Hjælp til backup af mine bluray film
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92671
Udskrevet den: 01-Februar-2025 kl. 21:46
Emne: Hjælp til backup af mine bluray film
Skrevet af: grisling007
Emne: Hjælp til backup af mine bluray film
Skrevet den: 31-Januar-2011 kl. 13:26
Hej
Jeg har købt mig en bluray reader/brænder til min computer da jeg har en masse bluray film jeg gerne vil have lagt på mit "mediecenter" det er noget lettere at have dem liggende der end at skulle have en skive sat i afspilleren hver gang og børnene er heller ikke for gode til at passe på skiverne derfor vil jeg gerne have dem lagt ind på mit mediecenter som består af en synology 211j og en wd tv live, hvordan får jeg filmene ned på min harddisk og ville meget gerne at jeg kunne vælge alt ekstra materiale fra da vi ikke ser det og det bare fylder ekstra, har hørt at man kan få dem ned på 8-10 gb og stadig i god kvalitet, hvilket program skal jeg bruge til det? OG NEJ DETTE ER IKKE FOR AT KOPIERE FILM, DET ER FOR AT LÆGGE DE FILM JEG ALLEREDE HAR NED PÅ MIT MEDIECENTER SÅ INTET ULOVLIGT I DET :-)
Håber nogen kan hjælpe mig.
Mvh. Brian
|
Svar:
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 31-Januar-2011 kl. 14:14
DvdFab Blu Ray Copy kan anbefales. Bruger jeg selv og en masse andre herinde fra.
http://www.dvdfab.com/blu-ray-copy.htm - http://www.dvdfab.com/blu-ray-copy.htm
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 31-Januar-2011 kl. 14:17
Samme her med DVDfab, kører bare i 100% kvalitet, så tager det kun 30-40 min. at rippe en BD film. Typisk 22-37 gb fylder de.
HDD plads er så billigt i dag sammenlignet med tiden det vil tage at rippe en hel samling.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 31-Januar-2011 kl. 23:18
Hej igen
Mange tak for jeres svar, har købt programmet nu her, men har lige prøvet det og det tog desværre 8.5 timer for at ligge en film ned på min harddisk, hvordan gør i når jeres ikke tager længere tid end 30-40 minutter, har det noget at gøre med at min computer ikke er særlig "stor" brænderen er en
/Product/Details.aspx?q=bluray+br%c3%a6nder&sp=all&pid=820894 - LG BH10LS30 Super Multi Blue
|
Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 07:47
Prøv lige at se efter hvor stor den BD film er, du prøver at rippe - ja det tager lang tid, er også uforstående over at nogen kan gøre det med DVDFAB så hurtigt
Korrektion, efter jeg har ryddet op i min pc, siger DVDFAB at det tager ca. 35 min, at kopiere en bd main over på HDD, filmen jeg prøver med fylder oprindeligt 35 gb
|
Skrevet af: SorensenS
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 08:51
Jeg har rippet hele min BD samling direkte fra min PC til min WHS. Har brugt DVDFAb. Gemmer som en BD-struktur, der afspilles via Dune. Filstørrelsen er mellem ca. 20 til 40 GB og det tager i mit setup mellem 25 min og 1 time og 30 min pr. film. Det er ikke nødvendigvis de største film, der tager længst tid.
/Jan
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 09:56
Den film jeg prøvede fyldte 42 gb, hvordan gemmer man den som en bd-struktur? og kan den fil konveteres om til en mkv fil? syntes 8.5 timer er lige lidt for lang tid :-)
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 10:57
Jeg ved ikke om det tager længere tid når filmen pakkes i en container. Jeg har ikke prøvet andet end BD-strukturen, da jeg synes det er simpelt og nemt. Men det kræver selvfølgelig en afspiller, som kan afspille en BD struktur.
At gemme bd-strukturen (som på selve BD'en) er bare en setting i DVDFAB, så det er ganske nemt.
Du kan godt dele processen op i to dele, men det gør det bestemt ikke hurtigere.
Mon ikke der er nogle begrænsninger i din pc. Jeg har en hurtig quad-core med masser af ram, som står for arbejdet. Den lægger så filerne på min server via et Gigabit net. Og hele processen tager som jeg skrev tidligere mellem 25 min. og halvanden time. De fleste film er overspillet på 35-40 min, men enkelte tager mere end den dobbelte tid. Om det er bestemte "beskyttelser", der er tungere at håndtere ved jeg ikke. Jeg har gjort noget for at finde årsagen.
Jeg kan prøve en gang i aften at gemme i en mkv-container for at se, om det gør nogen nævneværdig tidsmæssig forskel.
/Jan
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 11:38
Hej igen
Nu fandt jeg en måde hvor det gik lidt hurtigere, jeg valgte at lave dem direkte om til mkv filer, men så fylder desværre 19 gb, syntes ikke jeg kan finde nogen steder hvor jeg kan gøre filen mindre indenjeg laver den om, er der nogen der ved om man kn få den ned på ca 8 gb ved at lave den direkte om til mkv?
