Waoo med switch - IGMP?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93440
Udskrevet den: 02-December-2024 kl. 15:34
Emne: Waoo med switch - IGMP?
Skrevet af: Pokersut
Emne: Waoo med switch - IGMP?
Skrevet den: 15-Februar-2011 kl. 13:35
Jeg har - langt om længe - fået hul igennem til mit digitale tv-signal fra Waoo/Canal Digital.
Det virker dog kun, når jeg trækker et kabel direkte fra routeren eller fiberboksen til tv-boksen. Når jeg kører den fra routeren over min switch og til tv-boksen, er der intet billede, men jeg kan se alle menuer osv.
Jeg har spurgt Waoo om der er nogen krav til switchen, men de kunne ikke hjælpe - medarbejderen mente dog måske, at switchen skulle understøtte "IGMP" - nogen der kender noget til det og kan be- eller afkræfte den oplysning? Jeg kan se kanalerne via VLC Media Player på en pc, der er tilsluttet samme switch.
Hvis det er et krav, hvilken switch kan så anbefales (min. 12 porte)?
Mvh. Mikkel
|
Svar:
Skrevet af: binderup
Skrevet den: 15-Februar-2011 kl. 13:52
Hvilken switch bruger du i dag?
Jeg bruger selv Netgear Prosafe switche. Jeg har både en managed og en unmanaged og ved den managed skal jeg aktivt ind i dens admin modul for at aktivere understøttelse af IGMP - ved min unmanaged der virker IGMP bare ud af kassen.
|
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 15-Februar-2011 kl. 19:23
Tyder meget på at din switch ikke kan håndtere traffiken.
Men skal du ud og kigge på en switch så køb en som er IGMP Snooping aware så er du sikker på at du ikke flooder alle porte på switchen med multicast trafik.
Evt. kig på noget d-link, køre jeg selv med.
------------- | Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
Skrevet af: thun
Skrevet den: 16-Februar-2011 kl. 06:30
Ved skift fra Waoo til Fasttv, lavede min Netgear knuder. Teknikeren kendte problemet, og satte en Zyxel GS-105b på, Både en på netdelen, og en på tvdelen (4tv) og så virkede det hele.
Måske kan den løse dit problem?
Vh. Jesper
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 16-Februar-2011 kl. 10:29
Pokersut skrev:
Jeg har - langt om længe - fået hul igennem til mit digitale tv-signal fra Waoo/Canal Digital.
Det virker dog kun, når jeg trækker et kabel direkte fra routeren eller fiberboksen til tv-boksen. Når jeg kører den fra routeren over min switch og til tv-boksen, er der intet billede, men jeg kan se alle menuer osv.
Jeg har spurgt Waoo om der er nogen krav til switchen, men de kunne ikke hjælpe - medarbejderen mente dog måske, at switchen skulle understøtte "IGMP" - nogen der kender noget til det og kan be- eller afkræfte den oplysning? Jeg kan se kanalerne via VLC Media Player på en pc, der er tilsluttet samme switch.
Hvis det er et krav, hvilken switch kan så anbefales (min. 12 porte)?
Mvh. Mikkel
|
Undrer mig lidt at du kan se signalerne via VLC. Har du prøvet at tilslutte TV boksen til samme port på switchen som PC'en? Det er præcis de samme protokoller der bruges om det er en PC eller en TV boks, så hvis det ene virker burde det andet også virke. Prøv at sætte TV boksen i PC'ens port og genstart den. Hvis det virker tyder det på at det er noget opsætning i switchen. Du skriver ikke hvad det er for en switch, det kunne måske have hjulpet lidt.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 15:17
Tak for svar til alle - beklager at jeg ikke har fået svaret tilbage, men havde ikke set, at der var blevet svaret på mit indlæg ("E-mail ved svar"-funktionen ser ikke ud til at virke...?).
Anyway, jeg er kommet lidt videre med mit problem: Nu har jeg hul igennem, også via switchen - i hvert fald nogle gange ...
Generelt virker signalet ret ustabilt - jeg kan f.eks. sidde og se forskellige kanaler uden problemer i flere timer, og så pludselig forsvinder signalet på stort set alle kanaler, og jeg har bare sort skærm.
Desuden oplever jeg, at visse kanaler stort set aldrig har hul igennem, bl.a. DR1, DR HD og DR Update. Andre kanaler kører fint.
Min switch er en D-Link DES-1016D, og det er en unmanaged 10/100-switch - kan det være fordi den ikke er 1000 mBit??
For at eksperimentere, har jeg også prøvet at køre kablet fra routeren over i en lille gigabit switch fra 3Com, og derfra køre et kabel videre til tv-boksen og et til D-link switchen (for at se, om det hjalp, når router-signalet "kun" skulle deles ud til to enheder), men resultatet er som ovenfor.
Måske skal jeg bare ud og have en ny switch. Det lyder godt med Zyxel-switchen, men jeg skal helst bruge 16 porte. Er der nogen, der har sådan en koblet til en Waoo-forbindelse og kan bekræfte, at den virker?
Mvh. Mikkel
|
Skrevet af: togo
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 15:31
Hvilken router har du på ?
Fiberboks -> Router -> Switch ?
De problemer som du nævner, passer godt med de problemer jeg havde da den router som sad på var en Linksys WRP400. Efter skift til en Tilgin router, køre det rigtig godt.
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 15:33
togo skrev:
Hvilken router har du på ?
Fiberboks -> Router -> Switch ?
De problemer som du nævner, passer godt med de problemer jeg havde da den router som sad på var en Linksys WRP400. Efter skift til en Tilgin router, køre det rigtig godt. |
Det er en Tilgin HG1311 - så det er nok ikke den, der er problemet :-(
Og som sagt, så kører det helt fint, hvis jeg trækker et kabel direkte fra routeren til tv-boksen, så det må være switchen, der giver problemer.
