
Vil det sige Jeres antenneforening har fordelt  DVB-T i jeres net (UHF), og så flyttet noget nedad, hvor det er DVB-C/MPEG2 som er enerådende? men hvad så med HD?

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:50

En modtager som er til Terrestisk kan ikke modtage på andre frekvenser end VHF (K5-12) og UHF (K21-69), så sendes der på andre frekvenser end det, så kan den ikke bruges. Normal vis på KabelTV bruges der ikke Terrestiske modtagere til modtagelse af Digital, mindre foreninger bruger det i begrenset omfang, men det normale er, at det er C modtagere der anvendes til Kabel TV. Hvilken forening/udbyder er det.? 

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 13:57
Hmm Hmmm Hmmmm
Hvis man ligesom har noget pladsmangel og er en mindre antenneforening . . . det har vel ikke ligefrem været ulovligt fremføre DVB-T signaler via foreningens kabler.  Clap  ligesom man i starten var lunken overfor begynde anvende S-kanaler under hhv. over 300MHz. Jeg har de mærkeligste mistanker .......
Jeg ved for eks. rent historisk set, at det var velset at Telefonselskabernes kabel Tv fra begyndelsen kun skulle dække de rent TV mæssige bånd (VHF lave, VHF Høje og så UHF båndet). 

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 14:05
Peter Starch

Nu ved jeg ikke om Du har hørt at youSee har inddraget del af UHF båndet til digitale signaler. Dette har betydet at
____  lovligheden (igen det ord) af AT kode signalerne nok ikke lige var en sag for Forbrugerstyrelsen, derfor sender man Digitalt DVB-C men klart klart U-kodet.

Hvilke bestemte overordnede betydninger dette så vil få? Her kun tænkt Tunermæssigt, indbyggede i Nye eller nyere Fladskærme.
Hvad som sker på Recorderfronterne lader jeg stå åbent.   Kopierings problemerne!  LOL

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 14:08

Hvis der lige blev smidt et link til udbyderens/leverandørens hjemmeside, så kan der sikkert komme mere klarhed over tingene.

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 14:15
Det er en lokal andelsforening i kbh. Vi modtager stadig de danske kanaler i en højere frekvens og dem kan jeg stadig tage. Dvs de modtages ikke på S kanaler, men er ikke lige hjemme så jeg kan tjekke frekvensen. Tror argumentet var at de ville flytte dem ned i standard pakken. Vi har flere pakker med kanaler og tror de bruger frekvenser til at slikke dem ad.

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 14:30
Det er en lokal andelsforening der tager signal ned fra viasat. Argumentet var at flytte signalet ned i grund pakken da vi har flere pakker og de sikkert bruger frekvenser til at styre hvem der kan se hvad. Før lå de digtale i pakke 5. Men vi fik besked på at købe dvb-t tuner. Bare underligt hvis de så nu ombestemmer sig og lægger dem så de kun kan ses med dvb-c.

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 14:33
Der er ingen hjemmeside der beskriver det desværre. Kun interne opslag.

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 14:59

Så kan vi næppe komme videre, da der mangler de nødvendige tekniske oplysninger om fordelingen.

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 15:11
Kan jeg sende på du foto her når jeg kommer hjem i nat hvis du gider tjekke tråden imorgen.

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 15:59

Helt bestemt vi skal jo have noget følge op på.  Big smile 

-------------

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Peter Starch Peter Starch skrev:

Det er en lokal andelsforening der tager signal ned fra viasat. Argumentet var at flytte signalet ned i grund pakken da vi har flere pakker og de sikkert bruger frekvenser til at styre hvem der kan se hvad. Før lå de digtale i pakke 5. Men vi fik besked på at købe dvb-t tuner. Bare underligt hvis de så nu ombestemmer sig og lægger dem så de kun kan ses med dvb-c.

Spørg nu din antenneforening om de nøjagtige data for ALLE de kanaler de udsender - analoge og digitale.   De digitale kan meget vel være fra en antenne og blot videresendt efter en simpel kanalomsætning.

Men det er et rimeligt krav til foreningen, at de nøjagtigt beskriver det tekniske omkring hver eneste kanal / multiplex.  

Det er desværre sådan - og her kan man spørge, hvor antenneforeningen var henne -  at S kanaler ikke er et krav, men en mulighed i for antennesignaler  i Nordig specifikationen.

