Waoo IP-TV med Debian-box som router, hvordan?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92880
Udskrevet den: 02-December-2024 kl. 15:46
Emne: Waoo IP-TV med Debian-box som router, hvordan?
Skrevet af: BlackChart
Emne: Waoo IP-TV med Debian-box som router, hvordan?
Skrevet den: 04-Februar-2011 kl. 21:54
Jeg har nu fået byttet Tilgin routeren 2 gange da de bliver ved med at stå af (aner ikke hvorfor, men efter 14 dage - 3 uger begynder den at genstarte konstant og kan ikke resettes)... Derfor roder jeg nu med at få min Linux server til at køre som router istedet (som i gamle dage)... Jeg har fået næsten alt til at virke, men IP-TV mangler - jeg har EPG og fuld kanal oversigt, men mangler billede og lyd...
Er der nogle af jer der har erfaringer med at få det til at virke med Debian som router (eller lign. linux-distro)??
Har læst lidt om IGMPProxy, men kan ikke få det til at virke - eller rettere, der er ingen forskel med IGMPProxy og uden..
------------- Mvh. Morten Trab
|
Svar:
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 05-Februar-2011 kl. 11:02
Der er noget med at Linux kernen skal være kompileret til at understøtte multicast. Om Debian kernen er det, ved jeg ikke, men det kunne måske være problemet. Openwrt (Openwrt.org) skulle kunne bruges, og kan kompileres til X86 platformen, så det kunne muligvis være en mulighed. Det kræver dog at du først sætter et kompileringsmiljø op, så du kan kompilere sourcen, så det er en lang vej. Ellers har binderup løst problemet med en NetGear WNR3500L router med dd-wrt software - se tidligere tråde i IPTV foraet. Bortset fra det forstår jeg heller ikke hvorfor du har så mange problemer med Tilgin routeren, Jeg har haft min i ca 1 år nu, og har kun oplevet genstart 1 gang. Har du den stående for varmt? Eller kører du meget torrent?
------------- /Peter
|
Skrevet den: 05-Februar-2011 kl. 11:38
Min kerne har multicast support og begge interfaces (ETH0 og ETH1 har multicast support)...
|
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 05-Februar-2011 kl. 17:32
Der er lige kommet ny software til Tilgin routeren, som har fået en opdateret linux kerne, som køre meget mere stabilt end den gamle. Den starter hurtigere op end tidligere, samt der er en masse forbedringer i forbindelse med både iptv, wifi mv.
Hvordan er den stået af siger du ? Jeg kan kun følge hvad pfulg siger her, min egen har også snart kørt i 1 år uden problemer.
så hvad og hvordan opføre din router sig ?
------------- | Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
Skrevet den: 05-Februar-2011 kl. 20:17
Den starter op (med langsomt blinkende power LED og eller grønne lamper efter lidt tid i resten), inden power når at blive grøn genstarter den dog helt af sig selv igen...
Power når aldrig at blive grøn... Reset i softwaren virker ikke (når jeg er så heldig at have tid nok til at nå derind), den skriver noget med fejl og så EAGAIN til sidst... Reset via knappen bagpå har INGEN effekt, der sker intet uanset hvor længe jeg holder den inde (har forsøgt over et minut)...
Det er nummer 2 router der dør på samme måde, den sidste holdt kun i 14 dage til 3 uger :(
|
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 10:42
Hvordan ser din IGMPProxy konfigurationsfil ud?
------------- /Peter
|
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 10:47
Black, jeg ved at det er en fejl i den gamle software som var skyld i det her. Det var en fejl i linux kernen som gjorde dette.
Man kan prøve at tag alt fra på lan siden, så det kun er wan kabel som sidder i, også lad routeren starte op, og se om den komme op.
------------- | Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 11:57
@Ozzy: Er forsøgt, har endda gået så vidt at jeg har taget ALT undtagen strøm fra, men den står bare stadig og genstarter...
