Print side | Luk vindue

Spray til printable CD/DVD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9340
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 20:50

Emne: Spray til printable CD/DVD
Skrevet af: Erling
Emne: Spray til printable CD/DVD
Skrevet den: 01-Februar-2006 kl. 08:14

Er der nogle der har erfaring med Spray til printable CD/DVD.

Fra Billigmedien.dk

På lager Lev. 1 dage
Varenavn ColourProtectionSpray
Varenummer CPS150
Vægt 100 Gram
Colour Protection Spray 150ml

perfect finish for printable CD/DVD

-------------
De Herligste hilsner
Erling

Svar:
Skrevet af: TTerning
Skrevet den: 01-Februar-2006 kl. 11:35

Prøv at søg her på siden, det gjorde jeg.

Jeg har brugt den på alle mine backup's og er rigtig godt tilfreds. De lugter godt nok en del, så jeg vil foreslå at du lufter dem rigtig godt inden du smider dem i cover eller CD/DVD box.

Vær også lige rigtig opmærksom på, at der ikke er meget støvet og megen luftcirkulation der hvor du sprayer dine medier. Fordi ellers sætter der sig støv, hår og andet skidt der fare rundt i luften i "lakken". (Bare lige indtil det er overfladetørt... en 1-3 min)

Det erfarede jeg hurtigt... når man har hund så er der rigtig mange hår rundt omkring og de satte sig i "lakken" på de første jeg sprayede.

Mvh.

Martin

-------------
------------------------------------------------------------
Livet er som en Terning... det bedste man får er sex!
------------------------------------------------------------

Skrevet af: A.Morup
Skrevet den: 01-Februar-2006 kl. 12:30

Jeg bruger netop denne spray fra BilligMedien sammen med Verbatim printbare skiver fra samme leverandør. Jeg printer skiverne på min Pixma 4000 (bare en super printer!).

Det giver en fantastisk flot overflade - det ligner en købe DVD/CD! Jeg ved ikke, om behandlingen forbedrer eller reducerer skivens levetid, men resultatet er i hvert tilfælde flot!

Det er korrekt at man skal passe på med støv og lugten. Derfor placerer jeg skiven i en CD-æske uden låg og sprayer så udenfor. Inden jeg sprayer ryster jeg skiven grundigt for at undgå støv eller andre fremmedlegemer i lakken (hvis man puster kan der nemt komme små dråber spyt, som kan ødelægge overfladens finish). Der skal ganske lidt spray til for et godt resultat og tørretiden er 3 minutter, med mindre man har brugt for meget lak...

Så en klar anbefaling herfra - køb du bare den store dåse!
Anders

Skrevet af: newbie 2004
Skrevet den: 14-Februar-2006 kl. 11:07

kan man ikk få dem i nogle danske butikker herhjemme hvis man kun skal ha den en ColourProtectionSpray, at man ikke skal til at betale den dyre fragt??? eller noget som hedder noget andet men er det samme.....

nogle erfaringer herinde??

Skrevet af: Damgaard33
Skrevet den: 14-Februar-2006 kl. 21:27

Et hurtigt spørgsmål: Hvorfor spraye sine cd'er eller dvd'er?!

Jeg kan forstå, at det giver en blank overflade ... og det er jo sikkert meget nydeligt, men giver det mening at beskytte overfladen? De dvd'er, jeg har haft en tur i PIXMA'en, har ikke taget skade af alm. brug. Hverken varmen fra dvd-afspilleren eller til tider hårdhændet håndtering fra ungerne har påvirket overfladen.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Februar-2006 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Damgaard33 Damgaard33 skrev:

t hurtigt spørgsmål: Hvorfor spraye sine cd'er eller dvd'er?!

Jeg kan forstå, at det giver en blank overflade ... og det er jo sikkert meget nydeligt, men giver det mening at beskytte overfladen? De dvd'er, jeg har haft en tur i PIXMA'en, har ikke taget skade af alm. brug. Hverken varmen fra dvd-afspilleren eller til tider hårdhændet håndtering fra ungerne har påvirket overfladen.

Det er ihvertfald formålene, altså:

1. Sikre overfladen mod fingeraftryk og fedt.
  2. Sikre overfladen mod gulning og ældning i lyset.
  3. Give flottere farver (mindre matte).

Men hvis dine DVD'er ikke lider nogen overlast - why bother ?

Jeg har selv oplevet f.eks. A4 fotos blive direkte dårlige i sollys, ligesom jeg har oplevet DVD'er med udtværede farver pga. fugtige fingre. En spray er en lak - som lægger et slidlag ovenpå selve DVD labelen.

Spray'en sikrer farverne, og giver overfladen et slidlag. Ikke kun på DVD'er, men på alle farve-foto udskrifter med Inkjet.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 14-Marts-2006 kl. 20:26

har lige købt sådan én spray, bruger i den også ved bare én dvd som i lige har printet ud - læste bare at man skulle vende den og spray indtil der ikk kom mere ud efter brug.

mener bare, så den vel hurtigt brugt???

Print side | Luk vindue