Det dur ikke med sådanne options - der skal være 'kæft, trit og retning' - alt andet giver et marked med 'plat-produkter', fejlkøb og spild af tid.  

Og ryger et  af de kendte produkter ud - så ka' de da bare lære det. LOL

Så nogle modtagere kan ikke fange dem.

Lars Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 00:45
Ok her kommer så lidt info om hvor kanalerne lå FØR flytning for 3 uger siden....I form af 2 fotos af siderne jeg havde liggende, de ligger ikke på nettet.

Nu har de som sagt flyttet de svenske kanaler til:

Kanal S21 - frekvens 306,00 Mhz. Svt1, stv2, svt24 mfl.
Kanal S23 - frekvens 322,00 M.hz TV4 og TV6

Som man kan se af ovenstående står der udtrykligt at de digitale kanaler kan tages med dvb-t box. Det lå indtil ovennævnte flytning i pakke 2, men de ville nu flytte det ned i pakke 1. Derfor ændringen.

Min box er en dvb-t modtager. Så vidt jeg kan se er det det de har givet udtryk for at vi skulle skaffe....
Mine spørgsmål til jer kloge hoveder er så:

1. Efter den flytning er det så slet ikke muligt at modtage de nævnte svenske digitale kanaler med min dvb-t box??
2. Hvorfor??? Og gerne i simple termer for mig der ikke er HELT super til de der frekvens, dvb-ditten ting....

Håber lidt mere info hjælper...

Peter

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 10:23

1. Efter den flytning er det så slet ikke muligt at modtage de nævnte svenske digitale kanaler med min dvb-t box??

Fordi S kanalerne kun anvendes inde i kabel-tv (fx Stofa, youSee) eller inde i antenne-kabel-anlæg.  Disse frekvenser anvendes til andre formål i luften. Fx anvendes en del af kanal 11 til at udsende DAB og frekvenserne omkring S40 er jo de gamle NMT450 (Nordisk Mobil Telefon) frekvenser.

Den simple brug af en DVB-T modtager er at modtage signal direkte fra en privat antenne. Der er naturligvis ikke noget TV på S kanalerne fra en antenne.  Nogle bokse tuner så kun i de frekvensbånd, der er vedtaget til brug for antenne-TV.  Dette betyder, at man hurtigere kan autotune, fordi tuningen  kan springe  en masse frekvenser over.
Mange TV fra før omkring 1990  (fx B&O modeller) kan end ikke tune analoge S kanaler. 

Men i lidt større antenneforeninger kan man meget let omsætte fra en kanal til en anden - herunder til en S kanal. 

Den nordiske specifikation for digitalbokse - Nordig.org - indeholder ikke et krav om at DVB-T bokse skal kunne tune S kanlerne - det er desværre frivilligt.

Efter min mening er det tåbeligt at gøre sådant frivilligt. Det øger ikke prisen på boksene og sådanne forskellige er ikke egnet til at afgøres 'af markedet'.  Næsten alle købere ikke har viden, forståelse og slet ikke interesse for sådant. (og det har mange sælgere heller ikke)

Det ville vel være rimeligt, at jeres forening lavede en mindre liste over bokse og TV med tunere, man ved virker og måske også en liste over sådanne der ikke virker.

Lars   :)

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 10:39

Det kan kun skyldes anvendelsen af S Kanaler at du ikke kan modtage de nævnte kanaler, da S Kanaler et til brug i Kabel anlæg og ikke anvendes (må ikke anvendes) på det Terrestiske net, og derfor kan det ikke forventes at en sådan modtager kan bruges på de frekvenser. De er speciferet til brug på VHF 5-12 og UHF 21-69.

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 10:47
Mange tak for oplysende svar vil nu skrive til min antenne-forenings mand og finde ud af hvad han siger til det.....

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det kan kun skyldes anvendelsen af S Kanaler at du ikke kan modtage de nævnte kanaler, da S Kanaler et til brug i Kabel anlæg og ikke anvendes (må ikke anvendes) på det Terrestiske net, og derfor kan det ikke forventes at en sådan modtager kan bruges på de frekvenser. De er speciferet til brug på VHF 5-12 og UHF 21-69.
Nemlig ja, og derfor mente nogen at Tunere skulle være uden bestemte områder. Men lige pludselig kom der DVB-T/C MPEG4 og MPEG2 Tunere  som det normale Og indbyggede i Fladskærme.
Er det slet ikke tankevækkende? For mig opgav mange optage noget som helst efter man gik over til DVD-afspillere ______  hvilket betød man ikke var interesseret i nogen former for ekstra bokse.