@pfugl: Den er noget rodet efter alle mine mange forsøg i forskellige retninger... Men sådan her ser den ud lige pt...
quickleave
phyint eth0 upstream ratelimit 0 threshold 1 altnet 232.49.0.0/4 altnet 87.104.0.0/16 altnet 233.139.53.0/24 altnet 192.168.1.0/24 altnet 88.83.72.0/24
phyint eth1 downstream ratelimit 0 threshold 1 |
eth0 = WAN eth1 = LAN
|
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 16:20
Det er længe siden jeg har prøvet, men så vidt jeg husker, er den eneste altnet der er nødevndig: altnet 87.104.0.0/16 Tror dog ikke at de øvrige skader. Har du firewall i dit Debian system? Hvis ja, så prøv at slå den fra.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 20:08
Har forsøgt mig uden firewall, intet held heller... Kan også se i loggen at den ikke dropper nogle IGMP pakker...
|
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 20:27
Det skal forøvrigt siges at internettet styres af min Debian-box med IPTables...
|
Skrevet den: 06-Februar-2011 kl. 21:13
Således kom min igmpproxy.conf til at se ud (ja, det virker nu både i VLC player men også på IPTV-boksene)
quickleave
phyint eth0 upstream ratelimit 0 threshold 1 altnet 88.83.72.0/24
Derudover skulle der åbnes for 233.139.53.0/24 i firewallen...
Programmet ntop til Linux hjalp gevaldigt, da den kunne fortælle mig hvilke IP'er der benyttede port 5501 som IPTV går via...
|
Skrevet af: timzor
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 07:59
Ozzy skrev:
Der er lige kommet ny software til Tilgin routeren, som har fået en opdateret linux kerne, som køre meget mere stabilt end den gamle. Den starter hurtigere op end tidligere, samt der er en masse forbedringer i forbindelse med både iptv, wifi mv.
Hvordan er den stået af siger du ? Jeg kan kun følge hvad pfulg siger her, min egen har også snart kørt i 1 år uden problemer.
så hvad og hvordan opføre din router sig ? |
De sidste 6 dage, har mit wifi kørt som lort. Der er næsten ikke noget signal til mine trådløse enheder. Selv når jeg står 2 meter fra routeren, kan min trådløse enhed kun fange ½ signal... Så en forbedring af wifi er en overdrivelse, i hvertfald her hos mig
|
Skrevet den: 07-Februar-2011 kl. 19:03
Der var jeg vist for hurtig til at dømme det til at virke...
Det er kun nogle af kanalerne der virker...
|
Skrevet af: sortsnak
Skrevet den: 08-Februar-2011 kl. 06:22
quickleave
phyint eth0 upstream ratelimit 0 threshold 1 altnet 88.83.72.0/24 altnet 87.104.255.0/24
igmpproxy.conf
Dette kunne muligvis gøre det sidste.
|
Skrevet den: 08-Februar-2011 kl. 17:42
Nej, desværre...
Bl.a. DR2 og Boomerang (samt MANGE andre) virker stadig ikke... Det gav lidt flere kanaler men der er stadig en del der mangler...
|
Skrevet den: 08-Februar-2011 kl. 19:55
Har siddet og sniffet lidt pakker med ettercap, men synes ikke lige jeg er blevet klogere... Det eneste jeg kan se er at der ikke rigtigt ser ud til at være noget trafik hvis jeg vælger DR2, hvorimod DR1 der tæller den bare afsted...
Der må være et eller andet der bliver blokeret et eller andet sted... Kan bare ikke lige se hvad det skulle være, firewallen er sat op til at skrive til loggen hvis den dropper nogle pakker, og den logger intet i de tidsrum hvor jeg tester IP-TV, dvs. den burde ikke blokere noget den ikke skal...
|
Skrevet den: 09-Februar-2011 kl. 17:37
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad det er der ikke virker, med helt piv åben firewall virker det stadig ikke (kun på nogle af kanalerne)... Ettercap har ikke afsløret andre IP-områder end dem der allerede er i IGMPProxy.conf...
Har lige dd. modtaget nummer 3 Tilgin router, og med mindre jeg finder en løsning på problemet med de andre kanaler i løbet af aftenen så kommer der Tilgin på igen, og så må vi bare håbe at den ikke også står af om 14 dage - 3 uger... Ungerne er begyndt at rykke for at komme til at se Boomerang igen (nu har den snart ikke virket i en uge), så jeg må nok bare bide i det sure æble :(
|
|