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 11:53
Prøv lige at se hvor hurtigt fab´en arbejder, med overførslen - det står lige over den blå linie, nederst i billedet
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 13:08
den arbejder med ca 9.6mb/s, men det der undrer mig er at min kammerat havde nogle af hans bluray film som mkv på ca 8gb og i rigtig god kvalitet, men han er selvfølgelig ude at rejse nu de næste 6 måneder og så længe gider jeg ikke og vente på at lave mine film om :-) ved ikke om han har kørt dem igennem et andet program først og fået dem ned på 8 gb ca og så lavet dem med makemkv, for syntes 8 .5 timer er længe pr film når nogen kun bruger 40 min på en film herinde.
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 13:41
grisling007 skrev:
den arbejder med ca 9.6mb/s, men det der undrer mig er at min kammerat havde nogle af hans bluray film som mkv på ca 8gb og i rigtig god kvalitet, men han er selvfølgelig ude at rejse nu de næste 6 måneder og så længe gider jeg ikke og vente på at lave mine film om :-) ved ikke om han har kørt dem igennem et andet program først og fået dem ned på 8 gb ca og så lavet dem med makemkv, for syntes 8 .5 timer er længe pr film når nogen kun bruger 40 min på en film herinde. |
Bruger du Nero som brænder program ?
Det har jeg også brugt, og fandt til sidst ud af, at der i Nero pakken var en masse bras med, som forsinkede hele processen. Efter jeg fjernede alt det bras, der hørte med, blandt andet Nero Burnrigths - update osv så spiller det bare.
Brug eventuelt det gratis program imgburn, som kan downloades her
http://programmer.downloadcentral.dk/?ImgBurn/BraenderSoftware/Multimedie/3461 - http://programmer.downloadcentral.dk/?ImgBurn/BraenderSoftware/Multimedie/3461
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 16:12
Hvis man vælger at ændre på filmens kvalitet=størrelse på HDD, vil jeg også tro at det tager MEGET lang tid.
Har ikke prøvet det og ripper som sagt over med DVDFab Blu Ray Copy i BD50 med kun main moive med danske undertekster og HD lydspor og evt. dansk lydspor når dette forefindes, typisk alle tegnefilm.
Så tager det mellem 25-40 min. enkelte længere tid når filmen består af mange chapter.
Dette på en alm. Lenovo thinkpad med eksterne USB bd drev overført med gigabit til QNAP 459.
Tjekker da gerne lige hvad DVDFab beregner af tid hvis jeg laver den om til lavere kvalitet.
------------- SVP03
|
Skrevet af: lommeregner
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 18:27
Bruger selv AnyDVD HD, som ripper en fuld blu-ray BD50 til iso fil på ca. 70-80 min. Dette på en bærbar med i5-M450 processor. Tiden kan variere lidt.
|
Skrevet den: 01-Februar-2011 kl. 20:30
SorensenS skrev:
Jeg kan prøve en gang i aften at gemme i en mkv-container for at se, om det gør nogen nævneværdig tidsmæssig forskel.
|
Så har jeg prøvet at lave en MKV. Jeg brugte BD'en: Sunshine (main movie og HD-lyd og dansk tekst)
Hastighed: 20,57 MB/s og total tid: 28 min 30 sek.
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 13:06
aha, dvs at dvdfab kan lave MKV filer direkte ??
dette står der jo ikke noget om på deres hjemmeside..
findes der en try version ?
så man kan teste inden man spilder en masse penge ?
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet af: JesperTheViking
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 10:48
SorensenS skrev:
Så har jeg prøvet at lave en MKV. Jeg brugte BD'en: Sunshine (main movie og HD-lyd og dansk tekst)
Hastighed: 20,57 MB/s og total tid: 28 min 30 sek. |
Hej SorensenS,
Hvordan fik du de danske undertekster med? Jeg har prøvet DVDFab på blu-ray Van Helsing, men jeg kan ikke få de danske undertekster med. Kan jo være at jeg har valgt korrekt (valgte IKKE Forced subtitle checkboksen, da jeg forsøgte at kopiere til MKV fil).
/Jesper
------------- LG 65SM8600 - Sony HW55ES - Sony STR-DN1080 - Sony BDP-S7200 - BC Accustique Hudson - Dali Oberon Vokal - Dali Zensor 1 - Dali Ikon MK1 sub
|
Skrevet af: Candyman
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 13:39
I gl. dage rippede jeg også BD og fjernede alt overflødigt - men harddiske er så billige i dag at det er spild af tid. Med en nyere Bluray afspiller i din PC f.eks en Pioneer der kan læse langt hurtigere end de første generationer tager det kun imellen 15 og 45 min at lave en iso fil af en BD. Jeg bruger ANYDVD HD den fjerner kopibeskyttelsen og efterlader en isofil hvor alle menuer virker hvis det er det man ønsker. Så gå ud og køb en af de nye generationer af DVDdrev til din PC og rip en BD på gennemsnitligt 20 min
|
|