Citeret her fra byen, Århus, og tilbage i 90-erne, de som have Tv uden S-kanaler, uden hyper kanalerne (s-21 til s-44), her kunne man anvende en VHS som Tuner/modtager for disse S-kanaler.

Den holder ikke idag, det skal og jeg gentager det skal være inden i ens nyanskaffede tv!

Og den underlige sidebemærkning. Med al vores Internet, Paraboler fra fremmede lande og Mobil telefoni på tværs af landegrænserne ____  Da skulle det pludseligt blive altafgørende, at der skulle lægges begrænsninger på vores TV Tunere Helt nede fra 47MHz og op til 900MHz; for ikke glemme at MPEG4 modtagere også skulle kunne modtage MPEG2 bagudkompatibiliteten  "Vel at mærke også via kablerne".

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 17:07
Engang i fordums tid forbød man fra dansk side, at modtage fra Satellitterne (Tv) med den begrundelse, at man kunne aflytte anden Telekommunikation? 

Som om man aldrig havde anvendt almindelig telekommunikation via Terrestriske forbindelser, læs Radiokædetårnene. Korrekt jeg har problemerne.  Censored 

Forbrugerstyrelsen og Antenneforeningernes forhold til hvilke Bokse man, hedder det "Man bør anvende?".  Wink

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

I 1986 havde jeg købt et nyt Tv som slet ikke havde S-kanaler, Videoen et par år senere havde nu heller ikke (gammel type hvor båndet skulle ned ovenfra!). Så at man idag vil gentage noget med den begrundelse noget "ikke er tilladt". Igen med tanke på verserende sager om hvad nogle Tv mangler.    Sagen blev ikke bedre da jeg på en amerikansk side  læste ordene "Tuner coverage were straddling downwards from UHF to 47MHz"

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2011 kl. 17:31
OK Niels

Hvad mener Du så om YouSee, der idag sender Digitalt fra 472 til ca 600MHz?
Skulle man bare på ens blanke ansigt acceptere, at man skulle have YouSee's Boks, når ens Tv nu engang er digitalt?    Og hvad der sker når man opdager at ens TV overhovedet ikke kan modtage digitalt under 470MHz! (men læg mærke til at samme Fladskærme kan modtage analoge kanaler over hele spektret 47-870MHz).
Og det er vel MPEG2 youSee anvender eller er der noget jeg misforstår? Ting kan måske drejes til nogens fordel men når Vi nu fra Internettet er vant til noget er gratis, da er det et problem, nu tænker jeg på grådigheden når denne tager overhånd.

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2011 kl. 17:01

Mange tak for oplysende svar vil nu skrive til min antenne-forenings mand og finde ud af hvad han siger til det.....

Hvad er du kommet frem til.?

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2011 kl. 17:04
Ikke fået svar fra ham endnu.  Han ville have et møde i stedet for at forklare det på mail.

Skrevet den: 31-Januar-2011 kl. 12:48

For liste forsigtigt, nu når tingene Er indbyggede i nye Fladskærme MPEG4-T/C!

En OT bemærkning fra 1999, i en Boligafdeling, hvorunder der på et møde blev stillet følgende spørgsmål "Hvilken interesse en person kunne have i sin nabos Varmekorrekttionsfaktor", lever vi ikke i et frit samfund? Og hvor det at være boerger vel også indeholder opnå nogle oplysninger; selvom man måske ikke så ofte taler om lønnen på ens arbejdsplads sammen med kollegerne. Jeg tændte helt af ved læse disse ord.

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2011 kl. 11:46
Svenske digitale frekvenser.
Hvis min formodning holder stik da er det vel svært eller vanskeligt under "Danmark" som land, at få ens Tuner til koble væk fra det, som denne tilsyneladende er låst ude fra kunne modtage. Hvorvidt dette er sket med NorDig's godkendelse vil jeg lade stå ubesvaret. I min blåøjede naivitet troede jeg EU eller Europa var fælles om noget (TV indbygningsmæssigt), NorDig eller ej  Wink 

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2011 kl. 11:55

Ikke fået svar fra ham endnu.  Han ville have et møde i stedet for at forklare det på mail.

Noget nyt i sagen.?

-------------

Print side | Luk vindue