Mvh. Mikkel
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 15:45
Pokersut skrev:
Det er en Tilgin HG1311 - så det er nok ikke den, der er problemet :-(
Og som sagt, så kører det helt fint, hvis jeg trækker et kabel direkte fra routeren til tv-boksen, så det må være switchen, der giver problemer.
|
Så tror jeg også det er din switch som er problemet.
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 16:22
pfugl skrev:
Undrer mig lidt at du kan se signalerne via VLC. Har du prøvet at tilslutte TV boksen til samme port på switchen som PC'en? |
Har prøvet at skifte port, men uden resultat.
Jeg har til gengæld lige opdaget noget, der måske er interessant: Som jeg har skrevet ovenfor, så kan jeg slet ikke få hul igennem på bl.a. DR1, heller ikke selvom der (som regel) er hul igennem på andre kanaler.
Nu har jeg lige opdaget, at DR1 også er forsvundet fra min VLC - den plejede at være på udp://232.49.34.39:6666, men nu er den væk.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal lægge i det, men jeg synes da, det er påfaldende, at det er den samme kanal, der er væk. Det samme gælder i øvrigt også DR HD - den plejer jeg også at kunne se i VLC (vistnok på udp://233.139.53.47:5501 ?), men den er også væk, ligesom den er på tv-boksen.
Er der nogen, der har en anden adresse til de to kanaler? Dem jeg har er nogen, jeg har fundet her på forumet, og de har virket tidligere.
Mvh. Mikkel
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 17:01
Er der nogen som er i dialog med Waoo og deres understøttelse af htpc?
------------- .....
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 17:03
Pokersut skrev:
pfugl skrev:
Undrer mig lidt at du kan se signalerne via VLC. Har du prøvet at tilslutte TV boksen til samme port på switchen som PC'en? |
Jeg har til gengæld lige opdaget noget, der måske er interessant: Som jeg har skrevet ovenfor, så kan jeg slet ikke få hul igennem på bl.a. DR1, heller ikke selvom der (som regel) er hul igennem på andre kanaler.
Nu har jeg lige opdaget, at DR1 også er forsvundet fra min VLC - den plejede at være på udp://232.49.34.39:6666, men nu er den væk.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal lægge i det, men jeg synes da, det er påfaldende, at det er den samme kanal, der er væk. Det samme gælder i øvrigt også DR HD - den plejer jeg også at kunne se i VLC (vistnok på udp://233.139.53.47:5501 ?), men den er også væk, ligesom den er på tv-boksen.
Er der nogen, der har en anden adresse til de to kanaler? Dem jeg har er nogen, jeg har fundet her på forumet, og de har virket tidligere.
Mvh. Mikkel
|
Har sendt dig en PM.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 17:19
pfugl skrev:
Pokersut skrev:
pfugl skrev:
Mvh. Mikkel
|
Har sendt dig en PM. Undrer mig dog stadig over at en unmanaged switch giver problemer. Den har jo ingen intelligens og burde derfor bare slippe alt igennem. (Men måske har den for lidt buffer memory). Jeg kørte i starten med en billig 100mb switch, og det virkede fint. Senere har jeg dog skiftet til en managed Gb switch (Cisco/Linksys SLM2008) og den kører rigtig godt. Den har dog kun 8 porte, men måske findes den også i en 16 ports version. |
------------- /Peter
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 17:28
pfugl skrev:
Har sendt dig en PM. |
Tak for det - men det virker heller ikke med de nye adresser!
Undrer mig dog stadig over at en unmanaged switch giver problemer. Den har jo ingen intelligens og burde derfor bare slippe alt igennem. (Men måske har den for lidt buffer memory). |
Ja, jeg har en fornemmelse af, at der er noget buffering involveret. F.eks. tager det nogle gange lang tid at skifte kanaler (10+ sekunder), og i starten kan billede og lyd hakke, men efter lidt tid kører det som det skal - fuldstændig som om der er en buffer, der først skal fyldes op. Jeg troede blot, at buffer-delen lå i tv-boksen?
Jeg kørte i starten med en billig 100mb switch, og det virkede fint. Senere har jeg dog skiftet til en managed Gb switch (Cisco/Linksys SLM2008) og den kører rigtig godt. Den har dog kun 8 porte, men måske findes den også i en 16 ports version. | Den vil jeg prøve at tjekke ud. Tak for svar! Mvh. Mikkel
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 19:58
Pokersut skrev:
pfugl skrev:
Har sendt dig en PM. |
Tak for det - men det virker heller ikke med de nye adresser! |
Til gengæld er de "sorte" kanaler dukket op på fjernsynet efter en genstart af routeren - så lige nu kører det faktisk ok!
Jeg krydser fingre og håber, det fortsætter.
Mvh. Mikkel
|
Skrevet den: 23-Februar-2011 kl. 22:17
Notfast skrev:
Er der nogen som er i dialog med Waoo og deres understøttelse af htpc? |
Jeg har i juli 2010, spurgt til om det var muligt at kunne optage hos Profiber. Enden hos dem selv eller på min egen computer.
Til dette spørgsmål, fik jeg det kryptisk svar:
"Dette burde kunne lade sig gøre at optage på din computer, men hvordan det gøres og med hvilket software kan vi desværre ikke svare på eller hjælpe med."
Men jeg kan da kun forstille mig at Waoo er interesseret i at kunne understøtte htpc. Men hjælp til opsætning m.m. vil nok være umuligt for dem.
Igen skal man måske tænke på Hr. og Fru Danmark. En TV-boks eller TV via DVB-C er jo rigeligt til dem.
|
|